Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:42

WildWings schreef:
Dan kom ik toch uit op de vraag of het discussiepunt... moet je per se een 'methode' willen volgen, in het omgaan met paarden?

Dat hangt er vanaf waar je wilt eindigen. Heb je een doel voor ogen waar je naartoe wilt met je paard, of heb je er vrede mee om wat wat aan te rommelen en de weg op zich als doel te zien? Waarom het wiel voor een tweede keer uitvinden als je kunt putten uit de ervaring van degenen die je in de zoektocht zijn voorgegaan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:47

Cassidy schreef:
Paarden vallen zelden compleet en continu in een categorie. Al naar gelang de situatie kunnen ze switchen. Maakt ze dat uiteindelijk niet minder zwart-wit?

Maar dan moeten ze toch weer switchen met die 4 groepjes? Wat als je nou een paard hebt dat door iedereen wordt gezien als dominant, maar ook van zichzelf een scheitlijster is, geleerd heeft om toch op dingen af te gaan die hij eng vindt, terwijl vluchten heel sterk in zijn systeem zit, zeer zelfverzekerd is bij dingen die hij kent en ook in de groep, heel graag doet wat je wil? Hij is dus een strakke mix tussen links en rechts (ik laat de introvert/extrovert even buiten beschouwing). Hij is nooit het ene of het andere, hij is gewoon zijn eigen mix van karaktertrekken, niet de gemakkelijkste om mee om te gaan, maar wel een heel lief ventje, zeker als je hem goed kent. Die is door een bekende trainster "gevaarlijk" en "niet halstermak" genoemd :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:49

[***] schreef:
Je moet niks .. en je moet vooral altijd zelf blijven nadenken.
Ik ben nu zelf sinds kort bezig met Parelli, maar als ik hem iets zie doen wat mij niet aanstaat ga ik dat echt niet zelf ook doen omdat Parelli het zo doet .. Als het mij niet aanstaat dan staat het mij niet aan en zoek ik iets anders wat mij wel aanstaat. Alleen heb ik dat eigenlijk nog niet gehad, of niet zo extreem .. Ik vraag wel heel veel waarom iets gedaan wordt, een mens doet doorgaans iets met een gedachte erachter, en juist die gedachte erachter vind ik heel interessant. Maar dat heeft er niks mee te maken of ik het zelf zou (na)doen of niet, dat is gewoon puur interesse..

Ik merk sinds ik mij verdiept heb in Parelli dat het allemaal anders is geworden, de pony's zijn anders geworden, ze zijn veel opener, komen naar me toe, steken hun neus in het halster, zijn altijd blij om mij te zien, wat wil een mens nog meer :Y) En daarvoor ging het niet slecht, maar er was iets .. weet nog steeds niet wat het precies was, maar nu gaat het wel fijner, dus doen we nog een tijdje zo door, maar wel steeds blijven nadenken waarom ;)

Ik kan me niet vinden in de zadel theorie van Parelli. Daar heb ik gewoon een andere mening over en laat ik dan ook links liggen. Daarbij sta ik altijd open voor andere leermomenten en theorieën.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:50

Waratje schreef:
Cassidy schreef:
Paarden vallen zelden compleet en continu in een categorie. Al naar gelang de situatie kunnen ze switchen. Maakt ze dat uiteindelijk niet minder zwart-wit?

Maar dan moeten ze toch weer switchen met die 4 groepjes? Wat als je nou een paard hebt dat door iedereen wordt gezien als dominant, maar ook van zichzelf een scheitlijster is, geleerd heeft om toch op dingen af te gaan die hij eng vindt, terwijl vluchten heel sterk in zijn systeem zit, zeer zelfverzekerd is bij dingen die hij kent en ook in de groep, heel graag doet wat je wil? Hij is dus een strakke mix tussen links en rechts (ik laat de introvert/extrovert even buiten beschouwing). Hij is nooit het ene of het andere, hij is gewoon zijn eigen mix van karaktertrekken, niet de gemakkelijkste om mee om te gaan, maar wel een heel lief ventje, zeker als je hem goed kent. Die is door een bekende trainster "gevaarlijk" en "niet halstermak" genoemd :')

Het gaat ook om het switchen! Je moet om kunnen gaan met het paard dat je op dat moment voor je hebt. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:50

Cassidy schreef:
WildWings schreef:
Dan kom ik toch uit op de vraag of het discussiepunt... moet je per se een 'methode' willen volgen, in het omgaan met paarden?

