Boomloos zadel; trekker dressage endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whoopie

Re: Boomloos zadel; trekker dressage endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:21

Goh harstikke leuk!!!!
Ik heb nog steeds wel belangstelling.

Heb je dan wel verschillende pommels bij het teszadel zodat je kunt wisselen, want dat is dan denk ik wel belangrijk.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen, succes ermee in ieder geval!!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:07

super!! ben erg benieuwd!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:46

Ik heb gister een zadelindruk laten maken met dit zadel via Green Distance. Via een speciale pad kun je zien of je zadel ergens te veel druk geeft. Ik heb dit gemeten met en zonder pad onder het zadel. Zonder pad zag je dat de druk heel mooi gelijkmatig verdeeld wordt. Ik zit zelf echter iets te veel naar links. Daarna heb ik het zadel met pad laten meten en toen was de druk mooi gelijk verdeeld. Natuurlijk heb ik er ook opgelet dat ik wat rechter ging zitten. Er kwam met de pad wel een drukplek richting schouder, 2 pads onder het zadel is toch te veel van het goede Knipoog Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Meten is weten. Wel leuk om te zien dat het zadel al in Nederland te koop is. Ik geloof dat Green Distance ze ook aan het testen is en misschien wil verkopen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:04

@morelia: dus het zadel met een gewoon chabrak geeft geen problemen?

Of heb je nu wel een speciaal pad nodig?

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:26

Fijn dat je dat gedaan hebt, vindt het wel bijzonder dat je met pad meer druk richting de schouder krijgt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:34

morelia schreef:
Ik heb gister een zadelindruk laten maken met dit zadel via Green Distance. Via een speciale pad kun je zien of je zadel ergens te veel druk geeft. Ik heb dit gemeten met en zonder pad onder het zadel. Zonder pad zag je dat de druk heel mooi gelijkmatig verdeeld wordt. Ik zit zelf echter iets te veel naar links. Daarna heb ik het zadel met pad laten meten en toen was de druk mooi gelijk verdeeld. Natuurlijk heb ik er ook opgelet dat ik wat rechter ging zitten. Er kwam met de pad wel een drukplek richting schouder, 2 pads onder het zadel is toch te veel van het goede Knipoog Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Meten is weten. Wel leuk om te zien dat het zadel al in Nederland te koop is. Ik geloof dat Green Distance ze ook aan het testen is en misschien wil verkopen.

zonder pad had je er dan helemaal niks onder of nog een dun dekje ofzo?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:03

Ik heb hem eerst zonder pad getest dan ligt dus alleen de drukmetende pad onder het zadel. Dit gaf een prima resultaat. Daarna met een dikke flexquality endurance pad eronder, maar door dat het geheel samen dan toch echt de dik wordt ( en die dikke pad en de drukmetende pad ) ligt het zadel niet meer goed vandaar dat je toen een lichte druk plek zag op de schouder. Ik kan dus het beste met een gewoon katoenen shabrak rijden puur om het zadel aan de onderkant schoon te houden. Ik vind het een aanrader om eens te testen hoe goed je zadel nu echt past!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:59

Ik heb mij opgegeven voor het testzadel van bitloosrijden.nl, zal het zadel binnenkort kunnen testen. Ben erg benieuwd. Knipoog

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 20:38

Ik ga ook testen, dus over een paar weekjes kunnen jullie een uitgebreid testverslag incl. plip-foto's verwachten Knipoog

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:24

Ah....dus je gaat ook plipppen, hopelijk net zo,n goede uitslag als Morelia.
Als het goed gaat krijg ik het zadel deze week al!!

Spannend Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:58

keep us informed!!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:03

Hoi

Het zadel vandaag gekregen en al gauw even uitgeprobeerd.
Mijn bovenbenen blijken te lang deze vallen nml op de beensteunen.
Ik heb het idee dat het zadel behoorlijk wat druk achter de schouder geeft. Het zadel wordt ook naar voren getrokken omdat de singel automatisch weer achter de voorbenen belandt. Omdat de singelstoten ahw wat ver naar opzij liggen gaat het zadel te ver naar voren.(ben ik nog te volgen?)

Ik ga het vrijdag nog eens proberen, maak de zitting nog iets groter, maar ben bang dat het niet voldoende effect heeft. Jullie horen nog van mij!

Afbeelding

Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:03

Ik denk dat je benen niet te lang zijn maar jij niet lang genoeg zit Knipoog
En dat met de singel is op te lossen met een banaansingel Pling
Maar je hebt wel gelijk hij zit te ver naar voren Boos!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:17

En doe je hem meer naar achteren, dan lijkt het zadel al snel iets te lang voor dit paard.
Hoe lang is dit zadel?

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:17

Hoi

Toch zit ik behoorlijk lang, omdat ik knieklachten heb verdraag ik weinig druk. Je gaat automatisch ook niet helemaal achterin zitten.
Ik zal vrijdag eens kijken of iemand een foto kan maken.

