De Natuurlijk bekappers, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: De Natuurlijk bekappers, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:17

op lange termijn wel, ik kan alles wel hierheen kopieren, maar dat hebben ze liever niet, dus ik verwijs toch maar even naar www.hoefnatuurlijk.nl daar staat het in jip-en janneketaal allemaal netjes punt voor punt uitgelegd Haha!

misschien heb je toevallig een smid die al op deze manier bekapt, die zijn er namelijk ook

Plaats anders even wat foto's van de hoeven van je paard, dan kunnen wij aangeven wat wij anders zouden doen en waarom

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:45

Hm, ik wilde er eigenlijk zonder al te veel leeswerk achter komen, maar ik zal me dan toch maar aan de site wagen Haha!

En als het lukt zal ik vanmiddag even foto's maken. Wat heeft de voorkeur? voor-, onder- of zij-aanzicht?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:49

Zijn er uberhaupt mensen hier die met een traditioneel bekapt paard zonder hoefproblemen zijn overgestapt op natuurlijk bekappen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:54

Citaat:
Wat heeft de voorkeur? voor-, onder- of zij-aanzicht

alle 3 en dan het zijaangezicht met de camera op de grond graag (we zijn helemaal niet veeleisend hoor Haha! )

Citaat:
Zijn er uberhaupt mensen hier die met een traditioneel bekapt paard zonder hoefproblemen zijn overgestapt op natuurlijk bekappen?

ik dacht dat mijn paard goede hoeven had, heb een half jaar na hetijzers afhalen doorgetobt met een gewone smid die bekapte en toen heb ik er pas een nb-er bij gehaald en toen bleek dat de toestand van de hoeven eigenlijk helemaal niet zo rooskleurig was als de gewone smid zei..... toen begon het getob zeg maar: hoefschoenen die ik niet aan krijg doordat ik zelf erg onhandig ben en mijn paard niet mee wil werken en een paard met toch wel een erg afwijkende beenstand (toontredend) waar niets meer aan te doen is, omdat ie te oud is (6) en volgens mijn bekapper véél te korte hoeven die in de winter amper groeien......

Maar ik zet door, ik heb een cursus hooftrimmen gedaan bij Horse Go Natural en ben ervan overtuigd dat ijzers slecht zijn en dat dit de goede manier is.

Horses Go Natural zit overigens in Lunteren, dat is voor jou ook een stuk dichterbij dan hoefnatuurlijk, die zitten helemaal in Drente.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:02

nog even een stukje van Horses Go Natural:

Citaat:
Hier is de clou:
De natuurlijke trim heeft hetzelfde effect op de ‘tamme’ hoef als de natuurlijke slijtage bij een ‘wilde’ hoef. De getrimde hoef reageert op de trim alsof hij op hardere grond leeft dan in werkelijkheid en past zich daaraan aan: hij groeit sneller en wordt (weer) zo stevig als hij zou moeten zijn! Dit is van groot belang in ons land waar de grond over het algemeen zacht is en de hoef niet voldoende wordt gestimuleerd in zijn groei. Bovendien komt de hoef bij de natuurlijke trim in de natuurlijke stand waarbij het hoefbeen in de hoef (nagenoeg) parallel staat met de bodem. Hierdoor kan de hoef makkelijker op de hiel landen en naar voren afwikkelen. Dit zorgt, samen met de holle vorm in de zool, voor een maximale schokdemping.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:04

Maar ik begrijp dat jouw paard eerst op ijzers stond en dat je pas nadat ie blootvoets ging merkte dat de hoeven toch niet zo goed waren. Of lees ik niet goed?

Nou, ik zal eens kijken wat ik kan doen met mijn camera vanmiddag.
Mijn paard wordt dit jaar 19 en kan niet meer bereden worden.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:18

ellenlouise schreef:

IK (zei de gek) Voornamelijk omdat bij trad. bekapen de steunsels vaak lang gelaten worden en omgeklapte stuensels vroeger of laker vaak toch voor problemen zorgen en omdat een natuurlijk bekapt paard beter op de hiel land wegens lagere hielen wat eventuele problemen mbt hoefkatrol e.d. zeer mogelijk voorkomt..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:33

Morrie heeft bij mij 3 kwart jaar op ijzers gelopen omdat het moest volgens de smid, je moetnogal veel overs traat bij ons. Toen begon de ellende: hij trapte z'n eigen ijzers af en er konden geen ijzers meer onder.

Voordat ie bij mij kwam, liep ie 3 maanden per jaar op ijzers met stollen: in de winter als hij in Oostenrijk voor de slee moest. De rest van het jaar liep ie blootsvoets en daar bekappen ze paarden eigenlijk nooit, ze lopen semi in het wild rond op de alm

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:02

Ja hoor, ik ben met Ponto zo overgestapt. Geen probleem. Hij loopt als een trein maar ja hij is ook pas 28. Clown
Die 2 jonge dingen van mij worden ook natuurlijk bekapt. Gaat ook prima.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:04

ha Cooks ben je al klaar met masseren, of moet je nog Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:11

Wie had ook nog maar een zelfgemaakt bekapbokje met foto???
'k wil mn vader even lief aankijken en vragen of hij zo'n ding voor me kan maken Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:47

ellenlouise schreef:
Maar mijn paard heeft geen brokkelhoeven, loopt niet gevoelig op de harde weg (doe ik regelmatig) en heeft eigenlijk probleemloze hoeven.
Dus mijn vraag is eigenlijk of er dan nog voordelen aan zijn om over te stappen op natuurlijk bekappen.

