Naturals vaak caploos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Naturals vaak caploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:33

Ik gaf even aan dat het paard 200% verkeersmak was (vandaar het top getrainde), anders gaan er weer drie mensen in de ankers om te vertellen dat ik mijn paard beter had moeten opvoeden. Blabla.
Het is overigens veiliger om op je paard te blijven zitten bij het overtsteken van een treinrails, kun je ff aandraven als het moet, of als een speer omdraaien mocht het fout gaan (ik noem maar een extreem voorbeeld). En je hebt je been om hem daarbij voorwaarts te laten gaan. Maar het scheelt, sinds die schok is mijn paard dusdanig bang voor de rails dat ik er wel af moet stappen omdat hij het nog steeds eng vind (het gaat wel al beter). Het beste is overigens om de overgang dravend te nemen, dan tilt hij zijn benen alsof het balkjes zijn en door de 'vaart' twijfeld hij minder. Dus ik moet idd altijd rennend de rails oversteken!

Er gebeuren idd bijna net zoveel ongelukken op de grond, en dat is vaak ook onkunde (net als de meeste ruiter-op-paard ongelukken). Vaak prima te voorkomen, door altijd alert te blijven, net als je paard. Omgang met het paard word vaak een gewoonte. En dat is het gevaar, als je iets op de automatische piloot doet, ben je niet scherp meer...
En nee, ik ga ook geen cap opzetten als ik mijn paard sta te knuffelen, dan kan ik dat ding ophouden in bed (ik woon boven de stallen van de paarden)! Het verschil is, dat de meeste ongelukken bijtwonden, trappen of omvallende objecten zijn, allemaal niet echt dodelijk... Meestel geen blijvende schade (littekentje wellicht), en ja ook hier zijn uitzonderingen op (voordat ik daarop terecht word gewezen), maar als je met je kop op het asfalt valt is dat vaak minder onschuldig. Je valt algauw zo'n 2, 5 meter (paard is 1.70, jij zit erop en krijgt soms nog een zetje mee..)

Hc. Misschien begrijp ik het, maar toch niet helemaal. Jij lijkt me juist een heel boeiend persoon om mee in discussie te gaan... Vingers aflikken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:51

Bonita_Bon schreef:
Hc. Misschien begrijp ik het, maar toch niet helemaal. Jij lijkt me juist een heel boeiend persoon om mee in discussie te gaan... Vingers aflikken

Ik krijg regelmatig berichten van ruiters die met mij van gedachten willen wisselen. ´Wisselen´ houdt een wisselwerking in..... Wat daar voor míj aan meerwaarde inzit moet voor míj de derving aan kwaliteitstijd op ander gebied waard zijn.
Waar het altijd op neerkomt is dat die personen meer willen weten van wat ik doe. Ik noem dat lesgeven en daar ben ik héél selectief in Cool

Mbt ´discussie´ doet zich een heel ander aspect voor. Ik wíl helemaal niemand overtuigen. Zet gerust een helm op, rij traditioneel. Ik héb 23 jaar wedstrijdervaring met beschermende kleding en ríj zoals ik rij.
Ik vind het al lastig genoeg om mijn eigen pad in mijn eigen (dus unieke) beleving te vinden. Mijn ervaring deel ik op mijn website. Lees mijn site en leer ervan of niet. Ik wil wederom niemand overtuigen.

Als iemand wat wil uitwisselen of overtuigen verwacht ik met kennis en ervaring van zaken, met begrip!, onderbouwde argumenten.
Als dat afwezig is, ...... heb je zoals ík de wereld zie geen inhoudelijk inbreng mbt mijn wereld.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:52

Bonita_Bon schreef:
Het is overigens veiliger om op je paard te blijven zitten bij het overtsteken van een treinrails, kun je ff aandraven als het moet, of als een speer omdraaien mocht het fout gaan (ik noem maar een extreem voorbeeld). En je hebt je been om hem daarbij voorwaarts te laten gaan.

Niet mee eens. Ook aan de hand kun je aandraven en omdraaien etc etc.

Juist aan de hand ben je dichter bij je paard, letterlijk en figuurlijk. Maar dat is wellicht afhankelijk van de band die je samen hebt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:56

Is interesse naar hetgene waar je zelf misschien niet geheel in thuis bent ook niet voldoende voor een discussie?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:12

Bienotje schreef:
Is interesse naar hetgene waar je zelf misschien niet geheel in thuis bent ook niet voldoende voor een discussie?

