nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:25

Kiwiko, je maakt er een andere discussie van.
(hoewel de èigenlijke discussie in dit topic 'natuurlijk bekappen!' is )
Het gaat nu even over wel/geen bit en de belevingen daarbij. En het gaat nièt over wie er binnen 5 minuten op een paard durft te gaan rijden (al dan niet met bit). Blijkbaar is dat je vak of hobby, maar niet de mijne; ik hoef niet op vreemde paarden te rijden en doe het dus ook niet (soms op die van m'n vriendin en ja, dan moet het bit er van mij uit).

Je vraag wanneer je meer natural bent, vind ik niet eens zo interessant, want het is geen wedstrijd en er is geen 'code' of 'regel' waar je aan moet voldoen of wat dan ook. Ook hoef ik de titel natural niet; hier sluit ik me bij Anouar aan. En voor de rest ben ik het met smurf eens.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:27

Misschien doet kiwiko wel aan rodeo rijden. Welke cowboy kan het langst op een wild paard blijven zitten.
Daar vind ik haar verhaal meer op lijken dan op wel/geen natural

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:11

Het gaat er mij om dat het zo makkelijk wijzen is

Ik kan moeilijk tegen een klant zeggen, Jahoor meneer...... gaat helemaal goedkomen met uw beessie....... we gaan eerst even anderhalf jaar grondwerk doen, en dan eens kijken wanneer ik op de rug mag klimmen van het paard ojaa..... a 400 euries de maand

denk niet dat ik dan nog iets verdien En omwille van mijn veiligheid EN die van het paard hou ik het allemaal het liefst zo "controleerbaar" mogelijk. Zeker voor mijn eigen gemoedsrust.

Anouar, je mag het mij wel laten komen zien hoor...... geen probleem. Mijn beessie is ondertussen al heel braaf. Gaat nog maar heel af en toe uit zijn panty, vooral door joligheid.... en omdat hij blij is dat hij aan het werk mag. Soms kan hij zich niet inhouden dan, dat mag daar is het een jong dier voor. Het is alleen jammer dat ik dan mijn hoofd stoot tegen het dak van de binnenbak

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:54

Citaat:
Jahoor meneer...... gaat helemaal goedkomen met uw beessie....... we gaan eerst even anderhalf jaar grondwerk doen

ga eens met Eddy Modde praten, de enige Parelli instructeur in NL`.

joligheid, daar geloof ik niet, wel in: take the time it takes, so it takes less time.......

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:58

hihi mijn beessie is supervrolijk als hij aan het werk mag. Als ik heb gezadeld heb moet ik niet eerst nog mezelf aan gaan kleden want dan staat hij van ongeduld te passageren tussen de kettingen......

Hij wil, wil en wil........ dus zeker wel joligheid......

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:00

@kim: jij hebt gewoon een heel andere insteek dan wij. Wij zijn gewoon een stelletje hobbyisten die zich beperken tot hun eigen paard.

Alhoewel... ik stap nog bijna overal op als ze het me vragen. Maar dan wel met cap en ik kijk naar wat de eigenaar doet, die kent het paard beter dan ik. Maar als ik er dan op stap rijd ik natuurlijk wel op mijn eigen manier.

Ik heb alleen niet zoveel zin meer om op andere paarden te rijden en de mensen te helpen... het is allemaal zo tijdelijk. Het is dankjewel wendy, maar vaak willen ze toch de snelle resultaten en even later komen ze weer bij mij hoe ze hun paard weer aan de hulpen kunnen krijgen. Ik moet er maar flink geld voor gaan vragen ofzo, dan komen ze minder makkelijk terug en houd ik er ook nog wat aan over
Nee, dit soort dingen is waarom ik graag die hobbyist wil blijven, die ook af en toe wel op het paard van een ander rijdt, gewoon om eens te voelen en te proberen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 09:05

Is zo Wendy is absoluut zo.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat er met dat vingertje gewezen wordt. De wereld waar ik me in bevind is zoooo anders, de paarden, de verwachtingen, alles is heel anders.

