paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:06

jes_sira schreef:
Bizzybijtje

Heb het nog effe doorgelezen en het is een beetje omslachting maar zie geen tegenstijdigheden.
Maar goed, maakt ook niet uit.

We zijn het er in elk geval over eens dat Linda? er veel te ver mee is gegaan en dit het paard echt niet helpt. Wat de problemen met dit paard ook zijn.

:j

Heb het filmpje nogmaals gekeken en op den duur hoor je gewoon dat ze met die 'leadrope' (oftewel halstertouw dat veel te duur uitgevallen is omdat er een naam op staat _O- ) tegen hem aan slaat.

Tsja, ik had al niet veel respect voor dat hele Parelli-gebeuren, maar nu al helemaal niet meer.

Billy

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:10

Hoemeer ik in dit topic lees, hoe enger ik het vind hoe kritiekloos mensen achter een goeroe aanhobbelen.
Net of mensen hun verstand verloren zijn en niet meer zelfstandig kunnen denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:29

sanne83 schreef:
Laat in ieder geval duidelijk zijn dat dit niet gaat om respect krijgen. Dat is absoluut niet het doel. Het enige doel is ruimte verdedigen en zorgen dat het paard uberhaupt gaat nadenken en niet van elke ritsel wegspringt en bovenop iemand beland.
Bij het aanleren van iets voer je de druk heel langzaam op, bij je eigen ruimte verdedigen match je de energie van het paard en een tandje hoger zodat hij niet bovenop je springt. Je haalt zowieso geen druk weg zonder dat het paard een reactie gegeven heeft, zo leer je een paard aan dat hij door al die commotie heen mag denderen.

Het is verder moeilijk te verdedigen omdat er flink in het filmpje geknipt is. Je ziet het begin niet en daarom weet je niet dat het paard dit gedrag al vertoonde en dat dit een reactie is op het gedrag en niet andersom.

Behalve dat met een touw slingeren niet mijn voorkeur heeft, snap ik dat ze aan beginners deze tool mee willen geven (in geval van nood ;) ). Vergeet niet dat dit stuk midden in een pakket gepresenteert wordt waar de rest van het pakket alleen maar over de relatie, friendly, wachten, geduld, langzaam opbouwen etc etc gaat.
Dat geeft mensen snel de indruk dat je niet mag ingrijpen als het mis gaat. Als je paard in een keer over je heen rent (ook al komt dat omdat JIJ die situatie niet goed voorbereid/ingeschat hebt), mag je heel heel erg assertief zijn. Daarna wel nadenken hoe je dat had kunnen voorkomen en wat je in de toekomst kan doen om uberhaupt te zorgen dat je paard niet zo van de rel raakt, maar altijd wel in de eerste plaats jezelf verdedigen.

Respect is idd niet het goede woord voor een paard. Het paard mag in dit geval niet opdringerig worden. Wanneer hij daarin te brutaal in komt, is het pats, dat mag niet punt. Een leider hoeft zich niets te laten maken in een kudde, dus dat zij zich als leider staat te verdedigen, bevestigd dat zij geen leidersrol hierin heeft.
Ik begrijp jouw verhaal, maar het is totaal niet wat zij laat zien.

Het touw is helemaal niet erg, misschien is een stick handiger, maar uiteindelijk moet je paard gewoon op je lichaamshouding en op je aanwijzingen reageren, zonder touw, zonder stick, zonder halster. Hij moet bij wijze van spreken je vinger volgen, wijs jij naar voren, dan gaat het paard daar heen. Hij volgt jou en blijft met zijn benen achter jouw benen, ook los. Op deze manier bereik je dat nooit en rent het paard vrijwillig bij d'r weg. Vooral dat aan het halster ouwehoeren is vreselijk. Paard is schijtensbenauwd, dat heeft ze iig bereikt.

Mag ik vragen welke dingen jij goed vind aan dit filmpje?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:31

Billy schreef:
Hoemeer ik in dit topic lees, hoe enger ik het vind hoe kritiekloos mensen achter een goeroe aanhobbelen.
Net of mensen hun verstand verloren zijn en niet meer zelfstandig kunnen denken..

