aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:59

En dan snap ik bijvoorbeeld weer dat er mensen zijn die zullen vallen over de zinssnede "zoals velen doen" .

Pellie

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:00

jovarna ik haal de extremen aan die TS bedoelt, ik neem aan dat zij al heeft uitgelegd wat ze met extremen bedoelt?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:03

Ik zal idd wel een normal zijn. Ik ben diverse keren wezen kijken bij Emiel Voest, heb zijn boeken gelezen. Vond daarin veel herkenning en slimme aanknopingspunten. Maar verder pin ik mij er niet op vast! Ieder paard is anders, de ene kan je idd vrijheid geven en zal slaafs volgen. Maar dat heeft niks met een methode te maken, dat paard wil het gewoon zelf graag.

Die van ons kan je maar beter met een hoofdstel wegbrengen naar het weiland, anders springt hij zo bij de merrie in het land, logisch dat beestje is altijd willig en volledig verliefd op onze ruin. Voor ieders veiligheid eis ik dus dat hij mij volgt. En dus gaat de menzweep mee zodat ik hem eventueel een aanmoediging kan geven op zijn kont terwijl ik voorwaarts blijf gaan.

En dat mis ik bij veel naturals, de natuurlijke omgang met je paard leer je niet in een boek of met een DVD. Amondi kon wel los mee, het kwam niet in hem op om stout te zijn. Maar hij was geen geschikt exemplaar voor een natural, als het miezerde rende hij al direct zijn stal in, zonder ijzers kon hij niet eens lopen terwijl zijn hoeven keihard waren. Hij is en blijft een watje.

Ulysses is stoer en sterk, zijn moeder wordt zo natural mogelijk gehouden en het koste de fokker dan ook wel wat slik werk toen bleek dat Saskia een boer was die geen zin had om te verongelukken. En dus treedt ze af en toe streng op. En zie: een heerlijk fantastisch paard geworden die nog steeds wel eens spatjes heeft maar met een ferm, PAS OP, al weer weet waar zijn plaats is. Terwijl zijn vorige eigenaar hem eens niet alleen naar het land kon brengen...
Gelukkig is ze normaal genoeg om in te zien dat je bij Ulysses een heel andere aanpak moet hebben dan zijn moeder en dus kregen we deze winter een hele grote stapel dekens van haar, want die gebruikt ze zelf niet meer, maar ze snapt wel dat als je, als paard, alle dagen gereden wordt je toch andere eisen stelt aan je verzorging.

Zij ziet ook in dat je een paard niet natural kunt houden in Holland. Dan moet je al in Spanje o.i.d. wonen met oneindig land tot je beschikking. een weiland is helemaal niet goed voor een paard, er staat veel te veel te vreten en ze hebben veel te weinig ruimte om paard te zijn. En dus zal ook zij gewoon schipperen.

En dus moeten wij mensen een heleboel zaken overnemen die ze anders in de vrije natuur krijgen. Zoals bijvoorbeeld borstelen! rollen in een weiland of rollen op de rotsen of schurken door de bomen en wassen in een riviertje, het gebeurt allemaal niet hier en dus moeten wij dat doen.

Inenten en ontwormen, ook zo iets. In de natuur maakt 1 paard meer of minder niet uit, voor ons zou het een drama zijn om je paard te verliezen aan een worminfectie.

Een leider geven, een paard heeft daar behoefte aan. Iemand moet hem vertellen wat de regels zijn, het liefst een Alfa merrie maar omdat wij hem tussen de mensen zetten moet de mens dat over nemen, daar moet je gevoel voor hebben. Dat kan je leren maar de aanleg moet er wel zijn.
Een echte natural moet ook met zijn boerenverstand al een paard kunnen bereiken! Als je dat overwicht niet hebt dan helpt geen enkele methode.

En als dat dan afgeraden wordt door een of andere goeroe( mag dat wel moddie's?) dan moet je eens gaan kijken hoe die lui hun eigen paarden houden. Hebben zij ook 1 weiland beschikbaar of hebben ze een ranch of landgoed? Komen hun paarden 's nachts op stal? Gaan ze er iedere dag mee om of lopen ze dagen in een kudde te zwerven en letten ze op zichzelf. Is het berijden van een paard al niet zowiezo in strijd met de wetten van de naturals?

