Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Basje98

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:19

Zo...... heb mn Cavallo terug gekregen en het artikel snel ff vertaald. Ja erzitten spelfouten in, en misschien ook vertaalfouten, maar in elk geval kunnen diegenen die het nog niet kennen het doorlezen.
Dus aub geen kritiek op mijn vertaalkunsten, heb het echt even snel gedaan want ik ga nu lekker met mn paarden spelen... Er is een hoop gebeurd vannacht zie ik, ga ik vanavond in alle rust doorlezen...

Russisch Ballet

Artikel in Cavallo 1/2007, geschreven door John Patrick Mikisch
Vertaald door Thessa Mobach

In Peterburg bevindt zich een zeldzame rijschool: Ravotten is geoorloofd, zadel, hoofdstel en cap zijn verboden.
Op een novembermiddag in Stuutgart zit Alexander Nevzorov in het perscentrum in de “stuutgarter Schleyer-Halle” en drinkt een kopje koffie. Een etage boven hem en 100 meter verder tobben wereldsterren zich af met hun paarden bij de indoorwedstrijd “German Masters”. Op een televisie in de kelder zijn de proeven te zien. Alexander Nevzorov verdraaid zijn ogen: “Dit is voor mij als een bezoek aan Hitlers Bunker.”
Dit is zo drastisch bedoeld als het klinkt. Alexander Nevzorov, 48, Jouranlist, russchisch parlementslid en zelfbenoemde instructeur van zijn Hoge School heeft een missie: de bevrijding van het paard. Wat die worden, zegt hij, door egoistische mensen alleen voor de lol gereden en daarbij onnodig gepijnigd. Tot deze groep van mensen behoren voor hem Ulla Salzgeber net zoals Lieschen Mueller.
Dat het opleiden van een paard ook zonder dwang kan, wil hij met zijn School bewijzen: De Nevezorov Haute Ecole, die eigenlijk geen gelijkenis heeft met een Hoge School zoals wij die in Westeuropa kennen.
Want nevzorov verbreekt de meeste normen in het rijden. “Ik weet, dat de verzameling van mijn paarden er niet uitziet zoals in andere boeken beschreven, maar dat interesseert mij ook niet.” Want dat, wat in de (klassieke) dressuur wordt gedaan, is voor hem ook onder dwang geleerde verzameling. Die bestaat voor AN onafhankelijk van de discipline uit twee elementen: de hulpmiddelen sporen en hoofdstel. “Zodra je bij zo iemand de sporen, stang, trens of bosal verwijdert, blijft er van de verzameling niets meer over,” zegt hij. “Dat komt doordat deze paarden onder pijnlijke dwang worden verzameld. Doordat ze zich daaruit proberen te onttrekken, bieden ze de verzameling niet meer uit zichzelf aan, hoewel dit eigenlijk tot het natuurlijke repetoire van een paard behoord, zoals je het in de wei kan zien.”
Nevzorov heeft een eigen leer ontwikkeld, die hij ook heftig vertegenwoordigt. Bitten en hoofdstellen zijn op zijn school taboe. “Die doen de paarden niet alleen pijn in de mond, maar sectie op dressuurpaarden heeft laten zien dat daardoor ook de nekbanden, halswervels en weefsel beschadigd worden.”
Nevzorov gebruikt zelf hooguit een halsring, naar eigen zeggen. “Maar zelfs die moet je goed gebruiken, anders kan die ook de natuurlijke beweging en verzameling van het paard storen. Dit is het belangrijkste principe van de School, en staat het paard toe vrijwillig en zonder controle-middel de moeilijkste oefeningen van de Hoge School te leren.”
Konkreet betekent dit, dat de halsring niet hoger dan de vijfde of zesde halswervel ghouden mag worden.
Dat klinkt alsof iedereen het zomaar na kan doen, alleen Nevzorov vermeidt elke normale manege als de paus het bordeel. “Paardensport is vermaak ten koste van de paarden,” herhaalt hij.
Dit oordeel geldt niet alleen voor de verschillende disciplines van de professionele sport, maar ook voor ruiters die op hun paard lekker door het bos teuten. “Die kunnen beter een motor kopen,” beveelt hij hun aan. “als ik een van mijn leerlingen daarbij betrapt, vliegt hij onmiddelijk van de school.”
Dat kan een Nevzorov blijkbaar veroorloven, ook al zegt hij niet hoe hij de School en de paarden financiert. “Voor mijn werk met de paarden neem ik geen geld. Als gedeputeerde van de Duma (het russchische parlament), mag ik dat ook niet,” zegt de meestal in het zwart geklede Rus.
Veel gkleurder dan zijn kleding is zijn cv. Hij werd in 1958 geboren als een kleinzoon van een generaal van de Sovjetse Geheime Dienst, begon zijn loopbaan als stuntruiter voor films en werd daarna tv-journalist.
Hij werd populair in het land toen hij moderator werd van de geliefd-beruchte Politsche Boulevart zending “600 Secondes” van de zender ORT, waar hij tien jaar lang als Chefredacteur werkte. Daarna is hij een tijdlang adviseur geweest van de eigenaar van de ORT en de omstreden Miljardair Boris Berezovskij.
Politiek opzien baarde hij met zijn film “Purgatory” (Vagevuur) waarin hij zijn ervaringen in de Tschtenische oorlog verwerkte. Met de film “The horse Encyclopedia” is hij in de afgelopen jaren ook in Westeuropa bekend geworden.
AN werkt nu aan een film over de moderne ddressuursprot en de gevolgen daarvan voor het paard. Die moet in 2007 af zijn en voor nog meer aanhangers zorgen.
Ondertussen heeft hij naar eigen zeggen ondertussen 2000 volgelingen wereldwijd. De meeste komen uit Rusland en omgeving. “Ik kan natuurlijk niet iedereen controleren. Maar als een van mijn leerlingen zijn paard met bit rijdt, of na de opname in de school verder contacten heeft met “sportruiters”, moet hij weer gaan,” zegt AN serieus.
Zo maakelijk als het is van de school te vliegen, zo moeilijk is het om er in te komen. “In principe mag iedereen kijken,” zegt Nevzorovs tolkende vrouw Lidia Nezorova. “Maar ik deel mijn kennis alleen met mensen van wie ik 100% overtuigd ben,” voegt haar man toe. De regels van de School zijn streng, en spreken de overheersde regels in Westeuropa tegen. Zo verviedt AN zijn leerlingen het dragen van een cap, maakt niet uit of ze vrijheidsdressuur, werk aan de hand doen of rijden. Daarvoor heeft hij twee redenen: “Ten eerste is de cap een attribuut van de Sport, en ten tweede bestaat ons veiligheidsconcept uit 'alle gewone veiligheidsmaatregelen te negeren'.
Dat kling merkwaardig, vooral omdat AN zijn paarden voor het werk aanmoedigt vrij te ravotte. Dat zijn vier paarden schoppend en bokkend door de rijhal racen, hoort bij zijn programma. Het verafschuwen van Veiligheidsmaatregelen wordt door AN's Filosofie verklaard. “Ik wil het paard niet domineren. Wie zegt, zijn paard te overheersen moet er rekening mee houden dat hij die positie ook weer kan verliezen als hij zwakker wordt. Dat is geen goede voorwaarde voor het werk met paarden,” zegt AN.
“Dat geldt in het bijzonder voor het werk met hengsten, want die zijn van nature voorgeprogrameerd op conflicten. Wie daar met macht opaf gaat, krijgt ook zijn gevecht. Ik heb geen almacht nodig over het paard. Wat van de mensen wordt verlangt, is zich altijd verstaanbaar te maken voor het paard.”
Dat lukt zlefs niet met de alternative systemen als bv het Natrural Horsemanship, vindt hij: “ ook daar gaat het om leiden en dominantie. De mens laat het paard net als bij alle andere Methodes zien, dat het an voordeel is om zich zo rustig en onverschillig mogelijk te gedragen.”
De zogenaamde “games” van Pat Parelli en andere NH-volgelingen, vragen van het paard alleen dingen die het zonder enige moeite kan doen. “Zodra veeleisendere oefeningen gedaan moeten worden, bv. bepaalde dressuuroefeningen, wordt er weer teruggegrepen op pijnlijke optomingen, in dit geval knoophalsters.” Zo AN.
Hoe AN precies werkt verraadt hij helaas ook niet. Alleen: “Eerst moet ik de hele concentratie van het paard op mij gericht hebben, en het dan in elke seconde scholen. Een van de eerste oefeningen is het niet bang zijn van de zweep. Dit is een hulpmiddel, op het paard bijvoorbeeld bij de Spaanse Pas aanwijzingen voor de beenbewegingen te geven.”
De Spaanse Pas is de eerste oefening de AN's paarden leren. Daarna leren ze liggen, zitten en spelen. Voor het samen spelen heeft AN een eigen choreografie ontwikkeld. “Ieder heeft zijn rol en zijn grenzen.”
Geschoold wordt er maar zo veel als het paard wil. “Ik rijd mijn paard alleen in verzameling, als hij het zlef wil, en zoalng hij het zelf wil.” verklaard AN. Want, zo de stelregel van de school: Het paard heeft altijd gelijk.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:31

Dank je wel voor de vertaling!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:02

xyzutu2 schreef:
Het verschil tussen AN en Pignon is dat Pignon zijn paarden alles met bit en halster/hoofdstel aanleert en deze vervolgens weer weglaat als de camera opgesteld wordt of als er publiek is.