Dat hangt er vanaf waar je wilt eindigen. Heb je een doel voor ogen waar je naartoe wilt met je paard, of heb je er vrede mee om wat wat aan te rommelen en de weg op zich als doel te zien? Waarom het wiel voor een tweede keer uitvinden als je kunt putten uit de ervaring van degenen die je in de zoektocht zijn voorgegaan?

Als de weg niet je doel is, waarom zou je dan reizen? Als je alleen maar een doel hebt om te bereiken kun je je paard beter wegbrengen naar een trainer die dat doel voor je regelt. Gaat wel tegenvallen, maar dat is van later zorg :P
Juist het traject om je paard op te leiden en daarbij zelf ook verder opgeleid te worden door je paard is belangrijk, dat je bepaalde doelen passeert daarbij zou bijzaak moeten zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:51

Waratje schreef:
Maar dan moeten ze toch weer switchen met die 4 groepjes?

Daar kan ik heel kort in zijn: ja.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-02-13 00:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:53

Waratje schreef:
Als de weg niet je doel is, waarom zou je dan reizen? Als je alleen maar een doel hebt om te bereiken kun je je paard beter wegbrengen naar een trainer die dat doel voor je regelt. Gaat wel tegenvallen, maar dat is van later zorg :P
Juist het traject om je paard op te leiden en daarbij zelf ook verder opgeleid te worden door je paard is belangrijk, dat je bepaalde doelen passeert daarbij zou bijzaak moeten zijn.

Dat hangt van je doel af. Als het doel je eigen persoonlijke ontwikkeling is, en je bij de opleiding van de paarden die je in handen krijgt de fouten wilt kunnen maken (met gevolg dat je menig paard een enkeltje slachthuis bezorgt omdat jij fouten maakt die je in je eigen ogen moet kunnen maken: be my guest.)

Ik ga er van uit dat iedereen in dit topic het welzijn en een goede toekomst van de paarden voor ogen heeft die hij in handen gaat krijgen. Dan sluit dat imo tot op zekere hoogte het experimenteren met paardenlevens uit. En dan ga ik er van uit dat je hem idd naar die prof brengt. Een goede basis in je paard laten brengen is iig een basis waar je op terug kunt vallen. Ook al mocht je je paard in het daaropvolgende traject verkloten: je kunt altijd terug naar de basis.

Maar wat als er geen degelijke basis aanwezig is?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:56

Jessix schreef:
Het gaat ook om het switchen! Je moet om kunnen gaan met het paard dat je op dat moment voor je hebt. :)

Maar dat switchen met die 4 groepjes gaat niet werken als ze nooit echt in zo'n groepje passen. :?

Wie zegt er dat je bij je persoonlijke ontwikkeling paarden naar het slachthuis helpt? Een verstandig mens zorgt voor een goede reisleider, eentje die gewoon naast je staat en niet zo'n virtuele.
Die degelijke basis hebben we ondertussen bij meer dan één paard alsnog geïnstalleerd en er is er geen één bij de slager beland :D
Laatst bijgewerkt door Waratje op 05-02-13 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:58

Waratje schreef:
Cassidy schreef:

Kijk eens aan, we zijn er :Y)
Dat is het inderdaad, constant aanpassen aan wat het paard op dat moment laat zien .. En om het mensen makkelijk te maken worden bepaalde eigenschappen in bepaalde hokjes gezet met bepaalde strategieën die voor 99% van de paarden werken als ze op dat moment in dat hokje zitten (en 5 minuten later kan je weer op een andere manier bezig zijn).

