Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 16:52

Ik ben het eens dat dominant te vaak gebruikt wordt :j Ieder paard die even peostig iets doet wat niet de bedoeling is, krijgt het label dominant. Zie het paard uit het filmpje in de opening.

Nu vind ik zelfverzekerd de lading van dominant niet dekken. Mijn merrie is erg bazig, vooral tegen andere paarden, en ik noem die dus dominant. Daarbij is ze inderdaad redelijk zelfverzekerd. Als alle paarden schrikken en gaan rennen is zij de eerste die stopt om te kijken wat er feitelijk aan de hand is. Ondanks haar onaardige gedrag zijn er ook paarden die op haar vertrouwen en jonge paarden volgen haar ook graag. Ik wil met rijden weleens expres voltes maken om te kijken hoe het volgende paard reageert. Die maken dan heel vaak ook precies die voltes zonder dat de ruiter daar, in ieder geval bewust, aanwijzingen voor geeft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:00

@sanne ik vind het juist heel eenvoudig.

Je hebt aan de ene kant van de schaal dominant en aan de andere kant angstig... daar zit uiteraard alles tussen in.
En op de andere as heb je introvert en extravert met alles ertussen in.

Wat volgens mij het goede is van horsenalities ( wat een naam ... hoe verzinnen ze het ) is dat mensen een extravert angstig paard wel herkennen.
Maar introverte angstige paarden worden door veel mensen slecht herkend.

@ikke ik heb 20 jaar geleden kennis gemaakt met NH, toen wat clinics gedaan,en er weer vanaf gestapt... want ht is gewoon GBV. Maar nu twintig jaar later zie ik dat die methodes zich doorontwikkeld hebben. Nog steeds GBV maar wel met heel veel aandacht voor de emoties en gedachten van een paard, en niet alleen aandacht voor het fysiek van het dier.

Jouw argumenten over volgelingen kan ik het gewoon niet mee eens zijn. Ja er zijn mensen die echt weinig met paarden kunnen en met Parelli denken dat ze het nu wel kunnen. Maar dat heb je met elke methode. Een willekeurige dressuurwedstrijd is toch ook om te huilen ( inrijd terrein ) , daar trekken wannabe Anky's hun paard in elkaar.
Elke methodiek krijgt vreselijke navolging. Maar of die mensen dat nu met Parelli of LDR of ik doe het zoals mijn opa ook deed aanpakken/ Het is allemaal even erg.

Waarom ik sinds een maandje Parelli doe? Ik wil graag leren haar zonder hoofdstel ( en misschien zelfs zonder zadel te rijden ) , Parelli heeft daar een heel fijn programma voor, dat je in kleine stapjes daar brengt. Kan ik dat ook zelf.... vast wel.. maar dit is makkelijker en voor mij leuker.
en als tweede : ik wil bewust meer aandacht schenken aan de emoties van mijn paarden. Met drukke baan en gezin werd het het laatste jaar meer .. uit de wei trekken.. uurtje werken en hup de wei weer op.. daar hadden we allemaal geen lol meer in.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:07

Ik bedoelde eigenlijk veel termen die regulier gebruikt worden, zoals dominant, heet, knettergek, dat soort termen :D

Ik vind de indeling RB/LB introvert/extrovert ontzettend nuttig en heel bruikbaar. Als je de termen kent, weet je gelijk wat iemand bedoeld :j

@MariekeB: ben het volledig met je eens. Ik, persoonlijk, heb die diepgang op het mentale en emotionele vlak nog nergens anders gevonden.
Iedereen houdt zich toch vooral bezig met het fysieke aspect. Ook super boeiend en belangrijk, maar dat stukje is overal te vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:18

Ik zie dominant en angstig niet als 2 uitersten van dezelfde schaal, er zijn paarden die zowel angstig als dominant zijn en ja, dat is een erg onhandige combinatie. Dus ik vind dat gewoon vreemd om in een schema als "tegenpolen" tegen te komen.

