Boomloos en gewicht ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewicht ruiter bij boomloos rijden?

< 50 kg
28 (9%)
50-60 kg
82 (28%)
60-70 kg
93 (31%)
70-80 kg
42 (14%)
80-90 kg
19 (6%)
> 90 kg
28 (9%)

Totaal aantal stemmen: 292

DubbelFun

Re: Boomloos en gewicht ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:23

@JoviBan: dat ben ik niet met je eens. De meesten met een positieve mening (niet allemaal) hebben er zelf een of op een testmodel gereden (zelf aangevraagd of van een ander).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:28

Joviban, ik vind het zadel wat ik ga kopen, de Barefoot Cheyenne, echt zalig rijden, hoor. Ik heb 'm uitgetest bij een andere bokker, was echt een verademing!!
Ik heb altijd 'ruzie' gehad met boomzadels. Daarom reed ik graag zonder zadel of met bareback pad. Knipoog

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:28

JoviBan schreef:
Citaat:
De meeste negativiteit rondom boomloos komt van 'horen zeggen' , maar weinig van eigen ervaring.

Hetzelfde geldt ook voor de populariteit van boomloos; dit is ook veelal op basis van 'horen zeggen', of dat het erg 'natural' zou zijn, of omdat men voorheen met een slecht passend boomzadel heeft gereden. Knipoog
Ik heb 1,5 jaar geleden een boomloos zadel gekocht omdat mijn zadel niet paste en winston qua bespiering en breedte nooit hetzelfde is. Toen heb ik op internet vanalles gelezen over boomloos en er 1 aangeschaft.
Ik wist toen niet eens wat natural was, en had nog nooit met iemand gepraat die een boomloos zadel had Tong uitsteken

Maar veel verstand over boomloos had ik ook niet (niet meer als wat er op de site van boomloosrijden staat). Ik had uberhaupt geen verstand van zadels. (was eigenlijk best dom van me dus om zomaar een boomloos zadel te kopen...)

Ik heb geen spijt dat ik de Barefoot gekocht heb. Hij zit geweldig, ligt goed op winston (past dus 'altijd' bij hem) en ik rij toch niet meer dan hooguit 4 keer per week een half uur. Daar zal hij minder last van hebben als dat ik met mijn oude zadel was doorgereden (en ik ook, het zat namelijk voor mij ook voor geen meter en elke keer na het rijden had ik last van mijn kont.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:44

@DubbelDun: ik weet dat veel mensen die (eventueel) willen overstappen op boomloos, eerst een testmodel proberen.
Dat was mijn punt ook niet. Knipoog
Mijn punt was (is) de reden waaròm mensen (willen) overstappen op boomloos. Dat is - volgens mij - ook veelal op basis van 'horen zeggen', of dat het erg 'natural' zou zijn, of omdat men voorheen met een slecht passend boomzadel heeft gereden.
En dus ook niet op basis van kennis (kennis van zowel boom als boomloos).

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:47

JoviBan schreef:
of omdat men voorheen met een slecht passend boomzadel heeft gereden.
En dus ook niet op basis van kennis (kennis van zowel boom als boomloos).

Dat is dus ook bij mij van toepassing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:14

DubbelDun schreef:
De meeste negativiteit rondom boomloos komt van 'horen zeggen' , maar weinig van eigen ervaring.

Jeetje, en hoe moet dat dan met mijn wetenschappelijk verantwoord testen van en ervaring met meer types zadels dan de meesten hier van gehóórd heben? Geen mening maar een door feíten onderbouwde conclusie.
Ah, dat is onbegrijpelijk, ik begrijp het. Wel, dan kan je het negeren of aannemen.

Mijn theoretisch-, praktijk- en testbewezen conclusie is
Boomloos is een prima oplossing voor een tertiair schijnprobleem voor de prijs van twee MUSTS.

Take It Or Leave It

HC

.... hik

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:30

@HC: Ik ben wel benieuwd met wat voor oplossing je bijvoorbeeld voor mijn paard zou hebben? Ik rij hem onregelmatig (door omstandigheden) en hij jojotje qua gewicht nogal wat af, en hij is nog in de groei. Heb meerdere boomzadels geprobeerd, met als gevolg dat hij steeds weer met een slechtpassend zadel eindigde. Mijn paard zijn rug begint eindelijk weer wat bij te komen sinds we boomloos rijden, maar ik ben van mening de boomloos niet ideaal is en hoop er dus ook ooit weer gewoon een boomzadel op te kunnen leggen. (maar misschien niet het juiste moment om te vragen? Clown )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:47

Visconti schreef:
@HC: Ik ben wel benieuwd met wat voor oplossing je bijvoorbeeld voor mijn paard zou hebben? Ik rij hem onregelmatig (door omstandigheden) en hij jojotje qua gewicht nogal wat af, en hij is nog in de groei.

