Van nature?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Van nature?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:34

Ik denk dat veel mensen zich ergeren wegens je taalgebruik en het feit dat anders denkenen of niet jouw site lezers soms vrij denigerend worden benaderd. Laat die dan ook in hun waarde! Knipoog
Als ik nu de enige was..

Het is werkelijk bizar dat sommigen zich verontschudligen en jij in de volle veronderstelling bent dat wat jij meldt allemaal klopt of waar is. Clown

Vind je zelf ook niet?..

Verder heb je gelijk, een zintuig is niet hetzelfde als een orgaan, maar ik denk dat je de strekking wel had kunnen begrijpen van mijn reactie. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:56

detour schreef:
Als ik nu de enige was..

Nee, maar liefst 90% wellicht.

Citaat:
Vind je zelf ook niet?..

Ik vind wel van niet.

Citaat:
Verder heb je gelijk, een zintuig is niet hetzelfde als een orgaan, maar ik denk dat je de strekking wel had kunnen begrijpen van mijn reactie. Knipoog

Je verwacht dus begrijpend lezen? Waarom is dat anders als ík dat verwacht Verward

Verder ALLEMAAL off-topic.

Komt vanzelf een slotje op zo. Is niet erg, kan er een nieuw topic over de vijf vrijheden op aansluiten Haha!

hc

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:21

Moderatoropmerking:
Als mensen moeite hebben met het taalgebruik van HC reageer je toch gewoon niet? Maar blijf hier svp wel ontopic, anders staat het straks op slot.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:28

hc, ik moet je posts ook altijd 3 keer lezen voor ik ze begrijp, maar zo blijven the little grey cells tenminste alert Haha!

'paardgericht' vind ik ook een term die veel beter uitdrukt waar het om draait.
en zowaar een term die hokjesdoorbrekend werkt Knipoog
het moment dat je besluit om paarden te gaan houden, zélfs al rij je er niet op, ben je volgens mij niet natuurlijk bezig.
je weide mag nog zo goed aangepast zijn aan de behoefte van je kudde, feit blijft dat alleen al de omheining die je eromheen plaatst niet natuurlijk is.

ik zoek het beste compromis tussen omstandigheden die zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van mijn paard, als lid van de soort Equus caballus en als individu, en wat voor mijn situatie haalbaar is (financieel, qua tijdsbesteding, ...).
iedereen moet voor zichzelf de minimumvoorwaarden bepalen waar hij/zij niet onder wil gaan.
voor mij is dit 24/7 buiten met soortgenoten en altijd voldoende ruwvoer ter beschikking.
kan ik dit niet realiseren, dan houd ik geen paarden.

ik kijk iig uit naar het topic over de vijf vrijheden Wow!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:38

fojoe schreef:

Ik ook. En het lijkt me interessant om eens te bekijken in hoeverre je daar als individuele paardeneigenaar aan kan/wil tegemoet komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:40

fojoe schreef:

Dat wordt dan wel geopend onder Paardenpraat neem ik aan?

Niet onder 'van nature' want volgens HC is dat begrip nietbestaand bij gedomesticeerde paarden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:12

Arabesk schreef:
Dat wordt dan wel geopend onder Paardenpraat neem ik aan?

Ik weet niet waar de nieuwsredactie van Bokt het wil(de) plaatsen. Híer op ´van nature´ heeft het inderdaad niets te zoeken.

Ik heb hen een vertaling gestuurd op hun verzoek en wil er indien nodig graag een stuk achtergrond aan toevoegen, dat het bv al in 1965 na wetenschappelijke studie gepubliceerd is.

hc

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:13

Dit is in ieder geval NIET natuurlijk, en helemaal al niet paardgericht ... Haha! Haha! Haha!
Ik wil er maar mee aangeven dat diergericht bezigzijn vanuit menselijke optiek best te relativeren valt ... Knipoog :
http://nl.youtube.com/watch?v=CQzUsTFqtW0

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:19

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Geweldig!!!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:28

Rani007 schreef:
Dit is in ieder geval NIET natuurlijk, en helemaal al niet paardgericht ... Haha! Haha! Haha!
Ik wil er maar mee aangeven dat diergericht bezigzijn vanuit menselijke optiek best te relativeren valt ... Knipoog :
http://nl.youtube.com/watch?v=CQzUsTFqtW0

Heb je dat gezien?! die stuurt echt zoals het moet, beetje duwen met je gewicht! Haha! Haha!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:33

van nature hebben mensen de behoefte om paarden/dieren te houden/beheersen/gebruiken...geld voor elk werelddeel/land Clown ....maardat was de vraag dan waarschijnlijk helemaal niet Haha!

