Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:35

Arabesk schreef:

Helemaal mee eens!
Ik vind het tamelijk egoistisch om je paard lastig te vallen met een deken, omdat JIJ het niet mooi vindt/teveel werk etc

Egoistisch vind ik wel een beetje ver gaan om eerlijk te zijn. Jij vind mij dus egoistisch omdat ik mijn paard een deken omdoe?
Hij staat wel de hele dag buiten, ook in de winter, ja ook in slecht weer.

Een paard denkt niet zoals wij.. paarden zijn nog altijd gewoontedieren, die laten het gewoon over zich heenkomen. Knipoog

xchantjuhx: onze merrie heeft die neiging ook, zeker met al die vliegen wordt ze echt knettergek en duwt ze bijna door het hek heen..
Na dan maar een vliegenkap enzo op en de rust is wedergekeerd. Kan wel zeggen tegen d'r dat ze eraan moeten wennen, want als ze in het wild zou lopen zou ze dat ook niet opkrijgen.
Denk niet dat ze ernaar zou luisteren

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:47

youngster schreef:
Arabesk schreef:

Helemaal mee eens!
Ik vind het tamelijk egoistisch om je paard lastig te vallen met een deken, omdat JIJ het niet mooi vindt/teveel werk etc

Egoistisch vind ik wel een beetje ver gaan om eerlijk te zijn. Jij vind mij dus egoistisch omdat ik mijn paard een deken omdoe?
Hij staat wel de hele dag buiten, ook in de winter, ja ook in slecht weer.

Egocentrisch op zijn minst, maar dat zijn we allemaal in meer of mindere mate.
We hebben een paard omdat WIJ het leuk vinden.

De mate waarin je je paard aanpast aan JOUW wensen varieert van egocentrisch tot egoistisch.

Mijn paard staat ook niet op de poesta, want dan kan ik m niet meer terugvinden als ik een stukje wil rijden. Daarom dwing ik hem om te grazen op een afgesloten stukje weiland.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:30

Arabesk schreef:
<knip>
Egocentrisch op zijn minst, maar dat zijn we allemaal in meer of mindere mate.
We hebben een paard omdat WIJ het leuk vinden.

De mate waarin je je paard aanpast aan JOUW wensen varieert van egocentrisch tot egoistisch.

Mijn paard staat ook niet op de poesta, want dan kan ik m niet meer terugvinden als ik een stukje wil rijden. Daarom dwing ik hem om te grazen op een afgesloten stukje weiland.

Waarmee je dus toegeeft zelf ook ergens op die schaal tussen egocentrisch en egoïstisch te zitten. Waarom zou het dan slecht zijn als iemand anders ergens anders op die schaal gaat zitten? Wie ben jij om te bepalen wat goed of slecht is voor "mijn" paard, als je nauwelijks weet welke keuzes er zijn in de situatie van die ander.....??
Het is goed iedereen te wijzen op mogelijkheden, maar het is niet aan jou te bepalen WELKE mogelijkheden iemand anders gebruikt. Al was het alleen al omdat sommige omstandigheden mensen nopen tot handelen wat ze liever niet zouden doen. En daarbij heeft lang niet iedereen invloed op de omstandigheden waaronder ze hun paard kunnen houden. De meesten moeten roeien met de riemen die ze hebben, omdat iets beters domweg niet haalbaar is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:51

ikke schreef:
Waarmee je dus toegeeft zelf ook ergens op die schaal tussen egocentrisch en egoïstisch te zitten. Waarom zou het dan slecht zijn als iemand anders ergens anders op die schaal gaat zitten? Wie ben jij om te bepalen wat goed of slecht is voor "mijn" paard, als je nauwelijks weet welke keuzes er zijn in de situatie van die ander.....??
Het is goed iedereen te wijzen op mogelijkheden, maar het is niet aan jou te bepalen WELKE mogelijkheden iemand anders gebruikt. Al was het alleen al omdat sommige omstandigheden mensen nopen tot handelen wat ze liever niet zouden doen. En daarbij heeft lang niet iedereen invloed op de omstandigheden waaronder ze hun paard kunnen houden. De meesten moeten roeien met de riemen die ze hebben, omdat iets beters domweg niet haalbaar is.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Iedereen zorgt anders voor zijn/haar paard. Daar zijn keuzes vooraf gegaan, en ik denk dat iedereen in het belang van zijn/haar paard denkt.
Er is niemand die het recht heeft daar in eerste instantie aan te twijfelen behalve als daar gegronde redenen voor zijn.

