Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xyzutu2 schreef:Het verschil tussen AN en Pignon is dat Pignon zijn paarden alles met bit en halster/hoofdstel aanleert en deze vervolgens weer weglaat als de camera opgesteld wordt of als er publiek is.
xyzutu2 schreef:Als je erg skeptisch bent, kun je inderdaad beweren dat dat bij Nevzorov precies hetzelfde is, dat alles een leuk verhaaltje is maar dat hij ook alles met dwangmiddelen aanleert.
xyzutu2 schreef:Maar hoe zit het dan met alle mensen die thuis met hun eigen paarden precies hetzelfde bereiken aan de hand van zijn methode? Dat vind ik nog het meest overtuigende deel van het forum: de foto's die mensen zelf maken van hun paarden tijdens het trainen.
xyzutu2 schreef:Dan hebben we het opeens niet meer over 1 man met een superfotografe als vrouw, maar over tientallen (honderden?) mensen die precies hetzelfde kunnen laten zien nadat ze met zijn methode hebben gewerkt. Als Alexander de enige was die dit kon (een beetje zoals Parelli met zijn level 10), dan zou ik er ook grote vraagtekens bij zetten. Maar alle mensen die hem nog nooit ontmoet hebben en via zijn methode werken, laten zien dat het inderdaad kan, bitloos en halsterloos dressuur trainen. Dat vind ik het overtuigendst.
xyzutu2 schreef:Dat je hem niet ziet omdat hij smurf is zegt niet dat hij er niet in meespeelt....A speelt niet mee in een film, hij maakt de films zelf. Zijn paarden werken ook in blue omdat hij de geschiedenis van het paard filmt in die scenes, met paarden die met elkaar vechten / tegen mensen opsteigeren of in vrijheid leven. Dat soort scenes zitten in de theaterale (bombastische) eerste en toekomstige derde dvd. De tweede is helemaal 'kaal', met alleen trainingsopbouw en de praktijk van het trainen.
xyzutu2 schreef:Waar ik je wel gelijk in geef, is dat het jammer is dat hij geen clinics/openbare lessen met zijn paarden geeft. Ik denk dat dat is om de afleiding voor zijn paarden tijdens de training tot een minimum te beperken, en ook omdat hij ze niet kan/wil dwingen om bepaalde oefeningen op precies dat tijdstip te doen. Dat zou betekenen dat we uit Nederland naar Rusland reizen om een weekje bij hem in de bak te kijken, om vervolgens te zien dat hij die week uberhaupt maar twee keer de tijd heeft om te trainen (dit is namelijk niet zijn baan!) en dat Perst bijvoorbeeld die twee keer net alleen maar wild wil spelen en geen zin in dressuurmatig werken heeft. Hij kan niks laten zien, dus doet hij dat ook niet. Met de film en foto is het makkelijker: Lidia is sowieso steeds bij de hand en kan dus altijd fotograferen, en je hebt gewoon een handje professionals die weten hoe ze zich moeten gedragen zodat de paarden niet gestoord worden, en bovendien kun je dan gewoon elke dag een oefening filmen, mocht dat uberhaupt nodig zijn (wat ik betwijfel).
xyzutu2 schreef:Wat ik zelf trouwens jammer vindt, is dat hij zo hamert op die rust en gebrek aan afleiding tijdens training door in een binnenbak te werken zonder publiek. In het dagelijks leven heeft namelijk bijna niemand een lege binnenbak voor de training en zal er altijd afleiding zijn, van mensen, paarden of gras. Hij vermijdt het probleem door pas later met zijn paarden ook naar buiten te gaan, maar de realiteit is dat bijna iedereen vanaf het begin al met die afleiding geconfronteerd wordt. Dat moet je dus voor jezelf (met behulp van de forumleden) gaan uitzoeken. Gelukkig gaat dat heel goed als je eenmaal weet wat je kunt doen om je paard gefocust te houden, maar het is jammer dat Alexander juist dat moeilijkste stukje niet meeneemt in zijn eigen training en zijn dvd's.
