Wie kent deze halve gare??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:08

De Sjiem is naar Gert vd Hof gegaan voor correctie, heeft Jeroen niet zelf gedaan.

En over Gert zijn er ook de nodige discussies geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:09

Dat was een mooie reportage. Ook top dat Jeroen toegaf dat hij het op een gegeven moment ook niet meer wist en Gert inschakelde. Van Gert zijn ook weer veel tegenstanders te vinden op bokt geloof ik.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:09

Cassidy schreef:
Koia schreef:
geen een :) daarom vraag ik het.

Je hebt ze ertussen zitten die het gevecht met je aangaan. Niet altijd meteen met zadelmak maken maar later in het traject. Valt onder de noemer uitproberen en dat kan inhouden dat ze je proberen te pletten tegen de bakrand, met hun voorbenen over de bakrand komt, nou ja vul maar in. Als je een paard krijgt die het bij een vorige trainer heeft kunnen winnen, heb je je handen vol om dat recht te breien. Dat kan echt niet met een opgeheven vingertje en "foei".

Kijk even naar dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=VJxg94Cq ... re=related

Met dit paardje kon ook Buck niets meer. Enkeltje slachthuis.

Als je insteek is winnen of verliezen krijg je dat soort excessen ja. Uitgangspunt is dan totale onderwerping en daar zijn sommige paarden eenmaal niet geschikt voor.

Het soort breken wat deze man doet is mi alleen goed te praten als het in een 3e wereldland gebeurt door een ongeletterde die eeuwen traditie navolgt.
Zo hier id westerse wereld is het slechts een display van machismo ten koste van een dier.
Volkomen klasseloos en verwerpelijk imo

Kyola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:10

Wat een mooi voorbeeld topic van achter elkaar aan hobbelende bokkertjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:11

lifaya schreef:
Jeetje, heftig! Was deze nog hengst of niet? Heb een hengst iets vergelijkbaars zien doen met zijn eigenaar, man ik dacht dat ze dood ging :oo zij eindigde eronder en toen schoot die er vandoor. Gelukkig viel de schade wel mee, en was het paard héél goed op zijn plek gezet daarna, (wat voor de "penny's" hier onder mishandelen zal vallen waarschijnlijk :') ) maar zoiets kan dus ook echt helemaal fout lopen. Paard had nog nooit eerder dat gedrag vertoont, maar er waren veel prikkels in die omgeving en denk dat die daardoor het ook even verloor.

Was idd hengst en een flesseveulen. Totaal verknipt, verkeerde basis, verkeerde omgang.
En over het houden van hengsten heb ik ook een uitgesproken mening, maar daar wil ik dit topic niet mee vervuilen.
Als je gaat zoeken op Bokt kom je er genoeg tegen. Een hengst hoort in handen van mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en dan hoort er nog een huisvesting bij die geschikt is voor een hengst.

quera

Kyola schreef:

Verklaar u nader :)

Jolliegirl

Kyola schreef:

Dit voegt lekker iets toe.....

Gert v. hof is 'n goeie op bepaalde momenten..
Maar die heeft ook zijn harde buien hoor :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:12

Cassidy schreef:
lifaya schreef:
Jeetje, heftig! Was deze nog hengst of niet? Heb een hengst iets vergelijkbaars zien doen met zijn eigenaar, man ik dacht dat ze dood ging :oo zij eindigde eronder en toen schoot die er vandoor. Gelukkig viel de schade wel mee, en was het paard héél goed op zijn plek gezet daarna, (wat voor de "penny's" hier onder mishandelen zal vallen waarschijnlijk :') ) maar zoiets kan dus ook echt helemaal fout lopen. Paard had nog nooit eerder dat gedrag vertoont, maar er waren veel prikkels in die omgeving en denk dat die daardoor het ook even verloor.

Was idd hengst en een flesseveulen. Totaal verknipt, verkeerde basis, verkeerde omgang.
En over het houden van hengsten heb ik ook een uitgesproken mening, maar daar wil ik dit topic niet mee vervuilen.
Als je gaat zoeken op Bokt kom je er genoeg tegen. Een hengst hoort in handen van mensen die weten waar ze mee bezig zijn, en dan hoort er nog een huisvesting bij die geschikt is voor een hengst.

