Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frgheaven

Re: Natuurlijk bekappen wat vinden jullie daar nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:14

Mijn familie is in het bezit van een stal met +/- 20 paarden.
Deze paarden worden vrijwel allemaal recreatief gereden. Lopen zelden op asvalt (wij hoeven maar 1 weg over en zijn in het bos).

Ik bekap alle paarden ( die geen ijzers hebben) zelf.
Eens in de zoveel tijd komt de hoefsmid. (orthopedische hoefsmid) En laat ik het even nakijken. Ik heb nog nooit gehad dat de hoefsmid heeft gezegt dat ik het verkeerd had gedaan.

Hij is zelf van mening dat mensen iets te voorzichtig zijn met hun paard. Een paard heeft 4 benen. En het is onmogelijk om de hoeven allemaal gelijk te krijgen. Wij willen dat misschien wel, maar moeder natuur valt niet te dwingen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:18

singasong schreef:
Ik ben het met je eens dat er veel mensen ijzers voor hun paard willen om medische redenen. Het zijn dan idd symptoombestrijders. Het is beter om de oorzaak aan te pakken.

Maar er zijn ook wel uitzonderingen denk ik.... stel je hebt een oud(er) artrose paard die heel graag wil lopen. Deze wordt overigens behandeld voor artrose dus wat dat betreft kun je niet veel meer doen. Je kunt buiten rijden maar hebt alleen de weg tot je beschikking. Maar op de weg loopt hij niet lekker, ook niet met hoefschoenen. Je paard is ouder en je denkt dat hij mss nog een paar jaar bij je zal zijn. Wat doe je dan? Geef je het paard ijzers als symptoombestrijding (je gaat er dan vanuit dat dit helpt) maar waar hij wel mee uit de voeten kan en hem geestelijk ook gezond kunt houden want je kunt dan immers weer rijden. Of laat je hem staan op een zachte ondergrond en doet weinig meer met hem als wat grondwerk en tutten en af en toe wandelen en/of een staprit met hoefschoenen.

IJzers zijn voor mij nooit een optie. Dat is alles wat ik erover wil zeggen, want deze vraag is zó hypothetisch dat ik er geen antwoord op kan geven :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:23

De symptomen van artrose kan je niet verzachten door er ijzers onder te zetten, zelfs niet met zooltjes ertussen. De hoge frequentietrillingen die door ijzers op harde ondergrond worden veroorzaakt zijn zo sterk dat zooltjes dit niet kunnen opvangen. Je maakt de gewrichten dus nog erger kapot.
Dan zou ik toch kiezen voor wat rustiger aan doen met op maat gemaakte hoefschoenen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:50

En zit een witregel tussen mijn zinnen. Dus nee, dat rijden slaat niet op het wel of niet beslaan bij paarden met pijn aan de voeten.
Overigens zou ik niet snel voor ijzers kiezen. Maar ik ben iig niet pertinent tegen ijzers.
Ik ken zat paarden die met ijzers super happy zijn en zonder niet kunnen lopen. Kunnen de baasjes wel weet ik wat allemaal doen om ze per se zonder te krijgen, maar ik vraag me af waarom. Waarom zal je een paard een jaar wegzetten terwijl ie met een beslagbeurt weer als een jonge god door het land crosst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:15

Needje, zie je nu echt de esssentie niet?
Wanneer een paard niet zonder ijzers kan, dan zijn de hoeven zwak/ongezond/ziek. Dat los je niet op met een ijzer.