Ik kan me wel inleven in jullie denken en doen, en vind er niks mis mee..... waarom kan dat niet andersom?

Anoniem

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:14

Terug naar het natuurlijk bekappen.

Gisteravond kreeg ik een leuke ingeving. Ik heb de laatste ijzers van Jovarna bewaard. En ik heb de mallen van haar hoefschoenen. Nu heb ik gisteravond de ijzers onder de mallen gelegd, om te kijken of er verschil zou zijn. Nou, het was verrassend! (of eigenlijk ook weer niet). Door de ijzers onder de mallen te leggen, kon ik heel duidelijk zien dat de hoeven van vorm veranderd zijn. Ze had o.a. behoorlijk samengeknepen hoefies en dat is nu dus extra duidelijk te zien, omdat de hoeven aan weerszijden intussen bijna een cm (!) zijn bij gekomen.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:42

KiWiKo schreef:
Is zo Wendy is absoluut zo.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat er met dat vingertje gewezen wordt. De wereld waar ik me in bevind is zoooo anders, de paarden, de verwachtingen, alles is heel anders.

Ik kan me wel inleven in jullie denken en doen, en vind er niks mis mee..... waarom kan dat niet andersom?

Waarom niet andersom?
Omdat IK me niet meer kan inleven in mensen die het paard, bewust of onbewust, beperken in hun vrijheid en geen rekening houden met de mening van een paard.
Dat je je eigen belang (of iig het belang van de mens) vrijwel altijd VOOR het belang van het paard zet. Nee, daar kan ik me niet in inleven. Ik heb ervoor gekozen om voor mijn paarden zoveel als mogelijk te doen in HUN belang. En dat ik hierdoor geen wedstrijden kan rijden of mee kan doen aan andere menselijke prestatiespelletjes, is dan jammer voor mij.

En nee, de paarden zijn niet anders, ze zijn anders gemaakt. Zet ze een jaar in een begrazingsgebied en je maakt zo van een 'sportpaard' een 'natural' paard...

BTW: een Parelli professional kan menig 'paardenprobleem' zeer snel oplossen, het is aan de eigenaar die er wellicht 1,5 jaar over doet voor hij die omschakeling gemaakt heeft...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:07

Citaat:
BTW: een Parelli professional kan menig 'paardenprobleem' zeer snel oplossen, het is aan de eigenaar die er wellicht 1,5 jaar over doet voor hij die omschakeling gemaakt heeft...

Inderdaad Callippo! Amen! _/-o_

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:07

Jovarna schreef:

Gisteravond kreeg ik een leuke ingeving. Ik heb de laatste ijzers van Jovarna bewaard. En ik heb de mallen van haar hoefschoenen. Nu heb ik gisteravond de ijzers onder de mallen gelegd, om te kijken of er verschil zou zijn. Nou, het was verrassend! (of eigenlijk ook weer niet). Door de ijzers onder de mallen te leggen, kon ik heel duidelijk zien dat de hoeven van vorm veranderd zijn. Ze had o.a. behoorlijk samengeknepen hoefies en dat is nu dus extra duidelijk te zien, omdat de hoeven aan weerszijden intussen bijna een cm (!) zijn bij gekomen.

Dat is leuk. Ik heb ook nog twee ijzers, die ga ik eens onder de hoeven houden

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:39

callippo schreef:
Waarom niet andersom?
Omdat IK me niet meer kan inleven in mensen die het paard, bewust of onbewust, beperken in hun vrijheid en geen rekening houden met de mening van een paard.
Dat je je eigen belang (of iig het belang van de mens) vrijwel altijd VOOR het belang van het paard zet. Nee, daar kan ik me niet in inleven. Ik heb ervoor gekozen om voor mijn paarden zoveel als mogelijk te doen in HUN belang. En dat ik hierdoor geen wedstrijden kan rijden of mee kan doen aan andere menselijke prestatiespelletjes, is dan jammer voor mij.

