Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gaya1

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:01

LDRD schreef:
Als je op de voorgekauwde Parelli manier naar paarden kijkt mis je een hoop. :j

Dat zijn jou worden kan ik ook van andere manieren Zeggen natuurlijk :) en zo blijft het voor ieder een eigen keuze

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:03

Cassidy schreef:
Eigen mix maken kan pas als je genoeg kennis hebt opgedaan. Eigen mix maken van verschillende dingen om je heen kan soms averechts werken. Oneindig varieren kan uiteindelijk ook niet want we hebben allemaal met hetzelfde wezen "paard" te maken, en die zit nu eenmaal in elkaar zoals hij in elkaar zit. Met wat variaties die het interessant kunnen maken, maar een paard is een paard en geen olifant.

Ik blijf me verbazen over het onvermogen van sommigen hier om zich in anderen in te leven. Mensen die voor het gemak vergeten dat ze zelf ook een ontwikkelingsproces hebben doorgemaakt, die ook hebben moeten leren lopen voordat ze konden rennen. Daar komt dan ook nog bij dat niet iedereen hetzelfde einddoel en dezelfde ambities heeft. Als je blij bent dat je kunt lopen, en niet aan rennen wilt denken, dan is dat toch je eigen keuze? En zelfs als je wilt rennen, en nog in de fase van lopen zit, dan moet je dat toch mogen leren? In je eigen tempo. En zonder dat er iemand schamper van boven op je neerkijkt en roept dat je geen ambities hebt, verkeerd bezig bent en het allemaal niet hebt begrepen.

Een eigen mix maak je van de kennis die je op dat moment hebt opgedaan en kennis heb je eigenlijk nooit genoeg, ik wil tenminste altijd meer. :j

Ik snap niet zo goed waarom je steeds zo draait dat alles negatief wordt? Qua negativiteit valt het namelijk ontzettend mee in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:03

LDRD schreef:

Je moet ERGENS beginnen en je leert 100% zeker, als je start met "anders" naar paarden kijken dan als manege-object, meer van kijken met aanwijzingen waar je op kan letten en hoe je dat kan herkennen dan wanneer je gewoon met natte vingerwerk aan de slag gaat.

Parelli is niet voorgekauwd naar paarden kijken. Er wordt juist gelet op heel veel, van naar binnen vallen in het werk, tot in zichzelf keren, tot een bepaalde houding bij het halthouden enz enz.

En natuurlijk zijn er bepalde dingen die ze belangrijker vinden dan anderen bij parelli en natuurlijk kijk je vanuit een bepaalde richtlijn om toe te gaan passen in het werk, maar anders kunnen we net zo goed met zijn allen vanaf de eerste dag alleen maar ons eigen ding doen. Immers; als je naar iemand anders luistert of inspiratie opdoet wordt je kortzichtig in een bepaalde hoek geduwd :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:08

gaya1 schreef:
En als je de horsenality's ziet als hokjes verdeling heb je niet veel van het principe gesnapt, want dat is juist wat het niet is en zeker niet waar het voor bedoelt is.
Dankzij dat heb ik een paard die compleet mentaal kapot getraind weer zijn eigen denk vermogen kunnen terug geven :D waardoor het fysieke vanzelf ook weer beter werd.
Hij was het beide kwijt en kan ik alleen maar dankbaar zijn dat parelli de horsenality's in kaart heeft gebracht.

Wat zijn horsenality's dan meer dan hokjes en omschrijvingen van karaktereigenschappen? Je paard moet er min of meer inpassen maar kan ook zo weer veranderen a la minute?

Dat je een karakter van een paard analyseert is prima! Maar om er dan weer een label aan te hangen vind ik minder goed. Wat als je paard zoals de mijne eigenlijk nergens echt bij past..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:08

gaya1 schreef:
LDRD schreef:

Dat zijn jou worden kan ik ook van andere manieren Zeggen natuurlijk :) en zo blijft het voor ieder een eigen keuze

Absoluut moet ieder zijn eigen keuzes maken :j .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:09

Fellor schreef:
LDRD schreef:

Je moet ERGENS beginnen en je leert 100% zeker, als je start met "anders" naar paarden kijken dan als manege-object, meer van kijken met aanwijzingen waar je op kan letten en hoe je dat kan herkennen dan wanneer je gewoon met natte vingerwerk aan de slag gaat.

