[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:56

Geef die lieve paarden maar een HELE dikke knuffel en een kus van mij !!! Ik mis het, om lekker bij ze rond te hangen ... :)
Alweer bijna weekend gelukkig.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:12

Precies mijn gedachte Dani! Alhoewel dit weekend wat twan betreft dus alles behalve leuk is... Hopelijk wel met rock!

Twiggy, ik hoop ook dat twan zn ongemak snel laat zien. Het grote voordeel is dat het maar 1 been is dus hij direct kreupel gaat lopen. Deze winter is hij bij ons ook vaak onregelmatig geweest.
Echt ideaal, zo'n lieve kat! Wij hadden nooit zo eentje gehad, nu hebben mn ouders dr wel eentje. Ik kon het echter altijd goed met alle katten vinden. Volgens mn moeder heb ik een "gave" met dieren, al vanaf jonge leeftijd zijn dieren graag bij me. Katten die een hekel aan kinderen hadden kwamen wel rustig naar mij toe. Tja, altijd al kattenliefhebber geweest :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:41

Ik ben ook dol op katten, ik hou erg van hun eigenzinnig- en fijngevoeligheid. :)
Wij hebben twee totaal verschillende poezen. Beertje is voornamelijk gericht op mij (waarschijnlijk omdat ik haar van jongsaf aan altijd om me heen gehad heb, ik was toen net zwanger en continu thuis), van vreemden moet ze niets hebben (ze is door de kliniek in Utrecht zwaar getraumatiseerd geweest, ze heeft twee ernstige hartafwijkingen, maar is inmiddels wel bijna 5 jaar). En drijf je haar in het nauw, dan haalt ze uit (maar meestal smeert ze 'm gewoon).

Tijgertje is een heel sociaal allemansvriendje, die vindt echt vrijwel alles best en komt je altijd gedag zeggen met ruggetjes, kopjes en een hoop gespin :D . Wat dat betreft hadden ze qua naam net andersom moeten heten (Beertje=een Tijger en Tijgertje=een TeddyBeertje). :+
Tijgertje is buiten ook echt een held op sokken, dat is soms zo grappig. :D

Dani, ben jij er zondag? Ik hoop morgenavond te gaan, als het nog licht is. Morgen heb ik namelijk het feestje van Nik overdag, veel visite, dus dan kan ik niet. Zondag ben ik er overdag wel natuurlijk. Zal ze plat knuffelen, hoor. :*

Zwerte, sterkte met Twan dit weekend :(:) . En veel plezier met Rock!!! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:37

Dani ... schotland is ook mooi. Frankrijk en spanje ook wel, maar daar zou ik zelf nooit voor kiezen.''

Zwerte... wat erg dat hij weer voor de wagen moet. Snappen die mensen dan niet dat het niet gaat? Oohhh ik kan mij daar best boos om maken (moet ik natuurlijk niet doen) Kan je twan niet in het oor fluisteren dat ie maar meteen kreupel moet gaan lopen?

Twiggy.. fijn dat je dochtertje blij was met het koffertje.
En tja... emigreren...
De zorg en al die andere sociale voorzieningen zijn in zweden heel goed geregeld. De kou valt erg mee. Meestal een paar graadjes kouder dan in nederland, maar dat betekent dan in de winter eerder sneeuw dan regen en over het algemeen stabieler en minder winderig, maar het ligt er ook aan waar je woont. In de winter zijn hier de dagen inderdaad wat korter en in de zomer zijn ze langer. Maar ook dat valt mee.

Maar de taal... ja, die moet je leren. Ik vind tenminste toch dat je , bij emigratie de taal moet kunnen om je aan te passen. Echtgenoot kon het voor de verhuizing (zweedse les in nederland) en ik heb het hier geleerd, maar ik werk voor mijzelf. Anderen gaan hier naar school. School is gratis, maar ja... als je ook de kost moet verdienen, ligt het wat moeilijker.
Overigens vind ik de scholen hier toch beter geregeld dan in nederland. Beter systeem, minder onderscheid tussen goede en wat minder goede leerlingen, betere kansen voor iedereen... Mijn jongens deden het in nederland niet zo goed op school, maar de oudste doet het hier dusdanig goed dat hij naar de universiteit kan en de jongste is hier ook een goede doorsnee leerling. Scholen zijn gratis, alleen moet je boven de 21 zelf de boeken betalen.