Je geeft de eigenaren die "weet ik wat allemaal doen om ze per se zonder te krijgen" nu een negatieve lading, terwijl dat juist hetgene is wat onze verantwoordelijkheid is: zorgen dat het paard weer gezonde en sterke hoeven krijgt. Het is die mensen dus te prijzen dat ze er alles aan willen doen om die hoeven - en daarmee hun paard - weer gezond te krijgen.
Mensen die er meteen maar ijzers onder laten slaan, diè zijn imo juist niet goed bezig. Het paard loopt dan wel weer, maar de hoeven zijn dan nog steeds niet in orde. Dat is je kop in het zand steken, vind ik, en bovendien erg egoïstisch.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:20

Jouw mening.
Ik zou het ook anders proberen op te lossen.
Maar ik respecteer de mensen die dat niet doen ook.
Ieder hun keuze.
Jullie komen nu echt over als een stel Jehova's :o :o
Je gaat naar de hel als je ijzers onder laat slaan!
En dat valt imo wel mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:21

@Joviban
Tja de mijne is geopereerd aan zijn hoeven en daardoor moet hij nu (helaas?) een ijzer onder.

En waarom moest hij ook alweer geopereerd worden?

oh ja ... door het natuurlijk bekappen had hij diverse ingekapselde hoefzweren gekregen (oa straal en hoefbal moesten volledig verwijderd worden...).... ook was zijn pees overbelast...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:27

Needje schreef:
En zit een witregel tussen mijn zinnen. Dus nee, dat rijden slaat niet op het wel of niet beslaan bij paarden met pijn aan de voeten.
Overigens zou ik niet snel voor ijzers kiezen. Maar ik ben iig niet pertinent tegen ijzers.
Ik ken zat paarden die met ijzers super happy zijn en zonder niet kunnen lopen. Kunnen de baasjes wel weet ik wat allemaal doen om ze per se zonder te krijgen, maar ik vraag me af waarom. Waarom zal je een paard een jaar wegzetten terwijl ie met een beslagbeurt weer als een jonge god door het land crosst?

Ik ben het helemaal met je eens! *\o/* _/-\o_

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:30

JoviBan schreef:
Needje, zie je nu echt de esssentie niet?
Wanneer een paard niet zonder ijzers kan, dan zijn de hoeven zwak/ongezond/ziek. Dat los je niet op met een ijzer.

Je geeft de eigenaren die "weet ik wat allemaal doen om ze per se zonder te krijgen" nu een negatieve lading, terwijl dat juist hetgene is wat onze verantwoordelijkheid is: zorgen dat het paard weer gezonde en sterke hoeven krijgt. Het is die mensen dus te prijzen dat ze er alles aan willen doen om die hoeven - en daarmee hun paard - weer gezond te krijgen.
Mensen die er meteen maar ijzers onder laten slaan, diè zijn imo juist niet goed bezig. Het paard loopt dan wel weer, maar de hoeven zijn dan nog steeds niet in orde. Dat is je kop in het zand steken, vind ik, en bovendien erg egoïstisch.

Ja en hier heb ik dus helemaal niks mee. Je kijkt helemaal niet naar je paard bij jou is het dus zonder ijzer no matter what. Al moet het paard een jaar of 2 pijnlijden hij zal en moet zonder ijzers.

Dit is dus de reden waarom ik niks met naturals heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:32

Needje schreef:

Sorry hoor, Bokt is volgens mij voor iedereen vrij om te reageren/discussiëren.
Ik noem de voorstanders van ijzers toch ook geen Jehova's. :?
Beetje slap hoor, om nu met zo'n dooddoener te komen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:36

JoviBan schreef:
Needje schreef:

Sorry hoor, Bokt is volgens mij voor iedereen vrij om te reageren/discussiëren.
Ik noem de voorstanders van ijzers toch ook geen Jehova's. :?
Beetje slap hoor, om nu met zo'n dooddoener te komen.

Omdat voorstanders van ijzers openstaan voor andere dingen en zich inleven in de situatie. Zich in kunnen denken dat hun manier niet overal voor werkt. Weten dat elk paard verschillend is en als het niet gaat zoals het moet, dat het dan maar moet zoals het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:38

sporter schreef:
Ja en hier heb ik dus helemaal niks mee. Je kijkt helemaal niet naar je paard bij jou is het dus zonder ijzer no matter what. Al moet het paard een jaar of 2 pijnlijden hij zal en moet zonder ijzers.

