Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:09

aerdenhout1 schreef:
En ja hoor...daar staan weer een paar van die goeroe's die er wel een centje aan denken te verdienen!
Hoe in onze lieve heers naam kan iemand die nog maar een aantal jaar in de paarden zit, nu het echte gevoel al hebben hoe een paard in elkaar zit?
Ze spiegelen zich aan de grote namen en denken dan dat je dat wel even na kan doen na een aantal lessen?

Ben ik nu de enige waarbij het opvalt dat het in elk geval op bokt steeds erger word??

Daar kan ik alleen maar uit concluderen dat de goeroe's niet goed hun werk doen.

Grondwerk op jonge leeftijd kan best zolang je als begeleiding maar zorgt dat de pony's waar ze het mee doen op de juiste manier behandelt worden. Een dominante moet je een jong iemand niet de leiding over willen geven. Die moet je leren een tussenweg te vinden tussen laatste woord voor de veiligheid, maar toch open staan voor de dingen die de pony aandraagt. En dat kan alleen als het karakter van het betreffende diertje dat toelaat. NH om er een naam aan te geven is voor mij het compleet pakket van leren zitten, je handigheid en coördinatie verbeteren, paarden leren lezen (je ziet is, bedenk waarom zonder te oordelen), hetgeen wat je op de grond gezien hebt en mee hebt leren omgaan meenemen in het rijden. En natuurlijk alles wat daarbij komt kijken om vanuit een eenheid samen te groeien en te leren. Het heeft in mijn ogen niets te maken met eindeloze grondwerk oefeningen of eindeloos loswerken. Alles wat je doet doe je met een rede.
Wat is er mis mee om een 14 jarige dat te leren? Degene die ik lesgeef zijn rond de 12/13 en voeden ook deels de veulens voor me op en leiden pony's op (zowel de bereden pony's onder zadel als de onbeleerde op de grond, inrijden doe ik wel zelf). Zolang ze de juiste begeleiding hebben, ruimte hebben om fouten te maken en tevens van te leren en je ze laat inzien wat welke pony hun wilt leren en wat zij de pony kunnen leren komt het vanzelf allemaal wel goed.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:46

tsja, verschilt per persoon . opzich kun je wel al heel jong met nh beginnen.
alleen dan moet je je er wel echt in verdiepen, het is wel waar wat je zegt.
maar dat is eigenlijk ook wel weer heel goed dat jonge mensen zoals ik nh gaan doen.
alleen ja, ik ben het er wel mee eens dat je wel een beetje moet weten daarvoor hoe een paard in elkaar zit.
je kunt eigenlijk eerst beter wat ervaring met paarden hebben op de normale manier, dan eerst gelijk al nh.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:57

lailapri schreef:
Daar kan ik alleen maar uit concluderen dat de goeroe's niet goed hun werk doen.

De goeroes zijn afhankelijk van het feit of die 12/13/14 jarige wel de weg naar hun kunnenvinden.
Vinden ze die niet omdat het "te ver is/te duur is/teveel gedoe is"heb je "a recipe for desaster".
De schuld aan de goeroe geven is dan wel erg makkelijk.
Je hebt namelijk ook nog te maken met het ego van een puber, een thuisfront die de middelen niet wil/kan/durft te verstrekken, en een medium zoals bokt waar de nodige mensen verkondigen dat het he-le-maal niet nodig is om les te volgen bij een goeroe, en dat het allemaal voor veel minder geld kan.
Bij, jawel, de trainer om-de-hoek, die het allemaal voor een fractie van de kosten doet.
Dat je dan ook vaak de fractie van de kwaliteit krijgt, daar wordt voor het gemak maar even niet over gepraakt....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 09:57

grietje14 schreef:
maar dat is eigenlijk ook wel weer heel goed dat jonge mensen zoals ik nh gaan doen.
alleen ja, ik ben het er wel mee eens dat je wel een beetje moet weten daarvoor hoe een paard in elkaar zit.
je kunt eigenlijk eerst beter wat ervaring met paarden hebben op de normale manier, dan eerst gelijk al nh.

En waarom is dat dan zo? Nh-lessen voor kindjes van 6 zijn nog niet zo intensief met psychologische aspecten als een les voor een volwassene. Dat gaat meer over fijn en niet fijn voor het paard, zodat ze daar al leren over na te denken.
Zou echt niet weten waarom je eerst een paar jaar 'normaal' zou moeten rijden?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:18

cissy schreef:
Ehm, waarom zou je uberhaupt op een paard gaan zitten als je nog niks van zijn psyche en omgangsvormen weet?? Levensgevaarlijk!

