Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Waarom laten naturals de normals niet in hun waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:08

Je zou toch zeggen dat volwassen mensen met allemaal dezelfde passie en hetzelfde uitgangspunt (het beste voor je paard willen) elkaar met respect kunnen benaderen zonder daarbij bot of opdringerig over te komen... En ik vind het ongepast om bij elke foto van een paard met bit het bitloos rijden ter sprake te brengen. Iedereen doet het op z'n eigen manier en welke manier het beste is, daar verschillen de meningen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:26

zo... ik kom thuis en van bladzijde 3 zijn we nu op 9.

Is er nog verandering dat dat normals kortzichtig zijn en niet naar het paard kijken en de naturals geweldig zijn voor hun paard?
Of zijn we ondertussen wat verder? Lachen

edit Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-08 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:28

runningkawa schreef:

Is er nog verandering dat dat naturals kortzichtig zijn en niet naar het paard kijken en de naturals geweldig zijn voor hun paard?

Normals bedoel je Haha!

Er is best interessante discussie geweest, dat krijg je als mensen naar elkaar luisteren was ook op het normal natural huiskamertopic

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:58

runningkawa schreef:

Is er nog verandering dat dat normals kortzichtig zijn en niet naar het paard kijken en de naturals geweldig zijn voor hun paard?

edit Haha!

zo inderdaad zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:25

Nee hoor, we doen nog steeds alsof we elkaar niet begrijpen.. Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:28

ow oke dan volgen we het nog en hebben we dus niets gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:30

oke Haha!
Dan kunnen we gewoon verder zonder bij te lezen Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:33

ja daarom want we willen natuurlijk niets missen ik als Logical Misselijkoflol:

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:45

runningkawa schreef:

edit Haha!

Hahahahahahahaha!!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:51

Nadya schreef:
Ik vind het ook heel goed dat het meer bekend wordt hoe het paard de ruiter het beste kan dragen. Dat leren ze niet meer op de paardrijlessen op de manege (of andere lesclubjes). Helaas.
Maar daar leren ze al zoveel niet meer..... Verdrietig

Dat is al bewezen met drukpunt belasting op de wervels boomloos vs boom Knipoog
Maar dat het bewezen is maakt voor de echte harde naturals niet uit, die hebben een eigen mening Ja

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:57

griebels schreef:
Maar dat het bewezen is maakt voor de echte harde naturals niet uit, die hebben een eigen mening Ja

Je kunt ook alles steeds over 1 kam blijven scheren en de discussie op die manier gaande houden, door dit soort uitspraken te blijven doen om een tegen reactie te krijgen.
Getuigt van net zo weinig respect!
Maar omdat anderen het doen vindt jij het geoorloofd om het ook te mogen doen?
Als je wilt dat het veranderd, zul je echt 1st bij jezelf moeten beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:00

En zul jij niet eens bij jezelf moeten beginnen om niet de leraar uit te hangen en iedereen op hun fouten te wijzen als jezelf zo nog minder respect uit dan die ander?
Dus diezelfde fouten keer op keer maakt in diverse topics?

Dat bedoel ik niet als aanval, in tegendeel zelfs.
maar het valt zo op... en dat komt ook de sfeer niet ten goede..het geen waar jij dus ook weer die ander op wijst doe je zo zelf ook Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:05

Ben ik me ook zeker wel van bewust en ik leer elke dag meer, maar ik meng me al een poos niet meer in deze discussie en lees dan dit en dat wekt bij mij weerstand op.
En dan plaats ik daar een opmerking over omdat ik dat ook zo vind.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:12

Naturals willen normals informeren en misschien ook wel wat overtuigen dat natural toch beter is voor je paard. Dat doen normals toch ook?

Ik kijk zelf wat ik denk dat het beste bij mij en mn paard past en dat is natural..

Toen ik de stageloper van mn hoefsmid (normal) sprak dat ik overging op natuurlijk bekappen werd ik ook voor vanalles uitgemaakt.. en je wordt direct weer over 1 kam geschoren..