[***] is door een niet zo onbekende "paardenfluisteraar" in zijn jonge jaren omschreven als levensgevaarlijk, die persoon kon er niks mee, werd aangevallen etc. [***] moest nooit zadelmak gemaakt worden, tenzij je je leven beu was. [***] moest ergens in een weitje gezet worden en niet teveel mee gedaan worden (om niet te zeggen ... ). [***] was gewoon misbegrepen ... En ja, als je hem verkeerd aanpakt kan hij heul gevaarlijk worden :j (is die echte dominante van eerdere reactie ;) ). Bij andere mensen had [***] al lang in de salami gezeten.. Wil niet zeggen dat ik zo geweldig ben, maar ik heb er wel de tijd voor genomen om hem te leren begrijpen, en stapje voor stapje komen we nu ergens ;)

Edit;

Jessix schreef:
Ik kan me niet vinden in de zadel theorie van Parelli. Daar heb ik gewoon een andere mening over en laat ik dan ook links liggen. Daarbij sta ik altijd open voor andere leermomenten en theorieën.

Ohja, juist, daar ben ik inderdaad ook nog niet uit wat ik daarvan moet vinden, heel mooi voorbeeld :j
Ben dus niet meteen naar de winkel (op internet) gerend om hun materiaal te kopen, want mij lijkt het prima te gaan met de materialen die ik heb :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-13 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:59

Waratje schreef:
Wie zegt er dat je bij je persoonlijke ontwikkeling paarden naar het slachthuis helpt? Een verstandig mens zorgt voor een goede reisleider, eentje die gewoon naast je staat en niet zo'n virtuele.

Maar hoeveel mensen zijn onverstandig en denken het zelf te kunnen? Ik hou zelf al helemaal niet van de persoon die naast je staat. Een goede basis behoort in te worden gebracht door een prof. Begeleiding is er niet altijd bij als jij met je paard omgaat en verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede, maar een stuk minder makkelijk afgeleerd. Als dat al mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:02

Waratje schreef:
Jessix schreef:

Maar dat switchen met die 4 groepjes gaat niet werken als ze nooit echt in zo'n groepje passen. :?

Dan zal jij steeds de uitzonderingen treffen .. Of misschien passen ze er stiekem toch wel in maar vind je dat moeilijk voor jezelf omdat het leuker is om te zeggen dat je geen standaard-paard hebt (paarden zijn nooit standaard natuurlijk). ;) Kan je er ook niks mee als je er extreem-middelmatig-mild bij betrekt? Zo zie ik een paard dat geen doetje is gewoon als mild dominant .. laat niet over zich heen lopen, maar gaat ook niet meteen het gevecht aan. Bijvoorbeeld..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:05

Waratje schreef:
Jessix schreef:

Die degelijke basis hebben we ondertussen bij meer dan één paard alsnog geïnstalleerd en er is er geen één bij de slager beland :D

Ze horen ook niet in een groepje te passen. Ze laten gedrag zien die je kan terugvinden als bepaalde karaktereigenschappen. Dat komt zelden allemaal in een vakje/hokje voor en ja, dat wisselt ook nog al eens. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:07

Tja, ik heb teveel resultaten gezien van "profs", daar wordt ik niet per definitie vrolijk van. Mijn beide dames hebben allebei een foute basis meegekregen voor ik ze kocht, nu lijkt het toch allemaal best heel redelijk, met dank aan diverse mensen om mij heen ;)
[***], ik geloof wel dat ik voor rare exemplaren val. Er zijn genoeg mensen die niet snappen wat de lol is van mijn beide dames. :+

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:10

Arm paard,wat een paard onvriendelijk filmpje!!
Laatst bijgewerkt door taffy op 05-02-13 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:11

@ Waratje : Dat kan inderdaad best zo zijn :j Mensen kiezen doorgaans toch steeds eenzelfde type paard uit .. dus jij zal voor de uitzonderingen gaan :Y) Ik heb meer met de introverte, maar heb ook geen ervaring met de anderen (alleen als ik die bij andere mensen bezig zie krijg ik al de kriebels :') ).

Iets moet er toch van waar zijn, heb nu al diverse mensen laten weten wat voor soort paard ze hebben puur door teksten die ze over hun paarden vertellen, waarbij het dan ook leek te kloppen en ze vroegen hoe het kon dat ik bepaalde dingen wist .. Heb gisteren in een piste een aantal paarden zien binnenkomen en kon er zo uithalen welke de RBI was en welke de LBE bijvoorbeeld. Dus iets klopt er wel van het hele systeem, zou ik "vroeger" nooit gekund hebben.. Ik noem het nu RBI of LBE omdat ik dat zo gewend ben, je kan ook zeggen "de onzekere afwachtende" of de "vrolijke, speelse zelfzekere". Komt eigenlijk op hetzelfde neer, misschien dat het op die manier eerder herkenbaar is :Y)

Het is maar wat een mens helpt in zijn reis hé :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:15

Cassidy schreef:
Waarom ga je niet uit van wat Parelli zelf zegt, ipv uit te gaan van de interpretatie van een van zijn volgelingen?

Misschien kan je zelf ook een ander woord dan volgelingen gebruiken. Ik vind het nogal negatief staan.
Ik volg helemaal niemand, ik kijk gewoon naar informatie die ik interessant vind en ik vind toevallig dat parelli nuttige info heeft en dat ze het erg goed uitleggen. Voor andere informatie ga ik weer naar iemand anders toe.

@waratje:
Parelli geeft aan dat hij er vanuit gaat dat gedrag is samengesteld uit innate behavior/learned behavior/environment/spirit.
Mijn paard is bijv. een enorme schijtluis en vluchter van nature (RB-ex), in de groep ook onderdanig. Haar aangeleerd gedrag is echter dat ze inderdaad veel dingen niet meer eng vind en vaak uberrelaxed is (zelfs een beetje té soms :+, moet opeens hele andere strategieën uit de kast trekken :D ). In de ene omgeving kan ze zich weer anders gedragen, dan in een andere omgeving (denk aan met/zonder andere paarden, vertrouwde/niet vertrouwde plek)
Zij is trouwens ook vaak door mensen dominant genoemd, omdat ze in een uiterste nood niet vlucht, maar nogal hard vecht := Dat heet doodsnood, geen dominantie :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:16

Waratje schreef:
Tja, ik heb teveel resultaten gezien van "profs", daar wordt ik niet per definitie vrolijk van. Mijn beide dames hebben allebei een foute basis meegekregen voor ik ze kocht, nu lijkt het toch allemaal best heel redelijk, met dank aan diverse mensen om mij heen ;)
[***], ik geloof wel dat ik voor rare exemplaren val. Er zijn genoeg mensen die niet snappen wat de lol is van mijn beide dames. :+

Waar ging het fout: bij de basis of de begeleiding achteraf?
Hoe oud waren je paarden toen je ze kocht en was de basis toen bevestigd.
En in hoeverre heb je zelf begeleiding gehad van de mensen die je paarden hebben ingereden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:18

sanne83 schreef:
Cassidy schreef:
Waarom ga je niet uit van wat Parelli zelf zegt, ipv uit te gaan van de interpretatie van een van zijn volgelingen?

Misschien kan je zelf ook een ander woord dan volgelingen gebruiken. Ik vind het nogal negatief staan.

Is ook cynisch bedoelt, voor alle Parelli-bashers in dit topic. :D
Ze moeten toch de indruk krijgen dat er naar ze geluisterd wordt?

Neemt niet weg dat niet alle volgelingen het evengoed begrepen hebben. Birger Gieseke anyone?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:19

sanne83 schreef:
Ik volg helemaal niemand, ik kijk gewoon naar informatie die ik interessant vind en ik vind toevallig dat parelli nuttige info heeft en dat ze het erg goed uitleggen. Voor andere informatie ga ik weer naar iemand anders toe.

@waratje:
Parelli geeft aan dat hij er vanuit gaat dat gedrag is samengesteld uit innate behavior/learned behavior/environment/spirit.
Mijn paard is bijv. een enorme schijtluis en vluchter van nature (RB-ex), in de groep ook onderdanig. Haar aangeleerd gedrag is echter dat ze inderdaad veel dingen niet meer eng vind en vaak uberrelaxed is (zelfs een beetje té soms :+, moet opeens hele andere strategieën uit de kast trekken :D ). In de ene omgeving kan ze zich weer anders gedragen, dan in een andere omgeving (denk aan met/zonder andere paarden, vertrouwde/niet vertrouwde plek)
Zij is trouwens ook vaak door mensen dominant genoemd, omdat ze in een uiterste nood niet vlucht, maar nogal hard vecht := Dat heet doodsnood, geen dominantie :+

+:)+ Kan het alleen maar met deze reactie eens zijn :j
(niet dat ik je paard ken ofzo, maar ik vind het een mooie uitleg :Y) En dat eerste volg ik je helemaal in ;) ).