Ja precies.
Mensen leggen hun paarden dingen op omdat het HEN beter uitkomt.
Heel goed verwoord Callippo.

Ik heb een bepaald inzicht bereikt door o.a. met mensen te praten, me te verdiepen in verschillende inzichten etc. De 'normal' kant ken ik nu onderhand wel alle ins en outs, nu verdiep ik me meer en meer in de natural kant. And it makes a lot more sense!! Niet alles van wat ik lees neem ik mee. Clickertraining heb ik bestudeerd maar weer laten varen, omdat ik het niks vond bijvoorbeeld. Om aan te geven dat ik niet alles klakkeloos aanneem wat 'nieuw' is.

Je maakt een keus uit het aanbod dat er is op paardengebied en verrassend genoeg is er een aantal mensen dat vrijwel dezelfde keus maakt: natuurlijk bekappen, parelli, anders voeren, natuurlijkere levensomstandigheden.

Terwijl Parelli himself bijvoorbeeld gewoon ijzers gebruikt en dekens voor zijn paarden. De huidige 'natural' stroming die opkomt in Nederland is niet door 1 goeroe voorgeschreven, maar verschillende mensen komen kennelijk tot dezelfde conclusies en hebben zich verenigd in oa. het huiskamertopic, afdeling naturals, en Callippo's forum.

Eerlijk gezegd denk ik, gezien de snelheid waarmee deze groep groeit, er over vijftig jaar niet eens meer pensionstallen bestaan in de vorm zoals tegenwoordig het meest voorkomend is. Ik denk dat over tien jaar al een heel aantal pensionstallen overgaat op loopstallen zoals de HITactiefstal bijvoorbeeld. De kwaliteit van het paardenleven neemt toe, minder ziektes en gebreken, dus minder kosten. Of de kosten voor een pensionhouder ook daadwerkelijk lager zullen zijn weet ik niet. Ik weet wel dat een loopstal uitmesten met een bobcat (trekkertje) 10 keer sneller gaat dan box voor box uitscheppen met de hand.

Vooral automatisering is veel beter toe te passen in de HIT actiefstal, zoals voeren.

De huidige levensomstandigheden van paarden vergelijk ik nog het liefste met de levensomstandigheden van dieren in de bio-industrie: kleine hokjes en weinig bewegingsruimte.

Samenlevingsbreed gezien komt er steeds meer aandacht voor dierenwelzijn, het is een algemene trend. Ook bewustwording van dierenwelzijn neemt toe, mensen zien dieren niet langer meer als een ding of een middel, maar als wezen met eigen behoeftes. Dit zal zich ook in de paardenwereld gaan doorzetten.

Als je eenmaal gaat denken vanuit het PAARD is er geen weg meer terug en heb ik inderdaad weinig begrip voor mensen die denken vanuit zichzelf.

"IK sla mijn paard hoefijzers onder omdat IK springwedstrijden wil rijden ook als het glad is, IK doe mijn paard een deken op omdat IK een wintervacht lelijk vind etc..."

Dit soort redeneringen heb IK geen begrip voor!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:16

Arabesk schreef:
callippo schreef:
Waarom niet andersom?

Citaat:
Ja precies.
Mensen leggen hun paarden dingen op omdat het HEN beter uitkomt.
Heel goed verwoord Callippo.

Of omdat ze er hun geld mee moeten verdienen, niet dat dat iets goed praat, maar je zal zelf in die situatie zitten...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:01

Nou dan houd elke vorm van discuseren helemaal op

Jammer, we hadden nog wat van elkaar kunnen leren.

