Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:26

@russel: kan aan mij liggen, maar ik kan me niet goed een beeld vormen over wat er zich nu precies in de hoef van je paard heeft afgespeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:31

Ik vind het ook moeilijk om uit te leggen, hij heeft het mij wel uitgelegd en toen klonk het ook zo logisch. Maar het komt er op neer dat alleen randjes en los komende stukjes vijlen niet genoeg is voor onderhoud van de hoef.

Het heeft te maken met het draagvlak. De hoef moet recht naar beneden afgevijld worden zodat de druk goed verdeeld wordt en niet op een buitenkantstukje (?) gewicht komt. Iets wat volledig rechtstandig staat kan meer gewicht en druk aan dan iets wat een rand moet dragen. Dus als je alleen de losse stukjes wegvijlt en de teen rond vijlt dan ga je op den duur druk op de buitenste rand van de hoef krijgen.

Zucht, vast niet duidelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:34

Haha!
Misschien is een hoevenplaatje handig?
Afbeelding
Waar komt dan de druk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:47

Op de buitenste rand, bij nr 2 dus die hele rand aan de voorkant van de teen. Nr 2 en 3 was helemaal weggebrokkeld.

Ik deed alleen aan de buitenkant van de hoef de wand bijvijlen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:52

even een stipje zetten om mee te blijven lezen. Ik ben pas bij pagina 4 dus ik moet nog heel wat lezen. pas als ik dat gedaan heb ga ik misschien mee inde discussie al ben ik daar niet zo goed in.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:30

russel schreef:
Ik vermeld dit omdat ik wel onder de aandacht wil brengen dat alleen de randjes bij/rondvijlen bij een hoef die niet dramatisch snel groeit (ik rij bijna dagelijk buiten) niet genoeg is. Op den lange duur zelfs de hoef verslechterd. Las nl dat er meer NB-ers zijn die zeggen alleen regelmatig een stukje bijvijlen en niet zelf in de hoef gaan snijden.

Welke cursus had je gevolgd?

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:31

@ Russel: Volgens mij is het de bedoeling dat juist door het tussentijdse onderhoud, het met beleid rondvijlen van de hoef dus, de hoef niet gaat brokkelen.
Als bij jou door het zelf rondvijlen van de hoef brokkels ontstaan dan heb je toch iets niet goed gedaan, denk ik.
Maar ja, ik ken de hoeven niet, het paard niet, de smid niet en jou niet.
Dus ik kan er eigenlijk niks van zeggen Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:22

russel schreef:
Ik vind het ook moeilijk om uit te leggen, hij heeft het mij wel uitgelegd en toen klonk het ook zo logisch. Maar het komt er op neer dat alleen randjes en los komende stukjes vijlen niet genoeg is voor onderhoud van de hoef.

Het heeft te maken met het draagvlak. De hoef moet recht naar beneden afgevijld worden zodat de druk goed verdeeld wordt en niet op een buitenkantstukje (?) gewicht komt. Iets wat volledig rechtstandig staat kan meer gewicht en druk aan dan iets wat een rand moet dragen. Dus als je alleen de losse stukjes wegvijlt en de teen rond vijlt dan ga je op den duur druk op de buitenste rand van de hoef krijgen.

Zucht, vast niet duidelijk.

Volgens mij begrijp ik je heel goed. Je bedoelt denk ik dat de buitenwand ging "omkrullen, ook wel eendenbek", genoemd. De hoefwand loopt niet kaarsrecht naar beneden. Dit zul je wel moeten creeëren. De smid zal dan ook de hoefwand wel degelijk recht naar beneden moeten vijlen, zodat het weer mooi naar beneden groeit. Er komt anders teveel druk op de lamellen te staan, die de witte lijn helemaal uit elkaar kan trekken. Gevolg is verbrede witte lijn, meer kans op steentjes in de witte lijn, wat weer drukkingen kan geven.

Verder je andere qoute:
Citaat:
Ik vermeld dit omdat ik wel onder de aandacht wil brengen dat alleen de randjes bij/rondvijlen bij een hoef die niet dramatisch snel groeit (ik rij bijna dagelijk buiten) niet genoeg is. Op den lange duur zelfs de hoef verslechterd. Las nl dat er meer NB-ers zijn die zeggen alleen regelmatig een stukje bijvijlen en niet zelf in de hoef gaan snijden.