@ Cassidy: je reactie op waratje .. wat doet het ertoe? Kan doorgaans je reacties wel plaatsen (zeker nadat ik het zelf ervaren heb, 'vroeger' een stuk minder ;) ) maar nu raak je mij ook kwijt .. Kan niet begrijpen wat dit zou toevoegen aan het topic en de discussie over Parelli..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:26

Ik duik trouwens even mijn lieve, zorgzame RB-i hokje in :+ :D niet makkelijk voor een LB-ex :D
Vriendlief is ziek en ik ga nog maar eens een kopje thee voor hem maken :')

Nog heel even dan :D : @Cassidy: ik heb genoeg goeds van Birger Gieseke gezien. Hij heeft vast allerlei dingen heel erg fout gedaan, maar goed, wie niet :D Ik wel :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 01:38

Cassidy schreef:
Waratje schreef:

Maar hoeveel mensen zijn onverstandig en denken het zelf te kunnen? Ik hou zelf al helemaal niet van de persoon die naast je staat. Een goede basis behoort in te worden gebracht door een prof. Begeleiding is er niet altijd bij als jij met je paard omgaat en verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede, maar een stuk minder makkelijk afgeleerd. Als dat al mogelijk is.

Wat is dit voor roomser dan de Paus-opmerking? Je bent met paarden nooit uitgeleerd, dus ook een prof niet. Verkeerde dingen, of minder handige dingen, kunnen dus feitelijk door iedereen aangeleerd worden. Je hebt geen Parelli nodig om een paard een goede basis te geven, maar wel gezonde verstand en enige kennis van paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:51

fransje23 schreef:
Wat is dit voor roomser dan de Paus-opmerking? Je bent met paarden nooit uitgeleerd, dus ook een prof niet. Verkeerde dingen, of minder handige dingen, kunnen dus feitelijk door iedereen aangeleerd worden. Je hebt geen Parelli nodig om een paard een goede basis te geven, maar wel gezonde verstand en enige kennis van paarden.

Wat mooi dat je dit nu zegt, want ik tot op zekere hoogte deel ik dezelfde mening. Maar ik maak wel onderscheid tussen een net beginnend Prof en een Prof die er al een paar 100 paarden op heeft zitten. En als ik de keuze heb tussen een prof-met-weinig-bagage en een prof-met-veel-bagage ga ik voor de laatste kiezen.

Helaas roepen er teveel dat je ook zonder al te veel bagage het vooral moet kunnen proberen. Maar daar laat ik mijn paarden geen proefkonijn voor zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 01:52

Cassidy schreef:

Mijn huidige korte termijn doel is om een TREC-wedstrijd te rijden en mijn lange termijn doel is om haar nog jaren in goede gezondheid te kunnen rijden :+ Is dat rommelen?

Cassidy

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:54

Als je je paard in goede gezondheid nog 30 jaar wilt kunnen rijden, hoort daar een degelijke rijtechnische basis bij. Bij voorkeur vanaf de jeugd aangeleerd. Als je dat niet kunt, als je een paard niet bij kunt brengen hoe hij zijn lijf optimaal kan gebruiken met een ruiter op zijn rug, ben je idd aan het rommelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 01:55

Cassidy schreef:
Maar ik maak wel onderscheid tussen een net beginnend Prof en een Prof die er al een paar 100 paarden op heeft zitten. En als ik de keuze heb tussen een prof-met-weinig-bagage en een prof-met-veel-bagage ga ik voor de laatste kiezen.

Maar die ene prof met veel ervaring kan wel net met een methode werken die mij niet aanstaat.

Ik denk dat je om een paard een goede basis te geven wel enige kennis nodig hebt. Daarna is het vooral van belang dat je je open blijft stellen voor kennis en dingen wilt leren.