En je begrijpt dus niet wat ik bedoelde... Pignon laat dus WEL publiek toe met camera's, laat WEL zien hoe hij traint, daar zijn dus foto's van, van AN alleen woorden.

xyzutu2 schreef:
Als je erg skeptisch bent, kun je inderdaad beweren dat dat bij Nevzorov precies hetzelfde is, dat alles een leuk verhaaltje is maar dat hij ook alles met dwangmiddelen aanleert.

ik heb niet beweert dat hij het ze met dwang aanleerd, maar niemand weet het... Ten alle tijde wordt alles in twijfel getrokken door iedereen en nu komt er een rus met een paar mooi gemaakte foto's en men knijpt de argusogen toe..

xyzutu2 schreef:
Maar hoe zit het dan met alle mensen die thuis met hun eigen paarden precies hetzelfde bereiken aan de hand van zijn methode? Dat vind ik nog het meest overtuigende deel van het forum: de foto's die mensen zelf maken van hun paarden tijdens het trainen.

Het zijn foto's... niemand is bij die momentopname, ik heb ook foto's van mijn dochter op een 3 jarige keurig verzameld met een los teugeltje, lijkt het... net op het goede moment afgedrukt... hij kroop achter de teugel. Je bent het hoop ik met mij eens dat je niet kunt leren rijden uit een boekje zonder dat iemand ziet wat je doet...

xyzutu2 schreef:
Dan hebben we het opeens niet meer over 1 man met een superfotografe als vrouw, maar over tientallen (honderden?) mensen die precies hetzelfde kunnen laten zien nadat ze met zijn methode hebben gewerkt. Als Alexander de enige was die dit kon (een beetje zoals Parelli met zijn level 10 Knipoog ), dan zou ik er ook grote vraagtekens bij zetten. Maar alle mensen die hem nog nooit ontmoet hebben en via zijn methode werken, laten zien dat het inderdaad kan, bitloos en halsterloos dressuur trainen. Dat vind ik het overtuigendst.

Weet jij of een wedstrijdruiter thuis met of zonder hoofdstel traint? hoe die rijdt, met of zonder dwang? Niemand weet dat men moet enkel aannemen wat er geschreven wordt, wat een momentopname laat zien.
Even weer mijn dochter als voorbeeld: die wist niet hoe verzameling voelde... en ziet een paard in de krul getrokken, wist niet wat beropwaarts wegrijden in een middendraf was.. en ziet een paard dat 'lijkt' te vluchten voor de zweep zoals het de achterhand erondeer 'knijpt' (= zet)
Ze heeft een Z-paard mogen rijden om de verzameling te 'voelen' en haar eigen pony van niets naar het huidige nivo gereden met een zeer goede middendraf... echter toen ze een filmpje zag vanzichzelf zag het 'wegvluchtende paard' Snap je wat ik bedoel?
Je ziet enkel iets wat je niet kunt voelen en waarvan je niet weet wat en hoe het moet voelt...

xyzutu2 schreef:
A speelt niet mee in een film, hij maakt de films zelf. Zijn paarden werken ook in blue omdat hij de geschiedenis van het paard filmt in die scenes, met paarden die met elkaar vechten / tegen mensen opsteigeren of in vrijheid leven. Dat soort scenes zitten in de theaterale (bombastische) eerste en toekomstige derde dvd. De tweede is helemaal 'kaal', met alleen trainingsopbouw en de praktijk van het trainen.
Dat je hem niet ziet omdat hij smurf is zegt niet dat hij er niet in meespeelt....
maar waarom in zo'n kleine afgesloten ruimte een paard misbruiken voor je eigen doel? Want dat is wat hij doet... Puur en alleen ter verrijking van zichzelf worden die films gemaakt....

xyzutu2 schreef:
Waar ik je wel gelijk in geef, is dat het jammer is dat hij geen clinics/openbare lessen met zijn paarden geeft. Ik denk dat dat is om de afleiding voor zijn paarden tijdens de training tot een minimum te beperken, en ook omdat hij ze niet kan/wil dwingen om bepaalde oefeningen op precies dat tijdstip te doen. Dat zou betekenen dat we uit Nederland naar Rusland reizen om een weekje bij hem in de bak te kijken, om vervolgens te zien dat hij die week uberhaupt maar twee keer de tijd heeft om te trainen (dit is namelijk niet zijn baan!) en dat Perst bijvoorbeeld die twee keer net alleen maar wild wil spelen en geen zin in dressuurmatig werken heeft. Hij kan niks laten zien, dus doet hij dat ook niet. Met de film en foto is het makkelijker: Lidia is sowieso steeds bij de hand en kan dus altijd fotograferen, en je hebt gewoon een handje professionals die weten hoe ze zich moeten gedragen zodat de paarden niet gestoord worden, en bovendien kun je dan gewoon elke dag een oefening filmen, mocht dat uberhaupt nodig zijn (wat ik betwijfel).

"ik denk.." "ik vermoed.."
Waar is de pers dan? Alle foto's zijn gekunsteld, bijna te perfect...
Waarom kan oa Pignon wel op vreemd terrein in een vreemde weide dinge laten zien met zijn eigen paarden?
Of zoals Lorenzo op vreemd terrein met 6 paarden tegelijkertijd: http://www.lorenzo.fr
Wat wil je hier nu aan dwingen?
http://www.lorenzo.fr/2006/couv1.jpg

xyzutu2 schreef:
Wat ik zelf trouwens jammer vindt, is dat hij zo hamert op die rust en gebrek aan afleiding tijdens training door in een binnenbak te werken zonder publiek. In het dagelijks leven heeft namelijk bijna niemand een lege binnenbak voor de training en zal er altijd afleiding zijn, van mensen, paarden of gras. Hij vermijdt het probleem door pas later met zijn paarden ook naar buiten te gaan, maar de realiteit is dat bijna iedereen vanaf het begin al met die afleiding geconfronteerd wordt. Dat moet je dus voor jezelf (met behulp van de forumleden) gaan uitzoeken. Gelukkig gaat dat heel goed als je eenmaal weet wat je kunt doen om je paard gefocust te houden, maar het is jammer dat Alexander juist dat moeilijkste stukje niet meeneemt in zijn eigen training en zijn dvd's.

het is jammer of bewust Lachen Je paard gefocust houden? Het is toch op basis van vrijwilligheid?
Er ontbreekt dus een heel stuk realiteit in de methode van AN...

xyzutu2 schreef:
Over de pilaren: Alexander heeft zijn paard Perst daar inderdaad tussen getraind toen hij nog bij Mario Lurashi trainde. Toen hij echter eenmaal het hoofdstel/halster afdeed, hadden de pilaren geen nut meer. Lidia stelde voor om ze weg te halen omdat ze de verkeerde indruk konden wekken, maar Alexander wilde ze laten staan omdat ze een herinnering aan de klassieke dressuur zijn, hij ze mooi vindt en omdat inderdaad cameramannen hun apparatuur daar aan op kunnen hangen en zich erachter kunnen verschuilen. Op sommige foto's zie je ook dat daar de lampen aan opgehangen zijn en dat de camera's daar opgesteld worden.

Alexander heeft zijn site niet opgezet, dat heeft Lidia, zijn vrouw gedaan. Zij spreekt naast Russisch ook Engels, Alexander zelf spreekt naast Russisch Frans. Als je bij zijn bio kijkt op de website, zie je welke talen hij nog meer spreekt. Engels zit daar helaas niet bij.

Over dat de Russische site uitgebreider is dan de Engelse: dat komt doordat er maar weinig mensen zijn die Russisch naar (leesbaar) Engels kunnen vertalen. Lidia zelf is voornamelijk bezig met de films en is bovendien net bevallen, dus heeft daar geen tijd voor, wat betekent dat alles qua vertalingen rust op de input van forumleden, en vertalers Ru-Eng zijn daar gewoon niet zoveel omdat slechts een handjevol russen op het forum uberhaupt Engels spreekt.

Ik heb het over de tegenspraak in heet russische gedeelte en het engelse gedeelte....
Hmmm als ik een methode zo graag wil uitdragen, kapitalen uitgeef aan cameraploegen kunnen die paar centjes er ook nog wel bij voor een proffessionele vertaler zodat alle 'versprekingen' tot een verleden horen...

xyzutu2 schreef:
Als je de site leest, vooral de pagina over Lipisina, dan zie je daar vanzelf uitgelegd wat voor stal die van Lipisina is en waarom ze een vliegendeken opheeft. Je haalt inderdaad een goed punt aan: waarom een paardenras naar een gebied halen waar ze niet natuurlijk buiten kunnen (over)leven? Dat vind ik meer in het algemeen wel iets om over na te denken.

