Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

So0p_

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:36

ff volgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:36

luxket schreef:
oke prompertje, die van jou doen het niet, maar hoe zou jij het dan oplossen bij een paard die dat wel zou doen en totaal geen lichamelijke problemen heeft, laat ik het dan zo zeggen.. Die van mij bokt normaal ook nooit, alleen soms uit vrolijkheid

Drijven, flink doorrijden en verder negeren.

Ik vind de bokstopper werkelijk een marteltuig hoe het bevestigt wordt, sorry dat ik het zeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:37

wat is in hemelsnaam een bokstopper???

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:39

denk dat jullie king niet goed hebben gezien, sommige paarden reageren dan gewoon simpelweg niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:54

KiWiKo schreef:
wat is in hemelsnaam een bokstopper???

Ik kan het niet precies uitleggen, het komt eropneer dat een touwtje op een bepaalde manier bevestigt wordt aan het zadel, dan via de bovenkant van de nek over het paarden hoofd heen gaat en dan op een bepaalde manier onder de lip van het paard wordt bevestigt, en dan wel op zo'n manier dat als een paard zijn hoofd omlaag wilt brengen het touwtje als het ware in het tandvlees snijdt. Het paard doet zichzelf dus pijn door te bokken en leert het zo af.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:08

dus hij leert zichzelf dat hij het beter niet meer kan doen.. en gelijk op het goede moment. als je als ruiter dan drijf of zoals sommige doen een tik geeft wordt het vaak te laat en wordt hij op het verkeerde moment gecorrigeerd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:12

Zo'n bokstopper lijkt me helemaal niets, maar ik hou sowieso niet van al die zogenaamde 'hulpmiddelen'. Vreselijk.
Ik zou het mijn paard niet willen aandoen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:22

Leuk fimpje !
Zijn methoden lijk echt wel te werken Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:43

promptertje schreef:
Mijn paarden bokken nooit onder het zadel, ik zeg niet dat ze nooit bokken Knipoog. Dat kunnen ze als de beste, en mogen ze ook als ze los lopen. Onder het zadel wordt er gewoon niet gebokt. En een bokstopper valt bij mij onder lichamelijke mishandeling, en op geen enkele manier goed te praten.

Hier precies hetzelfde Knipoog In de wei of paddock kunnen ze best bokken, doen ze ook wel als ze jolig zijn.
Mocht ik eens op een paard stappen dat wel eens een bokje geeft, hangt het van het paard af of en hoe ik er op reageer. Zal meestal wel voorwaarts drijven zijn, maar hoeft niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:43

luxket schreef:
oke prompertje, die van jou doen het niet, maar hoe zou jij het dan oplossen bij een paard die dat wel zou doen en totaal geen lichamelijke problemen heeft, laat ik het dan zo zeggen.. Die van mij bokt normaal ook nooit, alleen soms uit vrolijkheid

Zoals ik al eerder in dit topic schreef, ik voed mijn paarden van jongs af aan dusdanig op dat ze geen behoefte hebben aan bokken onder het zadel of voor de kar. Ik ga niet wachten tot het zover is, ik voorkom het. Dus ik hoef niet na te denken over 'wat als...'. Het gebeurt gewoon niet.

Mocht het ooit voorkomen als ik op een ander paard rij: flink voorwaarts rijden en verder negeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:23

Ben het helemaal eens met Prompertje. Ik zou NOOIT een afschuwelijke bokstopper gebruiken.
Bij mijn vroegere verzorgpaarden en nu mijn eigen paard werk ik op basis van wederzijds vertrouwen en respect.
Met het gebruik van zo'n ding, zou ik de band die ik opgebouwd heb meteen stukmaken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:19

luxket schreef:
dus hij leert zichzelf dat hij het beter niet meer kan doen.. en gelijk op het goede moment. als je als ruiter dan drijf of zoals sommige doen een tik geeft wordt het vaak te laat en wordt hij op het verkeerde moment gecorrigeerd

Het paard heeft dan geleerd zich voortaan maar niet meer te uiten (bijv. z'n vrolijkheid).
De ruiter heeft met zo'n bokstopper nog helemaal niets geleerd. En zal waarschijnlijk nooit leren luisteren naar z'n paard.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:30

luxket schreef:
Hun gebruiken die dingen pas als ze hem eerst totaal medisch hebben gecontroleerd. Dat het niet uit pijn of angst voort komt. Dan pas....

Deze uitspraak heb ik al eerder in dit topic gelezen. Ik ben erg benieuwd of je het hebt over de paarden die in de show zitten? Daar wordt de buckstopper namelijk ook gedemonstreerd.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:20

Bij de voor selectie kijken ze alle paarden helemaal na. Zowel wat het probleem is en daarna of dit een eventuele medische lichamelijke oorzaak heeft. Is dit het geval wordt het paard niet tot de show toegelaten. Is dit niet zo, kan het paard wel toegelaten worden

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:34

luxket schreef:
Bij de voor selectie kijken ze alle paarden helemaal na. Zowel wat het probleem is en daarna of dit een eventuele medische lichamelijke oorzaak heeft. Is dit het geval wordt het paard niet tot de show toegelaten. Is dit niet zo, kan het paard wel toegelaten worden

En waarom worden Tennesse Walking Horses met de schoenen zelfs nog aan wel toegelaten??
Hier klopt iets niet Nors opkijken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:25

luxket schreef:

Bij de voorselectie zeg je? Hmmm vreemd, mij is alleen gevraagd of ik mijn paard door een VA heb na laten kijken, alle andere eigenaren ook, geen VA gezien daar hoor, paard wat naast die van mij stond is ook niet nagekeken en paard van een kennis die er ook was is ook niet nagekeken. Waneer zou dat gebeurd moeten zijn dan?