Beetje jammer vinden jullie niet..?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:13

Tja, het werkt gewoon 2 kanten op en beiden houden het in stand zonder dat het de schuld is van iemand.
Actie geeft reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:15

Toch ken ik niet veel normals die zeggen, je moet een bit in doen of je moet een deken opdoen.
Maar andersom krijg je wel... als je goed bent voor je paard doe je geen bit meer in, laat je de deken af....
Ik heb echt het idee dat het om willen turnen van de ander voornamelijk van de naturals komt...
Want normals hebben er niet over nagedacht... die hobbelen zo rond omdat ze het zo geleerd hebben ( ook al hebben ze geleerd naar de uitdrukkingen en lichaamstaal van paarden te kijken, want dat past niet in het normal beeld dus dat kan niet dat ze daar naar kijken)

kan het mis hebben, maar dat is mijn idee

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:17

Miska schreef:
griebels schreef:

Je kunt ook alles steeds over 1 kam blijven scheren en de discussie op die manier gaande houden, door dit soort uitspraken te blijven doen om een tegen reactie te krijgen.
Getuigt van net zo weinig respect!
Maar omdat anderen het doen vindt jij het geoorloofd om het ook te mogen doen?
Als je wilt dat het veranderd, zul je echt 1st bij jezelf moeten beginnen!

Hoor wie het zegt, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:19

runningkawa schreef:
Toch ken ik niet veel normals die zeggen, je moet een bit in doen of je moet een deken opdoen.
Maar andersom krijg je wel... als je goed bent voor je paard doe je geen bit meer in, laat je de deken af....
Ik heb echt het idee dat het om willen turnen van de ander voornamelijk van de naturals komt...
Want normals hebben er niet over nagedacht... die hobbelen zo rond omdat ze het zo geleerd hebben ( ook al hebben ze geleerd naar de uitdrukkingen en lichaamstaal van paarden te kijken, want dat past niet in het normal beeld dus dat kan niet dat ze daar naar kijken)

kan het niet meer met je eens zijn, maar wij liggen zo wie zo vaak op een lijn Ja

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:21

Ach ja....

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:23

Ik vind het jammer dat er zoveel vijandigheid is tussen die twee "groepen", vooral omdat er veel mensen een beetje tussen de twee hangen. Net zoals ik eigenlijk: ik rij met bit en boomzadel( soms een met een barebackpad), maar heb paarden het liefste 24/7 op de wei, zonder dekens en zonder ijzers. Net heeft mijn vz-pony weer hoefijzers gekregen, omdat ze veel te gevoelig is aan haar hoeven, en steeds bleinen kreeg. Dus het ideale beeld bestaat niet volgens mij. Met bit of zonder maakt mij eigenlijk niet uit, maar wel hoe mensen ermee omgaan. Mensen die hun paard "zogezegd" zachter rijden met een hackamore maar die tegelijkertijd heel de tijd gespannen hebben, of mensen die hun paard met hele vriendelijke hand rijden op stang en trens.

Mensen denken veel te vaak zwart wit, het is ofwel alles of niets. Jammer voor het tussengroepje dan, lijkt net of zij voor het volledige "pakket" moeten gaan om "erbij te horen".

Iedereen wil hetzelfde: dat zijn paard zich zo gelukkig mogelijk voelt. Ik ga ervanuit dat ze hun paard wel goed genoeg kennen, en zelf kunnen beslissen hoe ze hun paard verzorgen.

Mensen: Laat elkaar in hun waard en raad geven kan, maar je mening doordrammen is een ander iets.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:54

runningkawa schreef:

AAARGHHH hier baal ik zo van... had ik een heel verhaal getikt, slaat de pc vast!! Boos!

Maar goed... nogmaals dan maar....

Ik denk, RK, dat dat ook voornamelijk zo is omdat jij past en je gedraagd als een normal... begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, want het klinkt misschien wat negatief, maar zo is het zeker niet bedoeld.

Toen ik Toos net had, zette ik dr 's nachts op stal, want joh.. ik wist niet beter, dat hoort zo, mijn pony stond ook 14 jaar lang 's nachts op stal in de winter.
Ik merkte dat ze hier ontzettend de pest in had, stal altijd omgewoelt, onrustig, zweten, draaien, angstig kijken etc terwijl ze toch maar van 23.00 tot hooguit 06.30 binnen stond.
Niemand die tips voor me had, ja... gewoon laten wennen en verder niet zo zeuren, die knol went vanzelf.