Het is een fabeltje dat met alleen de hoefwand zo nu en dan vijlen de hoeven mooi in conditie blijven. Je zult wel degelijk aan de zool, of de steunsels iets moeten doen. Die kunnen voor te veel druk zorgen wanneer die niet de juiste kant op groeien. Gewoon periodiek onderhoud aan (laten) plegen, daarmee houdt je de hoef in conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:50

Antheman schreef:
Het is een fabeltje dat met alleen de hoefwand zo nu en dan vijlen de hoeven mooi in conditie blijven. Je zult wel degelijk aan de zool, of de steunsels iets moeten doen. Die kunnen voor te veel druk zorgen wanneer die niet de juiste kant op groeien. Gewoon periodiek onderhoud aan (laten) plegen, daarmee houdt je de hoef in conditie.

Wat zou je volgens jou aan de zool moeten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:05

Nou precies zoals je het zegt antheman, maar ik lees dat er NB-ers zijn of laat ik zeggen vervent ijzerlozen die alleen het vijlen doen. Vandaar dat ik hier mijn bericht schrijf.

Ik deed alleen het vijlen omdat hij niet veel hoef heeft en ik bijna elke dag rij, dus eigenlijk zorgde dat er geen brokjes verder konden gaan en scheuren krijgen. Verder op zoek gaande naar een goede smid. Het brokkelen is in een periode van 2 weken ontstaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:24

JoviBan schreef:
Antheman schreef:

Wat zou je volgens jou aan de zool moeten doen?

Het dode materiaal verwijderen.

Maar vaak wordt niet gezien dat er steunselmateriaal OP de zool ligt. Dat moet eraf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:25

russel schreef:
Nou precies zoals je het zegt antheman, maar ik lees dat er NB-ers zijn of laat ik zeggen vervent ijzerlozen die alleen het vijlen doen. Vandaar dat ik hier mijn bericht schrijf.

Ik deed alleen het vijlen omdat hij niet veel hoef heeft en ik bijna elke dag rij, dus eigenlijk zorgde dat er geen brokjes verder konden gaan en scheuren krijgen. Verder op zoek gaande naar een goede smid. Het brokkelen is in een periode van 2 weken ontstaan.

Begrijpelijk dat je dat recht wilt zetten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:06

Antheman schreef:
russel schreef:

Begrijpelijk dat je dat recht wilt zetten Knipoog

Nou precies. Hij staat nu perfect op de ijzers, ook al is het de bedoeling dat dit tijdelijk is. Het zou jammer zijn als je er te laat mee bent en de hoef hierdoor een verkeerde groei gaat krijgen en eventueel dramatisch verslechterd zonder dat je je bewust bent dat je het zelf doet.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:47

Mijn (reguliere) smid houd alleen ook alleen dat bij bij mijn ene paard omdat verder niets nodig is. Wel met een mes/tang want ze komt niet elke week vijlen. Bij mijn andere paarden moet ze wel aan de zool en soms aan de straal komen. Dus denk ik gewoon per paard verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:50

Nee niet per paard verschillend, de zool moet ook bijgewerkt worden.

Mijn berichtje is ook allleen voor die mensen die beweren zelf niet te snijden en alleen wat bijvijlen. Hoe de hoefsmeden of DHZ het doen, daar gaat het niet om.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:13

ik neem aan dat mensen zelf vijlen en dan een keer hun bekapper laten komen voor de steunsels en zool?
Of je moet echt meer dan genoeg over bepaalde ondergronden rijden en de hoef zichzelf laten onderhouden, dan hoef je natuurlijk niets aan de zool te doen Knipoog

Russel, als je verschrijft dat je paard "geen" verzenen heeft en de hoefwand nu verkeerd afgroeit, kan dat komen door een verkeerde bekapping, daar moet zeker aan de zool en steunsels gecorrigeerd worden. Als je paard goede hoeven heeft die van zichzelf gelijkmatig en recht afgroeien zou je misschien met alleen vijlen af kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:14

Ja, kan best dat er verkeerde bekappingen tussen hebben gezeten. Hij zal ook weer normaal gaan groeien hierna. Viel mij nl op bij een smid dat zijn hoeven steeds breder werden, steeds platter.Toen dacht ik al, hier klopt iets niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:17

ok hier de volgende stelling...

je hebt een paard met een botwoekering op het ra been bij de sprong, door die botwoekering loopt de diepe buigpees niet helemaal netjes door de peesschede heen.... paard moet altijd iets binnendoor gezet worden om de pees te ontlasten.

