NH tegen HH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: NH tegen HH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:22

Nee, een paard vindt het heerlijk om gekluisterd te worden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:28

Sim0ne schreef:

We gaan nu gigantisch offtopic, maar realiseer je je wel waarom er mensen zijn die hun paarden leren om om te gaan met kluisters? Realiseer je je de voordelen van het feit als het paard heeft geleerd dat hij, als hij per ongeluk met een been ergens in vast komt te zitten, niet blind gaat knokken om vrij te komen en zichzelf zo meer schade toebrengt dan dat hij rustig wacht tot hij losgemaakt wordt? Kun je je niet voorstellen dat het voor IEDER paard (en niet alleen de merries die eventueel ooit gedekt gaan worden) van voordeel kan zijn dat ze dit leren?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:34

het kan net zo goed ieder paard van voordeel zijn dat hij wél gaat knokken om vrij te komen.
het is niet voor niets een instinct Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:35

MMMMM als er nu een ding is wat dan niet NH is, dan is het denk ik wel het kluisteren van een paard. Ik ben het dan ook niet met je eens dit keer. Alleen al het dekken met een gekluisterde merrie ( en dat kan inderdaad vaak niet anders) is eigenlijk een complete verkrachting als de merrie niet meewerkt.
Dan zie je ook nog wel paarden die gekluisterd staan op stal omdat ze anders de benen beschadigen door het trappen. Nee, ik ben er zeker geen voorstander van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:39

fojoe schreef:
het kan net zo goed ieder paard van voordeel zijn dat hij wél gaat knokken om vrij te komen.
het is niet voor niets een instinct Knipoog

Wegrennen als het paard schrikt, als er iets eng is of er gevaar dreigt, is ook een instinct. Gaan bokken als er een gewicht op derug komt dito. Dat zijn instincten die wij proberen te onderdrukken omdat wij er op willen rijden en er veilig op willen kunnen rijden. Want een paard dat bij het minste of geringste de benen neemt en je er continu bewust af wil werken (zonder medische oorzaak welteverstaan) is ook niet echt veilig.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:45

als we het hele instinct van het paard absoluut moeten gaan ombouwen, zouden we dan niet beter gaan motorrijden ofzo?
ik snap wel wat je bedoelt, hoor!
maar laat een paard alsjeblieft ook een beetje paard blijven.
op de weide mogen ze toch nog steeds bokken en wegrennen, toch?

overigens vind ik dat er nog een wereld van verschil ligt tussen kluisteren (wat bv. erg praktisch kan zijn om op de prairie je paard te laten grazen zonder dat het te ver wegloopt) en een been opbinden, wat volgens mij enkel als machtsmiddel gebruikt wordt.
niet?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:49

In de film word het been idd omhoog gebonden , dat zie je op het eind , maar dit is natuurlijk wel veel minder erg dan de nek van een paard zo "ombeugen" of hoe je het ook wil noemen.
Maar paard vriendenlijk vind ik het allebij niet ..

Ik denk ook dat het zo erg voor een paard is omdat zijn instinct hem aan geeft te vluchten maar hij kan dat niet , dat is opzicht al zielig voor een paard.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:53

Cassidy schreef:
Het een is het neerleggen van een paard door middel van het opbinden van een voet, waarbij het paard helemaal bij is en bewust gaat knokken tot hij zich aansluitend overgeeft.
Het tweede is een truukje toepassen dat hij even knock out gaat en daardoor gaat liggen.

Het resultaat is hetzelfde, de weg er naartoe niet.

Dat klopt en dat had ik volgens mij toch ook wel omschreven!
Volgens mij heb je het dan toch over 2 totaal verschillende dingen, dat je iemand de arm op de rug bindt ofdat je iemand bewusteloos drukt!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:19

Payal schreef:
volgens mij heeft ze het over de film Knipoog daar gebeurt het idd in.

Ja daar heeft ze het ook over. Verward

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:59

Voor mij is HH een manier om het paard met dwang te onderwerpen en op die manier gehoorzaamheid af te dwingen. Dwingen om te liggen is voor een paard het ergste wat je kunt doen, want liggen betekent kwetsbaarheid en liggen tov een roofdier (de mens die zich in dit geval zo gedraagt) betekent voor een paard de dood in ogen zien. Een wild paard wat door een roofdier tot liggen wordt gebracht, is tenslotte ten dode opgeschreven. Ook een paard wat even zijn bewustzijn verliest, beseft dat. Dat de mens het daarna weer dwingt om op te staan, levert een paard op wat gehoorzaam is uit angst voor hetgeen wat kan gebeuren en niet een paard wat gehoorzaam is omdat hij je als eerlijke en betrouwbare leider ziet. Het levert gehoorzaamheid op. Zeker. Maar geen band. Ik zie dan ook bepaald geen vrolijke paarden in de filmpjes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:01