Ja zeker! Kijk maar op http://www.hoefnatuurlijk.nl het grootste voordeel vind ik dat je het zelf kan bijhouden!!

Dames ik heb het excel bestandje aangepast naar de laatste wensen, blijf checken.

Wanneer wordt het nou eens lente? Het is hier nu wel droog, moet nog naar het paardje toe, maar mooi lente weer is toch anders Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:03

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:11

het gaat lekker op het forum van hoefnatuurlijk, vette herrie joh Lips are sealed

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:38

Arabesk schreef:
het gaat lekker op het forum van hoefnatuurlijk, vette herrie joh Lips are sealed

Da's al een tijdje aan de gang...

Ik ben een rondje om geweest met Bruut aan de hand...hij vond het nodig om op de dorpsstraat te flippen(er stond iemand op een ladder...)...viel mee hoor, paar rondjes om me heen en het was verder rustig op de weg dus geen ongelukken...
Nu ga ik ff eten bij m'n ouders en vannacht kom ik hier nog wel ff buurten...als het tenminste rustig is op m'n werk....

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:42

Nou, ik heb ook de knoop doorgehakt: ik heb het pakket van hoefnatuurlijk (om me er nog wat meer in te verdiepen) besteld en ga misschien ook nog wel een dag cursus volgen.

Ik begin nu ook echt in te zien dat het gewoon het meest logisch is om op de natuurlijke manier te bekappen en dat daar veel voordelen aan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:42

Heeft er hier iemand ervaring met hoefbevangenheid die opgelost is door natuurlijk bekappen?

Vraag me af hoe dat gaat etc.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:48

Ik heb op hoefnatuurlijk gelezen over natuurlijk bekappen en het spreekt mij echt heel erg aan. Maar m'n ouders vinden de cursus te duur. Dus nu vraag ik hier maar even of iemand die boeken heeft en ze misschien aan mij wil verkopen. Of woont er iemand in de buurt van Hilversum die het mij wilt leren (of werkt dat niet zo)

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:08

Ik heb eigenlijk een beetje het zelfde...
Ik kan die boeken wel kopen, maar ik wil dan daarnaast wel nog een cursus doen, en die zit in Drenthe... Daar brengen m'n ouders me dus echt niet heen...
Dus dezelfde vraag eigenlijk; is er een cursus/iemand die het me kan leren in Noord-Holland?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:58

Arabesk schreef:
[
Dames ik heb het excel bestandje aangepast naar de laatste wensen, blijf checken.

[/quote]

Begrijp ik nou dat ik ook kan bestellen als ik niet kom??? (kan niet komen...heb al wat anders)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:21

smurf schreef:

Nee ben al uitgemasseerd. AM mag verslag doen van de massage. Ik zal wel alvast verklappen dat Andor het erg lekker vond.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:26

Hallo Kernteam Haha! Mijn Griek wil eerst ff met jullie praten voordat hij natuurlijk gaat bekappen...hoe gaan we dat oplossen??? Hij doet het in het Engels......... Afbeelding

Afbeelding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:41

kerntam *AAAARRGGHH* die kreet bezigen ze ook op m'n gehate werk Boos!

Ik val af, ik spreek geen woord Engels, bof ik ff Clown

Morrie had ruzie met de big boss van de groep, ze waren echt aan de knok, bij Morrie is dat heel makkelijk, na wat steigeren en dreigen, zet ie die pony in een hoek, vangt met z'n brede borst de klappen op en drukt hem langzaam plat...... ik heb het arme beest moeten ontzetten.... volgens Klaas was dit een regelrechte greep naar de macht van Morrie, hij wordt nog es macho Sigaar

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:01

Rotpuber Haha! Haha! Die Morrie toch!!!!

De Torsion voor IJsjes is uit!!!!
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 20:12

Cookies schreef:
smurf schreef:

Nee ben al uitgemasseerd. AM mag verslag doen van de massage. Ik zal wel alvast verklappen dat Andor het erg lekker vond.

Andor vond het eerst maar raar!
Na een tijdje had hij besloten dat hij van gekkigheid de staldeur kapot ging schuren Haha!
Dan deed Cooks weer wat anders, hield hij acuut op, keek om zich heen en begon weer te schuren Haha!

Na een tijdje werd het schuren steeds minder en op het laatst gingen de lipjes ook heen en weer.
Hij liet ook scheetjes enzo Haha!

Volgens Cookies zaten zijn spieren erg mooi los allemaal!!

Daarna was hij heel erg traag en loom.
Poosje klusjes gedaan , het koeienpad uitgemest, waterbak schoongemaakt ,.de stal gedaan etc. Daarna meegenomen op een grote wandeling door het bos. We hebben 2 uur en een kwartier gelopen en een voorgerecht genuttigd in de vorm van oude stekelige brandnetels voor Merrit en de distels die uit begonnen te lopen voor
Andor Haha! Leuk he, dat ze dat zelf uitzoeken. Dan is Andor kennelijk nog niet voldoende ontgiftigd.

Hij liep vrij traag en was poes lief.

Rijden gaat niet Arabesk! dus geen gezellige buitenrit.
En ze waren ook niet meer gevoelig op hun voetjes.

cookies, hartstikke bedankt!!