Ik ben het eens met Fellor, Parelli kan een mooie eerste stap zijn in iemands ontwikkeling om meer inzicht in paarden te krijgen dan je op de gemiddelde manege leert.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:13

Fellor schreef:
En natuurlijk zijn er bepalde dingen die ze belangrijker vinden dan anderen bij parelli en natuurlijk kijk je vanuit een bepaalde richtlijn om toe te gaan passen in het werk, maar anders kunnen we net zo goed met zijn allen vanaf de eerste dag alleen maar ons eigen ding doen. Immers; als je naar iemand anders luistert of inspiratie opdoet wordt je kortzichtig in een bepaalde hoek geduwd :+

Nee hoor, alleen heb ik juist het idee dat de Parelli aanhangers álleen maar willen zien wat Parelli zegt. Met de mond wel zeggen dat ze verder kijken en meer willen leren, maar ondertussen wel almaar weer Parelli aan halen.
Wat is er mis met eens een heel andere manier van werken eens nader bekijken? En dan bedoel ik niet de volgende goeroe aanhalen, maar wat al meerdere keren gezegd is, kijk eens gewoon om je heen in je buurt wat anderen doen, op het wedstrijdterrein of gewoon simpelweg op de wei.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:15

liljebo schreef:
ikke schreef:
Nee, veel mensen zijn er nog niet aan toe om horizontaal te gaan denken zonder zich druk te maken over grenzen, randen of houvast. Slechts een enkeling die daar wel is aangeland, neemt de moeite om hier een reactie neer te zetten. De rest klikt weg: laat maar, dat station zijn we gepasseerd.

Misschien zijn er ook mensen die hun mening al helder hebben uitgelegd, maar het niet nodig vinden om die mening bladzijde na bladzijde te verdedigen, noch om te bewijzen dat andere meningen niet deugen? :D :D

Maar allé... een ding over hokjes. Nederlanders zijn gek op hokjes. Geef maar toe. Speciaal onderwijs rijst de pan uit in Nederland en ieder kind dat niet in een hokje past, gaat naar speciaal onderwijs. Zo ook mijn kinderen.
Maar in dat speciaal onderwijs hoorden ze niet thuis en ik kreeg dan ook veelvuldig te horen dat het niet goed ging komen. Eentje zou in de goot belanden en de ander hooguit op een sociale werkplaats kunnen werken.
Na emigratie zijn ze weer in het normale onderwijs beland (zweden doet niet aan hokjes) en dit jaar studeren ze af aan de universiteit,. Eentje in Manchester en eentje in Wales.
Ze hadden verdraaid veel kwaliteit, maar in NL was met zo bezig met het plaatsen in hokjes dat ze niet voorbij de regeltjes konden kijken en zagen wat er nog meer in zat.

Hetzelfde geldt met het paarden in hokjes plaatsen en met het strak afbakenen van een methode: het doorlopend binnen die grenzen blijven(in het hokje van die methode dus). Je wordt blind voor de andere mogelijkheden die er zijn.

Vertikale denkpatronen :D

Enne, op zich is er niks mis met vertikale denkpatronen; sterker nog, je MOET vertikaal kunnen denken anders eindig je ook maar in oeverloos ronddolen, maar wel vanuit het horizontale.

Horizontaal denken geeft overzicht. Vertikaal denken geeft inzicht. Geen inzicht zonder overzicht.

gaya1 schreef:
Uh parelli wilt juist dat je van paarden leert, ik kom ook van de manege af en ben juist door parelli van paarden gaan leren.
Maar dat had net zo goed van een andere methode kunnen zijn, parelli past bij mijn omdat het een stappen plan is meer niet
En als je de horsenality's ziet als hokjes verdeling heb je niet veel van het principe gesnapt, want dat is juist wat het niet is en zeker niet waar het voor bedoelt is.
Dankzij dat heb ik een paard die compleet mentaal kapot getraind weer zijn eigen denk vermogen kunnen terug geven :D waardoor het fysieke vanzelf ook weer beter werd.
Hij was het beide kwijt en kan ik alleen maar dankbaar zijn dat parelli de horsenality's in kaart heeft gebracht.

