Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:27

Ik heb ook een Micklem (multi), echt een heel fijn hoofdstel!! Heb nooit met een ander hoofdstel op d'r gereden dus heb geen vergelijking.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 10:30

Bedankt voor je post Leen!! Gister is mijn oog op de competition luxe gevallen voor mijn nog onbeleerde RBE'er. Zo te horen is het voor hem een mooi hoofdstel om mee te beginnen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:58

@Leen: rij je hiermee met dubbele teugels? En wat is het bijzondere aan dit hoofdstel.

Evetueel ook iets voor mijn RBE-er dan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:12

Nee gewoon teugels aan het bit, lijkt op de foto wel maar dat is de kinriem (en de teugel aan de andere kant).
Het zou de hoofdzenuw op het hoofd ontlasten: zie dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo

Ik heb nu ook echt gemerkt wanneer er iets op die zenuw zit, Ras veel heviger reageert. Opzich is hij niet veranderd, maar het is gewoon veel makkelijker. Hij vind alles nog steeds heel eng, en hij ziet ook nog steeds spoken. Maar hij lost het op door er even sneller aan door te gaan in een boogje in plaats van te rennen, bokken of steigeren.
Waarom, wel ik denk omdat het andere hoofdstel druk gaf op die zenuw, waardoor hij wat nerveuser werd en wat prikkelbaarder. Ik kan het me ook goed voorstellen als er ergens vervelende druk is, wanneer je weg wil en de druk hoger wordt je het zat bent en gewoon alles zal doen om die druk kwijt te raken.

Blijkt ook dat paarden hun hoofd soort van 'in slaap' gaan, zoals ons benen/voeten wel eens doen door die druk. Als je bijvoorbeeld lang op je knieen zit, sluit je ook zenuwen wat af. Als je rechtstaat 'slaapt' je been. Dat hebben dus paarden ook bij bepaalde optomingen, daarom gaan ze ook met hun hoofd schuren (kwijl gaan ze ook afvegen, of paarden die erg gezweet hebben gaan ook schuren) Maar dus bij weinig werk, nog schuren zou duiden dat het hoofd/gezicht eigenlijk slaapt. Kan je je voorstellen wat een vervelend gevoel dat moet zijn.

Dit vind ik trouwens ook een duidelijk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1BL_GYe4C6A

Die ik heb kan overigens ook bitloos gebruikt worden op 3 verschillende manieren en als kaptoom. Maar ik kocht deze alleen maar omdat die gouden gespen heeft en de competition zilveren :')

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:56

Echt goed Leen dat je zo een groot verschil merkt! Zag het hoofdstel laatst op wedstrijd, vind het er ook erg mooi uit zien. Was al op zoek naar een bitloos hoofdstel, maar misschien is dit wel iets voor mijn paardje, kan ik op beide manieren gebruiken, echt ideaal! Dat het niet hard inwerkt op de weke delen en betere druk verdeling heeft, klinkt erg positief allemaal, ga gelijk meten en bestellen!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:59

Precies! Ook heb je 3 manieren die je kan proberen als bitloos, dus er zit vast wel wat bij voor jou paard. Bij een gewoon bitlooshoofdstel zit je snel vast aan 1 bepaalde manier.

Bitloos wil ik sowieso wel een keertje testen bij Ras :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:48

Ik rij al bitloos. Met kaptoom meestal. Maar ik ga me eens in deze verdiepen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:18

Abercrombie schreef:
maralyn schreef:
Ik geef monnikspeper. Nu al n halfjaar.
Ze was niet te stuitten wanneer ze hengstig was.
Rennen. Angst. Ontploffing. Schrikken. .. gaan.

Nu met monnikspeper heb ik n heel ander paard. Ook wanneer ze niet hengstig is.
Nogsteedd schrikken. Maar steeds meer te handhaven.
Braver. Geen ontploffingen en als cadeau. Gewoon n stuk minder nerveus!

3 eetlepel op n dag. En wanneer 500 gram er door is dan krijgt ze een pauze van 10 dagen.

Werkt voor ons erg goed. Terwijl magnesium niks deed

Waar koop je dat? Het zit o.a. in moody mare dacht ik maar dat vind ik best prijzig.

Stuntdrogist koop ik het.
13.50 per kilo, exc. verzendkosten.

