Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:21

fransje23 schreef:
Wendy schreef:
.
En om te ontdekken welke sectie van het schema het meest van toepassing is, is het van belang dat je leert observeren. En ook dat op zich is alweer een doel, want daardoor leer je het gedrag van je paard beter kennen.


Naast observen is vooral interpreteren van belang en dan ook nog eens proberen om dit objectief te doen. Dat laatse is het lastigste, want je doet het toch vanuit je eigen gevoel.
Een paard wat voor de ene dominant lijkt kan voor een ander juist onzekerheid tonen. :)

Klopt helemaal :j

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:16

Hmmm ik denk dat ik mezelf een RBE zou noemen, al kan ik bij vreemde mensen dan weer heel stil en onzeker zijn. Ik denk dat ik dan eerder LBI ben.

Ik denk dat de schema's voor ongeveer elk dier wel gelden, zeker voor zoiets als een hond.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:35

Mijn jaarling was vandaag weer typisch LBE, maakte voor het eerst kennis met een balk: Liep erheen en ging 'm staan verplaatsen :') . Filmpjes staan in mijn andere topic, weet niet of iedereen hier op mijn spam zit te wachten :')

Ik zat mij af te vragen, zouden er procentueel meer merries en hengsten LBE zijn en ruinen meer I?

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:59

Zou dat geslacht gebonden zijn dan? De mijne is in ieder geval ruin :j

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:19

Ja dat weet ik dus niet? Was een gedachte :')

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:03

Ik heb juist het idee dat meer ruinen LBE zijn. De meeste ruinen die ik ken zijn heel speels, pakken alles vast etc. Ruinen hebben iig vaak wel een stabieler karakter.

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:14

Mijn LBE is ook een ruin.

fransje23

Berichten: 15462
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:27

thirzanaomi schreef:
Ik heb juist het idee dat meer ruinen LBE zijn. De meeste ruinen die ik ken zijn heel speels, pakken alles vast etc. Ruinen hebben iig vaak wel een stabieler karakter.


Ruinen zijn zeker vaker speels dan merries en pakken eerder alles vast maar er zijn meer, en m.i. belangrijkere dingen, die een paard LBE maken.
Mijn merrie speelt niet met dingen maar kan wel even snel zelf haar touw losmaken, voertonnen open draaien. Vrijheidsdressuur met dingen vastpakken had ze ook snel door :j
Haar motto is volgens mij: gewoon spelen met dingen is voor losers, het moet ook wel nut hebben.
:D

Wat mij bij haar opvalt is dat ze rustig in haar eentje van de kudde afloopt en dan echt totaal er van weg. Ze gaat rustig op een weiland 500 meter verder in haar eentje staan grazen. Ze is 1 keer ook in haar eentje het erf afgelopen, zo het park in. Dat was zo een actie waarbij mijn hart toch even oversloeg en ik hard moest denken, en hulptroepen nodig had, om haar weer te pakken.

Ruitje, jouw Graasje lijkt toch echt op mijn paard. Heb je vast een idee hoe ze over ruim 20 jaar zou kunnen zijn :')

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:40

fransje23 schreef:
thirzanaomi schreef:
Ik heb juist het idee dat meer ruinen LBE zijn. De meeste ruinen die ik ken zijn heel speels, pakken alles vast etc. Ruinen hebben iig vaak wel een stabieler karakter.


Ruinen zijn zeker vaker speels dan merries en pakken eerder alles vast maar er zijn meer, en m.i. belangrijkere dingen, die een paard LBE maken.


Dat is zeker waar, maar veel ruinen die ik ken zijn aardig dominant en staan hoog in energie. Toch vind ik het speelse wel een belangrijk criterium voor een LBE. Ik ken zelf iig meer ruinen die LBE zijn dan merrie's.
Mijn ruin kan trouwens ook knopen losmaken en springt over de draadjes in de wei. Hij is gelukig nog nooit echt losgebroken, maar wel in de sloot beland tijdens een van zijn gekke acties :+

fransje23

Berichten: 15462
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:51

Als ik de merrie en ruinengroep vergelijk bij ons op stal zie je inderdaad dat de ruinen veel "klooien"met elkaar, dekens trekken, happen naar lippen en wat rondrennen. De merries doen dat allemaal maar toch zitten er echt LBE merries bij en is het gros van de ruinen dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:56

Mijn Merrie is echte LBE (stil staan kan ze niet)
Mijn Fjord ruin is van karakter LBI maar tijdens het werk is hij juist weer extrovert (Dat was hij eerst niet, maar door juiste manier van trainen is hij erg werkwillige geworden en uiteindelijk zelfs voorwaatser dan mijn merrie).

Maar zal morgen dat schema wel even invullen want ik ben erg benieuwd wat daar uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:14

Tobbes schreef:
(Dat was hij eerst niet, maar door juiste manier van trainen is hij erg werkwillige geworden en uiteindelijk zelfs voorwaatser dan mijn merrie).