In dat stukje over Lipisa staat dat ze een zomer stal heeft met uitloop (dat is dat ronde gebouw waar ze ligt met deken op) en een warme winterstal (zonder uitloop)

xyzutu2 schreef:
Ik heb dat nergens zien staan, maar ik heb het Cavallo artikel ook nog niet gelezen. Noem het bedrijfsblindheid, maar voor mij is het meer dat alleen omdat een Rus in verweggistan iets zegt, dat nog niet betekent dat ik het overal klakkeloos mee eens moet zijn. Haha! Zijn politieke ideeen zijn ook anders dan die van mij. Waar het mij volledig om gaat, is zijn trainingsmethode en trainingsuitgangspunten.

Volgens de Cavallo en de vertaling was dat net zo 'verboden' als hoofdstel met bit, hoofdstel zonder bit, beoefenen van de wedstrijdsport, het onderhouden van contacten met mensen die de wedstrijdsport beoefenen... omdat de cap zou staan voor wedstrijdsport...

xyzutu2 schreef:
Ik kan me volledig in zijn trainingsuitgangspunten vinden, en de methode werkt - voor mij. Dat vind ik belangrijk. Daarnaast kan hij blauw als lievelingskleur hebben terwijl de mijne rood is, beweren dat een twijg beter is als zweep omdat je met het kopen van een zweep de wedstrijdsport ondersteunt of hetzelfde zeggen over een cap, maar daarvoor kom ik niet naar zijn methode. Ik wil weten hoe ik met paarden zonder optoming klassieke dressuur kan trainen en kan spelen. En dat doceert de methode van Alexander Nevzorov.

Wat ik mij dan weer afvraag... een paard is een vluchtdier, de eerste levensbehoefte is voorplanting (zorgen dat de genen voortleven) naast eten en drinken... Daarbij is energie en vooral het gebruik van de energie zeer belangrijk...

xyzutu2 schreef:
Ik kijk zelf inderdaad niet naar het oogwit, omdat ieder paard dat willekeurig kan laten zien door zijn oog naar links of naar rechts te draaien, ook tijdens het grazen. Waar ik wel naar kijk, is de mond van het paard, de kaak en de hals. En als je het oogwit niet gelooft, zie je alsnog dat daar op de foto's een hoop mis mee is.

Is niet een kwestie van niet geloven, maar een vraag...
1 foto staat bij de zielige paarden omdat het oogwit te zien is..... zijn eigen paard laat het oogwit zien en staat in de fotogallery van 'oh wat mooi'
Monden kun je niet vergelijken... Ik kan foto's maken van 1 van mijn paardendie enkel en alleen een hoofdstel om heeft en dan bekken kan trekken als je d'r een suikerklontje geeft...
een ander begint ermee als je de riempjes los maakt van het hoofdstel.. drukaf op het goede moment en je hebt een erg zielig paard die mishandeld lijkt te worden...
Een aantal jaren geleden had ik een paard die zichzelf een stuk uit de tong beet... hoe en waarom geen idee... Had die een hoofdstel om gehad waren het leuke foto's geweest voor de zielige paarden gallery van AN.
Snap je wat ik bedoel?
Ieder paard wat verkeerd behandelt en dus mishandelt wordt zijn er 2 teveel... AN weet hoe je paardvriendelijk kunt rijden met bit en hoofdstel... Dat iedere wedstrijdruiter op voorhand een grote beul is? Dat een wedstrijdruiter zijn/haar paard kan 'dwingen' om te springen als het paard echt geen zin heeft?
Als ik met een van mijn paarden bezig ben, en ik merk dat er echt zeer weinig animo is om te werken/trainen.. dan wordt de trainingstijd verkort, wordt er afgesloten met iets simpels en zijn we klaar voor die dag...

xyzutu2 schreef:
Wat je verkeerd ziet, is dat AN niet tegen in de krul trekken, mishandelen, slaan of andere uitwassen is. Hij is tegen het gebruik van die hulpmiddelen die die uitwassen mogelijk maken. Hij is tegen het gebruik van hoofdstellen, halsters en bitten in de training omdat je hiermee het paard bij je kunt houden en tegelijkertijd kunt corrigeren of straffen, en omdat je hem daarmee in een houding kunt brengen die hij niet uit zichzelf aanbiedt. Dat is waar hij op tegen is. Als je die zaken weghaalt, kun je niet eens meer met geweld trainen, dus zijn ook alle uitwassen in een keer opgelost.

van de site: It is necessary to point out that during the process of training Nevzorov never and in no case uses bridles, mediakanas, cavesons and halters, only cordeo – a thin strap that lies free on a horse’s neck.

The main rule for the members of our School is to reject the usage of bits, any punishments and abuse of the horse. You must not support racing, jumping, eventing, etc.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:29

Geloofde er hier iemand in sprookjes ?

Ikke wel, ik geloofde zelfs in Sinterklaas ! Tot dat ik er achter kwam dat in de wereld van mensen eigenlijk niets voor niets is en vaak voor wat hoort wat wordt bedoeld. Er was geen aardige rijke man die allemal cadeautjes gaf, en geen slimme zwarte Piet die me aan het lachen maakte.

En paar fotootjes van de renbaan voor de wereldvreemde arme talentvolle man, die geen Engels spreekt en wereldfaam wil, Alexander eerst en vooral, waarom is dat ?

Om even op Alane terug te komen, de enige die fotootjes maakt is Lydia, verder is er helemaal niemand die er een maakt. Noch met en noch zonder paard. Blond (grijs)

Blijft staan vind ik dat het er leuk uitziet wat hij met zijn paardjes doet, maar dat ik me meer zorgen maak over wat hij met MENSEN doet. Hoe ver verlaag je jezelf, om in de gunst van de Meester te komen? Nee, geen klakkeloos aannemen gewoon aannemen. Bij twijfel het internet op.

Graag ook nog een reactie op de telefoonnummers die niet bestaan, nou ja, van een openbare telefooncel in Montreal blijken te zijn. Daar is vast ook een hele goede reden voor? We zijn benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 20-02-07 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:35

Alane schreef:
van de site: It is necessary to point out that during the process of training Nevzorov never and in no case uses bridles, mediakanas, cavesons and halters, only cordeo – a thin strap that lies free on a horse’s neck.

The main rule for the members of our School is to reject the usage of bits, any punishments and abuse of the horse. You must not support racing, jumping, eventing, etc.

Precies. Het bit en correcties worden afgezworen zodat je ze nooit en te nimmer kunt gebruiken tegen je paard, of je dit nu correct doet of niet. Punishment = in het Nederlandse straf, correctie. Punishment houdt dus bij Parelli fase 2 in, bij een dressuurruiter een spoortje als er niet wordt gereageerd op een been, bij een dierenmishandelaar een lading meppen met de zweep als het paard weigert. Er is een glijdende schaal van correcte correcties naar domweg mishandelen. Nevzorov vermijdt dat correcties uit de hand lopen door het hele concept van het paard corrigeren als hij iets fout doet overboord te zetten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:43

Hebben we het nu over Parelli of over AN?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:47

Parelli is zijn grootste vijand, dat heb je verkeerd begrepen.
Er is ooit bedoeld: 'Als het je hier niet bevalt, ga dan naar Parelli'.

Dat is me al eerder opgevallen dat je dat niet begrepen hebt. Het NHE forum is daar tegen.

Een glijdende schaal van correcte correcties naar mishandeling, dus een paard mag alles. Loopt het weg dan loopt het weg. AHA, nu snap ik waarom je niet het bos in mag.

Maar even met mijn nuchtere Hollandse verstand, heb je daar een Rus voor nodig x4ytm ? Kun je dat echt niet zelf bedenken en toepassen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:04

xyzutu2 schreef:
Precies. Het bit en correcties worden afgezworen zodat je ze nooit en te nimmer kunt gebruiken tegen je paard, of je dit nu correct doet of niet. Punishment = in het Nederlandse straf, correctie. Punishment houdt dus bij Parelli fase 2 in, bij een dressuurruiter een spoortje als er niet wordt gereageerd op een been, bij een dierenmishandelaar een lading meppen met de zweep als het paard weigert.

En daar begint de onkunde/onwetendheid/incorrecte aannames... een spoor is ter verfijning van de hulpen, geen dwangmiddel.. Alles kun je misbruiken, AN kan zijn touw maar ook zijn twig misbruiken, maar ook zijn beenhulp.. zijn hand maar ook zijn stem..
Zo heb je het over uitersten.. ik ga ervan uit dat iets gebruikt wordt zoals het gebruikt hoort te worden en net misbruikt wordt.
Zeker zijn er mensen die paarden mishandelen maar dat wil net zo min zeggen dat iedereen dat doet dat je AN als voorbeeld neemt van goed omgaan met het paard en er dan vanuit gaat dat iedereen zo omgaat met het paard.
ALS het mishandelen van paarden op wedstrijden, zoals getoont wordt op de foto's, iets van alledag en normaal was, zouden ze niet hoeven vragen om foto's van derden, kun je zo stills halen uit willekeurig welke wedstrijd...

xyzutu2 schreef:
Er is een glijdende schaal van correcte correcties naar domweg mishandelen. Nevzorov vermijdt dat correcties uit de hand lopen door het hele concept van het paard corrigeren als hij iets fout doet overboord te zetten.