In dit topic ben ik ook nergens nog echt feiten tegengekomen waarom een deken echt slecht zou zijn.
Ja je belemmerd de aanmaak van vitamine D en het paard kan zijn vacht niet meer uitzetten. Dit beschouw ik niet als feiten sorry.
Waarom niet?? Omdat ik met mijn eigen ogen zie dat als een paard het met een deken niet warm genoeg heeft, deze alsnog zijn vacht kan uitzetten!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:49

youngster schreef:
In dit topic ben ik ook nergens nog echt feiten tegengekomen waarom een deken echt slecht zou zijn.
Ja je belemmerd de aanmaak van vitamine D en het paard kan zijn vacht niet meer uitzetten. Dit beschouw ik niet als feiten sorry.
Waarom niet?? Omdat ik met mijn eigen ogen zie dat als een paard het met een deken niet warm genoeg heeft, deze alsnog zijn vacht kan uitzetten!

Das natuurlijk een cirkelredenering Knipoog
Hij zal met de deken zijn haren minder snel kunnen opzetten dan zonder. En verder geloof ik het eigenlijk niet als je ziet wat een lading dekens er op sommige paarden liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:50

Als je onder de deken voelt, voel je een oventje. Dus dat koud hebben valt wel mee. Ik voel altijd even en als hij bij de schouders zweet, heeft hij het te warm en als hij heerlijk warm aan voelt, is het goed hoor. Dan kan hij de haren onder zijn buik, achterkant kont, hals, benen opzetten en die zijn vaak zat behoorlijk lang, dus geen probleem lijkt mij. Vitamine D maken ze aan in de zomer oiv zonlicht en dat verwacht ik toch wel dat ze zonder deken staan/lopen. In de winter voeren velen extra vit D in de vorm van levertraanolie of in het voer zit het ook.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:13

russel schreef:
Als je onder de deken voelt, voel je een oventje. Dus dat koud hebben valt wel mee. Ik voel altijd even en als hij bij de schouders zweet, heeft hij het te warm en als hij heerlijk warm aan voelt, is het goed hoor. Dan kan hij de haren onder zijn buik, achterkant kont, hals, benen opzetten en die zijn vaak zat behoorlijk lang, dus geen probleem lijkt mij. Vitamine D maken ze aan in de zomer oiv zonlicht en dat verwacht ik toch wel dat ze zonder deken staan/lopen. In de winter voeren velen extra vit D in de vorm van levertraanolie of in het voer zit het ook.

inderdaad. niets aan toe te voegen verder...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:25

vraag me ook af wat de tegenstanders van een deken hier erger vinden: een deken op, zodat eer sportpaard minder haar creeert en niet bezwijkt aan een longontsteking tgv nat zijn na het werk of dat het paard dus bezweet op stal wordt gezet omdat hij geen deken op mag omdat dit slecht is en vervolgens een longontsteking op loopt.

Tuurlijk dekens zijn niet natuurlijk maar wat is dat tegenwoordig wel? Is het natuurlijk dat jij op de rug van je paard klimt en hem verteld wat hij moet doen. is het natuurlijk dat je hem in stal zet, op de wei in een beperkte kudde waar geen menging is van hengsten en merries, is het natuurlijk dat we hengsten castreren. Kom op zeg, dekens zijn slecht..... wat een onzin, denk dat als je echt hierachter moet staan omdat het "onnatuurlijk" is je beter kunt stoppen met paardrijden.
Denk dat iedereen voor zijn eigen paard moet kunnen bepalen of een deken goed of slecht is. (diegenen die doorschieten daargelaten natuurlijk)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:28

orsini schreef:
vraag me ook af wat de tegenstanders van een deken hier erger vinden: een deken op, zodat eer sportpaard minder haar creeert en niet bezwijkt aan een longontsteking tgv nat zijn na het werk of dat het paard dus bezweet op stal wordt gezet omdat hij geen deken op mag omdat dit slecht is en vervolgens een longontsteking op loopt.

