[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:22

absoluut niet. dat is ook helemaal niet de opzet van de JU. het is bedoeld om de relatie met je paard te verbeteren, en de band te versterken. wat dat kind deed is dus zeker geen JU.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:28

Dat deed ze niet maar dat dacht ze wel...en zo zijn er helaas nog veel te veel....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:30

Cassidy schreef:
Dat deed ze niet maar dat dacht ze wel...en zo zijn er helaas nog veel te veel....

inderdaad, je ziet ze meer en meer. maar zo is het niet alleen met de JU, maar ook met andere dingen. laatst een advertentie gezien van twee meiden die een stang en trens hoofdstel zochten voor hun verzorgshet. arm dier....

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:19

Ja precies dat is niet alleen zo voor JU, maar voor een hele hoop dingen. BIjvoorbeeld het gebruik van sporen, ze kunnen goed gebruikt worden en daardoor effectief zijn en hierdoor niet het paard verpesten of helemaal verkeerd gebruikt worden, waardoor het paard niet meer goed op beenhulpen reageert.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:22

ik heb dat boek gelezen wat Monty Roberts heeft geschreven, een autobiografie van zijn leven zegmaar en op het einde wordt uitgelegd hoe de join up wordt gedaan..

bij mijn pony werkt het heel goed, heb het 2 maanden geleden ofzo gedaan!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:20

Ik wilde ook even iets toevoegen over mijn ervaringen met de Join-up.

Een jaartje geleden stond ik met mijn pony op een stal waar op dat moment een paard van iemand anders ingereden werd. Dit lukte niet door de eigenaar zelf (paard had te weinig vertrouwen) en toen hadden ze iemand erbij gehaald die ervaring had met de Join-up. Deze paste dit toe iedere keer voordat zij erop ging zitten. In het begin ging het goed, maar later begon het paard telkens als iemand erop ging rijden op een gegeven moment gigantisch uit zijn dak te gaan. Het leek inderdaad net of het paard psychisch helemaal in de war was en de ruiter op hem niet meer vertrouwde.
Daarom denk ik dat de Join-up zeker geen goed idee is. In ieder geval niet bij dit onzekere paard. Onderhand is het paard op een andere manier ingereden en is er helemaal niks meer aan de hand.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:08

Het is ook grote onzin om het elke keer toe te passen, en dat is ook zeker niet de bedoeling.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 01:25

inderdaad, in sommige boeken wordt de JU ook als vanzelfsprekend beschouwd, bijna als onderdeel van de dagelijkse training. maar zo werkt het nou eenmaal niet, er zijn genoeg paarden waarvoor het een te radicaal middel is....

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:54

super! ook heel duidelijk uitgelegt! ga ik zeker een x uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:41

Whisper_X schreef:
super! ook heel duidelijk uitgelegt! ga ik zeker een x uitproberen!

Waarom zou je het willen uitproberen Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 00:39

Lintjuuuh schreef:
Het leek inderdaad net of het paard psychisch helemaal in de war was en de ruiter op hem niet meer vertrouwde.
Daarom denk ik dat de Join-up zeker geen goed idee is. In ieder geval niet bij dit onzekere paard. Onderhand is het paard op een andere manier ingereden en is er helemaal niks meer aan de hand.

Als je niet weet wat er na de JU volgen moet, en als je niet weet dat er een heel traject op volgt en de JU alleen de eerste stap is, en je de JU standaard mee gaat nemen voordat je in het zadel stapt, schort er een heleboel aan je kennis van het opleiden van paarden. De JU is geen wondermiddel, er volgt een heel traject na het toepassen van de methode, maar dat zien de meesten niet die een demonstratie van MR hebben gezien.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 01:37

Cassidy schreef:
Lintjuuuh schreef:
Het leek inderdaad net of het paard psychisch helemaal in de war was en de ruiter op hem niet meer vertrouwde.