Normaliter bestraf je niet maar werk je vanuit beloning, tenminste zo heb ik dat geleerd, wat fout gaat wordt min of meer genegeerd wat goed gaat uitbundig beloont... (en dat min of meer is: hij krijgt een lel als hij meent te moeten bijten of dreigen te moeten bijten... ik bijt niet dus het paard ook niet [punt] of wordt tot vervelends aan toe terug gezet op die plek waar ik het paard heb neergezet om het te toilleteren/borstelen/laten bekappen, resultaat: ik kan ze overal neerzetten en ze bijven staan tot ik anders zeg.. is het dwang? yep, zonder geweld )

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:34

Mooi werk Basje 98, en véél werk !

Weet jij misschien ook waarom hij dat zelf niet heeft gedaan in het Engels, maar dit artikel alleen aan de Russische kant staat?

De accenten liggen daar net ietsje anders Lachen

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:42

Alane, soms denk ik dat we wellicht over een aantal dingen hetzelfde denken. Wat ik jammer vind is de punten in dit topic waarin het gaat over de persoon AN. Eigenlijk kan het me geen biet schelen al was bij Pipo de Clown in een roze kasteel op een berg op de maan en trainde hij alleen met barbiepaarden.
Waar het mij om gaat is dat hij door interviews, films, viavia, boeken etc. de nieuwsgierigheid van een aantal mensen heeft opgewekt, mensen die in de basis dezelfde mening hebben over de omgang en scholing van paarden. Deze mensen hebben nu contact via een forum of clinics of persoonlijke ontmoetingen en wisselen veel kennis uit. Dát is ontzettend interessant. Dat het mogelijk is dat hoef ik niet meer in zijn foto's te zien. Voor mij part mag blijken dat ze allemaal gephotoshopt zijn...
Diep in mezelf wist ik al dat het kon! Evita was al bezig met een paar passen passage, de pesade en de spaanse pas... allemaal helemaal los en al voor dat ik hoorde van AN. Daarom heb ik me nooit verder verdiept in hem als persoon. Maar ik vind het wel ontzettend inspirerend om hem "aan het werk" te zien. Ik weet dat Evita het in zich heeft en ben druk aan het leren om mezelf verder te ontwikkelen in deze richting.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:55

Paardentango schreef:
Mooi werk Basje 98, en véél werk !

Weet jij misschien ook waarom hij dat zelf niet heeft gedaan in het Engels, maar dit artikel alleen aan de Russische kant staat?

De accenten liggen daar net ietsje anders Lachen

...nouja, mooi werk is het nog niet voor mij en zo veel was t ook niet...

Ik weet het niet. Nou hij kan zelf geen Engels en voor zover ik weet is zijn vrouw net bevallen, dus misschien hebben ze er gewoon nog geen tijd voor gehad? Dat met die accenten kan ik natuurlijk niet beoordelen, ik spreek geen woord Russisch, als ik dat daar zo zie staan is t voor mij net Chinees... Ik heb het vanuit het Duits vertaald, vandaar dat er fouten in kunnen zitten, want dit is natuurlijk al via het Engels naar het Duits vertaald...
En aan de Russsische kant staan veel meer artikel die helaas niet naar het Engels zijn vertaald.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:13

atreyuevita schreef:
Alane, soms denk ik dat we wellicht over een aantal dingen hetzelfde denken. Wat ik jammer vind is de punten in dit topic waarin het gaat over de persoon AN. Eigenlijk kan het me geen biet schelen al was bij Pipo de Clown in een roze kasteel op een berg op de maan en trainde hij alleen met barbiepaarden.
Waar het mij om gaat is dat hij door interviews, films, viavia, boeken etc. de nieuwsgierigheid van een aantal mensen heeft opgewekt, mensen die in de basis dezelfde mening hebben over de omgang en scholing van paarden. Deze mensen hebben nu contact via een forum of clinics of persoonlijke ontmoetingen en wisselen veel kennis uit. Dát is ontzettend interessant. Dat het mogelijk is dat hoef ik niet meer in zijn foto's te zien. Voor mij part mag blijken dat ze allemaal gephotoshopt zijn...
Diep in mezelf wist ik al dat het kon! Evita was al bezig met een paar passen passage, de pesade en de spaanse pas... allemaal helemaal los en al voor dat ik hoorde van AN. Daarom heb ik me nooit verder verdiept in hem als persoon. Maar ik vind het wel ontzettend inspirerend om hem "aan het werk" te zien. Ik weet dat Evita het in zich heeft en ben druk aan het leren om mezelf verder te ontwikkelen in deze richting.

Mischien denken we over veel dingen wel hetzelfde... geen idee, waarin we wel verschillen is het gebruik van naamkaartjes, in de zin van meeliften op het succes van een ander.
Iedere methode, manier van rijden/omgaan/doen en laten = een stukje van je leraar/jezelf/je paard/milieu/omstandigheden/materiaal/invloeden van buitenaf....
Gevaarlijk wordt het als je probeerd iemand te kopieeren.... en dat is wat ik 'proef'
(even terzijde: het is toch de manier van AN, zijn methode en zijn uitspraken? lijkt het me normaal dat je het dan ook over zijn persoon hebt, hij staat het toe (om zo op de foto te komen, publiek te weren, die uitspraken te doen etc) en doet het... En als zijn naam Pipo de Clown zou zijn was dat afgekort als PdC Tong uitsteken maar hij kan als mens naar mens toe wel een draak zijn, maar mischien ook wel erg aardig.. geen idee ken hem niet persoonlijk, net zo min ik jouw niet persoonlijk ken en enkel en alleen reageer op de woorden die worden weergegeven op mijn schermpje)
Het plaatje lijkt zo mooi en leuk... en dus gaan we maar kopieeren net zoals er topwedstrijdruiterwannabees zijn zijn er ook AN-wannabees... en is dus de methode van AN net zo paardgevaarlijk als die van de topwedstrijdruiters.
Dat het paard van een TWR (= TopWedstrijdRuiter) door miscommunicatie zijn mond opent, met zijn staart slaat etc.. is toch niet abnormaal... Ik ben ook wel eens boos geweest in verzet gegaan tegen een leraar door miscommunicatie en onbegrip... En het leuke is, 1 van mijn pony's opent uit verzet haar mond terwijl ze niet eens een bit draagt... En een ander slaat met het achterbeen naar de ruiter als die iets niet begrijpt en houd haar neusriem loze mond dicht...
Dat alles zijn hindernissen op de weg naar de optimale communicatie met je paard, en dat is dressuur en de africhting van paarden, het opzetten en onderhouden van een communicatienetwerk waarbij zowel paard als ruiter op dezelfde golflengte dienen uit te komen rchting de absolute perfectie en harmonie, helaas is een mensenleven maar ook een paardenleven tekort omdat doel te bereiken en kan een ieder alleen zijn best doen om zover mogelijk te komen...
En dat doet AN ook, alleen zie je van hem alleen foto's en nooit een live training.... van TWR's dus wel... en daar zit het grote verschil... en jehbt naast TWR's ook nog de showmensen dus niet in competitie verband.
dus op een vreemde locatie, met storende factoren laten zij zien in hoeverre hun communicatienetwerk in bedrijf is....
en AN laat het enkel en alleen thuis zien op een vertrouwde plek, zonder storende factoren...

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 16:53

@ paardentango: Waarom heb je er zo'n probleem mee dat AN geen Engels spreekt? Het is een wereldtaal, ok, maar als het in zijn land niet gebruikelijk is die taal te leren, vind ik het ook geen wonder. Ik heb op schoolook geen Spaans gehad, dat ik het nu luek vind om te leren is super, maar niemand zal mij ooit tot zoiets kunnen dwingen.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:17

@ Alane: volgens mij hebben wij een andere voorstelling van vertrouwen... maargoed.
Ik zeg niet dat iedereen in de moderne dressuur alles verkeerd doet, maar ik zie wel dat er een hele hoop misgaat. En dat was al voordat ik ook maar iets van ene AN had gehoord. Jij bent toch regelmatig op wedstrijden, zie je dan niet wat daar gebeurd? Ik vind dat de gemiddelde ruiter (en dan heb ik het ovre B tot Grand Prix) niet waard is om erop te zitten. Dichtgesnoerde monden, getrek in de monden, bloed van sporen (JA heb ik al in het echt gezien, het betsaat ook in Nederland, je moet alleen je ogen openhouden)... noem maar op. Dit noem ik niet paardvriendelijk. Ik heb Anky ook al in het echt zien rijden, en ik ebn het met haar methode gewoon niet eens. Voor mij ziet dat er niet paardvriendelijk uit. En al helemaal niet wat HAAR VOLGERS van haar naapen. Dat is NOG erger!

Wat ik op pagina 8 al bedoelde waren de gevaren voor het paard, niet die voor de mens...

Alane schreef:
er ook AN-wannabees... en is dus de methode van AN net zo paardgevaarlijk als die van de topwedstrijdruiters.

Ik zou wel graag willen weten wat je hiermee bedoeld..? Wat voor gevaren zijn er voor je paard, als je alles op een vrijwillige basis doet?