Werk is er vooral in de zorg en in de bouw. Net als in zoveel landen.

Maar emigreren doe je idd niet zo maar ff. Ik zeg het wel heel gemakkelijk, maar wij hebben er lang over nagedacht. Maar we waren de harde mentaliteit en de hokjesgeest zat en we wilden vrij wonen, de ruimte hebben. Liefst in de natuur. Dus hebben we hiervoor gekozen en nooit spijt gehad. We hebben hier contact met lieve mensen en we zijn verder redelijk op onszelf. Twee keer per jaar gaan we een weekend naar nederland om familie te bezoeken (kost geen drol.. voor 75 euro vliegen we met twee man retour) en voor ons is dat genoeg. Zweden is nu ons thuis. En zoals we hier wonen, zou ik in nederland nooit kunnen. Wij zijn alles behalve rijk in geld. Maar rijk op een andere manier.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:55

Sandra ik kan me dat heel goed voorstellen, als ik jou foto's zie zou ik bijna zelf willen emigreren, als medewerker in de maatschappelijke sector zou ik echter inderdaad wel de taal moeten beheersen. Maar ik ben wel erg gehecht aan mijn familie dus hoe hard ik het ook vaak roep, uiteindelijk blijven wij toch hier denk ik.

Zwerte, ik zou zo in staat zijn Twan te ontvoeren, dit gaat door merg en been. Arm dier, geef hem een dikke knuffel van mij en zeg hem maar dat hij op 3 benen mag lopen als hij auw voelt.

Vandaag is Billy gecastreerd. Hij is weer helemaal the man, inmiddels en alles is goed gegaan.
Ik heb gisteren weer wat foto's gemaakt,
Billy was gisteren duidelijk nog hengst
Afbeelding
Wat een puppie is het toch
Afbeelding

Wieneke en Jimmy zijn in love
Afbeelding
Jimmy buiten mee wandelen.
Afbeelding
Afbeelding

Wieneke en haar buik
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:00

FitzChivalry schreef:
de zeeuwen zijn hier wel in de meerderheid, met mezelf erbij tel ik er al 3..

4 nu,

Ik ben Daphne, heb een twee jarig paardje Balou, staat in een gemengde groep paarden van alle leeftijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:49

Hoi Daphne..

Sonjim ...wat mooie foto's van mooie paardjes. Fijn dat alles zo goed is gegaan met Billy. Wel grappig, een van mijn shetten heet ook Billy.
Hij blijft nog wel ff macho hoor....hihi

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:04

Vandaag liep hij alweer te steigeren naast mij met wandelen, dus ik heb hem maar snel buiten gezet en dadelijk even gaan kijken en misschien even koelen en dan als het niet te dik wordt morgen terug naar de rest.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:14

Hier adviseerde de da toch al om ze gewoon op de wei te laten na castratie. Was beter als ze gewoon in beweging bleven. Daarnaast ging ik er een paar keer per dag mee wandelen, ook al op advies van da

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:33

Ik kan op de wei niet afspuiten indien nodig dus staat hij bij mijn ouders, ook buiten hoor en lekker bewegen, alleen s'nachts op stal. Hij was eergisteren nat van de regen en door de narcose zakt de lichaamstemperatuur, dus moest hij opdrogen en warm blijven. Vandaar s'nachts op stal.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:42

goedenavond dames!

Ik ben weer terug in utrecht naar een emotioneel slopend weekend. Zaterdag dus twan terug gebracht :( Ik ben nu helemaal overtuigd dat het snel mis zal gaan want in draf is hij nu alweer onregelmatig en alledrie zn benen waren op gaan spelen na de smid vrijdag. Het hele verhaal kunnen jullie wel even in mijn andere huiskamer lezen, dan hoef ik het niet nog een keer te typen:
[HK] Ruiters met een maatje meer, nu voor de tweede keer!!

