Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van NH

Poll eindigt op

Afschuwelijk
40 (13%)
Geweldig
141 (47%)
Weet niet
26 (8%)
Neutraal
89 (30%)

Totaal aantal stemmen: 296

cissy

Re: Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:44

*voelt zich niet aangesproken*

oh ik moet nog stemmen, ik heb geweldig ingevuld

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:49

Is ook niet de bedoeling...

Jij stelt dat het wel degelijk uitmaakt wíe er oefent. Ja logisch, die open deur had ik tig posts geleden al ingetrapt. :+

Leiderschap alleen is niet genoeg. Het is een basis. Maar zonder inzicht in hoe paarden leren helpt het allemaal niet zoveel.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:07

ok, ik had geen zin om het hele topic door te lezen :)

maar waarom is hempfling(schrijf ik het nou goed :+ ) geen NH?
Zo als ik het filmpje zie lijkt het me vrij NH...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 01:18

TS is van mening dat je aan NH doet als je grote signalen gebruikt, en op het moment dat de signalen kleiner worden (zoals bij KFH) je dan niet meer met NH bezig bent...

Misschien is het handig om het topic alsnog door te lezen?

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:11

Emiel Voest doet dit toch ook? Ik heb toen een cursus bij hem gehad en dat ging echt goed! Ik kon alles doen met mijn pony! Ze was toen onwijs bang voor rode linten. En toen bij de die cursus liep ze er gewoon onderdoor! *D

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:56

Waarom zou KFH geen NH zijn? Het komt toch allemaal op hetzelfde neer? Zo natuurlijk mogenlijk omgaan met je paard?
Het is alleen zo dat ze allemaal een andere weg afleggen om er te komen, tuurlijk ik ben het ook met sommige dingen in het 'NH' niet eens maar ze proberen allemaal een band met het paard te krijgen.

De Join Up is zeker niet het paardvriendelijkste manier om samen te zijn met je paard, maar heb jij je er wel eens in verdiept waarom ze dat doen? Ik doe het ook niet en weet ook niet of ik dat wel wil, maar het is bedacht vanuit de manier waarop paarden ook met elkaar communiceren.

Je kunt wel tegen alle andere stromingen van NH zijn maar het komt allemaal op hetzelfde neer.

En onderbouw je mening eens, waarom jij denkt dat KFH niet bij NH hoort? Hoort hij wel bij het traditionele rijden dan??

KFH gaat idd op een andere manier om met de paarden dan oa voest, tellington, roberts en Parelli, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer ;)

Uhummm.. Een paard is een wezen dat graag met de mens omgaat???!!! Nu val ik helemaal van m'n stokje.. Een paard gaat liever om met een paard.. Maar de mens dwingt hem om samen te zijn met de mens en te werken voor de mens, dus eigenlijk is geen enkel ding van NH ECHT NH...

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:33

ok jouw info klopt echt niet
die man doet het ook niet goed
ik ben er echt voor een paard is niet geboren voor een bit enzo!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:03

Mwoh als ik een vraag stel hangt het af van het paard hoe ik reageer als het antwoord me tegenstaat... Met sommige van mn vorige vp's was het absoluut 'zo zacht als het kan, zo hard als het moet' maar met mn eigen paardje is het vooral een kwestie van geduld om het zelf te laten zoeken naar het juiste antwoord. Heb wel is rustig een kwartier met druk op het touw staan wachten tot ie besloot dat meelopen toch handiger was en sindsdien heb ik op dat stuk ook geen enkel probleem met hem... Imo is NH ook buiten het natuurlijk omgaan met je paard het zoeken van een oplossing die past bij dat specifieke paard... Hoewel sommige dingen natuurlijk gewoon pats-boem duidelijk gemaakt moeten worden hoor.. :P

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:40

anne98 schreef:
over het voeren dat doet klaus juist niet.
Het is juist slecht om daarmee te belonen want daardoor leerd hij niet dat hij afstand moet houden zegt kfh

Hoe kan het dan dat ik hem in het filmpje de heletijd eten uit zijn zak zie toveren? :=

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:46

ben je nou echt tegen NH?

Of wil je Klaus Ferdinant Hemfling promoten omdat hij een groeie vriend is van je moeder? en jij al van af je jonge leeftijd bij hem traint..

Ik vind dat je dan een beetje bevooroordeeld bent omdat je al zo jong met een training bezig bent!..En dat lichtelijk in je hoofd wordt gepraat dat dit de beste manier is. ;)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:03

ik ga niet allemaal reacties lezen,
want ze zullen niet echt verschillen
voor / tegen etc.

