Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Kán alles wel zo natuurlijk? Wíl het paard dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:25

Maar Lusitana, ik zou zelf met 24/7 buitenpaard nooit prikkeldraad goedkeuren als omheining.
Daarbij zijn er mensen die hun paard in een gebied hebben waar je hem niet snel kan stelen of er uberhaupt bij komen.
Want zou mijn paard aan de weg staan, dan zou ik hem ook 's avonds binnen halen. Heel eerlijk gezegd heb ik er voor gezorgd dat mijn paard uberhaupt niet op zo'n plek staat, want ik heb begin jaren 90 nare ervaringen gezien van gestolen paarden in mijn directe omgeving en daarbij heeft mijn beste vriendin haar paard verloren door vergiftiging (overigens, overdag gebeurd) doordat mensen hem wat lekkers wilden geven, wat niet zo goed viel bij haar New Forest. Drama!!!! Dus ja, daar dacht ik wel over na, toen ik een plekje voor die van mij zocht destijds..... Bij ons kom je niet zo snel bij de paarden en stelen is al helemaal lastig. Duivel

Overigens vind ik het jammer dat je uitgehongerde paarden ter vergelijking stelt bij paarden die dolgelukkig zijn met 24/7 op het land? Waarom nou weer zo'n vergelijking????? Verward
Ik zie het verband niet, hoor, maar het zal wel aan mij liggen Clown . Vreselijk, zulke paarden in die situaties Verdrietig , maar weet je dat ze ook wel eens verhongerende paarden vinden in stallen, waar ze op jarenlang opgehoopte eigen uitwerpselen staan Knipoog ??? Komt dus ook voor.....
Vind jij dat dan een goede vergelijking voor de paarden die (dagdelen) op stal staan??? Scheve mond

(En ik benader mijn paard wel uit idealistisch oogpunt. Vind namelijk dat ik ervoor moet zorgen dat hij het allerfijnste leven mag krijgen, wat hij verdient. Daarom doe ik ook mijn uiterste best hem het leven te bieden als 'halfwild' paard in een kudde). Lovers

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:11

Ik vergelijk niets, ik kom met voorbeelden waar niet aan basisvoorwaarden wordt voldaan en dan kan een paard ook niet gelukkig zijn in de wei.

Ik wil ook nog wat over het scheren zeggen, want dat wordt blijkbaar totaal niet begrepen. Zweten is het koelsysteem van het paard. Scheren is een alternatief koelsysteem. Het paard hoeft dan niet zo te zweten. Niks mis mee. en dat er delen ongeschoren worden gelaten heeft te maken met de mate waarin het werkt/zweet. hoe minder intensieve arbeid, hoe minder je hoeft te scheren. En benen worden ongeschoren gelaten omdat de benen dan enige bescherming genieten tegen koude en krassen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:18

Jeetje mina , dat zijn ook lekkere voorbeeld zeg Lusitana Scheve mond

Verwaarloosde paarden , paarden van eigenaren die ze in gevaarlijke weilanden zetten....dat is ook gewoon dom. Maar heeft niks met buiten houden te maken.

Tegenover elke slechte en gevaarlijke wei kun je een slechte en gevaarlijke stal zetten. Wat denk je van een stal met uitstekende spijkers , die instort bij storm , affikt omdat de ernaast gelegen mesthoop of hooiberg begint te broeien , of door kortsluiting van de elektriciteit voor de lampen ? Wat denk je van hoefproblemen door altijd gore bodembedekking , stalbenen door het lange stilstaan icm. volgooien met krachtvoer....enz.

Op de wei kan je paard gerepen worden door een aanvaller , in de stal kan dat net zo goed maar kan je paard bovendien geen kant op vluchten...

Al die stal versus wei dingen kun je tegen elkaar wegstrepen. Blijft er over : op de wei kunnen ze tenminste bewegen. En op een goede wei kunnen ze zelf kiezen om te gaan schuilen en hebben ze alles dat ze op stal ook hebben PLUS veel meer vrijheid om zelf te kiezen wat ze doen. Dus de wei IS altijd beter , mits je een goede wei hebt. En die goede wei is je eigen verantwoordelijkheod want JIJ bent degene die je paard ergens neerzet.

"mijn paard staat beter op stal dan in de wei , want de wei hier is gevaarlijk" is dan een slap rot-excuus. Zoek dan een goede wei op...je zet hem zelf neer op die locatie toch Lachen

Dat betekent dus dat het dier niet op de wei gaat , omdat je het zelf niet zo belangrijk vindt. Waarom dan het excuus : het is hier gevaarlijk. Wees dan gewoon eerlijk dat je mening anders is en probeer je keuze niet op zo'n flauwe manier goed te praten , vind ik dan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:24

Nadya schreef:
(En ik benader mijn paard wel uit idealistisch oogpunt. Vind namelijk dat ik ervoor moet zorgen dat hij het allerfijnste leven mag krijgen, wat hij verdient. Daarom doe ik ook mijn uiterste best hem het leven te bieden als 'halfwild' paard in een kudde). Lovers

