Is dit nou echt zo slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Re: Is dit nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:15

ShannaY schreef:
Waar blijven die foto's nou!

Whahahah, ik heb ze niet (lalalal ruiter hahahah) misschien een nieuw topic openen met bitloze dressuurruiters gezocht.
Zet dan wel even de link neer want ik ben ook nieuwsgierig.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:20

Afbeelding

Afbeelding

Kijk dus uit wat je roept!

Het is wel degelijk mogelijk echter alleen indien je beschikt over een grote dosis vakmanschap.
Bitloosrijden is net zo min een garantie tot vakmanschap als met bit. Alles valt of staat met de kwaliteiten van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:24

Ja pensionnetje, heel goed gevonden van je. Maar ik vroeg het van bokker die dressuur rijden zonder bit. Je weet wel, gewoon de huis tuin en keuken mensen die hier op bokt zitten, net als ik dus.

Niet de beroemde NH'ers, zoals bovenstaand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:24

Maar da's een beroemde, Pensionnetje... en daar vroegen wij niet om. Da's Nezvorov.
En wij willen foto's van een HTK-ruiter zien Lachen

En het lijkt wel leuk, maar op de eerste foto drukt het paard de rug weg, en een beetje op de voorhand.
2e foto is goed Ja
Al zou het achterbeen meer mogen dragen en de voorkant wat lichter, maar de balans is vrij wat beter als op de eerste foto.

Neemt neit weg dat het mooie foto's zijn.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:28

Wat maakt het nou uit WIE het is? Er is aangetoond dat het kan.
Daarmee is de discussie klaar toch? En rug weggedrukt? Pfff.......
Zo blijft er altijd wat te zeuren. Deze man heeft bewezen dat het kan en hoe!
Maar dit kan hij ook met bit.

At the end maakt het geen bal uit waarmee, maar slechts hoe!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:33

Is dat ik niet van dressuur houd maar mijn paard kan het denk ik ook bitloos met een goede dressuurruiter. Geboren talentje Haha! , of niet?
Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:34

oei, dat is wel erg LDR *LOL* en dat zonder bit en ruiter *LOL*

@pensionnetje. Die foto's zijn erg mooi. Maar ik ben net als de anderen ook geinteresseerd in foto's van HTK ruiters omdat de voorbeelden die ik tot nu toe heb gezien IMO geen dressuurmatige correct gereden paarden laten zien, terwijl de ruiter/amazone daar meestal anders over denkt. Ik lees regelmatig dat je je paard bitloos net zo goed kunt laten lopen als met bit, maar daar heb ik dus weinig voorbeelden van gezien.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-03-08 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:36

Ik breek even in in het topic. Ik vind het nl. dressuurmatig geen mooie foto's. De eerste foto helemaal niet, het paard draagt achter van geen kanten en valt op de voorhand. De tweede foto is achter meer gedragen, takt is wel verbroken en ik weet niet wat ik verkeerd zie aan de voorkant maar wellicht kan een andere Bokker het toelichten. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het superknap dit te bereiken zonder bit of hoofdstel! Maar nog steeds zijn dit, zelfs bij zo'n beroemdheid, geen foto's die een dressuurruiter in het Z gemaakt zou willen zien worden imo, laat staan hoger.
Dus nog steeds zie ik hier een scheiding der disciplines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:40

Pensionnetje schreef:
Wat maakt het nou uit WIE het is? Er is aangetoond dat het kan.
Daarmee is de discussie klaar toch? En rug weggedrukt? Pfff.......
Zo blijft er altijd wat te zeuren. Deze man heeft bewezen dat het kan en hoe!
Maar dit kan hij ook met bit.

At the end maakt het geen bal uit waarmee, maar slechts hoe!

Dat maakt heel veel uit.

Namelijk dat de mensen die zo lopen te schreeuwen van "Een bit is slecht" en al dat andere gezemel. Dat is echt prima, zeur een eind weg, maar bij mijn ambities heb ik gewoon een bit nodig, althans, en daar vraag ik nu om, als tegendeel bewezen word.

En dat wil ik dan door de mensen die het het hardste roepen.. van de even normale mensen als mij dus. Anders kan ik ook net zo goed een foto plaatsen van een bekende dressuur of spring ruiter, om te laten zien "hoe het wel kan en moet".

Snap?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:41

wat ik op de 2e foto zie is een weinig gedragen piaffe (zie het schuine voorbeen) maar ik vind beide foto's toch echt geen verkeerd beeld geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:42

blensink schreef:
Is dat ik niet van dressuur houd maar mijn paard kan het denk ik ook bitloos met een goede dressuurruiter. Geboren talentje Haha! , of niet?
Afbeelding

Zelfs ruiterloos, helemaal TOP Haha!
Mijne kan het ook hoor Afbeelding
Zou hem alleen wel wat langer in de hals willen zien, en wat actiever achterbeen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:54

ik heb net verbaasd naar deze bitloze optoming zitten kijken:

http://www.innovatack.com/afbeeldingen/shack.JPG

persoonlijk zie ik niet in hoe dit vriendelijker kan zijn dan een gewone trens, gezien de hefboomwerking die op de neus, kin en oren druk gaat geven. Ongetwijfeld zal het met een zachte hand wel vriendelijk zijn, maar dat is een trens ook. Maar mss zie ik dit verkeerd Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:01