Ik ben geen tegenstander hoor (anders was ik er niet met paard naartoe gegaan natuurlijk, ik heb er juist erg veel van opgestoken) maar ik lees hier dingen die ik wel erg vreemd vind, ik ben benieuwd waneer onze paarden die dag dan helemaal nagekeken zijn? (en waarom ik daar niet bij was? en waar was ik dan?)

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:15

Even om wat onduidelijk recht te zetten, informatie oevr en dierenartskeuring komt niet bij ons vandaan,

Alle paarden die gekomen zijn voor rijtechnische problemen (Zoals King) hebben vooraf de vraag gekregen of ze het paard recent na hebben laten kijken op fysieke problemen. Ze zijn allemaal gecontroleerd voordat ze komen.

Daarnaast worden er toch regelmatig paarden door ons afgewezen als wij denken dat er een fysiek probleem is. Ook in Zuidlaren hebbenwe een paard niet inde show mee laten doen omdat hij fysiek niet in orde was.

Groeten,

Annemarie

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:02

95 % van de paarden die regelmatig bokken onder het zadel, hebben een medisch probleem. Het is dus in theorie mogelijk, dat er een paard met medische problemen in de show komt, die krijgt een bokstopper in, en behalve de pijn in de rug heeft dat dier dan dus ook pijn in de mond en daarna geen mogelijkheden meer om te laten merken dat hij pijn in zijn rug heeft.

Zeer diervriendelijk Sigaar

Ik vind Monty veel goed werk doen, maar dit valt niet te rijmen met het principe "geen geweld gebruiken tegen paarden", waar hij altijd zo mee schermt.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:14

annemariev schreef:
Even om wat onduidelijk recht te zetten, informatie oevr en dierenartskeuring komt niet bij ons vandaan,

Alle paarden die gekomen zijn voor rijtechnische problemen (Zoals King) hebben vooraf de vraag gekregen of ze het paard recent na hebben laten kijken op fysieke problemen. Ze zijn allemaal gecontroleerd voordat ze komen.

Daarnaast worden er toch regelmatig paarden door ons afgewezen als wij denken dat er een fysiek probleem is. Ook in Zuidlaren hebbenwe een paard niet inde show mee laten doen omdat hij fysiek niet in orde was.

Groeten,

Annemarie

Dat bedoel ik dus met nakijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:16

Nah zo een bokstopper is dus niks voor mij Lachen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:16

JoviBan schreef:
luxket schreef:

Het paard heeft dan geleerd zich voortaan maar niet meer te uiten (bijv. z'n vrolijkheid).
De ruiter heeft met zo'n bokstopper nog helemaal niets geleerd. En zal waarschijnlijk nooit leren luisteren naar z'n paard.

Vrolijk heid uiten ze maar in de wei.... Tuurlijk kan een keer onder het zadel geen kwaad maar zoals King dat deed werd het echt gevaarlijk. Een paard weet een heel duidelijk verschil tussen in de wei staan en bokken en onder het zadel met iemand erop bokken. Die beesten zijn echt niet dom hoor, dat onderscheid weten ze echt wel..

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:21

annemariev schreef:

Groeten,

Annemarie

Goed Annemarie, ik hoop dat je me dan ook de uitleg kan geven over die tennessee met schoenen.
Waarom wordt zo een paard wel toegelaten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:40

luxket schreef:
annemariev schreef:

Groeten,

Annemarie

Dat bedoel ik dus met nakijken

Dat is geen nakijken, dat is vertrouwen op de "eerlijkheid" van je gasten. Komt niet echt professioneel over hoor; tenzij jullie persoonlijk al die opgaves gaan verifiëren bij de betreffende artsen.......

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:28

Hun hebben echt wel door met de selectie als ze de paarden vrij laten bewegen of er iets mankeert. Dat zie je als kenner snel aan de manier van hoe een paard beweegt

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:26

Hopenlijk vinden jullie het niet erg dat ik niet in ga op de opemerking over of wij professioneel zijn en of wij aan paarden kunnen zien of ze wat mankeren. Ik laat die beoordeling graag over aan jullie en aan de mensen en paarden waar ik mee werk.

Waar hebben julie het over met een Tennessee met schoenen? Die is niet in de show geweest. Voor mij is dit weer een zoveelste bewijs van stemmingmakerij.

Om jullie te informeren, Monty is adviseur geworden dit jaar van de grootste fokker van tennesse walkers. zij hebben de duurste hengsten. Door de invloed van Monty lopen alle paarden daar nu niet meer op schoenen. Met alle respect, jullie hebben echt geen idee wat wij doen en waar Monty wel of niet mee bezig is.

Dit weekend training gegeven. Wat wij de mensen meegeven is om zoveel mogelijk verschillende mesnen te gaan zien, En vooral op te letten wat je ervan kunt leren. Niet het gemakkelijke afkraken. Al ben je het nog zo oneens met wat iemand doet, kun je altijd nog wat leren.

Wat betreft de bokstopper, ik nodig jullie graag uit om bij mij te komen werken met een aantal bokkers die hier in training komen en mij te laten zien hoe jullie het oplossen. Graag neem ik jullie methode over als die effectief is. Wijw erken op dagelijkse basis met de meest uitdagende paarden en willen graag van jullie ervaring leren. Wel zie ik het graag in de praktijk. Dus, meld je aan en we regelen wat paarden voor je.