Wat is nou precies Natural?!?...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CattleBitch

Re: Wat is nou precies Natural?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:46

NH: Je vraagt je met horsemanship ongeveer hetzelfde af, als bij een vrouw met mooie borsten... Is het Naturel, of is het Nep...

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:55

Jibbel schreef:
Onze paarden staan 's zomers 24/7 op het land..
's Winters de hele dag in de paddock en 's nachts op stal..
Ze worden bekapt wanneer nodig, verder vijlen we zelf bij..
Ze staan zonder deken..
Ze krijgen de hele dag hooi/kuil en 's avonds of na het rijden granenmix..

Klinkt behoorlijk natural als ik het zo opsom..

Echter,
We rijden met bit en boom, zweep en als het moet met spoor.
Bij sommige paarden gebruiken we peesjes, bontjes of wat dan ook.

Maar..
We gaan zo met onze paarden om, omdat wij denken dat dit goed is voor onze paarden. We hebben het beste met ze voor en proberen goed voor ze te zijn. Maar dit alles gebeurd niet vanuit 'natural' of 'traditional' oogpunt, maar uit liefde voor de paarden.

Kijk, hier hou ik nu van en dit vind ik verweg de beste NH definitie die ik in deze discussie gezien heb!!
I love you Jibbel, and all the horses to i think...
Ik kan me hier voor 100% bij aansluiten.

Groetjes

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:07

Arabesk schreef:
suleilitha schreef:
Nee hoor, ik stel het alleen even aan de kaak dat ik er tegen ben dat mensen met gebrek aan kennis, iedereen willen bekeren terwijl je zelf behoorlijk te kort schiet. Amen.

Ja ernstig te kort, zo erg tekort dat de cursussen nog steeds volstromen en de evaluatieformulieren zonder uitzondering lovend zijn.

Jij bent niet op cursus geweest, dus ik vind het knap dat je kunt oordelen. Maak maar een equi-nox afzeik topic aan ofzo en ga je gang, vertel er wel bij dat je ons nooit gezien hebt en nooit op cursus bent geweest. Of ga een weddenschap met me aan: 15 km hoofdstelloos door de duinen en over het strand, kijken wie het verste komt. Clown Of maak een anti website nadat je de weddenschap niet durfde aan te gaan Pling. Of nee dat idee is gejat Tong uitsteken

Ik schaar je ongefundeerde kritiek van het niveau geenstijl.nl verder onder jaloezie Koe .

Je opent topics omdat je graag hoort dat jij een geboren paardenmens bent dat geen NH nodig heeft en het 'van nature' al heeft. Een aantal mensen heeft je daar ook al mee 'gefeliciteerd'. Ik ben gewoon eerlijk dat ik in het verleden paarden op stal had, op ijzers, biks gaf, met bitten reed, een hete aardappel in mond duwen als oplossing zag voor bijten etc. Ik heb tenminste wat bijgeleerd in die tussentijd Clown

Graag weer ontopic Vork

Arabesk... Is dat niet dat laffe meisje wat een anonieme website maakte als antwoord op een eerlijke en vrije mening site? Die inderdaad ernstig op bekerende Jehova's aan het lijken is? Dat meisje waarvan haar ex vriendin (die niets meer met haar te maken wil hebben, omdat ze zo raar is gaan doen) zegt dat ze een grote mond heeft, maar nooit rijd omdat ze idd bang is van paarden? Hetzelfde meisje dat zegt van mensen die wel een opleiding in de paarden hebben, dat ze zich daarvoor moeten schamen.... En die zelf geen enkele opleiding in de paarden heeft genoten maar wel het meeste verstand heeft van allemaal? Oh ja, dát meisje....

Jongens, sommige mensen hoef je niet serieus te nemen. En dit is er een van!!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 01:32

Airiin schreef:
ONtopic: Ik rijd boomloos maar wel met bit omdat ik nog niet toe ben aan bitloos. Op het moment rijd ik helemaal niet want paardje heeft rugpijn.
Ben ik de enige die het opvalt ?? Meteen de reden waarom ik niet zo boomloos hoef.

Oh ja, ik kom doorgaans negatief over, daarom heb ik mijn forumnickname ook zo gemaakt. In real-life val ik wel mee, ik ben enkel lomp in mijn communicatie, hahaha. Ik ben het met veel mensen niet eens, dus ik vind het op mijn beurt helemaal niet erg als men het niet met mij eens is. Lachen

Persoonlijk denk ik dat de term NATURAL uit NH slechts een keigoede commerciele uitvinding is van Pat Parelli. En dat daaruitvoort een heleboel mensen het verkeerd begrepen hebben!
Het heeft (in mijn ogen dus...) niets te maken met de letterlijke betekenis van natuurlijk, maar van een ongedwongen, makkelijke, niet-erover-na-hoeven-te-denken, recht-uit-het-hart en vooral zonder al te veel flauwekul met je paard omgaan...

Voor de mensen hier die meer willen weten over het hoe en waarom, ik heb er een hele site over gemaakt, die weleenswaar enkel en alleen mijn eigen mening beslaat, maar die al veel mensen aan het nadenken heeft gezet!

Groetjes!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:48

Citaat:
Arabesk... Is dat niet dat laffe meisje wat een anonieme website maakte als antwoord op een eerlijke en vrije mening site? Die inderdaad ernstig op bekerende Jehova's aan het lijken is? Dat meisje waarvan haar ex vriendin (die niets meer met haar te maken wil hebben, omdat ze zo raar is gaan doen) zegt dat ze een grote mond heeft, maar nooit rijd omdat ze idd bang is van paarden? Hetzelfde meisje dat zegt van mensen die wel een opleiding in de paarden hebben, dat ze zich daarvoor moeten schamen.... En die zelf geen enkele opleiding in de paarden heeft genoten maar wel het meeste verstand heeft van allemaal? Oh ja, dát meisje....

Vind je het goed dat we dat zelf bepalen?

Eén van de kenmerken van het hebben van een 'eigen mening' is dat je niet de mening van een ander volgt. Soms moet een 'eigen mening' ook vooral een 'eigen mening blijven', m.a.w. dat je anderen niet lastig valt met wat jij vindt. Ik ben niet persé een fan van Arabesk om verschillende redenen, maar de teksten die jij er hierboven uitperst vind ik ook niet van belang en dragen niks bij aan de discussie. Ik denk dat ik daarom maar 's ga temmen Knipoog .

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:01

CattleBitch schreef:
Airiin schreef:
ONtopic: Ik rijd boomloos maar wel met bit omdat ik nog niet toe ben aan bitloos. Op het moment rijd ik helemaal niet want paardje heeft rugpijn.
Ben ik de enige die het opvalt ?? Meteen de reden waarom ik niet zo boomloos hoef.

Ik rijd boomloos omdat mijn paard is verknald door een verkeerd aangemeten boomzadel... Mijn paard heeft kissing spines, werd vastgesteld een half jaar geleden toen ik nog met boomzadel (Kieffer Europe CT) reed. Verder werd er ernstige spieratrofie vastgesteld door een verkeerd passend boomzadel. Voor mij genoeg reden om over te stappen op boomloos zodatde spieren van mijn paard weer goed konden ontwikkelen. En sindsdien kan ik zonder bokken opstijgen, uberhaupt zonder stress opzadelen en heeft mijn paard weer rugspieren omdat ik haar na 2 jaar ontspannen over de rug kan laten lopen.

Als ik mijn zadel weer had laten veranderen door een degelijke zadelmaker was de spieropbouw heel langzaam gegaan omdat ze niet meteen alle drukkende stukken weg konden halen omdat het zadel dan op de ruggengraat lag. Dan liever zo, en aangezien ik 53 kg weeg en ik een barefoot met VPS én dubbele inlages er op heb liggen lijkt mij de kans op drukplekken behoorlijk miniem.

Even vragen voor je zomaar dingen gaat brullen....

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:13

Oké, goeie uitleg, mijn excuses dus bij deze...
Maar ik heb deze te snelle conclusie getroffen omdat ik zeer slechte ervaringen heb met boomloos, met dezelfde gevolgen als in je tekst. Een boom is om de druk van de ruiter te verdelen, die anders op twee hele kleine punten komt, namelijk de plaats waar de zitbeenknobbels van de ruiter zitten.
In de endurance heb ik het een paar keer meegemaakt, als een paard een singeldrukking had en de ruiter wel zonder zadel verder mocht. Achteraf werden ze dan afgekeurd op rugproblemen...

Overigens zijn de meeste boomloze zadels slechts een kreet, want als je het systeem ontleed, zit er een soort van boomachtig iets in de bijgeleverde chabrak, waardoor het geheel toch weer je juiste verdeel-mogelijkheid krijgt. Dus een volgende discussie kan worden: Wat is nu precies boomloos en is het niet weer zo'n goed gevonden commerciele trent....

Gr en nogmaals, sorry dat ik je snel en verkeerd beoordeeld heb!!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:18

Jannepauli schreef:
Citaat:
Vind je het goed dat we dat zelf bepalen?

Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk en ik zal de zin veranderen: Jongens, ik kan deze dame echt niet serieus nemen, je moet zelf maar zien of jullie dat wel doen..
Voor degene die het topic hebben opgesteld wel verwarrend natuurlijk...
De vraag was wat is Natural en dit is dus een prachtig voorbeeld van Nep. Maar ik moet de beoordeling aan ieder zelf over laten natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in.

Gr

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:33

ik probeer mijn paard zo goed mogelijk te verzorgen,en daar heb ik geen naam voor bij nodig,ik doe het op mijn manier,en als andere het daar niet mee eens zijn,dan boeit mij dat echt helemaal niks.wel houd ik mijn ogen en oren open,je bent nooit uitgeleerd over paarden,wat andere doen moeten ze helemaal zelf weten,lig er niet wakker van. Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:45

CattleBitch schreef:
Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk en ik zal de zin veranderen: Jongens, ik kan deze dame echt niet serieus nemen, je moet zelf maar zien of jullie dat wel doen..
Voor degene die het topic hebben opgesteld wel verwarrend natuurlijk...
De vraag was wat is Natural en dit is dus een prachtig voorbeeld van Nep. Maar ik moet de beoordeling aan ieder zelf over laten natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in.

Gr

Laat ik het nou helemaal met je eens zijn Knipoog

En voor wat de bitlessbridlegebeuren betreft waar Arabesk over benoemd.
Dr. Cook heeft zelfs patent aangevraagd voor speciale studs (metalen nopjes) die te bevestigen zijn in het kopstuk van zijn 'paardvriendelijke' hoofdstellen?
Jawel zelfs nog in 2 maten verkrijgbaar en dan ook nog beweren dat het pijnloos is Boos!
Eerder stonden ze zelfs afgebeeld op zijn website maar dat is nu niet meer het geval.
Het materiaal is nog gewoon te koop.

Bitless bridle for governing horses and other animalsDocument Type and Number:United States Patent 6591589
Abstract:A bitless bridle for humanely, physiologically and effectively restraining and controlling a horse or other animal at rest and at exercise comprises an elongated strap which includes a center piece at the poll, and two crossover straps at the sides, attachable to a pair of reins providing a direct link between the centerpiece and the reins. The crossover feature of the bitless bridle provides for persuasive, but non-painful, pressure to be applied to the whole of the opposite side of the head of the horse, from poll to chin or for rapid alternate pressure to be applied to both sides of the head. The centerpiece may include a plurality of holes for receiving studs for applying painless pressure on regions of special acuity at the poll and behind each ear of the animal, or may receive a separate sleeve which includes the studs in order to apply pressure over areas of special Studs of different sizes can be fitted in a range of locations, depending upon the amount of pressure required and the conformation of any particular horse or other animal.

http://www.freepatentsonline.com/6591589.html.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:14

@ CattleBitch en Henny W.
Wat weer jammer dat er weer 1 persoon hier door de slijk wordt gehaald. Geef gewoon je mening zonder meteen een ander af te kraken. Dat is inderdaad aan ieders eigen of ie wel of niet wat wil met het verhaal van betreffende persoon. En jullie hebben in mijn ogen nog steeds geen echt antwoord of vraag op de vraag van dit topic gegeven, dus als je die niet hebt en alleen maar wil afkraken, doe dat dan via pb...of nog beter HELEMAAL NIET! Is wel net zo netjes....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:25

CattleBitch schreef:

Je was zo buitengewoon te spreken over:

[NH] Mini-cursus: Hoe word ik een NH-goeroe?

Sigaar

En nee ik rij nooit. Deze foto is natuurlijk gemaakt met teugels en een bit, die daarna zijn weggeshopt. Clown

Afbeelding

ROFL

Mijn website met kritiek op jouw website was niet per se anoniem

http://www.freewebs.com/hoeftwelparalullie/

Kennelijk zit mijn kritiek jou nog steeds erg hoog, dat je er hier nog steeds over begint.

Ik ergerde me alleen verschrikkelijk aan jouw manier van discussies voeren, vandaar mijn tegenwebsite toen. En zoals je nu ook weer hier te keer gaat krijg ik gewoon bijna verplaatst schaamte gevoel van . Je maakt jezelf enorm belachelijk op deze manier Sigaar

En wat betreft die ex vriendin daar kan ik ook nog leuke details over vertellen, maar ik verlaag me niet tot dat soort dingen Knipoog Als je je eigenwaarde moet ontlenen aan dat soort geroddel, ben je wel heel zielig bezig en is overduidelijk dat je groen en geel ziet van jaloezie.

Verder kan ik me niet herinneren dat dit topic 'hoe natural is Arabesk' als titel heeft, het verbaasd me werkelijk hoe interessant ik kennelijk blijk te zijn als het onderwerp steeds weer op mijn komt ROFL. Als iemand je niet zo aanstaat dan laat je m toch links liggen? Er zijn nuttigere dingen te doen in dit leven een leuk boek lezen ofzo Knipoog

dus ontopic maar weer Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:28

Als ik aan Natural denk, dan denk ik aan Cavalia en Stacy Westfall. Als je zo met paarden kan communiceren, dan denk ik wel dat je zo naturel bent dat je paarden begrijpt en dat je er automatisch ook zo goed voor bent dat het paard zich daar prettig bij voelt. Blond

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:33

Zammie schreef:
Wat weer jammer dat er weer 1 persoon hier door de slijk wordt gehaald. Geef gewoon je mening zonder meteen een ander af te kraken. Dat is inderdaad aan ieders eigen of ie wel of niet wat wil met het verhaal van betreffende persoon. En jullie hebben in mijn ogen nog steeds geen echt antwoord of vraag op de vraag van dit topic gegeven, dus als je die niet hebt en alleen maar wil afkraken, doe dat dan via pb...of nog beter HELEMAAL NIET! Is wel net zo netjes....

Wil je graag mijn mening horen, prima maar als ik in details ga treden zul jij het weer als afkraken zien.
Waarschijnlijk omdat je maar de halve waarheid of nog minder weet.
Dus ik zal die details zoveel mogelijk achterwege laten.

Wat is nou precies natural?
Dat bestaat nmm. nauwelijks meer.
Een paar jaar terug zouden Prezwalski's terug gezet worden in de natuur.
Men heeft veel onderzoek moeten verrichten om nog een geschikt plekje te vinden zodat deze paardjes het zouden overleven in de natuur en zich konden voortplanten. Dat is uiteindelijk een gebied in Mongolië geworden.
Dat zegt denk ik al heel wat.

Wij paardeneigenaren kunnen wel proberen om zo natuurlijk mogelijk onze paarden te houden.
In elk geval een weide, en niet alleen maar 24 /7 hooi. Dat vind ik nl. niet bep. natuurlijk.
Het liefst dekenloos. Indien mogelijk ijzerloos.
Wel of geen bit is voor mij nog steeds bepalend door de ruiterhand.
Een slecht ruiter kan bitloos meer schade aanbrengen dan een uitstekend ruiter met een zachte hand. Want ook op de neus ligt maar een dun velletje over het bot heen hoor, en wat dacht je van die pijnloze studs achter de oren. Hoe dun is daar de huid wel niet Knipoog
Het verhaal van alleen hooi en gras met liksteen snijd ook absoluut geen hout.
Zo leeft een paard in de natuur ook niet. Dat is verre van Natuurlijk.

En mankeert een paard in de natuur wat dan zal het het zelf proberen op te lossen met het eten van leem en kruiden. Veel natuurlijker dan de chemische prut van de farmaceutische industrie al kunnen we soms niet zonder.
Daarom verbaast het me des te meer dat er door enkele mensen hier zoooo gehamerd wordt op natuurlijk bekappen en andere natuurlijke dingen compleet aan de kant geschoven wordt.

Natuurlijk betekent voor mij, zo natuurlijk mogelijk maar wel goed blijven kijken en nadenken wat het beste voor de paarden is.
Een simpel voorbeeld.
Mijn huidige paarden staan al jaren dekenloos.
Afgelopen juli kreeg 1 van de dames droes.
Hierdoor hield ze nog een tijd een slechte weerstand met als gevolg rainrot en niet zo'n beetje ook.
Ik heb haar voor 2 weken terug 2x gewassen met Betadine scrub op aanraden van de DA.
Echter je tast zo ook de vetlaag aan.
Bovendien kon ik door de wintervacht niet overal goed bijkomen.
Dus de dame helemaal geschoren en nogmaals gewassen. Omdat het licht besmettelijk is ook het andere paard geschoren en gewassen.
Beide staan nu onder een dikke winterdeken. Poeh .. wat was ik blij dat ik ze nog had.
Dan maar even onnatuurlijk hoor.