Het kan zijn dat dat voor jouw paard het ideale leven is, maar andere paarden hebben andere wensen. De kunst is dus om goed in te schatten wat een goed leven is voor het individuele paard. Mijn merrie vindt het prettig om met enige regelmaat op stal te staan, zeker met pisweer, ene ruin is een nog veel erger watje en de andere ruin vindt stal maar zozo. Gewoon 3 verschillende paarden, waarbij je zo goed mogelijk rekening houdt met hun individuele wensen en noden.
En ik heb nu toch besloten om mijn merrie volgende winter een beetje te scheren, gewoon een streep onder de hals in eerste instantie en dan kijken we of het dan beter werkt voor haar. Ze slooft zich namelijk nogal graag uit en dan is het prettig als ze haar warmte wat beter kwijt kan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:26

O , en bij andere dieren denk ik op een soortgelijke manier.

Ik neem geen hond omdat er niet genoeg ruimte voor heb. Wil alleen een hond als ik een huis heb met een leuke tuin waar die lekker in kan rennen en spelen. Mensen die een hond nemen en het dier vervolgens de halve dag in een bench prakken met het deurtje dicht , dat vind ik ook te gek voor woorden. Of vogeltjes en knaagdieren in kleine klöte-kooitjes , dan heb je ook geen verstand als je niet inziet dat dat een waardeloos bestaan voor zo'n diertje is. M'n katten mogen niet buiten het huis en de tuin , maar hebben wel een kattenluikje zodat ze zelf kunnen bepalen waar ze gaan lopen spelen / slapen / rommelen en zodat ze altijd de frisse lucht in kunnen. En daar lekker een sprintje kunnen trekken , ook al is er binnen zat ruimte voor die beesten om even lekker los te gaan.

Voor elk beest kun je minimale welzijnseisen vaststellen. Sowieso dat ze de ruimte om vrijuit een sprintje rechtuit te kunnen trekken zodat ze lekker gek kunnen doen en hun energie goed kwijt kunnen. Voor de rest natuurlijk goede verzorging qua eten en drinken en lichamelijk / medisch onderhoud. Omgang met soortgenoten. Veilig , rustig plekje om zich terug te trekken en te slapen. Een kat moet altijd iets te spelen en te klimmen hebben , een paard iets om te knabbelen en te rollen , een vogeltje moet kunnen vliegen , enz. Zodat ze zoveel mogelijk van hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien , daarvan blijven ze gezond in het koppie Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:27

Waratje schreef:
Nadya schreef:

Het kan zijn dat dat voor jouw paard het ideale leven is, maar andere paarden hebben andere wensen. De kunst is dus om goed in te schatten wat een goed leven is voor het individuele paard. Mijn merrie vindt het prettig om met enige regelmaat op stal te staan, zeker met pisweer, ene ruin is een nog veel erger watje en de andere ruin vindt stal maar zozo. Gewoon 3 verschillende paarden, waarbij je zo goed mogelijk rekening houdt met hun individuele wensen en noden.
En ik heb nu toch besloten om mijn merrie volgende winter een beetje te scheren, gewoon een streep onder de hals in eerste instantie en dan kijken we of het dan beter werkt voor haar. Ze slooft zich namelijk nogal graag uit en dan is het prettig als ze haar warmte wat beter kwijt kan.

Ik had het ook over mijn paard, die inderdaad pas een ideaal leven leidt als hij 24/7 buiten kan leven. Knipoog
Dus ja, dan heeft hij zijn wintervacht ook wel hard nodig, dus ik scheer hem niet en wil hem dat leven ook nooit ontnemen (dus geen wedstrijden voor mij in de winter).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:30

Lusitana schreef:
Ik vergelijk niets, ik kom met voorbeelden waar niet aan basisvoorwaarden wordt voldaan en dan kan een paard ook niet gelukkig zijn in de wei.

Je vergeleek wel met een zin als ''Goh wat zijn die gelukkig als ze buiten staan'' met zo'n naar voorbeeld. Jammer......
Basisvoorwaarden moeten natuurlijk goed geregeld zijn, maar dat lijkt mij niet meer als logisch.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:37

Het ligt denk ik ook wel aan het ras..... maar mijn ruige a-welsh (met veel teddyberen wintervacht) staat schreeuwend in de wei dat hij naar binnen wil en mijn arabiertje met van nature een wat dunnere vacht loopt dan mokkend achter ons aan alleen omdat hij niet graag alleen buiten staat. Zelfs met die storm stonden mijn vriendin en ik 's avonds laat in de stroomende regen Boos! met een een bakje bix proberen hem te vangen omdat hij had besloten dat het nog lang niet zo erg waaide (hahaha) ROFL . Hij is toen lekker??? buiten gebleven Haha! !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:58

Nadya schreef:
Waratje schreef:

Dus ja, dan heeft hij zijn wintervacht ook wel hard nodig, dus ik scheer hem niet en wil hem dat leven ook nooit ontnemen (dus geen wedstrijden voor mij in de winter).

