[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:17

Ja! Susan daar ben ik nu mee bezig, heel leuk idd.
Ja, ik zat te ver met mijn zone, het is zone 3 dat ik bedoelde. Niet gemakkelijk vind ik. Mijn instructeur raadt mij dit dus aan op wandeling ook te doen, alleen zal het moeilijker zijn om hem van de graskaas, onkruid en dergelijke af te houden vrees ik :P

LisaDiesel

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:20

Hoi allemaal! Ik wil ook graag beginnen met Parelli en heb gekeken naar Parelli Connect. Kan iemand me vertellen of ik ergens aan vast zit als ik de gratis 90 dagen aanvraag? Je weet het maar nooit met het internet tegenwoordig..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:52

Nee, je zit er daarna niet aan vast :)

LisaDiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:14

Oke super!! Dan ga ik er ook lekker mee beginnen, ben benieuwd wat mijn paard ervan vindt :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:22

mindful schreef:
Wauw moonfish, jullie zijn al een leuk team! Moet een zalig gevoel geven als je merkt dat je paard er ook gelukkiger mee wordt :)

Een vraagje, voor diegenen die buiten aan de hand gaan wandelen. In welke zone stappen jullie mee?
Ik heb nu geleerd om meer in zone 4 te gaan stappen ter voorbereiding van het rijden.
Mijn paard loopt graag op kop en is LBE

Ik heb hem nu twee maanden, maar we zijn echt al dikke maatjes samen. :j
Hij was echt enorm stout en brutaal, dus ik heb m regelmatig achter het behang willen plakken. :+
Laatste weken gaat het echt goed, parelli hielp al maar ook vrijheidsdressuur helpt enorm.
Hij is zo slim dat hij dingen al gauw saai vindt, dus dan is dit een leuke toevoeging.
Je kan het prima combineren met parelli oefeningen vind ik, als hij even opdringerig neigt te worden is het heel fijn dat goed te herkennen.

Hij loopt trouwens aan de hand vaak achter mij, soms met zijn neus naast mijn schouder als ik dat vraag.
Ik doe eigenlijk nu alles los en dan sjokt ie ook altijd achter mij aan. :+

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:26

me me haffie heb ik de 7 games al gedaan en behaal en ze kant van vrijheidsdresuur al
kusje/jambette/flemen/spagaat/ophetblok/ en het bgin van de compliment zit er ook al in moet allen nog comando op gezet worden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:37

Hey leuk dat dit topic weer actief is! Ik ben sinds 4 jaar Parelli studenten en speel in level 4. Ik heb twee Lusitano's en een mini pony, allemaal Parelli opgeleid en allemaal LBE.

Omdat ik naast een Parelli ook graag aan dressuur doe heb ik al gauw een combinatie gemaakt van beide. Mijn grote voorbeeld daarbij is Karen Rohlf van Dressage Naturally.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:16

Ik heb vrijdag mijn eerste les. Ben nog niet zelf begonnen, nog niet alles is me duidelijk en ponylief is een sensitief typje dus ben bang om zelf iets verkeerds te doen. :=

Friendly game doen we hier en daar al wel wat, in de wei, poetsen, aaien, knuffelen etc. Gaat best goed, tot ik aan haar hoofd kom, dat vind ze niet leuk maar ben er nog niet over uit of dat echt angst is..

Gaaf om te lezen hoever sommigen hier al zijn zeg! Heeft het voor jullie ook echt iets gedaan voor de band tussen jullie en je paard? Begrijpen jullie elkaar nu beter? Dat zijn toch wel geluiden die ik regelmatig hoor, ben daar wel benieuwd naar. :j

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:27

heb trouwens ook nieuwe verzorg shetlanders. de eigenaar doet er niets mee.

het is 1 hengst 3 merrie's
2 veulentjes en een 2 jarige.
met de 2 jarige en de veuklentjes ben ik nu bezig met halstertje en aaien ze zijn allemaal allen supper bang.

gelkkig heb ik ze bijna zo ver ze komen bij me als ik zit en kan ze aaien zachtjes over hun hoofdje en borst maar ik mag nog niet bij de kont komen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:24

MDJ mijn band met Heaven is enorm verbetert... ik pak het benaderen, omgang enzo ook anders aan waardoor zij mij beter begrijpt en dus ook beter reageert waardoor er eigenlijk een fijn 'gesprek' ontstaat :) ben heel blij hoe ze reageert en voel me zelf er ook heel goed bij...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:33

