Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:21

ikke schreef:
Fellor schreef:

Het ligt er vaak meer aan in welke directe omgeving je zit waar je je oordeel op baseert. je kan als je in belgie woont niet goed vergelijken met nederland want je weet niet goed hoe het er hier aan toe gaat en andersom. Als je echter de hoeveelheid websites e.d. over het onderwerp ziet uit belgie doet het niet onder voor nederland.

Oh?
Nou, ik kan vrij goed inschatten wat er op paardengbied populair is aan de andere kant van het slootje. Kwestie van zo af en toe eens een babbel hebben met gelijkgestemden in dat gebied. En nee, wat ze daar doen is evenmin heilig, maar het geeft je soms wel eens een verfrissende kijk op zaken......

Jij probeert overal een goed/slecht van te maken. Dit ging puur en alleen over hoeveel mensen aan nh doen in belgie en nederland. Mijn post ging erom dat daar ook heel veel websites en insturcteurs e.d. zijn dus dat het niet direct minder populair is daar. Niks goed/fout.

En dat continue andere mensen bestempelen als kortzichtig vind ik ook vrij respectloos. Je hebt geen idee hoe mensen zich oriënteren, waar ze lessen, of zelf naar het buitenland zijn geweest om dat te doen of lessen bij buitenlandse instructeurs enz.
Wat jij doet is niet op een normale manier informatie uitwisselen maar goed/slecht, beschuldigend, neerkijkend reageren op alles wat anders is dan bij jou. Die open blik zou ik zelf eens gaan toepassen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:35

Fellor schreef:
ikke schreef:
Oh?
Nou, ik kan vrij goed inschatten wat er op paardengbied populair is aan de andere kant van het slootje. Kwestie van zo af en toe eens een babbel hebben met gelijkgestemden in dat gebied. En nee, wat ze daar doen is evenmin heilig, maar het geeft je soms wel eens een verfrissende kijk op zaken......

Jij probeert overal een goed/slecht van te maken. Dit ging puur en alleen over hoeveel mensen aan nh doen in belgie en nederland. Mijn post ging erom dat daar ook heel veel websites en insturcteurs e.d. zijn dus dat het niet direct minder populair is daar. Niks goed/fout.

En dat continue andere mensen bestempelen als kortzichtig vind ik ook vrij respectloos. Je hebt geen idee hoe mensen zich oriënteren, waar ze lessen, of zelf naar het buitenland zijn geweest om dat te doen of lessen bij buitenlandse instructeurs enz.
Wat jij doet is niet op een normale manier informatie uitwisselen maar goed/slecht, beschuldigend, neerkijkend reageren op alles wat anders is dan bij jou. Die open blik zou ik zelf eens gaan toepassen.

Joh, dat is gewoon tussen de regels door te lezen.

Ik probeer op diverse manieren duidelijk te maken waar de openingen zijn en waar de valkuilen zijn. Dat het merendeel, om welke reden dan ook, niet op die openingen in wil gaan (omdat dat ze uit de comfortzone brengt?) dat kan ik niet helpen.
Je staat niet eerder open voor nieuwe ideeen dan wanneer je zelf het idee hebt dat je verder moet gaan kijken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:36

@ fellor,

Ik heb ook heel veel idee waar paarden eigenaren hun kennis vandaan halen.

99% van die mensen haalt hun kennis bij mensen die ook geen kennis hebben.
Iedereen kan wel zeggen dat ze een cursus hebben gedaan, orun, Deurne of noem maar wat.

Maar de echte paardenkennis zit bij mensen die zich er al jaren lang in verdiept hebben.
Veel eigen paarden op stal, weten hoe je een veulen moet opvoeden.
Weten hoe je een jong paard gaat beleren.
Geen commerciele belangen hebben in paarden opvoeden.
Gewoon door ervaring een paard in goede banen kunnen begeleiden.