Nee. Dat is geen discussie, maar les nemen.
Ik zoek zelf ook les en discussieer dan niet met mijn leraar.
Ik wissel ook veel en graag ideëen uit met experts op de meest uiteenlopende gebieden. Soms ben ik daarin ook expert en dán is er mógelijk discussie.
Een andere modus is het uitwisselen van expertise, van lesgeven. Ik heb erg veel geleerd ook mbt paardrijden van een expert in Complexe Adaptieve Systemen bijvoorbeeld. Hij is hier gekomen voor vakantie en ik heb hem ´zitles´ gegeven en een ándere (dus niet persé betere) kijk op met paarden omgaan.

hc

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:27

[list=][/list]Niet mee eens. Ook aan de hand kun je aandraven en omdraaien etc etc.

Juist aan de hand ben je dichter bij je paard, letterlijk en figuurlijk. Maar dat is wellicht afhankelijk van de band die je samen hebt.[/quote][*]

O great, gaan we het weer gooien op de band die je met je paard hebt... Oude koeien.

Anyway HC, misschien moet je proberen niet zo narrow-minded te zijn. Ik wil geen les van je (iig niet op deze wijze), ik wil je niet overtuigen, ik wil je mijn mening niet opleggen (en nou niet gaan brullen dat dat niet kan, dat besef ik ook wel), ik wil niet in iemands wereld doordringen (ik leef al in mijn eigen UNIEKE wereld, haha). Ik wil alleen heel graag op normale wijze een gesprek aangaan betreffende het wel of niet dragen van een cap. Als jij dan op je achterste benen gaat staan, ben je niet netjes getraint (iets over je reacties onderdrukken enzo) haha. Toon eens begrip. Wij zijn onwetend. Dit is precies waar ik altijd tegenaan loop als ik meer wil weten of in discussie wil gaan met sommige 'naturals'. Het is zo en zo en niet anders. Ik weet alles, ik ben de expert en ik zal jou even vertellen wat je allemaal fout doet met je paard. Op zo'n manier wil je toch niets meer aannemen van iemand (sorry als ik een beetje offtopic ga)
Ik probeer het beste uit both worlds te halen, en dat doe ik ook op mijn eigen manier. Wanneer noem je iemand dan bekwaam in jouw state of mind?
En ja, ik heb je website bekeken. En heb er wat van geleerd, omdat ik het in rust kon lezen en niet bij iedere vraag het idee kreeg dat ik met een 'verheven' persoon gte maken had. Pikken je paarden die arrogantie?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:38

@boinata_bon: heb je je ooit al eens verdiept in grondwerk? Dat je op de grond in principe veiliger bent heeft weinig te maken met de band met je paard, maar dat het makkelijker is om als leider op te treden, bijvoorbeeld. En zo zijn er nog wel meer redenen te verzinnen.
Veel mensen voelen zich onterecht veiliger op de rug van een paard, waarschijnlijk omdat ze nooit geleerd hebben hoe je op de grond het beste met een paard om kunt gaan.

Als een paard besluit de benen te nemen (en dan echt he, dus niet even een sprintje trekken) waar ben jij dan liever, op zijn rug of op de grond?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:42

JoviBan schreef:
Bonita_Bon schreef:
Het is overigens veiliger om op je paard te blijven zitten bij het overtsteken van een treinrails, kun je ff aandraven als het moet, of als een speer omdraaien mocht het fout gaan (ik noem maar een extreem voorbeeld). En je hebt je been om hem daarbij voorwaarts te laten gaan.

Niet mee eens. Ook aan de hand kun je aandraven en omdraaien etc etc.

Juist aan de hand ben je dichter bij je paard, letterlijk en figuurlijk. Maar dat is wellicht afhankelijk van de band die je samen hebt.

Dat heeft niet te maken met de band die je hebt, maar de graad van africhting op de grond en onder het zadel. Je maakt bij voorkeur de keuze voor dat wat je samen het beste beheerst. Op mijn merrie zou ik er op blijven zitten, ik kan haar vanuit het zadel veel sneller en compacter laten reageren dan wanneer ik ernaast loop. Bovendien heb je, als je erop zit, beter uitzicht en daarmee een beter overzicht van je situatie.
Met onze jonge ruin denk ik niet dat ik erop zou blijven zitten, hij is scherper aan de hand en meer vertrouwt met aanwijzingen vanaf de grond dan vanuit het zadel.
Nog even voor de duidelijkheid: mijn band met de merrie is vele malen sterker, beter en vertrouwder dan met de jonge ruin. Belangrijkste punt hierin is dat zij mij niet "kwijt" is als ik erop zit en de ruin (nog) wel. Het is dus echt een keuze per individuele combi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:09

Waratje schreef:
Dat heeft niet te maken met de band die je hebt, maar de graad van africhting op de grond en onder het zadel. Je maakt bij voorkeur de keuze voor dat wat je samen het beste beheerst.