En daarom ben ik nu al bezig met mijn kids (6 en 8 zijn ze nu, maar ze zitten al sinds enkele jaren tussen de paarden, eerste verzorgshet, nu al anderhalf jaar ons eigen paard en ikzelf rij sinds ik 8 ben) met:

* gedrag
* lichaamstaal van paarden aflezen
* anatomie
* het "vluchtdier"principe tegenover het "roofdier (mens)"principe
en is oudste onder mijn strikte begeleiding bezig met basis grondwerk en jongste met "hoe loop ik met een paard" en vooral "hoe loopt het paard netjes met mij"
We hebben een goede leermeester namelijk de zeer vriendelijke Friese reus Jippe die ze op rustige wijze dit allemaal bij brengt.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:34

Sassol schreef:
grietje14 schreef:

En waarom is dat dan zo? Nh-lessen voor kindjes van 6 zijn nog niet zo intensief met psychologische aspecten als een les voor een volwassene. Dat gaat meer over fijn en niet fijn voor het paard, zodat ze daar al leren over na te denken.
Zou echt niet weten waarom je eerst een paar jaar 'normaal' zou moeten rijden?

nouja, normaal, eerst een beetje wennen enzo

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:14

Cassidy schreef:
lailapri schreef:

De goeroes zijn afhankelijk van het feit of die 12/13/14 jarige wel de weg naar hun kunnenvinden.
Vinden ze die niet omdat het "te ver is/te duur is/teveel gedoe is"heb je "a recipe for desaster".
De schuld aan de goeroe geven is dan wel erg makkelijk.
Je hebt namelijk ook nog te maken met het ego van een puber, een thuisfront die de middelen niet wil/kan/durft te verstrekken, en een medium zoals bokt waar de nodige mensen verkondigen dat het he-le-maal niet nodig is om les te volgen bij een goeroe, en dat het allemaal voor veel minder geld kan.
Bij, jawel, de trainer om-de-hoek, die het allemaal voor een fractie van de kosten doet.
Dat je dan ook vaak de fractie van de kwaliteit krijgt, daar wordt voor het gemak maar even niet over gepraakt....

En over die groep lesgevers heb ik het.

grietje14

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:16

ik denk dat die lesgevers er soms wat te makkelijk mee afkomen.
vraag me af of je die wel echt vertellen wat je nodig hebt en de waarheid.
ik denk dat die lesgevers soms wel een beetje te makkelijk zijn

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:38

uit ontwetendheid omdat lesgeven meer is als wat oefeningen en opdrachten verzinnen. Iedereen denkt en leert anders, iedereen ervaart dingen anders en zouden het anders omschrijven en dan ook nog ieder paard is anders. Om nog maar niet te hebben over dingen als woordgevoeligheid enzo.
Tuurlijk hoef je als instructrice niet alwetend te zijn en mag je best zeggen dat je iets niet weet of het nog niet weet en het gaan bestuderen voor de volgende les.
Maar eerlijkheid is erg belangrijk en openstaan voor mens en DIER!
Daarbij is mij vaak opgevallen in de instructeurs die ik gehad heb en gezien heb voor andere waar ik vraagtekens bij had dat ze teveel in een keer wilde. Bij rijden nageeflijkheid, gehoorzaamheid en dan ook nog moeilijkere oefeningen, maar als ze tevreden waren geweest met die 2 mooie overgangen of de ontspanning die het paard gaf maar daarbij nog niet toe was aan de oprichting en verder de focus naar de ruiter hadden verlegd de rest van de les of een andere oefening, had het een genot kunnen zijn voor mens en dier.
Zo ook met de lessen ernaast. Je kunt wel een join up willen doen maar als je bij het vooraf aftasten erachter komt dat het paard geen join up nodig heeft, waarom zou je hem dan op dat moment aan je leerling leren. Waarom niet ingaan op wat het paard je aanbied om zo een fijne les te kunnen bieden met zachtheid en een tevreden paard. Als de eigenaar meer verwacht had kun je dan ook waarschijnlijk wel uitleggen waarom je wat hebt gedaan en vaak kunnen mensen daar heel goed inkomen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:46

ben ik het absoluut mee eens
de instructeur/trice kan de leerling beter leren wat hij/zij nodig heeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:56

lailapri schreef:
Als de eigenaar meer verwacht had kun je dan ook waarschijnlijk wel uitleggen waarom je wat hebt gedaan en vaak kunnen mensen daar heel goed inkomen.