Parelli wil vanalles; Parelli heeft ook best wat te melden, zowel in het horizontale als het vertikale vlak, alleen blijven z'n volgelingen hangen in het vertrouwde vertikale denkpatroontje dat ze kennen.
Eerder werd hier al eens gezegd dat Parelli wil dat je binnen een jaar door level 1 bent en vervolgens level 2 er ook vlot achteraan doet. Ik ken maar enkele mensen die dat traject daadwerkelijk op die manier hebben "afgewerkt" het gros is blijven hangen in level 1 en komt daar ook nooit uit. Soort van de L van Levenslang in de dressuur. aar zie je, op een andere manier, exact hetzelfde gebeuren. Paard wordt wordt verkocht als "wij komen niet verder" of is zelfs al stuk en kan alleen voor lichte recreatie of weidemaatje dienen, om vervolgens doodleuk het volgende paard te kopen en op hetzelfde niveau te stranden. Zelfs na vier paarden durven die mensen nog steeds te roepen dat ze pech hebben........

Ergens is daar ook nog wel begrip voor te hebben ook! Niet alleen denken wij graag in hokjes, zoals liljebo al beschrijft; zodra iemand z'n kop boven het maaiveld uitsteekt om meer overzicht (horizontaal) te krijgen, wordt er van alle kanten geprobeert die kop eraf te hakken; precies zoals liljebo over zijn/haar kinderen bechrijft!

Over het begrijpen van horsanelity's: De manier waarop mensen hier hun paard "presenteren" als LBI of RBE geeft al aan dat de hokjesgeest als erg prettig, helder en duidelijk wordt ervaren. In een poging het effect wat te verzachten, zet men er "voornamelijk" of "hoofdzakelijk" voor. Arm paard......
Ik heb meer met de persoonlijkheidskenmerken zoals Linda Tellington-Jones die heeft beschreven. Wanneer je dat systeem begrijpt, kun je heel veel paarden beschrijven en benoemen, zonder er een etiketje op te plakken. Helaas komt het gros van de mensheid niet veel verder dan 3 kolletjes = moeilijk paard om vervolgens met 100 uitzonderingen op de proppen te komen en volstrekt voorbij te gaan aan de andere 20 pagina's waarin Linda het totale plaatje schetst op basis waarvan je wel iets zinnigs kunt zeggen over paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:17

Ik wordt zo ongelooflijk moe van de beschuldigende, onwetende, pretentieuze, negatieve, zelfverheerlijkende toon van sommige mensen hier, die selectief lezen en precies zoals het ze uitkomt en die een schoolvoorbeeld zijn van pot verwijt de ketel en een vastgelopen plaat dat ik me hier met liefde terugtrek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:22

Fellor schreef:
Ik wordt zo ongelooflijk moe van de beschuldigende, onwetende, pretentieuze, negatieve, zelfverheerlijkende toon van sommige mensen hier, die selectief lezen en precies zoals het ze uitkomt en die een schoolvoorbeeld zijn van pot verwijt de ketel en een vastgelopen plaat dat ik me hier met liefde terugtrek.

De stap van volgeling naar leerling is niet zo groot, hoor.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:24

En jij komt er nog wel eens achter dat je het behoorlijk mis hebt in je inschattingen van andere mensen en dat je serieus een steekje los hebt op gebied van communicatie.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:26

Ikke, als je dan iets aanhaalt wat ik vertel, vertel het dan wel goed ;)

Ik merk hetzelfde als Fellor, selectief lezen en dat irriteerd mij.

Er is geen goed en er is geen fout.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:31

Fellor schreef:
En jij komt er nog wel eens achter dat je het behoorlijk mis hebt in je inschattingen van andere mensen en dat je serieus een steekje los hebt op gebied van communicatie.

Als ik daar nu nog achter zou moeten komen, is dat redelijk voorbij elke vorm van nuttigheid.
Daarnaast kan ik niet anders dan mensen inschatten op basis van wat hier geschreven wordt; precies zoals jij dat ook doet.