Staat ook een verhaaltje bij over rock, die wil ik hier nog wel even aanvullen :D Ik was na het "gevecht" (voor degenen die de link niet hebben gekeken: zn hoofdje gewassen met jeukstillende shampoo) erg blij want het is eigenlijk supergoed gegaan. Geen blinde paniek, enkel een jong dier wat het gewoon eng en pijnlijk vind dus zn neus in de lucht houd en als je te ver gaat, enkel de lucht in als optie ziet. Ontzettend veel laten lopen, die spanning er tussendoor steeds even uit. Niet boos worden maar af en toe gerust stellen en doen alsof er niks aan de hand is. Zelf dus volledig rustig gebleven en ik was daar vooral blij mee want ik ben dus echt totaal niet bang van hem. Zelfs als hij zich groot maakt en voor mn neus bijna de lucht in gaat, raak ik niet onder de indruk. Ik wist wel dat ik hem vertrouw maar op zulke momenten weet je nooit hoe je reageert he! Nou zit er ook echt geen kwaad in dat hele dier, zolang je hem respecteert zal hij je nooit bewust kwaad doen. Dat eerste is wel belangrijk want als je hem niet de tijd en rust geeft die hij nodig heeft, dan kan hij dus wel gericht gaan trappen en bijten. En terecht :D Ik vond het achteraf iig erg goed gegaan, helemaal omdat hij toch elke keer braaf met me mee terug liep naar de emmer. Maakte totaal geen aanstoten om bij me weg te komen! Heerlijk zo'n dier!

Verder hoop ik dat die kale plekken weg gaan als hij door zn wintervacht heen is. Hij verhaart nog best weinig eigenlijk en het aparte vind ik dat hij op bepaalde plekken (bovenste deel van zn benen bijv) nog altijd ontzettend lange haren heeft (echt 5 cm lang ofzo)... Ik wacht nog 2 weekjes af en als het erger wordt of als het dan nog niet beter is, dan haal ik toch de DA erbij voor wat bloedonderzoek.

Sonjim: wat een leuke foto's! Wat een heerlijke shetjes heb je toch. Ik ben ook helemaal voor lekker in het land lopen na een castratie, de beweging houd de zwelling weg. Als je echter niet kan afspuiten is het wel beter wat je nu doet, en sowieso met regen en kou is een stalletje dan geen overbodige luxe... Klinkt mij als een perfecte keuze in de oren wat je nu doet!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:48

Hij staat inmiddels weer bij de rest zo gek als een deur en rennen maar.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:33

mooi zo!! Hopen dat hij snel wat minder 'mans' wordt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 08:03

Zwerte, wat verschrikkelijk triest voor twan. Heb toch moeite met het feit dat die mensen niet zien wat er met het paard aan de hand is. Het is voor hun toch ook meer rendabel om twan zijn pensioen te geven en een pony te kopen die niet steeds uitvalt? Het zijn helaas altijd de liefste paarden die het eerst lichamelijke problemen hebben (Toontje was er ook zo een)
Die worden namelijk het meest ingezet en vaak ook het meest door beginners gehanteerd, die problemen niet zien.

Fijn dat het wassen van rock goed ging.

Sonjim... klinkt goed. Fijn dat het allemaal zo goed ging.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:11

Sonjim, fijn dat de castratie van Billy goed is verlopen! Hoe lang moet Wieneke eigenlijk nog?

Welkom Daphne en Balou. Vertel eens iets meer?! Foto's?! :)

Zwerte, wat erg voor Twan zeg. Ik kan echt niet geloven dat er mensen zijn die een paard zo tot het uiterste laten gaan :(. Zo te horen heb je wel lekker van Rock genoten, je pakt het leuk aan met hem zo te horen.
Rock gaat dus ook niet zo lekker door zijn vacht?