Ik ook, heb een heel speels maar dominant paard. Een half jaar geleden waren we bijna water en vuur, gewoon omdat we elkaar niet begrepen.
Met zo bijna dagelijks mijn oefeningen te doen en op de eerste plaats zijn gedrag te ontleden waardoor je weet op welke manier je met je paard best omgaat...dit was voor ons de sleutel om een nieuwe deur te openen.
Ik heb geleerd om de oefeningen echt als een spel te zien en er iets aangenaams aan te koppelen (voor ons is dat af en toe voedselbeloning, in de vorm van gras langs de kant of een suikervrijsnoepje)
Ik zie dat het beter gaat omdat hij mij constant beet vroeger en nu nog heel af en toe een poging tot.
Hoe meer je oefent, en ik bedoel niet alleen op de piste...ik gebruik wijkoefeningen ook op de weide of tijdens een poetsbeurt. Mijn manier van omgang is veranderd en dat werpt zijn vruchten af.
Er zijn zoveel voorbeelden dat je er de rest van je leven mee verder kan ;)

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:25

MDJ, ik zit een beetje hetzelfde als jouw en ook vrijdag eerste les :). Naar wie ga jij toe?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:47

Ik ben heel benieuwd wat het voor ons gaat doen! De pony die ik nu heb heb ik sinds maart maar ze is heel anders dan mijn vorige pony's. (Die je bij wijze van een trap onder zn kont gaf en dan kon hij zich weer gedragen. ;) ) dat is bij haar absoluuuut niet mogelijk. Voor mij dus een hele omschakeling in mijn benadering. (Ben nogal lomp af en toe.. :)) ) Hopelijk leren we elkaar beter begrijpen. :j

Ik heb vrijdag les van Femke Dölle! Bij wie ga jij lessen?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:05

veel succes beiden, je zal er wel veel positiefs uit halen!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:03

MDJ schreef:
Gaaf om te lezen hoever sommigen hier al zijn zeg! Heeft het voor jullie ook echt iets gedaan voor de band tussen jullie en je paard? Begrijpen jullie elkaar nu beter? Dat zijn toch wel geluiden die ik regelmatig hoor, ben daar wel benieuwd naar. :j

Ik denk zelf dat de band met mijn pony al goed was, maar haar begrijpen, het waarom etc. dat is vooral belangrijk voor mij geweest! Ik kan haar nu helpen, maar eerlijk gezegd heeft ze niet meer zulke ontzettende uitspattingen. Ze is enorm veranderd sinds we begin mei bij Eef zijn gekomen, maar ook ik heb veel geleerd en we zijn samen door dat proces gegaan, wat in die zin zeker onze band heeft verbeterd.

Ze heeft af en toe nog een uitspatting, moment dat ze overprikkeld raakt, meestal wanneer ik net iets meer vraag dan zij kan verwerken wil ze nog wel eens een spurt nemen. Dan is het gelijk de rust er in, want dat kan ze tegenwoordig, stil staan, en daarna weer lekker verder en als we datgene doen waar ik haar in overvroeg eerst kleiner maken.

Ik merk wel dat een LB-EX echt wel mijn soort is, ze staat bij een LB-IN, maar ik moet zeggen dat de energie in Heaven mij wel aanspreekt. :D Als je eenmaal dat verschil hebt gemerkt...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:13

Ik geloof ook niet dat de band met mijn huidige Parelli paarden beter is dan met mijn voorgaande paarden.

Ik heb nu wel meer kennis en technieken, waardoor alles net even iets beter gaat. :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 00:01

