Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Dat deed ze niet maar dat dacht ze wel...en zo zijn er helaas nog veel te veel....
Whisper_X schreef:super! ook heel duidelijk uitgelegt! ga ik zeker een x uitproberen!
Lintjuuuh schreef:Het leek inderdaad net of het paard psychisch helemaal in de war was en de ruiter op hem niet meer vertrouwde.
Daarom denk ik dat de Join-up zeker geen goed idee is. In ieder geval niet bij dit onzekere paard. Onderhand is het paard op een andere manier ingereden en is er helemaal niks meer aan de hand.
Cassidy schreef:Lintjuuuh schreef:Het leek inderdaad net of het paard psychisch helemaal in de war was en de ruiter op hem niet meer vertrouwde.
Daarom denk ik dat de Join-up zeker geen goed idee is. In ieder geval niet bij dit onzekere paard. Onderhand is het paard op een andere manier ingereden en is er helemaal niks meer aan de hand.
Als je niet weet wat er na de JU volgen moet, en als je niet weet dat er een heel traject op volgt en de JU alleen de eerste stap is, en je de JU standaard mee gaat nemen voordat je in het zadel stapt, schort er een heleboel aan je kennis van het opleiden van paarden. De JU is geen wondermiddel, er volgt een heel traject na het toepassen van de methode, maar dat zien de meesten niet die een demonstratie van MR hebben gezien.
Cassidy schreef:Mijn tip is: niet doen.
Cassidy schreef:Omdat je alleen door lezen in een boek de ervaring niet krijgt, omdat je de reactie van het paard door alleen over de JU te lezen niet helemaal leert lezen, en als de reactie van je paard NIET die uit het boekje zijn, hoe je dat dan op moet lossen, hoeveel druk je moet zetten, of wanneer je druk moet minderen. Als er geen reden is voor een JU, doe hem dan niet. Je kunt er zo makkelijk echt je paard mee verkloten!
Cassidy schreef:Die ervaring krijg je het beste door les te nemen, en het onder begeleiding te doen van iemand die er verstand van heeft, en niet door trial and error. Is het je eigen paard waar je het op toe wilt passen? Dan moet je het helemaal zelf weten. Je bent er in gedachten al een hele poos mee bezig, dus vooral doen. Zonde van je paard als het goed verkeerd gaat, en helaas valt dat niet altijd weer recht te breien, maar wie zijn kont brand moet op de blaren zitten. Het is alleen zo jammer dat er weer een onschuldig paard de dupe van is...
Cassidy schreef:En dan heb je de mensen waarbij "het paard niet gevoelig is voor de JU". Met andere woorden, waar hij "niet lukt". En dat is dan omdat ze te weinig druk houden, of de tekenen niet kunnen lezen van het dier.
merrieveulen schreef:het versterken van de band is zeker niet verkeerd, maar er zijn meer middelen om dat te doen dan de JU. bedenk je ook dat als jouw goed bedoelde poging verkeerd wordt geïnterpreteerd, het je hele band met je paard kan verwoesten. vraag daarom hulp, en werk aan de band met je paard door bijv. t-touch of eenvoudige grondwerkoefeningen. ik heb met mijn paarden een ijzersterke band, en bij geen van hen heb ik een JU uitgevoerd. gewoon omdat het niet nodig is, en ik aan andere, minder heftige middelen genoeg heb gehad. ondanks het feit dat mijn oudste paard geen makkelijke jongen is.
het je erin verdiepen kan, en is ook zeker nodig, maar ik hoor vaak van mensen (die er echt moeite voor doen ook), dat ze bepaalde tekenen kunnen herkennen. dat zijn dan de 'overduidelijke' dingen, zoals hoofd omlaag, en kauwen. de laatste twee paarden waarbij ik de JU daadwerkelijk gebruikt heb, lieten deze tekenen helemaal niet zien. sterker nog, en eigenaren, die in beide gevallen stonden te kijken, zagen helemaal niets. ik wel, omdat ik geleerd heb op minimale signalen te letten. zonder ervaring zie je die signalen niet, en druk je misschien door terwijl dat helemaal niet nodig is.