IJzerloos, indien mogelijk ja, maar er zijn omstandigheden waardoor je er niet zonder kunt, zoals bijv. trainen voor endurancewedstrijden van rond de 80 km.
De opmerking elders in een topic dat paardrijden net als alcohol moet, nl. met mate, gaat voor veel ruiters en zeker doorgewinterde enduranceruiters echt niet op.
Dat is nl. veel trainen, veel kilometers maken.
Dan ontkom je met de meeste paarden niet aan beslag. Zeker bij de voorhoeven.

Wat ik een groot nadeel vind van de 'natuurlijke hype' is dat mensen die nog met bit, met ijzers enz. werken op sommige fora bijna voor misdadigers aangezien worden.
Bovendien zijn er mensen die klakkeloos alles aannemen van bep. natuurlijke sites zonder zelf goed na te denken.
Dat kan heel fout uitpakken voor sommige paarden.

Als je de cursusleiders bent van een eendagscursus en je bekapt elders paarden en onderkent dan nog niet eens dat een van die paarden hoefbevangen is geweest en 3 hoefzweren heeft dan vind ik dat een hele slechte zaak.
Als je daarnaast ook nog les geeft dan vraag ik me af hoe?
Bekijk op de website van Arabesk het filmpje van Arno. Het spijt me maar het ziet er voor mij uit als een toerist die 's een keertje paardrijden wil proberen aan het Noordzeestrand, een paard huurt en probeert een galopje te trekken.
Hoe je er op zit maakt niet uit, als we maar natuurlijk bezig zijn en het liefst bitloos Verward
Laatst bijgewerkt door henny_w op 01-11-08 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:43

Arabesk schreef:
En nee ik rij nooit. Deze foto is natuurlijk gemaakt met teugels en een bit, die daarna zijn weggeshopt. Clown

Afbeelding

Ik geloof niet dat e.e.a. weggeshopt is alleen ben ik wel benieuwd of jij zo ook een endurancewedstrijd kunt rijden en nee dan niet als laatste binnenkomen maar er voluit voor gaan.
Galopperend langs neerlands wegen Knipoog
Dan kun je nmm. pas echt bitloos rijden.

Zo tussen de duinen met een halsring stilstaand is toch nietszeggend.
Zou je paard op de loop gaan dan stuur je 'm richting duinen en krijg je vanzelf wel een natuurlijke stop.
Want met een halsring werkt natuurlijk de one reinstop niet Knipoog

Zelf heb ik een aantal jaren demo's gegeven met 2 paarden. Op halsring gereden met een plastic dekzeil van 8 bij 6 meter erachteraan waaierend en slepend vanaf het zadel.
Op muziek incl. vliegende galopwissels.
Idem met halsring gereden over een evenwichtsbalk van 5 meter lang, 2 hoeven breed en 50 cm boven de grond. Zelfs in spaanse pas op de evenwichtsbalk en alles op halsring.
Super zo braaf als hij dan was. Kicken.
Toch zou ik hem nooit op halsring in de endurancewedstrijden gaan rijden.
Uiteraard heeft dat niks te maken met natuurlijk rijden maar alles met vrijheidsdressuur. Het ging er mij alleen maar om om te kijken hoever je de grenzen verleggen kunt met een paard.
Conclusie:
Ieder paard is wel op halsring te leren. Het is heel simpel. Nl. het westernprincipe van wijken voor druk op de hals.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:31

Citaat:
Ja ernstig te kort, zo erg tekort dat de cursussen nog steeds volstromen en de evaluatieformulieren zonder uitzondering lovend zijn.

Jij bent niet op cursus geweest, dus ik vind het knap dat je kunt oordelen. Maak maar een equi-nox afzeik topic aan ofzo en ga je gang, vertel er wel bij dat je ons nooit gezien hebt en nooit op cursus bent geweest. Of ga een weddenschap met me aan: 15 km hoofdstelloos door de duinen en over het strand, kijken wie het verste komt. Clown Of maak een anti website nadat je de weddenschap niet durfde aan te gaan Pling. Of nee dat idee is gejat Tong uitsteken

Ik schaar je ongefundeerde kritiek van het niveau geenstijl.nl verder onder jaloezie Koe .