Ik ga meer uit van het gevoel(smatige) en noem het een band, en zie het niet als "africhting".
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar het anders benoemen. Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:26

Helemaal mee eens Waratje.
En ja, ik heb me verdiept in grondwerk, met enige regelmaat. Maar dat neemt niet weg dat je in sommige situaties liever op je paard dan ernaast zit/staat. En als mijn paard er echt vandoor zou gaan (dus geen sprintje. Mocht dat ooit gebeuren. Wat met een goed getraint paard waar je een band mee hebt, eigenlijk niet zal gebeuren, maar laten we niets uitsluiten. Dan zit ik er idd liever op dan dat ik ernaast sta. Kan ik op een gegeven moment toch weer gaan sturen en of proberen te stoppen/hem te kalmeren. Als je ernaast staat ben je hem kwijt, en ik sla liever MET mijn paard te pletter, wetende dat ik er alles aan heb gedaan de situatie te redden, dan dat ik mijn paard los moet laten en hij zichzelf eventueel te pletter loopt. Om het maar even zwart/wit te stellen. Maar ik kan er haast van uit gaan dat ze dat niet zullen doen, maar toch draag ik een cap (om even ontopic te blijven)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:39

Ik stap in lastige situaties altijd af en toch draag ik een cap, want de enige keer dat ik er goed vanaf gevallen ben, was zo onverwacht dat iedere reactie te laat kwam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:08

Bonita_Bon schreef:
Ik wil alleen heel graag op normale wijze een gesprek aangaan betreffende het wel of niet dragen van een cap.

Ja, en? Dat wil jíj! Ik niet Haha! Ik vind dat dit jou geen biet aangaat.
¿Is dat zó lastig te aanvaarden?

Jij vindt iets en ik vind dat je niet weet waar je dat over meent te moeten vinden Pling
¿Wat is daar complex aan?

Ben je het er, met het bovenstaande, niet mee eens? Prima hoor OK dan!
¿Wat is het probleem?

Er is niets wettelijk verplicht, ik heb dus wél beslissingsvrijheid en dat houdt in dat jij níet het recht hebt je daar mee te bemoeien. Noem jij het maar ´arrogantie´ ik noem het voor mijn recht opkomen Pling
Ik schrijf dus gewoon: ¡bemoei je er niet mee!
¿Is dat recht zó moeilijk te respecteren?

Klaar Slim

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:24

Bonita_Bon schreef:
Pikken je paarden die arrogantie?

Is dat een vraag of een persoonlijk waardeoordeel op basis van jouw subjectieve mening?

http://www.mijnalbum.nl/Album=3BO633LL
en als ze schrikt steekt ze de snuit onder mijn arm Ach gut Mijn hengst beschérmd me zelfs Lovers
Het in de paardenwereld gevleugelde begrip´vluchtdier´ wordt door ethologen niet gebruikt Pling en door gedragsdeskundigen al helemáál niet.

hc

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 17:36

Bonita_Bon schreef:
Helemaal mee eens Waratje.
En ja, ik heb me verdiept in grondwerk, met enige regelmaat. Maar dat neemt niet weg dat je in sommige situaties liever op je paard dan ernaast zit/staat. En als mijn paard er echt vandoor zou gaan (dus geen sprintje. Mocht dat ooit gebeuren. Wat met een goed getraint paard waar je een band mee hebt, eigenlijk niet zal gebeuren, maar laten we niets uitsluiten. Dan zit ik er idd liever op dan dat ik ernaast sta. Kan ik op een gegeven moment toch weer gaan sturen en of proberen te stoppen/hem te kalmeren. Als je ernaast staat ben je hem kwijt, en ik sla liever MET mijn paard te pletter, wetende dat ik er alles aan heb gedaan de situatie te redden, dan dat ik mijn paard los moet laten en hij zichzelf eventueel te pletter loopt. Om het maar even zwart/wit te stellen. Maar ik kan er haast van uit gaan dat ze dat niet zullen doen, maar toch draag ik een cap (om even ontopic te blijven)

Mijn jonge paard is veel beter hanteerbaar op de grond momenteel. Ik zou dus altijd afstappen. Ik heb zoveel grondwerk gedaan, zoveel gewandeld, dat ik wel durf te zeggen dat de kans dat hij wegsprint uit mijn hand erg klein is. Is nog nooit gebeurd, want juist als hij ergens erg bang voor is, zoekt hij juist steun bij mij.
Hopelijk kan ik straks vanaf zijn rug hetzelfde zeggen, maar dan nog wil ik zowel vanaf de grond als op zijn rug het gevoel hebben dat we een team zijn. Het grondwerk hou ik dus goed bij. Lachen
En dan nog denk ik dat ik afstap als er iets gebeurt. Juist omdat hij me dan ook ziet, steun bij me kan zoeken en ik hem kan leiden. Heb te vaak gezien wat er gebeurt als iemand er op blijft zitten in spannende situaties en het paard gaat er vandoor...... Dan sta ik toch echt liever op de grond.

Ik sla overigens ook liever niet te pletter samen met mijn paard, want ik heb een gezin thuis. Ik hoop dat mijn paard nooit zoiets ergs als een ongeluk overkomt, want hij is mijn liefste maatje en ik zou me geen raad zonder hem weten. Maar ik ben wel zo reeel dat ik altijd voorzichtig moet zijn, omdat ik niet de enige op de wereld ben, maar ook een dochter en man thuis heb zitten.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:16

Zo de inmiddels 9 pagina's doorgenomen....

Ik rij met cap,erger nog...ik sta zelfs soms te grondwerken met cap(ik zet mijn butsmuts vaak alvast maar op ROFL ).

Waarom ik nu een cap op heb...ik weet het eigenlijk niet eens meer.
Het is begonnen nadat ik er zo vaak aflag dat mijn omgeving zoiets had van "Hmmm mischien eens een helmpje opzetten cowboy".
Geheel tegen mijn ego(cap was voor watjes Knipoog ) dat ding opgezet en daar mee gaan rijden.
Jaren later en ik heb nog steeds de cap op.
Niet omdat ik bang ben,niet verzekerd,of dat het een mooi setje is of whatever.
Het is een gewoonte geworden...ik ga rijden en zet het dingetje op.
Ik ga me niet verontschuldigen of verdedigen voor een cap op de kop en verwacht zeker niet dat een ander dit doet.

Ik weet niet hoe het ineens gekomen is dat men elkaar veroordeeld over het niet dragen van een cap.
Waar komt het eigenlijk vandaan....toen ik een ukkepukkie was hoorde je er amper over.
Met concour moest je zo een fluwelen dop op en verder hoorde je er niemand over(oja 2 keer raden hoe ik mijn neus gebroken heb toendertijd..door die stomme dop die naar voor klapte tijdens een val).

In mijn omgeving heeft eigenlijk niemand een cap op en de luitjes uit de buurt vinden de combi bitloos maar met cap errug grappig(die denken zelfs dat ik er maar een bit in moet hangen kan die butsmuts eindelijk af.... Haha! )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:46

Huertecilla schreef:
Bonita_Bon schreef:
Ik wil alleen heel graag op normale wijze een gesprek aangaan betreffende het wel of niet dragen van een cap.

Ja, en? Dat wil jíj! Ik niet Haha! Ik vind dat dit jou geen biet aangaat.
¿Is dat zó lastig te aanvaarden?

Jij vindt iets en ik vind dat je niet weet waar je dat over meent te moeten vinden Pling
¿Wat is daar complex aan?

Ben je het er, met het bovenstaande, niet mee eens? Prima hoor OK dan!
¿Wat is het probleem?

Er is niets wettelijk verplicht, ik heb dus wél beslissingsvrijheid en dat houdt in dat jij níet het recht hebt je daar mee te bemoeien. Noem jij het maar ´arrogantie´ ik noem het voor mijn recht opkomen Pling
Ik schrijf dus gewoon: ¡bemoei je er niet mee!
¿Is dat recht zó moeilijk te respecteren?

Klaar Slim

hc

Hahaha omg en hoe geweldig voel je je nu? Nooit geleerd normaal te communiceren?
Trouwens dat paard op de foto, zouden die hoeven niet eens bekapt moeten worden?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:56

je kunt beter niet op hc reageren.
wat je zegt deugt toch nooit.
gewoon doodzwijgen!!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:04

spettic schreef:
gewoon doodzwijgen!!

Je hoeft deze gebruiker zijn berichten niet te lezen......
Daar heb je ook weer knopjes voor.

Ik persoonlijk lees graag de opmerkingen van Huertecilla.
Wil niet zeggen dat ik het altijd met hem eens ben(of uberhaupt snap wat de clou is Haha! ) maar bovenstaande is zooooooo kinderachtig reageren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:06

Jawel hoor, juist hoor, ik houdt er niet van als mensen zo enorm vol van zichzelf zijn. Die moet gewoon eens goed vallen en dan heeft is niet meer zo een grootspraak. Knipoog
@ HC bij deze: dat jij toevallig zonder teugels of zonder cap of wat dan ook rijdt. Dat kan me dus echt niet interesseren. Mischien omdat jij een heel andere zienswijze van dingen hebt tja dat is niet altijd de goede en hoe graag je het ook wilt, wij gaan die van ons niet zomaar aanpassen aan jou! Nou nu jij maar weer...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:09

sssssst Lara Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:39

NIET zonder cap Clown Ik zit nog weleens zonder zadel op een paard, en dan glijd ik er soms weleens af als het een tijdje geleden is Clown

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:03

Ik vind dit soort discussies altijd erg interessant, ik vraag me alleen stiekum af waarom mensen die niet geinteresseerd zijn in de mening van een minder kundig ruiter in hun ogen, zich op een forum als bokt bevinden. Mij lijkt dat je hier veel tips en dergelijke uit kan halen mits je daar open voor staat. Jammer dat de discussie hierdoor op rijniveau wordt getrokken ipv, puurop basis van veiligheid. Als mij iemand vertelt dat een helm beter beschermt dan de standaard cap dan geloof ik dat graag, maar ik geloof niet in het africhten van een paard tot een niveau waarop deze niets meer fout doet. Ik ben een mens en mij is geleerd dat niemand perfect is, en net zo min als dat wij perfect zijn, zijn onze paarden perfect.

Maar even een andere vraag, zijn er ook ruiters die tevens mennen en wie draagt daarbij een cap? Volgens mij namelijk helemaal niemand.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:08

Goed gesproken!

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 20:38

Bonita_Bon schreef:
Ken je dat? Dat je met je top getrainde paard over straat rijd, het regent, en je paard en jij moeten de spoorweg (die je dagelijks oversteekt) oversteken... En dat je paard een klap krijgt van de rails (schok, electriciteit), terwijl hij NIET op ijzers staat. Paard maakt gek sprongetje (reflex van spieren) en glijd uit. En dat je dan met je caploze hoofd op de rails klapt om vervolgens Knock-out te blijven liggen (gelukkig wel bijtijds weggedragen door omstanders)?? Niet?? En dat je dan later op de dag wakker word op de IC? Ook niet?? Dat verklaart een hoop. Waarom zou je niet met cap rijden? Kleine moeite. Hinderd het je in je 'vrije' omgang met je paard? nee? het bederft hooguit je kapsel. Maar als je dusdanig ijdel bent dat je daar niet tegen kan, moet je ver uit de buurt van paarden blijven.

En als je gaat stellen dat je paard faalt als hij struikeld leg je naar mijn mening de lat te hoog, alles wat ademt kan schrikken. Het lijkt mij niet eerlijk, noch tegenover jezelf, nog tegenover je paard, te verbieden dat 1 van jullie schrikt.

En verder HC, ben ik volledig ongevoelig voor je 'chique'-taalgebruik. Het verbloemt hooguit het feit dat je niet antwoord op vragen en niet bereid bent in discussie te gaan, maar meer dat je blijft hakken en drammen op je eigen visie. Terwijl, als je een stuk vriendelijker en rustiger zou zijn, mensen zich dan juist meer open zouden stellen voor jou mening en de manier waarop jij aankijkt tegen het houden/rijden van paarden.

Ik ben VOOR het dragen van een cap. In welke discipline dan ook.

Auw, dat klinkt wel erg als de "left-rail" in boeken over metromoordenaars....

Bonita_Bon schreef:
En nee, ik verplicht niemand tot het dragen van een cap. Maar de mensen die het wel doen, chapeau!!

Ja hier moest ik gewoon om lachen hoor! Aangezien Chapeau petje-af betekend;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:33

Bonita_Bon schreef:
En nee, ik verplicht niemand tot het dragen van een cap. Maar de mensen die het wel doen, chapeau!!

Ja hier moest ik gewoon om lachen hoor! Aangezien Chapeau petje-af betekend;)[/quote]

Ik hoopte al dat iemand hem op zou merken Haha!