Wens jullie veel plezier.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:36

KiWiKo schreef:
Het gaat er mij om dat het zo makkelijk wijzen is

Ik kan moeilijk tegen een klant zeggen, Jahoor meneer...... gaat helemaal goedkomen met uw beessie....... we gaan eerst even anderhalf jaar grondwerk doen, en dan eens kijken wanneer ik op de rug mag klimmen van het paard ojaa..... a 400 euries de maand

je hebt dan duidelijk de verkeerde doelgroep ik geef gewoon les in grondwerk Ik vind het persoonlijk leuker om mensen te laten leren, het paard kan het al, ik heb er dus niet veel aan om grondwerk te doen met een paard, je hebt er veel meer aan om de eigenaar te leren hoe zij dat ook kunnen bereiken.

Citaat:
denk niet dat ik dan nog iets verdien En omwille van mijn veiligheid EN die van het paard hou ik het allemaal het liefst zo "controleerbaar" mogelijk. Zeker voor mijn eigen gemoedsrust.

Anouar, je mag het mij wel laten komen zien hoor...... geen probleem.

Er is een ding heel belangrijk bij nh(vooral parelli) voorbereiding!! De controle die ik wil is niet mechanisch, maar zit in het hoofd. Als jou paard daar heel veel grondwerk voor nodig heeft, dan zou ik dat doen. Ik zou liever een weekje langer grondwerk doen, dan nog twee jaar met slof rondrijden. maar dat zou ik doen
Binnen 5 minuten op een paard klimmen is zo'n andere kant op, dat het nauwelijks te vergelijken is. Ik zie er geen enkel nut van in, ik vind het verstandiger om er niet op te klimmen, als het paard niet te vertrouwen is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:42

het is mijn werk, ik doe niks anders als op paarden zitten die een probleem zijn voor de eigenaar.

maar voor mij ben ik hiermee klaar.

Discussie, overleg en dialoog zijn niet mogelijk.......... dus ik laat het hierbij.

ieder zijn eigen ding.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:58

(De meeste) naturals leggen hun paard ook beperkingen op, ik ken namelijk heel weinig mensen die hun paard in een wei zetten, hem verzorgen en er verder niks mee doen. Want alles wat je met een paard doet is omdat jij dat leuk vind, je paard overleefd het heus wel als jij er niet op gaat rijden hoor, ook al zijn het alleen maar bosritten .

Écht natuurlijk paarden houden bestaat gewoon niet, als eerste is de band tussen mens en paard niet natuurlijk, het is ook niet natuurlijk om je paard in een wei (met omheining...) te zetten en hooi te voeren (het gras in Nederland kunnen ze niet echt op leven dus dan maar bijvoeren), en in de natuur staat er niemand klaar om de hoeven natuurlijk te bekappen, dat regelt de natuur zelf.

Wat ik jammer vind is dat veel naturals niet open staan voor "normals", ik sta wel open voor "naturals", maar ik als ik mezelf in een hokje moest pleuren zou ik onder normals vallen, maar het liefst zet ik mezelf in het hokje "wil het beste voor het paard". Natuurlijk paarden houden is niet dé oplossing, "normaal" paarden houden is ook niet dé oplossing, dé oplossing is de oplossing die jij het beste vind, en daar hoeft niemand elkaar voor in de haren te vliegen.

Het liefst zou ik vrede zien tussen de normals en de naturals, maar ik vrees dat dat niet zo 1 2 3 gaat lukken...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:50

Ik probeer ook niemand in hokjes te plaatsen. Ik ben zelf ook geen 100% natural, ik volg niet een bepaalde methode maar doe wat voor m'n gevoel goed is.

Ik vind het alleen jammer dat ik van die rare opmerkingen krijg als ik schrijf dat ik niet zo goed op andere paarden kan rijden en daar ook geen behoefte aan heb.

Mensen die ik tegen kom of ken zullen niet gauw mijn mening horen over de omgang en verzorging van paarden. Als ze er naar vragen wil ik het allemaal uitleggen, maar ik loop er niet mee te koop.
Ik vind het niet eens heel leuk om iets met andermans paarden te doen. Laat mij maar lekker aanrommelen met mijn eigen paard die ik door en door ken en hij mij.
En daar gaat het toch uiteindelijk om. Plezier voor dier en mens.