xyzutu2 schreef:Over de pilaren: Alexander heeft zijn paard Perst daar inderdaad tussen getraind toen hij nog bij Mario Lurashi trainde. Toen hij echter eenmaal het hoofdstel/halster afdeed, hadden de pilaren geen nut meer. Lidia stelde voor om ze weg te halen omdat ze de verkeerde indruk konden wekken, maar Alexander wilde ze laten staan omdat ze een herinnering aan de klassieke dressuur zijn, hij ze mooi vindt en omdat inderdaad cameramannen hun apparatuur daar aan op kunnen hangen en zich erachter kunnen verschuilen. Op sommige foto's zie je ook dat daar de lampen aan opgehangen zijn en dat de camera's daar opgesteld worden.
Alexander heeft zijn site niet opgezet, dat heeft Lidia, zijn vrouw gedaan. Zij spreekt naast Russisch ook Engels, Alexander zelf spreekt naast Russisch Frans. Als je bij zijn bio kijkt op de website, zie je welke talen hij nog meer spreekt. Engels zit daar helaas niet bij.
Over dat de Russische site uitgebreider is dan de Engelse: dat komt doordat er maar weinig mensen zijn die Russisch naar (leesbaar) Engels kunnen vertalen. Lidia zelf is voornamelijk bezig met de films en is bovendien net bevallen, dus heeft daar geen tijd voor, wat betekent dat alles qua vertalingen rust op de input van forumleden, en vertalers Ru-Eng zijn daar gewoon niet zoveel omdat slechts een handjevol russen op het forum uberhaupt Engels spreekt.
xyzutu2 schreef:Als je de site leest, vooral de pagina over Lipisina, dan zie je daar vanzelf uitgelegd wat voor stal die van Lipisina is en waarom ze een vliegendeken opheeft. Je haalt inderdaad een goed punt aan: waarom een paardenras naar een gebied halen waar ze niet natuurlijk buiten kunnen (over)leven? Dat vind ik meer in het algemeen wel iets om over na te denken.
xyzutu2 schreef:Ik heb dat nergens zien staan, maar ik heb het Cavallo artikel ook nog niet gelezen. Noem het bedrijfsblindheid, maar voor mij is het meer dat alleen omdat een Rus in verweggistan iets zegt, dat nog niet betekent dat ik het overal klakkeloos mee eens moet zijn.Zijn politieke ideeen zijn ook anders dan die van mij. Waar het mij volledig om gaat, is zijn trainingsmethode en trainingsuitgangspunten.
xyzutu2 schreef:Ik kan me volledig in zijn trainingsuitgangspunten vinden, en de methode werkt - voor mij. Dat vind ik belangrijk. Daarnaast kan hij blauw als lievelingskleur hebben terwijl de mijne rood is, beweren dat een twijg beter is als zweep omdat je met het kopen van een zweep de wedstrijdsport ondersteunt of hetzelfde zeggen over een cap, maar daarvoor kom ik niet naar zijn methode. Ik wil weten hoe ik met paarden zonder optoming klassieke dressuur kan trainen en kan spelen. En dat doceert de methode van Alexander Nevzorov.
xyzutu2 schreef:Ik kijk zelf inderdaad niet naar het oogwit, omdat ieder paard dat willekeurig kan laten zien door zijn oog naar links of naar rechts te draaien, ook tijdens het grazen. Waar ik wel naar kijk, is de mond van het paard, de kaak en de hals. En als je het oogwit niet gelooft, zie je alsnog dat daar op de foto's een hoop mis mee is.
xyzutu2 schreef:Wat je verkeerd ziet, is dat AN niet tegen in de krul trekken, mishandelen, slaan of andere uitwassen is. Hij is tegen het gebruik van die hulpmiddelen die die uitwassen mogelijk maken. Hij is tegen het gebruik van hoofdstellen, halsters en bitten in de training omdat je hiermee het paard bij je kunt houden en tegelijkertijd kunt corrigeren of straffen, en omdat je hem daarmee in een houding kunt brengen die hij niet uit zichzelf aanbiedt. Dat is waar hij op tegen is. Als je die zaken weghaalt, kun je niet eens meer met geweld trainen, dus zijn ook alle uitwassen in een keer opgelost.