Ik benoem zaken; het aan de lezer om daar wel of niet iets mee te doen. De ongenuanceerdheid die jij daarin leest is wat jij leest, niet per se wat ik daarmee bedoel.
Zoals ik al vaker heb gezegd: ik heb vrij weinig boodschap aan wat iemand van mij denkt, hiero. Als een persoon op heel Bokt na ga denken over zaken op basis van wat ik geschreven heb, ben ik al tevreden. Wat sommigen mij vervolgens per PB versturen, is tussen ons; daar heeft de rest van Bokt niks mee uit te staan. Ik WEET dus dat mijn boodschap soms aankomt; de rest zal me worst wezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:34

Probleem met geschreven tekst is dat je de toon mist die de muziek maakt. Tussen zender en ontvanger komt er daardoor nog meer ruis.

Maar er is een oplossing: gewoon zelf over bepaalde posten heen gaan lezen. :D :+ Ik kan mij overigens niet zo irriteren, vind de toon in het topic over het algemeen best goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:39

ikke schreef:
Ik benoem zaken; het aan de lezer om daar wel of niet iets mee te doen.

Wat jij doet heeft niks met benoemen te maken. Maar met het zo draaien en worstelen dat het is hoe jij wilt dat het benoemd kan worden en daar vervolgens andere mensen op een beschuldigende en neerbuigende manier op aanspreken. Daarbij probeer je feiten te maken van meningen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:47

Fellor schreef:
ikke schreef:
Ik benoem zaken; het aan de lezer om daar wel of niet iets mee te doen.

Wat jij doet heeft niks met benoemen te maken. Maar met het zo draaien en worstelen dat het is hoe jij wilt dat het benoemd kan worden en daar vervolgens andere mensen op een beschuldigende en neerbuigende manier op aanspreken. Daarbij probeer je feiten te maken van meningen.

Dat is jouw interpretatie van wat ik schrijf; precies in lijn met wat fransje23 boven jouw post al schrijft.

Ik draai en worstel niks; ik schrijf gewoon hoe ik het zie; niet meer en niet minder. Dat dat niet is zoals jij het ziet, dat kan en daar is ook niks mis mee, maar daarmee verdraai ik niet per se wat. Ik beschrijf zaken vanuit mijn perspectief en dat is zeer waarschijnlijk een heel ander perspectief dan wat jij hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:52

Tussen de regels doorlezen was het toch?

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:07

Goh ikke ik doe parelli zoals je al begrepen had, en heb level 1, 2 binnen het jaar gehaald en level 3 online heb ik ook al in mijn broekzak.
Als ik het paard waar ik het mee deed er nog was had ik freestyle net zo goed gehaald, parelli zegt niet dat je alles binnen een jaar moet halen dat is een keuze voor ieder op zich.
Het paard wat ik nu heb heb is 4 maanden bij mijn en kent de principes van level 1 al, nu is het gewoon uitbouwen en verder groeien.
Daarin tegen doe ik nog net zo goed wat anders ernaast, want parelli is in mijn ogen van mentaal naar fysiek werken dus doe ik er dressuur van karen fohlf naast.
Hoezo blijven hangen in 1 methode.......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:24

Oh, we zijn weer begonnen met parelli-bashing :+
Is het nou echt zo moeilijk om gewoon een beetje respectvol te doen naar mensen die andere keuzes maken?

Gini schreef:
Maar zou men eerst niet naar het paard kijken en dan pas naar 1 of andere methode. Want nu kijk en leer je naar Parelli, je maakt een hokje en dan pas ga je naar dat paard en schuif je het hokje over je paard. Met hier en daar enkele aanpassingen of uitwegen, want het is en blijft een individueel paard.
Alles wat je doet met het paard komt dus uit de vergaarbak van Parelli. Dat stimuleert het eigen denken absoluut niet. Eigenlijk zou iedereen eens de kans moeten krijgen die ik gekregen heb. Een jonge onervaren meid vers van de manege zo een hoop jonge paarden ingegooid wordt. En kijken, kijken, kijken, leren, leren, leren. Niet van boeken, niet van DVD's, niet van mensen, maar van paarden. En dat is een stap die vele mensen overslaan. Als je kijkt naar paarden en je staat open om van hen te leren, dan heb je helemaal niemand zoals Parelli nodig, daar ben ik echt van overtuigd. En dat is toch fantastisch? Dat je zelf je weg zoekt en geen voorgekauwde weg door Parelli.