Men denkt in pakketten en ieder paard past in een bepaald plaatje. Kijk naar het paard en stem daar je training op af. Hoeveel zeer sensibele paarden zijn verknalt door een te groffe aanpak bijvoorbeeld, men gebruikt de zelfde techniek voor alle paarden gelijk lijkt het.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:33

Mindim schreef:
Billy schreef:

Men denkt in pakketten en ieder paard past in een bepaald plaatje. Kijk naar het paard en stem daar je training op af. Hoeveel zeer sensibele paarden zijn verknalt door een te groffe aanpak bijvoorbeeld, men gebruikt de zelfde techniek voor alle paarden gelijk lijkt het.

klopt.......... want het boekje zegt zo!! dus moet het zo!!

individuen kunnen niet........ eenheidsworst, dat is het paard...... want het boekje zegt het zo!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:37

Ik ken Parellie niet. Wilde me er eigelijk in gaan verdiepen, maar ga toch twijfelen.

Heb 11 jaar geleden of zo Freestyle gedaan met mijn pony en dacht eigelijk eerst dat Parellie ook zoiets was. Dit is heel anders volgens. Ik heb leren paardentaal te begrijpen. En een betere manier om met je paard te communiceren om een vriendelijke maar leidende manier.
Bij parellie is het blijktbaar niet op een eerlijke manier (als je dit filmpje ziet).

Heb niet veel ervaring zoals ik al zei, maar heb wel meerdere film/filmpjes gezien. Zoiets als dit heb ik niet eerder gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:50

Citaat:
klopt.......... want het boekje zegt zo!! dus moet het zo!!

individuen kunnen niet........ eenheidsworst, dat is het paard...... want het boekje zegt het zo!

Daarom hou ik niet van boeken en lespakketten, ik leer liever in de praktijk.

Vorige week een paard zo enorm sensibel, waarschijnlijk was het dier nogal grof voor zijn doen aangepakt. Zweepje was ie panisch voor, alles was eng. 2 dagen later liep ze zonder halster mee met de baas, stopte wanneer de baas dat deed en ging op commando achteruit. Een obstakelparcours deed ze ook. Gewoon door ontspanning, naar het paard kijken en leiderschap nemen. En daar hoeft al dit gedoe niet bij. De strekking komt op hetzelfde neer, alleen de uitvoering was anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:52

aaaah...... precies.......... al dat ingewikkelde gedoe, pas je gewoon aan aan het paard, en doe gewoon wat het paard nodig heeft..........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:55

En wat doet deze dame nu dat zo verschrikkelijk erger is dan een paard een slof aan binden, een mep met de zweep verkopen als ze niet voorwaarts zijn, of b.v een join up van onervaren Naturels?
Ik zie hier toch echt een paard dat niet van zijn plek af wil. Zeker het stukje waar ze voor hem staat en hij weigert een stap terug te doen. Dit is raar gedrag voor een paard.
Ze duwt hem div. keren van zijn plek en hij blijft terug komen.
En dit paard is niet bang en zeker niet onzeker!
Dan zou hij vluchtgedrag vertonen.
Dat dit ook niet mijn manier is mag duidelijk zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:59

hij wil ook een paar keer weg........... maar krijgt dan een aantal rukken achter elkaar.......

En ik zie het paard echt per 10 seconden onzekerder worden.........

Dit is wel Linda Parelli............ een soort van Patrick Kittle onder de naturals..........

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:03

Arm peerd,dat mens spoort gewoonweg niet.
Wat lopen er ook een idioten op deze aardbol.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:03

Zoals ik al zei, het is zeker niet mijn manier, maar om nu een petitie te starten?
Ik heb ( ook hier op bokt) wel ergere dingen gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:05

KiWiKo schreef:
aaaah...... precies.......... al dat ingewikkelde gedoe, pas je gewoon aan aan het paard, en doe gewoon wat het paard nodig heeft..........

Was niet ingewikkeld en paard had het nodig ;) Ieder zijn ding.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:06

ik vond de patrick kittle petitie onzinnig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:07

KiWiKo schreef:
hij wil ook een paar keer weg........... maar krijgt dan een aantal rukken achter elkaar.......

En ik zie het paard echt per 10 seconden onzekerder worden.........

Dit is wel Linda Parelli............ een soort van Patrick Kittle onder de naturals..........