Alane schreef:van de site: It is necessary to point out that during the process of training Nevzorov never and in no case uses bridles, mediakanas, cavesons and halters, only cordeo – a thin strap that lies free on a horse’s neck.
The main rule for the members of our School is to reject the usage of bits, any punishments and abuse of the horse. You must not support racing, jumping, eventing, etc.
xyzutu2 schreef:Precies. Het bit en correcties worden afgezworen zodat je ze nooit en te nimmer kunt gebruiken tegen je paard, of je dit nu correct doet of niet. Punishment = in het Nederlandse straf, correctie. Punishment houdt dus bij Parelli fase 2 in, bij een dressuurruiter een spoortje als er niet wordt gereageerd op een been, bij een dierenmishandelaar een lading meppen met de zweep als het paard weigert.
xyzutu2 schreef:Er is een glijdende schaal van correcte correcties naar domweg mishandelen. Nevzorov vermijdt dat correcties uit de hand lopen door het hele concept van het paard corrigeren als hij iets fout doet overboord te zetten.
Paardentango schreef:Mooi werk Basje 98, en véél werk !
Weet jij misschien ook waarom hij dat zelf niet heeft gedaan in het Engels, maar dit artikel alleen aan de Russische kant staat?
De accenten liggen daar net ietsje anders
atreyuevita schreef:Alane, soms denk ik dat we wellicht over een aantal dingen hetzelfde denken. Wat ik jammer vind is de punten in dit topic waarin het gaat over de persoon AN. Eigenlijk kan het me geen biet schelen al was bij Pipo de Clown in een roze kasteel op een berg op de maan en trainde hij alleen met barbiepaarden.
Waar het mij om gaat is dat hij door interviews, films, viavia, boeken etc. de nieuwsgierigheid van een aantal mensen heeft opgewekt, mensen die in de basis dezelfde mening hebben over de omgang en scholing van paarden. Deze mensen hebben nu contact via een forum of clinics of persoonlijke ontmoetingen en wisselen veel kennis uit. Dát is ontzettend interessant. Dat het mogelijk is dat hoef ik niet meer in zijn foto's te zien. Voor mij part mag blijken dat ze allemaal gephotoshopt zijn...
Diep in mezelf wist ik al dat het kon! Evita was al bezig met een paar passen passage, de pesade en de spaanse pas... allemaal helemaal los en al voor dat ik hoorde van AN. Daarom heb ik me nooit verder verdiept in hem als persoon. Maar ik vind het wel ontzettend inspirerend om hem "aan het werk" te zien. Ik weet dat Evita het in zich heeft en ben druk aan het leren om mezelf verder te ontwikkelen in deze richting.
Alane schreef:er ook AN-wannabees... en is dus de methode van AN net zo paardgevaarlijk als die van de topwedstrijdruiters.
Basje98 schreef:@ paardentango: Waarom heb je er zo'n probleem mee dat AN geen Engels spreekt? Het is een wereldtaal, ok, maar als het in zijn land niet gebruikelijk is die taal te leren, vind ik het ook geen wonder. Ik heb op schoolook geen Spaans gehad, dat ik het nu luek vind om te leren is super, maar niemand zal mij ooit tot zoiets kunnen dwingen.
Basje98 schreef:Zo...... heb mn Cavallo terug gekregen en het artikel snel ff vertaald. Ja erzitten spelfouten in, en misschien ook vertaalfouten, maar in elk geval kunnen diegenen die het nog niet kennen het doorlezen.