En dan misschien wel het belangrijkste: waarvoor heb je een paard? Om naar te kijken of om te gebruiken, rijden, fokken, mennen etc?
Als je een paard alleen hebt om naar te kijken kan je hem beter aan een ander laten, denk ik. Zoek dan een andere hobby. De omgang met een paard of pony vind ik fantastisch, ik rij zelf niet meer. Maar als dat het enige is dan ga ik de paarden van mijn buren wel verzorgen, dat scheelt een bulk geld.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:09

amondi schreef:
En dan misschien wel het belangrijkste: waarvoor heb je een paard? Om naar te kijken of om te gebruiken, rijden, fokken, mennen etc?
Als je een paard alleen hebt om naar te kijken kan je hem beter aan een ander laten, denk ik. Zoek dan een andere hobby. De omgang met een paard of pony vind ik fantastisch, ik rij zelf niet meer. Maar als dat het enige is dan ga ik de paarden van mijn buren wel verzorgen, dat scheelt een bulk geld.

Daar zal hem het verschil wel in zitten Amondi, ik heb geen paarden om te "gebruiken". Ik heb paarden om mee samen te werken, en dat dat geld kost boeit mij niet zo. De paarden zijn er niet alleen voor mij, ik ben er ook voor de paarden.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:12

promptertje schreef:

Daar zal hem het verschil wel in zitten Amondi, ik heb geen paarden om te "gebruiken". Ik heb paarden om mee samen te werken, en dat dat geld kost boeit mij niet zo. De paarden zijn er niet alleen voor mij, ik ben er ook voor de paarden.

Ben geen natural maar hier sluit ik me volledig bij aan.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:16

Ik ben ook absoluut geen natural IMJ, een paard mag van mij best hard werken, maar ik vind ook dat hij daar best wat plezier in mag hebben.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:17

Morrie schreef:
uit eigen ervaring kan ik je meedelen dat het toch erg helpt hoor:

Hmmm; je wordt door je paard over het erf gesleurd, je kan hem niet vastbinden, hebt continu hulpmiddelen nodig (leadrope, carrotstick), en je hij kan niet stilstaan zodat je een klusje als borstelen oid kan doen (gooi jij dan gewoon het zadel/tuig erop als hij onder de prut zit?)

Morrie schreef:
Ik had ook in de dressuurlessen kunnen blijven steken en nooit een stap verder gekomen, zoals velen doen.

In alle disciplines/methodes zijn mensen die geen stap verder komen. Ligt dat dan aan de discipline/methode of aan de mensen?

Bovendien: als ik zie wat bepaalde mensen die wel het hele NH gebeuren beheersen kunnen met hun paard denk ik dat jij nog een lange weg te gaan hebt. Dus of je door het toepassen van een andere methode direct een stap verder bent, betwijfel ik.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:18

Het lijkt me nu ook weer niet de bedoeling om er gelijk een persoonlijke discussie van te maken .

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:19

@ Amondi je hebt je duidelijk niet verdiept in de natural zaken zoals NH en NB

een leider zijn voor je paard is nou precies wat Parelli probeert duidelijk te maken, maar wel in overleg. Blijf altijd vriendelijk naar je paard, maar treedt op als het nodig is. Even vrij vertaald.

Je kan je paard niet natuurlijk houden hier, maar wel zo natuurlijk mogelijk! Er zit een verschil tussen 23/7 box, of 24/7 buiten in paddock en in groepen.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:22

Sorry maar ik moet het toch echt even voor Morrie opnemen. De manier waarop zij ervoor kiest met haar paard om te gaan is haar keuze en het werkt voor haar. Dat anderen het anders zouden doen, of een andere definitie hebben van "het werkt", doet daar niets aan af. En de vraag aan wie of wat het ligt heeft ze allang zelf beantwoord, dat zijn open deuren. Haar paard, haar keuze.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:27

Net als je ervoor mag kiezen om je paard te "gebruiken" of dat je hem alleen in de wei laat staan. Is ieders vrije keuze, iedereen mag dat zelf beslissen, daar heeft een ander helemaal niks mee te maken .

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:28

Citaat:
Hmmm; je wordt door je paard over het erf gesleurd, je kan hem niet vastbinden, hebt continu hulpmiddelen nodig (leadrope, carrotstick), en je hij kan niet stilstaan zodat je een klusje als borstelen oid kan doen (gooi jij dan gewoon het zadel/tuig erop als hij onder de prut zit?)

goh wanneer ben jij bij mij op stal geweest om dit te constateren?

Kom eens een keer langs, dan zal ik je een demo geven en dan kan echt een oordeel vellen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:28

Wat ik zo vreemd vind is dat veel mensen schijnen te denken dat naturals niet optreden tegen hun paard. Dat gebeurt zeker wel, het idee is juist dat jij de leider bent, niet je paard.