Waarom wil je perse zonder hoofdstel (en zadel) rijden? Op zich kan ik met mijn oude merrie ook wel zonder hoofdstel rijden, is niet zo'n groot probleem alleen kun je dan de nuances wat minder goed plaatsen (gebruik dan wel eventueel een halsring/touw). Zonder zadel vindt zij niet prettig, dus dat doe ik niet meer.
Meer aandacht schenken aan de emoties van je paard is iets wat je doet of niet doet en daar kun je een programma bij gebruiken of niet. Ik zie daar niet zozeer een reden om een programma voor te gebruiken, het is meer je eigen mindset die je aanpast. GBV biedt ook heel veel mogelijkheden om aandacht te hebben voor de beleving van je paard, erger nog, zonder die aandacht mist wat mij betreft de "G" van dat systeem ;)

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:38

Wat doen paarden dan die zowel angstig als dominant zijn?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:44

Als je in de weg staat over je heen denderen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:47

Maar omdat ze schrikken dan? Of hoe bedoel je dat?
Want dan is het niet angstig en dominant, dan is het gewoon blinde paniek.. Geeft hetzelfde effect en is niet handig (en ik zou daar ook op ingrijpen natuurlijk), maar het is anders dan een dominant paard die besluit dat je in de weg staat.. In mijn ogen dan ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:57

Hoeft geen blinde paniek te zijn, maar een niet van belang achten van dat mensje dat daar staat. Angst levert niet altijd blinde paniek op, vaak kunnen ze best een keuze maken en als een paard echt dominant is dan gaat het er vanuit dat iedereen (dus ook de "baas") voor hem opzij gaat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:01

Wat is precies de eigenschap van dominantie ?

Vind dominant een heel moeilijk begrip.
In de mensen wereld ken ik het wel.
Maar dominant in de paarden wereld ??

Wat zijn de eigenschappen van een dominant paard ??

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:17

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:19

Laatst bijgewerkt door MaritB op 05-02-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:22

Maritje1991 schreef:
Is dat voor 1 paard?

:j

:')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:25

Interessant geval :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:30

Ik kan de jouwe niet zien,komt vast omdat we geen FB-vrienden zijn :)

Ik heb het redelijk snel ingevuld en niet teveel gewikt en gewogen. Denk dat eerste ingeving het beste is. Kan na 9 jaar ook redelijk lezen en schrijven met haar (en viceversa) maar het is geen ongecompliceerd type.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:10

Ik maak eigenlijk nooit meer echt zo'n chart, het zit ondertussen gewoon in m'n hoofd als tool, maar toen ik dat nog wel eens deed, vond ik het handig om er meerdere te maken voor verschillende omstandigheden :j
Het kan zijn dat je paard zich in verschillende omstandigheden verschillend gedraagt, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij binnen dezelfde omstandigheid constant veranderd. Vaak zie je dat als het aangeboren gedrag niet overeen komt met het aangeleerde gedrag. Bijv. een van nature LB-ex paard, die voor z'n speelsheid enorm veel straf heeft gekregen. Dan zie je zo'n paard bijv. afwisselend speels en RB-i worden. Dat is snel switchen :j

Een dominant persoon is iemand met een overheersende mening, iemand die graag wil doen wat hij zelf van plan is en niet wat anderen graag willen.
Ik kan dat wel op paarden betrekken :+

Het woord dominantie wordt ook in de ethologie gebruikt, als in: dominantieverhoudingen tussen paarden. Dan gaat het om welk paard het eerste recht heeft om te paren bijv. Dat maakt het verwarrend, denk ik.
Ik gebruik het woord dus meer als persoonskenmerk, als in: een overheersend/dominant persoon

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:16

Ariebren schreef:
Wat is precies de eigenschap van dominantie ?

Vind dominant een heel moeilijk begrip.
In de mensen wereld ken ik het wel.
Maar dominant in de paarden wereld ??

Wat zijn de eigenschappen van een dominant paard ??

Het begrip is voor de paarden- en mensenwereld gelijk. Het probleem zit 'm in het feit dat het etiketje te pas en te onpas op een paard wordt geplakt.

Het gros van de paarden die "dominant" worden genoemd, hebben gewoon een stuk opvoeding gemist en/of een baas die het paard niet op het juiste niveau aanspreekt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:23

Ben het helemaal eens :j
ik kom ongeveer twintig keer vaker een paard tegen die dominant genoemd wordt, maar eigenlijk angstig is, dan daadwerkelijk een paard die ik dominant zou noemen. Het merendeel van die paarden die ik eventueel dominant zou noemen, heeft zo'n slechte opvoeding gehad, dat ik er eigenlijk ook geen uitspraak over durf te doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:39

Zoals ik het zie wat dominantie is.