Ik wil gewoon even zeggen dat Join-up ook niet zomaar NH is,
want binnen NH heb je allemaal ''stromingen'' en verschillende dingen,
alles komt op hetzelfde neer uiteindelijk, maar met net een andere wending,
Hemfling, doet hier eigelijk net zo hard aan mee,
hij ''is'' ook gewoon NH, maar dan met een andere wending,

dus judge niet zo snel,
en denk eerst even na voor je zoiets zegt

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:17

NH= Natural Horsemanship= Natuurlijk omgaan met paarden.

En dat Natuurlijk omgaan met paarden is toch wat Hemfling doet? Ik vind trouwens beetje kort door de bocht om te zeggen dat Hemfling de beste is, het hangt van het paard af welke methode hij/zij fijn vind.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:19

Milan_lover schreef:
Uhummm.. Een paard is een wezen dat graag met de mens omgaat???!!! Nu val ik helemaal van m'n stokje.. Een paard gaat liever om met een paard.. Maar de mens dwingt hem om samen te zijn met de mens en te werken voor de mens, dus eigenlijk is geen enkel ding van NH ECHT NH...

Je vist de worden uit mijn mond _/-\o_ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:22

thoraklover schreef:
Milan_lover schreef:

Er moet toch een compromis gesloten worden, en dat word gemaakt daar waar het beste eruit komt. Alles eronder (hoefijzers, boxen, zweep) mag niet, en alles erboven (niet rijden, niet houden, en gewoon vrij laten) is onzin, of niet nodig.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:50

Het mag wel maar eigenlijk is het woordgebruik dan niet goed, want niks wat je met paarden doet, is 100 procent natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:57

Ik bedoel dat (zoals Arabesk eerder zei) dat zwepen, boxen, en hoefijzers uit den boze zijn bij NH.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:12

Asyaa schreef:
Ik bedoel dat (zoals Arabesk eerder zei) dat zwepen, boxen, en hoefijzers uit den boze zijn bij NH.

Waarmee NH verwordt tot hetzelfde domme en kortzichtige hokjes-denken als waar ze "de anderen" van betichten.

Asyaa schreef:
Er moet toch een compromis gesloten worden, en dat word gemaakt daar waar het beste eruit komt. Alles eronder (hoefijzers, boxen, zweep) mag niet, en alles erboven (niet rijden, niet houden, en gewoon vrij laten) is onzin, of niet nodig.

Dat compromis heb je zodra je DAT paard hetgene te bieden hebt wat DAT paard nodig heeft. Elke uitsluiting of aanname vooraf verlaagt je tot het niveau "dingetje doen" omdat je je eigen opvattingen (en kortzichtigheden) boven de wensen van het paard stelt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:24

Asyaa schreef:

Nou, dan heeft TS haar zin dat KFH geen NH is }:) Die vindt boxen en hoefijzers volstrekt normaal en ik heb gelukkig ook niets met de kreet NH, want ik kijk liever naar wat het paard nodig heeft of goed te kunnen functioneren en daarbij sluit ik dekens, boxen en ijzers zeker niet uit en ik rij met regelmaat met een zweep :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:28

ikke schreef:
Asyaa schreef:

Waarmee NH verwordt tot hetzelfde domme en kortzichtige hokjes-denken als waar ze "de anderen" van betichten.

Wat bedoel je? Ik heb alleen maar Arabesk gequote (soort van) omdat zij in mijn ogen behoorlijk wat ervaring heeft in de paarden en meer specifiek NH als argument dat NH natuurlijk gedrag (en uitingen daarvan) probeert te bereiken.

ikke schreef:
Asyaa schreef:

Dat compromis heb je zodra je DAT paard hetgene te bieden hebt wat DAT paard nodig heeft. Elke uitsluiting of aanname vooraf verlaagt je tot het niveau "dingetje doen" omdat je je eigen opvattingen (en kortzichtigheden) boven de wensen van het paard stelt.

Iemand die in british collumbia in canada woont met weide van 500 hectare vind dat dat de norm moet zijn, en alles hierzo maar rare mensen vind. Hierzo word het (onder de NH's) echter geaccepteerd, dat een weide van zeg 1 hectare (even uit de lucht geplukt) ook al ruim voldoende is, maar dat veel minder niet kan. Er zijn daarintegen ook weer mensen met een paddock van 20 bij 20 die dit ook voldoende vinden, want ze staan er toch 24/7 op (ofzo). Er zijn mensen die alles natuurlijk willen doen, echter deze paarden staan wel in een omheinde wei en worden ook gereden. Waarom? Je wou het toch zo natuurlijk mogelijk doen? Laat ze dan vrij echter in de wildernis ergens. Ik doel meer op het feit dat er ergens down the line een compromis word gemaakt.