Het hele topic draait juist om vrije keuze toch? Waarom dan het gezeur op 1 persoon die aangeeft dat voor haar een bepaalde methode werkt? Wees blij dat zij verder heeft gezocht naar iets wat wél voor haar werkt, wat maakt het jullie uit dat zij er voor kiest om de sokken van haar paard niet te wassen omdat ze haar paard niet wil vastzetten? Waar schrijft ze dat ze door haar paard het hele erf over gesleurd wordt? Volgens mij schrijft ze juist dat dat niet meer gebeurt omdát ze nu met die methode werkt! Prima voor haar toch?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:30

Het idee dat ik heb, roep maar als ik het verkeerd heb:

In de paardenwereld wordt op niet alle plaatsen even leuk met elkaar omgegaan. Mensen die zich niet aan de geldende norm op een stal houden worden al snel met de nek aangekeken.

Als iemand dan op een gegeven moment tot een inzicht komt dat een andere methode wellicht beter past bij desbetreffend paard dan zorgt dit voor veel rare blikken, rare reacties tot en met beledigingen en negeren aan toe. Zo'n paardenliefhebber zal zich dan gedwongen voelen zich te verdedigen en wellicht uiteindelijk verhuizen naar een andere stal met 'gelijkgestemden' met wellicht vergelijkbare ervaringen.

Met deze ervaringen komen deze mensen vervolgens op het internet terecht. Gewend zich te verdedigen zal dat ook hier weer gebeuren.
En dan heb ik het niet alleen over 'naturals', maar ook over 'enduranceruiters', 'mensen met dravers', 'mensen met tinkers' vul maar in etc. etc. etc..

De paardenliefhebbers die het geluk hebben gehad in een ruimdenkendere omgeving te zijn, diverse takken van paardensport en omgang gezien te hebben kan dit dan al snel wat 'extreem' overkomen.

Mensen die gewoon belangstelling hebben in wat anderen doen en van elke stroming, richting, methode wat meepakken kunnen hierdoor afgeschrikt worden.

Hier wordt regelmatig het vergelijk getrokken met gelovigen die willen bekeren. Is het vergelijk niet beter te trekken met ex-rokers die gestopt zijn met roken? Ex-rokers zijn vaak veel en veel fanatieker tegen roken en rokers dan mensen die nog nooit van hun leven gerookt hebben.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:31

Ja juist omdat je weet als roker wat de schade is.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-04-06 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:36

Dan nog zul je het altijd per paard moeten bekijken en per individuele omstandigheden en mogelijkheden.

Dus per definitie roepen 'ijzers zijn slecht', 'boks is slecht', 'biks is slecht', 'dressuur rijden is slecht', 'endurance is slecht', 'SGW rijden is slecht' (om ook maar wat andere zaken omhoog te halen) daarmee doe je de individuele situaties geen recht.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:38

promptertje schreef:
Ik ben ook absoluut geen natural IMJ, een paard mag van mij best hard werken, maar ik vind ook dat hij daar best wat plezier in mag hebben.

En volgens de die hard natural kan dat dus niet! Daar gaat het hier precies om. Als ik van mijn paard eis dat hij doorloopt naar zijn weiland, dan ben ik een slavendrijver. Alleen weet ik zeker dat hij er heel veel plezier heeft, als hij er eenmaal is. Maar dan wel op mijn manier omdat ik geen confrontatie wil met 500 kg athletisch vermogen!
En dus kan Parelli of Voest of weet ik wie op dat moment de pot op, ik ben de BAAS, en zo te horen werk jij zo ook.
Ik ben een fantastische vriendin voor mijn paard, eten, beweging, kroelen, borstelen, 7 jaar zoeken naar een weiland in de buurt, iedere ochtend als eerste het bed uit, want Ulysses zal wel trek hebben, ik ga nooit op vakantie. En dan heeft hij ( voorzover hij dat verteld) ook nog plezier in zijn werk!
En in de winter heeft hij een deken, hij wordt gereden met een mylerbit, ijzers ( geen NB, smid vond dat onzin) En (oh wat erg), om diefstal te voorkomen staat hij 's nachts in de paddox cq inloopstal, helemaal alleen!

En dan gaat het erom dat anderen je dan een slechte baas vinden want je MOET met hem in overleg. Helaas werkt mijn boerenverstand niet zo, ik beslis en hij volgt. Ik wil overwicht dan moet ik respect afdwingen. En de natural die hards vinden dat niet, respect moet je krijgen. Helaas werkt dat niet zo. Wat er ook beweert wordt.