Ik ben het ermee eens dat je een bepaalde basiskennis moet hebben voordat je hier terecht komt. En wat je met een echt verpest paard doet, zou ik ook graag willen weten. Ik denk niet dat je als echte beginner met de methode van AN ver zal komen, je zult toch iemand in de buurt moeten hebben die je de basis leert, alleen al het bewustzijn voor lichaamshouding... Maar om te voorkomen dat je zulke beelden op wedstrijden ziet, en eerlijk gezged vind ik dat wat je hier in NL ziet helemaal niet zo veel beter dan in R, moet je al wel bij de beginners beginnen wat te veranderen. Dit is ook een van de redenen dat ik ueberhaupt ben begonnen kinderen op mijn ponies te laten rijden. Om kinderen al het gevoel van vertrouwen mee te geven, om kinderen al te laten zien wanneer een pony blij is, waar die lol in heeft en waar hij niet van houdt. Er zijn zoveel maneges, en eigenlijk kun je erom huilen wat daar gebeurt. Paardonvriendelijk EN kindonvriendelijk. Nevzorov is streng bij het toelaten van iemand tot zijn school. Maar wat, als hij daar niet kritisch zou zijn? Hij heeft zijn school om kennis te delen, om je iets te leren. Niet om dit soort dingen als hier te discussieren. Wij kunnen alleen maar hopen op ons 48ste iets vergelijkbaars bereikt te hebben.

Nog even over warme stallen: het is maar wat je onder warm verstaat. Je weet niet of het in zijn stallen 0 graden of 15 graden is. Dat is nog een heel verschil. Maar ten opzichten van -30 is 0 al heel warm...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:19

Bedankt voor de vertaling basje..

Paardentango: ik zag op het forum dat je lid was maar je komt best negatief over, over NHE. vat ik dat verkeerd op of is je beeld van de manier verandert? (sorry als ik het fout heb hoor..)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:40

Basje98 schreef:
@ paardentango: Waarom heb je er zo'n probleem mee dat AN geen Engels spreekt? Het is een wereldtaal, ok, maar als het in zijn land niet gebruikelijk is die taal te leren, vind ik het ook geen wonder. Ik heb op schoolook geen Spaans gehad, dat ik het nu luek vind om te leren is super, maar niemand zal mij ooit tot zoiets kunnen dwingen.

Ik heb er ook een probleem mee dat hij geen engels spreekt. Als je zo hoog van de toren blaast internationaal, mag je er toch ook voor zorgen dat je jezelf verstaanbaar kunt maken. Er ontstaan nu steeds misverstanden die achteraf worden afgedaan met ..ja komt door het taalverschil.
Ik kan niet uitleggen waarom, maar krijg een hele nare bijsmaak van dhr AN. Als ie doet wat hij zegt dat hij doet fantastisch, maar iemand die zo zwart wit denkt (al is het dan de goede kant op) zal ik nooit volgen. Ik wilde geen oordeel vellen over hem zonder zijn methode te kennen, maar na meerdere tevergeefse pogingen om toegang te krijgen tot het gedeelte van zijn forum, waar je daadwerkelijk wat kunt opsteken houdt het voor mij op. Ik heb dus nog altijd geen bewijs gezien van zijn methode.

Overigens kan ik me voorstellen dat je zo stellig bent over het niet gebruiken gebruik van sporen, bit etc, maar een cap !!!!

Groetjes
Nienke

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:50

Dat met die cap is ook een misverstand, k weet niet of je dit topic al helemaal hebt gelezen...? Het gaat om de reden WAAROM je een cap draagt..!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:55

Basje98 schreef:
Zo...... heb mn Cavallo terug gekregen en het artikel snel ff vertaald. Ja erzitten spelfouten in, en misschien ook vertaalfouten, maar in elk geval kunnen diegenen die het nog niet kennen het doorlezen.
Dus aub geen kritiek op mijn vertaalkunsten, heb het echt even snel gedaan want ik ga nu lekker met mn paarden spelen... Er is een hoop gebeurd vannacht zie ik, ga ik vanavond in alle rust doorlezen...

Russisch Ballet

In Peterburg bevindt zich een zeldzame rijschool: Ravotten is geoorloofd, zadel, hoofdstel en cap zijn verboden......

Basje98 schreef:
Dat met die cap is ook een misverstand, ik weet niet of je dit topic al helemaal hebt gelezen...? Het gaat om de reden WAAROM je een cap draagt..!

Verboden is verboden... en niet een beetje verboden...

Leg me eens uit hoe je iemand kunt vertrouwen, en dan heb ik het erover dat je je manier van omgaan met paarden, het laten van dingen en het doen van andere dingen op grond van foto's?
TWR's methodes werken ook, mits juist gevolgd met de juiste instructie...

en wederom worden wannabe's na-apers, mensen die niet weten hoe of wat maar denken te weten over het hoe en wat vergeleken met TWR's en wordt alles over 1 kam geschoren...

Ik heb zomers een koele stal voor mijn paarden... buiten 30 tot 35 graden.. binnen 15 tot 20 graden ... uitzonderingen die hemzelf uitkomen.. AN doet het dus is het goed?
Als zijn paarden niet tegen die extremen kunnen dan horen ze daar niet thuis... en blabla gered dan moet hij ze naar een klimaat verhuizen waar ze wel kunnen aarden.. DAN ben je paardvriendelijk bezig.. vertrouwt hij niemand zijn paarden toe? Dan heeft zijn school geen zin...
En anders is hij net zo egoistisch bezig als ik die paarden houdt voor mijn plezier Haha!

De vrijwillige basis.... is pas puur als je paard aan jouw raam klopt en jouw uitnodigd om iets te gaan doen... En dat gebeurd niet.. heeft ie vandaag geen zin probeer ik het morgen wel weer.. en als je paard 30 minuten later wel in de stemming is??? Heeft ie dus gewoon pech...
Als je een paard dus toestaat om een spel/training niet te beginnen of af te breken, en dan vooral training, kan het net zoveel schade toebrengen aan het paard doordat het paard ipv jouw beoogde spelen een machtstrijd speelt zijn grens verlegd en die grens dadelijk verlegd naar de afrastering van zijn weide en jou er genadeloos uit bonjourt...
Lees hier maar eens op bokt over vrijheidsdressuur en het niet nagedachte als ze hun paard leren steigeren.. of op een stoel staan.... vooral dat laatste is heel vervelend als de stoel een rolstoel is en er iemand inzit die geen kant opkan...
Want het grote gevaar/probleem is, niemand ziet zich als beginner... wat is de definitie van expert? deskundige.. wat moet je gedaan hebben wat moet je kunnen?
Ik lees hier op bokt ook over mensen, die een eigen paardje hebben gekocht, dier moet van alles leren maar aan een halster mee lopen kunnen ze niet... een smid/bekapper moet voor gevaar van eigen leven maar zien hoe het dier de hoeven gedaan krijgt.. maar spaanse pas kan die wel ..
snap je wat ik bedoel?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:26

Paardentango heeft daar een soort eigen topic, ik ben het kwaad daar en dus geband.
Er waren twee dames op de school die erg veel, gekleurde en ongenuanceerde uitsoraken achter mijn rug om, althans dat dachten ze want ik las mee. Toen dat escaleerde en een van de dames hier op bokt een stuk van mijn kleine site kopieerde, en het voorzag van een eigen vertaling was ik zo giftig dat ik weer een post van haar er achtteraan plakte.
Maar dat was het ergste niet een flink standje van een Mod. (die achteraf zéker gelijk had) en het allemaal wiste.
Dus ja, ik was er een tijdje, maar de verhoor technieken en de belachelijke manier van fanatisme hebben me zo doen schrikken dat ik besloot op 1 januari eruit te willen.
Dat gaat niet dus.
Zelfs een post van Lydia zelf ertussen, omdat ze me wilden bannen, mijn landgenootjes voorop. Maar Lydia zei dat ze in Rusland soms wel heel lang moesten wachten, die vond het wel grappig geloof ik ofzo. Ik had haar ook ge PM'd met als titel Delete Paardentango, maar ik kwam er niet uit.
Toen een van de 2e leider gemaild, die was eerder altijd zo aardig dat ik bijna smolt hier achter de PC. Maar nee, en het akelige was dat ik zag dat ze maar door boeven gaan en er mensen uit andere landen nu bestaan die door gekleurde voorlichting mij als iets vreselijks zien.
Ja ik weet niet hoe de meeste anderen dat zien, maar ik vind het al een heel tijdje niet meer grappig.
Allerlei vreemde dingen gebeurden en goddank, na het gedoe hier op bokt was ik eraf, al ontvang ik nog steeds messages en pas weer een dat die Alexander Nevzorov echt bestond, want hij zou ergens van het voorjaar in Amerika een clinc doen....dus hij bestaat. Dat was een uitnodiging om lid te worden van dat forumpje of wat dat ook is, van Yahoo zo'n service.
Brrr. Ik word gevolgd, bespioneerd, xfytm heeft haar uiterste best gedaan om zo zorgvuldig mogelijk alle, tot in het persoonlijke toe, informatie op een internationale school te deponeren. Dat doet me verdriet, lijkt wel verraad ofzo, en waarom? Ik vind het griezelig als mensen zo fanatiek worden dat hun woorden zo lijken, al die verhalen over pesade, de foto;s die ik zag waren aanvallen maar o.k. pesade. Waar hebben deze mensen het oer, wat is een pesade, en wat gaat daaraan vooraf ! Welk paard kan dat, en mag dat op zo'n jinge leeftijd.
En meer, het klopt gewoon allemaal niet.

