Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe kijken naturals tegen niet naturals aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:36

Midasje schreef:
nee maar dat betekend niet dat iedereen zonder bit en boomloos zadel en wat jullie nog meer hebben / sorry niet hebben Knipoog
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt hoor als je maar gewoon goed bent voor je dieren.

Die "jullie's" rijden niet allemaal bitloos en boomloos. Knipoog

En verder is het discussiepunt dus vaak: wanneer ben je goed voor je dieren? Wat is goed en wat niet? Daar verschillen dus de meningen en inzichten over.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:37

eten drinken goed onderdak en heel veel liefde en aandacht de rest is bijzaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:39

Supah_Sky schreef:
Ze heeft duidelijkheid nodig, ze is altijd bitloos gereden en op zo'n manier dat ze zelf mocht kiezen hoe en wat. Dat vond ze niet fijn, met een bit in dr mond kan ik haar die duidelijkheid geven. Zoals ik al zei je kunt zien dat ze het fijn vind omdat ze helemaal staat te trappelen om aan het werk te gaan en er voortaan echt plezier in heeft wat eerst niet was

Dan is het dus niet het bit dat het verschil maakt, maar jij zelf en jouw manier van rijden.
Ook zonder bit kun je je paard duidelijkheid en plezier in het "werk" geven.
Je paard staat nu echt niet vanwege dat bit te "trappelen om aan het werk te gaan" (hoe ziet dat er trouwens uit? Clown ).

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:50

Wat versta je onder goed onderdak? Ook daar zijn de meningen over verdeeld, zo zwart-wit ligt het dus niet
Bovendien neem ik aan dat níemand zijn paard laat verhongeren en uit laat drogen, dus voor mij valt dat niet onder 'goed zijn voor dieren'. En ik geloof niet dat je een paard neemt als je er niet van houdt, dus liefde is al een vanzelfsprekend iets. Maar is liefde niet ook doen wat het beste is voor je maatje?

Mensen die hun paard 23/7 op stal hebben staan, doen dit vast niet met de gedachte 'gnagna, ik zet mijn paard eens lekker in een hokje van 3x3 omdat dit volledig tegen alle behoeften ingaat'. Nee, diegene handelt uit zijn visie op wat het beste voor het paard is. Net zoals een ander besluit om het paard zoveel mogelijk weidegang te bieden en lekker zonder deken rond te laten lopen, omdat diegene van mening is dat dát het beste is voor het paard Ja

Wat goed en slecht is voor je paard ligt niet vast, maar staat voor iedereen open voor interpretatie. Iedereen kent zijn/haar paard en (denkt dat hij/zij) weet wat goed voor het dier is. Wat ik goed en belangrijk vind kan een ander minder goed en/of belangrijk vinden.
Wél zijn er theoretisch onweerlegbare feiten die eigenlijk niet te negeren vallen: een paard is een kuddedier dat in het wild dagelijks lopend lange afstanden aflegt. Hoe 'goed' is het dan om een paard alleen op stal te zetten en hem die bewegingsvrijheid te ontnemen?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:52

ja jeetje zo kun je alles wel moeilijk maken zeg Knipoog
dat ze droog en beschut staan en naar buiten kunnen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:52

het is idd niet persee het bit maargoed ik heb haar pas net en geen ervaring met bitloze optomingen dus doe ik het liever even zo omdat ze nog een hoop moet leren qua engels rijden en als we tegelijk nieuwe dingen gaan doen schiet niet echt op.
En ze trappelt letterlijk, zodra ik klaar sta om op te stappen gaat ze staan schrapen met dr hoeven en wil ze niet goed stil staan.. als ik dan een rondje heb gelopen is ze rustig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:03

Ik heb niet het idee dat met de hoeven schrapen positief is, ik ken het alleen als protest.
Ik kan het mis hebben hoor.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:07

Midasje schreef:

Hmmm, dat onderdak (in de letterlijke zin van het woord) en ook het 'heel veel aandacht' ben ik het niet mee eens...

In mijn ogen is het: goed voedsel, vers water, mogelijkheid tot veel bewegen (buiten), ruime comfortabele schuilomgelijkheid en direct contact met meerdere soortgenoten (dus niet een hek ertussen). De rest (dus ook elk contact met mensen) lijkt mij bijzaak...

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:16

Supah_Sky schreef:
het is idd niet persee het bit maargoed ik heb haar pas net en geen ervaring met bitloze optomingen dus doe ik het liever even zo omdat ze nog een hoop moet leren qua engels rijden en als we tegelijk nieuwe dingen gaan doen schiet niet echt op.
En ze trappelt letterlijk, zodra ik klaar sta om op te stappen gaat ze staan schrapen met dr hoeven en wil ze niet goed stil staan.. als ik dan een rondje heb gelopen is ze rustig.

dan wordt het tijd dat je paard wat minder staat te trappelen met opstijgen. want dat lijkt me geen goed teken.

