Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:Ik heb 1,5 jaar geleden een boomloos zadel gekocht omdat mijn zadel niet paste en winston qua bespiering en breedte nooit hetzelfde is. Toen heb ik op internet vanalles gelezen over boomloos en er 1 aangeschaft.Citaat:De meeste negativiteit rondom boomloos komt van 'horen zeggen' , maar weinig van eigen ervaring.
Hetzelfde geldt ook voor de populariteit van boomloos; dit is ook veelal op basis van 'horen zeggen', of dat het erg 'natural' zou zijn, of omdat men voorheen met een slecht passend boomzadel heeft gereden.
JoviBan schreef:of omdat men voorheen met een slecht passend boomzadel heeft gereden.
En dus ook niet op basis van kennis (kennis van zowel boom als boomloos).
DubbelDun schreef:De meeste negativiteit rondom boomloos komt van 'horen zeggen' , maar weinig van eigen ervaring.
Visconti schreef:@HC: Ik ben wel benieuwd met wat voor oplossing je bijvoorbeeld voor mijn paard zou hebben? Ik rij hem onregelmatig (door omstandigheden) en hij jojotje qua gewicht nogal wat af, en hij is nog in de groei.
Huertecilla schreef:Buenas Calippo.
Ja, onder twee types en ook een 'stockzadel' op dit type boom. Heb ook de geometrie opgemeten. Relatieve afstanden van hartlijn singelophanging, zit en stijgbeugelophanging.
Ik zou héél diep moeten zoeken naar de details echter omdat deze zadels al bij stap 1 afvielen en ik ze verder alleen gemeten heb omdat ik ze toch had en referentiemateriaal gaf. (Het effectief dragende oppervlak zat tussen de 800 en 1000 cm² en de beperkde factor was de geringe breedte ervan.) Ze vielen echter toch al gelijk
af.
Stap 1 is vergelijken met de zadelruimte op het paard. Zie mijn site. Daar staat dat van die zadelruimte al uitgelegd.
Een zadel wat dáár niet aan voldoet hoef je verder niet te bekijken![]()
Op de site van WOW staat daar een werkelijk enórme en fundamentele blunder over. Het verschil zijn 5-7 cruciale centimeters áchter de achterste punt van het schouderblad.
Dit is nu exact de reden waarom bij míj de betreffende types afvielen. Zij verschuiven de norm.
Lijkt wel gewicht![]()
Overigens. Lees svp óók op mij site waarom dit, dat van die engels type veerboom bij springen en dressuur bij juist gebruik!!! geen probleem oplevert.
Voor míjn gebruik echter is dit een NoNo, is Stap 1 de toetsing aan de zadelruimte.
HC
callippo schreef:Je bedoelt (oa) dit plaatje?
Huertecilla schreef:@Opala
Ja hoor. De RijksUni te Leiden en Artis heb ik een jaar of 15 geleden montages bekeken, uiteraard heeft Utrecht ook en er zullen er vast meer zijn. Bij het slachthuis kun je uitgebeende ruggen vinden.
HC
DubbelDun schreef:griebels schreef:..., maar niet alle veranderingen hebben effect op dit zadel. Als je paard wat dikker wordt bijv, heb je er met bovenstaand zadel geen last van omdat het zadel kort is
Wat heeft een kort zadel te maken met een paard wat in de breedte een andere vorm krijgt ??
Sommige paarden veranderen na hun 4 a 5e jaar niet meer, anderen veranderen zowat per seizoen. Is sterk afhankelijk van het ras en hoe men ze houdt (vooral veel weidegang).
En dan hebben we het niet over merries die regelmatig drachtig zijn en ook gereden worden.
Mijn brede/rondgerugde drachtige merrie was direct na het veulenen plots een gratenbak met een duidelijk zichtbare ruggegraat (van bol naar ovaal in 24 uur). No way dat een zadel in beide gevallen goed gepast zou hebben.
Dankzij mijn BM hoef ik niet bang te zijn voor dit soort 'uitzettingen"
En deze dame heeft genoeg karakter om je direct te laten merken als iets haar niet zint in de zin van pijn in de rug oid.
Nadya schreef:Is het raar als ik me afvraag dat je sowieso geen 2-jarige in moet rijden? Of het nou boomloos of met boomzadel is gebeurd? Dat lijkt mij er niet zo toe doen, wel dat een 2-jarige al zwaar belast is door ruitergewicht. En als het een renpaard was, mocht 'ie vast meteen keihard aan de slag. Dieptriest.
Visconti schreef:2 jaar is veel te jong, en daarnaast worden imo renpaarden niet super correct getraind (veel op de voorhand gereden + nog de extra druk van de jockey op de voorhand) en het lijkt me dat de rug dan ook niet correct getraind word.
Nadya schreef:Precies, brrrr, wat afschuwelijk. En dan te bedenken dat er hier op bokt toch diverse mensen zitten die het 'normaal' schijnen te vinden om een 2-jarige in te rijden.![]()
Ik word echt naar van dit soort foto's....
Nadya schreef:Ik vraag me af of zijn rug ook niet zo zou zijn geworden met boomzadel. Ik vind het eerlijk gezegd nog geen bewijs dat als een paard op latere leeftijd met juist beleid ingereden wordt (wat sowieso niet met renpaarden e.d. gebeurd naar mijn idee) met boomloos zadel, dus ook zo'n rug zal krijgen.
Ik ga nog steeds voor boomloos, hoor, bij mijn paardje. Echt fanatiek zal hij ook nooit bereden worden bij mij. Mede ook, omdat ik vind dat je niet dagelijks op je paard moet rijden. Maar ja, da's mijn mening en zo zal ik doen bij mijn paardje.
Visconti schreef:tja elk besluit heeft zijn voor en nadelen. Boomloos heeft misschien dan een mindere drukverdeling maar ik vraag me af wat voor schade een slechtpassend boomzadel wel niet zal aanrichten. (En ik weet het dat ik een slechtpassend boomzadel niet moet vergelijken met een boomloos zadel maar ik doe het toch even)
Want ik heb zelf niet de kennis van een zadel om van te voren een zadelmaker er bij te halen "voordat het mis gaat", je kunt dan wel elk half jaar er een zadelmaker bij halen, maar vaak is het toch een kwestie dat het paard de singalen geeft dat het zadel pijn doet, en dan komt de zadelmaker, wanneer het dus al te laat is. En als ik bij mijn paard kijk, hoe snel die veranderd en ik zou voor een boomzadel de zekerheid willen hebben dat het altijd goed past, zou ik dus ongeveer elke maand een zadelmaker moeten laten komen...
Citaat:Waarom vergelijk je niet een boomloos zadel met een GOED passend boomzadel?
Visconti schreef:@HC: Bedankt
griebels schreef:ze worden niet hard aan het werk gezet. Ze doen op die leeftijd niet zo veel.
Bandida schreef:Kort overzichtje van de medische problemen dat dat veroorzaakt kan je hier lezen:
http://vein.library.usyd.edu.au/links/Essays/2001/reed.html
Huertecilla schreef:Hoe weet je dit?? Heb je er een uit elkaar gehaald ??Mbt. BobMarschall zadels, dat zijn verkapte flexibele boomzadel. Ze hebben een interne verstevigende, enigzins gewichtverdelende, structuur = 'boom'. Dat die van leer is, doet niet ter zake. Dat BM ze als boomloos op de markt zet is feelgood marketing