Als je niet weet wat er na de JU volgen moet, en als je niet weet dat er een heel traject op volgt en de JU alleen de eerste stap is, en je de JU standaard mee gaat nemen voordat je in het zadel stapt, schort er een heleboel aan je kennis van het opleiden van paarden. De JU is geen wondermiddel, er volgt een heel traject na het toepassen van de methode, maar dat zien de meesten niet die een demonstratie van MR hebben gezien.

helemaal juist, en niets aan toe te voegen...

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:43

ik ben van plan om in de kerstvakantie voor het eerst een join-up te doen.
ik heb er aardig wat over gelezen, en ik weet nu goed hoe het moet. ik heb het nog nooit gedaan, dus heeft iemand tips?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:46

Mijn tip is: niet doen.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:57

Cassidy schreef:
Mijn tip is: niet doen.

waarom dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:08

Omdat je alleen door lezen in een boek de ervaring niet krijgt, omdat je de reactie van het paard door alleen over de JU te lezen niet helemaal leert lezen, en als de reactie van je paard NIET die uit het boekje zijn, hoe je dat dan op moet lossen, hoeveel druk je moet zetten, of wanneer je druk moet minderen. Als er geen reden is voor een JU, doe hem dan niet. Je kunt er zo makkelijk echt je paard mee verkloten!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:23

Cassidy schreef:
Omdat je alleen door lezen in een boek de ervaring niet krijgt, omdat je de reactie van het paard door alleen over de JU te lezen niet helemaal leert lezen, en als de reactie van je paard NIET die uit het boekje zijn, hoe je dat dan op moet lossen, hoeveel druk je moet zetten, of wanneer je druk moet minderen. Als er geen reden is voor een JU, doe hem dan niet. Je kunt er zo makkelijk echt je paard mee verkloten!

je zegt dat je door alleen lezen geen ervaring krijgt, maar ik moet volgens jou het ook niet gaan proberen. hoe moet ik dan anders ervaring krijgen? en eens moet de eerste x zijn, lijkt me.. Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:31

Die ervaring krijg je het beste door les te nemen, en het onder begeleiding te doen van iemand die er verstand van heeft, en niet door trial and error. Is het je eigen paard waar je het op toe wilt passen? Dan moet je het helemaal zelf weten. Je bent er in gedachten al een hele poos mee bezig, dus vooral doen. Zonde van je paard als het goed verkeerd gaat, en helaas valt dat niet altijd weer recht te breien, maar wie zijn kont brand moet op de blaren zitten. Het is alleen zo jammer dat er weer een onschuldig paard de dupe van is...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:40

inderdaad cassidy. bewust een JU zomaar uitvoeren zonder enige begeleiding of ervaring leidt vaak tot niets, of minder. ik heb ooit iemand geholpen, maar zij had er totaal geen gevoel voor, en het paard begreep er dan ook niets van. toen ik het zelf deed ging het netjes zoals 'het hoort'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:44

En dan heb je de mensen waarbij "het paard niet gevoelig is voor de JU". Met andere woorden, waar hij "niet lukt". En dat is dan omdat ze te weinig druk houden, of de tekenen niet kunnen lezen van het dier.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:46

Cassidy schreef:
Die ervaring krijg je het beste door les te nemen, en het onder begeleiding te doen van iemand die er verstand van heeft, en niet door trial and error. Is het je eigen paard waar je het op toe wilt passen? Dan moet je het helemaal zelf weten. Je bent er in gedachten al een hele poos mee bezig, dus vooral doen. Zonde van je paard als het goed verkeerd gaat, en helaas valt dat niet altijd weer recht te breien, maar wie zijn kont brand moet op de blaren zitten. Het is alleen zo jammer dat er weer een onschuldig paard de dupe van is...

tsjah, ik zou dat ook het liefste willen(begeleiding) maar ik zou nou egt niemand weten die hier (>woudenberg) begeleiding geeft in nh. weet jij dan wel iemand? En voor de duidelijkheid: ik wil dus echt nooit mijn paard verpesten, dus zeg dat alsjeblieft niet. ik wil alleen maar de band versterken, en als dat fout is, dan weet ik het ook niet meer