Als je de onderkant van de hals scheert kan een paard nog steeds 24/7 buiten blijven, hoor. Geen enkel probleem. En ik rij geen wedstrijden, dat is voor mij geen reden om te scheren. Wat wel een reden is om te scheren is dat mijn paard zich graag zodanig uitslooft dat ze met die volledige wintervacht toch een warmte-afvoerprobleem heeft. Dan zweet ze zich compleet drijfnat en je maakt mij niet wijs dat dat comfortabel is. En ik wil haar het degelijk over de hei gaan niet ontnemen, dat heeft zij nou nodig voor haar geestelijke gezondheid...... Ook in de winter!
Je gaat er wel heel vanzelfsprekend vanuit dat scheren bij wedstrijden hoort, beetje kortzichtig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:52

Waratje schreef:
Als je de onderkant van de hals scheert kan een paard nog steeds 24/7 buiten blijven, hoor. Geen enkel probleem. En ik rij geen wedstrijden, dat is voor mij geen reden om te scheren. Wat wel een reden is om te scheren is dat mijn paard zich graag zodanig uitslooft dat ze met die volledige wintervacht toch een warmte-afvoerprobleem heeft. Dan zweet ze zich compleet drijfnat en je maakt mij niet wijs dat dat comfortabel is. En ik wil haar het degelijk over de hei gaan niet ontnemen, dat heeft zij nou nodig voor haar geestelijke gezondheid...... Ook in de winter!
Je gaat er wel heel vanzelfsprekend vanuit dat scheren bij wedstrijden hoort, beetje kortzichtig.

Tjonge, wat kun jij zeuren, zeg...... Verward
Ik had het namelijk eigenlijk over MIJN eigen paard. Wat jij verder doet, mag je van mij helemaal zelf weten. Daar zeg ik niets over, maar blijkbaar voel je je meteen aangesproken ofzo. Mijn paard staat in een groot gebied zonder schuilstal, dus ik kom ZELF liever niet aan zijn vacht. Ook niet onder zijn hals Tong uitsteken. Wat jij doet, moet jij weten. Hoop dat dat duidelijk is hierbij. Knipoog

IK zou 's winters geen wedstrijden rijden (of keihard trainen), als mijn paard echt last zou hebben van zijn dikke wintervacht. Tot nu toe is dat allemaal meegevallen, maar goed, ik werk nog niet keihard met hem. Hij is net (vandaag) 4 geworden, dus......
Ik maak gewoon een andere keuze.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 11:58

Nadya schreef:
Lusitana schreef:

Je vergeleek wel met een zin als ''Goh wat zijn die gelukkig als ze buiten staan'' met zo'n naar voorbeeld. Jammer......
Basisvoorwaarden moeten natuurlijk goed geregeld zijn, maar dat lijkt mij niet meer als logisch.

Nogmaals dat is geen vergelijking maar een constatering en bevestiging dat alleen het buiten zijn op zich natuurlijk geen voorwaarde is om gelukkig te zijn.

Overigens niemand reageert op het feit waarom bv een hele kudde, die toch ook nog een groot glooiend landgoed, met bos etc tot de beschikking heeft, 'swinters (wanneer ze toch ook hooi in het land kregen) maar al te graag voor de nacht op stal kwam, maar zomers buiten wilde blijven. Deze paarden konden dus kiezen, en kozen voor het comfort van de stal. En dan heb ik het over een ECHTE kudde, oftewel merries met een paar generaties veulens erbij waarvan de oudste ook al weer veulens hadden.
Dus het verhaal van :"Ik ken niet 1 paard dat niet gelukkiger is buiten" gaat niet helemaal op. Ik ken deze kudde en nog wel een aantal (kuddes, groepen, en individuele paarden), die wel degelijk -een deel van het jaar - blijkbaar comfort boven buiten blijven KIEZEN.
Dus het ligt er maar net aan welke paarden je kent, blijkbaar. Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:11

Tja waarom die naar binnen wilden : geen idee , omdat ik de situatie ter plekke niet ken.

Wellicht kregen ze op stal extra voer of waren er in die periode weersomstandigheden waarvoor er in het land niet genoeg beschutting aangebracht was....dat kun je alleen zeggen als je de situatie ter plekke kent.

Maar als ze eind van de dag graag naar stal willen zegt dat nog niet dat ze niet liever een uurtje later weer naar buiten zouden willen.... maargoed dat zie je dan ook niet als je de staldeur erachter dicht doet.

Zou het een grote , ruime , goed toegankelijke schuilstal zijn waar ze naartoe gaan dan zie ik het probleem al helemaal niet : prima toch ! Het is hem dat opsluiten dat IK gewoon niet wil.
Dat ze naar stal toe komen houdt niet in dat ze er meteen de hele nacht in opgesloten willen staan.

Zullen best een paar mafkezen zijn die dat wel willen , maar ik zou mezelf dan de vraag stellen hoe dat in godsnaam kan , wat zit er dan voor probleem in mijn weiland / accomodatie waardoor een paard liever opgesloten staat dan zelf de vrijheid heeft om te kiezen.