Nee, ik heb teveel gezien, mensen dan, wat die Nevzorov brengt weinig nieuws, en niemand zet hem op de foto dussss..

Nee, paardenkennis is niet van een forum, paardenkennis is ervaring, ervaring, kijken en nadenken, zelfstandig en op eigen benen. Dat is gelijk paardrijden, paard geleiden en paard verzorgen in één klap.

Dat denk ik ervan.

PT

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:16

Alane schreef:
Basje98 schreef:

Russisch Ballet

In Peterburg bevindt zich een zeldzame rijschool: Ravotten is geoorloofd, zadel, hoofdstel en cap zijn verboden......

Basje98 schreef:
Dat met die cap is ook een misverstand, ik weet niet of je dit topic al helemaal hebt gelezen...? Het gaat om de reden WAAROM je een cap draagt..!

Verboden is verboden... en niet een beetje verboden...

Ten eerste heb ik al gezegd dat ik geen verantwoording neem voor de vertaling, dit is alleen een hulpje voor diegenen die geen Duits/Russisch kunnen of de Cavallo niet hebben.
Ten tweede is de cap al uitgebreid gediscussieerd: als je hem draagt omdat je bang bent van je paard mag het gewoon niet
.

Alane schreef:
Leg me eens uit hoe je iemand kunt vertrouwen, en dan heb ik het erover dat je je manier van omgaan met paarden, het laten van dingen en het doen van andere dingen op grond van foto's?

Eigenlijk vind ik het ook noodzakelijk hem of in elk geval een leerling van hem eens de mogelijkheid geeft het hele gebeuren "life" mee te maken. Maar omdat zijn methode VOOR MIJ erg logisch klinkt, geloof ik dat het op die manier kan. Ik heb ook geprobeerd de "Ausbildungsskala" (hoe heet dat in het NL..?) te begrijpen, maar dat wilde maar niet lukken. Waarschijnlijk ben ik te dom???
Waarom komt de schwung als vierde, hoewel die alleen uit een GOEDE verzameling te bereiken is (als zesde gemoemd) als je dit (schwung) niet met het paard hebt meegekocht (dus als je geen perfect paard hebt)? Ja, ze zeggen ook dat het allemaal met elkaar samenhangt, maar je zal toch eerst verzameling moeten hebben om tot schwungverbetering te kunnen komen. Dit is slechts een enkel voorbeeld, er zijn nog veel veel meer tegenstrijdigheden.
Een goede leraar kan ook van een "slecht" paard iets goeds maken. Ook de "stomste" pony kan een goede piaffe leren, en ook zijn gangen kunnen worden verbeterd. Daar gaat de moderne dressuur niet vanuit. Het van zichzelf mooiere paardje krijgt de betere punten. En dan heb ik het nog niet over het feit dat die "super"-paarden allemaal kapot worden gereden. Die Top-ruiters kopen allemaal goede paardjes waar het allemaal van begin af aan inzit. Daar is niet veel meer aan op te leiden, en je kunt er nog wat aan kapotrijden, dan krijgen ze nog genoeg punten. Helaas zijn dit de minste paardjes van allemaal, en wat doen we met de rest? We proberen het toch gewoon, ook al weten we dat het eigenlijk nooit wat wordt. Dus zijn er mensen als bv Nevzorov, die een Methode ontwikkelen waar eigenlijk iedereen mee aan de slag kan. Waar elk paard wat aan zou hebben, en wat elk paard een gevoel van eigenwaarde kan geven. Maarja, het is anders, en als nuchtere Hollander ben je dan eerst heerlijk argwanend....
En trouwens, heb je wel eens naar die piaffes van "onze topruiters" gekeken? Ik word daar misselijk van, dat is toch geen piafferen meer? Overigens zijn zelfs de regelementen al aangepast op de huidige fouten, als je plaatjes bekijkt van de oudere en nieuwe regelementen, zie je dat het beeld van de piaffe zich zeer heeft veranderd: nu wordt er op de voorhand gepiaffeerd... (Duitse regelementen, heb die NL boekjes niet). Heb je Steinbrecht wel eens gelezen, of andere klassieke meesters? En daar berust de huidige dressuur op? Daar is toch bijna geen gelijkenis meer? Waarom worden er wel wissels om de pas gereden (hoewel dit geen gymnastiserend nut heeft voor het paard, dit begon anmelijk gewoon als circuskunstje en is het dus nog steeds) maar geen spaanse pas? Dit heeft wel een gymnastiserend nut, en is overigens een goede vooroefening (samen met de piaffe) voor de passage....

Alane schreef:
en wederom worden wannabe's na-apers, mensen die niet weten hoe of wat maar denken te weten over het hoe en wat vergeleken met TWR's en wordt alles over 1 kam geschoren...

Ik heb zomers een koele stal voor mijn paarden... buiten 30 tot 35 graden.. binnen 15 tot 20 graden ... uitzonderingen die hemzelf uitkomen.. AN doet het dus is het goed?
Als zijn paarden niet tegen die extremen kunnen dan horen ze daar niet thuis... en blabla gered dan moet hij ze naar een klimaat verhuizen waar ze wel kunnen aarden.. DAN ben je paardvriendelijk bezig.. vertrouwt hij niemand zijn paarden toe? Dan heeft zijn school geen zin...
En anders is hij net zo egoistisch bezig als ik die paarden houdt voor mijn plezier Haha!

Nee, niet AN doet het DUS het is goed. Maar het is wel goed DAT hij het doet EN dat jij het doet.
Ik vertrouw ook bijna niemand mijn paarden toe, maar misschien ben ik ook wel gewoon eigenwijs. Bij mij hebben ze het t best, punt..? Nee, dat niet, er is vast nog wel iemand op deze wereld die goed voor ze zou kunnen zorgen, maar (behalve mijn vriend) niemand die ik het GUN van deze paarden te genieten.

Alane schreef:
De vrijwillige basis.... is pas puur als je paard aan jouw raam klopt en jouw uitnodigd om iets te gaan doen... En dat gebeurd niet.. heeft ie vandaag geen zin probeer ik het morgen wel weer.. en als je paard 30 minuten later wel in de stemming is??? Heeft ie dus gewoon pech...
Als je een paard dus toestaat om een spel/training niet te beginnen of af te breken, en dan vooral training, kan het net zoveel schade toebrengen aan het paard doordat het paard ipv jouw beoogde spelen een machtstrijd speelt zijn grens verlegd en die grens dadelijk verlegd naar de afrastering van zijn weide en jou er genadeloos uit bonjourt...

??? Waarom?? Ik snap dit niet helemaal?

Alane schreef:
Lees hier maar eens op bokt over vrijheidsdressuur en het niet nagedachte als ze hun paard leren steigeren.. of op een stoel staan.... vooral dat laatste is heel vervelend als de stoel een rolstoel is en er iemand inzit die geen kant opkan...
Want het grote gevaar/probleem is, niemand ziet zich als beginner... wat is de definitie van expert? deskundige.. wat moet je gedaan hebben wat moet je kunnen?
Ik lees hier op bokt ook over mensen, die een eigen paardje hebben gekocht, dier moet van alles leren maar aan een halster mee lopen kunnen ze niet... een smid/bekapper moet voor gevaar van eigen leven maar zien hoe het dier de hoeven gedaan krijgt.. maar spaanse pas kan die wel ..
snap je wat ik bedoel?

Nevzorov begint ook niet met een pesade (steigeren op bokt) en andere gekke kunstjes. Je moet eerst leren spelen met je paard, voordat je een spaanse pas van hem vraagt. Dit is overigens wat ik al zei over beginners, want eigenlijk moet je al enige voorkennis hebben voordat je hieraan begint. Dat is ook de reden dat ik leskindjes heb, zoals ik al eerder zei. Om ze van begin af aan te laten zien hoe het hoort.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 02:23

Basje98 schreef:
Ten eerste heb ik al gezegd dat ik geen verantwoording neem voor de vertaling, dit is alleen een hulpje voor diegenen die geen Duits/Russisch kunnen of de Cavallo niet hebben.
Ten tweede is de cap al uitgebreid gediscussieerd: als je hem draagt omdat je bang bent van je paard mag het gewoon niet
.

Ik heb niet alleen jouw vertaling gelezen... heb ook het bericht in de Cavallo (met dank aan een aardige kennis) gelezen... Haha!
En ik lees en spreek goed duits Ja ... ALS een leermeester zoiets uitspreekt in dezelfde zin die ook bit, en de rest van zijn verboden ... dan is er mi weinig ruimte voor een taalbarriere/misvertaling... das 1 en 2 is... de reden die eerder gegeven werd, passend bij zijn andere verboden en 3 de reden die hier aangehaalt werd als zijnde zou kunnen en dus eigen interpretatie van woorden die wederom van russisch via engels naar nederlands blabla...
ALS iemand bang is om te rijden moet die niet gaan rijden... heeft niets met het verbod op het dragen van een cap van doen... MAAR aat het noemen van een deugedelijk hoofddeksel wel in de fei reglementen staan, net als een bit .... hoofdstel... en neusriem...
Terug naar het cap gedoe.. ben je bang voor het paard.. moet je afstand houden.. dan gaat zelfs het geven van een suikerklontje nog mis.

