wie rijd er allemaal zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: wie rijd er allemaal zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:51

Waarom, waarom , waarom???
Het is slecht voor je paard (geen gewichtsverdeling, je volle gewicht komt op een paar ruggewervels te rusten, niet goed). En "voor mijn goede zit" is ook al baarlijke nonsens. Zonder bit prima, zonder ijzers, indien mogelijk alleen maar goed, zonder zadel is echter gewoon dom.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 02:10

Kuggur schreef:
Het is slecht voor je paard (geen gewichtsverdeling, je volle gewicht komt op een paar ruggewervels te rusten, niet goed). En "voor mijn goede zit" is ook al baarlijke nonsens. Zonder bit prima, zonder ijzers, indien mogelijk alleen maar goed, zonder zadel is echter gewoon dom.

Oh god, heb je wetenschappelijk bewijs voor deze uitspraak. En dan bedoel ik niet een of andere nonsens onderzoek door een middelmatig paardenblad. Maar een onderzoek door bv de FEI, KNHS of wat dan ook? Waarschijnlijk niet, omdat ze niet bestaan. Trouwens weet ik niet waar jij je zitbeenknobbels hebt zitten, die van mij zitten toch echt een endje uit elkaar, kortom, ze zitten aan weerzijden van de ruggegraat, mischien moet je je dus ook maar eens gaan verdiepen in zowel menselijke als dierlijke anatomie. Voor de goede zit is achterhaald, voor het balans is de juiste uitspraak. Dit is onontbeerlijk, en niet te ontkennen omdat je leert te reageren op de pure beweging van het paard en niet geholpen wordt door een zadel. En naarmate er meer zonder zadel gereden gaat worden zal de ruiter vanzelf een houding aannemen die niet hinderend is voor het paard. Je post ontbreekt in dergelijke mate aan onderbouwing dat hij helemaal niet serieus genomen kán worden, en geloof me je bent niet de eerste. Maar toch hebben ze allemaal hetzelfde gemeen, ieder spoor van wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. Een grens in hoeverre een paardenrug onverdeeld kan dragen is er imo wel, ik zie een corpulent iemand liever met zadel dan zonder zadel op een paard. Maar voor eens die ene keer maakt ook dat écht niks uit. Kortom, een onbewezen vooroordeel wordt weer eens mateloos overdreven, er zijn genoeg discussietopics hiervoor. Gelieve dit topic niet daarmee te vervuilen, dit is namelijk voor mensen die gewoon gezellig willen praten over hun ervaringen. Jou reactie hier is even misplaatst, als in een HK setjes topic te gaan verkondigen dat je setjes onzin vindt. En je laatste zin is fout, er moet staan ik vind het dom, niet het ís dom, want het is niet aan jou dat te bepalen. Mocht je na mijn post nog iets dringends te zeggen hebben zie ik graag een pb verschijnen, dan blijft dit topic tenminste schoon. Of gebruik de zoekfunctie eens, er zijn meer dan genoeg topics waar je je mening in kwijt kan.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 02:51

wow..
respect hee Haha!
ik vind het juist leuk om zonder zadel te rijden(om even ontopic te blijven)
en fijn ik leer er mn evenwicht van vinden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:06

@ Lara_Silver als je een goeie zit hebt ligt je er niet perse eerder af, zal je vertellen hoe ik het zie, ik ben de mijne aan het beleren, wil totaal geen nare reacties, het dier vertrowut mijn door en door, de eerste keren buiten met ruiter is altijd anders, ik had een keer dat ze wat schrok en nerveus werd, zonder zadel sta ik binnen no time voor haar neus om haar gerust te stellen en is de nare ervaring voor haar al weer vergeten en stap weer op en rijden weer ontspannen verder, maar het is wel zo dat j ehet paard wel door en door moet kennen en vertrouwen, want kan me bedenken op een wild vreemd dier dat dit wel gevaarlijk kan zijn , zeker als je gaat klemmen en trekken aan de teugel, zijn ook dingen die je af moet leren.
Ik heb nog een jonkie staan van 2.5 en die is over 2 jaar ook zo aan de beurt.