Dat ze voor die stal kiezen is niet raar , maar voor die dichte deur : dat deugt niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 12:39

Wat een onzin. Een paard dat naar buiten wil, schopt de deur kapot of springt erover heen of laat door grote onrust wel zien dat het naar buiten wil. Hier was s'nachts grote rust. Sommigen lagen 'smorgens gewoon nog lekker languit als ik ging voeren.
En ik zeg je dat ze hooi bijgevoerd kregen op het land, dat het een groot glooiend landgoed was en dat er zelfs een bos op stond en dat het een echte kudde was. Bestond uit zo'n 35 paarden, dus ook wel in staat om elkaar te verwarmen en beschermen.
Is het zo moeilijk te accepteren dat sommigen het gewoon lekker vinden om de nacht in een stal door te brengen als het koud is? En dat ze het prettig vinden dat de deur dicht is, zodat ze zeker weten dat er niks binnen komt?

Als jij een probleem hebt met je inleven, is dat jouw probleem. Dat wil niet zeggen dat er paarden zijn die het willen.

Zal nog een sterker voorbeeld noemen. Zelfde Engeland, moeder van deze fokster. Heeft een heel eiland in een riviermonding, waar je alleen kan komen bij eb. De paarden zouden dan theoretisch trouwens ook naar het vaste land kunnen, maar dat doen ze niet. Ook deze paarden (merries en veulens) kwamen voor het donker binnen.
Zij had een aantal hengsten, waarvan 1 achter een deur stond die uit de scharnieren was. Deurtje hing dus op half elf los tegen de deurposten met een houtje er tegen dat het tegen hield. Maar als die hengst er goed tegen aan zou leunen, viel het hele geval wel in elkaar. Toch bleef die gezellig in zijn stal waar hij de andere hengsten naast zich had.
Een ander hengst werd ons even getoond. Werd losjes aan een touwtje naar een weitje gebracht, waar het zich even uitsloofde, maar zodra we aan de praat raakten, ging hij grazen. Als we weer keken, ging hij weer showen. Er was niets wat deze (Arabische hengst van onschatbare waarde) hengst tegen hield om alleen te gaan grazen, of te gaan dollen, of uit te breken en naar de merries te gaan.
Sommige paarden vinden het (semi stal) leven dat ze hebben gewoon prima en zijn gericht om mensen en wat mensen willen.
Dit paard was duidelijk tevreden.

Ik breng zo'n 6 uur per dag met mijn paarden door, door de gedwongen omstandigheden dat ik herder moet spelen. En jullie?
Mijn veulen komt trouwens als ik roep, niet als haar moeder roept...
Paarden kunnen erg aan mensen hechten. Mijn paard wil dat ik binnen kom als het gaat regenen, ik hoor erbij, beteken iets voor hen. Ik vind het dan sneu om ze "het bos in te sturen" omdat ze maar zogenaamd beter af zouden zijn in "vrijheid". Is het slecht dat ze hechten aan mensen en wat erbij hoort?
Mijn paard is trouwens een paard dat een rotleven had in het land omdat ze rondgejaagd werd en niet in de schuilstal mocht van de ander paarden etc. Daarom is ze oorspronkelijk verkocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:24

Lieve schat , geloof je dat nu echt , dat een paard de deur kapot schopt als die liever naar buiten wil ?

Natuurlijk niet.

Dan moeten ze wel HEEL erg over de zeik zijn willen ze dat doen. De meesten schkken zich gewoon in hun lot. Weten ook wel dat ze zelf weinig aan de situatie kunnen veranderen , als ze uitbreken krijgen ze alleen maar op hun donder en worden ze nog steviger opgesloten de volgende keer.

Ja dat ze hooi kregen op het land heb ik gelezen , vandaar dat ik suggereer : misschien kregen ze nog wel EXTRA voer op stal , bvb. wat lekkers of krachtvoer o.i.d.

Niks mis mee dat een paard de stal verkiest , die stal heeft dan blijkbaar iets te bieden dat de wei niet heeft.

De ene persoon zegt dan : prima , deurtje op slot en morgen mag je er weer uit.

Ik denk dan : wat mankeert er aan de wei , wat ONTBREEKT daar dat je op stal wel hebt ? En daar wil ik dan wat aan doen. Of in ieder geval een situatie hebben waarin die deuren niet dicht hoeven , zodat ze er niet alleen kunnen wanneer ze dat willen , maar er ook UIT. Omdat voor elk levend wezen meer vrijheid om zelf te kiezen (in een veilige omgeving , waar je als eigenaar ALTIJD voor dient te zorgen) altijd fijner is.

En als je je ook maar een klein beetje kunt inleven Knipoog dan snap je dat zelf ook wel.

Dat ze met de deur dicht zich veiliger voelen dat vind ik dan heel erg , blijkbaar is de "wei" dan knap gevaarlijk. Die roofdieren moeten toch eten , dus dan kunnen ze overdag ook een paard grijpen.

