Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Milan_lover schreef:Uhummm.. Een paard is een wezen dat graag met de mens omgaat???!!! Nu val ik helemaal van m'n stokje.. Een paard gaat liever om met een paard.. Maar de mens dwingt hem om samen te zijn met de mens en te werken voor de mens, dus eigenlijk is geen enkel ding van NH ECHT NH...
thoraklover schreef:Milan_lover schreef:Uhummm.. Een paard is een wezen dat graag met de mens omgaat???!!! Nu val ik helemaal van m'n stokje.. Een paard gaat liever om met een paard.. Maar de mens dwingt hem om samen te zijn met de mens en te werken voor de mens, dus eigenlijk is geen enkel ding van NH ECHT NH...
Je vist de worden uit mijn mond.
Asyaa schreef:Ik bedoel dat (zoals Arabesk eerder zei) dat zwepen, boxen, en hoefijzers uit den boze zijn bij NH.
Asyaa schreef:Er moet toch een compromis gesloten worden, en dat word gemaakt daar waar het beste eruit komt. Alles eronder (hoefijzers, boxen, zweep) mag niet, en alles erboven (niet rijden, niet houden, en gewoon vrij laten) is onzin, of niet nodig.
Asyaa schreef:Ik bedoel dat (zoals Arabesk eerder zei) dat zwepen, boxen, en hoefijzers uit den boze zijn bij NH.
ikke schreef:Asyaa schreef:Ik bedoel dat (zoals Arabesk eerder zei) dat zwepen, boxen, en hoefijzers uit den boze zijn bij NH.
Waarmee NH verwordt tot hetzelfde domme en kortzichtige hokjes-denken als waar ze "de anderen" van betichten.
ikke schreef:Asyaa schreef:Er moet toch een compromis gesloten worden, en dat word gemaakt daar waar het beste eruit komt. Alles eronder (hoefijzers, boxen, zweep) mag niet, en alles erboven (niet rijden, niet houden, en gewoon vrij laten) is onzin, of niet nodig.
Dat compromis heb je zodra je DAT paard hetgene te bieden hebt wat DAT paard nodig heeft. Elke uitsluiting of aanname vooraf verlaagt je tot het niveau "dingetje doen" omdat je je eigen opvattingen (en kortzichtigheden) boven de wensen van het paard stelt.
Asyaa schreef:ikke schreef:Waarmee NH verwordt tot hetzelfde domme en kortzichtige hokjes-denken als waar ze "de anderen" van betichten.
Wat bedoel je? Ik heb alleen maar Arabesk gequote (soort van) omdat zij in mijn ogen behoorlijk wat ervaring heeft in de paarden en meer specifiek NH als argument dat NH natuurlijk gedrag (en uitingen daarvan) probeert te bereiken.
Asyaa schreef:ikke schreef:Dat compromis heb je zodra je DAT paard hetgene te bieden hebt wat DAT paard nodig heeft. Elke uitsluiting of aanname vooraf verlaagt je tot het niveau "dingetje doen" omdat je je eigen opvattingen (en kortzichtigheden) boven de wensen van het paard stelt.
Iemand die in british collumbia in canada woont met weide van 500 hectare vind dat dat de norm moet zijn, en alles hierzo maar rare mensen vind. Hierzo word het (onder de NH's) echter geaccepteerd, dat een weide van zeg 1 hectare (even uit de lucht geplukt) ook al ruim voldoende is, maar dat veel minder niet kan. Er zijn daarintegen ook weer mensen met een paddock van 20 bij 20 die dit ook voldoende vinden, want ze staan er toch 24/7 op (ofzo). Er zijn mensen die alles natuurlijk willen doen, echter deze paarden staan wel in een omheinde wei en worden ook gereden. Waarom? Je wou het toch zo natuurlijk mogelijk doen? Laat ze dan vrij echter in de wildernis ergens. Ik doel meer op het feit dat er ergens down the line een compromis word gemaakt.
ikke schreef:Asyaa schreef:Wat bedoel je? Ik heb alleen maar Arabesk gequote (soort van) omdat zij in mijn ogen behoorlijk wat ervaring heeft in de paarden en meer specifiek NH als argument dat NH natuurlijk gedrag (en uitingen daarvan) probeert te bereiken.
Ik heb geen boodschap aan opvattingen, ik ga voor het belang van het paard, niet voor het beeld dat sommigen zo graag projecteren op het paard (HUN beeld!!).
ikke schreef:Asyaa schreef:Iemand die in british collumbia in canada woont met weide van 500 hectare vind dat dat de norm moet zijn, en alles hierzo maar rare mensen vind. Hierzo word het (onder de NH's) echter geaccepteerd, dat een weide van zeg 1 hectare (even uit de lucht geplukt) ook al ruim voldoende is, maar dat veel minder niet kan. Er zijn daarintegen ook weer mensen met een paddock van 20 bij 20 die dit ook voldoende vinden, want ze staan er toch 24/7 op (ofzo). Er zijn mensen die alles natuurlijk willen doen, echter deze paarden staan wel in een omheinde wei en worden ook gereden. Waarom? Je wou het toch zo natuurlijk mogelijk doen? Laat ze dan vrij echter in de wildernis ergens. Ik doel meer op het feit dat er ergens down the line een compromis word gemaakt.
Zou dat paard weten dat ie eigenlijk op 5000 ha rond hoort te lopen, in plaats van 5 ha? Neem van mij aan, dat paard heeft geen flauw idee. Een paard is een oppertunist die gewoon het beste maakt van de situatie die JIJ het paard voorschotelt.
thoraklover schreef:Milan_lover schreef:Uhummm.. Een paard is een wezen dat graag met de mens omgaat???!!! Nu val ik helemaal van m'n stokje.. Een paard gaat liever om met een paard.. Maar de mens dwingt hem om samen te zijn met de mens en te werken voor de mens, dus eigenlijk is geen enkel ding van NH ECHT NH...
Je vist de worden uit mijn mond.
suikermeisje schreef:ik vind dat natural gebeuren helemaal niets:)
en dit mag ik lekker vinden.
Ik rij mn pony lekker op een bit en met ijzers onder z'n voeten, anders is die snel genoeg kreupel, dat is pas zielig
nu krijg ik weer commentaar, gezelligmaar ik merk wel als mijn andere pony voor de sulky loopt, met bit, dat ze alleen maar haar oren naar voren heeft, volgens mij vindt ze het leuk.
ohjaa ik doe wel spaanse pas, los laten meelopen met mij vanaf de wei etc. Ik zie dit niet als NH maar gewoon spelen en vertrouwen met mijn pony, wil er geen naam voor hebben.