@Kuggur Ja sorry vind dit ook beetje onzin , zonder zadel is echt niet slecht, een ruiter die slecht zit is fout, maar dat is het met zadel ook.
Als je zelf goed in balans zit en zeker als je paard goed is balans loopt, is er niets aan de hand, je zit tenslotte niet op zijn ruggengraat, je moet bedenken dat je billen ook wat anatomische gevormt zijn en dat druk niet op de ruggengraat, je kan je beter zorgen maken over de lange rug spier, wat daar mee gebeurd als je zit niet goed is en het paard niet juist getraint.
Ik rij al 8 jaar bitloos en al heel veel jaartjes boomloos en de meest van de tijd ook nog zonder zadel, nou ik durf te zeggen dat mijn paarden ruggen in al die jaren nog nooit iets hebben gemankeerd, je moet niet als een zoutzak gaan zitten en ook niet klemmen , wat je vaak wel ziet bij mensen die zonder zadel rijden, als ze dan gaan draven , klemmen ze al hun spieren aan en dat is funest voor de rug, maar gewoon lekker los in je lijf in balans met je paard meerijden is echt geen probleem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:07

In "Het zadelboek" van Tineke Dekker staat keurig vermeld dat de maximale druk die huid en spierweefsel kunnen hebben:
Citaat:
300 gram per vierkante centimeter wordt als kritische grens aan gehouden en gaat na twee uur problemen opleveren. Er blijken in de praktijk maar weinig zadels aan dit criterium te voldoen: de meeste geven - zelfs bij een juiste ligging - tweemaal zoveel druk op de paardenrug, het slechtpassende zadel laat nog veel hogere waarden zien.

Als het met zadels al vaak niet lukt om onder die druk te blijven, hoe ga je dat dan doen zonder zadel?
Het is geen onzin dat zonder zadel rijden niet in het belang van het paard is. Dat jullie het niet willen horen, is jullie probleem, het verandert niets aan de feiten.
En natuurlijk kun je best eens voor de lol (let op de lol van het paard!!!) een keertje zonder zadel rommelen, kunnen de meeste paarden best hebben, maar goed is het niet, nooit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:33

Ja dat is een discussie opzich denk ik, ik denk dat het geen kwaad kan, denk dat er meer paarden ruggen naar de maan gaan met een slecht zadel dan zonder zadel.
Wat bedoel je zonder zadel rommelen, ik train echt technisch zonder zadel en heb niet het idee dat mijn paard daar last van heeft of van zal krijgen als ik nog 10 jaar zo door zou gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:16

*zucht* voor je paard hoop ik dat je gelijk hebt, maar met "ik denk" en "ik vind" kun je heel erg fout zitten. Doe maar eens een drukmeting als je zonder zadel rijdt, dan kun je zeggen "het is", maar ik ben bang dat je niet vrolijk wordt van die drukmeting......
Zadels zijn met een reden uitgevonden en die reden was niet alleen het comfort van de ruiter, maar vooral ook het behoud van je paard. Uiteraard in de context dat er behoorlijk veel werd gereden op die paarden, wat dan tegenwoordig een stuk minder is.

En dat er meer ruggen kapot worden gereden met slecht passende zadels dan zonder, lijkt me vrij logisch: er wordt veel meer met zadel gereden dan zonder. En de meeste mensen die zonder zadel rijden, doen dat over het algemeen niet een uur of langer. Uiteindelijk zou ik graag zien dat er helemaal geen ruggen kapot worden gereden, maar ja, da's een utopie Verdrietig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:49

Waarom zo`n diepe zucht??
Zadels zijn idd met een rede uitgevonden, maar zou dat niet zijn geweest toen er heel veel mensen te paard moesten en niet konden rijden en daardoor meer steun hadden, zelfde geval als het lichtrijden?
Dus denk als je een juiste balans hebt en een goed getraint paard dat er helemaal geen schade aan de rug komt, zeker als je als een gek zit te bonken op de rug ben ik het helemaal met je eens, maar als je zit juist is en je paard loopt lekker ontspannen goed getraint met een goeie dragende achterhand is volgens mij niet veel aan de hand toch?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:51

Aangezien het blijkbaar onmogelijk is deze discussie gewoon niet in dit topic te voeren zal ik maar even een discussietopic starten, mischien kunnen jullie dit topic dan schoon laten?

edit: [RT-D] Zonder zadel rijden. Leef jullie uit!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:51

midgie schreef:
Waarom zo`n diepe zucht??
Zadels zijn idd met een rede uitgevonden, maar zou dat niet zijn geweest toen er heel veel mensen te paard moesten en niet konden rijden en daardoor meer steun hadden, zelfde geval als het lichtrijden?
Dus denk als je een juiste balans hebt en een goed getraint paard dat er helemaal geen schade aan de rug komt, zeker als je als een gek zit te bonken op de rug ben ik het helemaal met je eens, maar als je zit juist is en je paard loopt lekker ontspannen goed getraint met een goeie dragende achterhand is volgens mij niet veel aan de hand toch?