Ik ben toen een tijdje weggeweest naar een ander plekje, waar ze 24-7 buiten stonden met schuilstal en dat heeft behoorlijk mijnogen geopent, voor Toos werkte dit gewoon ontzettend goed, dus geen stal meer.
Nu ben ik weer terug op die oude stal en staat Toos samen met Donder, haar Shettevriendje/mijn Shet, 24-7 buiten zonder schuilstal, maar wel met bescherming voor wind etc aan elke kant van het landje en het gaat in 1 woord geweldig!
Maar een commentaar wat ik krijg... pff... ongelofelijk. Wat is die beesten aandoe, zielig, niet normaal, triest, kan toch niet en dan zéker met de wind van afgelopen weken, echt... dat kan gewoon niet. Maar Toos is nog nooit zo relaxed geweest als nu, maar dat lijkt niet belangrijk....Ze slaapt in de wei, is rustig, vrolijk, relaxed...

Net als bitloos rijden met Toos, zelfs wandelen met alleen een touwhalster, is ook zoiets.,..Niet alleen op stal, maar zeker van de trekpaardkenners.... Zo'n knol hoort bereden te worden met een stang, levensgevaarlijk waar ik mee bezig ben...En ook dat wordt echt niet achterwege gelaten om even flink tegen me te zeggen.
Zelfde als met zweep rijden... Het is gewoon niet nodig, Toos is heel gevoelig en dat zweep hoeft niet, met geduld bereik ik veel meer, dan een tik met de zweep... Nou... ook weer dat eindeloze commentaar vooral van stalgenoten en op Trekpaardfora.

Dus ik denk dat het maar net is in welk 'hokje' je past en waar jij je op aangesproken voelt... Ik had namelijk net als jij het idee ( maar dan andersom) dat het wel meeviel en mensen ectht niet zomaar zeggen dat met bit rijden vreselijk is bv...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:01

griebels schreef:
Nadya schreef:
Ik vind het ook heel goed dat het meer bekend wordt hoe het paard de ruiter het beste kan dragen. Dat leren ze niet meer op de paardrijlessen op de manege (of andere lesclubjes). Helaas.
Maar daar leren ze al zoveel niet meer..... Verdrietig

Dat is al bewezen met drukpunt belasting op de wervels boomloos vs boom Knipoog

Pardon? Verward Ik had het over iets heel anders. Namelijk het feit dat een paard moet leren hoe het ruitergewicht te dragen. Iets wat men over het algemeen niet meer leert op de gemiddelde maneges en lesclubjes.

Ik weet als zogenaamde natural prima dat een goedpassend boomloos zadel beter is dan een boomloos zadel. Maar ik heb mijn argumenten om boomloos te rijden allang aangegeven in dit topic en heb geen zin om tig keer in herhaling te vallen. Goed lezen graag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:04

Miska schreef:
Tja, het werkt gewoon 2 kanten op en beiden houden het in stand zonder dat het de schuld is van iemand.
Actie geeft reactie!

Inderdaad. Blijkt wel weer uit bovenstaande opmerking van Griebels.
Ik geloof dat ik deze discussie redelijk voerde tot en met de vorige pagina. Maar ja hoor, daar komt weer iemand met zo'n rotopmerking over naturals, terwijl mijn stukje niet eens wat met die opmerking te maken had. Zo slecht wordt er dus gelezen. Verward

Kijk, als je alleen maar wilt lezen wat je wilt lezen, dan komen we nergens.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:05

Voel je je aangesproken dan? Ik had het over de echt harde naturals Knipoog

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:05

Wat is er mis met naturals? Jullie mutsen kunnen er nog veel van leren!!! Lekker trekken aan dat bit, de grootste sporen die bestaan, lekker hard meppen met die zweep. Daar wordt je paard alleen maar beter van toch?? Leer is fatsoenlijk rijden! Zonder trekken, slaan en schoppen!! Die "naturals"volgens jullie doen het 10x beter!! Hun weten tenminste met hun paard om te gaan. Vertrouwen opbouwen, liefde krijgen van beide kanten! Kijk is wat je paardje dan allemaal voor je doet!!