Vertel eens? :Y)
Ik heb die pagina nog niet gevonden in de handleiding :+

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:25

Het speelse en dominante vind ik de belangrijkste kenmerken voor LBE. Voorwaarts is een RBE ook, voorwaarts staat slecht voor extrovert, kan Right Brain of Left Brain zijn.

Wat dominant is, is ook nog wel eens verschillend van mens tot mens. Soms zie je paarden die steeds in je ruimte komen, over je heen walsen en weinig respect tonen, maar wanneer ze dat doen uit angst of onzekerheid zijn ze zeker niet dominant. Wederom meer RBE eigenschappen. Bij de LBE zie ik dominant meer als heel zelfverzekerd.

Mijn paarden hoeven niet gekalmeerd te worden of op hun gemak gesteld. Ze zijn zeker van zichzelf en van hun omgeving. Het is meer de vraag of ik wel een waardig leider ben of niet. Mijn paarden zijn allemaal hengst, maar ik ken ook genoeg hengsten die LBI zijn of RBE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:46

Sabine,
Is kwestie om bij een lbi hem altijd te belonen wanneer die extravert gedrag vertoont. Op den duur hebben zee dat door en ze kunnen daar door erg druk van worden.
Want als je eenmaal een lbi goed weet te motiveren dan doen ze alles voor je.
Bij oude level 2 pakket met video banden wordt hier ook aandacht aan besteed door middel van de impuls games.

Bijv, bij het cicelen. Laat paard op gegeven moment heel hard gaan en geef daarna release. Herhaal dat tot dat paard door heeft dat hard gaan betekent dat er een release aan komt En bouw het dan uit naar steeds met cirkels.
En belonen doe met rust of iets lekkers.
(Nou je moet eens weten hoe heet daar mijn Fjord van wordt)
En dan heb je corner game , maar die kan je ook buiten doen door van boom naar boom te rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-15 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15462
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:49

Jessix schreef:
Wat dominant is, is ook nog wel eens verschillend van mens tot mens. Soms zie je paarden die steeds in je ruimte komen, over je heen walsen en weinig respect tonen, maar wanneer ze dat doen uit angst of onzekerheid zijn ze zeker niet dominant. Wederom meer RBE eigenschappen. Bij de LBE zie ik dominant meer als heel zelfverzekerd.


In de ruimte komen en over je heen walsen is meestal inderdaad geen dominantie. Een zelfverzekerd paard, en een echte leider, zal dat niet snel doen.


Waarom zou dat speels zo een belangrijk criterium zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:57

Een zelf verzekerd leider paard. botsen ook op je ruimte (heeft te maken met de dominantie games die ze spelen). Alleen wanneer jij een beter leider bent dan doen ze dat niet meer.

Het heeft volgens mij niks te maken met lb of rb maar met ben jij een goede leider ja of nee en wat jou rangorde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:59

Tobbes schreef:
[naam],
Is kwestie om bij een lbi hem altijd te belonen wanneer die extravert gedrag vertoont. Op den duur hebben zee dat door en ze kunnen daar door erg druk van worden.
Want als je eenmaal een lbi goed weet te motiveren dan doen ze alles voor je.
Bij oude level 2 pakket met video banden wordt hier ook aandacht aan besteed door middel van de impuls games.

Bijv, bij het cicelen. Laat paard op gegeven moment heel hard gaan en geef daarna release. Herhaal dat tot dat paard door heeft dat hard gaan betekent dat er een release aan komt En bouw het dan uit naar steeds met cirkels.
En belonen doe met rust of iets lekkers.
(Nou je moet eens weten hoe heet daar mijn Fjord van wordt)
En dan heb je corner game , maar die kan je ook buiten doen door van boom naar boom te rijden.


Dank je wel maar dat is niet zo mijn ding, ik wil hem graag leren samenwerken en zo goed mogelijk laten reageren op mijn vraag, maar focussen op zo hard mogelijk voorwaarts (wat trouwens niet eens lukt maar dat terzijde) gaat 'm toch niet worden. Dan gaat die denken dat gaan 'rennen' het antwoord is op alles en daar ben ik als schijtluis ook niet naar op zoek ;) Toch bedankt en fijn dat het bij jou wel werkt ;)

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:01

Ik heb in elk geval een LB EX merrie, wat mijn ruin (haar zoon) is ben ik nog niet helemaal achter, vermoed wel hetzelfde met misschien wel wat RB trekken. :)

fransje23

Berichten: 15462
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:40

Deze vind ik leuk :)

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35757
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:33

Dat walsen die ik juist veel bij mijn paard. Ze gebruikt zelden geweld, maar als een paard niet snel genoeg weg is, loopt ze hem gewoon omver of gebruikt deze als krabpaal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:40

Die laatste is herkenbaar, Modena kan soms wel 100 keer op een training of buitenrit "ja, maar...." zeggen. :')

Anoniem

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:53

Sabine,
Dat begrijp ik want mijn Fjord is nu af toe wel wat te voorwaarts waardoor hij niet meer geschikt is voor beginners. Maar op zich is corner game wel goed om te oefenen alleen dan ga voor exacte tempo wat je vraagt. Ben je bekend met de corner game?

fransje23,
Leuk plaatje.
Als ik zo lees dan heb ik hele goede connectie met mijn Fjord. Alleen reverse psychologie maak ik niet zoveel gebruik van. Wat bij mijn Fjord erg goed werkt is dat hij weet dat hij vroeg of laat altijd beloon word wanneer die iets doet wat ik van hem vraag.