Je opent topics omdat je graag hoort dat jij een geboren paardenmens bent dat geen NH nodig heeft en het 'van nature' al heeft. Een aantal mensen heeft je daar ook al mee 'gefeliciteerd'. Ik ben gewoon eerlijk dat ik in het verleden paarden op stal had, op ijzers, biks gaf, met bitten reed, een hete aardappel in mond duwen als oplossing zag voor bijten etc. Ik heb tenminste wat bijgeleerd in die tussentijd Clown

Graag weer ontopic Vork

Jongens, sommige mensen hoef je niet serieus te nemen. En dit is er een van!![/quote][/quote]

Tot nu toe heb ik alleen maar meegelezen maar moet nu wel reageren, dit topic was redelijk interessant maar door deze venijnige discussies heb ik het wel gezien hier, het blijkt een haat en nijd topic, ruzies vechten jullie maar uit via pb en niet hier en ik ga temmen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:01

henny_w schreef:
Zammie schreef:

Wil je graag mijn mening horen, prima maar als ik in details ga treden zul jij het weer als afkraken zien.
Waarschijnlijk omdat je maar de halve waarheid of nog minder weet.
Dus ik zal die details zoveel mogelijk achterwege laten.

Wat is nou precies natural?
Dat bestaat nmm. nauwelijks meer.
Een paar jaar terug zouden Prezwalski's terug gezet worden in de natuur.
Men heeft veel onderzoek moeten verrichten om nog een geschikt plekje te vinden zodat deze paardjes het zouden overleven in de natuur en zich konden voortplanten. Dat is uiteindelijk een gebied in Mongolië geworden.
Dat zegt denk ik al heel wat.

Wij paardeneigenaren kunnen wel proberen om zo natuurlijk mogelijk onze paarden te houden.
In elk geval een weide, en niet alleen maar 24 /7 hooi. Dat vind ik nl. niet bep. natuurlijk.
Het liefst dekenloos. Indien mogelijk ijzerloos.
Wel of geen bit is voor mij nog steeds bepalend door de ruiterhand.
Een slecht ruiter kan bitloos meer schade aanbrengen dan een uitstekend ruiter met een zachte hand. Want ook op de neus ligt maar een dun velletje over het bot heen hoor, en wat dacht je van die pijnloze studs achter de oren. Hoe dun is daar de huid wel niet Knipoog
Het verhaal van alleen hooi en gras met liksteen snijd ook absoluut geen hout.
Zo leeft een paard in de natuur ook niet. Dat is verre van Natuurlijk.

En mankeert een paard in de natuur wat dan zal het het zelf proberen op te lossen met het eten van leem en kruiden. Veel natuurlijker dan de chemische prut van de farmaceutische industrie al kunnen we soms niet zonder.
Daarom verbaast het me des te meer dat er door enkele mensen hier zoooo gehamerd wordt op natuurlijk bekappen en andere natuurlijke dingen compleet aan de kant geschoven wordt.

Natuurlijk betekent voor mij, zo natuurlijk mogelijk maar wel goed blijven kijken en nadenken wat het beste voor de paarden is.
Een simpel voorbeeld.
Mijn huidige paarden staan al jaren dekenloos.
Afgelopen juli kreeg 1 van de dames droes.
Hierdoor hield ze nog een tijd een slechte weerstand met als gevolg rainrot en niet zo'n beetje ook.
Ik heb haar voor 2 weken terug 2x gewassen met Betadine scrub op aanraden van de DA.
Echter je tast zo ook de vetlaag aan.
Bovendien kon ik door de wintervacht niet overal goed bijkomen.
Dus de dame helemaal geschoren en nogmaals gewassen. Omdat het licht besmettelijk is ook het andere paard geschoren en gewassen.
Beide staan nu onder een dikke winterdeken. Poeh .. wat was ik blij dat ik ze nog had.
Dan maar even onnatuurlijk hoor.

IJzerloos, indien mogelijk ja, maar er zijn omstandigheden waardoor je er niet zonder kunt, zoals bijv. trainen voor endurancewedstrijden van rond de 80 km.
De opmerking elders in een topic dat paardrijden net als alcohol moet, nl. met mate, gaat voor veel ruiters en zeker doorgewinterde enduranceruiters echt niet op.
Dat is nl. veel trainen, veel kilometers maken.
Dan ontkom je met de meeste paarden niet aan beslag. Zeker bij de voorhoeven.

Wat ik een groot nadeel vind van de 'natuurlijke hype' is dat mensen die nog met bit, met ijzers enz. werken op sommige fora bijna voor misdadigers aangezien worden.
Bovendien zijn er mensen die klakkeloos alles aannemen van bep. natuurlijke sites zonder zelf goed na te denken.
Dat kan heel fout uitpakken voor sommige paarden.

