'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:12

Citaat:
Maar ik heb in de jaren dat ik moderator van medisch ben geweest net even teveel toch behoorlijk dikke koudbloeden langs zien komen die als gevolg van hun overgewicht ziek werden

Wat dat betreft houd ik ze echt wel in de gaten hoor.
Zit inmiddels 20 jaar in de paarden en zie dat soort dingen wel.

ben o.a bij mijn vorige stalletje weggegaan omdat de stalhouder gewoon niet in wilde zien dat ze te vet werden...hij vond het zielig dat ze niks te eten hadden Duivel .

Waar ik nu sta zal het een stuk beter gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:40

Ik heb mijn "normal, geschoren onder deken staande shet" net uit de wei gevist (letterlijk zo ongeveer) en die zat toch echt gewoon van het puntje van dr oren tot het puntje van dr staart onder de bagger.....
oooowwwhh wat is ze snielug!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:42

Ik heb men normal pony vanmorgend gaan bezoeken, van palmino naar zwart (het is een varken x teddybeer)
maar zielig is hij echt niet.

Van modder gaat hij niet dood hoor Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:43

En ik had de mijne vanmorgen lekker schoongeborsteld voor het los werken en na het werken, zette ik hem in het land en wat ging 'ie als eerste doen???? Lekker in de modder rollen.... Ooooooh, wat zielugggg...... (en ik heb wel een natural paardje). Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:45

Nadya schreef:
En ik had de mijne vanmorgen lekker schoongeborsteld voor het los werken en na het werken, zette ik hem in het land en wat ging 'ie als eerste doen???? Lekker in de modder rollen.... Ooooooh, wat zielugggg...... (en ik heb wel een natural paardje). Tong uitsteken

Ken het gevoel. Na lang kuisen blinkt hij eindelijk weer. Zet je hem op het land. Eerste wat hij doet is de modderigste plek uitkiezen om in te gaan rollen Sigaar

En dat voor een normal paard Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:47

Ik kan er alleen maar om lachen en laat mijn gekke paard met een gerust gevoel achter in het grote land met een berg kuilgras.... Zielig, he..... Aaaaah jaaaaa........ En dat terwijl het nog steeds veel te zacht voor het jaargetijde is. Ik vrees voor de tijd dat er sneeuw komt.... Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:50

nou kwám er maar sneeuw en vorst!
dit is toch echt 3 x niks
pony staat natgeregend gras te eten, voorin het land bij het hek dikke blubber, en kan gewoon geen kant op met haar met dit weer, moet ik doen, wandelen ofzo in de regen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:52

Marigold schreef:
pony staat natgeregend gras te eten, voorin het land bij het hek dikke blubber, en kan gewoon geen kant op met haar met dit weer, moet ik doen, wandelen ofzo in de regen..

Ik prefereer ook vriesweer met zo'n heerlijk zonnetje erbij, maar ja....
Ik heb vanmorgen mijn paardje los gewerkt in de round pen en verder wandel ik veel over de weg (als het droog is). Het is effe afzien, maar over een paar maandjes wordt het weer lente..... Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:54

Marigold schreef:

Ja, inderdaad. Maar ik denk niet dat er nog sneeuw gaat komen?
Maar die van mij heeft er geen last van. één druppeltje en hij loopt naar de stal Haha!
Plus dat ik ook niet rij.

Nu is het bewezen dat normal paarden mietjes zijn Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:55

ik rijd dus ook niet zo vaak, maar heb geen stal, en wil best graag met de pony bezig zijn, maar met dit weer weet ik gewoon niet wat ik doen moet.
kan wel rond gaan sjouwen door de regen maar wie heeft daar wat aan vraag ik me af.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:57

Ik doe alleen iets als het droog is en anders laat ik mijn paard lekker in het land staan, hoor. Maar goed, hij is nog geen 3 jaar, dus nog niet ingereden. Maar goed, volgende winter ga ik ook niet op hem rijden, dus.... Dan blijft 'ie ook zielig in het land staan.... Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:03

voor het paard is het volgens mij niet zielig, het is meer dat je er als eigenaar graag iets mee doet, gewoon omdat het je hobby is is het veel leuker als je elke dag een tijd met je paard bezig kan zijn.
die van mij is 14, maar werkt ook niet veel hoor.
maar gewoon poetsen (harde borstel) gaat nu niet, staart uitpluizen niet, en wandelen dus ook al niet..
ik weet niet hoe lang het weer nog zo blijft door keutelen maar het is mij wel genoeg geweest hoor zo!
natural is erg leuk, en ook gewoon in mijn ogen, maar dit met die blubber ect dat is gewoon niet leuk meer..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:09

maar, van de week kwamen er een paar paarden van de wei hier, en daar moesten we echt de staarten van uitspoelen zoveel bagger hong erin. En tja, als dat opdroogt wordt het natuurlijk knoerhard waar de staart niet mooier van wordt (haar breekt af) en ze slaan zichzelf een hersenschudding als ze een keer met de staart zwaaien Knipoog

Hoe doen jullie (die hun paarden nu 24/7 buiten hebben) dat dan?

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:10

ik heb me pony ook een keer buiten gehad in de winter dus dag en nacht
zonder deken
en zij zag er ook droevig uit ze vond het helemaal niet fijn...
nu staat ze zoals gewoonlijk overdag even buiten met haar regendek en dan
weer op stal met dr stal deken
maar opzich heb ik zoiezo een verwend paard
want ze vind het niet lekker om in de regen te staan...
en ik vind ook een dun vachtje makkelijker als zoon dikke teddyberenvacht...
kwa rijden enz...
maar alle paarden zijn anders de andere kan er droevig van worden als ze de hele dag op stal staan....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:11

Mijn pony staat wel niet 24 uur buiten. Omdat hij toch snachts vanzelf binnen gaat, en als het regent ook.
Plus dat de weides niet modderig staan. Hij heeft er drie grote die altijd verwisseld worden. Met wilgen bomen in de buurt.

En hij word elke dag verzorgt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:14

ik heb van mijn pony de staart niet te lang, en ik ben echt verslaafd aan staart uitborstelen, zogauw die dus even helemaal droog is pluis en borstel ik m helemaal uit Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:14

stef schreef:
maar, van de week kwamen er een paar paarden van de wei hier, en daar moesten we echt de staarten van uitspoelen zoveel bagger hong erin. En tja, als dat opdroogt wordt het natuurlijk knoerhard waar de staart niet mooier van wordt (haar breekt af) en ze slaan zichzelf een hersenschudding als ze een keer met de staart zwaaien Knipoog

Hoe doen jullie (die hun paarden nu 24/7 buiten hebben) dat dan?

Hahaha, een hersenschudding..... Haha! Ik haal elke dag een grove haarborstel door mijn paard's manen en staart en het valt me op dat als het weer droog is, het zand er allang weer uitgevallen is. Dus met echt nat weer, laat ik de manen en staart zoveel mogelijk met rust. Mijn paard heeft nu juist hele dikke manen en zijn staart wordt ook voller.
Ik vind mijn paard verre van zielig, hij doet het supergoed buiten. Ik vrees dat ik zieliger ben, dat ik elke dag in dat weer bezig ben bij de paarden. Maar goed, nog even en het wordt voorjaar en daarbij blijft het heus niet eeuwig dit weer, hoor, daar geloof ik niets van.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:15

samflame...
heeft je pony het je verteld dat ie niet graag in de regen staat?
Gister stonden die van mij gewoon (welliswaar onder waterdichte deken omdat ze geschoren zijn) in de regen buiten hoor, dekens ook gelijk weer schoon Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:18

Die van mij staat er ook niet graag in. Je ziet het echt er valt een druppel op hem.
Loopt hij rap naar de stal. Komt hij effie later zien of het gedaan is. Haha!
En dan komt hij er terug uit.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:21

stef schreef:
samflame...
heeft je pony het je verteld dat ie niet graag in de regen staat?
Gister stonden die van mij gewoon (welliswaar onder waterdichte deken omdat ze geschoren zijn) in de regen buiten hoor, dekens ook gelijk weer schoon Haha!

nou lijkt me dat je zoiets merkt aan je paard he...
als er een regendrup op dr kont valt bij de poetsplaats
gaat ze meteen om...
en als ik naar de bak moet.... en het regent loopt ze helemaal chagerijnig met dr kop naar benede
en als ze in de regenstaat en ik haal erop (heeft ze me nog niet gezien) staat ze langs het hek te rennen

dus idd eigenlijk verteld ze het me wel Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:23

dat laatste doet die van mij ook, en e hoeven je niet te zien, ze kunnen je prima horen Knipoog
Die van mij staat maar om 1 reden langs het hek te daapsen: Ik wil naar binnen! Eten!!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:23

Anouar z'n staart is best wel schoon. Als het gaat regenen gaat hijmet z'n kont naar de wind staan en regent z'n staart mooi schoon Haha!

samflame: jou paard krijgt vast lekker hooi en/of voer als je hem dan naar binnen haalt?

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:25

stef schreef:
dat laatste doet die van mij ook, en e hoeven je niet te zien, ze kunnen je prima horen Knipoog
Die van mij staat maar om 1 reden langs het hek te daapsen: Ik wil naar binnen! Eten!!!!

lijkt me niet dat ze je horen met zoon afstand als dat wij hebben
en daarnaast gaat ze altijd naar buiten met hooi en water...
dus eten en drinken zat....
en toen ze 24 uur buiten stond... merkte je dat ze gwn achteruit ging....
het is maar net wat je paard gewent is

Kiim__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:29

Wendy schreef:
Het is maar net wat je referentiekader is. Als jij een glimmend paard onder een deken er beter uit vindt zien dan een modderpaard met een lange vacht, tsja.
Ik vind mijn paard er goed uit zien, lekkere vacht, lekkere modder erin. Gisteren heb ik hem nog even uit de wei gevist na een stevige regenbui... geen centje pijn. De ondervacht was goed droog en meneer wilde de wei eigenlijk niet uit omdat hij het daar prima naar zijn zin heeft.

Waaruit leid je af dat paarden het niet fijn zouden vinden om zonder deken te staan?

Ja Idd, het is maar net wat je referentiekader is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:29

owh, er zijn best paarden die idd een hekel aan regen hebben hoor, en het kan best dat jou paard er zoeen is. Alleen over het algemeen vind het baasje het zielig, en vind het paard het prima dat ie in de regen staat.
Als ik de stalgang in loop (mijn paard staat achteraan) komt gelijk haar koppie naar buiten, terwijl bij elk ander ze gewoon blijft doen waar ze op dat moment mee bezig was.
Ze herkent gewoon mijn manier van lopen of iets