Basje98 schreef:
Alane schreef:

Eigenlijk vind ik het ook noodzakelijk hem of in elk geval een leerling van hem eens de mogelijkheid geeft het hele gebeuren "life" mee te maken. Maar omdat zijn methode VOOR MIJ erg logisch klinkt, geloof ik dat het op die manier kan. Ik heb ook geprobeerd de "Ausbildungsskala" (hoe heet dat in het NL..?) te begrijpen, maar dat wilde maar niet lukken. Waarschijnlijk ben ik te dom???

En daar heb je een punt die ik probeerde duidelijk te maken... A lukt niet dus zoeken naar B, bij A heb je rechters en jury.. bij B alleen een virueel iets... jij schrijft en zij geloven..... de B van Blindheid?

Basje98 schreef:
Waarom komt de schwung als vierde, hoewel die alleen uit een GOEDE verzameling te bereiken is (als zesde gemoemd) als je dit (schwung) niet met het paard hebt meegekocht (dus als je geen perfect paard hebt)? Ja, ze zeggen ook dat het allemaal met elkaar samenhangt, maar je zal toch eerst verzameling moeten hebben om tot schwungverbetering te kunnen komen. Dit is slechts een enkel voorbeeld, er zijn nog veel veel meer tegenstrijdigheden.

En nu mis jij ook nog eens de kennis... en moet je afgaan op woorden die op je schermpje staan...
je hebt nog nooit dat gevoelt wat je zou moeten voelen... dat gevoel heb je dus niet meegekocht en/of gekregen.. En dan? hoe weet jij of je dat wat je voelt ook dat is wat je zou moeten voelen?
Hoe weet je nu dat wat je ziet ook exact dat is wat je moet zien? (of heb je een levensgrote foto naast je padock hangen en kun je de beweging van je paard vergelijken met die foto?

Basje98 schreef:
Een goede leraar kan ook van een "slecht" paard iets goeds maken. Ook de "stomste" pony kan een goede piaffe leren, en ook zijn gangen kunnen worden verbeterd. Daar gaat de moderne dressuur niet vanuit. Het van zichzelf mooiere paardje krijgt de betere punten.

kan een dooddoener die wel toepasselijk is neerzetten.. afgunst.
Maar wederom zie ik een bevestiging, jij hebt niet bereikt wat je wilde bereiken in de wedstrijdsport dus deugd het systeem niet...
Zeker kan een draf dusdanig getaint worden dat die spectaculair getoont wordt.. AN zal daar geen uitzondering op zijn met zijn achtergrond... zelf ik kan dat iemand leren.
Als de bouw niet klopt zal het nooit 100 % scoren... zoals hier over AN gesproken wordt en wat ik lees op zijn site.. zou hij met zijn paard meer moeten kunnen scoren dan de TWR's die we er nu zien... MAAR daar heeft hij zich al ingedekt door te vertellen dat er dan te veel storende factoren en zijn, laten de TWR's diezelfde factoren ook moeten meesteren.

Basje98 schreef:
En dan heb ik het nog niet over het feit dat die "super"-paarden allemaal kapot worden gereden. Die Top-ruiters kopen allemaal goede paardjes waar het allemaal van begin af aan inzit. Daar is niet veel meer aan op te leiden, en je kunt er nog wat aan kapotrijden, dan krijgen ze nog genoeg punten.

en wederom een bevestiging van mijn denkbeeld over de gemiddelde 'aanhanger van AN' dit gedeelte vind ik ronduit sneu en kortzichtig.... Denk je nu werkelijk dat de knopjes aangeboren zijn? Dat je een paard kunt dwingen tot iets? Maar wat is de definitie van kapotrijden?

Basje98 schreef:

Helaas zijn dit de minste paardjes van allemaal, en wat doen we met de rest? We proberen het toch gewoon, ook al weten we dat het eigenlijk nooit wat wordt. Dus zijn er mensen als bv Nevzorov, die een Methode ontwikkelen waar eigenlijk iedereen mee aan de slag kan. Waar elk paard wat aan zou hebben, en wat elk paard een gevoel van eigenwaarde kan geven. Maarja, het is anders, en als nuchtere Hollander ben je dan eerst heerlijk argwanend....

Ieder paard een eigenwaarde kan geven? hmmm Nu heb ik geen flauw idee hoe jij met je paarden omgaat, en ik wil het ook niet echt weten... Er is geen methode die DE methode is, is er nu niet en zal er ook nooit komen...... Omdat je te maken hebt met individuen zowel mens als paard.. een manier die bij het ene paard werkt kan bij het andere paard averechts werken.. enkel en alleen grote grove lijnen kun je helpen als leidraad en voor de rest is het een snufje van dit en een theelepeltje van dat..
die aangereikte leidraad die werkt net zo goed als gezondverstand + een basisopleiding en consequentie, en vooral dat laatste is het allerbelangrijkste waarbij je terug gaat naar je eigen basis de 3 grote R-en Rust, Reinheid en Regelmaat- EN vergeet consequentie niet Lachen

Basje98 schreef:
En trouwens, heb je wel eens naar die piaffes van "onze topruiters" gekeken? Ik word daar misselijk van, dat is toch geen piafferen meer?

Drum scoren ze ook geen 100 % tijdens een proef..

Basje98 schreef:
Overigens zijn zelfs de regelementen al aangepast op de huidige fouten, als je plaatjes bekijkt van de oudere en nieuwe regelementen, zie je dat het beeld van de piaffe zich zeer heeft veranderd: nu wordt er op de voorhand gepiaffeerd... (Duitse regelementen, heb die NL boekjes niet).

Eerst de basis en dan de rest... voorwaarts op 2 benen, zijwaarts op 1 been.
Hoeveel GP heb jij al gereden?

Basje98 schreef:
Heb je Steinbrecht wel eens gelezen, of andere klassieke meesters? En daar berust de huidige dressuur op? Daar is toch bijna geen gelijkenis meer? Waarom worden er wel wissels om de pas gereden (hoewel dit geen gymnastiserend nut heeft voor het paard, dit begon anmelijk gewoon als circuskunstje en is het dus nog steeds) maar geen spaanse pas? Dit heeft wel een gymnastiserend nut, en is overigens een goede vooroefening (samen met de piaffe) voor de passage....
Wat is de definitie van een klassieke meester?
Wist je toen de klassieke dressuur en de hoge school hun hoogte punt bereikte de misbruik dit gelijk op liep met de evolutie van het bit als martelwerktuig? Dat juist die klassieke dressuur en hoge school daarvoor gezorgd hebben?

Basje98 schreef:
Alane schreef:

Nee, niet AN doet het DUS het is goed. Maar het is wel goed DAT hij het doet EN dat jij het doet.
Ik vertrouw ook bijna niemand mijn paarden toe, maar misschien ben ik ook wel gewoon eigenwijs. Bij mij hebben ze het t best, punt..? Nee, dat niet, er is vast nog wel iemand op deze wereld die goed voor ze zou kunnen zorgen, maar (behalve mijn vriend) niemand die ik het GUN van deze paarden te genieten.

Ben jij dus ook egoistisch, net als ik Haha!
Echter schrijft AN dat je een paard niet mag opsluiten (houd ik het even vriendelijk) in een hok/stal/box ... (en nu zullen er wel ja maars komen over hoe het bedoelt wordt etc... dan laten ze duidelijker zijn op die site, zodat er geen twijfel over bestaat [punt])
Als ik een veulen heb die meent te moeten schoppen dan krijgt het een schop onder z'n kont.. laten ze het noemen hoe ze het willen, straf/correctie/opvoeding... het resultaat is wat telt voor mij: een paard waar ik ten allertijde achterlangs kan lopen, mijn hand op zijn achterhand kan leggen etc. En NEE ik trap een veulen niet helemaal kreupel, een plof onder z'n billen.

Basje98 schreef:
Alane schreef:

??? Waarom?? Ik snap dit niet helemaal?

lees het vorige bericht van jezelf waar jij het hebt over vrijwillig... Daar heb ik iets geschreven en reageer jij op... Als je het dan nog niet snapt (en mischien heb ik jouw verkeerd begrepen Haha! ) zal ik die stukje even in een nieuwe quote zetten..

Basje98 schreef:
Alane schreef:
snap je wat ik bedoel?

Nevzorov begint ook niet met een pesade (steigeren op bokt) en andere gekke kunstjes. Je moet eerst leren spelen met je paard, voordat je een spaanse pas van hem vraagt. Dit is overigens wat ik al zei over beginners, want eigenlijk moet je al enige voorkennis hebben voordat je hieraan begint. Dat is ook de reden dat ik leskindjes heb, zoals ik al eerder zei. Om ze van begin af aan te laten zien hoe het hoort.

En jij ziet aan jouw leskindjes hun nivo..... en ik kan me zo op die school 'l*llen' slaag met vlag en wimpel die vote toestand.. en wordt een absolute AN-wannabee.. met dezelfde gevolgen als de wannabee TWR's...

