daNiielle_ schreef:Deze email heb ik ook juist gestuurd in de hoop dat ik een antwoord krijg op het waarom. Wat is hun standpunt.... Waarom mag een stang en trens wel, en geen bit niet?
Dat is niet zo moeilijk, de stang- en trens komt uit de klassieke dressuur en cavalarie dressuur, waar de regels (daterend uit 1921) op gestoeld zijn...
Bitloos rijden kwam niet op grote schaal voor in de tijd dat de regels ontstonden. De stang- en trens staat aan het einde van een trainingsschaal en "klopt" bij wat paard dan moet doen en kunnen, hoewel dat ook zonder stang en zelfs zonder bit gaat, maar het ging ook om het tonen hoe goed de ruiterhand was en het ging om rijkunst, met steeds verdere verfijning. Helaas wordt de stang tegenwoordig vaak verkeerd gebruikt met name met losse kinketting in combinatie met strakke neusriem (dan komt de tongvrijheid, de boog, tegen het verhemelte), en wordt het zo'n beetje een martelwerktuig en is van verfijning geen sprake. Ik kijk al lang niet meer naar topdressuur omdat ik er over het algemeen snel misselijk van wordt en de jury stront in de ogen lijkt te hebben als er grote namen optreden. Maar dat ligt nog altijd aan de mentaliteit (helaas niet te veranderen met regels
) en niet aan de bitsoort.
Citaat:
Ik vind dat er in de dressuursport op zijn tijd ook plaats moet zijn voor veranderingen.
Zoals dat er nieuwe proeven komen, nieuwe regels, en onder die regels hoort ook het bitloos rijden.
Klopt, heb ik ook aangehaald. Regels ondergaan ook regelmatig veranderingen en ik denk dat we niet ver zijn van bitloos toestaan op zich.
Er wordt heel vaak gebogen over het vraagstuk "hoe paardvriendelijk is dressuur nog". Het is begonnen als een faire sport, maar zoals ze vroeger reden daar wordt nu om gelachen, dat vindt een bepaalde groep niet spectaculair genoeg. Net die groep bezigt ook de minst kieze trainingsmethode en hebben de onnatuurlijkst gaande paarden en snoeren de monden dicht...
Van mij mag best de knop weer een stuk terug gedraaid, wat dat betreft en er zijn gerenomeerde ruiters die zich daar voor inzetten en er is een heus movement onstaan, en ik denk dat bitloos daar ook van kan profiteren.
Ik heb uiteraard de petitie getekent.
Want ik steun het hoor, dat je niet de indruk krijgt dat ik er tegen ben omdat ik even nuchter redeneer door FEI ogen....