is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:44

hestejente schreef:
Kijk es aan... waarom zou ik dan die man klakkeloos nadoen in ZIJN methode in plaats van zelf gebruiken wat ik van mijn trainers leer, want wie weet zijn die wel minstens net zo goed en komt hun informatie goed van pas. Je zult mij bewonderen want ik heb dezelfde aanpak als jouw idool ;)

Bewonderen nog wel.. :D Als je zo goed leert van je trainers is dat hartstikke mooi en als je net zo goed bent als Parelli dan heb je hem inderdaad niet nodig om je skills te verbeteren.

Cassidy

In de paardenwereld heb je paardenmensen die geen mensenmensen zijn.
En je hebt paardenmensen die dat wel zijn.
De paardenmensen die geen mensenmensen zijn, die hebben wel kennis maar kunnen dat moeilijk overbrengen. Omdat ze communicatief niet vaardig zijn, of mensen gewoon niet leuk vinden.
Kom je in de paardenwereld vaker tegen trouwens, en niet alleen bij de trainers :D
Maar goed, de paardenmensen die wel mensenmensen zijn, die hebben een drive om het leven voor paarden aangenamer te maken op deze wereld.
Omdat ze zien wat er gaande is en omdat ze een betere band willen voor paarden met hun mens.
Dus als de paardenmensen en gelijk mensenmensen les gaan geven, is dat per definitie fout?

Quote Parelli...`do it for the horse....`

Koper

Jessix: Vind ik ook niet nee ;)

Cassidy, fyi: ik héb les van mensen die volgens jouw definitie paardenmensen en mensenmensen zijn. Zowel traditionalists als NH'ers. En dat bevalt heel goed moet ik zeggen. Het zijn in elk geval mensen die mij motiveren om zelf te denken en te doen ipv hen klakkeloos te citeren. Duurt het lang voordat parelli dat erin krijgt gestampt bij z'n adepten?
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-09-11 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:45

[***] schreef:
Na deze zijn we uitgepraat ... Succes met anderen te overtuigen dat jouw keuze de enige juiste is en veel plezier met het in de grond stampen van mensen die zelf nadenken en dingen misschien op een andere manier leuker vinden ...

Prachtig, wat zal het rustig worden in dit topic...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:45

hestejente schreef:
Jessix schreef:
Ik leer wat van iemand met veel ervaring en verstand van paarden.

Beste meid, wat denk je dat ik doe? En nee, ik zie die parelli niet als iemand met verstand van paarden.

Ik heb geen idee wat jij doet, want dat schrijf je nergens. Ik schrijf enkel op wat ik doe. En dat jij parelli niet ziet als iemand met verstand van paarden is je goed recht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:47

hestejente schreef:
Vind ik ook niet nee ;)
Nou dan zijn we er toch! Ieder zijn ding hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:59

hestejente schreef:
Jessix: Vind ik ook niet nee ;)

Cassidy, fyi: ik héb les van mensen die volgens jouw definitie paardenmensen en mensenmensen zijn. Zowel traditionalists als NH'ers. En dat bevalt heel goed moet ik zeggen. Het zijn in elk geval mensen die mij motiveren om zelf te denken en te doen ipv hen klakkeloos te citeren. Duurt het lang voordat parelli dat erin krijgt gestampt bij z'n adepten?

Cassidy volgt zelf Parelli niet.
Cassidy volgt Clinton Anderson.
Cassidy adviseert Parelli omdat hij in Europa en in Nederland de meeste instructeurs heeft.
Clinton Anderson heeft geen begeleiding, niet in Europa, niet in Nederland.
Nederland zit vol met mensen die echt problemen hebben met hun paard, en geen begeleiding hebben van paardenmensen/mensenmensen.
Kijk maar op Bokt, het wemelt ervan.
Ze roepen allemaal om hulp.
En jouw lesgevers, kunnen niet al die hulpzoekende Bokkers aan
Parelli kan dat wel...
Virtueel, via DVD, en real life instructie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:04

Waarom zou je in vredesnaam iets adviseren waar je zelf niet in gelooft? Wat heeft het voor nut om al die bokkers op te voeden door ze naar de parellischool :+ te sturen als je er zelf niet van overtuigd bent dat dat de beste methode is?

Raar hoor.

Maar je begrijpt mijn punt nog steeds niet. Het gaat niet om wie de beste instructeur is. Het gaat erom wie voor jou en je paard de beste lesgever is. Vind 't nogal uit de hoogte dat jij dat dan voor anderen bepaalt. Ga maar parelli doen en kijk vooral niet wat er eventueel beter bij je past. Waar haal je de arrogantie vandaan mens.

Cassidy

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:08

Cassidy adviseert Parelli omdat dit heel erg lijkt op Clinton Anderson.
It is the closest match....
Dus wie zegt dat ik er niet in geloof?
Ik zie de resultaten bij beiden.
Parelli is softer en geeft meer tijd.
Uiteindelijk ook niet verkeerd.
En als je het origineel niet kunt krijgen, wat is er mis met the best possible match?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:10

hestejente schreef:
Maar je begrijpt mijn punt nog steeds niet. Het gaat niet om wie de beste instructeur is. Het gaat erom wie voor jou en je paard de beste lesgever is. Vind 't nogal uit de hoogte dat jij dat dan voor anderen bepaalt. Ga maar parelli doen en kijk vooral niet wat er eventueel beter bij je past. Waar haal je de arrogantie vandaan mens.