Zadels zijn uitgevonden ruim voordat de cavelerie bij Napoleon werd uitgevonden. Lichtrijden stamt wel uit die tijd, toen er niet meer werd geïnvesteerd in paarden en ruiters, maar er gewoon veel volk op een paard de oorlog in moest. Opvallend is ook dat alle paardenvolkeren met een vorm van zadel gingen rijden, onafhankelijk van elkaar. Dan zal er toch een noodzaak voor lijken te zijn, denk je niet? En dat de Indianen in Noord Amerika (nog) geen zadel hadden uitgevonden, is vooral een tijdsfactor geweest. En ze waren er ook niet vies van om een zadel in te pikken als het ze voor de voeten kwam, ze zagen er duidelijk voordelen in terwijl je toch kunt stellen dat ze best een stukje konden rijden en een heel redelijke balans te paard hadden Cool

Als jij zo overtuigd bent dat je geen schade doet op de blote rug van je paard, leg er dan eens een drukmetingspad tussen. Toon dan maar eens aan dat het meevalt. Het tegendeel is echt al wel bewezen.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:59

Ik rijd heeel vaak zonder zadel Ja
zonder zadel zit ik meer ontspannen en loopt mijn pony fijner Ja

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:50

Idd, er kan miss bewezen zijn dat met (Een goed passend) zadel de druk beter wordt verdeeld dan zonder zadel. Maar MIJN pony blijft zoveel beter lopen en beter in humeur dan dat als ik met zadel rijd. En ik zeg je het zadel wat ik gebruik ligt héél goed hoor!! Wil niet tegenstrijdig zijn, maar volgens mij ligt dit toch echt aan je zelf, wat je zelf het fijnst vindt + je paard/pony.

niikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:17

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:40

ja ik wel es als ik bijna klaar ben met rijden dan ga ik zonder, en dan gewoon stap, draf en galop :D ;)

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:14

Ik rijd vaak zonder zadel maar ook vaak met bare back pad:D heerlijk ding:D is eigenlijk t zelfde als zonder zadel alleen dan glij je er minder snel vanaf :P omdat dat ding je heerlijk grip geeft

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:17

ZusJacobs schreef:
Idd, er kan miss bewezen zijn dat met (Een goed passend) zadel de druk beter wordt verdeeld dan zonder zadel. Maar MIJN pony blijft zoveel beter lopen en beter in humeur dan dat als ik met zadel rijd. En ik zeg je het zadel wat ik gebruik ligt héél goed hoor!! Wil niet tegenstrijdig zijn, maar volgens mij ligt dit toch echt aan je zelf, wat je zelf het fijnst vindt + je paard/pony.
helemaal mee eens :D (zelfde ervaring met mijn pony)

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:24

Lara_Silver schreef:
Kuggur schreef:

