sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:10

sarah_m schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Auw, dit doet echt zeer in mijn hart....
Dat mensen zo met hun paard omgaan, en kennelijk nog puur onwetendheid ook.... En onze regering maar zeuren over een opvoedcursus voor aanstaande ouders, dan kunnen ze beter zo'n cursus voor paardeneigenaars doen!!!
Tjah... maar ik vrees helaas dat dat onhaalbaar is....

alsof jij zo goed voor je shetjes zorgt

Ik geloof niet dat het de bedoeling is om anderen aan te vallen op basis van andere topics.

Verder ben ik het wel enigszins met de TS eens. Ik ben de verzorgster van een paard dat voor het leven getekend is door dit soort dingen. Het kan ongetwijfeld ook goed, maar als ik zie wat je kunt aanrichten daarmee, dan is mijn besluit toch ook echt om daar niet aan mee te doen. Het kan ook anders..

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:13

Danielledm schreef:
Ik heb het wel is gezien dat mensen met een stok lopen om hun paard bepaalde dingen te leren?! vandaar..ik verdiep me er verder niet in omdat me intresse der niet na is.

Precies wat ik hier boven zeg als we over naturelhorsemanship beginnen moeten we ze met rust laten en alleen maar na kijken!

Je hoeft er ook geen interesse in te hebben, maar ga dan niet zomaar wat roepen. Dat is hetzelfde als NH mensen gaan roepen dat dressuur alleen maar prikken is met sporen, omdat ze dat hebben gezien...
Je hoeft nu echt niet alles te gaan opzoeken over NH, maar ga dan ook niet zomaar wat zeggen.. Knipoog

NH is natuurlijker omgaan met je paard inderdaad, maar ook gewoon een manier van werken met je paard, maar dan anders. Dus niet in een natuurgebied gooien.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:20

Ik vind het gewoon allemaal zo nep...wat is er nou natuurlijker om gaan met je paard je bent een mens!!??

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:24

Het gaat niet alleen om het natuurlijke omgaan, maar het is ook gewoon een manier van dingen leren, en werken met je paard! Begin nou niet zomaar wat te roepen zonder dat je weet wat het inhoud

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:26

Ja ik snap wel wat jij bedoelt Danielledm maar aan de ene kant in het geval van NH laat je wel het paard in z'n waarde.
(Ik ben zelf overgens een dressuurprikker) maar mijn vader is zeer geintresseerd in NH en die gebruikt het ook als we soms wat dominantie probleempjes hebben met de paarden en ik moet zeggen dat werkt perfect.
Maar even ontopic: Ik heb absoluut geen problemen met sporen,zwepen en hulpmiddelen mits ze goed worden gebruikt!
Het verhaal van de TS vind ik ook niet kunnen ik heb af en toe het idee dat dat soort mensen niet weten dat een paard een levend dier is.
Laatst bijgewerkt door Rowna op 28-12-07 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:28

Danielledm schreef:
Ik heb het wel is gezien dat mensen met een stok lopen om hun paard bepaalde dingen te leren?! vandaar..ik verdiep me er verder niet in omdat me intresse der niet na is.
Precies wat ik hier boven zeg als we over naturelhorsemanship beginnen moeten we ze met rust laten en alleen maar na kijken!

En je kijkt en post op dit forum omdat je er geen interesse voor hebt? Cool

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:36

Nou ik had het er toevallig van de week met een stalgenoot dat iedereen zo in to nh is maar dat de meeste daar 10 jaar gelede nog niet van gehoord had en toen werde er maar met die paarden aangekloot!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:43

Het zal misschien uitmaken waar in NL je keek, 10 jaar geleden Duivel

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:45

Kom uit de randstad, en denk dat het daar toch begonnen is!? De andere delen van nederland wonen meer de boeren en die zijn toch wat harder dan wij stadsmensen die al een dode vis zielig vinden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:50

Ik ken mensen uit heel NL die 10 jaar (en langer) geleden al bezig waren met NH. Maar dat waren mensen die niet in de maneges rondhingen en ook toen al verder keken dan wat er in NL gewoon was.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:54

Dit word een eindeloze discussie. Ik heb vroger overal gelopen, gelezen alles en had er echt nog nooit iemand over horen praten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:58

ik wel en ik ben er al 47

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:17

Danielledm schreef:
Dit word een eindeloze discussie. Ik heb vroger overal gelopen, gelezen alles en had er echt nog nooit iemand over horen praten!

Ik geloof niet dat ik je toen ben tegengekomen, dus "overal" zal een tikkie overdreven zijn Duivel
Las jij toen bijvoorbeeld ook Duitse tijdschriften? Dat "alles gelezen" zal dus ook niet helemaal kloppen.....

