[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:53

Hoi, ik meld me ook aan.
Sinds een jaar met paarden bezig en heel druk met inlezen wat er allemaal ee te beleven valt.
We hebben een ezel(1,5 jr) een paint bs (1 jr) en een shet (8 mnd) bij huis staan in de paddock en voor 'snachts een groepstal op vlas.
Verder nog een haf (10 jr.) en een tinker (8 jr), die staan elders omdat ons weiland nog niet klaar is (afgelopen herst ingezaaid).
Ik ben er wel achter dat ik Nh de prettigste manier vind om met de beesten om te gaan en heb een clinic van Eveline gevolgd en de dvd's van Voest aangeschaft. We doe ook niet aan ijzers en laten 4x p.j. de natuurlijke bekapper komen.
Op dit moment doe ik niet zoveel met de veulens, ik verzorg ze samen met m'n vriendin en wandel af en toe met ze aan het halster op het erf.
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik meer met ze zou kunnen doen, ze spelen veel samen en dan denk ik 'wat moet ik er eigenlijk nog bij'.
Ik heb 8 lessen op de haf gehad, maar ben gestopt omdat ik het teveel werk vind en het niet echt leuk vond. Ik denk erover een barebackpad aan te schaffen en dan bitloos te gaan rijden, onder begeleiding natuurlijk. ik vind dat gesleep met het westernzadel veel te zwaar en voor het paard lijkt me het ook niet echt fijn, netzomin als een bit.
Zo dit was even mijn introductie, hallo allemaal!

johnnie

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:14

Mooi paard Jovarna en ziet er goed uit.

Ook met veulens kun je rustig op speelse wijze oefeningetjes doen dacht ik.
Niet loungeren enzo maar gewoon laten wennen aan dingen die later met rijden te doen hebben. Ik geloof hier is op bokt een topic over .

Als ik een veulen zou hebben speelde ik veel met atributen tot een bepaald niveau, voor de rest moet je een veulen veulen laten en aan veel indrukken laten wennen. Zo kun je ook het karakter bestuderen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:52

mijn op Ebay gekochte boek van Stephany Burns is binnen, gekocht in de VS, de post gaat dan sneller dan binnen NL

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:44

Oke, ik meld me ook aan!!! Had het topic al wel eerder gezien maar me nog nooit aangemeld!
Ikz al even wat vertellen over Royal en mij. Ik rij haar nu zo'n 3 jaar, toen ik op haar kwam te rijden kende ze nauwelijks wat, ja ze was aangereden en toen een jaar stil gezet. Met de pony die ik voor haar reed heb ik een cursus bij Emiel Voest gedaan, en daar ben ik met Royal dus ook mee begonnen. Omdat ik ook wel graag de wedstrijden in wilde met haar, heb ik NH als een soort ontspanning er telkens bij gedaan, en ben verder 'gewoon' gaan dressuren. We zijn nu M1 startgerechtigd.
Toch blijft NH'en wel kriebelen, en kies ik de laatste vaker voor touwhalster dan hoofdstel. Omdat Royalen ik echte maatjes geworden zijn, vertrouwen hebben in elkaar en mekaar niet laten zitten, kan ik nu zonder zadel en hoofdstel (dus gewoon aan touwhalster) op buitenrit. Tot grote verbazing van anderen soms.
Verder weet ik niet zo veel te vertellen, voor meer info kijk in mn profiel zou ik zeggen, of vraag maar!
Hier nog ff foto, van al een poos terug, zal snel nieuwen maken!

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:26

Anya schreef:
ga vanavond foto's kijken (zit op werk). Ik heb gewoon een dikke westernpad genomen. Stuk goedkoper. Lan had dikke benen idd afspoelen vond ze heerlijk. En de buik sponsen met lauw water vond ze heel onstpannend.

Een dik westernpad, da's ook een idee. Ik zal 'es gaan rondstruinen.
We hebben geen lauw water op stal, dus dat wordt lastig. Wat ik wel doe, is met m'n handen of met een wollen "handschoen" (zelf gemaakt, waar m'n hand in kan) lekker over haar buik gaan. Dat vindt ze ook fijn.

Anya schreef:
schijnweeen: paard gaat op grond liggen en drukt. Ze moest dan omhoog gezeuld en met de billen op de trailerklep gezet. Dan stond de achterkant hoger en zakte het veulen weer wat.

Ze kunnen ook koliekig worden van de bandjes (ophanging baarmoeder). Als het veulen draait bijvoorbeeld.

Met d'r billen op de trailerklep? Hoe stond ze dan met haar voorbenen?
Als Lan koliekerig was, ging je dan met haar lopen? Gebeurde dat vaak?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:29

@royaltjuh: mooi paard heb je Leuk om te lezen dat je aan de ene kant gewoon dressuurwedstrijden rijdt en aan de andere kant ook zonder zadel en hoofdstel lekker het bos in gaat!

@jovarna; ze heeft op zich toch helemaal niet zoveel buik nog?