Ze krijgt er voor betaald, denk ik dan maar.
Parelli en NH is trouwens niet specifiek voor naturals hoor. Ik vind het harstikke leuk en meer met mij, maar ik ben echt geen natural.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:09

Hoe zij het doet, is ook niet mijn manier, maar idd, ik zou er geen petitie voor starten. Eerder voor een type als ehh, zo'n amazone die haar paard in zoveel minuten 300 keer met de zweep had gemept, die mogen ze dan weer aan het spit rijgen om mijn part.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:09

ik vind parelli ook hartstikke leuk :) deed het graag met paarden die om wat voor een reden dan ook niet in het werk stonden :) :)

en ik ben ook absoluut geen natural :) maar zijn games speel ik wel............ en ik zie het ook niet anders dan games :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:11

Mindim schreef:
Hoe zij het doet, is ook niet mijn manier, maar idd, ik zou er geen petitie voor starten. Eerder voor een type als ehh, zo'n amazone die haar paard in zoveel minuten 300 keer met de zweep had gemept, die mogen ze dan weer aan het spit rijgen om mijn part.

die is het omleggen niet waard :) OK mag je niet zeggen........... maar dat had helemaal niks met paardrijden/beleren/corrigeren of games van doen.......... die moet gewoon in een inrichting........ dat was puur afreageren op een paard, niks meer en niks minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:11

Ik doe helemaal niet aan parelli, maar vind het idd ook leuk om met een paard op de grond bezig te zijn. Maar ga wel naar een praktijkcursus met peerd en haal het niet uit boekjes.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:12

ik vind het geen mishandeling maar ook geen juiste handelingen..
als ik mijn paard achteruit wil laten lopen dan doe ik dat met wijken voor druk, en dat gaat uitstekend.
ik heb het er ook niet paard mee eens dat het paard in haar ruimte komt, en als die dat wel zou dat dan zou ik heb rustiger terug zetten..

al vind ik dat sommige mensen een beetje te veel medelijden hebben met het paard omdat hij blind is aan een oog.. het is aan oog en die ziet er goed genezen uit dus hij is er al aangewend om met één oog te zien.. hier zal hij dus ook niet zo veel last van hebben (denk ik)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:12

Ik vind het meer lijken hoe krijg ik een paard kopschuw , is in ieder geval niet mijn manier hoe ik met mijn paarden omga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:15

kipnuget schreef:
ik vind het geen mishandeling maar ook geen juiste handelingen..
als ik mijn paard achteruit wil laten lopen dan doe ik dat met wijken voor druk, en dat gaat uitstekend.
ik heb het er ook niet paard mee eens dat het paard in haar ruimte komt, en als die dat wel zou dat dan zou ik heb rustiger terug zetten..

al vind ik dat sommige mensen een beetje te veel medelijden hebben met het paard omdat hij blind is aan een oog.. het is aan oog en die ziet er goed genezen uit dus hij is er al aangewend om met één oog te zien.. hier zal hij dus ook niet zo veel last van hebben (denk ik)

Voor een vluchtdier is het zien met een oog wel een beperking hoor en kan zeker het gedrag beinvloeden. Ik heb ook een paard die blind is aan een oog. Als ik aan haar kant met het blinde oog loop, dan is het goed, want dan vertrouwd ze op mij. Maar loop ik aan haar goede kant, dan wil ze toch regelmatig met haar hoofd draaien naar haar blinde kant, omdat daar dan niets zit. Ik laat haar met haar hoofd draaien, dan is er niets aan de hand.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:15

Ik vond de derde link en dan vooral de tekst van de eigenaar heel verhelderend. Het heeft blijkbaar wel wat opgeleverd.
Wellicht was hij anders allang bij meneer Unox terechtgekomen.

Wat ik tegen dit soort filmpjes heb is dat het vaak een momentopname is en uit zijn context gehaald wordt.
We zien bijvoorbeeld niet hoe het paard zich later gedraagt, bij rustiger weer en in zijn eigen omgeving.
En aan de hand van zo´n kort filmpje weet men het beter aan te pakken? Daar waag ik zo mijn twijfels bij te hebben.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:16

Shattered schreef:
Mishandeling is het niet, onkunde dat wel :D.

eens
anders mag ze mijne wel keertje lenen....weet alleen niet of dat goed af gaat lopen lol }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:17

Borg schreef:
Ik vond de derde link en dan vooral de tekst van de eigenaar heel verhelderend. Het heeft blijkbaar wel wat opgeleverd.
Wellicht was hij anders allang bij meneer Unox terechtgekomen.

Wat ik tegen dit soort filmpjes heb is dat het vaak een momentopname is en uit zijn context gehaald wordt.
We zien bijvoorbeeld niet hoe het paard zich later gedraagt, bij rustiger weer en in zijn eigen omgeving.
En aan de hand van zo´n kort filmpje weet men het beter aan te pakken? Daar waag ik zo mijn twijfels bij te hebben.

Ze volgt een bepaalde techniek en die voert ze slordig uit. En tuurlijk zijn paarden met rustig weer en in hun eigen omgeving kalmer, dat lijkt me logisch.