Cassidy adviseert Parelli als mensen problemen hebben.
Aan de mensen om Cassidy's raad op te volgen of het naast zich neer te leggen.
Cassidy's mening is dat, als er andere oplossingen zouden zijn, mensen dat al gevonden zouden hebben.
Het feit dat er in dergelijke grote getale hulproepen komen op bokt, moet toch een teken zijn dat goede instructie niet zo makkelijk te vinden is?
Wie geen problemen heeft, gaat dat niet op Bokt ventileren.
Wie dat wel heeft en op Bokt ventileert.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:12

Tja, wat als fokkers de next best hengst over hun merries halen, of als de juryleden de next best combinatie het hoogste punten. Doe niet zo waanzinnig mens. En dring vooral je mening niet zo op, je lijkt die parelli wel. Mag je ook niet zelf van denken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:15

Dat is keuze van de Fokker en keuze van de Jury.
Hoever ze daarmee komen is aan hen.
Iedereen mag zijn eigen keuzes maken.
En van fouten leert men, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:17

Cassidy schreef:
Iedereen mag zijn eigen keuzes maken.

Als het aan jou ligt niet, en als dat niet zo is weet je heel goed te doen alsof. Jij bent al jarenlang bezig om op bokt te verkondigen dat er geen andere weg dan parelli is. Vind je nou zelf niet dat je daarmee de zelfstandigheid en het beoordelingsvermogen van de bokkers bagatelliseert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:19

And your point is?
Er zijn toch een groot aantal bokkers die door adviezen van mijn kant zich zijn gaan verdiepen in Parelli en daar heel blij mee zijn.
Het handjevol dat dat niet is, daar kan ik mee leven. :D

En nu ga ik naar bed, want het is laat zat.
Ik wens jou en alle meelezers welterusten en morgen gezond weer op...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:23

Cassidy schreef:
And your point is?
Er zijn toch een groot aantal bokkers die door adviezen van mijn kant zich zijn gaan verdiepen in Parelli en daar heel blij mee zijn.
Het handjevol dat dat niet is, daar kan ik mee leven. :D

En nu ga ik naar bed, want het is laat zat.
Ik wens jou en alle meelezers welterusten en morgen gezond weer op...

Klopt! En mijn dankbaarheid daarvoor staat in een eigen topic. Welterusten!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:28

Nja, als je mensen zo ver krijgt dat ze blindelings doen wat je zegt zonder ze te motiveren tot bedenken wat ze zelf zouden willen... dan moet dat met een paard wel helemaal makkelijk zijn. Dan snap ik inderdaad wel dat je die parelli volgt ja.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:30

hestejente schreef:
Aha! Ben benieuwd welke gehersenspoelden zich nog meer gaan melden, morgen es de oogst bekijken.

Wat is jouw probleem?!! Ga lekker iemand anders uitmaken voor rotte vis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:31

hestejente schreef:
Nja, als je mensen zo ver krijgt dat ze blindelings doen wat je zegt zonder ze te motiveren tot bedenken wat ze zelf zouden willen... dan moet dat met een paard wel helemaal makkelijk zijn. Dan snap ik inderdaad wel dat je die parelli volgt ja.

Als jij dat wil denken... :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:32

Dames, dames, geen ruzie maken.
Hestejente, last van PMS?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:32

Jessix schreef:
hestejente schreef:

Als jij dat wil denken... :')

Ik denk tenminste zelf ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:34

Goed hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 02:35

hestejente schreef:
Ik denk tenminste zelf ;)

Als jij denkt dat dat zo is, dan is dat zo.
Cogito ergo sum?

Nightynight everyone!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:41

en wederom een slotje voor overleg.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:34

Moderatoropmerking:
Enkelen van jullie hebben een pb gehad met het verzoek om persoonlijke geschillen per pb op te lossen; respectvol en ontopic met elkaar te blijven discussiëren. Bij deze gaat het topic weer open.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:58

Geen idee of hier mensen het programma 'it's me or the dog' kennen. Maar dat gaat over mensen die honden met gedragsproblemen hebben. Bijv. hele dominante honden, honden die veel blaffen, honden die erg trekken, combinatie van alles, etc. etc.

Goed dan komt er zo'n hondentrainer genaamd Victoria Stillwell en die leert de eigenaren trainingen zodat ze die voor hun honden kunnen gebruiken. En 't werkt!!

Kortom, 't is een kwestie van goede duidelijke training. Niet alleen voor honden, ook voor paarden en ook mensen. Kijk maar naar programma's zoals supernanny, ook kinderen kunnen dominant zijn! maar met de juiste regels, duidelijkheid en consequent zijn kan dat ook opgelost worden.

Dus als er gezegt wordt dat er paarden dominant kunnen zijn etc. Ja vast wel. Questie van duidelijk zijn en consequent zijn. En dan kun je daar wél iets tegen doen. Wat dan de juiste manier is (of dat nu natural horsemanship is of niet). Tja, dat is aan ieder om dat voor zichzelf uit te maken lijkt me.