Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:09

De hoefsmid die ik ken is ook heel nuchter, helemaal geen natuurlijk bekapper. Hij vindt dat als een paard geen ijzers nodig heeft, paard ook geen ijzers hoeft. Als de hoeven zacht zijn of brokkelig slaat hij er wel ijzers onder. Heerlijk, die nuchtere boerenverstanders... Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:26

Yamcha schreef:
De hoefsmid die ik ken is ook heel nuchter, helemaal geen natuurlijk bekapper. Hij vindt dat als een paard geen ijzers nodig heeft, paard ook geen ijzers hoeft. Als de hoeven zacht zijn of brokkelig slaat hij er wel ijzers onder. Heerlijk, die nuchtere boerenverstanders... Lachen

zo hoort het toch ook! Of niet soms? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:50

Ik vind van wel... gewoon je verstand gebruiken, toch?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:11

Yamcha schreef:
Heerlijk, die nuchtere boerenverstanders... Lachen

weer een hokje ROFL Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:00

Ja, het is wat.... lijkt wel alsof mensen van hokjes afhankelijk zijn... ROFL Schijnheilig

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:07

Ik begrijp je hoor, rijd Farouceh ook soms bitloos, maar wil eigenlijk wel over gaan op helemaal bitloos.
Soms rij ik met een hoofdstelletje, soms op een touwhalstertje. Touwhalstertje vind ik stukken prettiger, je teugels kunnen in een boog hangen, en nog reageren ze beter als met een stuk ijzer in hun mond.
Ook zeggen sommige mensen wel: Als een paard écht in paniek raakt, kan je hem bitloos niet houden. Daar ging ik even over na denken, maar volgens mij kan je hem dan juist makkelijker houden. Een bit kunnen ze vastpakken, een ding op de neus niet! Pling

Verder ben ik het helemaal met je eens hoor, de paarden wordne een stuk makkelijker, omdat je veel meer op hun manier bezig bent, en niet met de manier van de mensen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:27

Ik merkte dat ook idd. De paarden waren veel ontspannener, veel zekerder van zichzelf, en ze begrepen beter wat ik wilde. Heerlijk om zo met ze om te kunnen gaan...

En idd over dat bit. Als je een paard wilt houden aan een bit, moet je het aan de benen binden. Een bit is überhaupt niet bedoeld om een paard te houden, vind het een kwalijke zaak dat mensen dat denken. Of: "zonder bit heb je niets te vertellen".
Het lijkt mij dat je de leider bent door je eigen natuurlijk overwicht, daar heb je geen hulpmiddelen bij nodig. Als je geen leider kunt zijn zonder hulpmiddelen, doe je imo iets heel verkeerd...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:29

Yamcha schreef:
Het lijkt mij dat je de leider bent door je eigen natuurlijk overwicht, daar heb je geen hulpmiddelen bij nodig. Als je geen leider kunt zijn zonder hulpmiddelen, doe je imo iets heel verkeerd...

amen Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:39

Dank je Bloos

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:10

Citaat:

helaas ben ik niet gezegend met de competentie "natuurlijk leiderschap", dus zal ik leiderschap moeten aanleren. Ik ben van nature een volger beslist geen leider.....dus ik zou volgens jullie geen paard mogen hebben (en geen hond).......want ik doe het heel verkeerd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:00

Hoho, dat zeg ik niet, Morrie. Natuurlijk leiderschap hoeft niet persé aangeboren te zijn. Je kunt ook leiderschap aanleren.

Alleen... als je daar dan allerlei hulpmiddelen bij nodig hebt, zoals een bit, slof, sporen en noem maar op, doe je iets verkeerd. Je moet je paard ook terug kunnen krijgen op je stem en lichaamstaal.
Mijn punt is meer dat mensen die de gedachte koesteren dat je zonder bit of hulpmiddelen niets te vertellen hebt, en zonder die spullen hun paard niet "de baas" kunnen, iets verkeerd doen. Dat heb ik het over paarden die gedwongen worden d.m.v. zwepen, bitten, e.d. in plaats van dat ze hun leider volgen omdat ze die zo aardig vinden en omdat ze van mening zijn dat die zo'n goede veilige leider vinden.
Snap je me nu?

Ik heb heel veel respect voor mensen die van nature geen leiders zijn en dat willen aanleren. Daarmee toon je imo respect voor het paard, en wil je over hem/haar leren. En ik denk dat jij het type bent wat daar moeite voor doet, over je paard leert. Jij bent denk ik iemand die zich heel bewust is van de behoeftes van je paard, en hem daarin respecteert, en zoveel als mogelijk aan die behoeftes voldoet. Vind ik alleen maar heel gaaf en eerlijk van je. Dus niks negatiefs naar jou toe, hoor Knipoog

Maar ik heb weinig respect voor mensen die hun onkunde verdoezelen d.m.v. scherpe bitten en allerlei tuigage. En ja, die mensen doen imo wel iets verkeerd.