Dit geeft toch ook druk op de neus, en achter het hoofd?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:02

Ja, daarom. Overigens kan ik ook tig voorbeelden van onsympatieke bitten vinden, daar word je ook niet vrolijk van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:04

Die is nog wat korter dan een hackamore met korte scharen, dus iets vriendelijker dan een normale hackamore. Maar persoonlijk zou ik de neusriem wel liever wat dikker zien.. Ik denk dat het ongeveer even sterk inwerkt als een gewone trens, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan het paard.. het ene paard heeft een erg gevoelige mond, het andere paard heeft een heel gevoelige neus..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:07

ik denk alleen wel dat deze optoming op meer plaatsen (neus, kin, oren) inwerkt, en de hefboomwerking is ook niet flauw.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:10

Dat vind ik ook geen vriendelijke optoming...

De meesten die overstappen naar bitloos doen dit toch wel om de pijnprikkel van het bit weg te halen. Als je vervolgens een bitloze optoming kiest met wurg-knijp- of hefboomfunctie heb je dus net zo goed een dwangmiddel mét pijnprikkel.

Tja, dan mis je de hele essentie van het bitloos rijden naar mijn mening.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 15:13

en ik zie intussen nog steeds geen foto's van lalalaruiters die hun paard met een bitloze optoming kunnen rijden, zoals 'wij' het graag zien.

als er dan zo stellig beweerd wordt dat je zonder bit hetzelfde kunt bereiken als met, wil ik dat ook een doorsneeruiter wel eens zien doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:15

De meeste bitloze ruiters rijden ook niet zoals 'jullie' het graag zien.. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:19

Ik heb wel foto's zonder bit of hoofdstel, maar ik rij meer richting western/freestyle, met n lage hoofdhouding.. Ook als ik met bit rij. De verzameling en 'aan de teugel' lopen boeit me niet zo heel veel eigenlijk Tong uitsteken Als hij maar lekker ontspannen over zijn rug loopt. En ik denk dat de meeste recreatieruiters ook zo denken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:23

MysticTinker schreef:
Die is nog wat korter dan een hackamore met korte scharen, dus iets vriendelijker dan een normale hackamore. Maar persoonlijk zou ik de neusriem wel liever wat dikker zien.. Ik denk dat het ongeveer even sterk inwerkt als een gewone trens, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan het paard.. het ene paard heeft een erg gevoelige mond, het andere paard heeft een heel gevoelige neus..

Deze is imo nog onvriendelijker dat de Hackamore met de lange scharen. Het bit lijkt me veel verschillende signalen af te geven, allemaal dmv druk.

Een Hackamore met lange scharen kan op een heel vriendelijke manier gebruikt worden, omdat heel kleine signaaltjes kunnen worden afgegeven.
Toch ben ik geen fan van dit soort bitten. Ik vind ze oneerlijk, en onduidelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:25

maakt ook helemaal niet uit, moet ieder voor zich weten. Ik rijd eventing, maak het vaak genoeg mee dat 'men' dat ook niet graag ziet.

Ik heb alleen wel moeite met de opmerking 'pijnprikkel van het bit'. Waarop baseer je die? Ik zie in een eerder bericht van je wat verwijzingen naar onderzoeken en berichten op bokt, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de informatie op bokt nou niet echt als de enige en ultieme waarheid zei, en het onderzoek dat ik toevallig vandaag tegen kwam, vond ik ook niet bijster overtuigend. Ik oordeel nog steeds naar wat ik dagelijks zie bij mijn paarden, en ik weet heel goed welke bitten ze wel of niet prettig vinden. Bitloos (en van de week teugelloos met Pablo) heb ik ook al gedaan, maar in het afwerken van je verdere oefeningen (schouderbinnenwaarts bv) mis je de nuance.

MT, dan ben ik toch wel benieuwd naar jouw foto's. Mijn ervaring is dat veel recreatieruiters denken dat hun paard fijn ontspannen over de rug loopt, terwijl ik een rondsloffende combinatie zie (met of zonder bit is irrelevant), waarbij ik meteen ga opmerken dat ik nog nooit een foto van jopu heb gezien en dus geen idee heb of dat ook voor jou zou gelden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:26

Met bosal:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 17copy.jpg
Saaie stapfoto, voordat we echt begonnen met rijden, en met n dikke buik Vork Maar dat komt dus omdat meneer suikerziekte blijkt te hebben Ach gut
En zonder hoofdstel:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 82copy.jpg
(hier zag hij iets spannends voor zich waardoor ie op de voorhand viel en z'n hoofd omhoog gooide Rolleyes )

Dat zijn eigenlijk de enige bitloze foto's die ik op mn computer het staan.. meestal rij ik de echte trainingen mét bit.

Misschien moet je eens de zoekfunctie gebruiken.. klikt je 'horses@work' aan, en zoekterm 'bitloos', dan kom je een boel topics tegen van ruiters die bitloos dressuur rijden Lachen
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-03-08 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:27

Citaat:
Dat zijn eigenlijk de enige bitloze foto's die ik op mn computer het staan.. meestal rij ik de echte trainingen mét bit.

Mag ik vragen waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:32

Zoekfunctie heb ik gebruikt, maar ik zie niks met het plaatje dat ik wil zien.