Ik kan me voorstellen dat jij er veel aan gehad hebt om op deze manier meer over paarden te leren, je hebt daar geen enkele begeleiding van iemand bij gehad dan? Dat vind ik zeker wel knap :j

Ik heb er zelf niets mee, ik hoef geen wiel opnieuw uit te vinden. Ik ga dagelijks met ontzettend veel mensen om die "van jong af aan" in de paarden zitten, zelf bedrijven in de paarden hebben etc, etc, maar heel kort: niet mijn ding. Ik ben altijd constant op zoek naar leuke interessante dingen die mensen doen met hun paarden en ik zou er gelijk naar vragen als ik iemand zag die op een bijzondere manier met paarden omging, maar ik kom het eerlijk gezegd nooit tegen :=
Niet negatief over de mensen in dit topic, maar ik ben in het verleden nog wel eens super geïnteresseerd gaan kijken bij mensen die op dit forum hoog van de toren bliezen in dit soort topics, ik ben altijd geïnteresseerd in mensen die iets op een andere manier doen, maar het was op z'n best extreem teleurstellend :)
Ik zie wel vaak leuke dingen in de klassieke dressuur-hoek, maar die is ook klein en daar moet je ook specifiek naar zoeken :j

Ik ga ook niet alleen met m'n eigen paard om, ik kom op een dag zoveel verschillende paarden tegen, dat ik ontzettend blij ben met mijn parelli basis. Ik had niets aan mijn opleidingsvolgorde willen ruilen, ik kan me niets beters voorstellen. Voor mij is parelli de beste arbeidsongeschiktheid verzekering die er is :D :D
Blijkbaar is dat kortzichtig, prima :Y)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:29

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat iedereen hier nou zo concreet aan ervaring heeft met paarden. :j
En dat bedoel ik breed, dus niet alleen in jaren, maar ook op wat voor manier dan. Wat voor paard/paarden, africhtingsniveau's, leeftijden enz. Los even ook van welke methode je toepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:47

Gini schreef:
Maar zou men eerst niet naar het paard kijken en dan pas naar 1 of andere methode. Want nu kijk en leer je naar Parelli, je maakt een hokje en dan pas ga je naar dat paard en schuif je het hokje over je paard.

Maar je kan dat hokje niet over je paard schuiven of maken zonder naar je paard te kijken 8-)

Degene met paarden "all over the place", betrek je dan alle situaties die je al bent tegengekomen met een paard? Want als ik alles erbij haal zitten die van mij ook overal over de kaart .. maar ik kijk naar hetgeen het vaakst voorkomt, hoe ze in de weide reageren en hoe ze reageren als ze ergens op hun gemak zijn .. En dan ziet het er toch een stuk anders uit ... (met dan natuurlijk de mogelijkheid tot uitschieters naar ergens anders als de situatie verandert).

Deze heb ik in december gemaakt van die van mij ..

http://i247.photobucket.com/albums/gg141/bienie22/HorsenalityCobe23122012_zps30ca4376.png

http://i247.photobucket.com/albums/gg141/bienie22/HorsenalityBoke23122012_zps1cdf7f41.png

Dus ja, die van mij zitten wel duidelijk aan 1 kant (1 hokje is dan weer veel gevraagd natuurlijk :Y) ).
Maar ze wisselen ook hoor, dat zeker wel, alleen als je het algemene bekijkt zit je daar met die van mij ..

En heel dat gedoe over niet verder willen kijken ... ach ... ik ben juist bij Parelli uitgekomen omdat ik verder keek, heb al jaren verschillende dingen geprobeerd, eigen dingen geprobeerd, dingen op gevoel geprobeerd (want ik zou het zelf wel allemaal uitvinden, kon ik best :Y) ), andere "methodes" geprobeerd, dit van gewoon dressuur rijden tot natural dressage tot grondwerk/rijden via een bepaalde persoon (met een stukje AdB) tot clickertraining tot nu Parelli ... En hier vallen de stukjes nu op zijn plaats, het ging niet slecht, maar het kon beter en ik wist niet waar het aan lag dat ik die momenten had .. en nu weet ik dat wel, heb ze nog maar al een stuk minder, en ik weet hoe ik eraan kan werken.. Ik zie echt het probleem niet.

