Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lowara schreef:hier zijn er ook niet veel boeren die het toelaten. de boer waar wij het van huren wil liever de hele winter het land leeg hebben en de paarden er niet op hebben.
tjah, hij heeft mooi pech, we betalen flink wat geld ervoor en dan wil ik wel dat het land gebruikt wordt dan.
wel hebben we een maximum aan paarden wat erop mag, niet meer dan 6 dieren. heel af en toe gaan we er een paar dagen overheen, maar verder niet, dus de beste man laat alles gelukkig toe.
maar weet niet wat hij ervan zou vinden als er een stal op zou moeten komen stel die regels komt erdoor eigenlijk
Lowara schreef:.dat lijkt mij echt horror, dat je je paarden moet verkopen puur omdat je de stallen niet kan bouwen/betalen
Alane schreef:.... het probleem ligt dan bij de paardeneigenaren en niet bij de grondbezitters.
Het is niet zo dat wanner er een wettelijke verplichting zou komen dat dan alle andere regels komen te vervallen.
Geen schuilstal zou dan kunnen betekenen een pensionstal zoeken of paard verkopen.
Huertecilla schreef:Dat is er vast één die het Zwaard van Damocles in de juiste proporties ziet hangen.
HC
Huertecilla schreef:Dat is er vast één die het Zwaard van Damocles in de juiste proporties ziet hangen.
HC
Nimmy schreef:Alleen krijg je dan voornamelijk andere, minder lekkere grassoorten op de wei en veel meer onkruid dan als je een dichte grasmat houdt.
JoviBan schreef:Nimmy schreef:Alleen krijg je dan voornamelijk andere, minder lekkere grassoorten op de wei en veel meer onkruid dan als je een dichte grasmat houdt.
Als je het bemest en eventueel wat bijzaait, heb je hier geen last van en heb je weer een prima weide.
Nadya schreef:Ik geloof ook niet dat HC's verhaal al snel waarheid zal worden in NL.![]()
Ik heb wel het idee dat hij zeer negatief is over ons land en dat vind ik niet helemaal terecht.
Huertecilla schreef:En RK, dan 'geloof' jij toch dat PN daar geen boodschap over had.
Shadow0 schreef:Denk jij dat PN daar wel een boodschap over had? Ben je niet bang dat PN evengoed meer regels wil die het voor velen onmogelijk maakt om nog paarden te houden? Ik ben zeer benieuwd naar jouw idee daarover.
RunningKawa schreef:De kaartenaktie had imo helemaal niet het doel wat HC hier schrijft.
Huertecilla schreef:Het negatieve is jouw perceptie van wat je tussen de regels méént te lezen. Nederland heeft veel te bieden, alleen niet voor iederen en dat is overal hetzelfde. Zoals wij hier leven is voor veel NL-ers een droom maar in werkelijkheid voor 99.9% helemaal niet 'beter' dan in NL.
Wat voor ruiterij een groot verschil is. is dat het paard hier, en zeker hier in andalucía, en nóg zekerderder hier in het agrarische hart, een integraal deel van de cultuur van de gewone man en vrouw is. Dat is in NL anders. Dat kan jij als een negatief beeld van mij ervaren, doch het is simpleweg realistisch.
De publieke opinie in NL is niet pro-paard of pro-ruiter en de politiek is hoofdzakelijk door maatschappelijk draagvlak gemotiveerd.
Je hoeft daarover slechts de reacties te lezen naar aanleiding van ongevallen met paarden.
Het ijs blijkt dan ineens héél dun.
Dat ontgaat de bestuurders echt niet.
Op zich zijn bestuurders niet geïnteresseerd in non-problemen en dus volledig voor zelfregulering.
Helaas is de sterk groeiende paardensport niet in staat de relatie met de niet-paardrijders wrijvingsloos te laten verlopen. Niet in de laatste plaats omdat het op dat punt helemaal niet georganiseerd is. Daar heeft het geen enkele grip op.
De hippische verenigingen zijn verder in het geheel geen sterke bonden om het belang van de modale ruiter te vertegenwoordigen. De bedrijfstak ja, de topsporter ja, maar de overóvergrote meerderheid van gezelligheidsrijders?
'Geloof' gerust dat het niet zo'n vaart zal lopen hoor. Slimmer lijkt het míj om als je er niet in gelooft toch zelf eens na te vragen wat er eigenlijk speelt mbt de welzijnswerkgroep en het rijbewijs-convenant. Dat wéét je.
Je weet dat er achter de schermen veel bewegings is, dat is zelfs voor de hardnekkigste struisvogel onmogelijk om te ontkennen.
Uiteraard zal de paardensport blijven bestaan en inderdaad alleen al vanwege het economisch belang. Of die paardensport voor de meerderheid van de ruiters dan nog financieel haalbaar is, laat staan leuk genoeg om die offers ervoor te doen? Dát wordt op het moment achter de schermen ingevuld en geloof gerust dat dit wel goed zal uitpakken. Of niet
HC
Nimmy schreef:JoviBan schreef:Als je het bemest en eventueel wat bijzaait, heb je hier geen last van en heb je weer een prima weide.
En dat kost geld.. zeker op grote terreinen waar veel paarden lopen.. denk toch dat lang niet alle stallen de paarden 's winters de wei op willen. (na x aantal jaar moet je dan hoe dan ook her inzaaien en dat zou bij ons voor een halve hectare al ong 1500 euro kosten (doodspuiten omtrekken en opnieuw inzaaien dan). (en onze wei wordt bemest, maar toch merken we dat de kwaliteit langzaam afneemt)
Huertecilla schreef:Verder hebben ze enkele lichtjaren voorsprong op haast iedereen in NL met informatie en kennis delen met betrekking tot paardenwelzijn.
Citaat:[...]in een kudde zonder dat hij werd opgesloten in een stal
Mijn paard stond vroeger altijd 's nachts en bij "slecht weer" op stal, maar omdat ik vind dat een paard niet mag worden opgesloten in een klein hokje,
We hopen dat u ook de boodschap van deze kaart begrijpt en aan uw inspecteurs overdraagt: Paarden en pony's horen niet in een stal thuis. Hun lichamelijke en psychische gezondheid is er mee gebaat wanneer ze te allen tijde de mogelijkheid hebben om buiten te kunnen lopen.
Citaat:Zeur niet tegen de boodschapper(s).