[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:26

Wiehh vandaag weer zonder zadel en hoofdstel gereden... ben helemaal happy met mn paardje... ze had 2 weken stil gestaan ivm al die vorst enzo... dus gisteren er voor het eerst weer opgeklommen, zo zonder zadel en hoofdstel, iedereen op stal verklaarde me voor gek, maja die doen dat ook nooit.
Vandaag weer, ging super, ook lekker ff gesprongen.
Trouwens, had gisteren nog een hele discussie met een man odnerweg (was ff de langs de weg aant uitstappen). Hij vond het maar gevaarlijk zo zonder bit blabla... Ik zat echt tot 100 te tellen,waar bemoeit ie zich mee... Royal was super rustig, er was niets waaruit bleek dat het gevaarlijk was oid... En wat dan nog, een paard met een bit in zn mond kan ook stuurloos worden toch?!
hebben jullie wel eens onderweg zoiets gehad? Was echt verbaasd, waar bemoeit ie zihc in godsnaam mee, hij kon toch zo wel zien dat ik geen gevaar op de weg was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:34

Geweldig Royaltjuh!

Wat het bitloos rijden betreft: ik kom vrijwel altijd wandelaars tegen onderweg en maak dikwijls een kort praatje met voorbijgangers, maar ik heb nog nooit opmerkingen of vragen gehad over het bitloze hoofdstel (of de hoefschoenen).

Ik wil je nog iets meegeven:
Het "commentaar" en het "bemoeien" van deze man, is zoals jij het ervaren hebt. En dàt leidde wellicht tot een discussie.
Als jij helemaal in je nopjes bent met het bitloos rijden, dan hoef je helemaal niet geïrriteerd te raken over wat andere mensen daarvan zeggen. Dan ben je toch trots?! Draag dàt dan uit voortaan als je op pad gaat . Echt, daar bereik je veel meer mee.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:52

Haha ja heb je gelijk in! Op dat moment was ik ook echt in 2strijd, aan de ene kant vond ik het niet leuk dat hij zich met mijn manier van rijden bemoeide (doet ie toch ook niet bij mensen die er een slof aan knopen?) en aan de andere kant vond ik het ook wel leuk dat juist HIJ dat moest zien, wie weet zet het hem aan het denken.

Trouwens, rij jij met hoefschoenen? Lijkt mij ook wel een oplossing, alleen weet ik er zo weinig vanaf. Wat zijn jou ervaringen? Groeit je paard er snel uit, of valt dat mee? En kan je die dingen op maat laten maken of heb je er maten in oid?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:09

Zorg voortaan gewoon voor een big op je gezicht. Laat de mensen maar verwonderd en hoofdschuddend achter. Dan heb je meer kans dat er iets positiefs blijft hangen dan wanneer je in de verdediging bent geschoten.

Ja, wij rijden met hoefschoenen. Sinds begin november. Ik ben er hartstikke blij mee, en Jovarna ook, want zo kunnen we tenminste lekker op pad! En ondertussen vindt gewoon het hoefmechanisme plaats, zodat haar hoeven alleen maar sterker kunnen worden.

Of ze er snel uit groeien, dat ligt eraan of je paard bijv. net van de ijzers is gehaald en de hoeven moeten gaan herstellen; dan kàn het zijn dat de nu bijv. erg brede hoeven in zo'n jaar tijd smaller gaan worden. Kàn, hoeft niet.
Ook de voorhoeven van Jovarna zullen misschien wat smaller gaan worden, maar vast niet extreem. En wanneer haar hoeven echt van vorm veranderen, dan neem ik aan dat ze dan inmiddels ook zo sterk en hard zijn, dat we de schoenen niet meer nodig hebben.

Verder moeten de hoeven regelmatig bijgehouden worden (doe jij aan natuurlijk bekappen?), zodat ze inderdaad in de schoenen blijven passen. En dan kunnen de schoenen in principe jaaaaren mee.

Je kunt de schoenen op maat laten maken bij of via de firma Smit.
Kijk maar eens op de pagina "Hoeven" op mijn website (zie onderschrift), voorzien van ervaringen en foto's! En als je meer wilt weten, vraag je maar!

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:17

Nee 'k doe niet aan natuurlijk bekappen. Maja, nadeelis ook dat het mn eigen paard niet is, dus dat ik niet (helemaal) kan doen en laten wat ik zelf wil... Vind het allang leuk dat ze er open voor staan dat ik aan NH doe! Terwijl ze er zelf totaal niets mee hebben, zelfs niet na 3 jaar dat ik het bij hun op stal doe... Ja, ze vinden het leuk/'knap' hoe ik dat doe, maar verder niet dat ze het zelf willen proberen.
En idd, zal eens lezen over de hoefschoenen op de pagina, ben wel benieuwd.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:54

Anya schreef:
Ter illustratie de enige veulenfoto die ik heb van Lanna (gekregen). Ik vind het zo'n trieste foto. Zo'n jong paardje helemaal alleen.

Afbeelding

Zeer zeker triest als een veulen alleen staat. Ik moet zeggen, hier zie ik dit dus niet. Vanaf april staan hier een paar weien vol met allerlei veulens, een mooi gezicht.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:39

Royaltjuh schreef:
Trouwens, rij jij met hoefschoenen? Lijkt mij ook wel een oplossing, alleen weet ik er zo weinig vanaf. Wat zijn jou ervaringen? Groeit je paard er snel uit, of valt dat mee? En kan je die dingen op maat laten maken of heb je er maten in oid?