Doe er bijna 3 maanden mee.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 18:20

Bitloos is het hoofdstel ook erg fijn :) ik heb door een foute tandartsbehandeling het advies gekregen om bitloos te rijden. Maar mijn RBE'tje vind het heel fijn om van zich af te kunnen kauwen (is echt haar manier van spanning kwijtraken) dus nu tanden opgepimpt en met bit gaan rijden. Ideaal dat je zo kan wisselen met de Micklem :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:42

Heb even een vraagje, mijn paard is overduidelijk RBE. Tijdens het rijden in de bak hebben we elkaar al goed gevonden. Oefeningen in grondwerk lukken ook goed. Maar als het gaat over alles buiten zijn comfortzone m.a.w. onze bak, dan wordt hij paniekerig en onzeker. Bijvoorbeeld een aansluitende paddock waar we opzadelen, als ik daar op stap en de bak binnen stap, dan is hij al nerveus. Op wandeling is hij enorm voorwaarts. Hoe lossen jullie deze zaken op? Ik wil namelijk heel graag met hem mee doen met kleine wedstrijden, maar op vreemd terrein is het moeilijk...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:04

Nou, ik neem hem nu alleen mee. Ga daar met een ander paard aan de slag en neem hem weer mee terug. Duurt nog wel even, denk ik, maarrreh.... Over 25 jaar.... _O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:00

Haha ja idd dat is bij ons ook het grootste probleem. Hij kan oefeningen t/m Z1 maar op wedstrijd halen we door spanning met moeite winst in het M1. Voor ieder onderdeel heeft hij al een keer een 8 gescoord zowat, alleen komt het nog niet bij elkaar.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:44

SmartBH schreef:
Heb even een vraagje, mijn paard is overduidelijk RBE. Tijdens het rijden in de bak hebben we elkaar al goed gevonden. Oefeningen in grondwerk lukken ook goed. Maar als het gaat over alles buiten zijn comfortzone m.a.w. onze bak, dan wordt hij paniekerig en onzeker. Bijvoorbeeld een aansluitende paddock waar we opzadelen, als ik daar op stap en de bak binnen stap, dan is hij al nerveus. Op wandeling is hij enorm voorwaarts. Hoe lossen jullie deze zaken op? Ik wil namelijk heel graag met hem mee doen met kleine wedstrijden, maar op vreemd terrein is het moeilijk...

Met een RB-paard moet je héél, héél zelfzeker zijn. Focus en richting zijn ontzettend belangrijk. En jij moet bepalen waar je paard loopt, waar hij zijn voeten neerzet (ik spreek nu vooral over werk vanaf de grond). Dit is iets wat je, als je dat niet eigen bent, jezelf echt moet aanleren. Zelfzeker en onverstoord voorop lopen, wat rondkijken zodat je aangeeft dat jij alles in de gaten hebt en onder controle hebt, en je paard achter je houden. Zo geef je uiteindelijk mentaal rust aan je paard, omdat hij niet de leiding moet nemen (want een RB kan dit op zich niet want hij is daar te nerveus en freaky voor). Om je paard achter je te houden en elke stap die hij zet te controleren zul je in het begin even moeten doorkomen. Paard aan lang touw en wisje meepakken en hem, als hij over je heen wil denderen, écht flink naar achter 'jagen'. En rust als hij het gewenste resultaat geeft. Desnoods loop je achterwaarts voor hem op, zodat je hem goed in t oog kan houden en hem pasjes kan laten trager lopen, stilstaan, wat naar links, wat naar rechts etc...
Over het rijden onder zadel kan ik je niet echt tips nemen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:09

Mijn RBE loopt over het algemeen beter bitloos dan met bit in de dressuur in de bak, maar op buitenrit is het bit juist om spanning af te laten vloeien voor haar.
Ik ben met haar 4 jaar bezig geweest met het rijden op vreemd terrein. Een buitenrit was al geen pretje in haar enthousiasmexnervositeit was ze aan het stuiteren, snorken en wegspringen voor elke boomstam.
Wat ik merkte is dat ze door eten vaak rustiger werd, dus ik ben samen met een maatje die graag at onderweg gaan rijden en op elk grasveld hebben we ze laten eten. Dit heeft een jaar geduurd, maar nu bereikt dat als ik zeg 'grassssss' duikt ze het gras in met haar neus.

Door een ongeval zijn we een tijd uit de running geweest, maar tijdens het opbouwen met wandelen al meteen dit gaan oppakken aan de hand. Dus ik ging wandelen gewapend met snoepjes en wortels.