Er is een sleutelwoord in je zin. "Eigenaar".
Hoeveel ruiters leren het paardrijden op een manege? Zijn dus geen eigenaar?
Hoeveel ruiters beginnen met paardrijden, en willen alleen dat, en geen wekenlange theorie?
Hoeveel ruiters willen niet groeien, en zijn blij met dat eens-in-de-week-rondje-hobbelen?
Hoeveel ruiters geven je de kans om bij A te beginnen en volgen je tot aan Z, ongeacht hoe lang dat duurt?
Hoeveel ruiters haken niet voor die tijd af omdat je niet snel genoeg gaat?
Stappen over naar de concurrentie die ze wel in no-time door de B heen loodst?
Als het plaatje maar klopt, geem gelul, in de krul, en zo snel mogelijk doorstomen naar de L (van Levenslang?) :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:10

Cassidy schreef:
lailapri schreef:
Als de eigenaar meer verwacht had kun je dan ook waarschijnlijk wel uitleggen waarom je wat hebt gedaan en vaak kunnen mensen daar heel goed inkomen.

Er is een sleutelwoord in je zin. "Eigenaar".
Hoeveel ruiters leren het paardrijden op een manege? Zijn dus geen eigenaar?
Hoeveel ruiters beginnen met paardrijden, en willen alleen dat, en geen wekenlange theorie?
Hoeveel ruiters willen niet groeien, en zijn blij met dat eens-in-de-week-rondje-hobbelen?
Hoeveel ruiters geven je de kans om bij A te beginnen en volgen je tot aan Z, ongeacht hoe lang dat duurt?
Hoeveel ruiters haken niet voor die tijd af omdat je niet snel genoeg gaat?
Stappen over naar de concurrentie die ze wel in no-time door de B heen loodst?
Als het plaatje maar klopt, geem gelul, in de krul, en zo snel mogelijk doorstomen naar de L (van Levenslang?) :D

Wat je in de B niet voor elkaar hebt, krijg je in de M (maar meestal eerder) keihard terug. Ik heb ze ondertussen genoeg meegemaakt.
Wanneer die prijzenkast belangrijker is dan het welzijn van je paard, dan niet klagen dat paarden zo duur zijn of dat je zo blij bent met je verzekering, omdat je de premie er elk jaar ruim uithaald.........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:04

oke ik bedoelde ruiter.
Er zijn een aantal die afhaken en op een andere manier les willen maar als iedereen nu dezelfde basis zou hebben en iedereen op dezelfde manier zou leren paardrijden en dan wel op de manier die past dus geen hokjes methode, dan zullen er minder mensen zijn die voor zagen gaan.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die er nog niet aan toe zijn om echt te leren rijden en een te worden met hun paard, maar daar zit vaak meer achter, hun eigen process.
Groot deel staat er toch wel voor open als ze les gaan nemen van iemand die anders lesgeeft als ze op een manege of rijvereniging gewent zijn.

Theorie ontkom je niet aan en is belangrijk maar waar heb ik gezegt dat je weken lang theorie krijgt?
Een voorbeeld:
Een overgang van halt naar stappen. Hier zit een theorie achter dat is meer als been aan leggen en geen reactie tikken met zweepje, en in het begin beperk je dit tot het leren van het openen van bekken, en je been eraan als je paard nog niet gaat. als instructeur kun je helpen. Het paard komt in beweging en dat geeft een bepaald gevoel. Vanaf moment kun je dus al bezig met het ruiter gevoel te ontwikkelen. Sommige ruiters hebben ook nog iets aan een plaatje en kun je dus visualisatie's geven of iemand het laten voordoen.
Je probeert ze dus een compleet pakket aan te bieden om zowel linker als rechter hersenhelft te trainen zodat deze in balans komt/blijft. Op het moment dat je theorie geeft, een uitleg wat je wilt en waarom, kun je het beste op de linkerhand werken, je werkt dan in op de rechter hersenhelft, de ratio. daarna als je door gaat naar het voelen kun je het beste ook van hand veranderen zodat je op de rechterhand de linker hersenhelft kunt trainen wat dus in verband staat met het gevoel.
Theorie komt in delen, evenredig met het gevoel.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:57

Je kan toch ook eerst leren hoe je grondwerk moet doen voordat je gaat rijden? Dat kan ook NH zijn.
Ik vind het onzin dat je eerst moet leren rijden, je kan best van een prof leren hoe je grondwerk kunt doen om meer over een paard te leren.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:08