En vervolgens doen ze dingen die ik vind grenzen aan verwaarlozing( hier in Nederland dan, je moet alles in zijn juiste perspectief zien) Niet borstelen, geen strobed, geen ijzers, geen leiding geven, geen Bix etc.

Dat kan gewoon niet goed zijn voor een paard dat zover van de natuur afstaat als onze huis tuin en keukenpaarden.
Hoeveel naturals zouden hun hond buiten laten slapen en niet bijvoeren?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:42

Arabesk, ik vind het persoonlijk wat lastig discussieren als je telkens je bericht aanpast nadat ik mn reactie al geplaatst heb .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:43

Morrie schreef:
goh wanneer ben jij bij mij op stal geweest om dit te constateren?

Dat leidt ik af uit jou eerdere posts...

Speedster schreef:
Sorry maar ik moet het toch echt even voor Morrie opnemen. De manier waarop zij ervoor kiest met haar paard om te gaan is haar keuze en het werkt voor haar.

Is ook haar keuze. Maar zij schildert de 'normale boerenverstand methode' en dressuur af als slecht. Als oorzaak van alle ellende. En dat is mi niet terecht.

En dan die opmerking 'net als zovelen doen'...

Inderdaad heb je in de dresuur mensen die stomweg alles klakkeloos kopieren, imiteren en als een schaap achter de kudde aanhobbelen zonder er over na te denken, maar dat is met NH net zo. Daarmee is een bepaalde methode nog niet meteen slecht.

Arabesk schreef:
Zo is het met naturals ook, juist omdat we weten dat 23/7 box schadelijk is

Wat een onzin! weer die hokjesgeest. Ik als 'boerenverstander en dressuurmiep'weet ook dat 23/7 een paard in een box zetten slecht is. Daar hoef ik geen natural voor te zijn.

Wendy schreef:
het idee is juist dat jij de leider bent, niet je paard.

Dat is mijn idee ook. En als je je verdiept in de dressuur en de 'normale boerenverstandmethode'dan is het ook de bedoeling dat je op vriendelijke en rechtvaardige wijze met je paard omgaat. Dan is een bit en sporen bedoelt als verfijnt communicatiemiddel, niet om je paard de mond mee te flossen of lek te prikken. Schreeuwen, slaan en je zelfbeheersing verliezen is in de reguliere sport ook 'not-done'. Dat het gebeurd is erg. Maar bij nb gebeuren ook erge dingen doordat mensen het niet goed toepassen. Het ligt imo dan niet aan de methode, maar aan degene die het toepast.

Apple schreef:
Dan nog zul je het altijd per paard moeten bekijken en per individuele omstandigheden en mogelijkheden.

Dus per definitie roepen 'ijzers zijn slecht', 'boks is slecht', 'biks is slecht', 'dressuur rijden is slecht', 'endurance is slecht', 'SGW rijden is slecht' (om ook maar wat andere zaken omhoog te halen) daarmee doe je de individuele situaties geen recht.

Precies.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:45

Amondi, je haalt wat dingen door elkaar: een natural hoeft niet aan NH te doen, en iemand die aan NH doet hoeft geen natural te zijn. Ik ben geen natural maar wel enthousiast Parelli-er. Mijn paarden hebben dekens en ijzers, soms een bit in, en doen mee aan wedstrijden.

En ik ben absoluut de baas over ze, altijd! Laat daar geen misverstand over bestaan. Ik ben alleen een baas zonder menzwepen of ander materiaal, ik hoef geen klappen uit te delen, mijn paard doet wat ik wil omdat hij dat wil, niet omdat ik hem dwing.

Je hebt een beetje een verkeerd beeld van Parelli geloof ik. Je bent de baas, maar geen tiran of dictator. Je paard doet dingen voor je uit vrije wil, niet uit angst of onderdanigheid.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:49

Prompt, ik haal dit er even uit:

Citaat:
een natural hoeft niet aan NH te doen, en iemand die aan NH doet hoeft geen natural te zijn

Dat vind jij en dat vind ik.

Ik geloof dat het beeld van het "extremisme" veroorzaakt wordt doordat zowel 'naturals' als 'normals' van mening zijn dat het een niet zonder het ander kan .

En dat vind ik erg jammer en zorgt voor veel onbegrip .

(tussen haakjes: leuk dat je weer regelmatig terug bent op Bokt ).

