LDRD schreef:Als je op de voorgekauwde Parelli manier naar paarden kijkt mis je een hoop.
Dat zijn jou worden kan ik ook van andere manieren Zeggen natuurlijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LDRD schreef:Als je op de voorgekauwde Parelli manier naar paarden kijkt mis je een hoop.
Cassidy schreef:Eigen mix maken kan pas als je genoeg kennis hebt opgedaan. Eigen mix maken van verschillende dingen om je heen kan soms averechts werken. Oneindig varieren kan uiteindelijk ook niet want we hebben allemaal met hetzelfde wezen "paard" te maken, en die zit nu eenmaal in elkaar zoals hij in elkaar zit. Met wat variaties die het interessant kunnen maken, maar een paard is een paard en geen olifant.
Ik blijf me verbazen over het onvermogen van sommigen hier om zich in anderen in te leven. Mensen die voor het gemak vergeten dat ze zelf ook een ontwikkelingsproces hebben doorgemaakt, die ook hebben moeten leren lopen voordat ze konden rennen. Daar komt dan ook nog bij dat niet iedereen hetzelfde einddoel en dezelfde ambities heeft. Als je blij bent dat je kunt lopen, en niet aan rennen wilt denken, dan is dat toch je eigen keuze? En zelfs als je wilt rennen, en nog in de fase van lopen zit, dan moet je dat toch mogen leren? In je eigen tempo. En zonder dat er iemand schamper van boven op je neerkijkt en roept dat je geen ambities hebt, verkeerd bezig bent en het allemaal niet hebt begrepen.
gaya1 schreef:En als je de horsenality's ziet als hokjes verdeling heb je niet veel van het principe gesnapt, want dat is juist wat het niet is en zeker niet waar het voor bedoelt is.
Dankzij dat heb ik een paard die compleet mentaal kapot getraind weer zijn eigen denk vermogen kunnen terug gevenwaardoor het fysieke vanzelf ook weer beter werd.
Hij was het beide kwijt en kan ik alleen maar dankbaar zijn dat parelli de horsenality's in kaart heeft gebracht.
Fellor schreef:LDRD schreef:Als je op de voorgekauwde Parelli manier naar paarden kijkt mis je een hoop.
Je moet ERGENS beginnen en je leert 100% zeker, als je start met "anders" naar paarden kijken dan als manege-object, meer van kijken met aanwijzingen waar je op kan letten en hoe je dat kan herkennen dan wanneer je gewoon met natte vingerwerk aan de slag gaat.
Fellor schreef:En natuurlijk zijn er bepalde dingen die ze belangrijker vinden dan anderen bij parelli en natuurlijk kijk je vanuit een bepaalde richtlijn om toe te gaan passen in het werk, maar anders kunnen we net zo goed met zijn allen vanaf de eerste dag alleen maar ons eigen ding doen. Immers; als je naar iemand anders luistert of inspiratie opdoet wordt je kortzichtig in een bepaalde hoek geduwd
liljebo schreef:ikke schreef:Nee, veel mensen zijn er nog niet aan toe om horizontaal te gaan denken zonder zich druk te maken over grenzen, randen of houvast. Slechts een enkeling die daar wel is aangeland, neemt de moeite om hier een reactie neer te zetten. De rest klikt weg: laat maar, dat station zijn we gepasseerd.
Misschien zijn er ook mensen die hun mening al helder hebben uitgelegd, maar het niet nodig vinden om die mening bladzijde na bladzijde te verdedigen, noch om te bewijzen dat andere meningen niet deugen?![]()
![]()
Maar allé... een ding over hokjes. Nederlanders zijn gek op hokjes. Geef maar toe. Speciaal onderwijs rijst de pan uit in Nederland en ieder kind dat niet in een hokje past, gaat naar speciaal onderwijs. Zo ook mijn kinderen.
Maar in dat speciaal onderwijs hoorden ze niet thuis en ik kreeg dan ook veelvuldig te horen dat het niet goed ging komen. Eentje zou in de goot belanden en de ander hooguit op een sociale werkplaats kunnen werken.
Na emigratie zijn ze weer in het normale onderwijs beland (zweden doet niet aan hokjes) en dit jaar studeren ze af aan de universiteit,. Eentje in Manchester en eentje in Wales.
