Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jibbel schreef:Onze paarden staan 's zomers 24/7 op het land..
's Winters de hele dag in de paddock en 's nachts op stal..
Ze worden bekapt wanneer nodig, verder vijlen we zelf bij..
Ze staan zonder deken..
Ze krijgen de hele dag hooi/kuil en 's avonds of na het rijden granenmix..
Klinkt behoorlijk natural als ik het zo opsom..
Echter,
We rijden met bit en boom, zweep en als het moet met spoor.
Bij sommige paarden gebruiken we peesjes, bontjes of wat dan ook.
Maar..
We gaan zo met onze paarden om, omdat wij denken dat dit goed is voor onze paarden. We hebben het beste met ze voor en proberen goed voor ze te zijn. Maar dit alles gebeurd niet vanuit 'natural' of 'traditional' oogpunt, maar uit liefde voor de paarden.
Arabesk schreef:suleilitha schreef:Nee hoor, ik stel het alleen even aan de kaak dat ik er tegen ben dat mensen met gebrek aan kennis, iedereen willen bekeren terwijl je zelf behoorlijk te kort schiet. Amen.
Ja ernstig te kort, zo erg tekort dat de cursussen nog steeds volstromen en de evaluatieformulieren zonder uitzondering lovend zijn.
Jij bent niet op cursus geweest, dus ik vind het knap dat je kunt oordelen. Maak maar een equi-nox afzeik topic aan ofzo en ga je gang, vertel er wel bij dat je ons nooit gezien hebt en nooit op cursus bent geweest. Of ga een weddenschap met me aan: 15 km hoofdstelloos door de duinen en over het strand, kijken wie het verste komt.Of maak een anti website nadat je de weddenschap niet durfde aan te gaan
. Of nee dat idee is gejat
![]()
Ik schaar je ongefundeerde kritiek van het niveau geenstijl.nl verder onder jaloezie.
Je opent topics omdat je graag hoort dat jij een geboren paardenmens bent dat geen NH nodig heeft en het 'van nature' al heeft. Een aantal mensen heeft je daar ook al mee 'gefeliciteerd'. Ik ben gewoon eerlijk dat ik in het verleden paarden op stal had, op ijzers, biks gaf, met bitten reed, een hete aardappel in mond duwen als oplossing zag voor bijten etc. Ik heb tenminste wat bijgeleerd in die tussentijd![]()
Graag weer ontopic
Airiin schreef:Ben ik de enige die het opvalt ?? Meteen de reden waarom ik niet zo boomloos hoef.ONtopic: Ik rijd boomloos maar wel met bit omdat ik nog niet toe ben aan bitloos. Op het moment rijd ik helemaal niet want paardje heeft rugpijn.

Citaat:Arabesk... Is dat niet dat laffe meisje wat een anonieme website maakte als antwoord op een eerlijke en vrije mening site? Die inderdaad ernstig op bekerende Jehova's aan het lijken is? Dat meisje waarvan haar ex vriendin (die niets meer met haar te maken wil hebben, omdat ze zo raar is gaan doen) zegt dat ze een grote mond heeft, maar nooit rijd omdat ze idd bang is van paarden? Hetzelfde meisje dat zegt van mensen die wel een opleiding in de paarden hebben, dat ze zich daarvoor moeten schamen.... En die zelf geen enkele opleiding in de paarden heeft genoten maar wel het meeste verstand heeft van allemaal? Oh ja, dát meisje....
Jongens, sommige mensen hoef je niet serieus te nemen. En dit is er een van!!
. CattleBitch schreef:Airiin schreef:Ben ik de enige die het opvalt ?? Meteen de reden waarom ik niet zo boomloos hoef.ONtopic: Ik rijd boomloos maar wel met bit omdat ik nog niet toe ben aan bitloos. Op het moment rijd ik helemaal niet want paardje heeft rugpijn.
Jannepauli schreef:Vind je het goed dat we dat zelf bepalen?Citaat:Jongens, sommige mensen hoef je niet serieus te nemen. En dit is er een van!!
CattleBitch schreef:Tuurlijk. Je hebt helemaal gelijk en ik zal de zin veranderen: Jongens, ik kan deze dame echt niet serieus nemen, je moet zelf maar zien of jullie dat wel doen..
Voor degene die het topic hebben opgesteld wel verwarrend natuurlijk...
De vraag was wat is Natural en dit is dus een prachtig voorbeeld van Nep. Maar ik moet de beoordeling aan ieder zelf over laten natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in.
Gr
CattleBitch schreef:Arabesk... Is dat niet dat laffe meisje wat een anonieme website maakte als antwoord op een eerlijke en vrije mening site? Die inderdaad ernstig op bekerende Jehova's aan het lijken is? Dat meisje waarvan haar ex vriendin (die niets meer met haar te maken wil hebben, omdat ze zo raar is gaan doen) zegt dat ze een grote mond heeft, maar nooit rijd omdat ze idd bang is van paarden? Hetzelfde meisje dat zegt van mensen die wel een opleiding in de paarden hebben, dat ze zich daarvoor moeten schamen.... En die zelf geen enkele opleiding in de paarden heeft genoten maar wel het meeste verstand heeft van allemaal? Oh ja, dát meisje....