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:34

celticpony schreef:
van nature hebben mensen de behoefte om paarden/dieren te houden/beheersen/gebruiken...geld voor elk werelddeel/land Clown ....maardat was de vraag dan waarschijnlijk helemaal niet Haha!

Welnee, gewoon een geintje ... zo zie je maar weer dat de ethiek van de 21ste eeuw dieren zodanig verkoeieneert dat ze dit zelfs leuk gaan vinden ... Haha! Knipoog

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:37

Bandida schreef:
Heb je dat gezien?! die stuurt echt zoals het moet, beetje duwen met je gewicht! Haha! Haha!

Ja, schitterend toch, de lol straalt van dat bekkie af! OK dan!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:19

Afbeelding offtopic? Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:27

Die hond heeft meer evenwichtsgevoel dan menig ruiter! geweldig!
Zodra mensen paarden gaan houden, het aanraken, is eht al tegennatuurlijk.
Toch?..

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:26

Rani007 schreef:

Nu kunnen we het er allemaal over eens zijn dat we paardgericht bezig moeten zijn, en dat is op zich een loffelijk streven. Tegelijkertijd heb ik nog steeds niet het gevoel dat daarmee de kous af is. Natuurlijk is het prachtig als we zoveel mogelijk paardgericht zijn en nog beter wanneer we dat voor onze paarden daadwerkelijk kunnen realiseren. Maar ... in welke mate kun je ook stellen dat hoe meer paardgericht ook daadwerkelijk des te beter is voor het paard?

Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat er een primaatsoort zou bestaan dat een orde hoger is dan de mens. Deze primaatsoort houdt mensen zoals wij paarden houden en willen zoveel mogelijk mensgericht met ons omgaan, dus kan de redenatie zijn om ons een leefomgeving aan te bieden die bijvoorbeeld gelijkstaat met het stenentijdperk of iets dergelijks. In ieder geval geen verstedelijking, stressvolle jobs, terug naar de natuur en vul maar in. Zouden wij daar blij mee zijn binnen het kader van onze intelligentie?

Ik heb dat filmpje van die skatende hond hier geplaatst. Dat heb ik niet voor niks gedaan. Volgens mij heeft niemand tussen de regels doorgelezen dat ik hiermee bedoel dat dieren ook onder invloed staan van de evolutie als zodanig en gedrag kunnen aanleren dat in principe niet natuurlijk is en zich daarbij tegelijkertijd ook happy kunnen voelen. In dit voorbeeld zie je een hondje dat duidelijk plezier heeft in niet natuurlijk gedrag.

Voor mij de hamvraag: in welke mate gaat dit ook op voor paarden?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:21

Rani007 schreef:
Ik heb dat filmpje van die skatende hond hier geplaatst. Dat heb ik niet voor niks gedaan. Volgens mij heeft niemand tussen de regels doorgelezen dat ik hiermee bedoel dat dieren ook onder invloed staan van de evolutie als zodanig en gedrag kunnen aanleren dat in principe niet natuurlijk is en zich daarbij tegelijkertijd ook happy kunnen voelen. In dit voorbeeld zie je een hondje dat duidelijk plezier heeft in niet natuurlijk gedrag.

Op dezelfde manier als met skateboardende honden, de één vindt kunstjes-met-mensen geweldig, een ander niet. Sommige paarden zijn volstrekt gelukkig als ze gewoon paard-in-de-wei mogen zijn, anderen kwijnen weg als ze geen mentale of fysieke uitdagingen krijgen.
Zo probeer ik ook met onze paarden om te gaan, ze een zo goed mogelijk leven bieden binnen de mogelijkheden die ik heb, rekening houdend met hun voor- en afkeuren. En dat houdt soms in dat we keuzes maken die niet altijd "natuurlijk" zijn voor een paard, maar wel het paard ten goede komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 22:57

Waratje schreef:
En dat houdt soms in dat we keuzes maken die niet altijd "natuurlijk" zijn voor een paard, maar wel het paard ten goede komen.

