Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
singasong schreef:Ik ben het met je eens dat er veel mensen ijzers voor hun paard willen om medische redenen. Het zijn dan idd symptoombestrijders. Het is beter om de oorzaak aan te pakken.
Maar er zijn ook wel uitzonderingen denk ik.... stel je hebt een oud(er) artrose paard die heel graag wil lopen. Deze wordt overigens behandeld voor artrose dus wat dat betreft kun je niet veel meer doen. Je kunt buiten rijden maar hebt alleen de weg tot je beschikking. Maar op de weg loopt hij niet lekker, ook niet met hoefschoenen. Je paard is ouder en je denkt dat hij mss nog een paar jaar bij je zal zijn. Wat doe je dan? Geef je het paard ijzers als symptoombestrijding (je gaat er dan vanuit dat dit helpt) maar waar hij wel mee uit de voeten kan en hem geestelijk ook gezond kunt houden want je kunt dan immers weer rijden. Of laat je hem staan op een zachte ondergrond en doet weinig meer met hem als wat grondwerk en tutten en af en toe wandelen en/of een staprit met hoefschoenen.
Needje schreef:En zit een witregel tussen mijn zinnen. Dus nee, dat rijden slaat niet op het wel of niet beslaan bij paarden met pijn aan de voeten.
Overigens zou ik niet snel voor ijzers kiezen. Maar ik ben iig niet pertinent tegen ijzers.
Ik ken zat paarden die met ijzers super happy zijn en zonder niet kunnen lopen. Kunnen de baasjes wel weet ik wat allemaal doen om ze per se zonder te krijgen, maar ik vraag me af waarom. Waarom zal je een paard een jaar wegzetten terwijl ie met een beslagbeurt weer als een jonge god door het land crosst?
JoviBan schreef:Needje, zie je nu echt de esssentie niet?
Wanneer een paard niet zonder ijzers kan, dan zijn de hoeven zwak/ongezond/ziek. Dat los je niet op met een ijzer.
Je geeft de eigenaren die "weet ik wat allemaal doen om ze per se zonder te krijgen" nu een negatieve lading, terwijl dat juist hetgene is wat onze verantwoordelijkheid is: zorgen dat het paard weer gezonde en sterke hoeven krijgt. Het is die mensen dus te prijzen dat ze er alles aan willen doen om die hoeven - en daarmee hun paard - weer gezond te krijgen.
Mensen die er meteen maar ijzers onder laten slaan, diè zijn imo juist niet goed bezig. Het paard loopt dan wel weer, maar de hoeven zijn dan nog steeds niet in orde. Dat is je kop in het zand steken, vind ik, en bovendien erg egoïstisch.
JoviBan schreef:Needje schreef:Jullie komen nu echt over als een stel Jehova's![]()
Sorry hoor, Bokt is volgens mij voor iedereen vrij om te reageren/discussiëren.
Ik noem de voorstanders van ijzers toch ook geen Jehova's.![]()
Beetje slap hoor, om nu met zo'n dooddoener te komen.
sporter schreef:Ja en hier heb ik dus helemaal niks mee. Je kijkt helemaal niet naar je paard bij jou is het dus zonder ijzer no matter what. Al moet het paard een jaar of 2 pijnlijden hij zal en moet zonder ijzers.
JoviBan schreef:sporter schreef:Ja en hier heb ik dus helemaal niks mee. Je kijkt helemaal niet naar je paard bij jou is het dus zonder ijzer no matter what. Al moet het paard een jaar of 2 pijnlijden hij zal en moet zonder ijzers.
Ik weet vrijwel zeker dat de mensen die geen ijzers laten timmeren en bewust bezig zijn om de hoeven van hun paard weer gezond en sterk te krijgen, hierin juist wèl en misschien wel uitsluitend naar hun paard kijken.
En ik durf wel te stellen dat mensen die meteen of vrij snel kiezen voor ijzers, veel meer naar hun eigen belang en geluk kijken, want zij willen toch wel rijden met dat paard, die hebben ze tenslotte niet voor niets, die willen geen 'dure grasmaaier'. Dus lopen moet ie, dan maar met ijzers, zodat niet meer zichtbaar is dat die hoeven verzwakt of ziek zijn.
