Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
russel schreef:Ik vermeld dit omdat ik wel onder de aandacht wil brengen dat alleen de randjes bij/rondvijlen bij een hoef die niet dramatisch snel groeit (ik rij bijna dagelijk buiten) niet genoeg is. Op den lange duur zelfs de hoef verslechterd. Las nl dat er meer NB-ers zijn die zeggen alleen regelmatig een stukje bijvijlen en niet zelf in de hoef gaan snijden.
russel schreef:Ik vind het ook moeilijk om uit te leggen, hij heeft het mij wel uitgelegd en toen klonk het ook zo logisch. Maar het komt er op neer dat alleen randjes en los komende stukjes vijlen niet genoeg is voor onderhoud van de hoef.
Het heeft te maken met het draagvlak. De hoef moet recht naar beneden afgevijld worden zodat de druk goed verdeeld wordt en niet op een buitenkantstukje (?) gewicht komt. Iets wat volledig rechtstandig staat kan meer gewicht en druk aan dan iets wat een rand moet dragen. Dus als je alleen de losse stukjes wegvijlt en de teen rond vijlt dan ga je op den duur druk op de buitenste rand van de hoef krijgen.
Zucht, vast niet duidelijk.
Citaat:Ik vermeld dit omdat ik wel onder de aandacht wil brengen dat alleen de randjes bij/rondvijlen bij een hoef die niet dramatisch snel groeit (ik rij bijna dagelijk buiten) niet genoeg is. Op den lange duur zelfs de hoef verslechterd. Las nl dat er meer NB-ers zijn die zeggen alleen regelmatig een stukje bijvijlen en niet zelf in de hoef gaan snijden.
Antheman schreef:Het is een fabeltje dat met alleen de hoefwand zo nu en dan vijlen de hoeven mooi in conditie blijven. Je zult wel degelijk aan de zool, of de steunsels iets moeten doen. Die kunnen voor te veel druk zorgen wanneer die niet de juiste kant op groeien. Gewoon periodiek onderhoud aan (laten) plegen, daarmee houdt je de hoef in conditie.
JoviBan schreef:Antheman schreef:Het is een fabeltje dat met alleen de hoefwand zo nu en dan vijlen de hoeven mooi in conditie blijven. Je zult wel degelijk aan de zool, of de steunsels iets moeten doen. Die kunnen voor te veel druk zorgen wanneer die niet de juiste kant op groeien. Gewoon periodiek onderhoud aan (laten) plegen, daarmee houdt je de hoef in conditie.
Wat zou je volgens jou aan de zool moeten doen?
russel schreef:Nou precies zoals je het zegt antheman, maar ik lees dat er NB-ers zijn of laat ik zeggen vervent ijzerlozen die alleen het vijlen doen. Vandaar dat ik hier mijn bericht schrijf.
Ik deed alleen het vijlen omdat hij niet veel hoef heeft en ik bijna elke dag rij, dus eigenlijk zorgde dat er geen brokjes verder konden gaan en scheuren krijgen. Verder op zoek gaande naar een goede smid. Het brokkelen is in een periode van 2 weken ontstaan.
Antheman schreef:russel schreef:Nou precies zoals je het zegt antheman, maar ik lees dat er NB-ers zijn of laat ik zeggen vervent ijzerlozen die alleen het vijlen doen. Vandaar dat ik hier mijn bericht schrijf.
Ik deed alleen het vijlen omdat hij niet veel hoef heeft en ik bijna elke dag rij, dus eigenlijk zorgde dat er geen brokjes verder konden gaan en scheuren krijgen. Verder op zoek gaande naar een goede smid. Het brokkelen is in een periode van 2 weken ontstaan.
Begrijpelijk dat je dat recht wilt zetten
russel schreef:Ja, kan best dat er verkeerde bekappingen tussen hebben gezeten. Hij zal ook weer normaal gaan groeien hierna. Viel mij nl op bij een smid dat zijn hoeven steeds breder werden, steeds platter.Toen dacht ik al, hier klopt iets niet.
KiWiKo schreef:ok hier de volgende stelling...
je hebt een paard met een botwoekering op het ra been bij de sprong, door die botwoekering loopt de diepe buigpees niet helemaal netjes door de peesschede heen.... paard moet altijd iets binnendoor gezet worden om de pees te ontlasten.
Paard kan niet tegen een stroeve ondergrond, want dan kan hij het been niet genoeg "wegdraaien"
hoe dit op NB op te lossen
sanne83 schreef:russel schreef:Ja, kan best dat er verkeerde bekappingen tussen hebben gezeten. Hij zal ook weer normaal gaan groeien hierna. Viel mij nl op bij een smid dat zijn hoeven steeds breder werden, steeds platter.Toen dacht ik al, hier klopt iets niet.
Het valt mij vaker op dat bekappers/hoefsmeden weinig mogelijkheden zien om een paard met lage/ondergeschoven verzenen weer goed op de hoeven te krijgenMeestal wordt het met de jaren alleen maar erger, maar het is zeker wel mogelijk om de hoef weer omhoog te laten groeien. Ik heb nu eindelijk een bekapper gevonden die dat goed voor elkaar heeft gekregen.