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:49

Cassidy schreef:
En dan heb je de mensen waarbij "het paard niet gevoelig is voor de JU". Met andere woorden, waar hij "niet lukt". En dat is dan omdat ze te weinig druk houden, of de tekenen niet kunnen lezen van het dier.

nou, zo te horen denk je dat ik een een of andere halvegare sukkel ben die dit wel een leuk spelletje vind.
voor de duidelijkheid: ik heb me er goed in verdiept, dus ik weet echt wel hoe het in elkaar zit. ik heb gewoon nog geen ervaring in rl

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:52

het versterken van de band is zeker niet verkeerd, maar er zijn meer middelen om dat te doen dan de JU. bedenk je ook dat als jouw goed bedoelde poging verkeerd wordt geïnterpreteerd, het je hele band met je paard kan verwoesten. vraag daarom hulp, en werk aan de band met je paard door bijv. t-touch of eenvoudige grondwerkoefeningen. ik heb met mijn paarden een ijzersterke band, en bij geen van hen heb ik een JU uitgevoerd. gewoon omdat het niet nodig is, en ik aan andere, minder heftige middelen genoeg heb gehad. ondanks het feit dat mijn oudste paard geen makkelijke jongen is.

het je erin verdiepen kan, en is ook zeker nodig, maar ik hoor vaak van mensen (die er echt moeite voor doen ook), dat ze bepaalde tekenen kunnen herkennen. dat zijn dan de 'overduidelijke' dingen, zoals hoofd omlaag, en kauwen. de laatste twee paarden waarbij ik de JU daadwerkelijk gebruikt heb, lieten deze tekenen helemaal niet zien. sterker nog, en eigenaren, die in beide gevallen stonden te kijken, zagen helemaal niets. ik wel, omdat ik geleerd heb op minimale signalen te letten. zonder ervaring zie je die signalen niet, en druk je misschien door terwijl dat helemaal niet nodig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:52

Ik mis de reden waarom je de JU bij je paard zou willen toepassen. Tot die tijd schaar ik je idd in onder de kinderen met shetjes die de JU meenemen omdat het de band beter maakt. Paard, vergeef het hen, want ze weten niet waar ze mee bezig zijn....

* Edit: het is dus wel om de band te verbeteren. Daar zijn dus andere methodes voor dan de JU. Als jij je paard aan een JU onderwerpt en daarna verkeerd met hem omgaat, is de hele JU voor niets geweest. Dat is wat ik riep met: JU is het begin en daarna volgt een heel traject....dat dus niet iedereen weet en ook niet ziet of leest....

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:56

merrieveulen schreef:
het versterken van de band is zeker niet verkeerd, maar er zijn meer middelen om dat te doen dan de JU. bedenk je ook dat als jouw goed bedoelde poging verkeerd wordt geïnterpreteerd, het je hele band met je paard kan verwoesten. vraag daarom hulp, en werk aan de band met je paard door bijv. t-touch of eenvoudige grondwerkoefeningen. ik heb met mijn paarden een ijzersterke band, en bij geen van hen heb ik een JU uitgevoerd. gewoon omdat het niet nodig is, en ik aan andere, minder heftige middelen genoeg heb gehad. ondanks het feit dat mijn oudste paard geen makkelijke jongen is.

het je erin verdiepen kan, en is ook zeker nodig, maar ik hoor vaak van mensen (die er echt moeite voor doen ook), dat ze bepaalde tekenen kunnen herkennen. dat zijn dan de 'overduidelijke' dingen, zoals hoofd omlaag, en kauwen. de laatste twee paarden waarbij ik de JU daadwerkelijk gebruikt heb, lieten deze tekenen helemaal niet zien. sterker nog, en eigenaren, die in beide gevallen stonden te kijken, zagen helemaal niets. ik wel, omdat ik geleerd heb op minimale signalen te letten. zonder ervaring zie je die signalen niet, en druk je misschien door terwijl dat helemaal niet nodig is.

okeej, je hebt me helemaal overtuigt. kijk cassidy, je kan het ook op deze manier zeggen, dat is iets aardiger, en dan snap ik het tenminste Bloos