Ik hbe sinds kort ook hoefschoenen van het merk easyboots. Tot nu toe bevallen ze prima! Giel liep er zo op weg. Zelf rijd ik regelmatig over de weg en zijn hoeven sleten hierdoor behoorlijk, vandaar de schoenen
Ik heb ook jaren een paard verzorgd waar ik zo op een touwhalster mee naar buiten kon en waarmee ik altijd op een touwhalster reed. De eigenaren vonden het allemaal maar best, maar verder vonden ze het niet echt boeiend.

Veel commentaar heb ik nooit gehad op dat ik met een halster reed, zeker geen negatief commentaar! Naar die schoenen kijken mensen wel raar

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:42

Ik krijg eigenlijk nooit commentaar als ik met alleen halster rijd. Maar in Twente doen ze niet zo moeilijk.

John normaal staan veulens gewoon met een groep en hun mama's in de wei. Maar Lan kreeg iedere paar uur de fles. Vandaar dat ze alleen staat.

Ze heeft alleen in die periode niet leren spelen met andere veulens/paarden. Dat heeft ze dus later moeten leren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:30

Sneu eigenlijk als een paard altijd helemaal alleen staat he?
Gisteren heeft Walter ook weer de hele dag alleen in zijn stalletje gestaan. Eergisteren gelukkig wel de hele dag op het land met zijn vriendinnetje
Nu maar hopen dat de stalhouder ze vandaag wel buiten zet, ondanks dat het koud is.

Gisterenavond was ik zo verschrikkelijk moe, en vanmorgen kon ik niet uit bed komen. Zou het het weer zijn?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:43

Er heerst ook pfeifer in deze regio Wendy. Ik heb al van verschillenden gehoord dat ze pfeifer hadden. Dus even in de gaten houden. Sterkte!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:44

Wendy schreef:
Sneu eigenlijk als een paard altijd helemaal alleen staat he?
Gisteren heeft Walter ook weer de hele dag alleen in zijn stalletje gestaan. Eergisteren gelukkig wel de hele dag op het land met zijn vriendinnetje
Nu maar hopen dat de stalhouder ze vandaag wel buiten zet, ondanks dat het koud is.

Gisterenavond was ik zo verschrikkelijk moe, en vanmorgen kon ik niet uit bed komen. Zou het het weer zijn?

Wendy, je zorgen (en wellicht boosheid? e.d., omdat Walter zoveel op stal staat) kunnen je ook erg moe maken.
En het ontbreken van de zon, daar ben ik zelf gevoelig voor.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:51

Daar zeg je me wat jovarna... ik denk dat ik komend weekend eens bij mijn moeder onder de zonnebank kruip... daar kan ik soms enorm van opknappen

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:40

evitatinkle schreef:
Ik ga vrijdag avond trouwens naar een open avond van paardenbegrijpen.nl in arnhem. Zijn er nog meer mensen die er gaan??

nou??

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:41

eh.. nee ik niet, ik heb zaterdag al een clinic centered riding

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:42

nee, Arnhem is voor mij veel te ver weg....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:46

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:47

Ik vind Arnhem ook te ver voor een avondje op en neer.

Zondag ga ik wel naar de clinic van huppeldepup Rodriqez uit Portugal (klassieke dressuur).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:50

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:51

rustig maar Ara, adem in, adem uit, tel tot 100, knip een bonzi boompje

ik ga gewoon thuis Parelli dvd's kijken, boekjes bestuderen en mijn nieuwe boekje van Stephany Burns uit lezen.

Iemand in Amerika van wie ik iets gekocht heb op Ebay, stuurt een hele zooi savvy magazines mee en dvd's, hartstikke leuk, ze is helemaal enthousiast dat er in een landje als Nederland belangstelling is voor PNH!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:57

Ik heb even een reactie geplaatst.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:59

1 bonzaiboompje????
daar heb ik niet genoeg aan hoor!!

*duinen zijn alweer kaal hier*

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:00

ik ook, maak me niet zo druk om dat soort dingen. Kan ik wel bezig blijven. Ben ook blij dat ik daarom van de pensionstalling af ben, wordt ik niet meer iedere dag geconfronteerd met mensen die denken dat paard en fiets hetzelfde apparaat is.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:03

@ara misschien kan je beter gaan solliciteren op een bonzai boomkjes kwekerij......

ik ga er niet reageren, heb al diverse pogingen gedaan, maar steeds weer op de de terug-knop gedrukt.....

als ik naar een natural pensionstalling wil waar ze ook nog dezelfde goeroe volgen als ik, moet ik zelf ook verhuizen.... ik ken er een paar, de dichtsbijzijnde is in Lunteren....... bij ons zien ze paarden meer als een motor, bij koud weer laat je ze lekker binnen staan onder een dekje en doe je er vooral niets mee....... als het beter weer wordt, komen ze weer eens kijken

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:38

Ik kan ook niet... ik heb al een afspraak staan. Een andere keer lijkt me wel leuk, arnhem is niet zo heel ver weg !

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:41

Ik heb net weer even met het trailerladen geoefent met Wit en Orlanda. Ze lopen er weer braaf op. Zolang er brokjes zijn, willen ze best. Vooral Orlanda. Ze loopt er uit zichzelf op, en op het commando terug, komt ze netje van de trailer af (en dat terwijl er nog wel brokjes staan!) het is echt een schat. heerlijk een paard dat ze snel leert. Wit daarin tegen gaat de trailer rustig op, eet een paar brokjes, en gaat er dan weer af. Hij blijft niet echt staan, maar dat komt nog wel. Op deze manier kan ik heb in ieder geval wel laden zonder stress, dat is nu het belangrijkste. Het lekker stil blijven staan zodat ik heb alleen kan laden, dat komt nog wel.....