het schijnt dus helemaal geen kwaad te kunnen als een paard nat op de wei gaat, aangezien de vacht werkt als vochttransporteur, die het vocht afvoert waardoor de huid vrij snel droog is, en het paard dus niet te hard afkoelt. persoonlijk vind ik er wat voor te zeggen, paarden in de natuur zweten ook na een flinke galop en moeten dan niet allemaal ziek worden natuurlijk. maar ik hou het toch liever bij een half uurtje op stal, evt met zweetdeken. ik vind het toch een eng idee, en heb er nooit echte onderzoeken over gezien. ik zal mijn DA en therapeut weleens vragen wat zij ervan vinden...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:38

Toen ik mijn paardje kocht had ze nog nooit een deken op gehad.
Zij kwam van een plekje uit het westland en had altijd tussen de kassen gelopen.
Wel op een voldoende grote wei maar toch met behoorlijke beschutting.
Het was winter toen ik haar ophaalde en toen ik haar bij mij op de wei zette stond ze helemaal te rillen.
Nu is mijn wei behoorlijk groot en de wind heeft er vrij spel.
De bomen die er staan bieden te weinig beschutting en ik heb toen besloten om mijn paardje een deken op te doen.
Beter dan een longontsteking te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:25

Eerst dit om misverstanden te voorkomen: ik ben géén tegenstander van dekens. In sommige gevallen is een deken wel goed voor een paard. Mijn dekens liggen al een paar jaar in de schuur, maar ik houd ze achter de hand 'voor het geval dat'. Dus een 'die-hard' in dit opzicht ben ik niet.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je in de wedstrijdsport zit, dat je bang bent dat je paard ziek wordt wanneer het veel zweet en gezweet heeft. Maar een paard wordt niet ziek van zweten. Hun vacht is zo'n geweldig systeem, dat is niet te vergelijken met een mensenhuid. Ze krijgen dus niet zomaar een longontsteking. Maar als iemand ervan overtuigd is dat dit risico er wèl in zit en daarom het risico niet wil nemen, so be it. Dan zul je mij niet horen zeggen dat je 'slecht bezig bent'.

Ik vind het argument dat toch steeds vaker terugkomt, *dat je dan ook maar niet op je paard moet gaan zitten*, een dooddoener. We houden allemaal van onze paarden, we vinden het allemaal heerlijk om op ons paard te rijden. De één gaat daarin de natuurlijke kant op, de ander niet en weer de ander zit daar tussenin. En 'natuurlijk' betekent dan 'zo natuurlijk mogelijk, zo veel mogelijk paard-eigen'.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:33

Wat ik nog niet in dit topic ben tegen gekomen is het voordeel van dekens bij het kwijt raken van warmte. Onze dravers werken hard en zweten daar heel erg bij. Met een (te) lange vacht kunnen ze de warmte die ontstaat door het werk niet voldoende kwijt. Door een deken op te doen blijft de vacht ook in de winter kort en kunnen ze tijdens het werk toch voldoende zweten en afkoelen.

Scheren doe ik niet aan, dat gaat me te ver, maar het in toom houden van de wintervacht dmv een deken om het werk zo voor het paard aangenaam te maken, vind ik een groot voordeel.

Wellicht off topic, maar ik wil nog even op Jovarna's (terechte) opmerking in gaan:
Citaat:
Ik vind het argument dat toch steeds vaker terugkomt, *dat je dan ook maar niet op je paard moet gaan zitten*, een dooddoener. We houden allemaal van onze paarden, we vinden het allemaal heerlijk om op ons paard te rijden. De één gaat daarin de natuurlijke kant op, de ander niet en weer de ander zit daar tussenin. En 'natuurlijk' betekent dan 'zo natuurlijk mogelijk, zo veel mogelijk paard-eigen'.

