Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:45

Nee het is niet dressuurmatig. Dat komt omdat dit paard western gereden wordt ;)
Dus als je er een hals op wilt zien, dan moet je bij een andere discipline zijn.

Maar als het moet kan ik haar bitloos wel meer oppakken en bij elkaar rijden zodat het er dressuurmatig uitziet. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat je de meer verfijnde hulpen mist. Een halve ophouding is net even iets ingewikkelder om door te komen met een bitloze optoming dan met bit. Natuurlijk kun je die halve ophouding ook met zit/been realiseren, maar je mist gewoon een klein stukje verfijning.

En tenslotte dit ben ik niet zelf. Dit zijn toevallige bitloze foto's met een stalgenote.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:48

Het bareback reiningfilmpje is makkelijker te realiseren dan een dressuurmatig gereden paard.

1. een quarterhorse (westernpaard) heeft een natuurlijke lage halshouding en van nature een meer verzamelde galop
2. een volleerd westernpaard wordt met minieme teugelhulpen gereden en bij voorkeur hangen de teugels door
3. stop, spin, roll back zijn zithulpen, daarvoor is geen bit nodig. bit gebruiken bij stop zou leiden tot een blokkerend paard (voorhand) terwijl de achterkant moet glijden en de voorkant moet doorlopen.

Kortom: heel nette ruiter, maar geen dressuur.. waar je de halve ophoudingen (in welke vorm dan ook )nodig hebt om vormen van hogere verzameling te realiseren.

8nnemiek

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:54

Volgens mij ging het vooral om lagere dressuurproeven, geen ZZ, toch? Zonder hoofdstel kun je makkelijk wat verzameling krijgen. Hoge verzameling is wat anders natuurlijk, al denk ik toch dat dat ook mogelijk is, als je hard genoeg traint en het juiste paard hebt. Maar dat geldt net zo goed mét bit. Hoeveel boktpaarden kunnen er hoge verzameling laten zien? Die kun je op een hand tellen bijna.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:57

Oh als het om lagere klasse dressuur gaat, dan kan het wel. Een L proefje kom ik bitloos echt wel door. Vragen ze ook niet zoveel oprichting.

Ik krijg hooguit een slecht cijfer voor halthouden.
(benen aan paard houden staat er dan op het protocol)
(want ik stop op de westernmanier)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:30

Ik zie de toegevoegde waarde aan dit topic van deze westernfilmpjes/foto's niet, het gaat toch om paarden die dressuurmatig op goede wijze gereden worden met een bitloze optoming? Ik kan Ordeal ook met halsring rijden, dan rij ik er ook nog wel een schouderbinnenwaarts uit, de verzameling en oprichting is dan echter ver te zoeken. Daaarvan foto's plaatsen heeft toch ook geen toegevoegde waarde voor dit topic?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:34

Nee dat dacht ik dus ook al Daan! :P
Maarja..

En Anya: Ik wil geen paard met een "hals"erop zien.. daar ging het helemaal niet om..

Verder sta ik persoonlijk voor alles open en fransje denk ik ook daarom heeft ze waarschijnlijk dit onderwerp geopend.. Maar het gaat hier niet om western..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:39

Eh axel: je wil een dressuurmatig goed gereden paard bitloos zien. En dan heb je het topic o.a. over dressuurmatig verzamelen en dus meer oprichting.

En verder: western is dressuur. Echt waar. Je wil ook een rechtgericht, soepel, door zijn lijf lopend, verzameld paard met goed ruggebruik. Het eindplaatje is alleen anders.

Grappig al die vooroordelen over disciplines
Mijn instructrice heeft haar reiner voor de grap m2 (HC) uitgebracht. Ze reed twee winstpunten. Was gewoon een zaak van iets anders rijden ;)

En eerlijk gezegd is dat ook het verschil tussen met bit en zonder bit. Je moet net iets anders rijden. Je zult oplossingen moeten vinden voor hulpen die je normaal gesproken met bit geeft en nu bitloos waardoor sommige hulpen minder verfijnd over komen.

Zolang het om basisniveau gaat..how hard can it be?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:42

Nee we zochten een correct lopend paard en dat hoeft niet persé opgericht te zijn...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:44

ah oke.. dan had ik beter bij moet lezen ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:47

Ik heb geen vooroordelen over disciplines hoor! :D En ik weet dat western veel overeenkomsten heeft met dressuur. En logisch dat het paard daarbij ook rechtgericht, soepel, door zijn lijf lopend, verzameld paard met goed ruggebruik moet gaan.

Ik was in de veronderstelling dat de TS geen voorbeelden van western bedoelde maar van dresuuur.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:01

ja dat was ik ook :P

En ja western heeft inderdaad veel overeenkomsten met dressuuur dat is duidelijk te merken.

Ik heb toen in duitsland op vakantie een keer 2 lesjes gehad jeetje!! hard werken..

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:40

MysticTinker schreef:
*knip*

Je ziet gewoon weinig bitloze paarden in de dressuur omdat de 'dressuurmiepjes' niet bitloos willen rijden omdat ze dan niet op wedstrijd kunnen, en ze er het nut niet van inzien.. en omdat 'boscrossers' het nut niet inzien van een mooi plaatje en het hoofd in de krul.
De enige mensen die echt elke dag serieus dressuur trainen zonder bit zijn denk ik de mensen met een paard met gebitsproblemen of mensen die om de een of andere reden geen wedstrijden willen/kunnen rijden maar wel lol hebben in dressuurkunstjes leren aan het paard en er ook nog eens bij stilstaan dat ze dat ook zonder bit kunnen.