Konform verschillende concrete voorbeelde die ik gegeven had: paardgerichte compensatie voor het rijpaardhouden.

Nog even mbt het streven van de mens. De mens heeft nooit het stréven gehad dieren bij huis te houden, te domesticeren. Het was alleen een makelijker invulling om aan vlees te komen dan er altijd maar achteraan te hollen.
Het stréven was simpel..... een volle maag.
Een neveneffect van paarden bij huis houden bleek een mobiliteitsvoordeel waardoor de buren overvallen konden worden. Meer buren en verder weg waardoor én de buit groter was én de kans op tegenmaatregelen kleiner. En zó is het pakweg 5500 jaar geleden op gang gekomen en die ruitercultuur strijkt pakweg 1000 bc in NW-europa neer om pakweg 500 ad zo vast wortel geschoten te hebben dat ze daardoor als zodanig niet meer bestaat.
Het nog nauwelijks paardgerichte rijpaardhouden komt onder een steeds zwaarder feodaal juk. Ronduit pervers is dat na het afwerpen van dit juk na de franse revolutie door de Napoleontische oorlogen het paard nó verder van diens natuur komt.
Na WO2 krijgt het paard in NL de laatste zet achteruit doordat de burgerij gaat paardrijden. Vanaf de jaren zestig in toneemde masssaalheid waardoor de spoeling aan kwaliteit en ruimte voor het paard steeds dunner wordt.

De ethiek van de 21ste eeuw helpt hopelijk de ruiterij meer paardgericht te worden; het stuk parasitaire evolutie van de laatste 15 eeuwen wat terug te draaien voor de nú levende paarden.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:16

Huertecilla schreef:
De mens heeft nooit het stréven gehad dieren bij huis te houden, te domesticeren. Het was alleen een makelijker invulling om aan vlees te komen dan er altijd maar achteraan te hollen.
Het stréven was simpel..... een volle maag.

Er zijn zelfs een paar dieren waar je het omgekeerde kan bij bedenken, honden, katten.. misschien zijn zij wel 'onuitgenodigd' bij ons komen wonen voor de volle maag Haha!

Het is wel zo dat het ene paard het andere niet is, de ene wil overal bij zijn en de andere wil liever dutten onder een boom. Maar het is toch gewoon een plezier om die andere wensen te herkennen en daar per paard een andere invulling voor te bedenken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:57

Rani007 schreef:
Laat ik een voorbeeld geven. Stel dat er een primaatsoort zou bestaan dat een orde hoger is dan de mens. Deze primaatsoort houdt mensen zoals wij paarden houden en willen zoveel mogelijk mensgericht met ons omgaan, dus kan de redenatie zijn om ons een leefomgeving aan te bieden die bijvoorbeeld gelijkstaat met het stenentijdperk of iets dergelijks. In ieder geval geen verstedelijking, stressvolle jobs, terug naar de natuur en vul maar in. Zouden wij daar blij mee zijn binnen het kader van onze intelligentie?

hét verschil is dat de mens zelf zijn huidige situatie bepaald heeft.
teruggezet worden in het stenentijdperk is voor de moderne mens niet 'natuurlijk'.

de huidige situatie van het paard is ook door de mens bepaald, niet door het paard.
daarom is terugkeren naar een meer oorspronkelijke situtie, door paardgericht te werken, voor het paard wél normaal.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:25

Waratje schreef:
Rani007 schreef:

Op dezelfde manier als met skateboardende honden, de één vindt kunstjes-met-mensen geweldig, een ander niet. Sommige paarden zijn volstrekt gelukkig als ze gewoon paard-in-de-wei mogen zijn, anderen kwijnen weg als ze geen mentale of fysieke uitdagingen krijgen.
Zo probeer ik ook met onze paarden om te gaan, ze een zo goed mogelijk leven bieden binnen de mogelijkheden die ik heb, rekening houdend met hun voor- en afkeuren. En dat houdt soms in dat we keuzes maken die niet altijd "natuurlijk" zijn voor een paard, maar wel het paard ten goede komen.

Sluit ik me bij aan.
Even ter vermelding: er staat hier een paard voor het raam te hinniken...
Wil naar binnen, het regent. Clown