@Waratje
Ik heb niet verstand van NH en specifiek KFH dus daar kan ik weinig over zeggen =) Ik kijk zelf ook meer naar wat het paard nodig heeft, maar ik heb het idee dat sommige mensen zich blind staren op 1 ding (allebei de kanten op)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:53

Asyaa schreef:
ikke schreef:

Wat bedoel je? Ik heb alleen maar Arabesk gequote (soort van) omdat zij in mijn ogen behoorlijk wat ervaring heeft in de paarden en meer specifiek NH als argument dat NH natuurlijk gedrag (en uitingen daarvan) probeert te bereiken.

Ik heb geen boodschap aan opvattingen, ik ga voor het belang van het paard, niet voor het beeld dat sommigen zo graag projecteren op het paard (HUN beeld!!).

Asyaa schreef:
ikke schreef:

Iemand die in british collumbia in canada woont met weide van 500 hectare vind dat dat de norm moet zijn, en alles hierzo maar rare mensen vind. Hierzo word het (onder de NH's) echter geaccepteerd, dat een weide van zeg 1 hectare (even uit de lucht geplukt) ook al ruim voldoende is, maar dat veel minder niet kan. Er zijn daarintegen ook weer mensen met een paddock van 20 bij 20 die dit ook voldoende vinden, want ze staan er toch 24/7 op (ofzo). Er zijn mensen die alles natuurlijk willen doen, echter deze paarden staan wel in een omheinde wei en worden ook gereden. Waarom? Je wou het toch zo natuurlijk mogelijk doen? Laat ze dan vrij echter in de wildernis ergens. Ik doel meer op het feit dat er ergens down the line een compromis word gemaakt.

Zou dat paard weten dat ie eigenlijk op 5000 ha rond hoort te lopen, in plaats van 5 ha? Neem van mij aan, dat paard heeft geen flauw idee. Een paard is een oppertunist die gewoon het beste maakt van de situatie die JIJ het paard voorschotelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:57

ikke schreef:
Asyaa schreef:

Ik heb geen boodschap aan opvattingen, ik ga voor het belang van het paard, niet voor het beeld dat sommigen zo graag projecteren op het paard (HUN beeld!!).

En daar ben ik het mee eens =)
Je moet kijken wat je paard nodig heeft, en je niet blind staren op 1 ding (weer allebei de kanten op).

ikke schreef:
Asyaa schreef:

Zou dat paard weten dat ie eigenlijk op 5000 ha rond hoort te lopen, in plaats van 5 ha? Neem van mij aan, dat paard heeft geen flauw idee. Een paard is een oppertunist die gewoon het beste maakt van de situatie die JIJ het paard voorschotelt.

Ik doel hier niet op het paard, maar op de mensen, wat hun normaal vinden, en wat hun idee van 'minimaal' is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:04

Maar NH gaat over PAARDEN, niet over mensen en al helemaal niet over de opvattingen van het individu naar het paard toe.

Vergeet wat wel en niet "mag", vergeet de goeroes en stel het paard centraal als JOU leermeester en ga de samenwerking aan. That's it, thats all, de rest is voor de ego'tjes.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:44

ik vind dat natural gebeuren helemaal niets:)
en dit mag ik lekker vinden.
Ik rij mn pony lekker op een bit en met ijzers onder z'n voeten, anders is die snel genoeg kreupel, dat is pas zielig :)
nu krijg ik weer commentaar, gezellig :) maar ik merk wel als mijn andere pony voor de sulky loopt, met bit, dat ze alleen maar haar oren naar voren heeft, volgens mij vindt ze het leuk.
ohjaa ik doe wel spaanse pas, los laten meelopen met mij vanaf de wei etc. Ik zie dit niet als NH maar gewoon spelen en vertrouwen met mijn pony, wil er geen naam voor hebben.

de TS heeft wel "wijze" woorden voor 12 jaar.
meestal zitten die posts vol met spelfouten :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:52

thoraklover schreef:
Milan_lover schreef:

Ehm. NH is een afkorting voor Natural Horsemanship. :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:39

suikermeisje schreef:
ik vind dat natural gebeuren helemaal niets:)
en dit mag ik lekker vinden.
Ik rij mn pony lekker op een bit en met ijzers onder z'n voeten, anders is die snel genoeg kreupel, dat is pas zielig :)
nu krijg ik weer commentaar, gezellig :) maar ik merk wel als mijn andere pony voor de sulky loopt, met bit, dat ze alleen maar haar oren naar voren heeft, volgens mij vindt ze het leuk.
ohjaa ik doe wel spaanse pas, los laten meelopen met mij vanaf de wei etc. Ik zie dit niet als NH maar gewoon spelen en vertrouwen met mijn pony, wil er geen naam voor hebben.

Maak jij een onderscheid tussen Natural Horsemanship en Natural of scheer jij alles over een kam?