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:50

Citaat:
Maar zij schildert de 'normale boerenverstand methode' en dressuur af als slecht. Als oorzaak van alle ellende.

in het geval van MIJN paard (ZWAAR TREKPAARD met beenstandafwijking zoals ik al wel 10 x vermeld heb) is dressuur heel erg slecht, zal ik ook beslist nooit meer doen met hem, ik heb er ZELF ook de pest aan, heb het teveel jaren zonder noemenswaardig succes gedaan vroeger.

boerenverstand: ik benijd de mensen die ermee gezegend zijn, heb ik vanmorgen al zeker 2 x getypt hier... ik heb het niet, zal wel genetisch bepaald zijn ofzo, ik weet het niet, maar ik heb het gewoonweg niet, ik moet alles leren op het gebied van omgaan met paarden (en honden ook overigens, maar die heb ik niet meer)

nu houd ik ermee op hier, het kost me teveel energie om iedere keer weer dingen uit te leggen die toch weer verkeer begrepen en geinterpreteerd worden, ik hoop dat jullier er ooit uit komen, maar ik denk dat dit zo'n kwestie is waar men nooit uit zal komen...... waar je je gewoon bij moet neer leggen dat mensen dingen anders doen dan jij graag zou willen zien.

Btw vind ik het ook heel naar dat ik uitgemaakt word voor iemand die z'n paard verwaarloosd omdat ik hem niet spic en span glanzend gepoetst in de wei heb staan,mensen die mij kennen in het echt, zullen begrijpen waarom ik me hierdoor zeer gekwetst voel.......

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:51

Daar is dan toch niets mis mee Morrie? Als je kijkt naar jouw paard en zijn mogelijkheden?

Alleen, als er anderen zijn die het anders doen (omdat zij kijken naar hun paard) dan zou dat ook moeten kunnen lijkt mij.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:53

Apple schreef:
Prompt, ik haal dit er even uit:

Citaat:
een natural hoeft niet aan NH te doen, en iemand die aan NH doet hoeft geen natural te zijn

Dat vind jij en dat vind ik.

Ik geloof dat het beeld van het "extremisme" veroorzaakt wordt doordat zowel 'naturals' als 'normals' van mening zijn dat het een niet zonder het ander kan .

En dat vind ik erg jammer en zorgt voor veel onbegrip .

(tussen haakjes: leuk dat je weer regelmatig terug bent op Bokt ).

Je hebt volkomen gelijk dat sommigen in beide kampen denken dat het één niet zonder het andere kan. Als je net als ik in het midden zit, krijg je klappen van beide kanten : de boerenverstanders vinden het Parelli-en helemaal niks, de naturals verketteren mijn ijzers en dekens.

Is er ook een "middengroepering", die een eigen hoekje op bokt kan krijgen ?

En juist door die aparte hoekjes heb ik bokt weer gevonden; zowel de dravers als het NH gebeuren vind ik nu terug. En een heleboel dierbare mensen natuurlijk .

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:56

Ik heb respect voor iedereen die met respect met zijn paard omgaat! Of dat nou Engels rijden, western of natural is. En in elke tak vind je mensen die doorslaan. Eerlijk gezegd vind ik ook dat je je wel moet aanpassen aan de omgeving, waar je met je paard staat. Als je als enige natural op een dressurstal staat kun je verwachten dat jouw handelwijze vragen oproept (en niet elke vraag is meteen kritiek!). Als je dan je ontsnapte paard op natural wijze van plaats wil laten veranderen, moet je je m.i. ook realiseren dat dat dus niet overal kan. Je gaf zelf al aan dat er fietsen en autos op een terrein staan. Natural is mooi, maar dan moet je ook wel een passende natural omgeving hebben! Ikzelf heb ook de boeken en videos van Parelli en Voest en Hempfling, dus ik weet waar ik het over heb, en heb zelf een combi gemaakt met mijn merrie: ik rijd gewoon Engels, maar verder ga ik wel natural met haar om, doe grondwerk etc. Dat past prima op een "gewone dressurstal", ik heb geen last van anderen en zij niet van mij. Uit veel reacties blijkt dat mensen geen berip voor elkaars manier van omgang met hun paard hebben, maar zelf ook niet erg bereid zijn om wat water bij de wijn te doen en zich op bepaalde punten aan te passen aan stalgenoten of de omgeving. Dit geld zowel voor traditionele paardenmensen als voor naturals! (Ik zeg dit in zijn algemeenheid!).