Ik ben nu met Parelli bezig, maar daar stopt het niet .. Ik ben dan ook niet bezig met die levels en alle dingetjes die je daarvoor moet kunnen, ik heb de 7 games gedaan en die zitten er bij beide pony's nu wel in (op sommige momenten gaat het ene beter dan het andere, zeker bij de bange ;) ) dus nu doe ik weer gewoon dagdagelijkse dingen ... Ik ga buiten wandelen, ik doe horse agility, ik ga blijkbaar binnenkort in en carrouselgroep rijden ( :+ ), buitenritten/trektochten (dit jaar is het doel met handpaard ;) ) en daarnaast ben ik bezig met hoe beweegt mijn paard en waarom beweegt die zo en hoe kan ik dit verbeteren .. dus met lange teugelwerk en ik ga ook kijken voor les in de richting van klassieke dressuur en wil ik ook kijken naar TTEAM/Ttouch omdat dat in mijn ogen aansluit bij hetgeen ik nu doe en mijn pony's nog beter kan helpen, maar voor dat alles moet ik even de tijd vinden omdat ik dat dmv lessen wil doen en dat moet ik even spreiden :Y)

Dus hoezo degene die aan Parelli doen kijken niet verder?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:34

Misschien hebben jullie het al bekeken, maar anders zou ik voor- en tegenstanders aanraden om 's even op deze link te klikken, de foto's te bekijken en daar 's goed over na te denken. Dit is namelijk 'natural horsemanship' !!
De plaatjes hebben natuurlijk een hoog schattig gehalte, maar, beste mensen, daar gaat het niet om. Kijk 's naar die totale onbevangenheid van dat manneke, de rust van het paard, niemand die met voorschriften, boekjes en horsenalities loopt te zwaaien.
Zo moet het - onbevangen, eerlijk, natuurlijk. Een geboren paardenmensje.
Enjoy!
[ITP] Voor hem de normaalste zaak van de wereld.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:38

Wat is er bijzonder aan een nieuwschierig paard dat aan een kind ruikt? We moeten dus allemaal zo bij een paard gaan staan en dan kom het allemaal goed? Ik sta ook geregeld met mijn paard te zonnen en te knuffelen en rond te ha gen en dat vind ze ook heel gezellig, maar wat heeft dat met wel of geen training doen met je paard en op welke manier. Dit is weer tyisch zo'n post van iemand die bij voorbaat alles wat iedereen nh noemt debiel vind en daardoor alles aangrijpt om een "punt" te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:41

Ik vind het een heel lief topic, maar waarom je dit als tegenhanger van voorschriften, boekjes en horsenalities noemt :') Gaat weer echt nergens over.
Ik begrijp net als Fellor niet precies wat hier bijzonder aan is, dit kan en gebeurt met alle paarden op ons weiland :(:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 12:45

Jannepauli schreef:
Misschien hebben jullie het al bekeken, maar anders zou ik voor- en tegenstanders aanraden om 's even op deze link te klikken, de foto's te bekijken en daar 's goed over na te denken. Dit is namelijk 'natural horsemanship' !!
De plaatjes hebben natuurlijk een hoog schattig gehalte, maar, beste mensen, daar gaat het niet om. Kijk 's naar die totale onbevangenheid van dat manneke, de rust van het paard, niemand die met voorschriften, boekjes en horsenalities loopt te zwaaien.
Zo moet het - onbevangen, eerlijk, natuurlijk. Een geboren paardenmensje.
Enjoy!
[ITP] Voor hem de normaalste zaak van de wereld.........

Hhmm, ik weet niet hoor; ik zie gewoon een goed behandeld en opgevoed paard met een onbevangen kind. Niks mis mee. Maar om daar dat etiketje op te plakken..........