Ik verzorg momenteel ook al 2 jaar een volwassen hengst. Gelukkig erg goed opgevoed, dus dat scheelt. Maar hengsten staan toch iets dichter bij de natuur dan een ruin en zullen ook sneller tegen iemand kunnen keren, wat dus inderdaad risico's meebrengt :j

Cassidy

piepenfiets schreef:
Het soort breken wat deze man doet is mi alleen goed te praten als het in een 3e wereldland gebeurt door een ongeletterde die eeuwen traditie navolgt.
Zo hier id westerse wereld is het slechts een display van machismo ten koste van een dier.
Volkomen klasseloos en verwerpelijk imo

Deze man? Ik vraag me af of je het hebt over Buck Brannaman of een ander voor ogen hebt?

Koia

heftig filmpje! is er ook een langere versie van? Ik vind het reuze interessant.

comment onder het filmpje:

Had someone watched the documentary this is from, "Buck." They would understand that this horse has been spoiled from birth as his dam passed away when he was born. He was deprived of oxygen, causing brain damage. This horse turned out like a child that is mentally retarded would of with no guidance or discipline. Add on that he is a stallion, and had previously attacked people. He was not afraid - there was no 'fixing' this horse. He attacked people because he had turned into a vicious animal.

Wanted2003

Cassidy schreef:
jesito schreef:
Waarom mag ik hem geen halve gare noemen, er zijn ergere scheldwoorden.
Ik word ook maar gewoon domgeboren genoemd.
Geen hond die mij hier persoonlijk kent.
En die stomme penny heeft ook nog eens gelijk.

Iedereen wordt dom geboren.
En dan is het aan jezelf hoeveel je gaat leren....
Om te leren moet je lezen, horen wat anderen vinden, discussieren.
Vragen stellen
Nieuwsgierig zijn naar het hoe en waarom.
Niet te snel conclusies trekken.
En geen aannames doen.
En als je een mening hebt, die fout blijkt te zijn, bereid zijn om deze bij te stellen.

En jij bent degene die bepaald dat de mening van TS fout is?
Ik vind de foto's ook ronduit walgelijk en eigenlijk vind ik het nog walgelijker dat sommigen dit verdedigen. Lekker belangrijk dat ik dat vind, jij vindt iets anders. Prima toch.
Laatst bijgewerkt door Wanted2003 op 25-09-12 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:13

Cassidy schreef:
De Sjiem is naar Gert vd Hof gegaan voor correctie, heeft Jeroen niet zelf gedaan.

En over Gert zijn er ook de nodige discussies geweest.

Klopt, dat liggen heeft hij toen bij Gert gedaan.
Ik denk dat als je een link over de manier van Gert hier plaatst, hij vergeleken gaat worden met deze 'halve gare'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:13

Nou ja, er zijn nu wel verschillende meningen met elkaar in discussie..

Wat ik al zei, meerder zaken zoals op die fotos heb ik zelf ook gezien/gedaan/bijgeweest. Ja, het dubbelvouwen, ja het opbinden, ja paarden die door een hek heenspringen (overigens kan dat dier dan beter door dat gaas springen dan zichzelf spiesen op een hek (ga maar googlen).

Waren dat dingen die dat paard zelf bedacht? Nee, dat waren dingen die waren aangeleerd door andere personen, met HARTELIJK dank aan die mensen.. :n (want daarna mag iemand het zgn 'dood of de gladiolen'traject in)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:14

Ik weet wel dat gert de paarden niet met touwen naar de grond toe dwingt en vastbind in de mond.....
Dat doet deze persoon op de foto's in dit topic wél!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:15