Jongens, sommige mensen hoef je niet serieus te nemen. En dit is er een van!!

. Je maakt jezelf enorm belachelijk op deze manier 
Als je je eigenwaarde moet ontlenen aan dat soort geroddel, ben je wel heel zielig bezig en is overduidelijk dat je groen en geel ziet van jaloezie.
. Als iemand je niet zo aanstaat dan laat je m toch links liggen? Er zijn nuttigere dingen te doen in dit leven een leuk boek lezen ofzo 
Zammie schreef:@ CattleBitch en Henny W.
Wat weer jammer dat er weer 1 persoon hier door de slijk wordt gehaald. Geef gewoon je mening zonder meteen een ander af te kraken. Dat is inderdaad aan ieders eigen of ie wel of niet wat wil met het verhaal van betreffende persoon. En jullie hebben in mijn ogen nog steeds geen echt antwoord of vraag op de vraag van dit topic gegeven, dus als je die niet hebt en alleen maar wil afkraken, doe dat dan via pb...of nog beter HELEMAAL NIET! Is wel net zo netjes....
Arabesk schreef:En nee ik rij nooit. Deze foto is natuurlijk gemaakt met teugels en een bit, die daarna zijn weggeshopt.![]()
Citaat:Ja ernstig te kort, zo erg tekort dat de cursussen nog steeds volstromen en de evaluatieformulieren zonder uitzondering lovend zijn.
Jij bent niet op cursus geweest, dus ik vind het knap dat je kunt oordelen. Maak maar een equi-nox afzeik topic aan ofzo en ga je gang, vertel er wel bij dat je ons nooit gezien hebt en nooit op cursus bent geweest. Of ga een weddenschap met me aan: 15 km hoofdstelloos door de duinen en over het strand, kijken wie het verste komt.Of maak een anti website nadat je de weddenschap niet durfde aan te gaan
. Of nee dat idee is gejat
![]()
Ik schaar je ongefundeerde kritiek van het niveau geenstijl.nl verder onder jaloezie.
Je opent topics omdat je graag hoort dat jij een geboren paardenmens bent dat geen NH nodig heeft en het 'van nature' al heeft. Een aantal mensen heeft je daar ook al mee 'gefeliciteerd'. Ik ben gewoon eerlijk dat ik in het verleden paarden op stal had, op ijzers, biks gaf, met bitten reed, een hete aardappel in mond duwen als oplossing zag voor bijten etc. Ik heb tenminste wat bijgeleerd in die tussentijd![]()
Graag weer ontopic
henny_w schreef:Zammie schreef:@ CattleBitch en Henny W.
Wat weer jammer dat er weer 1 persoon hier door de slijk wordt gehaald. Geef gewoon je mening zonder meteen een ander af te kraken. Dat is inderdaad aan ieders eigen of ie wel of niet wat wil met het verhaal van betreffende persoon. En jullie hebben in mijn ogen nog steeds geen echt antwoord of vraag op de vraag van dit topic gegeven, dus als je die niet hebt en alleen maar wil afkraken, doe dat dan via pb...of nog beter HELEMAAL NIET! Is wel net zo netjes....
Wil je graag mijn mening horen, prima maar als ik in details ga treden zul jij het weer als afkraken zien.
Waarschijnlijk omdat je maar de halve waarheid of nog minder weet.
Dus ik zal die details zoveel mogelijk achterwege laten.
Wat is nou precies natural?
Dat bestaat nmm. nauwelijks meer.
Een paar jaar terug zouden Prezwalski's terug gezet worden in de natuur.
Men heeft veel onderzoek moeten verrichten om nog een geschikt plekje te vinden zodat deze paardjes het zouden overleven in de natuur en zich konden voortplanten. Dat is uiteindelijk een gebied in Mongolië geworden.
Dat zegt denk ik al heel wat.
Wij paardeneigenaren kunnen wel proberen om zo natuurlijk mogelijk onze paarden te houden.
In elk geval een weide, en niet alleen maar 24 /7 hooi. Dat vind ik nl. niet bep. natuurlijk.
Het liefst dekenloos. Indien mogelijk ijzerloos.
Wel of geen bit is voor mij nog steeds bepalend door de ruiterhand.
Een slecht ruiter kan bitloos meer schade aanbrengen dan een uitstekend ruiter met een zachte hand. Want ook op de neus ligt maar een dun velletje over het bot heen hoor, en wat dacht je van die pijnloze studs achter de oren. Hoe dun is daar de huid wel niet![]()
Het verhaal van alleen hooi en gras met liksteen snijd ook absoluut geen hout.
Zo leeft een paard in de natuur ook niet. Dat is verre van Natuurlijk.
En mankeert een paard in de natuur wat dan zal het het zelf proberen op te lossen met het eten van leem en kruiden. Veel natuurlijker dan de chemische prut van de farmaceutische industrie al kunnen we soms niet zonder.
Daarom verbaast het me des te meer dat er door enkele mensen hier zoooo gehamerd wordt op natuurlijk bekappen en andere natuurlijke dingen compleet aan de kant geschoven wordt.