hihi, wie weet dat bitloosrijden dat probleem wel oplost Pling

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:22

laat maar.. ik zie mijn paard toch voor het rijden, jullie niet ik zie dat ze er plezier en zin in heeft. Blijkbaar kan ik niet goed uitleggen hoe ik dat zie. Maar als jullie mij niet op mijn woord geloven of denken dat ik paarden gedrag niet in kan schatten dan zeg liever gewoon nix, daar gaat het in dit topic toch niet om.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:28

Supah_Sky schreef:
laat maar.. ik zie mijn paard toch voor het rijden, jullie niet ik zie dat ze er plezier en zin in heeft. Blijkbaar kan ik niet goed uitleggen hoe ik dat zie. Maar als jullie mij niet op mijn woord geloven of denken dat ik paarden gedrag niet in kan schatten dan zeg liever gewoon nix, daar gaat het in dit topic toch niet om.

zelfs ik heb mijn paard voor het rijden en tijdens de trektocht moesten ze ook gewoon mee, ook al staan ze liever in de wei te vreten Extreme duivel

De essentie is dat je aansluit bij de natuurlijke behoeftes van het paard zoals die evolutionair bepaald zijn (en nee het paard is niet doorgefokt het zijn nog steeds paarden met dezelfde basisbehoeften, net als poedels en teckels nog steeds honden zijn die je moet uitlaten)

De natuurlijke behoeftes van een paard:

- beweging en daarmee samenhangend bewegingsvrijheid
- 24/7 gelegenheid hebbben om te fourageren
- interactie met soortgenoten
- kuddevorming, -gedrag en kunnen spelen

Een paard voor een paar uurtjes of langere tijd achtereen opsluiten in een box gaat in tegen zijn natuurlijke behoefte aan beweging en bewegingsvrijheid. Ook spelen kan niet als elk paard apart in een box staat.

Gelukkig geef je hem wel hooi als hij op stal staat, op veel pensionstallen moeten paarden de nacht doorkomen met 1 plakje hooi Nagelbijten / Gniffelen en als ze helemaal pech hebben staan ze nog op zaagsel oid ook, ipv stro. Wat weer maagzweren en stalondeugden in de hand kan werken.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:35

Ik wil geen mensen aanvallen hier, maar voor zover ik weet (heb gelezen en gehoord) is schrapen met de hoeven indd een protest. Mijn paard kan ook niet stil staan als ik op stap en ik weet haast wel zeker dat dit niet is omdat hij zo'n zin heeft om te lopen (hij is liever lui dan moe). Ik probeer nou ook bitloos met hem te rijden, gewoonweg omdat hij met bit veel met het bit speelt (irritaties) en het gaat super bitloos gister schrok hij ergens van en ging ervandoor ik kon door middel van mijn stem en licht de teugels erbij houden hem heel mooi stoppen (was erg trots op hem!) Ik merk dat mijn paard veel meer ontspannen is met rijden en daar doe ik het dan voor!
Ik heb de mogelijkheid niet om mijn paard 24/7 op het land te houden, ik weet dat mijn paard dat super zou vinden, maar in de winter gaan ze een paar uur de paddock in en tja hij kan ook niet in zijn eentje op het land staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:36

...er is altijd ergens een betere job en zo is het net met 'stallen'. Blijf zoeken tot je iets vind dat paardgerichter is.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:51

Maar mijn paard staat wel stil als ik opstap ze is alleen heel ongeduldig,, en als ik een rondje heb gelopen is het ongeduldige ook weg.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:57

Ik ben ook zeker aan het zoeken naar een betere plek voor hem.
Mijn schoonouders hebben een stuk grond gekocht daar gaan ze begin volgens jaar beginnen met de bouw van het huis en er schijnt (heb het zelf nog niet gezien) nog redelijk groot stuk over te blijven, dus hopelijk kan hij daar staan. Dan alleen een stuk weilandje en een schuilstal en verder geen luxe faciliteiten zoals rijbak enz. maar daarentegen ga ik vaak naar buiten met mijn paard dus voor mij is het niet noodzakelijk.
Mijn schoonzusje wil dan ook een paard/pony aanschaffen en die heeft dezelfde kijk als mij wat beterft verzorging en onderhoud van paarden dus dat is ideaal!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:38

mijn paard schraapt ook altijd met zijn hoef als hij zich verveelt of als hij boos is (nogal een opstandig typje Clown ) maar niet omdat hij staat te "poppelen" *LOL*

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:05

tja wat is voor jou natural en wat niet?

ik rij zonder zadel en zonder hoofdstel maar dan nog ben ik geen natural,
wat natuurlijk is, is een paard in het wild die vrij leeft zonder mens op hun rug.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:58

Sim0ne schreef:
Midasje schreef:

Hmmm, dat onderdak (in de letterlijke zin van het woord) en ook het 'heel veel aandacht' ben ik het niet mee eens...

In mijn ogen is het: goed voedsel, vers water, mogelijkheid tot veel bewegen (buiten), ruime comfortabele schuilomgelijkheid en direct contact met meerdere soortgenoten (dus niet een hek ertussen). De rest (dus ook elk contact met mensen) lijkt mij bijzaak...

Als je de rest had gelezen had je geweten dat eten en drinken er ook bij stond.