Goh, ik heb nog steeds niet gelezen wat de context was waarin de foto's gemaakt zijn. En daarom vind ik het ook wat simpel om iemand dan maar een halve gare te noemen.
Vooral een professional die ten eerste niet weet wat er over hem geschreven wordt (ben jij zo sportief geweest om hem te vertellen wat je hier plaatst TS? vast niet) en dan ook nog in een taal die hij zelf niet machtig is.
Ik weet niet wat de achtergrond van het paard is, wat ermee gebeurd is etc. En ja, ik kan me best situaties voorstellen waarin een dergelijke aanpak nodig is.En ja hoor, ik heb weleens een paard een hek in zien rennen, of proberen over de bakrand te springen, of iemand tegen de bakrand proberen te pletten, of zelfs gericht zien trappen omdat hem niet aan stond wat de mens vroeg.
En als de keuze dan is tussen een harde aanpak of de slager...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:16

Jolliegirl schreef:
Ik weet wel dat gert de paarden niet met touwen naar de grond toe dwingt en vastbind in de mond.....

Vergeet niet dat we met verschillende culturen te maken hebben he. In Amerika zie je bijvoorbeeld ook veel cultuurverschillen betreft paarden omdat dit daar echt nog werkdieren zijn. In NL is het voornamelijk toch een luxe en word het gehouden voor de plezier voor de mens en dan ga je al automatisch anders om met paarden. Ditzelfde geld dus ook voor Spanje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:17

Wanted2003 schreef:
En jij bent degene die bepaald dat de mening van TS fout is?

Een mening die uit emotie geboren wordt en niet op feiten berust is vaak niet correct.
Verder was deze lijst met dingen algemeen bedoeld. Aan degene die ze leest de keuze om ze op zichzelf te projecteren (of niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:17

Nee, maar moet je maar eens een yt filmpje opzoeken van Gert. Allemaal reacties van ohh wat zielig.
Joh, nog nooit een paard gezien waar voor het eerst iemand op zit?
Die lopen niet braaf een rondje.

Overigens vind ik wat die man op de betreffende foto's doet niet correct.
Maar wat er in de OP stond, daar snap ik de ophef niet over.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:18

lifaya schreef:
Jolliegirl schreef:

Vergeet niet dat we met verschillende culturen te maken hebben he. In Amerika zie je bijvoorbeeld ook veel cultuurverschillen betreft paarden omdat dit daar echt nog werkdieren zijn. In NL is het voornamelijk toch een luxe en word het gehouden voor de plezier voor de mens en dan ga je al automatisch anders om met paarden. Ditzelfde geld dus ook voor Spanje

ben ik van op de hoogte :j

TurdusMerula

Re: Wie kent deze halve gare??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:35

Dit topic is weer open, sorry dat het zo lang geduurd heeft.

Ik wil iedereen vragen ontopic te blijven, het zou leuk zijn als dit terug kan naar een inhoudelijke discussie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:15

Wat ik naar vind om te zien is dat de paarden er allemaal heel gelaten en introvert uitzien en dat is juist wat ik absoluut niet wil bij mijn paarden. Ik vind het verder niet heel vreemd allemaal, de stukjes die ik heb gekeken.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:20

Beetje raar ik bedoel lijkt me nou niet goed bijv foto van dat vos veulen... En zo zijn er wel meer fotos...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:41

Het is idd afhankelijk van wat je wilt, en van je referentiekader.
De een wil een paard dat op elke aanwijzing `yes, sir! ` roept en dit ook uitvoert.
De ander wil pit in zijn paard en schuwt een aanvaring niet. Soms een aanvaring op een cruciaal moment.
Aan de ruiter-eigenaar-trainer om te beslissen welke kant je uitgaat en wat je wilt.

Maar om een voorbeeld te noemen: als ik op een paard zit en in galop op een afgrond afrijd, dan ben ik erg blij met een paard dat op een aanwijzing om te stoppen met "yes, sir" reageert, en niet nog eens even in discussie met je gaat of hij echt naar je gaat luisteren of zijn eigen zin doordrijft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:59

Discussie en introvert heeft niks met elkaar te maken. Mijn paard heb ik ook graag responsive en gehoorzaam maar graag wel met een dosis zelfvertrouwen en expressie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:49

Wie heeft het hier over introvert en extrovert? Ik wil een paard dat onvoorwaardelijk gehoorzaamd. Ongeacht zijn horsenality....