Dus aub geen kritiek op mijn vertaalkunsten, heb het echt even snel gedaan want ik ga nu lekker met mn paarden spelen... Er is een hoop gebeurd vannacht zie ik, ga ik vanavond in alle rust doorlezen...
Russisch Ballet
Artikel in Cavallo 1/2007, geschreven door John Patrick Mikisch
Vertaald door Thessa Mobach
In Peterburg bevindt zich een zeldzame rijschool: Ravotten is geoorloofd, zadel, hoofdstel en cap zijn verboden......
Basje98 schreef:Dat met die cap is ook een misverstand, ik weet niet of je dit topic al helemaal hebt gelezen...? Het gaat om de reden WAAROM je een cap draagt..!
Alane schreef:Basje98 schreef:Zo...... heb mn Cavallo terug gekregen en het artikel snel ff vertaald. Ja erzitten spelfouten in, en misschien ook vertaalfouten, maar in elk geval kunnen diegenen die het nog niet kennen het doorlezen.
Dus aub geen kritiek op mijn vertaalkunsten, heb het echt even snel gedaan want ik ga nu lekker met mn paarden spelen... Er is een hoop gebeurd vannacht zie ik, ga ik vanavond in alle rust doorlezen...
Russisch Ballet
Artikel in Cavallo 1/2007, geschreven door John Patrick Mikisch
Vertaald door Thessa Mobach
In Peterburg bevindt zich een zeldzame rijschool: Ravotten is geoorloofd, zadel, hoofdstel en cap zijn verboden......Basje98 schreef:Dat met die cap is ook een misverstand, ik weet niet of je dit topic al helemaal hebt gelezen...? Het gaat om de reden WAAROM je een cap draagt..!
Verboden is verboden... en niet een beetje verboden...
Alane schreef:Leg me eens uit hoe je iemand kunt vertrouwen, en dan heb ik het erover dat je je manier van omgaan met paarden, het laten van dingen en het doen van andere dingen op grond van foto's?
TWR's methodes werken ook, mits juist gevolgd met de juiste instructie...
Alane schreef:en wederom worden wannabe's na-apers, mensen die niet weten hoe of wat maar denken te weten over het hoe en wat vergeleken met TWR's en wordt alles over 1 kam geschoren...
Ik heb zomers een koele stal voor mijn paarden... buiten 30 tot 35 graden.. binnen 15 tot 20 graden ... uitzonderingen die hemzelf uitkomen.. AN doet het dus is het goed?
Als zijn paarden niet tegen die extremen kunnen dan horen ze daar niet thuis... en blabla gered dan moet hij ze naar een klimaat verhuizen waar ze wel kunnen aarden.. DAN ben je paardvriendelijk bezig.. vertrouwt hij niemand zijn paarden toe? Dan heeft zijn school geen zin...
En anders is hij net zo egoistisch bezig als ik die paarden houdt voor mijn plezier
Alane schreef:De vrijwillige basis.... is pas puur als je paard aan jouw raam klopt en jouw uitnodigd om iets te gaan doen... En dat gebeurd niet.. heeft ie vandaag geen zin probeer ik het morgen wel weer.. en als je paard 30 minuten later wel in de stemming is??? Heeft ie dus gewoon pech...
Als je een paard dus toestaat om een spel/training niet te beginnen of af te breken, en dan vooral training, kan het net zoveel schade toebrengen aan het paard doordat het paard ipv jouw beoogde spelen een machtstrijd speelt zijn grens verlegd en die grens dadelijk verlegd naar de afrastering van zijn weide en jou er genadeloos uit bonjourt...
Alane schreef:Lees hier maar eens op bokt over vrijheidsdressuur en het niet nagedachte als ze hun paard leren steigeren.. of op een stoel staan.... vooral dat laatste is heel vervelend als de stoel een rolstoel is en er iemand inzit die geen kant opkan...
Want het grote gevaar/probleem is, niemand ziet zich als beginner... wat is de definitie van expert? deskundige.. wat moet je gedaan hebben wat moet je kunnen?
