[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:18

*klop klop* -Kijkt voorzichtig om de hoek-
Mag ik mij, na mijn lange afwezigheid, nog een keer hier melden???

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:02

Natuurlijk!! Ik werd ook zo weer geaccepteerd :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:55

:o :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:48

Maar natuurlijk mag dat Liljebo. Gezellig! Hoe is het met jou, met de paarden en met het mooie Zweden?

Ja Zwerte. In momenten dat ik krap zit in mijn tijd vind ik het moeilijk om keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Wát ik ook kies uiteindelijk, er is altijd een schuldgevoel, de ene keer naar mijn paard (zoals afgelopen weekend), de andere keer naar iets anders dat ik moet laten. Het is moeilijk. Het helpt enigzins dat Reina gezond is, tevreden is, lekker buiten loopt, maatjes heeft, onbeperkt kan eten en drinken, en dat er op de paarden gelet wordt (en als ik deze laatste zin teruglees dan besef ik dat ik het helemaal nog niet zo slecht voor elkaar heb voor mijn paard :P) .

En voor meelezende bokkers die vinden dat ik dan maar geen paard had moeten nemen: ik kan Reina ook heel dicht bij mijn huis stallen zodat ik er elke dag even heen kan, maarjah, dan staat ze op stal. En ik gun haar een leven als een écht paard. En ik heb niet TE weinig tijd, mocht ze ziek zijn or whatever ... Er valt dan altijd wel iets te realiseren waardoor ik elke dag bij haar kan zijn om voor haar te zorgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:05

Heeeey lieve meiden, hoe is het hier?

Liljebo, leuk dat je weer terug bent. Hoe is het met jou en de paarden? Ik las ergens dat je met Toontje veel gedoe had, hoe is dat nu? Wordt het in Zweden ook al lente?

Zwerte, ik word ook niet superbruin, hoor, beetje licht/roodbruin, zeg maar. Ik ben een echt blondje met blauwe ogen, dus exotisch bruin zit er niet in :+ . Ik zie wel meteen in de spiegel dat ik er beter uitzie ;) . En heerlijk te lezen dat je zo trots was/bent, super!! :D

Dani, jouw paard staat er prima bij en wordt ook prima in de gaten gehouden (ook door mij ;) ). Toch zou ik er zelf wel moeite mee hebben als ik mijn paard alleen maar in het weekend kan zien. Ik kan gewoon niet zonder Sam, soms wel een dagje, maar liever niet. Al ga ik alleen maar even knuffen ofzo, dat is ook goed, als ik geen tijd heb. Ik heb geluk gehad dat dit plekje zo dicht bij huis is. Ik vind trouwens dat de kudde het goed doet momenteel. Cooky eet ook wat meer met de andere paarden, Tjitse lijkt weer wat vrolijker en de rest doet het ook prima. Het land is geslepen, dus niet meer zo'n rommeltje. Laat het gras maar komen. ;)

Aiirin, hoe is het jou vergaan in het prachtige Nieuw-Zeeland? Wat heb je allemaal meegemaakt en gezien? Jeetje, de maanden vliegen echt voorbij.....

Ik heb vandaag weer lekker met Sam gespeeld, gegrondwerkt, gereden en even gewandeld langs de weg. Heb ook zijn oortjes bijgeknipt (die lange plukken, die knip ik er altijd in het voorjaar weer uit) en zijn staart beetje bijgepunt enzo, lekker getut. Zijn vacht vliegt er af, maar er zit nog een aardige laag haren, dus we zijn er nog niet..... Ik vind wel dat hij er goed uitziet, hij zit lekker in zijn velletje ook gelukkig. Kan nog een beetje spek op zijn buikie af, maar hij is al wat afgevallen en hij zal toch een beetje de stevige Fjordenbouw houden, nu hij volwassen is.

Dani, ik heb Nikki vrijdag de hele dag thuis, want haar peuterspeelzaal is dicht. Als het goed weer is, kom ik misschien even met haar bij de paarden tutten. Maandag wil ik er in elk geval zijn, kunnen we misschien weer eens naar buiten toe, als het goed weer is?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:37

Twiggy2008 schreef:
Dani, jouw paard staat er prima bij en wordt ook prima in de gaten gehouden (ook door mij ;) ). Toch zou ik er zelf wel moeite mee hebben als ik mijn paard alleen maar in het weekend kan zien. Ik kan gewoon niet zonder Sam, soms wel een dagje, maar liever niet.

Ik snap je, en ik zou zelf ook niets liever willen dan haar elke dag een knuffel geven, of liever nog, haar te zien vanuit mijn keukenraam (een droom voor later :D) Maar het is het één of het ander. Of Reina hier gezellig bij mij in de buurt hebben, maar dan wel op stal (nu lieg ik, er zijn wel wat 24/7 buiten plekken, maar voor blub kies ik niet en voor een kleine paddock kies ik ook niet), óf een gelukkig en gezond paard met een paardenleven. Dat laatste staat bij mij voorop, dat is prioriteit nummer één, altijd (bij jou ook, dat weet ik wel, maar jij hebt het geluk alles van beide mee te pikken :) ).

Misschien tot vrijdag en anders tot zondag. Als het lekker weer is kunnen we inderdaad even lekker naar buiten!

Ik ga naar huis, lees jullie morgen weer :wave: !

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:29

Ik snap je probleem helemaal dani! Ik zit in precies hetzelfde schuitje. Ik kan natuurlijk rocky voor veel geld hier op stal gaan zetten maar ik kan hem ook lekker samen met zn maatjes in drenthe buiten laten staan... Daar komt nog bij dat ik 2 paarden in deze omgeving sowieso niet kan betalen en dan zit ik dus ook nog met twan waar ik dan alsnog in het weekend heen zou gaan. Ik zou ook het allerliefste rock en twan elke dag zien maarja dat zit er nou eenmaal nog niet in. Nog 3 jaar studie hierna en dan hopelijk mn eigen plekkie!

Twiggy, sam mag wel wat spek aan rocky geven :D Die heeft veel te weinig momenteel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:30

Dani... moeilijk als je paard ver weg staat. Maar ik heb respekt voor het feit dat je voor je paardje kiest.(Geld natuurljik ook voor zwerte)
En tenslotte heb je, net als inge, een fijne paardenoppas in de buurt (he twiggy :D )

Hier minder goed nieuws...Toontje is dood.
Degenen die het hele verhaal willen lezen, vinden dat op een ander forum onder deze link
http://www.shetlanderforum.nl/viewtopic.php?t=3398

Na bijna een jaar strijd tegen artrose en een zeer agressief (en op het laatst losscheurend) sarcoid, heb ik het moeten opgeven. Toontje kon niet meer. Hij was doodmoe en wilde echt niet meer.
Ik heb er hier, aan huis, een einde aan gemaakt en ben er kapot van geweest. Ik had mijn lieve opaatje en beste maatje verloren.
En ik mis hem nog steeds

Silja is nog steeds wat van streek en raakt nu in paniek als een van de paarden uit de wei wordt gehaald.
Er is wel een ander paard hier komen wonen. De 17jarige Amazing Riot, oftewel Amy. Ik wilde geen ouder paard meer en geen merrie :+
Amy is een lief paard, maar een beetje sceptisch met reden.
Helaas loopt amy nu weer kreupel. Vrijdag zijn de ijzers eronder uit gehaald en heeft ze waarschijnlijk een zoolkneuzing opgelopen. Hoewel de hoefsmid haar goed heeft nagekeken en niets wijst op een ander probleem, ben ik er niet gerust op.
Maar er zit wel verbetering in en ik zal moeten afwachten

Dat is ff alles in een notendop.
En oh ja, ik ben verhuisd en we hebben alle paarden nu aan huis. Vrijdag mogen ze de grote wei op.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:35

oef ik heb weer veel bij te lezen!
Ben afgelopen zaterdag, zondag en maandag op parelli cursus freestyle & fluidity Level 2-3 geweest in Geel (België)
Was bijzonder leerrijk! Ben nog steeds alles een beetje aan het verwerken want het was echt zoveel informatie dat we kregen! Heb stof om een heel jaar mee bezig te zijn :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:05

Liljebo, ik zit hier gewoon te janken om jou gemis, arme Toontje arme jij en de andere paardjes.
4 dagen voordat Sonja 21 zou zijn geworden heeft ook Toontje ons verlaten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:15

Sonjim, ik kan mij voorstellen dat het dan extra gevoelig voor je ligt. Je vergeet je paardje nu eenmaal nooit. Ik mis hem ook nog elke dag hoor. Hij was echt mijn kanjer. Maar ik had geen keuze. Soms is dat zo oneerlijk. Dat ik al sinds het najaar niet meer op hem kon rijden accepteerde ik. Het was tenslotte mijn vriendje. Maar dat het einde zo snel kwam... moeilijk hoor.

Het was niet de bedoeling om meteen weer een ander paard aan te schaffen, maar het liep gewoon zo.
Amy is ook een schat. Een heel gevoelig paardje, waar in ieder geval een deel van haar leven nooit naar is geluisterd.
Ze is eigenlijk alles wat ik niet wilde; al 17 jaar en een merrie. :+
Maar ja... soms lopen de dingen gewoon zo en toen ik haar zag, was er meteen die klik.

Foto's vind je in mijn profiel.
Net als een herinnering aan mijn lieve lieve toontje.

Willeke, klinkt erg gaaf. We krijgen nog een verslag, neem ik aan. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:21

Oh Liljebo, wat erg dat je lieve Hafje er niet meer is ;( . Dat is helemaal langs mij heen gegaan op bokt. ;( Kan me voorstellen dat jij (en Sonjim) je (jullie) paarden heel, heel erg missen. Een ander paard vult dat gemis niet op, maar die hebben weer een ander plekje in jullie hart. Onze harten zijn gelukkig groot. Sterkte met het verlies, hoor. :(:)
Wel fijn dat Amy een fijn tehuis bij jullie gekregen heeft.

Willeke, verslag graag, ja!!! :D

Ik ga zo snel de paarden doen, voordat het gaat regenen... Zie steeds van die donkere luchten voorbij komen, bah. Tot later!!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:45

Ik heb even heel weining tijd, maar wilde hier toch even op reageren ... Liljebo, wat vreselijk! Wat een een dappere beslissing. Ik kan me niet eens voorstellen hoe erg zoiets moet zijn. Heel veel sterkte.

Het verhaal over je nieuwe paard heb ik al gelezen op PN, klopt dat? Ik twijfelde toen al of jij het was ... :) Succes met haar nieuwe leven als blootvoets paard!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:54

Het gemis lijkt alleen maar groter te worden, het niet kunnen rijden interesseerde me ook geen biet, maar dat ze er niet meer is......

Daarnaast de zorgen die blijven om Jimmy, hij loopt wel iets beter, maar vertoond een aantal typische dingen die Sonja ook had, kreupeler na het wandelen, en gewoon nooit echt rad. Gelukkig is hij door de Shiatsu behandelingen wel iets soepeler en actiever en zit hij nu lekkerder in zijn vel. Daarnaast is de provincie bezig met onteigening van mij weiland, en dat raakt me meer dan ik toegeven wil, Sonja's laatste adres, wordt autoweg...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:07

Jeetje wat een slechte berichten hier... word er gewoon stil van!

Liljebo tegelijk gecondoleerd en gefeliciteerd... Fijn dat Amy een nieuwe kans bij jou krijgt.

Willeke, verslag! We willen meer horen!

Sonjim: ik kan me alleen maar voorstellen hoe erg je verdriet moet zijn. Gelukkig nog nooit een paard verloren en dat hoop ik voorlopig zo te houden...maar met twan is het nog afwachten :( Wel erg vervelend van je weiland, zo'n laatste plekkie hou je toch liever zoals het was! Kan me goed voorstellen dat zoiets je tovch erg raakt, vind ik niet meer dan normaal.
Is er nou bij jimmy wel gevonden waar het aan ligt of is dat nog steeds niet helder?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:12

Jimmy heeft spierverkalking, niets aan te doen in principe, sommige paarden herstellen het vanzelf met een jaar rust, maar hij staat nu een half jaar op rust en de verbetering is minimaal. Het lastige is dat de verdikkeng van de verkalking op 2 spieren zit zie tussen botten door horen te glijden, wat nu dus moeizaam gaat, want daar is geen ruimte voor verdikkingen. Dus je krijgt een continue reactie door de verdikking die langs het bot schuurt. Gelukkig is hij door de behandelingen wel ontstekingsvrij, want ontstekingen zorgen voor nog meer verkalking.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:16

Oja spierverkalking, dat wist ik achteraf nog wel! Maar behalve ontstekingsvrij is er dus nog geen verbetering?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:21

Hij is minder chaggie, voor mij was dit een voorwaarde om nog door te gaan met hem. Ik hou geen chaggie paard in leven omdat ik hem niet missen kan, hij was namelijk zo niet zichzelf meer. Nu speelt en knuffelt hij weer. Qua lopen is hij wel iets soepeler gaan lopen en ik zie steeds meer zijn oorspronkelijke knieactie terugkomen ( hij liep voorheen als een hackney en dat doet hij nu ook weer, maar dan met een vertraging in de passen, of tewel een houterige hackney). Hij heeft pas 3 behandelingen gehad en ze komt over 3 weken weer. Met wandelen loopt hij afwisselend als een f16 (vliegend en bokkend) naast me om vervolgens verder te sloffen als een oude opa, dus er zit wel vooruitgang in, gelukkig. Mennen durf ik echter niet meer aan te denken met hem, ik ben blij als ik hem pijnloos kan houden.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:24

Gelukkig dat er toch wel vooruitgang in zit. En ik geef je groot gelijk dat je het ook van zn humeur laat afhangen. Twan is daar hetzelfde in, die is echt chago als hij pijn heeft. Zoals je het omschrijft is pijnvrij houden idd het belangrijkste en het enige waar je op moet hopen/verwachten denk ik. (doe ik bij twan ook...dit jaar gaat hij toch wel weer zn pezen overbelasten dus ik hoop hem daarnaa pijnvrij te krijgen en een pensioen te kunnen geven...)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:40

Sonjim... ik las het daarnet van Jimmy. Wat verschrikkelijk om dat na Sonja te moeten meemaken (reageer zelf ook een beetje paniekerig omdat Amy nu kreupel loop, kan me er wel iets bij voorstellen)
Dat sjaggie zijn is idd een indicatie dat het niet goed is. Dat zag ik bij toontje ook. Maar gelukkig zit Jimmy nu weer wat beter in zijn vel. Ik zal heel hard voor hem duimen.

Wat die weg betreft.... lijkt me idd verschrikkelijk. Een knuffel voor jou in deze moeilijke tijd.

Dani klopt dat ik op PN advies vroeg. Ik maakte (en nog een beetje) erge zorgen om haar. Ik hoop dat ze snel weer helemaal goed loopt.

Verder bedankt allemaal voor het medeleven.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:47

Bij mij ging het zo snel Sonja weg en 2 weken later Jimmy in de lappenmand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:42

Agfschuwelijk. Kan me goed voorstellen hoe je je moet voelen. Pfff zal mijn duimen eraf duimen voor je.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:05

jeetje... het wordt er niet beter op met de verhalen.
Wat een moeilijke beslissing airiin. Maar je hebt gelijk. We moeten de waardigheid van het paard verkiezen boven onze eigen drang om het paard te houden. Hoe moeilijk dat ook is (en ik kan het dus echt wel weten)

Wat mij heeft geholpen is erover praten op het forum en mijn emoties te ventileren. Blijf dat zelf ook doen. Je kunt hulp gebruiken in deze situatie. Heel erg veel sterkte.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:05

Wat een ontzettend nare en verdrietige verhalen hier.....
Sonjim, wat erg dat je geliefde weiland asfalt gaat worden. Die k..auto's ook!!!!
Zonde, hoor.....

Aiirin, wat erg van Roxy. Eind april, dat is al snel. Jeetje, het lijkt me echt zo ontzettend verschrikkelijk als je die keuze voor je paard moet maken. Ik hoop echt dat ik met Sam dat nooit hoef te doen en als het wel gebeurt, dat dat nog heeeeeeeel lang gaat duren. Als hij stokoud is ofzo.

Ik zou het rijden enzo ook niet missen. Nee, ik zou mijn allerliefste maatje missen, waarmee ik zoveel heb meegemaakt en met wie je samen zo bent gegroeid. Je weet dat het op een dag over kan zijn, net als met alles in het leven. Alles is zo betrekkelijk, niets blijft hetzelfde.
Sterkte allemaal!!!

Ik kwam vanmorgen op het land, waar het erg hard waaide :\ . Het was echt een beetje guur, maar nog wel droog. Eerst kwam Reina even kroelen (knuffelpaard :D ) en toen kwam Tjitse al aangewandeld. Die stond met Sam verderop te grazen. Tjitse begint voor mijn gevoel wat beter in zijn velletje te komen (hoop dat Inge dit van de week leest, ik moet je nog mailen, meis ;) ). Hem lekker gevoerd, geborsteld, geknuffeld en tegen hem aan gekletst :D . Zijn wintervacht vliegt er af. Daarna met Sam aan de slag gegaan.
Grondwerken in de bak en aan de lange lijn nog wat balkjes gelopen en laten vrij springen. In de bak vindt hij het zand best zwaar, dus na wat rondjes draven (doet hij zo braaf los en wel) voelde hij al nattig aan. Toen heb ik de leadrope aan zijn touwhalster vastgemaakt als teugels en toen ben ik op hem gaan uitstappen, balkjes lopen, figuren rijden, halt houden op zit enzo. Hij was zo lief.

Er kwam ook nog een joekel van een tractor door de bak heen en hij bleef zo lief bij me staan (hij had geen halster om, niets, en de hekken stonden wagenwijd open). Sam vond het allemaal wel interessant en hield alles goed in de gaten....

Helaas ging het toen regenen en toen hield ik het voor gezien. Sam vindt dat niet fijn om dan te werken en ik ook niet. Ben wel blij dat de kudde wat saamhoriger wordt. Ik heb vanochtend een hele tijd naar ze staan kijken, zo leuk om te zien. Zag trouwens weer een ooievaar zitten en het is zo heerlijk om te zien dat de bomen beginnen uit te lopen!!! Nou dat zonnetje nog terug. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:13

Heerlijk dat het zo goed gaat met jou en je knappe paardje twiggy en dat je er zo van kunt genieten. Dat is zo belangrijk.
Hier begint een heel klein beetje groen door te piepen.
Vrijdag gaan de paardjes de grote wei op. Heerlijk