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:27

...volgens mij snap je mij niet helemaal, misschien is mijn uitleg niet helemaal goed.

A. Heb je zelf wel eens een interview gehoden of meegemaakt en daarna een verslag gelezen/geschreven? Daar komt niet alles 100% in zoals de geinterviewde het heeft bedoeld, maargoed, misschien heb je daar nog geen ervaring mee.
Dat je afstand moet houden van een paard als je er bang van bent, ben ik het mee eens. Helaas doet dat niet iedereen.

B. Het probleem is dat de punten die de FEI schrijft ook niet kloppen, zoals ik al eerder heb geprobeerd uit te leggen. Maar misschien ben JIJ nog niet zo ver dat je dat kan snappen?

C. Ik heb het verschil zelfs gevoeld. Ik had een trainer met een klassiek opgeleid paard, en wat voor piaffe daar tot stand komt, en ik heb een paard gevoeld wat op de voorhand piaffeert. Dus niet zo voorbarig met je conclusies, ik weet zeker wel waar ik het over heb. En ook al kan AN mij niet controleren (heb ik op het ogenblik ook geen behoefte aan), ik had in D wel een instructeur die mij alles heeft laten voelen tot op het hoogse niveau. En vind dat ik kan zeggen dat ik het verschil kan voelen, en door de goede uitlge die ik erbij kreeg, ook kan zien.
Overigens zijn er ook al mensen voor mij op deze aarde geweest, die goede en slechte piaffes hebben onderzocht..

D. Nee geen afgunst. Ik heb in D ook nog wedstrijden gereden. Met goede punten in de M (is al iets moeilijk zelfs dan de M in NL: vliegende wissels, Appuyeren...). De jury's waren goed te spreken (leuke combinatie, amazone is goed ingespeeld op het paard, super harmonisch....etc) Maar toen ben ik erover na gaan denken, wat er in de regelemeneten staat en tot de conclusie gekomen dat er een hele hoop niet klopt.

E. Waarom kun je nooit 100% scoren...omdat het paard niet klopt..? Vind ik persoonlijk onzin, hat gaat om de opleiding van het paard wat wordt gecontroleerd, toch niet om het uiterlijk van het paard?

F. 'k denk niet dat je mij als gem. AN-aanhanger kan betitelen. Er zijn overigens nog meer mensen die zo denken, en zo dacht ik al voor AN... Ik werk (nog) niet volgens zijn methode, zoals ik al eerder heb gezegd. Voordta ik aan zoiets begin moet ik van begin tot eind weten waar ik aan toe ben. En omdat ik op het ogenblik meer op bokt dan op zijn site zit, kom ik er niet zo aan toe me daar verder in te verdiepen. Maar! Hij heeft wel een methode waar ik tegenop kijk. En of ie dat met of zonder cap doet is zijn probleem. Voor mij is dit een echte paardenman.
En Parelli dan? Die probeert er alleen geld uit te halen met z'n levels etc... Nevorov doet het allemaal gratis, het is zijn hobby!

G. Ja, ik denk dat je een paard kan dwingen tot iets. Dat zie je dan wel aan z'n uitsraling als je goed kijkt, maarja, dan moet je wel goed kijken...

H. Mijn definitie kapotrijden.? Je kan het paard lichamelijk kapotrijden (opgerekte halzen, kapot weefsel) en geestelijk (het paard dwingen, straffen etc.).

I. Klopt, er is geen DE METHODE. Maar er zijn wel methodes die bij elk paard funtioneren, en waar ELK paard wat aan heeft.

J. En wanneer zie je dat nog, die goede basis..? Ga eens op een wedstrijd kijken en doe je ogen open....

K. geen 100%, maar wel 70%... vind ik persoonlijk nog te veel

L. "Dat juist die klassieke dressuur en hoge school daarvoor gezorgd hebben?" ... en dat de FEI daar vrolijk mee doorgaat? Natuurlijk was niet alles goed in die tijd. Maar er zijn ook goede dingen gebeurd, waar men een goed voorbeeld aan zou kunnen nemen.

M. Mij gaat het niet om het niveau van de kinderen. Mij gaat het om het op een fatsoenlijke manier leren omgaan met paarden en ponies.
Ik ben geen AN-wannabee. Ik ben mezlef, en heb mijn eigen mening, die erg moeilijk te beinvloeden is (Daar heb je erg goede argumenten voor nodig, k ben nou eenmaal eigenwijs) en ook een AN kan dat niet zomaar. Anky heeft bij mij ook een kans gehad (ja, iedereen krijgt een kans bij mij) maar die heeft ze zelf weer verpest. Maar AN past toevallig wel in mijn straatje.

Zo, ik ga nu lekker met mn beestjes bezig. Kan zijn dat ik de komende dagen niet antwoord, ben een paar daagjes weg, dus niet meteen beledigd zijn...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:33

Tjonge wat veel gepost hier weer! Heb nioet veel tijd maar wil even wat ertussen zeggen.
Bij NHE maakt het niet uit wat voro paard je hebt. Wat al eerder werd gezegd het gaat van shetlanders tot spanjaarden. In de sport is dat niet zo, daar moet je paard ook aanleg en bouw meehebben om punten te scoren.
Bij NHE kun je geen "stapje verder" als je daar niet klaar voor bent. Veel ervaren paardenmensen gebruiken de oefeningen naar eigen inzicht en de mensen die de volgordes nodig hebben kunnen alleen verder als zij en hun paard daar klaar voor zijn. De eerste oefeningen vergen al een band met en inzicht van je paard. De volgende vragen niet alleen dit maar ook goede communicatie etcetc. De persade of levade is volgens mij niet eens als les weergegeven Knipoog
Maar er wordt gezegd dat NHE bedoeld is voor ervaren mensen. Er zijn onervaren mensen bij maar die doen het eigenlijk heel rustig aan. Lekker spelen met een bal etc. Dat is hetgeen wat de meeste tijd in beslag neemt.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:50

Paardentango:
dus kort samengevat omdat ze je niet toelaten ben je er opeens tegen de methode?

ik ben ook nog niet toegelaten maar als ik niet toegelaten word blijf ik het nog een goede omgang met paarden. dan zou ik er niet direct op tegen zijn. want dat was niet de reden dat je bij het forum wou toch?

ik heb de dvd gezien. jammer dat hij zo kort is maar wel erg interessant.

voor diegene die het leuk vind om te zien http://www.youtube.com/watch?v=qpjK2HIq93g

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:29

@ Jen 33: Lag het maar zo simpel. Er zit een nuance in Lachen
Toen ik voelde hoe ver mensen gingen heb ik geprobeerd eruit te komen, maar dat gaat dus niet.

Er worden fanatici gemaakt, regels, filters, nog meer regels en beloftes voor het even, een zelfde mechanisme als in de jaren 30. Mensen gaan heel erg ver met verraden, ze zien dat, eenmaal in het schoolforum als hun plicht? en ik heb inderdaad erg veel moeite met dergelijke besloten groepen. Zuiveringen.

Het is geen spel meer, en het rechtvaardigt nimmer om iemand anders zwart te maken. Maar ik ben Nederlander, dus anders opgevoed.

Er klopt namelijk niet veel van, en niemand schijnt het op te vallen, laat staan er een vraagteken bij te zetten. Nee hoor, het plaatje is mooi en een aantal is in katzwijm. Alles is uit te leggen, alles.

Gaat het echt om paarden of om macht?

Op de vraag waarom er ooit bij, omdat ik ook een tijdje dacht, wat leuk, een aardige Rus en leuke vrouw die het licjt hebben gezien en hun hartjes aan paarden geven, wat aardig.
Totdat een eerste zuivering kwam. De schoolleden kregen wat macht, en ineens gingen mensen zich heel anders opstellen. Geef mensen macht en ze veranderen. Het bleek erger dan ik had verwacht.
Niemand die het zich afvraagt, klopt het. Plaatje is toch leuk.

Maar goed, ik neem niet graag iets aan van een plaatje, velen nog steeds wel Lachen ik dacht alleen dat mensen wijzer zouden zijn geworden na alle geschiedenis.

Het is zijn hobby, kom, deze site kost te veel voor een hobbytje, en het is ook niet voor niets, je geeft je hart en ziel, beloftes voor het leven en het gordijn is dicht.
Ik doe ook dingen met paarden, maar mij kun je zien, spreken, bellen, mailen alles, ik heb geen geheimen. Ik wil normen en waarden vasthouden, samenwerken en niet mensen aanzijzen als 'het kwaad', die etnische zuiveringen hebben we al eerder meegemaakt. Wat wil je dan, verbetering voor paarden? Omdat je zo'n lieve man bent, en het licht hebt gezien.

Helaas er is te veel wat niet klopt, maar geloof wat je ziet en recherecheer je landgenootjes, als ze een foutje maken verrad je ze. Dat mechanisme komt me ergens bekend voor.... uh....

Ben ik echt de enige die zich dat afvraagt Lachen

Waarom zoeken mensen het zo ver weg, als er dichtbij, opener al zo veel is, daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Hoe komt dat? Brengt het iets nieuws?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 21-02-07 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt