[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:15

Jeetje Airiin, dat is een zware beslissing. Maar wel de juiste zo te horen, het paard moet ten alle tijden voor gaan, hoe moeilijk het ook is. Heel erg veel sterkte komende tijd, je kan altijd je ei hier kwijt (ook per pb hoor!)

Twiggy, hier is het ook de hele dag al guur. Ik hoop maar dat rock het nu niet te koud krijgt nu hij zo mager is geworden... Gelukkig heeft hij een badkuip vol met hooi om zich warm te houden!
Een kudde paarden kan ik ook uuuuuuuuren naar kijken, zo'n mooi gezicht altijd! Ik zat net foto's door te kijken en zag er een aantal kuddefoto's tussen in het zonnetje, heerlijk! En een aantal waarin ik uiteraard tussen de paardjes zit hahaha

Nog een mooie foto gevonden van rock in zn mooie krabhouding! Nou is dit een jaar geleden en heeft hij deze manier van krabben helemaal geperfectioneerd en ziet het er nu nog meer opgevouwen maar vooral veel soepeler uit. Die achterbenen kan hij nu NOG wijder zetten :D
Afbeelding

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:18

Hihi, leuke foto. Heb je geen foto van die geperfectioneerde houding? Ben benieuwd 8-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:19

Heerlijk dat ze vrijdag de wei op gaan, liljebo!!! De stalpaarden bij ons gaan pas eind deze maand of per 1 mei het land op, die moeten nog een paar weekjes wachten.

Het gras begint goed te groeien. Ja, het wordt echt lente, ook al is het weer nu wat minder. Ik vond het koud vanmorgen, brrrrr.......

Liljebo, jouw Amy heeft altijd ijzers gehad en die heb je er af laten halen? En dat geeft gedoe, las ik dat nu goed? Weg met die ijzers!!! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:21

Haha, leuke foto!!!! Nou, Rock mag wel wat spekkies van Sammy hebben, hoor. Sam is al aardig afgevallen, maar er kan nog meer af. Al hoewel ik denk dat het ook een beetje bij hem hoort, nu hij volwassen is. Fjorden hebben vaak een wat ronder lijf, toch? :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:42

nee geen foto van de geperfectioneerde houding! Maar die zal ik proberen zo snel mogelijk te maken. Maarja moet ik net op dat moment een camera in de buurt hebben! Het is iig hilarisch om te zien! Ik vind dat hij hier opvallend veel stijver is dan nu. Heb me vorige week iig verbaasd over zijn lenigheid, samen met Vanda.

Ik zag ook op oude foto's dat hij op bijna dezelfde plekken op zn neus kale plekjes had (had ik dat hier verteld? Kale, schilferige en gevoelige plekjes op zn hoofd, symmetrisch op zn neus) Vorig jaar ook al, hoort blijkbaar bij zijn manier van verharen ofzo... raar hoor! Zou hij daar meer schuren? Ik heb het vorig jaar en dit jaar behandeld met imaverol en vorig jaar was het ook zo weer weg. Wat denken jullie?
Foto voor de duidelijkheid, hier alleen nog kale plekjes, schilfering en gevoeligheid was al weg hier: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ANCILDHL-D.jpg
Het zit nu ietsje lager trouwens maar zelfde principe.

Fjorden zijn vaak wat ronder. Twan krijg ik ook nooit slank, dat zal altijd een tank zijn!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:08

Twiggy2008 schreef:
Heerlijk dat ze vrijdag de wei op gaan, liljebo!!! De stalpaarden bij ons gaan pas eind deze maand of per 1 mei het land op, die moeten nog een paar weekjes wachten.

Het gras begint goed te groeien. Ja, het wordt echt lente, ook al is het weer nu wat minder. Ik vond het koud vanmorgen, brrrrr.......

Liljebo, jouw Amy heeft altijd ijzers gehad en die heb je er af laten halen? En dat geeft gedoe, las ik dat nu goed? Weg met die ijzers!!! :D

Nou ja... ze gaan de grote wei op. Ze staan altijd buiten, maar de wei waar ze nu staan is niet enorm groot. Groot genoeg natuurlijk om eens flink te crossen en uit het dak te gaan, maar toch beperkter dan de zomerwei (die is ergens tussen de 4 en 6 ha)
Amy heeft volgens mij altijd op ijzers gelopen en mijn eerste gedachte was ook: weg daarmee. Maar ik heb toch een beetje schuldgevoel over de cultuurshock die ik haar geef. Op haar vorige adres stond ze snachts op stal met een dikke deken en overdag op een postzegel wei met een nog dikkere deken, soms wel 2 of 3 (nu woonde ze wel noordelijker en was er aardig wat sneeuw toen we haar gingen halen, maar alle paarden waren daar ingepakt als eskimo's)

Het eerste wat ik deed was de deken afwennen (de temp was hier hoger). Eerst alleen overdag en daarna ook snachts. Ze bleef ook buiten en het krachtvoer maakte plaats voor een berg hooi. En toen de ijzers af.
Maar daar voelde ik mij toch een beetje rot over toen ze zo'n pijn had aan haar voet en ik vind het nog steeds rot om haar kreupel te zien lopen. Maar ik ga ervan uit dat het goed komt (volgens de hoefsmid wel) en dan krijgt ze sterkere voetjes. Is de bedoeling.

liljebo

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:10

zwerte.. ik vind het er niet slecht uitzien. Leuke foto trouwens, met die gymoefening.

Figuurtje heeft idd ook met ras te maken. Syl is ook stevig en mijn shetten wel best uuuuhhh compact. Maar Amy heeft een rank figuurtje. (is wel wennen hoor.)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:14

die foto van die plekjes is van vorig jaar. Nu is het wat schilferiger maar hij heeft ook een veel dikkere vacht nog dan op die foto. Maar het is wel heel apart dat hij het blijkbaar elk jaar heeft!

Klinkt als een "gedisneyficeerd" paard! Altijd leuk maar lastig om ze weer echt paard te krijgen. Komt vast wel goed met dr voetjes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:23

oohh gedisneyficeerd weet ik niet. Meer mensen die dingen doen omdat het nu eenmaal zo hoort (denken ze. ) De vorige eigenaresse ging echt wel vriendelijk met hem om, maar zag gewoon niet hoe verschrikkelijk hij het bit vond (begon meteen te protesteren, kouwen, duwen , tong eruit enzo... nouja,,, gewoon extra riempje om de neus) Ik noemde dat wel even en ja... ze wist dan wel dat hij het niet fijn vond met bit, maar ja... wat moest je? Ze kende wel iemand die zonder bit lag, maar ja... dat was maar voor een enkeling weggelegd... Juist ja.
Zadel werd erop gelegd, weer protest, gewoon meteen vol aansingelen (oortjes in nek, protest, niemand die het scheen te zien) en meteen erop. Paardje kon niet eens ff ontspannen. Weer geen onwil, maar dingen gewoon niet zien.
Paardje liep gespannen met neus in de lucht.
Ik vroeg de teugels los te laten, maar dat vonden ze een beetje raar.

Ff zelf met haar gestapt en merkte dat als je de teugels helemaal los liet en haar bewegingen volgde, ze gewoon een zucht slaakte van verlichting. Maar zodra je ook maar ff aan de teugel kwam, vloog die kop weer gespannen omhoog.

De eigenaresse had haar anderhalf jaar geleden gekocht voor haar vriend, die nog niet kon rijden. Maar hij had er niet zoveel lol in. Het zadel wat ze erbij kreeg bleek kapot te zijn. Dat had ze dus gelukkig wel gezien, maar wie weet hoe lang het beestje met een kapot westernzadel op zijn rug heeft rondgelopen?

Hoe hij daar is behandeld weet ik niet, maar gezien zijn angst voor het bit en dat kapotte zadel heb ik mijn twijfels

In haar jonge jaren heeft ze 2 jaar op de drafbaan gelopen, maar ik neem aan dat ze niet voldeed omdat ze daar weg is gehaald

Geen idee wat ze in de tussentijd heeft gedaan.
Het is een zacht en intelligent paard, maar snel sceptisch (tja.. vind je het gek?)

Ze stond te koop als een beginnerspaard.
Arm ding als ze weer bij iemand was gekomen die haar paniek met bit ed niet zag... ze is nu eenmaal geen vechter en laat veel te veel toe, denk ik.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:39

Liljebo: ik ben blij dat ze uiteindelijk bij jou terecht is gekomen ... +:)+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:55

ik dacht precies hetzelfde dani! Arm dier. Jammergenoeg gebeuren zulke dingen zo ontzettend vaak uit onwetendheid. Gelukkig gaan ze nu eindelijk in NL met deze dingen aan de slag, mag ook wel eens! Er is zo onzettend veel onkunde en gelukkig maar weinig onwil (alhoewel...als je sommige bokkers hoort...)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:33

Nou inderdaad, Zwerte, zowel op bokt als in real life zie ik dat helaas veel om me heen.....
De paarden zijn de dupe, die kunnen het niet vertellen. ;(

Fijn dat Amy bij jou terecht is gekomen, Liljebo. :j
Dat is inderdaad wel meteen een heel ander type dan je andere paardjes, he? Ik zie dat namelijk ook bij Sam en Tjitse. Tjitse is natuurlijk ook een draver met een verleden. Ook een heel sensitief paard, waar ze volgens mij, best wat mee uitgehaald hebben. Inge kan jullie daar vast meer over vertellen, maar ik merk het ook wel degelijk aan hem. :j

Zwerte, Sam heeft ook elk voorjaar plekjes op zijn hoofd, waar het haar uit valt, waar hij soms wat jeuk heeft en die in mei/juni weer verdwenen zijn. Hij krijgt dan van die zwarte plekken op zijn koppie. Zal vanavond eens een foto ervan opzoeken, want die heb ik genoeg. Hij heeft het dit jaar ook weer, maar gelukkig niet zo erg als voorgaande jaren. Al hoewel dat ook nog kan komen. Ik heb er ooit vetaderm voor gekregen van mijn DA, dus dat smeer ik er wel eens op (of het helpt, vraag ik me af).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:36

Vorig jaar zijn de plekjes bij rock dus ook weggegaan. Dit jaar hoop ik daar ook op. Het worden idd kale, zwarte plekjes.
Het gekke was dat ik het zaterdag heb ingesmeerd met imaverol en echt een gevecht met rock heb gehad daarom. Ik mocht er absoluut niet aankomen. De volgende dag kon ik er alles mee doen en was hij totaal niet meer gevoelig. Dat vind ik wel heel apart!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:45

Sam heeft een gruwelijke hekel aan de geurtjes van zalfjes enzo, maar gevoelig zijn die plekken bij hem echt niet. Hij draait dus wel zijn hoofd weg, maar alleen als ik die 'smerige' zalf op mijn hand heb zitten :+ . Kom ik met een borstel aan of aai ik hem op en rond die plekjes, geen enkel probleem. Dus dat is dan wel een verschil met Rock......

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:49

dat is inderdaad een verschil. Vorig jaar kon ik er wel veel beter aanzitten maar mogelijk was ik toen al op een later tijdstip. Dit soort dingen zie ik nu natuurlijk veel sneller omdat ik veel intensiever met hem bezig ben. Ik zag het nu al omdat er plekjes met wat "rommelig" haar zaten. Nu zijn dat dus kale, schilferige plekjes.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:10

Bij deze een kort filmpje van mijn mannen, zo zijn ze de hele dag bezig.

Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:25

Wieneke vanmiddag, buik is wel dikker dan hij op de foto lijkt.
Afbeelding
Wieneke en Jimmy, hoezo gezellig samen in de wei
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto is de wei goed te zien, dit afgezette stuk is 1/4 van de wei, mijn ukken krijgen buikpijn, bij het zien van dat gras alleen al.
Afbeelding
Billy mijn ukkepuk
Afbeelding
En nog een mooie van Jimmy
Afbeelding

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:28

wat een heerlijke wolballetjes!! En jeetje wat een prachtige wei! Onze is echt om te huilen momenteel, een en al blub... Is dat hek nou helemaal rondom? en wat voor tentje is dat? (goh wat een vragen :D)
Ben geloof ik verliefd op jouw wei!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:34

Dat hek is rondom, deze wei gebruik ik alleen in de zomer is van mijn ouders, vandaar het mooie gras. Het tentje bestaat uit zeilen, de gemeente doet moeilijk over alles wat we neerzetten, maar een zeil aan de draad, daar staat niets over in de regels, hihi. Zo kunnen ze tenminste schuilen. In de wei staan 13 fruitbomen, maar die moeten nog groeien voordat ze daar beschutting van hebben. Ik ben ook verliefd op deze wei.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:10

echt maar 1 woord: WAUW
Slopen ze dat zeil dan niet? Volgens mij zou twan echt proberen of dat eetbaar is...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:14

Nou voordat we het hangen hadden, stonden ze er wel op en ze wandelen er dan ook mee door de wei, maar nu het hangt, gaan ze alleen braaf eronder staan als het regent en s'nachts.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:07

Sonjim.. heel leuk filmpje en foto's. En een prachtig weitje. >Zo'n schuiltent hebben we ook vorig jaar even gehad als noodstal. Werkt super. Slimme oplossing, ook als je geen stal mag plaatsen.
Gras is idd een probleem met shetten. Hopelijk gaat het hier straks goed met die grote wei. Maar het is daar niet zo'n jong groen gras als bij jou. Meer oud en met veel kruiden en zo.

Zwerte... waarmee gaan ze in NL aan de slag?
En ja.. vaak is het onwetendheid, maar toch vind ik het soms wat irritant... Onwetendheid is te verhelpen, als je ervoor openstaat... toch?
Ik heb ook veel verkeerde dingen geleerd vroeger. Maar ik ben ook iemand die altijd vragen blijft stellen.
En dan heb je natuurlijk nog de groep die alles nu eenmaal beter weet....

Twiggy... toontje had ook een gruwelijke hekel aan stinkzalf.
Dat Amy heel anders is dan toontje, klopt. Maar ik heb af en toe met silja gewerkt en die is ook erg gevoelig. Ze is dan wel koudbloed, maar ook draver en dravers zijn per definitie zeer gevoelige (en vaak gecompliceerde) dieren. Wat ik dan echt erg vind, is dat uitgerekend deze paarden toch vaak een soort wegwerpartikel zijn.

Hier in ieder geval. Drafsport is hier enorm populair en er worden heel veel dravers gefokt. Slechts een bepaald percentage blijkt uiteindelijk toekomst in de drafsport te hebben. De paarden die niet geschikt blijken of het niet volhouden (om welke reden dan ook) gaan richting slacht of komen te koop als rijpaard.
Maar het merendeel ruiters wil geen draver als rijpaard (angst voor voortijdige slijtage, te veel temperament, te gecompliceerd, niet geschikt enz enz... niet allemaal terecht overigens) dus komt het gros terecht bij recreatieruiters en mensen die een goedkoop paard willen. Door het overschot kosten ze hier nl geen drol. Ik kocht Amy voor 300 euro en dat is geen uitzondering. Gemiddeld ligt de prijs tussen de 500 en 800 euro, maar goedkoper komt ook regelmatig voor en soms krijg je ze zelfs kado. Dat betekent dat veel dravers dus in onkundige handen terecht komen en niet al te best opgeleid worden tot rijpaard, Of simpelweg in de handel belanden en van hop naar her verhuizen. En als je dan bedenkt dat dravers super gevoelig zijn en zeer intelligent, kun je je het resultaat daarvan wel voorstellen.

Of ik haar kan geven wat ze nodig heeft, moet ik eerst nog maar zien te bewijzen. Omdat ze nog niet goed loopt, ben ik nu begonnen met TTouch en ik voel dat haar nek en rug superhard ziijn (verkrampte spieren) Naar haar rug toe is ze bovendien erg verdedigend. Ze wordt niet gemeen, maar je merkt aan haar reactie dat ze bijna een beroerte krijgt als je eraan komt. Dat bouw ik dus langzaam op met voorzichtige aanraking en later massage. Ook de nek heeft zeer gevoelige plekken.
Misschien kan ik het beste een chiropraktiker een keer naar haar laten kijken...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:19

Onze wei is ook heel erg mooi hoor ...... :o ;) Ik zal morgen ook weer eens m'n camera meenemen naar de knollies.

Sonjim: is die 'tent' een schuilstal? Wat een handig ding! Wat is het precies en hoe kom je eraan? Je mannen zijn fantastisch, lekker speels! Staat je merrie niet bij de rest? En is dit de wei die 'weg' wordt? Hihi, wat een vragen, je hebt ze vast ook allemaal als eens beantwoord, maar ik heb niet alles gelezen, ben ondertussen heel druk (ahum) aan het werk :Y) .

Ik ga weer snel verder, kom later op de dag nog wel even lezen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:34

Liljebo, zie alle nieuwsberichten hier op bokt over plan van aanpak van de SRP en minister verburg en de acties van de dierenbescherming. Eindelijk wordt er onder de aandacht gebracht dat er teveel verwaarlozing is door onkunde! Nu nog maar zien wat er van alle grote beloftes overblijft...weinig vrees ik :( Maar het is natuurlijk wel bizar dat de bioindustrie e.d. zich aan allerlei regels moeten houden en dat de paardensector er vrijwel geen heeft wat betreft huisvesting e.d. Hopelijk komt er wel wat!

Wat erg van die dravers zeg! Geen idee hoe dat hier zit. Enige draver waar ik zelf mee te maken heb gehad was een halve draver (geen idee wat de andere helft was) en "normaal" opgegroeid maar poewie wat een moeilijke dame was dat! Ook erg sensibel maar vooral erg eenkennig.

Ik ben erg benieuwd hoe het met amy gaat over een paar weekjes. Ze is dan vast een hoop opgeknapt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:09

Dani... laat maar eens zien dan.
Ik zal morgen ook foto's maken als de knollies de grote wei ingaan.

Zwerte... ik heb de nieuwsberichten niet zo bijgehouden...
Ik hoorde wel dat er stemmen op gaan om het alleen houden van paarden (dus eenzaam) te verbieden, maar dat is hier al een tijdje.
Paarden 24 uur per dag op stal houden is hier ook niet toegestaan. Het paard moet minstens een bepaald aantal uren gewoon paard kunnen zijn. Maar ik zie toch nog wel hengsten die de hele dag op stal worden gehouden. Helaas. Het gaat dan om dekhengsten, die broodmager worden als ze buitenlopen omdat ze dan overal merries zien. Maar lijkt me toch dat daar een oplossing voor te vinden moet zijn

Tja en met die dravers--- ja, dat vind ik ook erg. Dravers zijn over het algemeen wat gecompliceerder vanwege hun gevoeligheid en intelligentie. Daarom gaan ze met gedragsproblemen doorlopend van de een naar de ander :(