LBE
Als goed begrijp is goed om vaak touch game met ze te doen.
Ik ga vandaag wel weer even oefenen. Heb zelf paterns pakket en ik ben daar erg blij mij :)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:04

Heel herkenbaar!

Op de poetsplaatst maakt ze wel 10 keer dr eigen touw los en alles wat voor dr neus hangt moet sowieso op de grond gegooid worden. Laatst tilte ze haar eigenpoetskoffer aan t sluitingclipje omhoog en gooide hem zo even ondersteboven leeg met een gezicht van zo kijk doe ik even voor je..

Verder is ze in de omgang inderdaad zelfverzekerd en met boos worden bereik je niets.. maar als je het netjes vraagt wil ik prima met je samenwerken.

Ze is niet bang al bepaald ze wel graag waar ze loopt.. alleen op buitenrit geen probleem maar als we in een groep gaan blijft ze net zolang vervelen totdat ze achter een ander aan kan lopen. Niet uit angst maar gewoon omdat ze dat wil.. en boos worden heeft geen effect.

Maar juist haar karakter is wat ik vanaf dag 1 al helemaal geweldig vond! Ze lijkt op mij lomp maar lief en ook braaf maar absoluut niet makkelijk. In de bak hebben we in het begin heel wat ruzie gehad maar zoals al eerder gezegd met boos worden los je niets op dan steekt ze dr spreekwoordelijke middelvinger omhoog. Je moet dr gewoon op een andere manier uitdagen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:22

Mijn trekpaardruin is duidelijk een LBE. Dat happen/bijten, het clowneske gedrag, slim zijn, met zn mond alles vastpakken.... Helemaal! Zo had hij op z'n 3e al op beide deuren van z'n stal een extra slot, omdat ie die steeds opendeed, stond ie regelmatig ineens achter me, terwijl ik m toch echt op de poetsplek gezet had. Voorbeeldje:

Hij had ook veel andere plannen met de pilonnen waarmee ik met m'n hond aan het trainen was...
Afbeelding
Hij is ook enorm veelzijdig: mennen, onder het zadel, zonder zadel, ringrijden, fietsen, wandelen, mee als handpaard, op het land werken, trektochten, grondwerk, trecdingetjes, schriktraining, longeren, pushbal. Hij is bloednieuwsgierig en doet het allemaal! Nieuwe dingen doet ie bijna nooit in 1x, maar als ie weet dat t goed zit, zit t ook echt goed.
Afbeelding
Nog paar filmpjes over z'n humor:

(ik heb al wat emmers versleten.... :') )
En zo relaxed is ie:


Ik ga dit topic eens op t gemak doorlezen om (nog) beter met hem om te kunnen gaan.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:28

Kaitlyn schreef:
Hier had ik gisteren iets. Ze is hengstig en dan altijd wat knorrig. Tijdens het rijden wel braaf maar wat dribbelig dus ik haar fiks aan de bak gezet zodat ze daar mee bezig kon zijn. Toch heel fijn gereden en besloten om buiten even een rondje uit te stappen. Dit hadden we al maanden niet meer gedaan dus ik dacht; ik zie wel of het gaat, zo niet dan keren we om. Er kwamen een paar idioten met een rotgang voorbij jagen maar ze keek niet op of om. Wij uiteindelijk een paadje ingeslagen tussen de weilanden door. Lekker rijden, soms vond ze iets wel "spannend" (een zeil tussen de bosjes bijvoorbeeld, maar meer omdat het ineens niet "klopte" met de omgeving en niet omdat ze het eng vond) maar met een keertje extra been en een "toe maar" liep ze door. Totdat ze een, let op!, hoopje grond zag liggen van ongeveer een halve meter hoog. Dat kon toch echt niet tussen de bomen en bosjes. :n
En echt niet dat ze erlangs wilde lopen! Ze vond het niet eng, ze had gewoon besloten dit niet te willen. Uiteindelijk heb ik haar een keer streng toegesproken en een keer mijn hakken erin gepord. Toen besloot ze dat het niks was en ze door kon lopen. :') Op de terugweg zag ze uiteraard niks vreemds aan aan de hopen zand (even verderop lagen er nog een paar).
.

Herkenbaar!
Die van is echt nergens bang van! De grootste trekkers en vrachtwagens kunnen op 10cm voorbij komen, hij loopt gewoon relaxed door aan een lang teugeltje. Maar hij heeft steeds fases dat er 'iets' enorm eng is. Tijdje geleden was dat een kinderwagen! Echt tot op 2 benen in 1x omdraaien, whahahaha! Je zou m toch.... En die mensen ook gek kijken (en bang, 1.80m trekpaard dat debiel doet zo voor je) _O-