Hengst : "toch bleef die gezellig in zijn stal WAAR HIJ DE ANDERE HENGSTEN NAAST ZICH HAD" Hier , je zegt het zelf al waarom hij graag op stal stond : als de kudde naar binnen gaat dan blijf je niet alleen buiten natuurlijk , hehe dat spreekt nogal voor zich Tong uitsteken Niet omdat het BINNEN is , maar omdat de kudde daar staat. Zet je die kudde in de wei en 1 paard op stal dan is die ook niet blij. Dus dat kun je alweer wegschrappen.

Dat veel paarden het (semi-) stalleven prima vinden hebben we ook allang bevestigd. En daar de vraag bij gesteld : wil je dat je paard het prima heeft , een 7-tje , of wil je hem liever een 8 of 9 geven waarbij je hem meer op ziet bloeien ? Dat is iets persoonlijks Lachen

Een 7 is goed , maar IK wil meer voor mijn paard , en bvb. Nadya ook.

Dat je echt een band hebt met je paard , een team bent samen , dat streeft elke fatsoenlijke paardeneigenaar na. Niemand zal dan ook zeggen dat dat slecht is , en het is daarom ook een onzinnige vraag om te stellen. Juist omdat wij die band voelen met ons paard gunnen wij dat dier een eigen leven en zoveel mogelijk vrijheid om behalve ons maatje , ook PAARD te zijn. Het 1 hoort het ander niet uit te sluiten.

Ik breng echt geen 6 uur per dag met m'n paard door nee. Zou best leuk zijn hoor , en wat jij verteld dat je met het dier op stap gaat daarvan heb ik al gezegd dat ik dat helemaal top vind OK dan!
En natuurlijk zijn er altijd veel slechtere situaties waarin het dier terecht had kunnen komen. Maar vind je zelf ook niet dat je de morele plicht hebt om het optimale te willen bieden aan je paard ? Zou het niet nog veel mooier zijn als het dier naast de speciale band met jou , die andere 18 uur op een dag de vrijheid had om zelf in een kudde buiten te leven , te kunnen rennen / spelen / grazen / dollen / rollen / een fijn slaapplekje zoeken met andere paarden ? Dat zou het toch nog veel mooier maken dan dat zo'n dier altijd maar staat te wachten totdat jij weer komt , omdat de rest van zijn leven zo magertjes is.
Logisch dat je paard dan blij is als je komt , dan mag 'ie er tenminste weer uit. Onze paarden komen ook naar ons toe omdat ze het wel leuk vinden om wat te gaan doen samen , maar soms met wat minder enthousiasme omdat ze het in de wei ook prima naar hun zin hebben. Als die van mij elke keer schreeuwend naar me toe zou komen zou ik mezelf toch eens achter de oren gaan krabben Haha!
Maar die van mij heeft mijn 6 uur gezelschap ook helemaal niet nodig want die heeft de hele dag om lekker rond te schoffelen , spelen , slapen , wat ze zelf maar wil. En daarnaast kunnen we dan samen nog weggaan. Ze heeft een heel eigen leven buiten mij om , en dat vind ik wel zo gezond Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:25

Nee hoor, Lusitana, paarden hoeven niet per se tegen de deuren te schoppen of uit de box te springen om te laten weten dat ze er uit willen. Die van mij deed dat de eerste tijd nog wel (schoppen tegen de wanden etc.), maar na 2 weken gaf hij het op. Hij sliep ook op stal, hoor, maar ik zie het verschil (een wereld van verschil!!!) met nu hij weer 24/7 buiten loopt: Een veel gelukkiger paard, zowel mentaal als fysiek trouwens.Haha!
Slapen doet hij ook heel relaxt in de kudde en dat vind ik er nog gemoedelijker uitzien dan op stal in hun uppie.

Als je bij ons de staldeuren open zou zetten, is er niet een paard wat in zijn box blijft staan, hoor. Niet eentje.

Overigens zat ik vroeger als kind en tiener dagelijks uren bij de paarden. Ben er zelfs een keer door blijven zitten Bloos . Nu ben ik vooral in de weekenden en de maandag meerdere uren, de rest van de week tussen een half uur en 3 uur. Tja, ik heb een kindje thuis, heb een hoop andere bezigheden en kan niet elke dag 6 uur bij mijn paard zijn. Was het maar waar, maar ik denk dat hij daar ook niet op zit te wachten, heel eerlijk gezegd. Overigens zit ik in de zomeravonden wel vaak uren op het land, hoor. En overdag ook vaak. Kan lang naar de kuddes kijken, prachtig. Neem altijd een boek mee, maar van lezen komt nooit wat op zulke momenten.....

Ik denk dat als paarden gewend zijn op in de avond op stal te gaan, ze daar best aan wennen. Maar ik zou dat gerommel in een kudde niet zo fijn vinden. Ik heb Sam vorige week een paar dagen overdag buiten gehad en 's avonds naar binnen gehaald. Hij vond het niet leuk, hoor. Maar mijn vriendin's oude pony wel, maar goed, dat beestje is 36. Knipoog
Maar jonge, gezonde dieren die er buiten prima bij staan, zonder gevaar voor mishandeling of diefstal, nee hoor, die blijven lekker buiten. En die vinden dat echt niet erg.....

Ik ben al aan het aftellen. Over een paar weken staat de hele club bij ons weer 24/7 buiten. En kan ik weer genieten van de vriendschappen en het spelen onderling van deze stalpaarden. Want ik vind de winterperiode nooit zo'n vrolijke bedoening bij ons op stal, als ik eerlijk ben......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:44

Nadya schreef:
Maar jonge, gezonde dieren die er buiten prima bij staan, zonder gevaar voor mishandeling of diefstal, nee hoor, die blijven lekker buiten. En die vinden dat echt niet erg.....

Ga dat eens vertellen aan onze 10-jarige ruin, die dus in de bloei van zijn leven is. Hij vindt op stal staan heel comfortabel, heeft nu ook een deken op, omdat zijn rugspieren niet tegen de kou kunnen. Die zou met 24/7 buiten en zonder deken een ramp vinden. Daarbij is hij ook nog eens een l*lletje rozenwater, dus hij vindt elke avond naar stal wel lekker rustig, dan hoeft hij niet steeds opzij voor de anderen. Dus ja, hij vindt buiten blijven wel erg en helaas voor hem blijven ze in de zomer wel 24/7 buiten......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:55

Waratje schreef:
Ga dat eens vertellen aan onze 10-jarige ruin, die dus in de bloei van zijn leven is. Hij vindt op stal staan heel comfortabel, heeft nu ook een deken op, omdat zijn rugspieren niet tegen de kou kunnen. Die zou met 24/7 buiten en zonder deken een ramp vinden. Daarbij is hij ook nog eens een l*lletje rozenwater, dus hij vindt elke avond naar stal wel lekker rustig, dan hoeft hij niet steeds opzij voor de anderen. Dus ja, hij vindt buiten blijven wel erg en helaas voor hem blijven ze in de zomer wel 24/7 buiten......

Triest dan dat hij zomers ook niet happy is buiten. Ik ken er bij ons niet een die dat heeft, ze vinden het allemaal heel fijn buiten in de zomer. En sommigen dragen 's winters een deken (mijn paard niet trouwens, tenzij het extreem regent), maar niet een die het overdag buiten niet heerlijk vindt, hoor. En eerlijk gezegd heb ik dat in 31 jaar sowieso nooit gezien bij alle paarden die ik gekend heb. Zal wel toeval zijn.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:17

Ik zou dan echt gaan kijken naar een ander plekje , in een kudde waar hij NIET steeds opzij moet voor de anderen , en waar gewoon een schuilstal is zodat hij daar in kan gaan staan als hij wil. En dan wel een fijne wei zodat de kans ook veel kleiner is dat die stal aantrekkelijker is dan lekker buiten rondscharrelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:37

Waarom moet ik omstandigheden gaan regelen dat dat paard aan jullie beeld van een paard gaat voldoen? Hij is zoals hij is, hij is blij met tijd op stal, hij heeft met overdag in de groep voldoende en ook prettige sociale contacten, maar vindt een uur of 10 buiten in de groep meer dan zat. Dan is het prettig voor hem om te weten dat hij alle tijd heeft om te eten en te liggen, zonder dat er weer zo'n doerak langskomt (o.a. onze andere ruin, dus een ander plekje levert hem in die zin geen "winst" op, want paarden op verschillende lokaties doen we echt niet meer).
Hij geniet nou eenmaal van tijd op stal, houdt ervan als er aan hem getut wordt en er mensen om hem heen zijn, hij is mensgericht en gemakzuchtig. Ik zit daar niet mee, hoor, hij is een stuk beter in z'n vel komen te zitten op deze stal, net als de beide anderen, dus niks andere plek gaan zoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:53

Dat MOET je ook helemaal niet , ik zeg alleen maar wat IK zou doen.

Je zegt dat je paard het helemaal niet leuk vindt om op die stal in de zomer 24/7 verplicht buiten te staan , in dat geval zou IK een ander plekje willen waar mijn paard wel lekker staat of het nu zomer of winter is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:01

Ik zou het zelf heel triest vinden als mijn paard zelfs in de zomer niet happy op de wei zou zijn. Zou me echt zorgen maken over de mentale toestand van dat paard en ik zou zelf zeker op zoek gaan naar een plek waar hij wel gelukkig zou zijn. Een paard die alleen maar gelukkig is op stal, dat is toch niet gezond?