Oh god, heb je wetenschappelijk bewijs voor deze uitspraak. En dan bedoel ik niet een of andere nonsens onderzoek door een middelmatig paardenblad. Maar een onderzoek door bv de FEI, KNHS of wat dan ook? Waarschijnlijk niet, omdat ze niet bestaan. Trouwens weet ik niet waar jij je zitbeenknobbels hebt zitten, die van mij zitten toch echt een endje uit elkaar, kortom, ze zitten aan weerzijden van de ruggegraat, mischien moet je je dus ook maar eens gaan verdiepen in zowel menselijke als dierlijke anatomie. Voor de goede zit is achterhaald, voor het balans is de juiste uitspraak. Dit is onontbeerlijk, en niet te ontkennen omdat je leert te reageren op de pure beweging van het paard en niet geholpen wordt door een zadel. En naarmate er meer zonder zadel gereden gaat worden zal de ruiter vanzelf een houding aannemen die niet hinderend is voor het paard. Je post ontbreekt in dergelijke mate aan onderbouwing dat hij helemaal niet serieus genomen kán worden, en geloof me je bent niet de eerste. Maar toch hebben ze allemaal hetzelfde gemeen, ieder spoor van wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. Een grens in hoeverre een paardenrug onverdeeld kan dragen is er imo wel, ik zie een corpulent iemand liever met zadel dan zonder zadel op een paard. Maar voor eens die ene keer maakt ook dat écht niks uit. Kortom, een onbewezen vooroordeel wordt weer eens mateloos overdreven, er zijn genoeg discussietopics hiervoor. Gelieve dit topic niet daarmee te vervuilen, dit is namelijk voor mensen die gewoon gezellig willen praten over hun ervaringen. Jou reactie hier is even misplaatst, als in een HK setjes topic te gaan verkondigen dat je setjes onzin vindt. En je laatste zin is fout, er moet staan ik vind het dom, niet het ís dom, want het is niet aan jou dat te bepalen. Mocht je na mijn post nog iets dringends te zeggen hebben zie ik graag een pb verschijnen, dan blijft dit topic tenminste schoon. Of gebruik de zoekfunctie eens, er zijn meer dan genoeg topics waar je je mening in kwijt kan.

wauw, een beter antwoord had ik niet kunnen geven, respect :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:27

Jaa ik ben ook een zonder zadel-rij-fan!
Heb alleen maar een foto van mezelf zonder zadel op het paard van mijn zus die we verkocht hebben.

http://94.100.114.41/351800001-35185000 ... _L1bT.jpeg

Ze reed trouwens echt heerlijk zonder zadel. Best wel hoge schoft dan blijf je makkelijk zitten. Ze gooit wel wat hoog op. Maar mijn pony heeft een vlakkere schoft en een bol buikje, daar glij je zo af ookal heeft ze vlakkere gangen. :D

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:19

Ik rij ook vaak zonder zadel door het bos. Mijn verzorgpaard is een paso peruano en heeft heerlijk vlakke gangen. Durf alleen nog niet zo goed te galopperen omdat ik de overgang van tolt/ draf naar galop lastig vind, bang dat ik er dan afhobbel/glij. Binnenkort krijg ik waarschijnlijk een barebackpad, wellicht dat het dan beter lukt. Verder rij ik ook bitloos. Heerlijk gevoel om met zo weinig te rijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:24

In het verleden heb ik nog weleens een les zonder zadel gereden als madam vies was. Maar stops vanuit galop zijn niet echt handig zonder zadel :+ Mijn zit is daar wel erg door verbeterd. Alleen is mijn pony dus rondgeribt zonder schoft, dus als ze onverwachts de andere kant op rent, glij ik eraf. Nu rijd ik altijd met zadel, ik ben bang dat ik haar beschadig, dus ik leg liever het zadel erop.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:13

Ik rij ook liever zonder zadel dan met, me pony zit gewoon heerlijk en is ook super betrouwbaar. Ik voel me ook vrijer als ik zonder zadel rijd. Gewoon lekker 1 met je pony zijn, heerlijk. Het geeft ook een bepaald vertrouwen, en als je gewoon rustig zit, dus niet overdreven op en neer knalt in de draf of galop, kan dit geen enkele schade verrichten. Heb heel foto's van ons zonder zadel, helaas staan die op de andere computer. Zal eens kijken of ik die morgen kan plaatsen.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:16

Ik rij nooit zonder zadel op mijn paard.
Zoals hierboven al staat is het inderdaad helemaal niet goed voor het paard zijn rug...
Bij ons rijden er ook sommige zonder zadel een uur aan een stuk.
Ik vind het verschrikkelijk om te zien...
Er is niet voor niets een zadel uitgevonden... Anders hadden we dat allemaal niet nodig en konden we zo rijden
Dat is mijn mening...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:45

Uren achter elkaar en elke dag is idd ook niet goed.

Ik hobbel ook nog wel eens zonder zadel omdat dat het enige is wat IK nog kan, mijn houding is super verbetert, jammer dat er voor mij niet meer in zit.

Inspirationn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:17

Ik rij ook vaak zonder zadel. Vind het heerlijk om de rug van het paard te voelen tijdens een heerlijke ontspannen buitenrit :P

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 13:19

heerlijk warm ook met dit weer!