Ik heb daardoor ook wat zorgen met Reina. Ze heeft ook wel jeuk, maar dat hebben de anderen nu ook in de rui. Ze heeft lange plukken en dan weer wat kalere plekjes .. (nu klinkt het wel dramatischer dan dat het eruit ziet hoor), ik heb haar gisteren bijgeknipt en goed geborsteld, voor het oog ziet het er nu al beter uit in ieder geval. Ik heb een mestmonster naar het lab gestuurd en ik ga haar voedingspatroon iets aanpassen, gisteren ben ik ook begonnen met lijnzaad door het voer .. En vanaf hier weer even afwachten maar. Ik heb foto's gekeken van de verhuizing 2 maanden terug en het lijkt ook of ze is afgevallen (al zat ze toen dikker in haar vacht, dus zeker weten doe ik het niet). Nou ja, ik ben in ieder geval erg benieuwd wat eruit het mestonderzoek komt.
Verder gaat alles goed trouwens, ze stond er heerlijk bij gisteren, lekker van het hooi te knabbelen dat ze nu nog éénmaal daags bijgevoerd krijgen :). En ze is nog steeds mijn lieve knuffel die haar hoofd op je schouder legt om gekriebelt te worden ... :+:

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:45

Liljebo, het is zeker meer rendabel voor ze om twan aan mij te verkopen nu hij nog redelijk goed is. Maar dat zien ze gewoon niet in omdat ze het probleem niet inzien. Maar dat komt dit jaar wel hoop ik.... Hij wordt inderdaad het meeste ingezet, is echt het meest populaire paardje.

Ik heb inderdaad lekker van rock genoten, zoals elke week eigenlijk! Zo te horen ziet Reina er momenteel net zo uit als rock... ik zal vandaag eens kijken of de foto's gelukt zijn, kunnen jullie zien hoe zn koppie dr nu uit ziet. Rock is nu zeker nog te mager maar begint alweer wat aan te komen nu het gras aan het groeien is. Dus ik vermoed dat het gewoon komt omdat hij toch wat tekort kwam, zn hele conditie is niet zo best momenteel. Ik heb besloten nog 2 weken te wachten, kijken of het aan de verharing ligt. Is het dan nog niet over, dan komt de DA erbij en wil ik iig even een bloedbeeldje hebben.
Lijnzaad heb ik dit weekend ook geprobeerd en meneer is blijkbaar kieskeurig...haalt echt letterlijk zn neus ervoor op! Hij laat zn brokjes liever liggen dan dat hij dat spul naar binnen krijgt...geen optie voor hem dus!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:17

Haha, het is zo grappig hoe verschillend paarden zijn he. Reina vond haar -biologische, vegetarische, loeidure en door baasje de enige goedgekeurde- brokken maar zozo ... Beetje lijnzaadolie erover gisteren, en het ging er ineens in als zoete koek ... :9 Edit: het kan ook zijn dat Rock even moet wennen aan de nieuwe smaak? Als je het echt wilt voeren zou je kunnen beginnen met een theelepeltje en het zo langzaam uitbreiden.

Ik denk dat we inderdaad in hetzelfde schuitje zitten. Als het mestonderzoek niets uit wijst is bloedprikken bij ons ook een optie. Maar ik moet niet vergeten dat Reina twee maanden terug verhuisd is, dat kan behoorlijk stressvol zijn geweest zonder dat ze dat (zichtbaar) heeft ge-uit. En misschien gaat het nu ook weer beter nu het gras weer volop gaat groeien, ik heb toch het idee dat ze daar wat meer uit halen dan uit het kuil dat ze in de winter krijgen ...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:22

een verhuizing kan idd flink wat stress meebrengen en daardoor kan de weerstand flink dalen!
Ons shetje, die we nu een half jaartje hebben ofzo, had dat dus ook. Kreeg gelijk luizen en werd heel zielig. Nu is hij weer supergezond en vrolijk! Zoiets moet je zeker in je achterhoofd houden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:34

zwerte.. zijn lijnzaadbrokken geen optie. Lijnzaad eten ze hier ook niet, maar de lijnzaadbrokken gaan erin als zoete koek.

