Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:18

Lovely schreef:
De aanname dat een bit zorgt voor het aanmaken van speeksel en dus een slikreflex opwekt, is al kolder en eenvoudigweg niet waar. Leuk dat Dr. Cook dat beweert, maar het is niet waar :n.

Ik weet niet of Cook dat (ook) beweert, maar het is gewoon een biologisch feit.
Houd zelf eens een paperclip of wat voor voorwerp dan ook in je mond. Wedden dat je gaat speekselen?

Billy

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:47

Ik speeksel ook zonder dat ik wat in mn mond heb, jij niet?

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:49

Mijn paard schuimt al als ik met haar te wandelen ga aan het halster..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:52

Billy schreef:

komt door onze vullingen :D :D :D

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:53

Arabesk schreef:
Rana schreef:
ze schuimen zowel met als zonder bit. Dus dat slik reflex is nu voor mij geheel uitgebannen als argument.. de grootste onzin. Met bit schuimen ze ook , dus dat een bit dat veroorzaakt en daardoor de ademhaling verstoort... sorry nu is dat helemaal alos bullshit bewezen...

oehoe ik ben onder de indruk, met één post het jarenlange onderzoek van dr. Cook van tafel vegen

:j

Als je logisch nadenkt heb je geen jaren lang (op commercie gebaseerd) onderzoek nodig...

KiWiKo schreef:
Billy schreef:

;( haha
Laatst bijgewerkt door Rana op 07-05-09 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:54

KiWiKo schreef:
Billy schreef:

Denk het ook.... :D

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:56

noujah, ik heb geen vullingen en ik speeksel ook :P

We moeten bij paarden niet telkens op een mens na gaan,, paarden zijn dieren en geen mensen,,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:56

Die bewuste dr Cook, heeft die zo heel toevallig geen zelfontwikkeld bitloos hoofdstel dat tevens naar hem vernoemd is?

Overigens heb ik al een paar maanden een plastiekje aan de binnenkant van mijn mond en dat is ook twee weken lang een titanium dingetje geweest, en daar ging ik niet meer van speekselen dan normaal, terwijl dat ook in mijn mond zat. :) Mijn broer had ook niet last van meer speeksel met zijn tongpiercing en dat is ook iets van metaal dat in je mond zit. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:57

Ja, maar dat is niet omdat hij daarmee commercieel gegaan is, hij heeft dat puur ontwikkeld uit liefde voor de paarden en niet in de hoop om er wat mee te verdienen ;)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:58

Hmmm...ik heb een tongpiercing maar loop ook niet te kwijlen.

Tijdens het rijden met bit ontstaat er bij mijn haflinger hooguit een klein schuimrandje.Geef ik haar nou bijvoorbeeld een appel of een wortel dan sopt en schuimt het aan alle kanten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:59

Over een paar weken/maanden kan ik mijn ervaring delen daar over. Maar iig ken ik niet veel mensen met tongpiercing die spontaan gingen kwijlen :D

Hier hetzelfde marlies, die merrie als die een snoepje krijgt... vliegen de vlokken je bij wijze van spreke om je oren, maar het bit krijgt ze hoogstens een klein randje. Is het ook niet zo dat paarden met bitloos hoofdstel soms ook schuimen? :) Ik meen me daar foto's van te herinneren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:09

een klein tongpericingetje is ook wel heel anders dan een stalen ding die door je hele mond heen ligt

En natuurlijk schuimen paarden zonder bit ook wat, maar vergelijk mijn foto eens met de eersre foto met bit! een giga verschil he?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:18

Ik heb een jong peerd, die is fijn nageelfijk op een dubbelgebroken trensje maar schuimt niet. Hoe raakt hij zn speeksel dan kwijt?
Afbeelding
Voor de critici onder ons, de martingaal zit niet strak, maar is met een musketon afklikbaar van de ring, dus zakt gewoon scheef in rust....
*edit-typo*
Laatst bijgewerkt door Billy op 07-05-09 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:35

dat verdampt omdat je veel te veel doet met zo een jong paard, dan kan hij zijn warmte niet kwijt. (kijkt heul wijs)

Net zo logisch als dat gewouwel over een bit welke longbloedingen veroordzaakt... gaaaaaaap

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:39

Rana schreef:
Lovely schreef:
Natuurlijk is het boelsjit. Cinnepin, leuke foto, maar ik vind het geen voorbeeld van een 'goed-gaand' paard, sorry :).