Ik heb het geluk wel een natuurlijke leider te zijn, dat is soms idd aangeboren, en ik heb er heel wat profijt van. Dan nog heb ik de plicht (in mijn ogen dan) dat wel goed te gebruiken, en er geen misbruik van te maken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:08

Dat leiderschap begint al op de grond.
Hoevaak zie je niet mensen die hun paard naar de wei brengen, maar als je goed kijkt is het eigenlijk andersom? *LOL*
En paarden die niet stilstaan met bv opzadelen en ermee weg komen? Paarden die het vertikken de trailer op te gaan omdat er geVRAAGD wordt erop te lopen ipv geZEGD? En dit alles heeft niets te maken met geweld gebruiken, maar gewoon met duidelijkheid en vastbeslotenheid over te brengen. Even voor de duidelijkheid heb ik het hier over paarden die geen trailertrauma's of andere trauma's hebben.

In mijn ogen heeft dit alles niets te maken met of je wel of niet met bit rijdt. Veel bitloze hoofdstellen hebben weer een ander dwangmiddel om ze te laten luisteren die bv inwerkt op de neus of achter de oren.
Ik rijd wel met bit, maar gewoon met simpel bustrensje. Maar als je paard geen respect heeft voor jou op de grond dan zal ie het ook niet hebben als je op z'n rug zit. En dat respect is uiteraard wederzijds Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:21

Exact. Begrijp me goed: ik heb niets tegen op bitten. Maar... als je niet normaal met je paard kunt wandelen met een simpel stalhalster, maar je hebt een bit nodig, of een hengstenketting om wat te vertellen te hebben, doe je iets niet goed.
Je paard moet achter je aan lopen omdat jij de leider bent, niet omdat je een dwangmiddel nodig hebt omdat je hem anders niet mee krijgt.
Natuurlijk begint dat met een goede opvoeding, waarbij gewoon regels zijn. Een hele simpele regel: als ik het paard in de wei zet, doe ik het hek open, ik erdoorheen, paard erdoorheen, paard omdraaien naar het hek toe, hek dicht (zodat ik het dichtst bij het hek sta). Dan paard loslaten, paard mag weg als ie echt los is, eerder niet.
Paard mag mij ook niet voorbijlopen als ik ermee naar de wei (of waar dan ook heen) loop. Dat is opvoeding, maar ook een stuk respect naar de leider toe. En daar zou je geen geweld bij nodig moeten hebben.
Het is idd waar dat veel bitloze hoofdstellen weer een ander dwangmiddel hebben. Maar het gaat mij erom dat je paard zoveel respect voor je heeft, dat hij/zij gewoon gehoorzaamt, zonder daar wat voor dwangmiddel dan ook bij nodig te hebben.

En dan komt het neer op een goede, consequente opvoeding en goed, eerlijk, consequent leiderschap. Over het algemeen maak je daar een paard ook nog eens gelukkiger mee dan met allerlei snoepjes en knuffeltjes...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:27

Vind ik ook. Een paard heeft graag duidelijkheid.
Bij twijfel wordt ie onzeker en dus 'vervelend' Rolleyes

We hebben er nu eentje hier staan sinds kort en die heeft altijd in alles zijn zin gekregen, heel vervelend. Die zijn we aan het heropvoeden, want buiten dat het gewoon lastig is, leidt het ook nog eens tot soms gevaarlijke situaties. Is eigenlijk een heel lief paard, maar heeft nooit geleerd respect te hebben. Niet voor mensen en ook niet voor soortgenoten als ie mee naar buiten gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:36

Dat is echt heel vervelend. Ik vind het altijd zo oneerlijk tegenover paarden om ze niet op te voeden...

en het punt is, paarden gaan de grenzen opzoeken, worden dus vervelender en vervelender tot baasje het zat is, en dan kan het paard naar de slacht, want niet verkoopbaar.

Je merkt ook vaak bij die paarden, dat als je ze de basisregels aanleert (en dat zal in het begin soms op een harde manier moeten) dat ze na verloop van tijd veel beter in hun vel zitten, en stabieler en rustiger zijn idd...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:39

Nou ja, daar zijn we nu dus mee bezig.
En idd, soms moet er een harde noot gekraakt worden maar daarna wordt het er voor het paard alleen maar beter op. (en voor ons ook Nagelbijten / Gniffelen ) Komt goed, want hij is wel snel van begrip *LOL*

Ikzelf vind het ook fijner te weten waar ik aan toe ben, dus zal voor een paard niet anders zijn. Clown

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:42

Yamcha schreef:
Je paard moet achter je aan lopen omdat jij de leider bent, niet omdat je een dwangmiddel nodig hebt omdat je hem anders niet mee krijgt.

Dat is al een heel belangrijk punt. Meestal wordt geleerd dat je een paard moet vasthouden zodat jij ongeveer ter hoogte van de schouder loopt. En dat is de plaats waar bv. een veulen bij de merrie loopt, een onderdanige positie dus. Pling Als je begrijpt hoe lichaamstaal werkt, kan je makkelijk leiderschap leren uitstralen, zelfs al ben je geen geboren leider.
Yamcha schreef:
Het is idd waar dat veel bitloze hoofdstellen weer een ander dwangmiddel hebben.