Ik weet vrijwel zeker dat de mensen die geen ijzers laten timmeren en bewust bezig zijn om de hoeven van hun paard weer gezond en sterk te krijgen, hierin juist wèl en misschien wel uitsluitend naar hun paard kijken.
En ik durf wel te stellen dat mensen die meteen of vrij snel kiezen voor ijzers, veel meer naar hun eigen belang en geluk kijken, want zij willen toch wel rijden met dat paard, die hebben ze tenslotte niet voor niets, die willen geen 'dure grasmaaier'. Dus lopen moet ie, dan maar met ijzers, zodat niet meer zichtbaar is dat die hoeven verzwakt of ziek zijn.

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Jij mag een hekel hebben aan die eerste groep mensen hoor, en je mag ze van mij ook "natural" noemen als jij je daar goed bij voelt.
Het voegt echter niets toe aan deze discussie, die op zich behoorlijk leerzaam kan zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:39

JoviBan, Als iemand koste wat t kost blijft hameren dat je ijzers onder moet rammen omdat je anders een dierenbeul bent vind ik die ook irritant.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:48

JoviBan schreef:
sporter schreef:

Ik weet vrijwel zeker dat de mensen die geen ijzers laten timmeren en bewust bezig zijn om de hoeven van hun paard weer gezond en sterk te krijgen, hierin juist wèl en misschien wel uitsluitend naar hun paard kijken.
En ik durf wel te stellen dat mensen die meteen of vrij snel kiezen voor ijzers, veel meer naar hun eigen belang en geluk kijken, want zij willen toch wel rijden met dat paard, die hebben ze tenslotte niet voor niets, die willen geen 'dure grasmaaier'. Dus lopen moet ie, dan maar met ijzers, zodat niet meer zichtbaar is dat die hoeven verzwakt of ziek zijn.

Jij mag een hekel hebben aan die eerste groep mensen hoor, en je mag ze van mij ook "natural" noemen als jij je daar goed bij voelt.
Het voegt echter niets toe aan deze discussie, die op zich behoorlijk leerzaam kan zijn.

Hahaha

Dit is wel erg simpel. Geen ijzers doe je altijd goed. Wel ijzers doe je altijd fout.

En jij verwijt dat mijn post niks bijdraagt? Lees je eigen post eens door zou ik zeggen. Iemand schreef ooit discusseren heeft alleen zin als je er vanuit gaat dat de ander ook wel eens gelijk kan hebben. Wat dat betreft snap ik niet wat jij op dit forum doet want je gelooft toch alleen dingen die in je eigen smalle straatje passen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:49

JoviBan schreef:
sporter schreef:

Misschien moet je ook eens goed leren lezen want ik schrijf nergens dat ik er een hekel aan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:04

sporter schreef:
Omdat voorstanders van ijzers openstaan voor andere dingen en zich inleven in de situatie. Zich in kunnen denken dat hun manier niet overal voor werkt. Weten dat elk paard verschillend is en als het niet gaat zoals het moet, dat het dan maar moet zoals het gaat.

Oke, ik schets de volgende situatie.

Paard loopt gevoelig.
Persoon A raadpleegt de hoefsmid en/of dierenarts, er worden ijzers geadviseerd en persoon A besluit ijzers aan z'n paard te laten timmeren. Paard loopt weer goed, persoon A kan weer rijden.
Persoon B raadpleegt de bekapper en/of dierenarts en/of een forum waar ontzettend veel kennis zit en/of leest zich in op Internet, verdiept zich in de hoeven en het paard, gaat op zoek naar de oorzaak van de gevoeligheid, en persoon B besluit de leefomstandigheden van het paard optimaal aan te passen, de voeding aan te passen (geen rotzooi meer in het lijf stoppen), het paard veel beweging te geven, te zorgen voor optimale hoefverzorging en schaft hoefschoenen aan voor het paard. Het heeft z'n tijd nodig, maar uiteindelijk zal het paard weer sterke en gezonde hoeven hebben waar hij weer lekker blootvoets mee kan lopen.

Wie is er nu een Jehova? En wie kijkt er hier wel/niet naar het paard? Wie z'n straatje is het smalst? Is dat persoon A of persoon B?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:14

JoviBan schreef:
sporter schreef:

Oke, ik schets de volgende situatie.