Ik lees hier op bokt ook over mensen, die een eigen paardje hebben gekocht, dier moet van alles leren maar aan een halster mee lopen kunnen ze niet... een smid/bekapper moet voor gevaar van eigen leven maar zien hoe het dier de hoeven gedaan krijgt.. maar spaanse pas kan die wel ..
snap je wat ik bedoel?
Basje98 schreef:Ten eerste heb ik al gezegd dat ik geen verantwoording neem voor de vertaling, dit is alleen een hulpje voor diegenen die geen Duits/Russisch kunnen of de Cavallo niet hebben.
Ten tweede is de cap al uitgebreid gediscussieerd: als je hem draagt omdat je bang bent van je paard mag het gewoon niet.
Basje98 schreef:Alane schreef:Leg me eens uit hoe je iemand kunt vertrouwen, en dan heb ik het erover dat je je manier van omgaan met paarden, het laten van dingen en het doen van andere dingen op grond van foto's?
TWR's methodes werken ook, mits juist gevolgd met de juiste instructie...
Eigenlijk vind ik het ook noodzakelijk hem of in elk geval een leerling van hem eens de mogelijkheid geeft het hele gebeuren "life" mee te maken. Maar omdat zijn methode VOOR MIJ erg logisch klinkt, geloof ik dat het op die manier kan. Ik heb ook geprobeerd de "Ausbildungsskala" (hoe heet dat in het NL..?) te begrijpen, maar dat wilde maar niet lukken. Waarschijnlijk ben ik te dom???
Basje98 schreef:Waarom komt de schwung als vierde, hoewel die alleen uit een GOEDE verzameling te bereiken is (als zesde gemoemd) als je dit (schwung) niet met het paard hebt meegekocht (dus als je geen perfect paard hebt)? Ja, ze zeggen ook dat het allemaal met elkaar samenhangt, maar je zal toch eerst verzameling moeten hebben om tot schwungverbetering te kunnen komen. Dit is slechts een enkel voorbeeld, er zijn nog veel veel meer tegenstrijdigheden.
Basje98 schreef:Een goede leraar kan ook van een "slecht" paard iets goeds maken. Ook de "stomste" pony kan een goede piaffe leren, en ook zijn gangen kunnen worden verbeterd. Daar gaat de moderne dressuur niet vanuit. Het van zichzelf mooiere paardje krijgt de betere punten.
Basje98 schreef:En dan heb ik het nog niet over het feit dat die "super"-paarden allemaal kapot worden gereden. Die Top-ruiters kopen allemaal goede paardjes waar het allemaal van begin af aan inzit. Daar is niet veel meer aan op te leiden, en je kunt er nog wat aan kapotrijden, dan krijgen ze nog genoeg punten.
Basje98 schreef:
Helaas zijn dit de minste paardjes van allemaal, en wat doen we met de rest? We proberen het toch gewoon, ook al weten we dat het eigenlijk nooit wat wordt. Dus zijn er mensen als bv Nevzorov, die een Methode ontwikkelen waar eigenlijk iedereen mee aan de slag kan. Waar elk paard wat aan zou hebben, en wat elk paard een gevoel van eigenwaarde kan geven. Maarja, het is anders, en als nuchtere Hollander ben je dan eerst heerlijk argwanend....
Basje98 schreef:En trouwens, heb je wel eens naar die piaffes van "onze topruiters" gekeken? Ik word daar misselijk van, dat is toch geen piafferen meer?
Basje98 schreef:Overigens zijn zelfs de regelementen al aangepast op de huidige fouten, als je plaatjes bekijkt van de oudere en nieuwe regelementen, zie je dat het beeld van de piaffe zich zeer heeft veranderd: nu wordt er op de voorhand gepiaffeerd... (Duitse regelementen, heb die NL boekjes niet).