Paard kan niet tegen een stroeve ondergrond, want dan kan hij het been niet genoeg "wegdraaien"

hoe dit op NB op te lossen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:07

russel schreef:
Ja, kan best dat er verkeerde bekappingen tussen hebben gezeten. Hij zal ook weer normaal gaan groeien hierna. Viel mij nl op bij een smid dat zijn hoeven steeds breder werden, steeds platter.Toen dacht ik al, hier klopt iets niet.

Het valt mij vaker op dat bekappers/hoefsmeden weinig mogelijkheden zien om een paard met lage/ondergeschoven verzenen weer goed op de hoeven te krijgen Scheve mond Meestal wordt het met de jaren alleen maar erger, maar het is zeker wel mogelijk om de hoef weer omhoog te laten groeien. Ik heb nu eindelijk een bekapper gevonden die dat goed voor elkaar heeft gekregen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:19

KiWiKo schreef:
ok hier de volgende stelling...

je hebt een paard met een botwoekering op het ra been bij de sprong, door die botwoekering loopt de diepe buigpees niet helemaal netjes door de peesschede heen.... paard moet altijd iets binnendoor gezet worden om de pees te ontlasten.

Paard kan niet tegen een stroeve ondergrond, want dan kan hij het been niet genoeg "wegdraaien"

hoe dit op NB op te lossen

Ik zou zo'n vraag aan een goede! NB-er vragen.
het ligt er waarschijnlijk aan waarom daar een botwoekering zit en waarom de hoefsmid nu vind dat het paard moet glijden en binnendoor moet staan. Ik denk zelf dat je met bekappen veel kunt oplossen, maar als een paard een echt medische conditie heeft (die niet in de hoef zit), kom je er misschien niet onderuit om een medische oplossing te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:43

sanne83 schreef:
russel schreef:

Het valt mij vaker op dat bekappers/hoefsmeden weinig mogelijkheden zien om een paard met lage/ondergeschoven verzenen weer goed op de hoeven te krijgen Scheve mond Meestal wordt het met de jaren alleen maar erger, maar het is zeker wel mogelijk om de hoef weer omhoog te laten groeien. Ik heb nu eindelijk een bekapper gevonden die dat goed voor elkaar heeft gekregen.

Ja precies, ik heb er steeds naar gevraagd, maar het kon niet zijden ze, zijn hoeven werden steeds platter en wijder, met dit als gevolg.

Nu is hij zo gezet zodat hij weer wat om haag kan gaan groeien. Hoop dat het resultaat is wat ik verwacht. Zie wel dat hij meteen totaal anders loopt, loopt zoals hij nog nooit heeft gelopen bij mij, ik kocht hem nl al met verwaarloosde hoeven.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:15

Weet je waar ik me een beetje boos over kan maken? NB ers zijn over het algemeen zo overtuigd van hun eigen kennis en mening dat al het reguliere slecht is en grenst aan dierenmishandeling( zeker ijzers ).

Vorige week overstag gegaan om het nog een keer te proberen. 1ste keer een tijd geleden door een vrouwelijke smid die Natural Balance bekapte. Na 3 paarden een jaar bekapt te hebben waarbij 2 van de drie paarden ieder keer na het bekappen min 2 weken sterk gevoelig tot onregelmatig liepen ben ik er mee gestopt.

Vorige week dus toch nog een keer geprobeerd met Anatomisch verantwoord bekappen bij 2 paarden. De theorie klonk erg mooi en leek aan te sluiten bij de paarden. Resultaat? De 1 loopt kort en sterk gevoelig, de ander kon de dag erna niet meer op zijn benen staan, niet meer lopen en had 2 vreselijk dik opgelopen pezen voor en tijdens hem naar de stal krijgen zakte hij 2 maal door de achterhand heen. Na drie dagen kon hij weer zijn ene been voor de ander krijgen, hinkend met zijn linker voorbeen en sterk kreupel en gevoelig strompelend.

nu een week later komt er weer iets wat aan beweging terug, loopt hij sterk gevoelig en hinkt met zijn linker voorbeen die hij niet kan belastenen heeft nog sterk opgelopen pezen voor.