En dat zijn niet de goeroes die op een manege rondlopen. :7

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:40

Ben wel benieuwd wat de mensen die eerder met de termen LB/RB I/E vinden van de door mij ingevulde chart :)

fransje23 schreef:
Even kijken of het ingevulde schema zo zichtbaar wordt :)

http://pdfcast.org/pdf/parelli-horsenalitiy-schema

Kan iemand hier uit afleiden hoe mijn paard over het algemeen reageert? Ik welk hokje zou ze passen?

Ariebren

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:46

Mijn paarden passen allemaal in hokjes:

Jong hokje, moet nog veel leren, heerlijk die veulentjes.

Ben wat ouder hokje, heb al veel geleerd, maar soms lekker puberen.

Ouder hokje, paard doet normaal. We gaan wedstrijden winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:49

ikke schreef:

Ik probeer op diverse manieren duidelijk te maken waar de openingen zijn en waar de valkuilen zijn. Dat het merendeel, om welke reden dan ook, niet op die openingen in wil gaan (omdat dat ze uit de comfortzone brengt?) dat kan ik niet helpen.
Je staat niet eerder open voor nieuwe ideeen dan wanneer je zelf het idee hebt dat je verder moet gaan kijken.

En wederom, andere mensen willen dus niet verder kijken? Het heeft niks met uit comfortzone te maken hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:50

Arie, wat jij als dominantie beschrijft is leiderschap (om het even in de cliche-termen te houden). Dominante paarden (en mensen) gaan voorbij aan wat andere vinden en willen en doen gewoon hun eigen zin. Natuurlijk kun je daar wel in sturen met je opvoeding, maar dat zijn dus dieren die gaan waar ze willen en het vanzelfsprekend vinden dat ieder ander zorgt uit de weg te zijn. Soms zijn dominante paarden ook leiders, maar het is geen vaste combinatie. Zie ook de reactie van Fransje23 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:52

Ariebren schreef:
@ fellor,

Ik heb ook heel veel idee waar paarden eigenaren hun kennis vandaan halen.

99% van die mensen haalt hun kennis bij mensen die ook geen kennis hebben.
Iedereen kan wel zeggen dat ze een cursus hebben gedaan, orun, Deurne of noem maar wat.

Maar de echte paardenkennis zit bij mensen die zich er al jaren lang in verdiept hebben.
Veel eigen paarden op stal, weten hoe je een veulen moet opvoeden.
Weten hoe je een jong paard gaat beleren.
Geen commerciele belangen hebben in paarden opvoeden.
Gewoon door ervaring een paard in goede banen kunnen begeleiden.

En dat zijn niet de goeroes die op een manege rondlopen. :7

En als jij het commercieel zou kunnen doen zou je dat niet doen? En bij het beginnen met al die paarden is het niet handig om hier en daar vast wat kennis op te doen, te leren hoe een paard (letterlijk, dus niet methodes e.d.) in elkaar zit enz?

Ik ben het met je eens dat veruit de meeste mensen een plaat voor hun kop hebben en zelf het moeilijkste paard van de wereld hebben en dat bij hun toch niks werkt, maar het is makkelijker meningen uitwisselen als je daar enit bij voorbaat vanuit gaat. Evenals dat het wel fijn is om uit te gaan van de beste intentie bij mensen ipv kortzichtigheid, onderontwikkeldheid enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:07

Fellor schreef:
ikke schreef:

En wederom, andere mensen willen dus niet verder kijken? Het heeft niks met uit comfortzone te maken hoor.

Nee, veel mensen zijn er nog niet aan toe om horizontaal te gaan denken zonder zich druk te maken over grenzen, randen of houvast. Slechts een enkeling die daar wel is aangeland, neemt de moeite om hier een reactie neer te zetten. De rest klikt weg: laat maar, dat station zijn we gepasseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:38

Ik snap niet zo goed wat je met die reactie bedoeld? Vind je het jammer dat veel mensen die iets nuttigs te melden hebben niet reageren of vind je dat iedereen die hier wel reageert nog een methode nodig heeft?