Idd is verhuizing stressvol en kan voor problemen zorgen. Daarnaast is het, denk ik , ook een kwestie van aanleg. Hier tobt Billy altijd met huidproblemen. Die vacht van hem ziet er altijd uit alsof de mot erin zit. Hij is al tig keer gecontroleerd en verder goed gezond. Maar die vacht is altijd puin; kale plekken, slecht verharen enz enz.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:59

bestaan daar aparte brokken van dan? Dat wist ik niet eens, ken het alleen als olie. Dat zou dan nog een goede zijn inderdaad! Tnx voor de tip!

Misschien dat het ook bij rock persoonlijk is. Hij is nog nooit lekker door zn haar heengekomen. Zijn wintervacht is altijd al wat raar lang maar in de zomer glimt hij super. Dus misschien wel iets wat ik moet accepteren...maar mottig vind ik prima, niet dat hij er last van heeft en dat is dit jaar voor het eerst...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:09

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:17

Ik denk dat dat allemaal best meevalt Zwerte, zo te zien. Komt vast weer goed :). Wat ziet hij er lekker wild uit trouwens!

(IEKS, zie ik prikkeldraad in je wei?)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:23

zo op deze foto's valt het idd mee, inzoomen is al minder leuk :( vooral het breedste deel van zn bles, dat is gewoon kale roze huid.
En ja je ziet prikkeldraad :( Na deze zomer niet meer! Het land is eindelijk eigendom van Christa zelf (daarvoor haar schoonouders) dus kan ze eindelijk de boel eens op orde maken! Hele omheining wordt nieuw!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:04

Zwerte... ik weet ook niet wat het kan zijn. Hij ziet er een beetje gehavend uit, zeg maar. Je zou het idd eens met die brokken kunnen proberen. Ik weet dat ze in nederland ook verkrijgbaar zijn, maar niet zo snel waar. Vraag even na, zou ik zeggen. De meeste paarden zijn er gek op.

Schuurt hij zich trouwens niet? Doen ze vaak tijdens de rui en dat kan ook die kale plekken veroorzaken.

Fijn dat de prikkeldraad weg gaat. Ik moet er helemaal niets van hebben. Vroeger was dat heel gangbaar bij een paardenwei, maar ik heb toen dus een keer meegemaakt dat het paard van mijn oom (hadden we zelf mee grootgebracht met de fles) verstrikt raakte in de prikkeldraad nadat een hond erachter had gejaagd. (ik heb het dus over zo'n 30 jaar geleden) en dusdanig gewond raakte dat hij afgemaakt moest worden.

Mijn eigen paard stond later in een wei zonder prikkeldraad, maar brak uit en ging naar de ernaast gelegen wei, met prikkeldraad (koeienwei)
Ze bleef ook hangen en had de lappen vlees langs de benen hangen. Vreselijk. Het is nog goed gekomen, maar het wat echt ellendig.

Ik ben dus super anti prikkeldraad. Misschien is het een optie om een draadje schrikdraad ervoor te zetten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:29

geen idee of hij zich schuurt. Denk het wel maar nog nooit gezien. Komt ook omdat hij altijd op mij gericht is als ik dr ben dus niet zn "natuurlijke" gedrag laat zien. Wel krabbelt hij veel aan zn buik/flanken/kont dus er zit wel wat jeuk. Ik wacht gewoon nog even af, hopelijk gaat het over. En ik ga op zoek naar die brokken!

Ik ben zelf ook anti-prikkeldraad, ook al heb ik nog nooit wat naars ervan gezien. Ben dr ook altijd tegenin gegaan maarja daar heb ik gewoon niks over te vertellen. Kapotte stukken hebben we wel altijd gelijk vervangen door lint. Maar heeeeeel binnenkort gaat het dus aangepast worden dus ik ga nu niet veel geld uitgeven om zelf nieuw lint te halen om ervoor te zetten. Dat risico loop ik dan nog maar even... Maar ik stond uiteraard wel te juichen toen ze vertelde dat het aangepakt word!