Mijn stalgenootje had een nieuwe theorie bedacht waarom alleen walter en haar paard afgevallen waren in de winter: ze hebben geen deken op, en daarom hebben ze het koud en verbruiken ze meer energie. Eigenlijk lijkt het me een beetje onzin, het lijkt me toeval dat alleen deze 2 afgevallen zijn.
Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:38

Hoi Joyvita en Royaltjuh!

En johnnie: met het veulen heb en neem ik straks alle tijd. Wel spelen, de wereld verkennen en aan dingen & situaties laten wennen, en verder mag het lekker lang kind zijn.

Vanavond hebben we weer 'es in de bak gereden, zonder zadel. Jovarna had best zin vandaag, en deed goed haar best. Ik wilde een galopje proberen, en dat wilde ze ook wel, maar lukte niet zo best. Dus heb ik het er maar bij gelaten (hoewel zij daarna uit zichzelf nog wel wilde proberen, maar ze had tegelijkertijd duidelijk moeite, dus liet ik haar weten dat het echt niet hoefde).
Weten jullie dit, bij hoeveel maanden dracht heeft een merrie het over het algemeen moeilijk met de galop?

dola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:48

Jovarna, leuk hoe je dat verteld met die zwangerschap volgens mij heb je echt een heel speciale band met der!
Ik heb trouwens nog een nieuwe western pad liggen , 1 keer opgehad maar hij is te lang voor mij haflinger, als je intesse hebt moet je mr even pben!

wendy, ik denk niet dat het daar echt aan kan liggen mijn pony heeft geen deken om maar valt er echt niet meer door af.

royaltjuh, leuk paard! Ziet er leuk uit op die foto!

Heb vanvond weer een keer 1 rain gereden ging super goed alleen hoe langer ik ree hoe meer de bak weer begon te bevriezen
Ze heeft lekker de hele middag in het zonnetje gestaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:50

Wendy schreef:
@jovarna; ze heeft op zich toch helemaal niet zoveel buik nog??

Ja, valt ook best mee hoor. En ze is van zichzelf behoorlijk rond gebouwd, dus bij haar valt het sneller op dat ze zwanger is dan bij bijv. haar weidemaatje die 12 dagen korter zwanger is.
Wendy schreef:
Mijn stalgenootje had een nieuwe theorie bedacht waarom alleen walter en haar paard afgevallen waren in de winter: ze hebben geen deken op, en daarom hebben ze het koud en verbruiken ze meer energie. Eigenlijk lijkt het me een beetje onzin, het lijkt me toeval dat alleen deze 2 afgevallen zijn.
Wat denken jullie?

Krijgen Walter en dat andere paard wel meer hooi dan normaal? Want het is inderdaad zo dat een paard in de winter meer energie verbruikt om zichzelf warm te houden. Maar wanneer ze voldoende/continue hooi krijgen, houden ze hun eigen kacheltje dus wel brandend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-06 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:52

Walter krijgt het meeste hooi van allemaal. Nagenoeg onbeperkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:01

Wendy schreef:
Walter krijgt het meeste hooi van allemaal. Nagenoeg onbeperkt

Oooohhhh, dan kan het daar niet aan liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:13

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:14

Hoi alle nieuwe mensen!

Het wordt nog wel eens wat met dit topic..

Ik ben ziek vandaag maar ben toch even gaan rijden samen met mn zusje. Het was lekker weer en de zandweg lekker rustig. Mijn paard had alleen een spurt bui. Teveel energie denk ik, terwijl we de laatste tijd weer heel veel doen. Zondag nog tot in het zweet rondjes achter elkaar aangerend. En gisteren even zonder zadel snel naar de zandweg gegaan. Ik heb een nieuw dekje voor onder mijn barefoot (van budget ruitersport.nl) en die hebben we vandaag even geprobeert. Ligt hardstikke goed! Zelf na alle spring, stops en spins lag hij nog vast. Wel merk ik dat mijn beugelblokjes (ik heb normale beugels aan mijn barefoot) glad zijn. Ik zit er dus aan te denken originele fenders + beugels aan te schaffen.

Dan nog iets minder leuks, 1 van de friese jaarlingen is kreupel! Onze lieveling, we noemen haar altijd Dorky omdat ze zo'n sukkelig uiterlijk heeft. Het zit in haar schouder maar de boer wil er (nog) niks aan doen. Verschrikkelijk om dat beestje zo te zien lijden. Het is geen gewone kreupelheid en we houden het in de gaten. Kan geen beest zien lijden simpelweg omdat hij niet van mij is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:23

dola schreef:
Jovarna, leuk hoe je dat verteld met die zwangerschap volgens mij heb je echt een heel speciale band met der!
Ik heb trouwens nog een nieuwe western pad liggen , 1 keer opgehad maar hij is te lang voor mij haflinger, als je intesse hebt moet je mr even pben!