Ik rij bijna elke dag serieus dressuur. Zonder bit.

Elke keer wanneer er hier op bokt een topic geopend wordt met foto's waarin een bitloze combinatie staat en mensen reageren met oeehs en aaahs 'wat knap!' heb ik toch wel iets van :? .
Niks oeeh en aah wat knap. Als je paard gewoon naar je zit luistert, luistert hij ook zonder bit.
Als je paard een compleet andere houding aanneemt alleen maar omdat er geen ding in zijn mond zit, is er volgens mij wel iets mis.
Ook dressuurmatig op een hoog niveau is zonder bit rijden prima te doen...

(Niet dat ik op zo'n hoog niveau rij, maar ook alle zijgangen en wissels doen wij net zo makkelijk zonder bit).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:54

jasmijn78 schreef:
Maar hoe dan ook; volgens mij begon dit topic met de vraag of er ook bitloosruiters zijn die echt goed dressuurmatig rijden. Als je beide met elkaar wil vergelijken moet je twee voorbeelden naast elkaar leggen die met en zonder bit (zo goed mogelijk) proberen te laten zien wat op een hoger niveau in de wedstrijdring wordt gevraagd. Beide moeten rijtechnisch hetzelfde einddoel nastreven en de ruiters moeten van gelijkwaardig niveau zijn. Anders blijven het appels en peren en zegt het ene voorbeeld helemaal niets over het andere.

Ik vraag mij af of zij zo in staat is technisch correcte zijgangen te laten zien zoals appyementen en travers. In mijn beleving heb je daar toch echt wel je teugels bij nodig.... Zowiezo heb je in mijn beleving teugels nodig om een correcte stelling en buiging voor elkaar te krijgen en is dat opromingloos onmogelijk.

Bitloos natuurlijk wel, maar zo zonder optoming weet ik niet. Alleen buiging van de hals wordt moeilijk, maar gewoon buiging van het hele lijf lijkt me wel.
Ik denk dat het altijd appels met peren vergelijken wordt. Iedereen heeft een ander ideaalbeeld en zal nooit tevreden zijn met wat er wordt laten zien. Ook binnen de dressuur wordt overal iets anders nagestreeft of in ieder geval de nadruk gelegd op andere punten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:37

ik ben met Fahya nu aan het wijken, en we hebben schouderbinnenwaarts, appuyeren en travers nog niet,maar het lijkt mij (en mn instructrice) dat dat ook wel aan te leren valt..

Vandaag hebben we een B proef gelopen, 5 & 6. Het was onze allereerste keer samen op wedstrijd. We hebben iedereen met open mond achter gelaten.
Bitloos en wel, 189 en 190 punten. :j

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:40

YOU go girl! haha

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:47

Kreeg veel opmerkingen hoor echt heel tof.
En ze vonden dr mooi lopen zo zonder bit (jury!)
Veel mensen wisten dat dit voor mij ook sinds jaren weer de eerste keer was, en dat ik ook graag officieel zou willen starten. Dus veel mensen vroegen het: zo dus nu vraag je zeker wel een startkaart aan?
En dan zei ik maar steeds teleurgesteld nee, want dat mag niet...
En die jury: ja maar met bit?
ik: nee dat wil ik niet. Ze loopt toch prima zo?
hij: Ja dat was dan wel weer zo.. 8-)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:50

Sja.. goed dat je voor je eigen principes gaat!
Wel zonde dat je niet officieel kan starten zonder bit :(

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:52

Ja zou het echt heel leuk vinden. Nu moet ik nóg een jaar wachten. En dan moet je maar afwachten of je met iedereen mee mag doen? Ik vind het belachelijk als ik in een apart deel zou moeten starten, want, waar deze discussie ook voornamelijk om gaat: hoeveel mensen rijden er nu echt op niveau bitloos? Vaak doen ze maar een dotje (zoals ik ook eerst een half jaartje he, tot ik les heb genomen, nu word ik tenminste gecorriceerd!)
Ik rijd het liefst, net als nu, gewoon tegen bitruiters. Ik zie het verschil niet, je mag ook met verschillende bitten starten..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:54

Nee dat daar onderscheidt in gemaakt moet worden vind ik ook een beetje stom!
Netjes lopen is toch netjes lopen?
Misschien zijn sommige mensen bang voor concurrentie ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:28

Ik rijd bitloos en dressuur, en dat gaat prima, ik rij gewoon mee met de bitruiters. Niet dat ik een hoog niveau heb met mijn paard, mijn paard is pas 4 en we beginnen net. Maar we gaan met sprongen vooruit en als bitloos starten toegestaan word ga ik ook wedstrijden rijden.

Ik merk ook niet dat het moeilijker is zonder bit, hij loopt prima. Wel een beetje op de voorhand, maar daar werken we nog aan, alles rustig aan.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:53

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:59

Kheb even gereageerd :D

Ik vind het er echt goed uitzien..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:02

Hier hetzelfde!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:14

heb nog steeds kriebels er van in mn buik. Van blijheid :):)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:16

en terecht :D