Hierbij rijst bij mij dan wel de vraag "waar ligt de grens". Want het ís nou eenmaal niet natuurlijk om op een paard te rijden, hem te laten bekappen, inenten en op een klein weiland te zetten in een kudde van onnatuurlijke samenstelling. Waarom is rijden wel OK, een deken of krachtvoer niet en wie bepaalt dat? Wat is wel "natural" en wat niet? Waarom wel kritiek op het ene en niet op het andere? Ik ben d'r niet uit, maar ik zit dan ook ergens op de schaal tussen "natural" en "traditioneel" in Knipoog.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:46

merrieveulen schreef:
het schijnt dus helemaal geen kwaad te kunnen als een paard nat op de wei gaat, aangezien de vacht werkt als vochttransporteur, die het vocht afvoert waardoor de huid vrij snel droog is, en het paard dus niet te hard afkoelt. persoonlijk vind ik er wat voor te zeggen, paarden in de natuur zweten ook na een flinke galop en moeten dan niet allemaal ziek worden natuurlijk. maar ik hou het toch liever bij een half uurtje op stal, evt met zweetdeken. ik vind het toch een eng idee, en heb er nooit echte onderzoeken over gezien. ik zal mijn DA en therapeut weleens vragen wat zij ervan vinden...

Wat in mijn gedachten ook meespeelt is dat, zeker in de winter, een paard al genoeg moeite moet doen om het warm te houden. Tuurlijk daar heeft hij zijn vacht voor om daarbij te helpen, maar zijn lijf heeft meer energie nodig om warmte te produceren dan in de zomer. Als je een paard dan ook nog eens nat in de wei zet en het is niet kraakhelder droog weer heeft het paard nóg meer energie nodig om het warm te krijgen. Dan moet het paard dus iig toegang hebben tot onbeperkt ruwvoer om de kachel brandende te houden. Anders heb je binnen de kortste keren een mager paard staan.

Mijn paard krijgt wel heel veel ruwvoer, maar komt toch behoorlijk vermagerd de winter uit (heb ik gezien in de maanden dat ik ben gaan kijken voor ik hem kocht). Van de winter zal hij weer zonder deken staan, maar als hij nat is van het werk ga ik hem niet pesten door het hem zelf uit te laten zoeken. Dan krijgt hji toch echt even een paar uur een deken op tot hij echt droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:47

promptertje schreef:
Hierbij rijst bij mij dan wel de vraag "waar ligt de grens". Want het ís nou eenmaal niet natuurlijk om op een paard te rijden, hem te laten bekappen, inenten en op een klein weiland te zetten in een kudde van onnatuurlijke samenstelling. Waarom is rijden wel OK, een deken of krachtvoer niet en wie bepaalt dat? Wat is wel "natural" en wat niet? Waarom wel kritiek op het ene en niet op het andere? Ik ben d'r niet uit, maar ik zit dan ook ergens op de schaal tussen "natural" en "traditioneel" in Knipoog.

De grens ligt bij iedereen ergens anders. Het is namelijk heel persoonlijk, en je grenzen zullen ook verschuiven (heb ik bij mezelf ook gemerkt).
Ik bepaal niet voor een ander wat wel en niet ok is en wat in mijn beleving wel of niet natural is; ik bepaal dat alleen voor mezelf en mijn paarden.
Daarin heb ik geen kritiek op anderen, maar ik heb wel moeite met mensen die niet nadenken over wat ze met hun paarden doen, dat ze zich niet afvragen of het allemaal wel zo goed en zo fijn is voor het paard, zich niet verdiepen in het wezen paard en niet kritisch naar zichzelf durven te kijken. Daar heb ik moeite mee, maar ook daar ga ik me niet tegenaan bemoeien, dat heeft immers ook geen zin. Ik doe m'n ding, kàn gelukkig mijn ding doen, en leef met mijn paarden gewoon temidden van 'traditionals'. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:49

Arabesk schreef:

Dat 'straks' wat jij beschrijft is allang de orde van de dag hoor! Ik ben bij diverse dressuur- en springstallen geweest waar dit het leven van een paard is:

- isoleercel, met deken op, uitzicht op blinde muur
- paar uurtjes in de stapmolen
- paar uurtjes op de wei, volledig ingepakt natuurlijk, anders zouden ze zichzelf kunnen bezeren
- vooral ook ALLEEN op de wei, elk paard zijn eigen postzegel

Het afknippen van TASTharen vind ik regelrechte dierenmishandeling. Het zijn TAST haren bedoeld om de omgeving af te tasten! Boos!