Paard loopt gevoelig.
Persoon A raadpleegt de hoefsmid en/of dierenarts, er worden ijzers geadviseerd en persoon A besluit ijzers aan z'n paard te laten timmeren. Paard loopt weer goed, persoon A kan weer rijden.
Persoon B raadpleegt de bekapper en/of dierenarts en/of een forum waar ontzettend veel kennis zit en/of leest zich in op Internet, verdiept zich in de hoeven en het paard, gaat op zoek naar de oorzaak van de gevoeligheid, en persoon B besluit de leefomstandigheden van het paard optimaal aan te passen, de voeding aan te passen (geen rotzooi meer in het lijf stoppen), het paard veel beweging te geven, te zorgen voor optimale hoefverzorging en schaft hoefschoenen aan voor het paard. Het heeft z'n tijd nodig, maar uiteindelijk zal het paard weer sterke en gezonde hoeven hebben waar hij weer lekker blootvoets mee kan lopen.

Wie is er nu een Jehova? En wie kijkt er hier wel/niet naar het paard? Wie z'n straatje is het smalst? Is dat persoon A of persoon B?

Het Jehova verhaal kwam niet van mij.
In jou verhaal is dat persoon A

Maar wat nu als de hoeven van paard B niet sterk genoeg worden om over het harde te lopen, sterker nog zelfs als de grond droog is in de zomer zie je het paard gevoelig lopen en inmiddels ben je al 2,5 half jaar verder. Je weet dat het probleem probleem helemaal opgelost is als je er een ijzer onder slaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:26

@Joviban
Ik heb een paard van persoon B, helaas ging dat ten koste van het paard. (en van mijn portemonnee)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:27

sporter schreef:
Maar wat nu als de hoeven van paard B niet sterk genoeg worden om over het harde te lopen, sterker nog zelfs als de grond droog is in de zomer zie je het paard gevoelig lopen en inmiddels ben je al 2,5 half jaar verder.

Gewetensvraag... ;)
Is dit een vraag vanuit jouw eigen situatie?
Dan zou ik je eerst vragen en met je bomen over wat je die afgelopen 2,5 jaar gedaan en veranderd hebt qua die aspecten die ik in mijn vorige post noemde. Die aspecten zouden wel eens niet optimaal kunnen zijn, want 2,5 jaar vind ik wel héél erg lang, tè lang zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:38

sporter schreef:
Maar wat nu als de hoeven van paard B niet sterk genoeg worden om over het harde te lopen, sterker nog zelfs als de grond droog is in de zomer zie je het paard gevoelig lopen en inmiddels ben je al 2,5 half jaar verder. Je weet dat het probleem probleem helemaal opgelost is als je er een ijzer onder slaat.

Dan zou je dat laatste uit eigenbelang doen.
Naar mijn mening is dat paard dan niet geschikt voor jou en jouw doeleinden en dus kan je dan kiezen... of je past je naar het paard aan en geeft hem verder een goed leven, of je geeft/verkoopt je paard aan iemand die dat wel voor het paard over heeft en/of kan.
Deze keus heb ik wegens een ander probleem al eens moeten maken en weggeven was toen het beste wat ik heb kunnen doen, ik zou het zo weer doen.

Ik ben het helemaal met JoviBan eens!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-10 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:42

Stuit ik toch zomaar weer op een wel/niet ijzer-discussie. Ik dacht dat het nu inmiddels wel duidelijk was dat iedereen elkaar in zijn waarde kan laten en dat het ‘ijzers zijn mishandeling’-verhaal wel over was... Hier een reactie van een traditioneel opgeleid hoefsmid ;) die zich zowel in Natural Balance, Natuurlijk Bekappen als in strasser ingelezen heeft.

Eerst over de anatomie van de hoef.

