Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
amondi schreef:En dan misschien wel het belangrijkste: waarvoor heb je een paard? Om naar te kijken of om te gebruiken, rijden, fokken, mennen etc?
Als je een paard alleen hebt om naar te kijken kan je hem beter aan een ander laten, denk ik. Zoek dan een andere hobby. De omgang met een paard of pony vind ik fantastisch, ik rij zelf niet meer. Maar als dat het enige is dan ga ik de paarden van mijn buren wel verzorgen, dat scheelt een bulk geld.
promptertje schreef:
Daar zal hem het verschil wel in zitten Amondi, ik heb geen paarden om te "gebruiken". Ik heb paarden om mee samen te werken, en dat dat geld kost boeit mij niet zo. De paarden zijn er niet alleen voor mij, ik ben er ook voor de paarden.
Morrie schreef:uit eigen ervaring kan ik je meedelen dat het toch erg helpt hoor:
Morrie schreef:Ik had ook in de dressuurlessen kunnen blijven steken en nooit een stap verder gekomen, zoals velen doen.
Citaat:Hmmm; je wordt door je paard over het erf gesleurd, je kan hem niet vastbinden, hebt continu hulpmiddelen nodig (leadrope, carrotstick), en je hij kan niet stilstaan zodat je een klusje als borstelen oid kan doen (gooi jij dan gewoon het zadel/tuig erop als hij onder de prut zit?)
promptertje schreef:Ik ben ook absoluut geen natural IMJ, een paard mag van mij best hard werken, maar ik vind ook dat hij daar best wat plezier in mag hebben.
Morrie schreef:goh wanneer ben jij bij mij op stal geweest om dit te constateren?
Speedster schreef:Sorry maar ik moet het toch echt even voor Morrie opnemen. De manier waarop zij ervoor kiest met haar paard om te gaan is haar keuze en het werkt voor haar.
Arabesk schreef:Zo is het met naturals ook, juist omdat we weten dat 23/7 box schadelijk is
Wendy schreef:het idee is juist dat jij de leider bent, niet je paard.
Apple schreef:Dan nog zul je het altijd per paard moeten bekijken en per individuele omstandigheden en mogelijkheden.
Dus per definitie roepen 'ijzers zijn slecht', 'boks is slecht', 'biks is slecht', 'dressuur rijden is slecht', 'endurance is slecht', 'SGW rijden is slecht' (om ook maar wat andere zaken omhoog te halen) daarmee doe je de individuele situaties geen recht.
Citaat:een natural hoeft niet aan NH te doen, en iemand die aan NH doet hoeft geen natural te zijn
Citaat:Maar zij schildert de 'normale boerenverstand methode' en dressuur af als slecht. Als oorzaak van alle ellende.
Apple schreef:Prompt, ik haal dit er even uit:Citaat:een natural hoeft niet aan NH te doen, en iemand die aan NH doet hoeft geen natural te zijn
Dat vind jij en dat vind ik.
Ik geloof dat het beeld van het "extremisme" veroorzaakt wordt doordat zowel 'naturals' als 'normals' van mening zijn dat het een niet zonder het ander kan.
En dat vind ik erg jammer en zorgt voor veel onbegrip.
(tussen haakjes: leuk dat je weer regelmatig terug bent op Bokt).