Wat leuk dit topic, het andere topic over Parelli wordt volgens mij niet zo vaak meer gebruikt. Ik ben zo'n 4 jaar geleden begonnen met Parelli mede dankzij mijn paard Pumbaa (extreem RBE). Ik heb met hem echt een vreselijke periode meegemaakt, hij was mn eerste eigen paardje en na probleemloos altijd paarden voor anderen te hebben gereden en verzorgd was Pumbaa een ware nachtmerrie voor mij omdat ik niet wist hoe ik met zijn onstuimige karakter om moest gaan. Hij deed alles wat je kon bedenken, bijten, trappen, steigeren, losbreken, aanvallen, keihard wegrennen (ook onder het zadel waardoor ik een paar beste ongelukken gehad heb) etc. etc. 5 mensen waren er voor nodig om hem fatsoenlijk uit de wei te halen en had je hem dan eenmaal bij de stallen, brak hij los en rende weer keihard terug om maar een mild voorbeeld te noemen. Zo is hij tijdens het longeren ook door een houten omheining heen gevlogen en had ik bijtwonden in mijn zij staan tijdens het aansingelen. Het was behoorlijk extreem allemaal, zoveel dingen die ik nog nooit met andere paarden had meegemaakt. Kortom, de beste leermeester die je kunt hebben! :+ Ik had naar mijn weten alles geprobeerd en wilde hem zooo vaak verkopen omdat ik er niet uit kwam totdat ik begon met NH. Dit veranderde alles voor mij vanaf dag 1. Nu zijn we aanbeland op dit niveau wat ik nooit had durven dromen:

En door de kennis die ik opgedaan had, had ik mijn nieuwe paard (RBI) met 2 maanden al in Liberty, het ging allemaal veel sneller dan bij Pumbaa:

Ik denk dat ik zonder de kennis die ik heb opgedaan van Parelli dit nooit had kunnen bereiken. En ondanks dat ik nu veel verschillende methodes combineer, komt toch heel veel overeen met elkaar. Voor mij is het ook een way of life, ik zou niet meer anders met paarden om kunnen gaan of anders naar paarden kunnen kijken.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:37

Wat een mooi verhaal nadine_yvana! Heel bijzonder, ik ga zo je filmpjes bekijken!

Eerste les gehad! Femke werkt zowel via emiel voest als horsemanship, wat gemengd. Vandaag vooral bezig geweest met het loswerken, de basis. Druk geven/wegnemen. Schakelen tussen het drijvende en leidende gedeelte. Hele fijne les gehad en ik ben zeer enthousiast. :D Over twee weken hebben we de volgende les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:08

Knap nadine_yvana!

Ik blijf altijd bewondering hebben voor mensen die tuigloos rond gaan, of loswerken/wandelen in het bos. Ik durf beiden echt niet, terwijl ik helemaal niet zo'n onbetrouwbaar paard heb :')

Fijn dat je zo enthousiast bent MDJ. Klinkt ook als een fijne les :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:15

leuke story Nadine! Ikzelf heb ook dankzij de filmpjes van horsenality pas beseft hoe ik met hem moest omgaan en dat heeft de band versterkt. Er kruipt veel tijd in en idd zulke paarden zijn de beste leermeesters. :j

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:32

Leuk, een nieuw Parelli topic!

Sinds een paar jaar is Parelli ook voor mij de leidraad in het trainen van mijn paarden. Nog steeds geen officiële audities gedaan, maar we zijn nu voornamelijk bezig met level 3 en soms wat oefeningen van level 4. Voor een van mijn paarden (mijn kleine draak, die vroeger al amper op een bit te rijden was, laat staan helemaal zonder optoming) heb ik een verzorgster (nog maar 14 jaar oud), die het Parelli programma nu ook behoorlijk onder de knie begint te krijgen :D

Afbeelding

Een ander stalgenootje heb ik ook aangestoken met het Parelli virus. Zij heeft vorig jaar een onderlinge springwedstrijd gereden met een neckrope en een stick :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:46

Fantastisch LLennox!!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:47

+:)+ Super dat filmpje!
Ook leuk dat het paardje schrikt en ze hem/haar eerst even laat kijken ipv gewoon verder te gaan +:)+

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:32

Binnenkort ga ik ook beginnen.
Weet nog niet goed wanneer maar ik wil het even proberen.
Kan het ook zijn dat je paard het niet leuk vindt? Ik heb geen zin om allemaal dingen te kopen en dat mijn paard het niet leuk vind.
Heb me er nog niet echt in verdiept, maar van verschillende mensen hele positieve mensen verhalen gehoord. :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:42

M_nouska, Je kan al starten met een longe en een lange dressuurzweep of springzweepje met een touw aan van balen stro bv ofzo als je niet zeker bent.
Gewoon eens proberen zou ik zeggen. 1 maal je bezig bent en je stap voor stap rustig opbouwt ga je merken dat je paardje meer aandacht gaat hebben.
Ik kan er in elk geval niks negatiefs over zeggen, het enige wat je eerst best te weten komt is, wat voor karakter je paard heeft, dan kan je daar naar werken.