Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kuggur schreef:Waarom, waarom , waarom???
Het is slecht voor je paard (geen gewichtsverdeling, je volle gewicht komt op een paar ruggewervels te rusten, niet goed). En "voor mijn goede zit" is ook al baarlijke nonsens. Zonder bit prima, zonder ijzers, indien mogelijk alleen maar goed, zonder zadel is echter gewoon dom.

Citaat:300 gram per vierkante centimeter wordt als kritische grens aan gehouden en gaat na twee uur problemen opleveren. Er blijken in de praktijk maar weinig zadels aan dit criterium te voldoen: de meeste geven - zelfs bij een juiste ligging - tweemaal zoveel druk op de paardenrug, het slechtpassende zadel laat nog veel hogere waarden zien.
midgie schreef:Waarom zo`n diepe zucht??
Zadels zijn idd met een rede uitgevonden, maar zou dat niet zijn geweest toen er heel veel mensen te paard moesten en niet konden rijden en daardoor meer steun hadden, zelfde geval als het lichtrijden?
Dus denk als je een juiste balans hebt en een goed getraint paard dat er helemaal geen schade aan de rug komt, zeker als je als een gek zit te bonken op de rug ben ik het helemaal met je eens, maar als je zit juist is en je paard loopt lekker ontspannen goed getraint met een goeie dragende achterhand is volgens mij niet veel aan de hand toch?

ZusJacobs schreef:helemaal mee eensIdd, er kan miss bewezen zijn dat met (Een goed passend) zadel de druk beter wordt verdeeld dan zonder zadel. Maar MIJN pony blijft zoveel beter lopen en beter in humeur dan dat als ik met zadel rijd. En ik zeg je het zadel wat ik gebruik ligt héél goed hoor!! Wil niet tegenstrijdig zijn, maar volgens mij ligt dit toch echt aan je zelf, wat je zelf het fijnst vindt + je paard/pony.
(zelfde ervaring met mijn pony) Lara_Silver schreef:Kuggur schreef:Waarom, waarom , waarom???
Het is slecht voor je paard (geen gewichtsverdeling, je volle gewicht komt op een paar ruggewervels te rusten, niet goed). En "voor mijn goede zit" is ook al baarlijke nonsens. Zonder bit prima, zonder ijzers, indien mogelijk alleen maar goed, zonder zadel is echter gewoon dom.
Oh god, heb je wetenschappelijk bewijs voor deze uitspraak. En dan bedoel ik niet een of andere nonsens onderzoek door een middelmatig paardenblad. Maar een onderzoek door bv de FEI, KNHS of wat dan ook? Waarschijnlijk niet, omdat ze niet bestaan. Trouwens weet ik niet waar jij je zitbeenknobbels hebt zitten, die van mij zitten toch echt een endje uit elkaar, kortom, ze zitten aan weerzijden van de ruggegraat, mischien moet je je dus ook maar eens gaan verdiepen in zowel menselijke als dierlijke anatomie. Voor de goede zit is achterhaald, voor het balans is de juiste uitspraak. Dit is onontbeerlijk, en niet te ontkennen omdat je leert te reageren op de pure beweging van het paard en niet geholpen wordt door een zadel. En naarmate er meer zonder zadel gereden gaat worden zal de ruiter vanzelf een houding aannemen die niet hinderend is voor het paard. Je post ontbreekt in dergelijke mate aan onderbouwing dat hij helemaal niet serieus genomen kán worden, en geloof me je bent niet de eerste. Maar toch hebben ze allemaal hetzelfde gemeen, ieder spoor van wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. Een grens in hoeverre een paardenrug onverdeeld kan dragen is er imo wel, ik zie een corpulent iemand liever met zadel dan zonder zadel op een paard. Maar voor eens die ene keer maakt ook dat écht niks uit. Kortom, een onbewezen vooroordeel wordt weer eens mateloos overdreven, er zijn genoeg discussietopics hiervoor. Gelieve dit topic niet daarmee te vervuilen, dit is namelijk voor mensen die gewoon gezellig willen praten over hun ervaringen. Jou reactie hier is even misplaatst, als in een HK setjes topic te gaan verkondigen dat je setjes onzin vindt. En je laatste zin is fout, er moet staan ik vind het dom, niet het ís dom, want het is niet aan jou dat te bepalen. Mocht je na mijn post nog iets dringends te zeggen hebben zie ik graag een pb verschijnen, dan blijft dit topic tenminste schoon. Of gebruik de zoekfunctie eens, er zijn meer dan genoeg topics waar je je mening in kwijt kan.
Mijn zit is daar wel erg door verbeterd. Alleen is mijn pony dus rondgeribt zonder schoft, dus als ze onverwachts de andere kant op rent, glij ik eraf. Nu rijd ik altijd met zadel, ik ben bang dat ik haar beschadig, dus ik leg liever het zadel erop.