Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Geryon schreef:Het valt mij op dat alle pro-parelli mensen elk filmpje dat al een beetje op parelli lijkt, goed proberen te praten. De mensen lijken juist niet te kijken naar het paard. Zij praten alleen maar goed dat er dieronvriendelijk wordt gedaan, omdat dit bij de methode hoort.
Ik heb mij verdiept in parelli, een curcus gedaan en gebruik het veel bij mijn eigen pony en pony die ik train. Maar dit vind ik géén parelli en ik zou dan ook nooit dit filmpje goed proberen te praten, ondanks dat ik de methode heel erg herken. Het wordt hier NIET goed uitgevoerd en dat hoor je ook als je pro-parelli bent, gewoon te zien.
Het is dan ook maar beter dat dit 10 jaar geleden is.
Cassidy schreef:.
Je hebt trouwens nog steeds mijn vraag niet beantwoord of jij het terecht zou vinden als jij met je dressuurmatige niveau van nu, beoordeeld zou worden op grond van een filmpje van 10 jaar geleden?
Cassidy schreef:Geryon schreef:Het valt mij op dat alle pro-parelli mensen elk filmpje dat al een beetje op parelli lijkt, goed proberen te praten. De mensen lijken juist niet te kijken naar het paard. Zij praten alleen maar goed dat er dieronvriendelijk wordt gedaan, omdat dit bij de methode hoort.
Ik heb mij verdiept in parelli, een curcus gedaan en gebruik het veel bij mijn eigen pony en pony die ik train. Maar dit vind ik géén parelli en ik zou dan ook nooit dit filmpje goed proberen te praten, ondanks dat ik de methode heel erg herken. Het wordt hier NIET goed uitgevoerd en dat hoor je ook als je pro-parelli bent, gewoon te zien.
Het is dan ook maar beter dat dit 10 jaar geleden is.
Dieronvriendelijk is een menselijke interpretatie. Menselijke interpretatie is afhankelijk van het begrip van de situatie en de trainingsmethode. En dat mis ik hier maar al te vaak.
Gini schreef:[naam] schreef:Vandaar dat ik ook wel kan begrijpen dat jij vindt dat het lijkt dat deze mevrouw maar wat aan het doen is... je weet niet beter omdat je idd geen kennis genoeg hebt om te kunnen oordelen en inzien.
Ah ok, dat zal het zijn. Je moet eerst ingewijd zijn voordat je dit filmpje helemaal toppie en ok vind.Citaat:Daarom moet je dus tig levels doorlopen en kun je ook niet meteen in de M starten, omdat je er anders niks van snapt en omdat je juist dan maar wat aan het doen zou zijn.
En dit klopt dus niet. Ik ben geen M-ruiter, maar toch snap ik de oefeningen van de M. Ik snap wat het doel van de oefening is, welke hulpen gegeven worden en of het paard dit correct uitvoert.
Ik heb nog nooit 1.40m gesprongen, maar ik kan wel zien of een ruiter in een 1.40m springparcours het juiste tempo heeft, de afstand goed ingeschat heeft of niet. Ik weet dat die voor een krappe dubbelsprong gaat moeten inhouden en ik kan de reactie van het paard zien (luistert die of niet, in het laatste geval zal de ruiter harder inkomen).
Ik heb nog nooit een appuyement gereden, maar ik herken de oefening wel als deze uitgevoerd wordt. Ik weet wat het doel is, ik weet welke hulpen gegeven worden en ik kan ongeveer wel zien of de oefening correct of niet is uitgevoerd.
Etc etc.
Geryon schreef:Jij ziet zelf ook wel dat deze uitvoering van parelli niet goed is, en ik snap dan ook niet waarom je het filmpje zo verdedigt. Dat je parelli verdedigd, vind ik niets mis mee. Maar dit filmpje?
Cassidy schreef:Ik heb het dan ook niet over jou Gini. Het wachten is op degenen die de filmpjes met touwen om de benen zien en bij het zien daarvan al beginnen te steigeren. VD-ers die roepen dat je het leren liggen ook anders aan kunt pakken. Dat kluisters niet mogen. Die niet zien dat het werken met touwen aan de benen van het paard een paard leert om niet terug te trekken om los te komen als hij wel een keer ergens met een been in vast komt te zitten. Met alle gevolgen van dien.
Gini schreef:Waarom zouden wij trouwens dit filmpje niet mogen beoordelen omdat het tien jaar geleden is? Zij profileert zich als een vooraanstaand paardentrainer en verdient er veel geld mee.
Als ik een vegetariër zou zijn en ik wordt bekend door mijn kookboeken, mijn manier van leven en dergelijke. Ik maak DVD's en boeken over mijn vegetarisme en ik wordt een echte goeroe. Ik predik de waarheid en jullie moeten mij volgen. Als er dan ineens een foto van mij opduikt waarin ik een dikke, vette hamburger eet in de McDonalds, denk je dan niet dat dat mij zal kwalijk genomen worden? Ook al is die foto tien jaar geleden genomen?
Als je de waarheid predikt, moet je er ook tegen kunnen dat ze je op een leugen betrappen.
Marlou_ schreef:Ook ik doe geen parelli maar snap wel wat ze probeert. Ik heb dit ook geleerd zodat mijn pony uit mijn ruimte stapt en niet zo maar terug komt in mijn ruimte. Hij moest dat leren respecteren, mijn ruimte. Maar de manier waarop Linda het doet vind ik alles behalve subtiel. Het paard snapt echt niet wat de bedoeling is op het begin. Als het dier eenmaal een stapje achterwaarts dort gaat ze veel te lang en met te harde hulpen door. Ik dacht dat hun pro's waren maar ik heb het gevoel als of ik dit nog beter kan :p
elske_ schreef:Als mijn paard aan de kant moet voor een paard dat hoger in rang staat en dat niet doet, krijgt zij een trap. Komt waarschijnlijk harder aan dan dit zwiepende touwtje. Is dit dan ook mishandeling?
Ik (geen NH-fan) zie in het filmpje dat het voor het paard soms onduidelijk is, maar mishandeling zie ik eigenlijk niet. Dat het duidelijker kan voor het paard weet ze waarschijnlijk zelf ook. Gelukkig zijn we 10 jaar verder en is dit fragment al verouderd. Wel verbaas ik me over sommige reacties hier, er gaan meer wegen naar Rome en dit is er 1 van. Bij dominante paarden moet je nou eenmaal soms iets harder inkomen en met lieve woordjes zal je met sommige paarden voor Rome verongelukken.
Magrathea schreef:
Cassidy schreef:Leugen of een fout?
En jij bent van mening dat je nooit jezelf verder mag ontwikkelen, nooit een andere kant uit mag gaan?
Als je in het verleden voor kernenergie was en er nu compleet tegen, maakt je dat minder geloofwaardig?
Als jij vroeger vegetarier was en nu toch weer vlees gaat eten, ben je dan een leugenaar?
Als je vroeger rookte, nu bent gestopt en als ervaringsdeskundige een boek schrijft over stoppen met roken of een programma opzet om anderen te helpen, ben je dan hypocriet?
Mijn hemel, wat denken sommige mensen toch zwart-wit. Er bestaan ook tinten grijs. Minstens 50! (pun intended)
Cassidy schreef:Dus omdat jij de reden niet snapt, deugt het filmpje niet?