Een dominant persoon is een goede leider en zal nooit zijn mensen in gevaar brengen.
Hij zal voor zijn mensen zorgen zonder zelf nadrukkelijk aanwezig te zijn.
Zijn aanwezigheid is al voldoende om de groep in orde en rust te sturen en te leiden.
Dus de houding herken je.

Maar de paarden die wij dominant noemen zijn paarden die geen opvoeding en gedrag geleerd hebben door de mens.

Een dominant paard in de kudde, zorgt voor zijn kudde en meestal zie je geeneens de signalen die dat paard afgeeft om de boel bij elkaar te houden.

Zo'n dominant paard staat geeneens voorop bij het drinken of voeren.
Zij komt alleen aanlopen en draait wat met de oortjes, zoef de rest is weg.

Maar tegenwoordig is een paard dominant als die zijn eigenaar ondersteboven loopt. :7

Gebrek aan opvoeding noem ik dat.

En daar spelen al die goeroes op in.
De eigenaar moet opgevoed worden om met een groot dier om te gaan.
En wat dacht je van Ceasar met die hondjes op Discovery ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:46

ikke schreef:
NH is op sterven na dood, al proberen de volgelingen je iets anders te laten geloven.

:') Iemand komt al een tijdje de deur niet meer uit :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:48

Dominante personen of honden of paarden bestaan eigenlijk niet, omdat dominantie geen eigenschap is maar een plaats in een wisselwerking bij verhoudingen.

Het wordt wel als zodanig gebruikt, maar eigenlijk bestaat dominantie als eigenscha niet eens.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:48

Ik moet eerlijk zeggen dat NH in België lang niet zo populair is.
Voed gewoon je paard op en doe niet speciaal, dat is zo een beetje de mentaliteit. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:50

Gini schreef:
Voed gewoon je paard op en doe niet speciaal, dat is zo een beetje de mentaliteit. :D

Het ligt er vaak meer aan in welke directe omgeving je zit waar je je oordeel op baseert. je kan als je in belgie woont niet goed vergelijken met nederland want je weet niet goed hoe het er hier aan toe gaat en andersom. Als je echter de hoeveelheid websites e.d. over het onderwerp ziet uit belgie doet het niet onder voor nederland.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:57

Fellor schreef:
Gini schreef:

Het ligt er vaak meer aan in welke directe omgeving je zit waar je je oordeel op baseert. je kan als je in belgie woont niet goed vergelijken met nederland want je weet niet goed hoe het er hier aan toe gaat en andersom. Als je echter de hoeveelheid websites e.d. over het onderwerp ziet uit belgie doet het niet onder voor nederland.

Oh?
Nou, ik kan vrij goed inschatten wat er op paardengbied populair is aan de andere kant van het slootje. Kwestie van zo af en toe eens een babbel hebben met gelijkgestemden in dat gebied. En nee, wat ze daar doen is evenmin heilig, maar het geeft je soms wel eens een verfrissende kijk op zaken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 20:12

Ariebren schreef:
Maar de paarden die wij dominant noemen zijn paarden die geen opvoeding en gedrag geleerd hebben door de mens.

Dat zijn dus geen dominante paarden.

En dominatie is uiteraard ook afhankelijk van de omgeving.
Net als bij mensen. In een gezelschap van ceo's ben ik een stuk minder dominant dan in het gezelschap van mijn medewerkers...
Bij vriendinnen minder dan bij mijn kinderen..
En onder dominantie versta ik dus goed leiderschap... Waar iedereen zich prettig bij voelt ( uitzonderingen daar gelaten nobody's perfect :D )

En mijn merrie is absoluut niet dominant bij mij in de omgeving ... Maar bij mijn man die geen paardenman is... Is al snel de conclusie dat iemand de leiding zal moeten nemen, en als hij het niet is ... Dan doet zij het wel :o ( zonder onvriendelijk te worden, maar dan neemt ze wat meer eigen beslissingen) , en als iets eng is, wacht ze zeker niet op zijn reactie, maar kiest zelf om te vluchten.Waar ze bij mij, eerst kijkt wat ik er van vind ( hele enge dingen uitgezonderd)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:16

Ik vind dominantie niet direct gelinkt aan goed leiderschap. Iets of iemand kan erg dominant (lees: bazig/ heersend) zijn maar verder eigenschappen missen die een goede leider nodig heeft