Indd, ookal is het niet de bedoeling geweest is het inderdaad niet de beste reclame..

ik rijd dan wel bitloos, M2. klaar voor het Z. In praktijk thuis , op wedtsrijd nog niet, iets te chaotisch :P
heb alleen geen foto's.
en het is met zo'n comfort hackamore, en niet een dr. cook.

maar goed.

ik rijd bitloos omdat mijn paar dheeft aangegeven dat die mét bit niks vind, heb allerhande bitten geprobeerd.
maar de ontspanning in de kaak toen ik er geen bit in had was voor mij overduidelijk.

toch ken ik zoveel paarden die heerlijk ontspannen kunnen lopen met bit.
daaruit mag ik wel concluderen dat het voor het paard geen kwaad kan.
ze kunnen er oud mee worden...ze kunnen er heel fijn op lopen.
op een paar uitzonderingen na :P

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:50

Dat ben ik volledig met je eens en dat is ook het gehele euvel:

Laat iedereen lekker voor zn eige bepalen of met of zonder bit beter is.
Maar bekijk het aub per paard. Ik houd niet van het mooier maken van dingen dat het is. En ik vind het bitloos pre verhaaltje over longbloedingen ademhalings gestel zo irritant worden. Het heeft totaal geen toevoeging. Het blijft op die manier een discussie. Geheel niet nodig zo lang de één de ander niet wil overtuigen.

Tegenwoordig als een paard rug klachten heeft word er DIRECT geroepen bitloos boomloos. En vanuit daar kom je iedere maal op deze zelfde discussie. Waarin vooral een aantal namen CONSTANT naar voren gebracht worden als een of andere goeroe onder de bitloze optomingen.
en daar word ik moe van....

@ Moonprayer, goed gedaan meissie. Jij laat in ieder geval zien dat je je niet laat bespelen maar denkt in de behoeftes van je beessie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:51

Rana schreef:
dat verdampt omdat je veel te veel doet met zo een jong paard, dan kan hij zijn warmte niet kwijt. (kijkt heul wijs)

Net zo logisch als dat gewouwel over een bit welke longbloedingen veroordzaakt... gaaaaaaap

bij een onderzoek met renpaarden zijn longbloedingen een steeds terugkerende factor :) wel grappig dat Dr Cook dit aan het bit relateerd, terwijl het heel logisch is dat een renpaard vatbaarder is voor longbloedingen :) aangezien er heule grote hoeveelheden zuurstof in een relatief korte tijd de longen in en uitgepompt worden.......

dat ligt dus niet aan het bit, maar aan de arbeid :D :D :D

maargoed, ik ben geen onderzoeker en daarnaast commercieel niet erg sterk aangelegd.... dus mijn bewering zal waarschijnlijk nergens op slaan :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:54

Volgens mij is een wetenschapper vaak ook niet objectief. Dat zie je ook bij menselijke onderzoeken. Hetgeen wat hij wilt vinden vindt hij meestal op de 1 of andere manier toch wel.. Maar of het dan klopt is nog de vraag. Er staan altijd anderen op die het weer anders beweren.. Maar wie heeft nu gelijk?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:59

KiWiKo schreef:
Rana schreef:

bij een onderzoek met renpaarden zijn longbloedingen een steeds terugkerende factor :) wel grappig dat Dr Cook dit aan het bit relateerd, terwijl het heel logisch is dat een renpaard vatbaarder is voor longbloedingen :) aangezien er heule grote hoeveelheden zuurstof in een relatief korte tijd de longen in en uitgepompt worden.......

dat ligt dus niet aan het bit, maar aan de arbeid :D :D :D

maargoed, ik ben geen onderzoeker en daarnaast commercieel niet erg sterk aangelegd.... dus mijn bewering zal waarschijnlijk nergens op slaan :)

juist, aan de arbeid en niets anders.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:03

Er word telkens terug gekeken naar de mens maar er zit toch echt wel een groot verschil tussen de mens en het paard...
En dan zit er ook nog een verschil dus de paarden zelf. Dus dan maakt toch niet elk paard evenveel speeksel aan? Waardoor dus het ene paard wel gaat schuimen en de ander niet.....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:13

word dus al misselijk als ik zo een filmpje zie, douw je vingers zelf maar is in je mondhoek (doe maar is voor de grap) en trek er dan aan bijdekanten is aan, auw, k heb ook maar de helft van t filmpje gezien, dat si ook echt misbruik maken van een bit, ik vind dat je gewoon kan rijden met een bit iedereen maakt wel een een goede ophouding maar dit gaat wel heel ver |(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:19

het zijn ook wel hele extreme beelden, vaak net voor een sprong............

en om het vege lijf van ruiter EN paard te redden, moet er wel eens grof ingegrepen worden......

liever niet natuurlijk, maar als het een verschil betekend tussen wel of niet gezond een hindernis overkomen, dan is die halve seconde ongemak toch makkelijk weg te poetsen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:27

En op die emotie spelen dat soort filmpjes juist in. Zoveel mogelijk rotmomenten laten zien en dan een paard wat als een zonnetje loopt zonder bit oid.
Erg suggestief....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:28

er is toch ook zo'n collage plaatjes waar het er bitloos niet zo mooi aan toe gaat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:57

is die er? Want voor zover ik weet houden maar weinig bitruiters zich daar echt mee bezig...