Ik merk bij mijn paard vooral dat veranderingen echt geleidelijk moeten gaan. Ze gaan bij ons binnenkort weer de wei op en we hebben nu 2 blessurepaardjes die in een hokje komen te staan. Van de week hadden ze alvast de hokjes uitgeprikt in de wei nou dat was reden om helemaal uit de strekker te schieten, daarna de waterbak neergezet, weer een reden om uit dr stekker te schieten, de weersverandering is reden om uit haar stekker te schieten.
Met uit haar stekker schieten betekend het dat ze de volledige training die punten ziet als punt dat het ding wat is veranderd haar aan gaat vallen en dan moet ze in tuigpaardstand er al snorkend langs (gelders tuigpaard).

Vooral door rust, positieve dingen belonen en de rest van het gedrag te negeren hebben we dit allemaal kunnen bereiken. Natuurlijk ben ik wel een dagje gefrustreerd door haar gedrag, maar dan zet ik haar weer terug in de paddock/wei/stal en dan zien we morgen wel weer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:28

Starbreeze: het is wel al sterk dat je met hem op vreemd terrein kunt komen! Hoe heb je dit aangepakt?

Miezelke: als ik met hem wandeling kan ik overal gaan met hem, er mag dan nog een bom ontploffen hij zal niet dom doen. Langs straat mag er een vrachtwagen, harley davidson motor, enz langs komen hij zal niets doen. Het is onder het zadel dat hij mij niet meer ziet voor hem dat hij onzeker wordt.

Brighteyes86:dat van het eten onderweg heb ik ook al ondervonden, toevallig toen iemand moest plassen terwijl we op een buitenritje waren. Probleem is bij mijn paard, als het snackpauze over is dat hij dan dominant kan worden omdat hij eigenlijk wil verder eten. Dat uit de stekker schieten door diverse veranderingen klinkt bij mij ook heel herkenbaar, dan laat ik hem ook liever eens een dagje staan. Maar heeft wel even geduurd voor ik dit kon inschatten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:36

@smartBH, heb de eerste wedstrijden gereden op mijn club. Daar eerst een paar keer privéles genomen zodat hij de bak al kende en toen daar op wedstrijd gegaan. Nb, mijn paard was al wat ouder en nog nooit op wedstrijd geweest. Ik heb hem gelijk in het M gestart omdat hij qua training al verder was. Dus eigenlijk zijn we pas een keer of 7 weg geweest alles bij elkaar, dat is ook te weinig.

Ik had het plan om nu wekelijks met hem op clubles te gaan zodat hij ritme krijgt om ergens anders te lopen en weg te gaan met de trailer etc. Maar helaas zit mijn partner nu in het buitenland dus kan ik door de week savonds niet weg vanwege mijn zoontje. Maar dat komt wel weer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:39

Starbreeze schreef:
@smartBH, heb de eerste wedstrijden gereden op mijn club. Daar eerst een paar keer privéles genomen zodat hij de bak al kende en toen daar op wedstrijd gegaan. Nb, mijn paard was al wat ouder en nog nooit op wedstrijd geweest. Ik heb hem gelijk in het M gestart omdat hij qua training al verder was. Dus eigenlijk zijn we pas een keer of 7 weg geweest alles bij elkaar, dat is ook te weinig.

Ik had het plan om nu wekelijks met hem op clubles te gaan zodat hij ritme krijgt om ergens anders te lopen en weg te gaan met de trailer etc. Maar helaas zit mijn partner nu in het buitenland dus kan ik door de week savonds niet weg vanwege mijn zoontje. Maar dat komt wel weer.

Ik had ook gehad om zoiets te proberen...maar uiteindelijk als je op wandeling gaat is hetzelfde als in een vreemde bak rijden denk ik dan? want zoveel verschillende manges hebben we niet in de buurt :p laat je even weten hoe deze tactiek lukt?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:11

Nou ik dacht meer dat zo'n paard beter af is als hij de locatie al een paar keer gezien heeft, tenminste die van mij. Ik heb mijn wedstrijden ook alleen nog maar daar en op 1 andere locatie gereden. Dus eerst wennen aan 1 locatie en dan rustig uitbreiden. Ik denk dat hij anders eerder overprikkelt raakt, alles is toch al anders op wedstrijd, enige herkenbaarheid lijkt me juist fijn voor zo'n paard.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:13

Mijn merrie is ook een RBE....echt heel leuk om dit topic te lezen, ik herken zo veel :o

Ik zit regelmatig met mijn handen in het haar omdat ik niet meer weet wat ik kan doen om haar rustig en ontspannen te krijgen. Ze reageert op de kleinste hulp en dan soms ook echt heel overdreven.

Het is een ontzettend talentvol paard, maar je moet het er wel uit zien te krijgen. Verder is ze ontzettend lief, ze heeft zo'n zacht karakter en wil met iedereen vriendjes zijn.