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:30

fransje23 schreef:
Ben wel benieuwd wat de mensen die eerder met de termen LB/RB I/E vinden van de door mij ingevulde chart :)

fransje23 schreef:
Even kijken of het ingevulde schema zo zichtbaar wordt :)

http://pdfcast.org/pdf/parelli-horsenalitiy-schema

Kan iemand hier uit afleiden hoe mijn paard over het algemeen reageert? Ik welk hokje zou ze passen?

Het is wel lastig schatten aangezien alles aangekruist is, aangezien er meer vakjes op extreem staan aan de Rb-ex kan zou ik zeggen Rb-Ex maar eerder zou ik zeggen -al over the place-

Die van mijn ziet er zo uit.
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:35

[***] schreef:
Wat doen paarden dan die zowel angstig als dominant zijn?

Ik denk dat op zo'n moment angst overmeesterd. Een van mijn paarden dendert ook over alles en iedereen heen op het moment dat hij denkt dat hij moet vluchten. Maar dan is vluchten dus zijn eerste prioriteit op dat moment.
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ive-horse/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 23:32

Zal de extremen wel even weergeven dat is makkelijker :)

LB E

Slim
Neiging to bijten/slaan (gaat vooral om andere paarden, mensen niet)

RB E

hyper alert
hoofd hoog
tegendraads
verslaafd aan snelheid
(tendency to bolt/rear kan weg is niet meer dan gemiddeld)

LB I

intelligent
Gaat discussie aan
gericht op voedsel
snel verveeld

RB I
neiging tot trappen (bij angst)

Left Brain
dominant
nieuwsgierig
zelfverzekerd

Right brain
verdedigend
reageert snel
gevoelig

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 23:35

ikke schreef:

Misschien zien mensen die openingen gewoon niet en moet je het op een andere manier proberen te omschrijven? :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:42

Wil je nou graag dat we je paard in een hokje plaatsen :+ ?

Even serieus :D , ik denk dat je beter kan bekijken wanneer (in welke situatie) je paard op een bepaalde manier reageert. Dan kan je ook bedenken hoe je voor die specifieke situatie een strategie kan bedenken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 23:52

Nee, ik wil alleen duidelijk maken dat hokjes dus feitelijk niet bestaan. Je hebt altijd eigenschappen van alle kanten. Sommige exemplaren zijn heel uitgesproken maar het grootste gedeelte zweeft meer in de middenmoot. Idem bij dit soort dingen bij mensen. Ik zie die hokjes dus ook niet als een verrijking maar als belemmering om andere facetten te ontdekken of belichten.

Maar de meeste van mijn punten is ze vrijwel altijd, wat dat betreft is ze erg stabiel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:54

fransje23 schreef:
ikke schreef:

Misschien zien mensen die openingen gewoon niet en moet je het op een andere manier proberen te omschrijven? :)

Andere manieren van omschrijven gaat het "probleem" niet oplossen. Verder kijken doe je pas als je de indruk hebt dat je alles hebt geleerd of dat je niet verder komt. Als er genoeg uitdagingen zijn in je manier van trainen en omgang van en met paarden, als je het gevoel hebt dat je nog niet bent uitgeleerd, waarom zou je verder kijken?

Een van de dingen binnen coaching is dat de coachee zelf aan dient te geven waar hij aan wil werken en waar hij naartoe wil. Dan pas ga je resultaten krijgen. Op iemand in blijven praten en je mening opdringen, of alleen maar lopen te roepen dat je zelf een bepaald station allang bent gepasseerd of dat een ander verkeerd bezig is, gaat geen resultaten opleveren, is alleen zonde van je energie. Iedereen heeft zijn eigen tempo, mag zijn eigen weg bepalen, mag zeggen waar hij heen wil. En die keuze dien je te respecteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:14

fransje23 schreef:
ikke schreef:

Wellicht. Ik heb het al op diverse manieren geprobeerd, maar blijkbaar zat de juiste manier er voor sommigen nog niet tussen.
Ik heb overigens ook niet de illusie dat het wereldschokkende veranderingen teweeg brengt, maar als ergens iets blijft hangen dat iemand over enige tijd alsnog triggerd, is het voor mij ook al goed.