De straal draagt bij aan het hoefmechanisme. De straal hoort mi. passief mee te dragen (dit houdt in dat de straal niet onder de hoefwand uitsteekt, maar alleen de grond raakt als de voet vol op de grond staat. Actief meedragen wil zeggen dat de straal al op de grond komt, voordat het paard zijn hoef helemaal neergezet heeft, dit wil ik niet, krijg je kneuzingen en gevoeligheid van.
Afijn, de straal draagt passief mee. Het paard zet zijn voet aan de grond, de verzenen wijken uiteen (de steunsels werkend als een 'springveer'), de straal komt aan de grond en de voet stroomt vol met bloed (+voedingsstoffen en zuurstof). Het paard tilt zijn voet weer op en het bloed met de afvalstoffen en koolzuur wordt omhoog 'gepompt' de ondervoet uit. De straal werkt dus mee bij het 'hoefmechanisme' en zorgt ervoor dat al deze goede stoffen binnenkomen in de ondervoet. Dit draagt bij aan de hoorngroei! Onder de hoornige straal bevindt zich het onderliggend straalkussen (dat zachte witte, zie je vaak tevoorschijn komen bij paarden met ernstige rotstraal..). Hier zit veel gevoel in, je kan je dus voorstellen dat als de hoornige straal te groot/dik is en onder de wand uitsteekt en bij elke stap actief de grond raakt, dat er dan vitale delen gekneusd raken en het paard gevoelig wordt.

Ik geloof dus niet dat de straal een soort groeisensor is (vlgns NB), maar ik geloof wél dat als de straal passief meedraagt, dat het de hoefgroei bevordert, maar dan alleen dmv het hoefmechanisme (TB).
Bovendien is er wetenschappelijk bewezen dat, ook mustangs, op de wand en een gedeelte van de zool lopen. Ongeveer de breedte van een hoefijzer. Hmmm (bron: Australian Veterinary Journal)...

Over de manier van bekappen...

Het is algemeen bekend dat als je tijd, rust en goede voorzorgsmaatregelen voor je paard neemt, de hoeven beter worden hoe meer het paard loopt (en dwz: buiten los loopt).
Het is algemeen bekend dat hoeven dan harder groeien en een betere kwaliteit hoorn aanmaken.
Het is ook algemeen bekend dat hoeven zich aanpassen aan de ondergrond waarop het paard leeft.
Dus als jouw paard de hele dag in de urinestal of in een kletsnat baggerweiland staat, krijgt hij een paar snothoeven. IJzers zijn een cm dik, die zorgen ervoor dat het paard niet meteen in de urine staat, maar daarmee is het euvel nog niet verholpen.
Dit zijn hele simpele dingen die óók elke hoefsmid weet.
Als er een probleem is met een paard, word de smid genoodzaakt om het probleem snel en pijnloos te verhelpen, want dan kan het paard weer 'werken'. De paardeneigenaren bij wie snel en hard 'werken' niet aan de orde is, hebben vaker blootsvoetse paarden (zoals ikzelf), omdat het paard meer tijd heeft om te herstellen (en dat heeft ook weer te maken met de leefomgeving zoals elke smid weet)...

Ten slotte bootsen we allemaal natuurlijke slijtage na zodra we gaan bekappen.
Er zijn vele manieren, materialen, stromingen e.d. die de traditionele hoefsmid van nu, me dunkt, in zijn/haar gereedschapskist mee kan dragen. En geen één methode is goed voor alle paarden. Het hangt van vele factoren af wat voor behandeling het paard krijgt. Buiten natuurlijk het beoordelen van het gehele paard (lichamelijk):

(Dit heb ik even voor het gemak van mijn eigen website geplukt)

De manier waarop het paard gehouden wordt.
Staat het paard veel op stal, loopt hij een aantal uren per dag los of loopt hij constant los? Deze vragen zijn belangrijk om te bepalen of het paard voldoende doorbloeding door de benen krijgt, wat weer belangrijk is voor de hoornkwaliteit.

Het type paard.
Wat past bij het ras? Hoe is de beenstand? Koudbloeden hebben heel andere hoeven als warmbloeden. Hoe is het paard verder gebouwd?

