aerdenhout1 schreef:En ja hoor...daar staan weer een paar van die goeroe's die er wel een centje aan denken te verdienen!
Hoe in onze lieve heers naam kan iemand die nog maar een aantal jaar in de paarden zit, nu het echte gevoel al hebben hoe een paard in elkaar zit?
Ze spiegelen zich aan de grote namen en denken dan dat je dat wel even na kan doen na een aantal lessen?
Ben ik nu de enige waarbij het opvalt dat het in elk geval op bokt steeds erger word??
Daar kan ik alleen maar uit concluderen dat de goeroe's niet goed hun werk doen.
Grondwerk op jonge leeftijd kan best zolang je als begeleiding maar zorgt dat de pony's waar ze het mee doen op de juiste manier behandelt worden. Een dominante moet je een jong iemand niet de leiding over willen geven. Die moet je leren een tussenweg te vinden tussen laatste woord voor de veiligheid, maar toch open staan voor de dingen die de pony aandraagt. En dat kan alleen als het karakter van het betreffende diertje dat toelaat. NH om er een naam aan te geven is voor mij het compleet pakket van leren zitten, je handigheid en coördinatie verbeteren, paarden leren lezen (je ziet is, bedenk waarom zonder te oordelen), hetgeen wat je op de grond gezien hebt en mee hebt leren omgaan meenemen in het rijden. En natuurlijk alles wat daarbij komt kijken om vanuit een eenheid samen te groeien en te leren. Het heeft in mijn ogen niets te maken met eindeloze grondwerk oefeningen of eindeloos loswerken. Alles wat je doet doe je met een rede.
Wat is er mis mee om een 14 jarige dat te leren? Degene die ik lesgeef zijn rond de 12/13 en voeden ook deels de veulens voor me op en leiden pony's op (zowel de bereden pony's onder zadel als de onbeleerde op de grond, inrijden doe ik wel zelf). Zolang ze de juiste begeleiding hebben, ruimte hebben om fouten te maken en tevens van te leren en je ze laat inzien wat welke pony hun wilt leren en wat zij de pony kunnen leren komt het vanzelf allemaal wel goed.