Cassidy: Ik kijk verder omdat ik verder wil kijken. Er is altijd weer iets nieuws achter elke bocht en over elke heuvel. Ik ben niet tevreden met goed genoeg. Goed genoeg geeft nooit antwoord op de vraag: waarom? Ik wil dat antwoord wel; altijd....... ik wil weten en mijn beslissing over wel of niet baseren op aangetoonde feiten, niet op mooie verhalen en wollige praat.

Jessix schreef:
[***] schreef:
Wat doen paarden dan die zowel angstig als dominant zijn?

Ik denk dat op zo'n moment angst overmeesterd. Een van mijn paarden dendert ook over alles en iedereen heen op het moment dat hij denkt dat hij moet vluchten. Maar dan is vluchten dus zijn eerste prioriteit op dat moment.
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ive-horse/

Dit is geen angst die dominantie overheerst; dit is botte onopgevoedheid; waarbij het paard, indien in mijn directe bereik, een serieus risico zou lopen op een ondubbelzinnige linkse direkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 00:17

Cassidy schreef:
Andere manieren van omschrijven gaat het "probleem" niet oplossen. Verder kijken doe je pas als je de indruk hebt dat je alles hebt geleerd of dat je niet verder komt. Als er genoeg uitdagingen zijn in je manier van trainen en omgang van en met paarden, als je het gevoel hebt dat je nog niet bent uitgeleerd, waarom zou je verder kijken?

Ik kijk eigenlijk continu om mij heen, en dus verder. Kan zijn omdat ik mij niet heb vastgebeten in een methode of manier van trainen maar mijn eigen mix maak. Uitgeleerd ben je uiteindelijk sowieso nooit. zeker niet bij een interactie met levende wezens. Vraag mij dus ook regelmatig af is dit het optimale of kan het nog beter?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 07:33

Eigen mix maken kan pas als je genoeg kennis hebt opgedaan. Eigen mix maken van verschillende dingen om je heen kan soms averechts werken. Oneindig varieren kan uiteindelijk ook niet want we hebben allemaal met hetzelfde wezen "paard" te maken, en die zit nu eenmaal in elkaar zoals hij in elkaar zit. Met wat variaties die het interessant kunnen maken, maar een paard is een paard en geen olifant.

Ik blijf me verbazen over het onvermogen van sommigen hier om zich in anderen in te leven. Mensen die voor het gemak vergeten dat ze zelf ook een ontwikkelingsproces hebben doorgemaakt, die ook hebben moeten leren lopen voordat ze konden rennen. Daar komt dan ook nog bij dat niet iedereen hetzelfde einddoel en dezelfde ambities heeft. Als je blij bent dat je kunt lopen, en niet aan rennen wilt denken, dan is dat toch je eigen keuze? En zelfs als je wilt rennen, en nog in de fase van lopen zit, dan moet je dat toch mogen leren? In je eigen tempo. En zonder dat er iemand schamper van boven op je neerkijkt en roept dat je geen ambities hebt, verkeerd bezig bent en het allemaal niet hebt begrepen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 07:48

Maar zou men eerst niet naar het paard kijken en dan pas naar 1 of andere methode. Want nu kijk en leer je naar Parelli, je maakt een hokje en dan pas ga je naar dat paard en schuif je het hokje over je paard. Met hier en daar enkele aanpassingen of uitwegen, want het is en blijft een individueel paard.
Alles wat je doet met het paard komt dus uit de vergaarbak van Parelli. Dat stimuleert het eigen denken absoluut niet. Eigenlijk zou iedereen eens de kans moeten krijgen die ik gekregen heb. Een jonge onervaren meid vers van de manege zo een hoop jonge paarden ingegooid wordt. En kijken, kijken, kijken, leren, leren, leren. Niet van boeken, niet van DVD's, niet van mensen, maar van paarden. En dat is een stap die vele mensen overslaan. Als je kijkt naar paarden en je staat open om van hen te leren, dan heb je helemaal niemand zoals Parelli nodig, daar ben ik echt van overtuigd. En dat is toch fantastisch? Dat je zelf je weg zoekt en geen voorgekauwde weg door Parelli.