A.s zondag heb ik voor het eerst een oefenwedstrijdje met haar, ben zo benieuwd :j Ik heb haar al een paar x meegenomen naar vreemd terrein en toen viel mij op dat ze eigenlijk vrij rustig werd van de vele indrukken. Ik merk ook dat ze onder het zadel minder schrikachtig is dan aan de hand, ik zit er ook liever op dan dat ik er naast moet lopen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:33

Ja, die overdreven reacties zie ik hiet ook. En ik heb ook een paard met verl in zijn mars, maar hoe peuter je het er uit (zonder stress dan, want eruit knijpen kan wel, maar daar wordt niemand blij van).

Ik ben hem aan het inrijden. Dat ging heel beroerd. Ik dacht dat het zadelmak maken niet lukte, maar het probleem blijkt het hoofdstel. Daar wordt hij heel onrustig van. Dus nu oefen ik met zadel en zonder hoofdstel. En dat gaat best goed! :D Voor de zekerheid toch maar een touw om zijn nek. Heb ik nog ergens houvast aan, mocht het mis gaan. Maar ik kan vooruit in stap, halthouden en links en rechts sturen. Vind ik niet zo slecht. Mijn doel is eind vh jaar de zijgangen in stap te kunnen rijden. Zonder hoofdstel dan. Knutsel ik volgend jaar het hoofdstel er wel weer op! :))

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:39

Overdrijven reageren is hier ook aan de orde, een hele opdracht om ze dan terug bij je te krijgen. Op de grond ben ik dan heel kordaat en laat ik hem vooral bewegen. Stil staan wordt hij alleen maar zenuwachtiger van. In het zadel ben ik nog niet zo zeker maar dan probeer ik hem alvast in een volte te houden.

@Moratoetje: veel succes dit weekend met je wedstrijd ! Laat zeker weten hoe het gegaan is. Ik wil ook met mijn paard wedstrijden doen, maar hij is erg gespannen op vreemd terrein. Hoeveel keer ben je naar die plaats al geweest voor je wedstrijd? Ik overweeg ook om deze aanpak te proberen.

@Fabster: fijn dat je de spanning wel wat hebt kunnen wegnemen, moet wel moeilijk zijn om zoiets eruit te halen. Gek om met zo'n jong paard dan zo vrij en los te rijden :) maar wel goed voor jullie band natuurlijk :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:05

Ik snap ook niet zo goed wat nou het probleem is met het hoofdstel. Het is nog een kaptoom ook, dus niet eens een bit. Mss heb ik hem met de dressuuroefeningen vanaf de grond toch overvraagd en heeft hij daardoor slechte herinneringen. Ook als ik de kaptoom om doe en verder los laat lopen, is hij toch onrustig. Met een halstertouw is dat weer niet. Maar ik doe het maar even vrij dan. Dat gaat nu goed. Moet wel zeggen dat ik dat maar 10 minuten oefen, ofzo. Opstappen, in stap op de hoefslag, paar x stoppen en weer wegstappen, keertje links, keertje rechts en afstappen. En dan roepen dat hij het meest fantastische paard van de wereld is, natuurlijk :D ik werk met de clicker, dus dat vindt hij ook een goed idee. Eerst dacht ik dat dat het probleem was, dat hij van die clicker onrustig werd. Maar zonder hoofdstel heeft hij dat ook helemaal niet.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:25

Pff, ik zie even door de bomen het bos niet meer. Sorry voor het lange verhaal.

Ras doet het geweldig de afgelopen weken, hij begint fijn te ontspannen tijden het rijden, maar ook tijdens het poetsen. Sinds vorige week kan in hem perfect alleen binnenhalen, door een smalle gang gaan waar ze dieren slachten en zo de stal in om te poetsen (hij is te groot door door de gewone deur, dus vandaar dat we door de slachtgang moeten). Nu dat is er altijd netjes hoor, maar de geur en het alleen zijn vond hij altijd spannend.
Dus alleen maar vooruitgang dus. Op 1 ding na.