Ik weet dat er stallen zijn die zo werken, maar zie toch niet alles zo zwartwit.
Mijn paard staat op een manege/pensionstal, staat in de zomer gewoon 24/7 buiten in een kudde van een stuk of 10, zonder enige bescherming, hooguit een vliegennetje. Ze staat in de winter in een box met weefrek (kan dus haar hoofd naar buiten doen) en heeft uitzicht op haar overbuurman en kan in de rest van de stalgang kijken. stapmolen hebben we niet. Máár, ze staat wel geschoren onder een deken.
Haar oren zijn netjes recht geknipt, sokken heeft ze wel.
In de winter in weidegang bij ons geen optie (kleigrond, dus alles wordt kapot gelopen) Dus ook al zou ik willen, ik kán mijn paard niet al the way natural houden

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:51

promptertje schreef:
Wat ik nog niet in dit topic ben tegen gekomen is het voordeel van dekens bij het kwijt raken van warmte. Onze dravers werken hard en zweten daar heel erg bij. Met een (te) lange vacht kunnen ze de warmte die ontstaat door het werk niet voldoende kwijt. Door een deken op te doen blijft de vacht ook in de winter kort en kunnen ze tijdens het werk toch voldoende zweten en afkoelen.

Scheren doe ik niet aan, dat gaat me te ver, maar het in toom houden van de wintervacht dmv een deken om het werk zo voor het paard aangenaam te maken, vind ik een groot voordeel.

Hier heb je een goed punt. Een vriendin van mij heeft een fjord en een andere een aantal IJslanders waar ze endurance mee rijden. In de winter als ze trainen worden de paarden gedeeltelijk geschoren om ze te helpen met de warmteafvoer. Maar wel zó dat als het regent het water door de lange vacht weggehouden wordt van de geschoren gedeeltes. Dit scheelt ontzettend veel bij de warmteafvoer, wat terug te zien is aan de hartslag tijdens het werk. Die is gemiddeld 10 slagen lager bij een gedeeltelijk geschoren paard dan bij een ongeschoren paard.

Al die paarden staan trouwens gewoon zonder deken het hele jaar door buiten (ja ondanks het geschoren stuk, model reacestreep zeg maar) en hebben het niet koud.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:53

dat lage streepmodel hebben wij dit jaar voor het eerst bij wat manegepony's geprobeert, en ik sta nog steeds versteld van hoe goed het werkt! geen dekens op, en geen bezwete pony's meer na de les

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:55

Werkt goed hè Ja En door de lange vacht kan de regen toch niet op de geschoren gedeeltes komen.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:11

We hebben zelfs een keer die racestreep toegepast bij een fjord die wel onder dek stond en nog steeds teveel haar had. Ze kon echt haar warmte niet kwijt en moest wel op indoor dressuurwedstrijd. Dreigde echt in te storten. Het werkte perfect, vanaf de keel de onderkant van de hals geschoren, stukje onder de buik en bovenaan de voorbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:20

merrieveulen schreef:
orsini schreef:

Niet zo zeer het verkouden worden, meer de spieren die te snel afkoelen en stijfheid op de spieren kan optreden. M.n. de rugspieren kunnen hierdoor bij sommige paarden stram worden. Niet allemaal zijn het rambo's mbt hun spierenopbouw en soeplesse.
Ken genoeg weidepaarden die s'winters een nare hoest hebben. Zo een kudde shets naast mijn paard. Elke winter zijn er wel weer een of meerdere met een hele nare blaf.