Cassidy, een paar tientallen pagina's geleden spoorde jij me aan om verder dan de rand van mijn bord te kijken. Nu zeg je dat als je het gevoel hebt dat je nog niet uitgeleerd bent, dat het dan geen nut heeft om verder te kijken. Ik begrijp dit niet zo goed?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 08:17

ikke schreef:
Nee, veel mensen zijn er nog niet aan toe om horizontaal te gaan denken zonder zich druk te maken over grenzen, randen of houvast. Slechts een enkeling die daar wel is aangeland, neemt de moeite om hier een reactie neer te zetten. De rest klikt weg: laat maar, dat station zijn we gepasseerd.

Misschien zijn er ook mensen die hun mening al helder hebben uitgelegd, maar het niet nodig vinden om die mening bladzijde na bladzijde te verdedigen, noch om te bewijzen dat andere meningen niet deugen? :D :D

Maar allé... een ding over hokjes. Nederlanders zijn gek op hokjes. Geef maar toe. Speciaal onderwijs rijst de pan uit in Nederland en ieder kind dat niet in een hokje past, gaat naar speciaal onderwijs. Zo ook mijn kinderen.
Maar in dat speciaal onderwijs hoorden ze niet thuis en ik kreeg dan ook veelvuldig te horen dat het niet goed ging komen. Eentje zou in de goot belanden en de ander hooguit op een sociale werkplaats kunnen werken.
Na emigratie zijn ze weer in het normale onderwijs beland (zweden doet niet aan hokjes) en dit jaar studeren ze af aan de universiteit,. Eentje in Manchester en eentje in Wales.
Ze hadden verdraaid veel kwaliteit, maar in NL was met zo bezig met het plaatsen in hokjes dat ze niet voorbij de regeltjes konden kijken en zagen wat er nog meer in zat.

Hetzelfde geldt met het paarden in hokjes plaatsen en met het strak afbakenen van een methode: het doorlopend binnen die grenzen blijven(in het hokje van die methode dus). Je wordt blind voor de andere mogelijkheden die er zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:29

Gini schreef:
Eigenlijk zou iedereen eens de kans moeten krijgen die ik gekregen heb. Een jonge onervaren meid vers van de manege zo een hoop jonge paarden ingegooid wordt. En kijken, kijken, kijken, leren, leren, leren. Niet van boeken, niet van DVD's, niet van mensen, maar van paarden. En dat is een stap die vele mensen overslaan. Als je kijkt naar paarden en je staat open om van hen te leren, dan heb je helemaal niemand zoals Parelli nodig, daar ben ik echt van overtuigd. En dat is toch fantastisch? Dat je zelf je weg zoekt en geen voorgekauwde weg door Parelli.

Helemaal eens, woorden van gelijke strekking heb ik ook al eens laten vallen. Maar dat kost tijd en geduld en dat is wat de meesten niet kunnen opbrengen :n .

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:46

Uh parelli wilt juist dat je van paarden leert, ik kom ook van de manege af en ben juist door parelli van paarden gaan leren.
Maar dat had net zo goed van een andere methode kunnen zijn, parelli past bij mijn omdat het een stappen plan is meer niet
En als je de horsenality's ziet als hokjes verdeling heb je niet veel van het principe gesnapt, want dat is juist wat het niet is en zeker niet waar het voor bedoelt is.
Dankzij dat heb ik een paard die compleet mentaal kapot getraind weer zijn eigen denk vermogen kunnen terug geven :D waardoor het fysieke vanzelf ook weer beter werd.
Hij was het beide kwijt en kan ik alleen maar dankbaar zijn dat parelli de horsenality's in kaart heeft gebracht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 09:59

Als je op de voorgekauwde Parelli manier naar paarden kijkt mis je een hoop. :j