Sinds vorige week is hij helemaal doorgeslagen op straat. We moeten een 100m over de straat tot aan de bak. Meestal liep ik er langs, maar om wat te oefenen op uiteindelijk echt gaan wandelen wou ik er ook op kunnen tot aan de bak. Hij is begonnen met rondjes draaien, dan de merrie naast hem omver lopen (haar bijna in de beek duwen), in volle galop naar de poort van de weide lopen, steigeren (echt bijna kaarsrecht, niet een klein hupsje). Maar op zich blijft hij er erg rustig onder zolang ik niets doe. Ik kan hem perfect geruststellen nadat hij een uitbarsting gehad heeft, maar tijdens is het echt een knop die omgaat.
Ik werk al 2 jaar aan een noodstop, deze werkt wanneer hij bang is. Gewoon ho-how en met mijn zit wat duwen en hij staat stil. Als hij bang is, is dit nog met wat gestap. Maar het komt er op neer dat ik een gevaarlijke situatie kan vermijden.
Alleen op straat is hij gewoon echt afgesloten. Eergisteren heeft hij bijna kinderen omgelopen en net niet op mijn auto gesteigerd.
We moeten langs een weide met een hengst (die overigens van de stalhouder is), heel braaf beestje maar de merrie die altijd meegaat is hengstig en gaat hem uitdagen. Daar reageert hij natuurlijk op. Dit is al spanning voor Ras, maar dan moet er maar 1 dingetje zijn zoals de eerste keer een auto over de steentjes. Eergisteren was dit een meisje die met haar step achter hem aan kwam (ondanks dat we minstens 15 keer zeiden dat ze moest stoppen kwam ze echt tot bijna een meter achter zijn kont. Tja dan mag je wel even flippen van mij, maar hij loopt dan altijd naar de weide toe en daar steigert hij. Hij gaat altijd weer terug naar het punt waar hij het kreeg en daar draait hij en steigert hij altijd. Dan begint het weer opnieuw. Elke keer hetzelfde. Eergisteren was het even te veel voor mij, we staken bijna kop eerst in de beek, hij kwam erg dicht bij de auto's alsook kinderen die aan het spelen waren (doorlopende straat, dus kinderen zitten er vaak zonder toezicht wat maakt dat je hun weinig aan hun verstand kan brengen).

Vriendin van de staleigenaar gaat me morgen helpen, zij heeft vroeger jaren ervaring opgedaan in het trainen van paarden. Ik heb ook paarden zadelmak gemaakt en getraind. Samen denk ik wel dat we er uit komen, de andere mensen die Ras al langer kennen hebben er bang van door hoe hij 4-5 jaar geleden deed.

Ik vind het zo jammer dat alles zo zo goed gaat, maar dat is gewoon een ramp. Terug gaan doe ik overigens gewoon zonder teugels en beugels. Dan luistert hij ook wel op mijn noodstop wanneer hij eens verschrikt van een hond bijvoorbeeld. Maar er heen gaan is gewoon gevaarlijk geworden.

Plan is om eventueel ook een stukje te filmen zodat ik zelf ook achteraf kan zien wat hij precies doet. Ik voel wel vanalles maar ik kan het niet plaatsen. Veearts komt vrijdag ook voor een check up.
-O-

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:36

Leen: herkenbare problemen, echter is mijn paard nog niet in die mate. Filmen vind ik een goed idee en inderdaad samen met iemand anders die ook misschien andere dingen zal aanvoelen. Wel riskant zo'n gedrag...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:45

Het is een beetje alsof doordat de uitbarstingen bij het rijden gestopt zijn, hij die nu ergens anders in kwijt moet. Want normaal als er een auto over de steentjes rijdt, springt hij zo een keer opzij want hij vind dat geluid maar niets. Maar echt een half uur heen en weer rennen... Uiteindelijk kwam een buurvrouw naar buiten die vroeger ook paarden had (bleek achteraf) ik vroeg aan haar of ze het aandrufde om met gestrekte arm hem vast te nemen en te begeleiden naar de hoek van de straat (bak is net de hoek om, vanaf de hoek is het ook elke keer gedaan). Met wat aanmoediging ging het goed.
Had de buurvrouw ook gezegd als ik 'lopen' zei, ze naar voren moest lopen en paard lossen uiteraard. Ik voel het allemaal aankomen maar ik kan er niets aan doen. Ik weet ook wat hij gaat doen, altijd draaien, steigeren (waarschijnlijk omdat ik hem probeer in te houden) en rennen. Elke keer op dezelfde manier.

Overigens steigert hij normaal echt niet snel, tijdens het rijden kan dat wel eens zijn als hij zijn zin niet krijgt. Maar van angst zou die nooit steigeren. Volgens mij is dit gewoon teveel spanning opbouwen die er uit moet. Maar als je weet dat ik de eerste 20-40 meter aan relatief lange teugel stap, snap ik echt niet waar die spanning vandaan komt.

Goed, we zullen morgen zien, maar als iemand tips heeft die we morgen al kunnen toepassen zou dat geweldig zijn.

We gaan gewoon starten met opgezadeld aan de hand te gaan, kijken of hij dan ook spanning opbouwt.