Whoopie kan de lengte van het zadel wel hebben volgens mij. Ik wou het opmeten maar kon de meetband niet vinden. Ga ik nog doen.

Helpt een bananensingel hierbij echt voldoende?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:36

Een banaansingel gaat met de vorm van de buik mee, dus meer ruimte aan de achterkant. Hierdoor schuift de singel nietmeer naar voren en kan je hem dus verder naar achteren plaatsen Pling en dus ook het zadel Knipoog

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:43

Mijn ervaring is dat een banaansingel weinig helpt bij paarden met een buikje. Door de krachten die er op de singel staan rolt de singel zich als het ware op naar voren en is er van het banaanmodel weinig over.
Bij paarden met ruime gangen is een banaansingel wel nuttig, want zo is er meer bewegingsruimte achter de elleboog.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:32

jakkiwakki schreef:
Mijn ervaring is dat een banaansingel weinig helpt bij paarden met een buikje. Door de krachten die er op de singel staan rolt de singel zich als het ware op naar voren en is er van het banaanmodel weinig over.
Bij paarden met ruime gangen is een banaansingel wel nuttig, want zo is er meer bewegingsruimte achter de elleboog.

Een singel die oprolt Verward dan is hij niet stevig genoeg of heb je er een martingaal aan.

Bij mij werkt het echt super en mijn zadel lag na 10min altijd in haar nek, nu nietmeer OK dan!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:23

Hallo

Ik heb het zadel vanochtend nogmaals geprobeerd, de kussens een stuk verder uit elkaar gezet aan de voorkant. Ik vondt dat er teveel druk bleef, dus niet meer gereden. Vindt het wel jammer, maar voor Whoopie is dit gewoon niet het zadel. Ik denk dat een bredere boom bij Whoopie toch nodig zou zijn. Omdat ik er zelf ook niet goed in zat, ga ik dat verder niet meer uitproberen.

Ik ga weer verder met mijn zoektocht. Knipoog

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:02

Shyla25 schreef:
jakkiwakki schreef:

Een singel die oprolt Verward dan is hij niet stevig genoeg of heb je er een martingaal aan.

Bij mij werkt het echt super en mijn zadel lag na 10min altijd in haar nek, nu nietmeer OK dan!

Nee hij zal niet stevig genoeg zijn geweest. Oprollen is misschien een wat groot woord, maar er stond uiteindelijk spanning op 1 vd singelstoten ipv 2.
Het is moelijk en duur om singels te kopen om je proefzadel te testen, ik heb in mijn geval het zadel teruggestuurd. Doet niks af aan het zadel hoor, op mijn knolletje ligt het gewoon niet helemaal lekker en een banaansingel loste het niet op.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:17

whoopie schreef:
Hallo

Ik heb het zadel vanochtend nogmaals geprobeerd, de kussens een stuk verder uit elkaar gezet aan de voorkant. Ik vondt dat er teveel druk bleef, dus niet meer gereden. Vindt het wel jammer, maar voor Whoopie is dit gewoon niet het zadel. Ik denk dat een bredere boom bij Whoopie toch nodig zou zijn. Omdat ik er zelf ook niet goed in zat, ga ik dat verder niet meer uitproberen.

Ik ga weer verder met mijn zoektocht. Knipoog

Ik dacht dat je er 1 met een bredere boom had besteld op proef?
Jammer dat het niet gelukt is, ook ik was er na 2 keer opzadelen al uit dat het niet het goede zadel is. Dit type zadel past blijkbaar soms helemaal niet. Houd ons op de hoogte van je zoektocht!
Als ik me goed herinner was bij de BF voor jou de beugelophanging te ver naar achteren en ach de Ghost hebben we al besproken Knipoog Ik zag laatst op de site van Goedhard Podium zadels, heb me niet goed ingelezen heeft iemand daar ervaring mee? Ik vond die leren wel mooi. Als ik nu nog geen zadel had gevonden, dan was ik met deze zadels verder gegaan, denk ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:18

Podiums zijn hele fijne zadels, maar absoluut niet geschikt voor het ronde type.
Heb er een gehad, vandaar.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:28

@ jw
Ik had een tijdje terug in eerste instantie via duitsland een met brede boom besteld maar had die bestelling weer geannuleerd. Nu had ik het zadel via Bitloos besteld, ze heeft (nog ) geen brede boom, ik hoopte dat deze zou passen maar dus niet!!

Als het goed is ga ik komende week nog een Pegaso sport uitproberen en even later de soft balance gangenpaard boomloos zadel, ben trouwens bang dat dat niets wordt, lees ook al dat die problemen geeft bij bredere paarden.
We zullen zien.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:05

Die boomloze zadels met kussens(panelen) geven toch weer een beetje de problemen die je met boomzadels ook ondervindt, lijkt het.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:11

Niet allemaal. Zulke klachten heb ik bijvoorbeeld nog niet over de StarTrekk zadels gehoord.