Basje98 schreef:Wat is de definitie van een klassieke meester?Heb je Steinbrecht wel eens gelezen, of andere klassieke meesters? En daar berust de huidige dressuur op? Daar is toch bijna geen gelijkenis meer? Waarom worden er wel wissels om de pas gereden (hoewel dit geen gymnastiserend nut heeft voor het paard, dit begon anmelijk gewoon als circuskunstje en is het dus nog steeds) maar geen spaanse pas? Dit heeft wel een gymnastiserend nut, en is overigens een goede vooroefening (samen met de piaffe) voor de passage....
Basje98 schreef:Alane schreef:en wederom worden wannabe's na-apers, mensen die niet weten hoe of wat maar denken te weten over het hoe en wat vergeleken met TWR's en wordt alles over 1 kam geschoren...
Ik heb zomers een koele stal voor mijn paarden... buiten 30 tot 35 graden.. binnen 15 tot 20 graden ... uitzonderingen die hemzelf uitkomen.. AN doet het dus is het goed?
Als zijn paarden niet tegen die extremen kunnen dan horen ze daar niet thuis... en blabla gered dan moet hij ze naar een klimaat verhuizen waar ze wel kunnen aarden.. DAN ben je paardvriendelijk bezig.. vertrouwt hij niemand zijn paarden toe? Dan heeft zijn school geen zin...
En anders is hij net zo egoistisch bezig als ik die paarden houdt voor mijn plezier
Nee, niet AN doet het DUS het is goed. Maar het is wel goed DAT hij het doet EN dat jij het doet.
Ik vertrouw ook bijna niemand mijn paarden toe, maar misschien ben ik ook wel gewoon eigenwijs. Bij mij hebben ze het t best, punt..? Nee, dat niet, er is vast nog wel iemand op deze wereld die goed voor ze zou kunnen zorgen, maar (behalve mijn vriend) niemand die ik het GUN van deze paarden te genieten.
Basje98 schreef:Alane schreef:De vrijwillige basis.... is pas puur als je paard aan jouw raam klopt en jouw uitnodigd om iets te gaan doen... En dat gebeurd niet.. heeft ie vandaag geen zin probeer ik het morgen wel weer.. en als je paard 30 minuten later wel in de stemming is??? Heeft ie dus gewoon pech...
Als je een paard dus toestaat om een spel/training niet te beginnen of af te breken, en dan vooral training, kan het net zoveel schade toebrengen aan het paard doordat het paard ipv jouw beoogde spelen een machtstrijd speelt zijn grens verlegd en die grens dadelijk verlegd naar de afrastering van zijn weide en jou er genadeloos uit bonjourt...
??? Waarom?? Ik snap dit niet helemaal?
Basje98 schreef:Alane schreef:Lees hier maar eens op bokt over vrijheidsdressuur en het niet nagedachte als ze hun paard leren steigeren.. of op een stoel staan.... vooral dat laatste is heel vervelend als de stoel een rolstoel is en er iemand inzit die geen kant opkan...
Want het grote gevaar/probleem is, niemand ziet zich als beginner... wat is de definitie van expert? deskundige.. wat moet je gedaan hebben wat moet je kunnen?
Ik lees hier op bokt ook over mensen, die een eigen paardje hebben gekocht, dier moet van alles leren maar aan een halster mee lopen kunnen ze niet... een smid/bekapper moet voor gevaar van eigen leven maar zien hoe het dier de hoeven gedaan krijgt.. maar spaanse pas kan die wel ..
snap je wat ik bedoel?
Nevzorov begint ook niet met een pesade (steigeren op bokt) en andere gekke kunstjes. Je moet eerst leren spelen met je paard, voordat je een spaanse pas van hem vraagt. Dit is overigens wat ik al zei over beginners, want eigenlijk moet je al enige voorkennis hebben voordat je hieraan begint. Dat is ook de reden dat ik leskindjes heb, zoals ik al eerder zei. Om ze van begin af aan te laten zien hoe het hoort.