Zal je wel over vallen, is ook niet leuk om te zeggen, maar zo zie ik het.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:13

Inderdaad ja, wat is nou eigenlijk nog "natural" aan paardrijden en paarden houden? Ik vind het persoonlijk al niet natuurlijk om paarden te houden, of je nou wel of geen stal hebt en of je nou met of zonder zadel op een paard zit, het is en blijft NIET natuurlijk. Dan kun je het wel "natural" noemen en je kunt wel denken dat het "natuurlijker" is om je paard altijd buiten te hebben en er zonder bit en zadel op te gaan zitten maar ik denk dat je dan alleen jezelf een goed gevoel geeft. Paarden zijn zo'n beetje huisdieren en gewend aan het leven op stal en onder het zadel. Die van mij gaan sochtens naar buiten in de wei en als het vies weer is staan ze na een uur al voor het hek te wachten of ze weer naar binnen mogen. Dan denk ik: ze geven zelf al aan wat ze prettiger vinden, waarom zou ik ze dan buiten laten omdat het natuurlijker is?? Sportpaarden zijn gewend aan het dagelijkse werk, en ik weet zeker dat ze genieten en het leuk vinden om met mij samen te werken ook al rij ik met of zonder bit/ zadel/ enz enz.
Tja, dit zal altijd wel een discussiepunt blijven.... Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:15

pmarena schreef:
Dat MOET je ook helemaal niet , ik zeg alleen maar wat IK zou doen.

Je zegt dat je paard het helemaal niet leuk vindt om op die stal in de zomer 24/7 verplicht buiten te staan , in dat geval zou IK een ander plekje willen waar mijn paard wel lekker staat of het nu zomer of winter is.

Hij krijgt in de zomer wat tijd op stal als wij daar zijn, net als mijn merrie, die dat in de zomer ook waardeert. Paard nummer 3 moet zich in de winter dan weer een beetje meer schikken, die is wel liever buiten dan binnen. Zo hou je altijd wat Tong uitsteken

Nadya schreef:
Ik zou het zelf heel triest vinden als mijn paard zelfs in de zomer niet happy op de wei zou zijn. Zou me echt zorgen maken over de mentale toestand van dat paard en ik zou zelf zeker op zoek gaan naar een plek waar hij wel gelukkig zou zijn. Een paard die alleen maar gelukkig is op stal, dat is toch niet gezond?

Zal je wel over vallen, is ook niet leuk om te zeggen, maar zo zie ik het.

Hij is niet "alleen gelukkig op stal", maar hij vindt het prettig om een deel van het etmaal op stal te staan. Als hij niet een flink aantal uren buitenstaat is hij ook niet gelukkig. Een deel zal ook gewenning zijn, op zijn vorige stal stond hij jaarrond 's nachts binnen. Het is echt niet zo dat hij in de zomer ongelukkig in de wei staat, hij wil alleen ook een tijdje de privacy van de eigen stal.
Het kost kennelijk moeite om goed te lezen, ik geef duidelijk aan dat hij beter in zijn vel is komen te zitten op deze stal.......

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:43

Linda_E schreef:
Inderdaad ja, wat is nou eigenlijk nog "natural" aan paardrijden en paarden houden? Ik vind het persoonlijk al niet natuurlijk om paarden te houden, of je nou wel of geen stal hebt en of je nou met of zonder zadel op een paard zit, het is en blijft NIET natuurlijk. Dan kun je het wel "natural" noemen en je kunt wel denken dat het "natuurlijker" is om je paard altijd buiten te hebben en er zonder bit en zadel op te gaan zitten maar ik denk dat je dan alleen jezelf een goed gevoel geeft. Paarden zijn zo'n beetje huisdieren en gewend aan het leven op stal en onder het zadel. Die van mij gaan sochtens naar buiten in de wei en als het vies weer is staan ze na een uur al voor het hek te wachten of ze weer naar binnen mogen. Dan denk ik: ze geven zelf al aan wat ze prettiger vinden, waarom zou ik ze dan buiten laten omdat het natuurlijker is?? Sportpaarden zijn gewend aan het dagelijkse werk, en ik weet zeker dat ze genieten en het leuk vinden om met mij samen te werken ook al rij ik met of zonder bit/ zadel/ enz enz.
Tja, dit zal altijd wel een discussiepunt blijven.... Knipoog

Ondanks dat alles niet meer natuurlijk is kun je wel proberen zoveel mogelijk aan de NATUURLIJKE BEHOEFTES van een paard tegemoet te komen.

Hoe weet een sportpaard nou dat hij een sportpaard is en zich dus anders dient te gedragen dan een recreatiepaard?
Mijn als sportpaard gekocht paard is nu recreatiepaard, gewoonweg omdat ik geen zin meer heb in wedstrijden rijden. Is het nu in een keer een ander paard? Nee hoor, het is nog steeds hetzelfde paard.
Hij staat heerlijk tussen de andere paarden en vermaakt zich prima. Doordat we in de loop van de tijd op verschillende stallen hebben gestaan weet ik dat hij hier het meest tevreden is en dus het gelukkigst is! En ja ze staan wel eens met z'n allen aan de draad omdat ze naar de stal willen, daar staan ze vervolgens allemaal gewoon buiten in de paddock... Mijn 'sportpaard' staat het liefste buiten ongeacht het weer, anderen staan met regen ofzo wel weer binnen. Groot, klein, dik of dun in een kudde zijn paarden vooral paard en niet de plakkertjes die wij mensen erop plakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:41

Ik ga toch lekker nog uitgebreid reageren. Haha!
Ik vind dit wel een heel interessante discussie, moet ik zeggen.