Als je de cursusleiders bent van een eendagscursus en je bekapt elders paarden en onderkent dan nog niet eens dat een van die paarden hoefbevangen is geweest en 3 hoefzweren heeft dan vind ik dat een hele slechte zaak.
Als je daarnaast ook nog les geeft dan vraag ik me af hoe?
Bekijk op de website van Arabesk het filmpje van Arno. Het spijt me maar het ziet er voor mij uit als een toerist die 's een keertje paardrijden wil proberen aan het Noordzeestrand, een paard huurt en probeert een galopje te trekken.
Hoe je er op zit maakt niet uit, als we maar natuurlijk bezig zijn en het liefst bitloos Verward

Hier valt weinig aan toe te voegen, dit is heel duidelijk en hier kan ik het helemaal mee eens zijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 07:50

@HennyW. Bovenstaand stuk wat je beschrijft is dus precies wat ik bedoel met het Natural gebeuren en dan ook vooral het stukje over dat het heel erg moeilijk is om paarden nog in een natuurlijke omgeving te hebben en hier in nederland (voor mijn gevoel) kan dat niet. Dus ik vind het een mooi onderbouwd stuk, wat je schrijft. Maar helaas komt er weer dat ondertoontje richting Arabesk.
Dat van dat bitloos was dus iets wat ik ook wil gaan "onderzoeken" aangezien ik dus nog maar 1 x zo'n hoofdstel in handen heb gehad en ik het er niet echt bepaald zacht en vriendelijk uit zag zien. Ik geloof meteen dat daar ook erge schade mee kan worden aangebracht. Maar ga binnenkort eens bij kennissen kijken die bitllos rijden.
Kortom HennyW: Mooie duidelijke uitleg waar ik me in kan vinden...

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:55

Zammie schreef:
Dat van dat bitloos was dus iets wat ik ook wil gaan "onderzoeken" aangezien ik dus nog maar 1 x zo'n hoofdstel in handen heb gehad en ik het er niet echt bepaald zacht en vriendelijk uit zag zien. Ik geloof meteen dat daar ook erge schade mee kan worden aangebracht. Maar ga binnenkort eens bij kennissen kijken die bitllos rijden.

Bitloze optomingen zijn er ook in alle soorten en maten. Net als bitten. Het een is vriendelijker dan het ander. En van sommige wordt gezegd: Dit is DE vriendelijkste, maar bij uittesten blijkt mijn paard het helemaal niet plezierig te vinden. Dus uiteindelijk moet je toch weer op je paard en je gezonde verstand afgaan denk ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:04

Wel een goede omschrijving zoals de velen van ons een paard houden ......... maar de vraag "wat is nu eigenlijk precies Natural" is daarmee nog niet beantwoordt!

Volgens mij is die vraag ook helemaal niet te beantwoorden. Het woord 'natural' alleen al wordt verschillend opgevat: je kunt het interpreteren als "een natuurlijk talent voor het omgaan met paarden"(dus zo slaat het woord 'natural' op 'horsemanship') óf je kunt het lezen als "zoveel mogelijk de natuur van het paard en het in natuurlijke staat houden van paarden". Mijn mening is, zoals eerder al geschreven, dat het oorspronkelijke concept gaat over 'horsemenship' én niet om het natuurlijk houden van paarden, dus zonder dekens, zonder ijzers en de rest van de riedel.

Wie heeft trouwens de kreet 'Natural Horsemanship' bedacht? Is dat Parelli geweest? Dan zou je dus kunnen zeggen dat het daadwerkelijk over 'een andere manier van het omgaan met paarden' gaat. De methode Parelli is er immers in de basis op gericht om mensen te leren om op een voor het paard begrijpelijke manier, met het beestje om te gaan. Hij heeft dat in zijn Level 1 in een lesvorm gegoten die benadert wat 'paardenmensen' al van nature doen: paardentaal = lichaamstaal. Als paard en mens elkaar beter begrijpen, dan hebben beiden daar nut van: het paard wordt niet dwarsgezeten en de mens krijgt er een meewerkend paard voor terug. Als we allebei Chinees kunnen spreken, verstaan we elkaar.
NB: Parelli's paarden hebben ijzers onder, er wordt ook met bit gereden ( zeker in de hogere levels) en over boomloze zadels heb ik hem nog niet gehoord. Wel beveelt hij het Barebackpad aan maar dat heeft te maken met het verkrijgen van een onafhankelijke zit, en niet omdat een boomzadel slecht zou zijn. Ik vermoed dat als Parelli in een koudere streek zou wonen, vele van zijn paarden een dek op zouden krijgen. Lachen