We hebben inderdaad een heel speciale en sterke, diepe band. Heel bijzonder!
En ja, ik heb misschien wel belangstelling voor je pad. Ik pb je wel even.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:43

Jovarna, ik had deze foto's al eens gezien. Helaas kun je zo weinig doen aan deze parktijken. Er zullen altijd wrede mensen zijn. Helemaal jammer vind ik dat er een kindje bijzit die hetzelfde doet...

Wat geven jullie als éxtra's aan jullie paarden?
Die van ons krijgen de hele dag gras, savonds hooi. We hebben fijn hooi en grof hooi (bermstro).
Verder krijgen ze appels, banaan, brood, peren, wortels en af en toe structuurmueslie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:51

evitatinkle schreef:
Jovarna, ik had deze foto's al eens gezien. Helaas kun je zo weinig doen aan deze parktijken. Er zullen altijd wrede mensen zijn. Helemaal jammer vind ik dat er een kindje bijzit die hetzelfde doet....

Je hoeft er niet eens een wreed mens (of zelfs volwassen mens) voor te zijn om dit soort taferelen te krijgen. Deze foto's zijn veelal close ups van het paard z'n hoofd, mond, ogen..... wat een bit en mensenhanden zoal met 'm doen!! Wanneer je naar een wedstrijd oid zit te kijken, valt het waarschijnlijk maar weinig mensen op hoe een paard kijkt, wat ie met z'n mond doet, hoeveel spanning en verkramping er in 'm zit, etc etc (mij wel, ik heb er inmiddels een 'tic' voor ontwikkelt, ik zie àlles ), maar het gebèurt gewoon. Door velen om ons heen, dagelijks.
Wat we er aan kunnen doen? Zulk soort foto's publiceren bijvoorbeeld. En verder...., ons ding blijven doen en blijven uitdragen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:57

Jovarna schreef:
Jullie komen nog wel 'es op de rest van Bokt hè...
Dan weet iemand vast wel een plekje voor deze link....

http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/ ... php?sid=57

Reserveer maar alvast minimaal een half uur stilte........

dat half uur heb ik al nodig voor de eerste link binnen je link... tjehtje zeg, laat die mensen a.u.b NOOIT meer op een paard komen (of zelf maar in de buurt) zonder dat er iemand bij is die begrijpt hoe het ook kan....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:57

HIEP HIEP HOERA! ik ben vanmiddag geslaagd voor mijn BE rijbewijs, en donderdag gaan ik er meteen gebruik van maken! Wit gaat weer eens mee op les!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:02

angela88 schreef:
HIEP HIEP HOERA! ik ben vanmiddag geslaagd voor mijn BE rijbewijs, en donderdag gaan ik er meteen gebruik van maken! Wit gaat weer eens mee op les!

GEFELICITEERD!!!
Had je je B al? Eind vorig jaar heb ik ook m'n E-rijbewijs gehaald en was ook erg blij! Die heb ik alvast in m'n zak!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:02

gefeliciteerd Angela!

ik ben zo bejaard dat ik m'n E bij m'n B cadeau heb gekregen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:24

Jovarna schreef:
Hoi Joyvita en Royaltjuh!

En johnnie: met het veulen heb en neem ik straks alle tijd. Wel spelen, de wereld verkennen en aan dingen & situaties laten wennen, en verder mag het lekker lang kind zijn.

Vanavond hebben we weer 'es in de bak gereden, zonder zadel. Jovarna had best zin vandaag, en deed goed haar best. Ik wilde een galopje proberen, en dat wilde ze ook wel, maar lukte niet zo best. Dus heb ik het er maar bij gelaten (hoewel zij daarna uit zichzelf nog wel wilde proberen, maar ze had tegelijkertijd duidelijk moeite, dus liet ik haar weten dat het echt niet hoefde).
Weten jullie dit, bij hoeveel maanden dracht heeft een merrie het over het algemeen moeilijk met de galop?

Wij zijn er ook over na aan het denken Sparkley te laten dekken. Hoe meer ik er over nadenk hoemeer vreugde ik eraan begin te krijgen. Ik geloof dat ik tijdens de zwangerschap bij haar zou slapen

Ik ben ietsjes jaloers op je

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:24

das handig! (kun je ook met een trailer rijden, of is dat een grote ramp....? )

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:25

vooruit wel, achteruit absoluut niet, geen meter..... maar gelukkig rijd je meestal vooruit

enj overal zijn stoere mannen die hun kunsten willen vertonen en de trailer achteruit kunnen rijden als het hulpeloze vrouwtje het niet kan
Ik heb héél veel kilometers gereden met trailers in m'n leven en ben nog nooit ergens blijven staan......
Laatst bijgewerkt door Morrie op 31-01-06 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:27

Misschien een keer een les nemen??? kost je wel wat, maar als je het daarvoor voor de rest van je leven door hebt... ik kon ook niets met een aanhanger, tot het lessen dus, ik had het na 1 les al door, en de 2e les ging het helemaal goed!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:28

Margreet heeft me les gegeven, maar ik ben een hopeloos geval, m'n coordinatie is niet zo goed.... als ik de trailer achter een trekker hang, kan ik het overigens wel, op de cm........