Maar even een paar gedachtes van mij:
Kan alles natuurlijk?
Imo niet, althans niet in Nederland (of België). Nee, dat geloof ik niet.
Paarden zijn ook niet inheemse dieren in Nederland, dus of ze in het overblijfsel van de Nederlandse "natuur" zouden passen, en daar voldoende voedsel kunnen vinden... ik denk van niet.
Ik vraag me ook af, of "natuurlijk" wel wenselijk is.
De weides in Nederland kunnen niet het eten bieden wat een paard nodig heeft, kunnen het paard op andere gebieden óók niet bieden wat het nodig heeft... de natuurlijke afwisseling van harde en zachte grond is er niet, wat voor de hoeven van het paard wel nodig is.
Nee, ik geloof niet dat natuurlijk wenselijk óf mogelijk is.

Wat dan wel?
Ik geloof dat we er als paardeneigenaars heel goed aan doen om aan de natuurlijke behoeftes van het paard tegemoet te komen. De behoefte aan veel (niet onbeperkt, is nl. niet altijd wijs i.v.m. hoefbevangenheid) ruwvoer. Om de tekorten in de weides en het hooi aan te vullen kun je gebalanceerd iets krachtvoer en eventueel ander ruwvoer bijvoeren). Wij zijn als mens goed in staat meerdere keren op een dag kleine beetjes te voeren, we hebben zelfs de technologie om per paard uitgebalanceerd te voeren, over de dag verspreid (denk: HITactief stal).
Waarom al die intelligentie en techniek niet gebruiken om aan een basale behoefte van het paard te voldoen? Het moet te doen zijn.

Het kost geld, ja, ik denk dat het installeren van dit soort machines op veel stallen heel duur zou zijn. Maar als paardeneigenaar wil je dat er goed voor je paard wordt gezorgd (daar ga ik wel vanuit Knipoog ) als iedereen zijn steentje bijdraagt, is dat best te organiseren. Op grote stallen moet zoiets te betalen zijn, op kleinere stallen zal het moeilijker worden, maar er is een hoop voor elkaar te krijgen als mensen het écht willen.

Sociaal contact: Niet iedereen heeft weides. Maar ook paddocks zijn een mogelijkheid, en als er de mogelijkheid is tot voeren in een (grote) paddock, is dat een goed alternatief.
Maar combineer het eens, beweging en sociaal contact, dan is een uitloopstal ook een plan. Kunnen de paarden nog zelf kiezen ook (dat kan ook namelijk met een deken, zodat rijden in de winter ook mogelijk is).

Ik maak beweging nu wat ondergeschikt, maar stel je dit eens voor: paard staat in een mooie grote uitloopstal (met voerstation en eigen box), paard kan de hele dag en nacht contact hebben met andere paarden, maar als hij daar even geen zin in heeft, kan hij in zijn eigen box (je zou zelfs een chip in zijn hals kunnen implanteren, met een unieke code, waar een sensor op reageert, met dezelfde code, hetzelfde idee als bv. een kattenluik) kan hij nog privé staan ook, als hij dat wil.

Heel onnatuurlijk allemaal, maar wèl paardgericht. En een prachtig compromis tussen het leven als sportpaard en buitenpaard. Het kan allemaal. Het geld is er voor, in Nederland dan toch. De techniek is er ook.
Hoe vreselijk onnatuurlijk ook, we kunnen al onze techniek óók gebruiken om ons paard een paardenleven te kunnen laten leiden, en tegelijk met hem te kunnen sporten...
Ik kan me zo voorstellen dat het paard als sporter er alleen maar beter op wordt. Hij is namelijk gezonder, hij heeft sociale contacten, hij heeft zijn beweging wanneer hij maar wil, en hij wordt niet stijf, want hij kan zoveel rondlopen als hij maar wil.

Zowel een paard als dat van Welshcobfan, als een paard als dat van Nadya (om maar even 2 uitersten te noemen) zouden op deze manier kunnen leven zoals zij willen...

Oké, het baasje zal soms vieze voeten hebben, ivm paard moeten halen uit de uitloop, het baasje zal wss iets meer stalgeld moeten betalen (de technologie en de ruimte zullen ook betaald moeten worden), en dingen als een solarium en een grote luxe kantine worden wat moeilijk (tenzij je richting de € 500,- per maand moet willen gaan betalen) maar ik persoonlijk vind die dingen van vrij wat minder belang als het geluk van het paard...

Dit is natuurlijk een ideaal (van mij) en een andere manier hoeft niet verkeerd te zijn. Waar het mij om gaat, is dat er zo goed als het kan, wordt voldaan aan de behoeften van het paard. Dat is niet persé makkelijk, maar het KAN wel. Ook zonder weide kun je een paard de mogelijkheden geven tot spelen, tot sociale contacten, tot eten wanneer hij wil... het vergt een hoop creativiteit soms, maar het lijkt mij zéér de moeite waard... Ja

Ik ben geen natural. Omdat ik denk dat dat in de praktijk niet mogelijk is, ik ben wel paardgericht...