Zou ik er erg ver naast zitten als ik vermoed dat de grote verwarrende factor - zeker in Nederland - mede ontstaan is door toedoen van Paard Natuurlijk? Wellicht dat ze hun ideeën daar in de loop der tijd wat hebben bijgesteld, maar in eerste aanzet werd daar toch vooral het natuurlijk "houden" van paarden gepropageerd. Dekens eraf, ijzers eraf, geen krachtvoer of bijvoeding en 24/7 naar buiten ongeacht de weersomstandigheden. Veel van die ideeën waren/zijn gebaseerd op bevindingen van vooral amerikaanse paardenlui, en zoals al meermalen opgemerkt, gerelateerd aan omstandigheden die in bv ons land gewoon niet bestaan of haalbaar zijn. Voor de goede orde: ikz eg niet dat het verkeerd is om over een aantal van de aspecten die PN aangekaart heeft, na te denken - i.m.o. zitten er best wel dingen tussen die de moeite van het overwegen waard zijn ( voor zover de 'paardenmensen' dat nog niet wisten!)

Binnen de groep die 'naturals' genoemd wordt bestaan dus al verschillen: je hebt degenen die streng in de leer zijn en willen streven naar het natuurlijk houden van een paard, én degenen die het wat milder opvatten. Als de 'naturals' het onderling al niet eens kunnen worden - hoe duidt je dan ooit de verschillen tussen naturals en traditionals aan? Laat staan dat je een allesomvattende omschrijving van het begrip natural horsemanship zult vinden. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 10:37

Hey hey hey, houden we dit topic lekker natural comfy? Clown

Jammer dat het zo'n venijnige bedoening wordt, let's keep it nice, let's make a record, laten we eens een topic langer open houden mbt dit onderwerp. Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:22

detour schreef:

Natuurlijk vrouwengedrag ??? Schijnheilig

hc

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:12

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Natuurlijk vrouwengedrag ??? Schijnheilig

hc

Absoluut Haha! Zeker weten...
Dit is dus een "natuurlijk" onderwerp waar echt zeker van is, dat het natuurlijk is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:04

Zammie schreef:

@Zammie,

Het is heel opvallend dat er meer en meer mensen zijn die een paar jaar terug nog helemaal laaiend enthousiast waren over bitloos, boomloos, Parelli oid. rijdend enz. die nu de boel helemaal terug gedraaid hebben.

Ik heb op andere fora met div.mensen in de clinch gelegen omdat ik geregeld wel met bit rijd omdat ik graag train op verzameling zodat mijn paarden een fors gespierde achterhand krijgen.
Gewoon omdat ik keer op keer het belang zie van een sterke achterhand en rug.

Vanochtend hoorde ik toevallig ook van zo'n ontzettende fanatiekeling dat ze nu weer gewoon met bit rijd en een boomzadel.

Wat voor soort bitloos hoofdstel heb je in handen gehad want er zijn best veel verschillen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:26

henny_w schreef:
Zammie schreef:

@Zammie,

Het is heel opvallend dat er meer en meer mensen zijn die een paar jaar terug nog helemaal laaiend enthousiast waren over bitloos, boomloos, Parelli oid. rijdend enz. die nu de boel helemaal terug gedraaid hebben.

Ik heb op andere fora met div.mensen in de clinch gelegen omdat ik geregeld wel met bit rijd omdat ik graag train op verzameling zodat mijn paarden een fors gespierde achterhand krijgen.
Gewoon omdat ik keer op keer het belang zie van een sterke achterhand en rug.

Vanochtend hoorde ik toevallig ook van zo'n ontzettende fanatiekeling dat ze nu weer gewoon met bit rijd en een boomzadel.

Wat voor soort bitloos hoofdstel heb je in handen gehad want er zijn best veel verschillen.

Ik rijd ook met bit omdat ik meer waarde hecht aan verzameling dan aan het vriendelijk uitziende plaatje. Ik ben nu echter wel bezig met de kaptoom, maar dat is absoluut niet vriendelijker dan een bit, is alleen vanaf de grond een stuk duidelijker vanwege de ringen op allerlei plekken. Mensen die bitloos rijden omdat het zgn 'vriendelijker' zou zijn snap ik ook niet helemaal want zo'n bitloos hoofdstel kan net zoveel schade aanrichten als een bit, met als gevolg kopschuwe paarden vanwege teveel druk achter de oren (Dr. Cook systeem) of paarden met een zere snuf.

Het is alleen wel handig bij dagtochten dat je paard lekker even kan grazen zonder dat je het bit er af hoeft te halen/klikken.