MysticTinker schreef:*knip*
Je ziet gewoon weinig bitloze paarden in de dressuur omdat de 'dressuurmiepjes' niet bitloos willen rijden omdat ze dan niet op wedstrijd kunnen, en ze er het nut niet van inzien.. en omdat 'boscrossers' het nut niet inzien van een mooi plaatje en het hoofd in de krul.
De enige mensen die echt elke dag serieus dressuur trainen zonder bit zijn denk ik de mensen met een paard met gebitsproblemen of mensen die om de een of andere reden geen wedstrijden willen/kunnen rijden maar wel lol hebben in dressuurkunstjes leren aan het paard en er ook nog eens bij stilstaan dat ze dat ook zonder bit kunnen.
Ik rij bijna elke dag serieus dressuur. Zonder bit.
Elke keer wanneer er hier op bokt een topic geopend wordt met foto's waarin een bitloze combinatie staat en mensen reageren met oeehs en aaahs 'wat knap!' heb ik toch wel iets van
.
Niks oeeh en aah wat knap. Als je paard gewoon naar je zit luistert, luistert hij ook zonder bit.
Als je paard een compleet andere houding aanneemt alleen maar omdat er geen ding in zijn mond zit, is er volgens mij wel iets mis.
Ook dressuurmatig op een hoog niveau is zonder bit rijden prima te doen...
(Niet dat ik op zo'n hoog niveau rij, maar ook alle zijgangen en wissels doen wij net zo makkelijk zonder bit).