De bodem waarop het paard leeft.
Wat voor strooisel ligt er in de stal? Of staat het paard 24/7 op het land? Of leeft het paard voornamelijk op een betonnen uitloop? Vaak passen onbeslagen hoeven zich prima aan op de ondergrond waarop ze de meeste tijd van de dag doorbrengen. Als het paard 24/7 in een zompig weiland leeft, kan je niet verwachten dat het zonder bescherming veel op het asfalt gebruikt kan worden.

Het gebruik van het paard.
Waarvoor wordt het paard gebruikt? Wordt het paard in een bepaalde tak van paardensport uitgebracht of op een recreatieve manier? Op welke ondergrond werkt het paard? Dressuur in de bak, presteren op de drafbaan, buitenritten in het bos, endurance over verharde wegen of springen op gras? Komt het paard vaak op harde ondergrond?

Afwijkingen.
Zijn er afwijkingen te zien aan de beweging van het paard, zodat de hoeven verkeerd afslijten? Heeft het paard een grote of een kleine afwijking? Heeft het paard een ander probleem waardoor de beweging veroorzaakt wordt dan de stand?

Hoefziekten.
Heeft het paard een hoefziekte waarvoor het behandeld wordt? Wat voor ziekte is het, en heeft het paard er hoefbescherming voor nodig?

Veel factoren waar naar gekeken wordt dus.

Nu over het ‘verdoezelen’ van kreupelheid en dergelijke met hoefbeslag.

Het is niet altijd zo dat hoefbeslag wordt toegepast om kreupelheden te ‘maskeren’, het heeft ook een ander belangrijk doel. Het zou hetzelfde zijn als je je paard bijvoorbeeld geen pijnstillers zou geven omdat je dan de pijn ‘verdoezelt’, dat is toch ook wat?!?

Bij bijvoorbeeld een peesblessure geeft gecontroleerd bewegen een positief effect. Dit heeft niet alleen met het hoefmechanisme te maken.
Op het harde stappen wil ook (anders) zeggen: op een zo vlak mogelijke ondergrond. Niet in een ongelijke zandbak.
Omdat veel van 'onze' paarden hun hoeven het niet gewend zijn om zo veel over het harde te stappen worden ze dan beslagen, zodat de hoef niet te veel/scheef/ongelijk afslijt.
Bij een goed passend beslag met een mooie opzet heb je misschien alsnog wel minder resultaat dan bij een onbeslagen hoef, maar het belangrijkste is op dat moment om de hoef te beschermen. En ja, ook dat kan met een kunststof beslag/hoefschoen/op wieltjes, maar dat is nog altijd ieders vrije keus én per paard en situatie verschillend.

Ook bij jonge paarden met een verkeerde hoefstand kan een goed passend ijzer een tijdelijke hulp zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook veel kunststof en verlijmbare materialen, zodat het niet altijd op een ijzer aan hoeft te komen.
Tegenwoordig zijn er heel veel onderzoeken en studies gedaan naar de paardenhoef. En nog steeds worden paarden beslagen.

Als je paard zonder beslag kan, helemaal super! Dat is het streven, maar niet ten koste van het paard.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:29

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:07

Dani_ schreef:
IJzers zijn voor mij nooit een optie. Dat is alles wat ik erover wil zeggen, want deze vraag is zó hypothetisch dat ik er geen antwoord op kan geven :).

Dat kan ik me voorstellen ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:10

Lamar schreef:
De symptomen van artrose kan je niet verzachten door er ijzers onder te zetten, zelfs niet met zooltjes ertussen. De hoge frequentietrillingen die door ijzers op harde ondergrond worden veroorzaakt zijn zo sterk dat zooltjes dit niet kunnen opvangen. Je maakt de gewrichten dus nog erger kapot.
Dan zou ik toch kiezen voor wat rustiger aan doen met op maat gemaakte hoefschoenen.

Precies de reden waarom de ijzers er af zijn gegaan.
Ik heb ook voor het laatste gekozen maar soms vraag ik me wel af of het de juiste keuze is.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:18

*
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 11-10-10 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt