Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:De hoefsmid die ik ken is ook heel nuchter, helemaal geen natuurlijk bekapper. Hij vindt dat als een paard geen ijzers nodig heeft, paard ook geen ijzers hoeft. Als de hoeven zacht zijn of brokkelig slaat hij er wel ijzers onder. Heerlijk, die nuchtere boerenverstanders...
Yamcha schreef:Heerlijk, die nuchtere boerenverstanders...
Yamcha schreef:Het lijkt mij dat je de leider bent door je eigen natuurlijk overwicht, daar heb je geen hulpmiddelen bij nodig. Als je geen leider kunt zijn zonder hulpmiddelen, doe je imo iets heel verkeerd...
Citaat:Het lijkt mij dat je de leider bent door je eigen natuurlijk overwicht, daar heb je geen hulpmiddelen bij nodig. Als je geen leider kunt zijn zonder hulpmiddelen, doe je imo iets heel verkeerd...

) Komt goed, want hij is wel snel van begrip
Yamcha schreef:Je paard moet achter je aan lopen omdat jij de leider bent, niet omdat je een dwangmiddel nodig hebt omdat je hem anders niet mee krijgt.
Als je begrijpt hoe lichaamstaal werkt, kan je makkelijk leiderschap leren uitstralen, zelfs al ben je geen geboren leider.Yamcha schreef:Het is idd waar dat veel bitloze hoofdstellen weer een ander dwangmiddel hebben.

Yamcha schreef:Als het paard achter je aanloopt, heb jij de positie van de leidende merrie idd, een dominante positie. Sommigen raden het af, omdat het paard als het zou schrikken tegen je aan zou kunnen knallen.
Ik ben het daar niet mee eens. Mijn ervaring is, dat als het paard achter je loopt, het veel minder snel schrikt, omdat de positie van het paard niet alleen een onderdanige positie is, maar ook een veilige. Het is min of meer de positie van het veulen (paard loopt idd iets schuin achter je, hoofd ter hoogte van of iets achter je schouder) dus je biedt niet alleen leiderschap maar ook bescherming.
Ik geloof idd wel dat als je geen geboren leider bent, je meer moeite zult moeten doen om dit soort dingen aan te leren... maar het zal zonder meer helpen.
Als jij ter hoogte van de schouder van het paard loopt, breng je het paard in een redelijk onzekere positie trouwens. Je vraagt daarmee ook van het paard je te beschermen tegen gevaar, en dat terwijl het paard als hij jou als leider ziet, van jou ook die bescherming vraagt...
en juist van dat soort grappen krijg je onzekere paarden...
Yamcha schreef:De hoefsmid die ik ken is ook heel nuchter, helemaal geen natuurlijk bekapper. Hij vindt dat als een paard geen ijzers nodig heeft, paard ook geen ijzers hoeft. Als de hoeven zacht zijn of brokkelig slaat hij er wel ijzers onder. Heerlijk, die nuchtere boerenverstanders...