Het opbinden van een been totdat het paard de strijd opgeeft is overigens voor mij hetzelfde. Het laat het paard idd niet het bewustzijn verliezen en omgaan, maar een paard wat zijn benen in het wild niet kan gebruiken is ten dode opgeschreven en zal opgeven op het moment dat het dat beseft. Ook in dit geval is gehoorzaamheid afgedwongen en heeft het niets te maken met wederzijds respect of het opbouwen van een band.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:03

ps... wat je dus in beide gevallen doet is het paard bedreigen met de dood (het enige waar het paard werkelijk bang voor is) als hij niet luistert. Je laat het zien dat je de macht over hem hebt en hem kunt doden. Je dood natuurlijk niet echt, maar dat weet het paard niet. Voor het paard is de dreiging reëel. Het snapt niets van de zogenaamde logica die de mens erbij heeft verzonnen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:29

Je kunt geen enkel wezen dwingen om je te vertrouwen.... Vertrouwen en respect moet je verdienen...niet afdwingen.

Aanhangers van HH lijken te zeggen dat je een paard kunt dwingen om jou te vertrouwen.
Het enige wat ze bereiken is dat het dier zich volledig onderwerpt vanuit angst voor ergere dingen dan jij...
Fijn....daar zou ik echt trots op zijn als ik dat heb bereikt Boos!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:37

polly2 schreef:
Je kunt geen enkel wezen dwingen om je te vertrouwen.... Vertrouwen en respect moet je verdienen...niet afdwingen.

Aanhangers van HH lijken te zeggen dat je een paard kunt dwingen om jou te vertrouwen.
Het enige wat ze bereiken is dat het dier zich volledig onderwerpt vanuit angst voor ergere dingen dan jij...
Fijn....daar zou ik echt trots op zijn als ik dat heb bereikt Boos!

Ja hoor; Birger Gieseke is ook trots op z'n kadaverdiscipline............

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:04

kadaverdiscipline.... dat is een mooie omschrijving!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:29

Wie is Birger Gieseke? Blond

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:30

vroeg ik mij ook al af Bloos

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:35

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:43

Ik kan er geen soep van brouwen! Het lijkt me allemaal "instant problem shooting" zonder een duidelijke strategie. Nee lange termijn visie vind ik hier nergens in terug. Doet me meer aan een paar overjarige puperende cowboys denken die willen laten zien hoe stoer ze wel niet zijn.

En dat puberende stoere gedrag is nu precies wat ik mijn paarden wil afleren Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:43

hmmm snap dan ikke's opmerking niet helemaal. Misschien mis ik iets... Bloos

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:47

Cassidy schreef:
Sim0ne schreef:

We gaan nu gigantisch offtopic, maar realiseer je je wel waarom er mensen zijn die hun paarden leren om om te gaan met kluisters? Realiseer je je de voordelen van het feit als het paard heeft geleerd dat hij, als hij per ongeluk met een been ergens in vast komt te zitten, niet blind gaat knokken om vrij te komen en zichzelf zo meer schade toebrengt dan dat hij rustig wacht tot hij losgemaakt wordt? Kun je je niet voorstellen dat het voor IEDER paard (en niet alleen de merries die eventueel ooit gedekt gaan worden) van voordeel kan zijn dat ze dit leren?

nog meer offtopic....

Als hengstenhouders eens de tijd namen om merries fatsoenlijk te schouwen en de hengsten eens beschaaft leren te dekken, dan heeft men helemaal geen kluisters nodig.
Heb in 30 jaar nog NOOIT een merrie hoeven te kluisteren en er NOOIT een beschadigd te hoeven terug sturen. Gewoon wat meer tijd investeren....

loyemyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:50

... Hoe hengstig mijn merrie ook was.. Ze begon te slaan als de hengst er boven op sprong.. Daarbij slaat ze als ze hengstig is nog net niet de muren uit de stal.. En aangezien ik dr graag heel wil houden, heeft ze kluisters om 's nachts.. Ze krijgt overigens Provarium breeding voor de hormoonhuishouding, 't is er wel minder van geworden maar helaas werkt dit nog niet voldoende,en slaat ze nog steeds.. Heb de hoeveelheid Provarium al verdubbeld op aanraden van de dierenarts.. Zonder resultaat helaas..

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:27

En ?

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:39

wat ik me eigenlijk afvraag. Beginners bijvoorbeeld lopen ook wel eens te hannessen met die teugels, waarom gaat er daar dan niet een af en toe knock out?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:43

Payal schreef:
wat ik me eigenlijk afvraag. Beginners bijvoorbeeld lopen ook wel eens te hannessen met die teugels, waarom gaat er daar dan niet een af en toe knock out?

Omdat die niet het hoofd van het paard dubbelvouwen en gedurende een bepaalde tijd zo houden?!? Lijkt mij....
Is volgens mij van een heel andere orde.