Ze hadden verdraaid veel kwaliteit, maar in NL was met zo bezig met het plaatsen in hokjes dat ze niet voorbij de regeltjes konden kijken en zagen wat er nog meer in zat.
Hetzelfde geldt met het paarden in hokjes plaatsen en met het strak afbakenen van een methode: het doorlopend binnen die grenzen blijven(in het hokje van die methode dus). Je wordt blind voor de andere mogelijkheden die er zijn.
gaya1 schreef:Uh parelli wilt juist dat je van paarden leert, ik kom ook van de manege af en ben juist door parelli van paarden gaan leren.
Maar dat had net zo goed van een andere methode kunnen zijn, parelli past bij mijn omdat het een stappen plan is meer niet
En als je de horsenality's ziet als hokjes verdeling heb je niet veel van het principe gesnapt, want dat is juist wat het niet is en zeker niet waar het voor bedoelt is.
Dankzij dat heb ik een paard die compleet mentaal kapot getraind weer zijn eigen denk vermogen kunnen terug gevenwaardoor het fysieke vanzelf ook weer beter werd.
Hij was het beide kwijt en kan ik alleen maar dankbaar zijn dat parelli de horsenality's in kaart heeft gebracht.
Fellor schreef:Ik wordt zo ongelooflijk moe van de beschuldigende, onwetende, pretentieuze, negatieve, zelfverheerlijkende toon van sommige mensen hier, die selectief lezen en precies zoals het ze uitkomt en die een schoolvoorbeeld zijn van pot verwijt de ketel en een vastgelopen plaat dat ik me hier met liefde terugtrek.
Fellor schreef:En jij komt er nog wel eens achter dat je het behoorlijk mis hebt in je inschattingen van andere mensen en dat je serieus een steekje los hebt op gebied van communicatie.
ikke schreef:Ik benoem zaken; het aan de lezer om daar wel of niet iets mee te doen.
Fellor schreef:ikke schreef:Ik benoem zaken; het aan de lezer om daar wel of niet iets mee te doen.
Wat jij doet heeft niks met benoemen te maken. Maar met het zo draaien en worstelen dat het is hoe jij wilt dat het benoemd kan worden en daar vervolgens andere mensen op een beschuldigende en neerbuigende manier op aanspreken. Daarbij probeer je feiten te maken van meningen.
Gini schreef:Maar zou men eerst niet naar het paard kijken en dan pas naar 1 of andere methode. Want nu kijk en leer je naar Parelli, je maakt een hokje en dan pas ga je naar dat paard en schuif je het hokje over je paard. Met hier en daar enkele aanpassingen of uitwegen, want het is en blijft een individueel paard.
Alles wat je doet met het paard komt dus uit de vergaarbak van Parelli. Dat stimuleert het eigen denken absoluut niet. Eigenlijk zou iedereen eens de kans moeten krijgen die ik gekregen heb. Een jonge onervaren meid vers van de manege zo een hoop jonge paarden ingegooid wordt. En kijken, kijken, kijken, leren, leren, leren. Niet van boeken, niet van DVD's, niet van mensen, maar van paarden. En dat is een stap die vele mensen overslaan. Als je kijkt naar paarden en je staat open om van hen te leren, dan heb je helemaal niemand zoals Parelli nodig, daar ben ik echt van overtuigd. En dat is toch fantastisch? Dat je zelf je weg zoekt en geen voorgekauwde weg door Parelli.
Gini schreef:Maar zou men eerst niet naar het paard kijken en dan pas naar 1 of andere methode. Want nu kijk en leer je naar Parelli, je maakt een hokje en dan pas ga je naar dat paard en schuif je het hokje over je paard.
Jannepauli schreef:Misschien hebben jullie het al bekeken, maar anders zou ik voor- en tegenstanders aanraden om 's even op deze link te klikken, de foto's te bekijken en daar 's goed over na te denken. Dit is namelijk 'natural horsemanship' !!
De plaatjes hebben natuurlijk een hoog schattig gehalte, maar, beste mensen, daar gaat het niet om. Kijk 's naar die totale onbevangenheid van dat manneke, de rust van het paard, niemand die met voorschriften, boekjes en horsenalities loopt te zwaaien.
Zo moet het - onbevangen, eerlijk, natuurlijk. Een geboren paardenmensje.
Enjoy!
[ITP] Voor hem de normaalste zaak van de wereld.........