Vanmiddag hebben we lekker samen in de zon staan suffen. Heerlijk, we hebben daar wel een half uur gestaan, alleen maar wat genieten van de zon. Dat vind ik mooier dan rijden. Het gevoel dat je een bent met je paard. Zulke kleine dingen maken mij heel gelukkig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:55

He Jus_dOrange, wat heb je nou aan zo'n reactie? Dat is een heel apart onderwerp en iedereen weet best dat op een paard rijden enzo niet natuurlijk is. Het gaan om een meer natuurlijke benaderingswijze van de mens naar het paard toe, omdat deze mensen denken dat dit beter en makkelijker te begrijpen is voor de paarden. De naam natural is er alleen gekomen om een beetje aan te geven met wat voor soort paardenmens iemand is en het definieert niet precies wat het inhoudt, nee. En dat weet jij net zo goed als ik.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:05

Anouar15 schreef:
Mensen die ik tegen kom of ken zullen niet gauw mijn mening horen over de omgang en verzorging van paarden. Als ze er naar vragen wil ik het allemaal uitleggen, maar ik loop er niet mee te koop.

Ik ook niet. Behalve dan dat iedereen weet dat ik Walter graag meer buiten heb staan, en dat dat ook de voornaamste reden is dat hij gaat verhuizen. Niet voor mijn gemak in ieder geval

Ik weet niet of ik in een hokje val, maar ik probeer gewoon na te denken over wat het beste is voor mijn paard. Ik heb hem aangeschaft, dan heb ik ook de plicht om zo goed mogelijk voor hem te zorgen.
Daartoe luister ik ook wat andere mensen er over te zeggen hebben, maar uiteindelijk beslis ik zelf wat ik met die adviezen doe.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:56

KiWiKo schreef:

Dat vind ik ook...

Jovarna schreef:

Maar daar wordt dus direct overheen gel*lt.

Jammer. Ik vind ook sommige dingen m.b.t. het meer natuurlijk houden van paarden best interessant, zoals een actiefstal. En sommige ingen vind ik weer onzin. Zoals geen ijzers, dekens etc. Dat er meer aandacht is voor dierenwelzijn vind ik ook alleen maar goed.

Jammer is dat je als 'normal' al direct wordt afgeschilderd als een soort mishandelaar. Dat strijkt mij wel eens tegen de haren in. Kennelijk is er geen middenweg. Daarentegen moet ik als 'normal' toegeven dat wanneer iemand het heeft over een paard 'lezen' en vooraf toestemming vragen om op te stappen, ik toch wel een beetje in de lach schiet. En het dan moeilijk vind om zo iemand serieus te nemen.

Ik als 'normal' wil ook het beste voor mijn paarden. Ja, ze dragen dekens en ijzers. Worden geschoren in de winter. Daarentegen gaan mijn paarden elke dag de hele dag naar buiten (nee, niet in hun eentje in een paddockje, compleet in de peesbeschermers, maar gewoon het land in met een koppel van circa 14 paarden). Ook zien mijn paarden niet alleen de binnenkant van de bak, zij gaan ook regelmatig mee naar het strand. Ook ik heb me verdiept in de psysche van het paard. Niet aan de hand van commerciele boeken van goeroes, maar aan de hand van wetenschappelijke boeken en artikelen. En mijn paarden lopen wedstrijden. Doen waar ze goed in zijn, waar ze voor gefokt zijn.

Hebben mijn paarden het dan slecht? Ik dacht het niet. Ze glanzen tegen je op, kijken fit uit hun ogen, zijn attent en alert. Voeren hetgeen wat ik van hen vraag met de oortjes naar voren uit.

Wat ik dan niet begrijp is hoe ik vanuit de 'natural' hoek gezien het niet goed doe.