Ik ben veertien en doe aan NH maar dat betekent niet dat ik voor geen meter zit! ik rij al zeven jaar en rijd paarden door voor de manege zodat ze in de lessen gebruikt kunnen worden. Hier naast probeer ik voor het door rijden het paard mij te laten vertrouwen want dat vind ik toch wel het belangrijkste. echt NH-sen doe ik thuis met mijn drie eigen pony's die mij totaal vertrouwen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 07:52

lees hier een aantal dingen, maar wat me het meeste opvalt is dat jullie aanraden eerst de dingen fout te leren om ze erna opnieuw correct te leren.
Ik ken nog niet veel af van paarden maar werk wel op een NH manier, mits de juiste uitleg erbij, de nodige ondersteuning van mijn leraar en geen ik ga even proberen, maar eerder ik doe na en wordt gecorrigeerd waar nodig lijkt me dit beter.. in mijn mening moet je eerst paard leren verzorgen, dat is de eerste stap om hen te begrijpen...
nu ja, ieder zijn meug niet?

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:17

Ireen_ schreef:
Liever een 13jarige die "aan NH wil doen" dan eentje die Anky na wil doen met een hoop getrek en gepluk om hem aan de teugel te krijgen..
Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is hoor, het is gewoon basis, maar op veel maneges leer je dat niet meer.

A-men _/-\o_ Precies wat ik dacht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:46

Jitske87 schreef:
Ireen_ schreef:
Liever een 13jarige die "aan NH wil doen" dan eentje die Anky na wil doen met een hoop getrek en gepluk om hem aan de teugel te krijgen..
Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is hoor, het is gewoon basis, maar op veel maneges leer je dat niet meer.

A-men _/-\o_ Precies wat ik dacht.

Idd en daarnaast is het nog best leuk ook.
Ik was er vroeger nooit mee bezig, maar een paar jaar geleden kwam ik ineens op een paard te zitten wat gestuurd werd met een touwhalster. In diezelfde tijd kreeg ik serieuze rugproblemen en kon ik door het aanschaffen van een parelli pakket toch op een leuke manier bezig zijn met mijn paard.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:20

waarom zou je eerst "gewoon" moeten leren rijden?
Als je goede begeleiding hebt, en bijv jezelf en je paard op een NH manier inrijd,
is daar niets mis mee, lijkt me.
Als je maar niet in t wildeweg een paard gaat achternajagen of m kunstjes leert en dat NH noemt,
dan ben je niet goed bij je hoofd.
Ik heb nu zelf zo'n 8 jaar ervaring met paarden
en begin mij sinds 2 jaar ook te interesseren in het doen en laten van paarden,
maar ook in de communicatie tussen mens en paard.
Ik probeer nu zelf wel eens wat, maar ik laat een join-up wel uit mn hoofd,
zolang ik geen professionele hulp erbij heb waag ik het niet.
Daarnaast kun je dmv vrijheidsdressuur ook erg ver komen in de communicatie tussen mens en paard,
vooral omdat een paard dan vrijwillig iets voor je doet en je precies doorhebt wanneer hij iets niet wilt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:36

Ik ben het er echt niet mee eens dat je eerst 'gewoon' moet leren rijden. Voor mij is het ideaalplaatje juist dat iedereen op de nh-manier (daaronder versta ik: leren omgaan met de behoeften van het paard, zich leren verplaatsen in het paard en daarop inspelen) zou leren rijden/met paarden omgaan. Waarom zou je eerst verkeerd moeten leren spellen om het daarna pas goed te leren? Je kunt het maar beter gelijk goed leren.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:21

ik ben 13 en ik heb nu ook een verzorgpony waar ik leer NH te rijden...
ik doe ook parelli aan de hand..

maar is gewoon onder toezicht dus eigelijk kan het wel gewoon.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:46

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:29

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:38

Wat een ongelofelijk braaf paard en een heerlijk filmpje! Konden ze de basis maar allemaal zo meekrijgen!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:42

LawBoy schreef:
lees hier een aantal dingen, maar wat me het meeste opvalt is dat jullie aanraden eerst de dingen fout te leren om ze erna opnieuw correct te leren.
Ik ken nog niet veel af van paarden maar werk wel op een NH manier, mits de juiste uitleg erbij, de nodige ondersteuning van mijn leraar en geen ik ga even proberen, maar eerder ik doe na en wordt gecorrigeerd waar nodig lijkt me dit beter.. in mijn mening moet je eerst paard leren verzorgen, dat is de eerste stap om hen te begrijpen...
nu ja, ieder zijn meug niet?

+:)+ +:)+
SUPER dat je op zo'n manier de eerste stappen in paardenland kun zetten.