Overigens heeft mijn paard ook een keer flink lopen jagen op de wei, hebben hem zeiknat op stal gezet, een open stal en idd de volgende dag was hij snot verkouden, 2 weken behoorlijk lopen hoesten. Dus het kan wel. In de natuur ook hoor. Komt de boze wolf is hij het aapje. Zo heeft de boze wolf weer een lekker hapje en door deze natuurlijke selectie in de kudde heeft zijn waardevolle merries en kroost weer kunnen behouden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:31

ja nogal wiedes dat je paard ziek werd als je hem bezweet in een open stal zette

dat zou niet gebeurd zijn als je hem op de wei had gezet of in een paddock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:44

Als je goed had gelezen, lees je dat IK het zelf niet heb gedaan en dat het daarom ook is gebeurd dat hij ziek is geworden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:18

Ik ben het er zeker mee eens dat je beter je natte paard op het land kan zetten dan in een stal. Tocht is funest, wind niet Haha!

Citaat:
Daarin heb ik geen kritiek op anderen, maar ik heb wel moeite met mensen die niet nadenken over wat ze met hun paarden doen, dat ze zich niet afvragen of het allemaal wel zo goed en zo fijn is voor het paard, zich niet verdiepen in het wezen paard en niet kritisch naar zichzelf durven te kijken. Daar heb ik moeite mee, maar ook daar ga ik me niet tegenaan bemoeien, dat heeft immers ook geen zin. Ik doe m'n ding, kàn gelukkig mijn ding doen, en leef met mijn paarden gewoon temidden van 'traditionals'.

En hier ben ik het ook helemaal mee eens....... Elke avond voor dat ik slapen ga overdenk ik mijn dag...... al mijn lesklanten passeren de revue.. mijn eigen rijden passeert de revue....... en dan zit ik alles te overdenken en dan bedenk ik me hoe dingen anders/beter kunnen. wat een bepaald paard laat tikken, waarom een bepaald paard zo reageert........ ik probeer me elke avond weer in te leven in de paarden die ik die dag gewerkt heb...... en dan stippel ik een plan uit, en dat plan wordt iedere keer weer bijgesteld ........ mensen zouden eens af moeten stappen van wat ze in het boek " hoe hou ik mijn poownie" gelezen hebben als waarheid te zien. ieder paard is een individu, met zijn eigen behoeftes, en eigen eigenaardigheden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:50

inderdaad. maar wat hier gezegd wordt, over het kwijt kunnen van de warmte, daar vind ik ook wel weer wat voor te zeggen. als ik in de winter ga sporten, heb ik een jas aan. na een kwartiertje warming up gaat die jas uit. paarden kunnen hooguit de haren plat leggen, wat niet te vergelijken is natuurlijk, maar juist door het platliggen van de haren kan de warmte minder goed weg. dan kan het (gedeeltelijk) scheren of kort houden van de vacht met een deken voor het paard toch prettiger zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:41

Ik denk dat het scheren van paarden die moeten presteren niet uit de lucht gegrepen is. Logisch als een paard zijn warmte niet kwijt kan, minder goed presteert, meer moet zweten, dus ook meer vocht en zouten verliest, het minder makkelijk heeft.

Dan heb ik het nog wel eens, als ik in de winter flink heb gezweet om af te koelen na een inpanning in rustfase het ineens hartstikke koud krijg. Hoe zit het met die dieren? Hebben ze hard gewerkt, giga gezweet want die dikke bontjas geeft zoveel warmte dat intensief zweten nodig is. De luchttemperatuur is te laag om het zweet snel weer te laten verdampen, dus het natte pak blijft. De huid is al voldoende afgekoeld, nu richting koud krijgen? Die paarden hebben hun proef gelopen, zijn uitgestapt, zijn nog kleddernat omdat ze nu eenmaal een dik pak haar hebben, zweetdeken erover heen (o nee mag niet) deken trekt het vocht op, deken nat, oke 2 dekens. Paard daarna bijna droog, zweet zit immers in de deken. Dan toch beter paard scheren, heeft hij geen last van te veel warmte producering, overmatig zweten is niet nodig en is met een lekker wollen deken ook lekker warm na zijn gedane arbeid. Kan hij lekker relaxed op de trailer zijn hooizak leegeten. Toch niet omdat ze zo gemakzuchtig zijn, het zo mooi is, want eerlijk gezegd zijn geschoren paarden meestal niet mooier, de kleur is dan dof.