Mijn paarden lopen altijd helemaal rad, ja ook NA het verwijderen van de ijzers in de winter.
Mijn paarden komen beide altijd aan rennen als ik hen roep.
Komen de gehele dag buiten. Als ik met de een bezig ben, dan is de ander jaloers en staat hij continu om aandacht te vragen.
Ja, ook als 'normal' kan je een band hebben met je paard hoor. Ik merk direct als er iets is met ze.
Ja, ik gebruik mijn paarden voor de sport, dat wil niet zeggen dat ik dan geen respect voor mijn paarden heb. Wedstrijden rijden is niet natuurlijk, maar dat is op een paard rijden zowiezo niet. Dus ook boomloos, bitloos en ijzerloos niet.

Anouar15 schreef:
Vanmiddag hebben we lekker samen in de zon staan suffen. Heerlijk, we hebben daar wel een half uur gestaan, alleen maar wat genieten van de zon. Dat vind ik mooier dan rijden. Het gevoel dat je een bent met je paard. Zulke kleine dingen maken mij heel gelukkig.

Denk je dat ik als 'normal' nooit zulke momenten met mijn paarden heb? Denk je dat ik daar niet van geniet?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:19

@jasmijn: Je schrijft zelf dat jij bepaalde mensen niet serieus wenst te nemen, maar je vraagt vervolgens wel om hun oordeel over paarden houden?
Trouwens, je schermt meerdere keren met zgn wetenschappelijke artikelen, er is al meerdere keren gevraagd welke artikelen dit zijn over de psyche van het paard en de fysiek van het paard, maar je komt er nooit mee op de proppen. Moet ik jou nu wel serieus nemen dan?

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:53

ik ben het eigenlijk helemaal met jasmijn eens. waarom vinden jullie dat je altijd en overal gelijk moet hebben en kunnen jullie net als wij "normals"niet eens mee gaan met een ander? een ieder heft toch het beste met zijn paard voor neem ik aan. en als een paard op ijzers staat , een deken op heeft, met een bit en zadel gereden wordt is dat toch niet "verkeerd"? dat er ook andere manieren zijn betekent niet dat die perse foutzijn. je moet ieder in zijn waarde laten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:03

bruine schreef:
ik ben het eigenlijk helemaal met jasmijn eens. waarom vinden jullie dat je altijd en overal gelijk moet hebben en kunnen jullie net als wij "normals"niet eens mee gaan met een ander? een ieder heft toch het beste met zijn paard voor neem ik aan. en als een paard op ijzers staat , een deken op heeft, met een bit en zadel gereden wordt is dat toch niet "verkeerd"? dat er ook andere manieren zijn betekent niet dat die perse foutzijn. je moet ieder in zijn waarde laten.

Wie is jullie?
Ik vind het prima om jou in je waarde te laten, als je dat andersom ook eens zou doen... dat is wat mij op dit moment echt vreselijk de strot uit komt...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:29

Met jullie bedoeld ze de groep naturals die weigert te zeggen dat "normals" ook het beste voor kunnen hebben met hun paard.

Het is af en toe namelijk echt opvallend dat bepaalde naturals zeggen dat alleen hun manier het beste is, maar er zijn erg veel "normals" die open staan voor de "natural" manier als het gewoon op een aardige manier gezegd kan worden. Als je iemand met een paard dat vierkant beslagen is uit gaat maken voor rotte vis en dierenbeul zal diegene nooit luisteren, je moet duidelijk maken dat je graag je mening wilt geven en dat diegene daaruit gaat beslissen wat diegene met je mening gaat doen. Of diegene nou persoonlijk de ijzers van z'n paard af plukt of dat diegene gewoon verder gaat met ijzers, je hebt de mening van een ander te respecteren.

Zowel bij de normals als bij de naturals heb je mensen met paarden en paardenmensen, als je een natural ben, ben je nog niet automatisch een paardenmens, en als je een normal ben ben je nog niet automatisch een mens met een paard. En dat dringt niet altijd tot mensen door...

Misschien maar een splitsje?