Je vraagt dus een gratis dienstverlening van 2300 kilometer afstand voor een onbekend paard met een onbekende ruiter? Bel Jomanda!

Desalniettemin heb ik twee kant en klare ideaal-oplossingen voor je.

1. Deuber ultraflex vario, een zadel met flexibele boom en traploos verstelbaar kopijzer
2. AmericanFlex, een zadel met flexibele panele met traploos verstelbare scharnierpunten
Beiden nog met een V-singel ook, wat wil je nog meer?
Ah, niet teveel geld uitgeven. Wel, op ebay kom ik ze regelmatig in legio types tegen.
Jeetje hier een heel nette van Orthoflex http://cgi.ebay.co.uk/ORTHO-FLEX-SADDLE ... dZViewItem

Kijk op mijn site, staat deze ook Knipoog

Ja er zijn legio redenen-, maar er is géén excuus voor een niet goed passend boomzadel, voor WÉLK paard ook.

@Startrekk-bezitters
De flexpanelen van American Flex en OrthoFlex zijn ook los te koop. Als je daar klittenband op lijmt of naait kan je de standaard schuimplakken er door vervangen waardoor je een sterk verbeterde gewichtsverdeling krijgt zonder enige nadeel.

HC

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:17

@HC: en hoeveel merken boomloos heb jij geprobeerd??
Of gooi je gemakshalve ook alle boomloos maar op één hoop.

Overigens zou ik de Varioflex niet in lekenhanden willen zien. Verkeerd afgestelde bouten doen meer kwaad dan goed.
En zelfs een Ortho-Flex past niet op elk paard, zelfs daar zijn nu al 2 boommaten van (niet voor niets) en er zit toch echt een max aan het 'flex'gebeuren van de panelen.
Verder zijn de panelen behoorlijk lang en niet geschikt voor paarden met een korte rug, zeker niet in kombinatie met een holle rug/hoge schoft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:38

Jongens, blijven in het "boomloze?"
Anders verdwijnen we naar de huiskamer wegens chattalk.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:59

Huertecilla schreef:
Buenas Calippo.
Ja, onder twee types en ook een 'stockzadel' op dit type boom. Heb ook de geometrie opgemeten. Relatieve afstanden van hartlijn singelophanging, zit en stijgbeugelophanging.

Ik zou héél diep moeten zoeken naar de details echter omdat deze zadels al bij stap 1 afvielen en ik ze verder alleen gemeten heb omdat ik ze toch had en referentiemateriaal gaf. (Het effectief dragende oppervlak zat tussen de 800 en 1000 cm² en de beperkde factor was de geringe breedte ervan.) Ze vielen echter toch al gelijk
af.
Stap 1 is vergelijken met de zadelruimte op het paard. Zie mijn site. Daar staat dat van die zadelruimte al uitgelegd.
Een zadel wat dáár niet aan voldoet hoef je verder niet te bekijken Haha!
Op de site van WOW staat daar een werkelijk enórme en fundamentele blunder over. Het verschil zijn 5-7 cruciale centimeters áchter de achterste punt van het schouderblad.
Dit is nu exact de reden waarom bij míj de betreffende types afvielen. Zij verschuiven de norm.
Lijkt wel gewicht Haha!

Overigens. Lees svp óók op mij site waarom dit, dat van die engels type veerboom bij springen en dressuur bij juist gebruik!!! geen probleem oplevert.
Voor míjn gebruik echter is dit een NoNo, is Stap 1 de toetsing aan de zadelruimte.

HC

Je bedoelt (oa) dit plaatje?

Afbeelding

En op de plaatjes eronder, met opgetild zweetblad, zie je het zadel gewoon al tegen het schouderblad aan liggen Boos!

Ik heb je site gelezen, ook het stuk over schoudervrijheid en tot waar het zadel aan de achterkant mag liggen, maar toch niet bij alle Engelse zadels ligt het zadel over/tegen de schouder?
Ik kan ook maar heel summier iets vinden over smallere kussens, misschien mis ik nog iets? Ik zie maar 1 pagina over zadels, wellicht is er nog meer op je site te vinden...

In tegenstelling tot jou, rijdt ik eigenlijk nooit langer dan een uur. Op het moment trouwens vooral zonder zadel, omdat ik voor 10 minuutjes rijden vaak geen zin heb om op te zadelen en het grondwerken lekkerder gaat zonder zadel.

Heb jij je zadels ook 'gePLIPt'? (= getest met de PLIP zadeldrukmeet-pad die Esther gebruikt)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:03

Even off-topic als het mag, is het mogelijk ergens in NL echte paardenskeletten te bekijken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:27

callippo schreef:
Je bedoelt (oa) dit plaatje?

Ja, dat bedoel ik.

Waarmee ik gemeten heb, heb ik hier nét (weer eens) uitgelegd... heb één stapje verder gemaakt, de 'PLIP'-afdruk met herbruikbare was gedaan welke ik door kon snijden Haha!
en Esther komt met meetspul binnenkort langs voor een leerzaam vakantietje.

De site is niet bedoeld als boek noch als cursus. Het is een zo beknopt en helder mogelijke samenvatting van wat ik geschikt vind om te delen.
De bedoeling ervan is, zoals ik meermalen op de site schrijf, aan te zetten te dénken. Er staan ook een aantal verwijzingen op voor wie meer wil weten.
Uiteraard is er meer, er is altijd meer, véél meer, altijd Pling

@Dubbeldun
Wat dacht je van paarden alleen in handen van niet-leken?! Is dit allemáál geen punt Tong uitsteken
Oh, en de 8XS-panelen van OF zijn voor het kortse paard geschikt.
Nogmaals, vást redenen te over, geen excuus.

@Opala
Ja hoor. De RijksUni te Leiden en Artis heb ik een jaar of 15 geleden montages bekeken, uiteraard heeft Utrecht ook en er zullen er vast meer zijn. Bij het slachthuis kun je uitgebeende ruggen vinden.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-02-07 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:31

Huertecilla schreef:
@Opala
Ja hoor. De RijksUni te Leiden en Artis heb ik een jaar of 15 geleden montages bekeken, uiteraard heeft Utrecht ook en er zullen er vast meer zijn. Bij het slachthuis kun je uitgebeende ruggen vinden.

HC

Dank HC

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:13

DubbelDun schreef:
griebels schreef:
..., maar niet alle veranderingen hebben effect op dit zadel. Als je paard wat dikker wordt bijv, heb je er met bovenstaand zadel geen last van omdat het zadel kort is Knipoog

Wat heeft een kort zadel te maken met een paard wat in de breedte een andere vorm krijgt ??
Sommige paarden veranderen na hun 4 a 5e jaar niet meer, anderen veranderen zowat per seizoen. Is sterk afhankelijk van het ras en hoe men ze houdt (vooral veel weidegang).
En dan hebben we het niet over merries die regelmatig drachtig zijn en ook gereden worden.
Mijn brede/rondgerugde drachtige merrie was direct na het veulenen plots een gratenbak met een duidelijk zichtbare ruggegraat (van bol naar ovaal in 24 uur). No way dat een zadel in beide gevallen goed gepast zou hebben.
Dankzij mijn BM hoef ik niet bang te zijn voor dit soort 'uitzettingen" Lachen
En deze dame heeft genoeg karakter om je direct te laten merken als iets haar niet zint in de zin van pijn in de rug oid.

Zie aanpassing Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:18

Nadya schreef:
Is het raar als ik me afvraag dat je sowieso geen 2-jarige in moet rijden? Of het nou boomloos of met boomzadel is gebeurd? Dat lijkt mij er niet zo toe doen, wel dat een 2-jarige al zwaar belast is door ruitergewicht. En als het een renpaard was, mocht 'ie vast meteen keihard aan de slag. Dieptriest.

Renpaarden worden zeker niet meteen hard aan het werk gezet
Het is maar even ter informatie Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:19

Visconti schreef:
2 jaar is veel te jong, en daarnaast worden imo renpaarden niet super correct getraind (veel op de voorhand gereden + nog de extra druk van de jockey op de voorhand) en het lijkt me dat de rug dan ook niet correct getraind word.

Ook dit is niet waar...
Maar dit is offtopic Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:21

Nadya schreef:
Precies, brrrr, wat afschuwelijk. En dan te bedenken dat er hier op bokt toch diverse mensen zitten die het 'normaal' schijnen te vinden om een 2-jarige in te rijden. Boos!
Ik word echt naar van dit soort foto's.... Huilen

Ze worden indd te vroeg ingereden (de volbloeden dan, de arabieren een jaar later) maar (en dat is eigenlijk geen goedpraten maar het is wel zo) ze worden niet hard aan het werk gezet. Ze doen op die leeftijd niet zo veel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:24

Nadya schreef:
Ik vraag me af of zijn rug ook niet zo zou zijn geworden met boomzadel. Ik vind het eerlijk gezegd nog geen bewijs dat als een paard op latere leeftijd met juist beleid ingereden wordt (wat sowieso niet met renpaarden e.d. gebeurd naar mijn idee) met boomloos zadel, dus ook zo'n rug zal krijgen.

Ik ga nog steeds voor boomloos, hoor, bij mijn paardje. Echt fanatiek zal hij ook nooit bereden worden bij mij. Mede ook, omdat ik vind dat je niet dagelijks op je paard moet rijden. Maar ja, da's mijn mening en zo zal ik doen bij mijn paardje.

Waarom denk je dit? heb je het zelf gezien? Ik denk van niet en dan kun je er ook niet over oordelen of veroordelen.
Het zijn vooroordelen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 02:25

Visconti schreef:
tja elk besluit heeft zijn voor en nadelen. Boomloos heeft misschien dan een mindere drukverdeling maar ik vraag me af wat voor schade een slechtpassend boomzadel wel niet zal aanrichten. (En ik weet het dat ik een slechtpassend boomzadel niet moet vergelijken met een boomloos zadel maar ik doe het toch even Knipoog )

Want ik heb zelf niet de kennis van een zadel om van te voren een zadelmaker er bij te halen "voordat het mis gaat", je kunt dan wel elk half jaar er een zadelmaker bij halen, maar vaak is het toch een kwestie dat het paard de singalen geeft dat het zadel pijn doet, en dan komt de zadelmaker, wanneer het dus al te laat is. En als ik bij mijn paard kijk, hoe snel die veranderd en ik zou voor een boomzadel de zekerheid willen hebben dat het altijd goed past, zou ik dus ongeveer elke maand een zadelmaker moeten laten komen...

Waarom vergelijk je niet een boomloos zadel met een GOED passend boomzadel?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:50

Citaat:
Waarom vergelijk je niet een boomloos zadel met een GOED passend boomzadel?

Omdat de meeste denk ik wel weten dat een goedpassend boomzadel het beste voor de paardenrug is, maar dat lang niet altijd mogelijk is (ieder geval het is mij bij mijn paard nog niet gelukt)

@HC: Bedankt Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:02

Visconti schreef:
@HC: Bedankt Ja

Graag gedaan.
Overigens is het, ik ken jouw sititatie nu eenmaal niet, ook goed mogelik dat andere zadels in combinatie met een CorrecTOR een mogelijkheid zijn.

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:02

griebels schreef:
ze worden niet hard aan het werk gezet. Ze doen op die leeftijd niet zo veel.

Misschien toevalig bij jou thuis of bij jou op stal, maar veralgemeend is dit gewoon niet waar. Er zijn hopen races voor tweejarigen, over de hele wereld, en dat wil zeggen dat die ingereden en getraind aan de start verschijnen. Het zijn gewoonlijk sales-races waar erg veel geld in omgaat en waarbij de gezondheid van de paarden op lange termijn (post-race carrière) van geen enkel belang is. We spreken dus over het inrijden en doortrainen van paarden van 1,5-2 jaar oud.
Kort overzichtje van de medische problemen dat dat veroorzaakt kan je hier lezen:
http://vein.library.usyd.edu.au/links/Essays/2001/reed.html

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:39

Bandida schreef:
Kort overzichtje van de medische problemen dat dat veroorzaakt kan je hier lezen:
http://vein.library.usyd.edu.au/links/Essays/2001/reed.html

....wat voor paarden waarvan de groeischijven nog niet gesloten zijn in het algemeen geldt.

Wat het óók duidelijk maakt is hoe zwaar berijden op zich eigenlijk is. Hoe belangrijk het daarom is dat je er alles aan doet om de belasting te minimaliseren. Een goed zadel is daar één aspect van.

Terug on topic maakt dit dat boomloos, álle boomloos, juist voor nog groeiende paarden kwalijk is.

Mbt. BobMarschall zadels, dat zijn verkapte flexibele boomzadel. Ze hebben een interne verstevigende, enigzins gewichtverdelende, structuur = 'boom'. Dat die van leer is, doet niet ter zake. Dat BM ze als boomloos op de markt zet is feelgood marketing Haha!

HC

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:58

Huertecilla schreef:
Mbt. BobMarschall zadels, dat zijn verkapte flexibele boomzadel. Ze hebben een interne verstevigende, enigzins gewichtverdelende, structuur = 'boom'. Dat die van leer is, doet niet ter zake. Dat BM ze als boomloos op de markt zet is feelgood marketing Haha!
Hoe weet je dit?? Heb je er een uit elkaar gehaald ??