Natuurlijk betekent voor mij, zo natuurlijk mogelijk maar wel goed blijven kijken en nadenken wat het beste voor de paarden is.
Een simpel voorbeeld.
Mijn huidige paarden staan al jaren dekenloos.
Afgelopen juli kreeg 1 van de dames droes.
Hierdoor hield ze nog een tijd een slechte weerstand met als gevolg rainrot en niet zo'n beetje ook.
Ik heb haar voor 2 weken terug 2x gewassen met Betadine scrub op aanraden van de DA.
Echter je tast zo ook de vetlaag aan.
Bovendien kon ik door de wintervacht niet overal goed bijkomen.
Dus de dame helemaal geschoren en nogmaals gewassen. Omdat het licht besmettelijk is ook het andere paard geschoren en gewassen.
Beide staan nu onder een dikke winterdeken. Poeh .. wat was ik blij dat ik ze nog had.
Dan maar even onnatuurlijk hoor.
IJzerloos, indien mogelijk ja, maar er zijn omstandigheden waardoor je er niet zonder kunt, zoals bijv. trainen voor endurancewedstrijden van rond de 80 km.
De opmerking elders in een topic dat paardrijden net als alcohol moet, nl. met mate, gaat voor veel ruiters en zeker doorgewinterde enduranceruiters echt niet op.
Dat is nl. veel trainen, veel kilometers maken.
Dan ontkom je met de meeste paarden niet aan beslag. Zeker bij de voorhoeven.
Wat ik een groot nadeel vind van de 'natuurlijke hype' is dat mensen die nog met bit, met ijzers enz. werken op sommige fora bijna voor misdadigers aangezien worden.
Bovendien zijn er mensen die klakkeloos alles aannemen van bep. natuurlijke sites zonder zelf goed na te denken.
Dat kan heel fout uitpakken voor sommige paarden.
Als je de cursusleiders bent van een eendagscursus en je bekapt elders paarden en onderkent dan nog niet eens dat een van die paarden hoefbevangen is geweest en 3 hoefzweren heeft dan vind ik dat een hele slechte zaak.
Als je daarnaast ook nog les geeft dan vraag ik me af hoe?
Bekijk op de website van Arabesk het filmpje van Arno. Het spijt me maar het ziet er voor mij uit als een toerist die 's een keertje paardrijden wil proberen aan het Noordzeestrand, een paard huurt en probeert een galopje te trekken.
Hoe je er op zit maakt niet uit, als we maar natuurlijk bezig zijn en het liefst bitloos
Zammie schreef:Dat van dat bitloos was dus iets wat ik ook wil gaan "onderzoeken" aangezien ik dus nog maar 1 x zo'n hoofdstel in handen heb gehad en ik het er niet echt bepaald zacht en vriendelijk uit zag zien. Ik geloof meteen dat daar ook erge schade mee kan worden aangebracht. Maar ga binnenkort eens bij kennissen kijken die bitllos rijden.

detour schreef:Hey hey hey, houden we dit topic lekker natural comfy?
Huertecilla schreef:detour schreef:Hey hey hey, houden we dit topic lekker natural comfy?
Natuurlijk vrouwengedrag ???![]()
hc
Zeker weten...Zammie schreef:Dat van dat bitloos was dus iets wat ik ook wil gaan "onderzoeken" aangezien ik dus nog maar 1 x zo'n hoofdstel in handen heb gehad en ik het er niet echt bepaald zacht en vriendelijk uit zag zien. Ik geloof meteen dat daar ook erge schade mee kan worden aangebracht. Maar ga binnenkort eens bij kennissen kijken die bitllos rijden.
Kortom HennyW: Mooie duidelijke uitleg waar ik me in kan vinden...
henny_w schreef:Zammie schreef:Dat van dat bitloos was dus iets wat ik ook wil gaan "onderzoeken" aangezien ik dus nog maar 1 x zo'n hoofdstel in handen heb gehad en ik het er niet echt bepaald zacht en vriendelijk uit zag zien. Ik geloof meteen dat daar ook erge schade mee kan worden aangebracht. Maar ga binnenkort eens bij kennissen kijken die bitllos rijden.
Kortom HennyW: Mooie duidelijke uitleg waar ik me in kan vinden...
@Zammie,
Het is heel opvallend dat er meer en meer mensen zijn die een paar jaar terug nog helemaal laaiend enthousiast waren over bitloos, boomloos, Parelli oid. rijdend enz. die nu de boel helemaal terug gedraaid hebben.
Ik heb op andere fora met div.mensen in de clinch gelegen omdat ik geregeld wel met bit rijd omdat ik graag train op verzameling zodat mijn paarden een fors gespierde achterhand krijgen.
Gewoon omdat ik keer op keer het belang zie van een sterke achterhand en rug.
Vanochtend hoorde ik toevallig ook van zo'n ontzettende fanatiekeling dat ze nu weer gewoon met bit rijd en een boomzadel.
Wat voor soort bitloos hoofdstel heb je in handen gehad want er zijn best veel verschillen.