De reactie van de smid en van andere mensen die geloven in deze manier van bekappen? Hij moet eraan wennen, laat hem maar een paar dagen staan en hij zal wel wat tinteling in zijn hoeven hebben door een verbeterde doorbloeding.

Reactie van overige mensen en van mij ? Dit is schandalig en grenst aan dierenmishandeling! Hebben mensen zo een roze bril op die dit aanhangen dat alles afgedaan wordt onder verbetering en gewenning?

Een paard mag nooit, NOOIT zo van de smid afkomen! Ik hoop dat er geen blijvende peesschade is ontstaan..

Ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:42

Themi, dan heb je toch een smid die geen smid is? Hoefsmid is geen beschermd beroep, dus iedereen kan zich als smid voordoen. Helaas veel kaf onder het koren en daar worden steeds meer mensen zich bewust van, helaas groeien de hoefsmeden en bekappers ook als paddestoelen uit de grond.

Mijn paard is door een zeer bekende hoefsmid nu eindelijk eens correct op zijn voeten gezet. Ik wilde niet te vroeg juigen, maar hij loopt nu ineens echt super. Hij heeft ineens een hele mooie draf gekregen.

Voeten is alles. Lopen kunnen ze er allemaal mee, al is het maar strompelen op de paddock of wei. Maar wil je je paard optimaal laten lopen dan zul je een goede bekapper moeten hebben en dat is zoooo moeilijk. Vergeet niet dat de meeste paardenhouders niet eens weten hoe een goed bekapt paard eruit zien, hoe een paard correct op zijn benen hoort te staan, hoe een paard een normale correcte gang laat zien. Het is niet alleen het gevoelig lopen, ziet men ook hoe zo een verkeerd bekapt paard dan zijn hele lichaam verkeerd belast en een belabberde gang krijgt? Ik denk het niet, want na een paar dagen is de gevoelige zool ongevoelig geworden, maar de manier van lopen die niet correct is, zien de meesten niet. Daarmee verpest je over een lange periode een paard behoorlijk. Dat dankzij bekappers. Want iemand die niet correct kan bekappen kan ook nooit en te nimmer een correct ijzer leggen.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:43

Russel, dit is een hoefsmid die goed aangeschreven staat binnen deze tak van bekappen, ik ben dus niet zomaar overstag gegaan.

Waar ik me vooral boos over maak is dat je niet serieus genomen word wannner je meld dat het niet goed gaat.

Vanochtend kon hij niet eens meer lopen. Gebeld met dat er nu echt naar gekeken moet worden en wanneer de meneer het niet doet er ander mensen naar gaan kijken ( peesscan, dierenarts, kliniek etc ) hier werd om gelachen en als dreigemend beschouwd.

Dierenarts is vandaag geweest. Het is een combinatie van factoren. Verdenking van hoefbevangenheid, verdenking van hoefzweer, verkramping in het hele lichaam, overbelasting van de pezen en zeer gevoelige hoeven. Paard had een hardslag van 60 in rust, zweten rond de voeten en in de hals van de pijn en verhoging.

Vooral het niet serieus nemen en afdoen als laten staan, gewenning en een simpele hoefzweer zorgen ervoor dat ik serieus overweeg stappen te ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:53

Ik ken zat hoefsmeden die "goed" aangeschreven staan en dat is juist de ellende.

Hebben ze paarden in hun bestand die hele standaardvoetjes hebben en waar niet snel iets aan gemerkt wordt, gaat het vaak goed, die mensen zijn dan ook tevreden. Stel ik kom bij zo een smid, weet ik al bijna zeker dat de poppen aan het dansen gaan.

Dát ene, juist dat ene waardoor een smid goed is, dat hebben er maar weinig.

Kreeg steeds te horen dat een van de hoefsmeden bij mij op stal zo goed was en ik niet zo een end hoefde te rijden voor mijn smid. Die smid was vorige week geweest bij die mensen, ik zie het paard gisteren staan. Tja no way dat die vent aan mijn paard komt. Zo zie je maar weer.