Als je Engels niet goed genoeg is om te snappen, dan is er vast een vertaalprogramma dat je er op los kunt laten.
Ik ga er iig geen tijd aan spenderen om dit voor jullie te vertalen....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ariebren schreef:Cassidy schreef:LBI: left brain introvert
RBI: right brain introvert
LBE: left brain extrovert
RBE: rigth brain extrovert
En de uitleg vind je op de Parelli horsenalities pagina
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/
Paard van Justkid klinkt idd als LBI. Is mijn oudere merrie ook, en daar kan ik het nog het beste mee omgaan.
Maar er zijn toch ook paarden die voor de helft in het ene vakje vallen en voor de andere helft, of een kwart, in een ander vakje vallen.
Dit hele verhaal doet mij zeer sterk denken aan al die management cursussen die ik als leidinggevende heb mogen krijgen.
Zolang je iemand in een vakje kan stoppen dan kan je met die persoon omgaan.
Wil niet, kan het niet, wil wel maar kan niet en kan het wel.
Maar niemand is 100% in een vakje te stoppen.
Dus als leidinggevende moet je een gevoel hebben om met die vakjes mensen te kunnen omgaan.
En dat geld voor paarden ook, je moet zelf om kunnen gaan met een voor jouw niet omschreven gedrag.
Cassidy schreef:Voor degenen die niet begrijpen dat Parelli niet aan strikt hokjesdenken doet maar dit als handleiding geeft om je gevoel en je vermogen om te zien te ontwikkelen, en die ook niet snappen dat een paard niet in een strikt hokje te plaatsen valt: beschrijving nogmaals doorlezen.
Gini schreef:Cassidy schreef:Voor degenen die niet begrijpen dat Parelli niet aan strikt hokjesdenken doet maar dit als handleiding geeft om je gevoel en je vermogen om te zien te ontwikkelen, en die ook niet snappen dat een paard niet in een strikt hokje te plaatsen valt: beschrijving nogmaals doorlezen.
En dit is denk ik waarom sommigen zo cynisch tegenover Parelli staan. Zelfs zijn "leerlingen" zeggen verschillende dingen. Kan de man uiteraard niks aan doen, maar dat is wel wat afstraalt op de (paarden)maatschappij.
Paar pagina's geleden zei een Parelli'er dat je via de methode de paardentaal imiteert. Na enig ongeloof van mijn kant (en van anderen) was er een voorganger die zei dat dit niet zo is.
Nu ook weer: de ene beweert dat je het paard in zo een hokje moet steken en de ander zegt dat Parelli echt geen hokjesdenker is.
Als "jullie" er zelf niet over uit zijn, hoe wil je dan dat "wij" dat zijn?
En dat vind ik dat een beetje afstraalt vanuit dit topic. Iedereen doet precies wat die wil en interpreteert Parelli hoe het hem/haar goeddunkt. De een onderbouwt het beter dan de ander, maar dan komt er weer iemand die echt totaal het tegenovergestelde zegt. En dat lijkt me gevaarlijk, want velen zetten oogkleppen op (Parelli en niets anders) en overgieten dat dan met hun eigen sausje (ik interpreteer het zo en zo is het dus ook) en dan krijg je van die situaties waarin de echte kern verloren gaat. En dat is dat je gewoon een paard aan het opvoeden bent en dat dat heel soms echt wel heel simpel is.
[***] schreef:Tja ikke, ik heb antwoorden en manieren van werken van jou gelezen die ik heel erg herken in het NH/Parelli-wereldje en hun manier van met dingen om te gaan (zoals ik ze interpreteer dan). Doe jij dan aan NH of doe ik aan gewoon paardje opvoeden?
Hoe meer ik lees & kijk hoe anderen dingen doen, hoe meer ik overeenkomsten tussen alles zie .. Er zit echt niet zoveel verschil tussen dingen hoor, als je tenminste niet blijft hangen in bepaalde namen die mensen eraan geven, maar gaat kijken naar de inhoud van deze dingen..
sanne83 schreef:@Gini:
In elk verhaal halen verschillende mensen andere stukken eruit die voor hun belangrijk zijn, die ze interessant vinden en die ze onthouden. Sommige dingen zullen je meer aanspreken dan andere dingen, iedereen heeft andere ervaringen, met andere paarden en andere omstandigheden, het zou raar zijn als we er allemaal precies hetzelfde over zouden denken toch?
Gini schreef:Ik denk dat alleen al in dit topic 2 of 3 keer dat kaartje voorbijkomt met die onderverdeling en velen spreken toch over "ik heb een introvert left brain paard en die wil niet....", dat lijkt me toch aardig hokjesdenken, niet?
Gini schreef:Ja ok, maar compleet tegenovergestelde meningen is nou wel het andere uiterste toch?Maar goed, ikzelf wil hier ook niet te ver op ingaan, wil niet gaan muggenziften. Maar het viel me gewoon opeens op.
[***], ik snap je uitleg, bedankt hiervoor. Alleen maakt dat het precies allemaal zo moeilijker dan het is.Spendeer wat tijd met paarden en je kan zo het paardenlichaam lezen, daar heb je toch niets of niemand voor nodig? Toch zeker niet zo een kaartje waar veel mensen waarschijnlijk gewoon de eigenschappen aan hun paard toekennen die ze willen toekennen.
cassidy schreef:Ik heb de ervaring dat je van goed doordachtte methodes dat oppikt waar je op dat moment aan toe bent.
Dat houdt automatisch in dat je dingen keer op keer kunt doorlopen, en je iedere keer wat anders oppikt en wat nieuws leert.
En imo is dat de kracht van een goed doordachtte methode. Dat je keer op keer terug kunt gaan en nooit uitgeleerd bent.
Wat ik helaas bij andere methodes (paardgerelateerd of niet) maar al te vaak tegenkom. Omdat er geen groei inzit....
ikke schreef:[***] schreef:Tja ikke, ik heb antwoorden en manieren van werken van jou gelezen die ik heel erg herken in het NH/Parelli-wereldje en hun manier van met dingen om te gaan (zoals ik ze interpreteer dan). Doe jij dan aan NH of doe ik aan gewoon paardje opvoeden?
Hoe meer ik lees & kijk hoe anderen dingen doen, hoe meer ik overeenkomsten tussen alles zie .. Er zit echt niet zoveel verschil tussen dingen hoor, als je tenminste niet blijft hangen in bepaalde namen die mensen eraan geven, maar gaat kijken naar de inhoud van deze dingen..
Die overeenkomsten zijn voor mij al jaaaaren duidelijk. Al lang voordat de term NH was uitgevonden, waren er al mensen die daar over nadachten en de verbanden opmerkten die jij beschrijft.
Er is geen verschil tussen dingen, het is de uitleg die eraan gegeven wordt door de volgelingen die de verschillen maken. men wil zich namelijk graag onderscheiden van de rest. DAT gegeven wordt sterk gebruikt in de "NH" en vandaar ook mijn opmerking: gepasseerd station.......
WildWings schreef:cassidy schreef:Ik heb de ervaring dat je van goed doordachtte methodes dat oppikt waar je op dat moment aan toe bent.
Dat houdt automatisch in dat je dingen keer op keer kunt doorlopen, en je iedere keer wat anders oppikt en wat nieuws leert.
En imo is dat de kracht van een goed doordachtte methode. Dat je keer op keer terug kunt gaan en nooit uitgeleerd bent.
Wat ik helaas bij andere methodes (paardgerelateerd of niet) maar al te vaak tegenkom. Omdat er geen groei inzit....
Dan kom ik toch uit op de vraag of het discussiepunt... moet je per se een 'methode' willen volgen, in het omgaan met paarden?
Gini schreef:Cassidy schreef:Voor degenen die niet begrijpen dat Parelli niet aan strikt hokjesdenken doet maar dit als handleiding geeft om je gevoel en je vermogen om te zien te ontwikkelen, en die ook niet snappen dat een paard niet in een strikt hokje te plaatsen valt: beschrijving nogmaals doorlezen.
En dit is denk ik waarom sommigen zo cynisch tegenover Parelli staan. Zelfs zijn "leerlingen" zeggen verschillende dingen. Kan de man uiteraard niks aan doen, maar dat is wel wat afstraalt op de (paarden)maatschappij.
Paar pagina's geleden zei een Parelli'er dat je via de methode de paardentaal imiteert. Na enig ongeloof van mijn kant (en van anderen) was er een voorganger die zei dat dit niet zo is.
Nu ook weer: de ene beweert dat je het paard in zo een hokje moet steken en de ander zegt dat Parelli echt geen hokjesdenker is.
Als "jullie" er zelf niet over uit zijn, hoe wil je dan dat "wij" dat zijn?
Waratje schreef:Weet je waar ik bij die 4 groepjes op afhaak? Dat bepaalde eigenschappen weer zwart/wit worden neergezet. Bijvoorbeeld dominant of ondergeschikt, bang of dapper, zelfverzekerd of onzeker, etc.
Dominant is sowieso al een woord waar ik wat meer voorzichtigheid mee zou willen zien. Alsof een paard dat niet direct "ja en amen" zegt dan dominant zou zijn. Er zijn genoeg paarden die helemaal niet bezig zijn met "dominant" maar bepaald geen doetjes zijn. Er zijn genoeg paarden die niet "dominant" of "ondergeschikt" willen zijn, maar wel heel graag "Samen" willen zijn, het is jammer dat daar dan geen hokje voor is......
WildWings schreef:Dan kom ik toch uit op de vraag of het discussiepunt... moet je per se een 'methode' willen volgen, in het omgaan met paarden?