Inderdaad, en of je dan aan z'n mond of z'n neus zit te rukken, maakt niet zoveel uit. Een goede onafhankelijke zit, been- en gewichtshulpen, en dan heb je die teugels (bijna) niet meer nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:57

Als het paard achter je aanloopt, heb jij de positie van de leidende merrie idd, een dominante positie. Sommigen raden het af, omdat het paard als het zou schrikken tegen je aan zou kunnen knallen.
Ik ben het daar niet mee eens. Mijn ervaring is, dat als het paard achter je loopt, het veel minder snel schrikt, omdat de positie van het paard niet alleen een onderdanige positie is, maar ook een veilige. Het is min of meer de positie van het veulen (paard loopt idd iets schuin achter je, hoofd ter hoogte van of iets achter je schouder) dus je biedt niet alleen leiderschap maar ook bescherming.
Ik geloof idd wel dat als je geen geboren leider bent, je meer moeite zult moeten doen om dit soort dingen aan te leren... maar het zal zonder meer helpen.

Als jij ter hoogte van de schouder van het paard loopt, breng je het paard in een redelijk onzekere positie trouwens. Je vraagt daarmee ook van het paard je te beschermen tegen gevaar, en dat terwijl het paard als hij jou als leider ziet, van jou ook die bescherming vraagt...
en juist van dat soort grappen krijg je onzekere paarden...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:10

Yep, ik heb m'n paard ook altijd als een soort hondje aan een touw achter me aan. Werkt prima, hoor! Als je stopt moet je geen anker uitgooien om je paard te doen stoppen (zoals ik met de "traditionele" manier van leiden vaak zie), maar je paard stopt simpelweg omdat jij - de leider - ook stopt. Ik deed dit al jááááren intuïtief zo (ja, ik ben een beetje eigenwijs), al lang voor ik de bevestiging daarvoor las in een boek van Hempfling Nagelbijten / Gniffelen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:03

Yamcha schreef:
Als het paard achter je aanloopt, heb jij de positie van de leidende merrie idd, een dominante positie. Sommigen raden het af, omdat het paard als het zou schrikken tegen je aan zou kunnen knallen.
Ik ben het daar niet mee eens. Mijn ervaring is, dat als het paard achter je loopt, het veel minder snel schrikt, omdat de positie van het paard niet alleen een onderdanige positie is, maar ook een veilige. Het is min of meer de positie van het veulen (paard loopt idd iets schuin achter je, hoofd ter hoogte van of iets achter je schouder) dus je biedt niet alleen leiderschap maar ook bescherming.
Ik geloof idd wel dat als je geen geboren leider bent, je meer moeite zult moeten doen om dit soort dingen aan te leren... maar het zal zonder meer helpen.

Als jij ter hoogte van de schouder van het paard loopt, breng je het paard in een redelijk onzekere positie trouwens. Je vraagt daarmee ook van het paard je te beschermen tegen gevaar, en dat terwijl het paard als hij jou als leider ziet, van jou ook die bescherming vraagt...
en juist van dat soort grappen krijg je onzekere paarden...

Klopt, ik merk het bij mijn eigen paard ook. Als hij achter me loopt, aan een loshangend touw loopt hij ontspannen en als hij ergens van schrikt kijkt hij alleen maar.. Vanochtend ging ik met een meisje van stal wandelen, zij hield mijn paard vast en ik een verzorgpony'tje van me. Zij hield hem strak vast, met haar hand vlak onder het halster en hij moest naast haar lopen ipv achter haar. En hij liep maar te dribbelen en schrok overal van. Toen ik hem overnam werd hij meteen weer rustig. Lachen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:31

Yamcha schreef:

Dat klopt. Boerenverstand is belangrijk maar vaak is dat niet genoeg. Als je iets niet weet kun je het ook niet toepassen en uitproberen.
Ik heb gisteren een uitgebreid gesprek gehad met mijn hoefsmid. En hij zegt dat het belangrijk is om de 'basics' niet uit het oog te verliezen (zoals veel natuurlijk bekappers) zodat je daar altijd op terug kan vallen maar meer weten dan alleen de basics is een must. Hij gaat vaak naar clinics en laat zich goed bijscholen. Af en toe is het verloren tijd maar vaak gaan ook zijn ogen open bij bepaalde nieuwe technieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:54

Oh dat zonder meer, je moet absoluut kennis van zaken hebben... maar dat heeft hoefsmid ook wel, hoor, weet heel goed wat hij doet... super hoefsmid.
@ Inge: apart is dat, hè, als je dat verschil dan ziet... kennis en gebruiken van de natuurlijke taal van paarden is zo belangrijk.
Maar dat soort dingen weten heel veel "traditionele" ruiters niet. Maar het is echt belangrijk voor de natuurlijke communicatie met je paard...
Paarden zijn er ook veel relaxter bij, duidelijk zijn is zo belangrijk voor ze...