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Jij mag een hekel hebben aan die eerste groep mensen hoor, en je mag ze van mij ook "natural" noemen als jij je daar goed bij voelt.
Het voegt echter niets toe aan deze discussie, die op zich behoorlijk leerzaam kan zijn.
JoviBan schreef:sporter schreef:Ja en hier heb ik dus helemaal niks mee. Je kijkt helemaal niet naar je paard bij jou is het dus zonder ijzer no matter what. Al moet het paard een jaar of 2 pijnlijden hij zal en moet zonder ijzers.
Ik weet vrijwel zeker dat de mensen die geen ijzers laten timmeren en bewust bezig zijn om de hoeven van hun paard weer gezond en sterk te krijgen, hierin juist wèl en misschien wel uitsluitend naar hun paard kijken.
En ik durf wel te stellen dat mensen die meteen of vrij snel kiezen voor ijzers, veel meer naar hun eigen belang en geluk kijken, want zij willen toch wel rijden met dat paard, die hebben ze tenslotte niet voor niets, die willen geen 'dure grasmaaier'. Dus lopen moet ie, dan maar met ijzers, zodat niet meer zichtbaar is dat die hoeven verzwakt of ziek zijn.
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Jij mag een hekel hebben aan die eerste groep mensen hoor, en je mag ze van mij ook "natural" noemen als jij je daar goed bij voelt.
Het voegt echter niets toe aan deze discussie, die op zich behoorlijk leerzaam kan zijn.
sporter schreef:Omdat voorstanders van ijzers openstaan voor andere dingen en zich inleven in de situatie. Zich in kunnen denken dat hun manier niet overal voor werkt. Weten dat elk paard verschillend is en als het niet gaat zoals het moet, dat het dan maar moet zoals het gaat.
JoviBan schreef:sporter schreef:Omdat voorstanders van ijzers openstaan voor andere dingen en zich inleven in de situatie. Zich in kunnen denken dat hun manier niet overal voor werkt. Weten dat elk paard verschillend is en als het niet gaat zoals het moet, dat het dan maar moet zoals het gaat.
Oke, ik schets de volgende situatie.
Paard loopt gevoelig.
Persoon A raadpleegt de hoefsmid en/of dierenarts, er worden ijzers geadviseerd en persoon A besluit ijzers aan z'n paard te laten timmeren. Paard loopt weer goed, persoon A kan weer rijden.
Persoon B raadpleegt de bekapper en/of dierenarts en/of een forum waar ontzettend veel kennis zit en/of leest zich in op Internet, verdiept zich in de hoeven en het paard, gaat op zoek naar de oorzaak van de gevoeligheid, en persoon B besluit de leefomstandigheden van het paard optimaal aan te passen, de voeding aan te passen (geen rotzooi meer in het lijf stoppen), het paard veel beweging te geven, te zorgen voor optimale hoefverzorging en schaft hoefschoenen aan voor het paard. Het heeft z'n tijd nodig, maar uiteindelijk zal het paard weer sterke en gezonde hoeven hebben waar hij weer lekker blootvoets mee kan lopen.
Wie is er nu een Jehova? En wie kijkt er hier wel/niet naar het paard? Wie z'n straatje is het smalst? Is dat persoon A of persoon B?
sporter schreef:Maar wat nu als de hoeven van paard B niet sterk genoeg worden om over het harde te lopen, sterker nog zelfs als de grond droog is in de zomer zie je het paard gevoelig lopen en inmiddels ben je al 2,5 half jaar verder.
sporter schreef:Maar wat nu als de hoeven van paard B niet sterk genoeg worden om over het harde te lopen, sterker nog zelfs als de grond droog is in de zomer zie je het paard gevoelig lopen en inmiddels ben je al 2,5 half jaar verder. Je weet dat het probleem probleem helemaal opgelost is als je er een ijzer onder slaat.
Lamar schreef:De symptomen van artrose kan je niet verzachten door er ijzers onder te zetten, zelfs niet met zooltjes ertussen. De hoge frequentietrillingen die door ijzers op harde ondergrond worden veroorzaakt zijn zo sterk dat zooltjes dit niet kunnen opvangen. Je maakt de gewrichten dus nog erger kapot.
Dan zou ik toch kiezen voor wat rustiger aan doen met op maat gemaakte hoefschoenen.