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:21

Laat ik het dan zo zeggen, der was heel weinig over bekent... en duits kon ik toen nog niet Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:30

Ik denk dat je dat hoort en leest waar je voor open staat. Ook tien jaar geleden. Zelfs dertig jaar geleden paste mijn oom een een instrukteur waar ik les van kreeg NH toe, al noemden ze niet de naam. Datgene wat ze deden was hetzelfde wat de NHers nu doen en ik had altijd groot respekt voor hen omdat ze met elk paard alles konden zonder enige vorm van geweld, frustratie, hulpmiddelen ed. Paarden vertrouwden hen en hadden respekt voor hen.En zij hadden respekt voor de paarden en hun aard en behoeften. En daar draait het bij NH om

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:31

overigens.... dat waren nederlanders hoor...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:34

Dan had het vroeger nog geen benaming?! Dat zal het wel geweest zijn dan. Maar goed maak niet uit, iedereen is op zijn manier goed bezig... Al heb je dan helaas ook uitzonderingen waar dit topic eigelijk over gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:41

liljebo schreef:
overigens.... dat waren nederlanders hoor...

Ja, dat kan heel goed. NH is uiteindelijk leuk verpakt "boerenverstand" Haha!
Er waren genoeg paardenmensen die toen uitstekend op NH-wijze met hun paarden omgingen, er zat alleen geen labeltje aan. Helaas werd er in NL inderdaad heel weinig over correcte omgang geschreven, daar waren ze in Duitsland veel meer mee bezig en in het Engels was toen ook al van alles te vinden. Ach, ik heb ook geluk gehad dat ik al heel vroeg wat "echte paardenmensen" tegenkwam, had je wat minder boeken nodig Clown

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:44

Echte paardenmensen?? wat bedoel je daar mee?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:52

Danielledm schreef:
Echte paardenmensen?? wat bedoel je daar mee?

Uitstervend ras. Mensen die stammen uit generaties mensen die paarden hadden en er mee leefden. Mensen die "gewoon" zien en voelen wat voor paard ze tegenover zich hebben en weten hoe ze daar gemakkelijk mee om kunnen gaan. Die "vanzelf" de juiste benadering weten voor elk paard en waarbij omgang met paarden gemakkelijk IS en niet alleen lijkt. Ik denk ook niet dat je die 10 jaar geleden nog tegen zult zijn gekomen in de Randstad Tong uitsteken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:59

Ik zag net je profiel danielledm. Leuke foto's hoor. Maar om ff terug te komen op je stelling dat je 10 jr geleden overal hebt rondgelopen en gekeken... heel eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat je op 12 jarige leeftijd voldoende inzicht hebt om dingen te zien en te herkennen, dus dat vind ik eigenlijk een wat vreemde stelling. Als je dit over dertig jaar zegt, kan ik mij er meer bij voorstellen... Je bent nog erg jong en daar moet je natuurlijk van genieten en je moet dat doen wat bij je past... maarrr... veroordeel geen dingen (in dit geval NH) waar je geen inzicht in hebt en praat niet over alles wat je 10 jaar geleden al wist, terwijl je toen nog een kind was.´Ik wist overigens meteen wat waratje bedoelde met echte paardenmensen. Daar vielen die instrukteur en die oom ook onder. Maar ik was al heel wat verder en ouder toen ik dat echt besefte en zag...

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:05

Nee ik dacht misschien bedoel je met paardenmensen dat naturelhorsemanship gebeuren. Wat natuurlijk onzin zou zijn, dus mensen zoals mij die zich niet daar mee bezig houden zijn geen paardenmensen?

nanda_bobok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:07

is het als je dressuur (m) rijd niet juist de bedoeling dat je een bent met je paard en je paard lekker ontspannen onder je loopt waardoor hij uit zich zelf wel inzakt enzo..?? Bloos , nouja ze zijn hard bezig zo komen ze er wel.. Boos! stomme mensen af en toe.. Boos!

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:09

Daarom kijk ik nooit na wedstrijden...snap niet dat je je paard met allemaal ijzerwerk in ze mond moet douwe om zogenaamde ontspanning te krijgen. Ik met me simpele trensje krijg ik ook ontspannen en uiteindelijk (na een uur rijden) aan de teugel. Maar dan heb ik hem er wel na toegewerkt, en niet gedwongen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:11

Danielledm schreef:
Nee ik dacht misschien bedoel je met paardenmensen dat naturelhorsemanship gebeuren. Wat natuurlijk onzin zou zijn, dus mensen zoals mij die zich niet daar mee bezig houden zijn geen paardenmensen?

Heel veel mensen die nu een paard hebben (ik net zo goed) zijn geen paardenmensen. Daarom is NH zo'n hype geworden, er is te weinig kennis aanwezig aan de basis.