Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:49

Voor degenen die niet begrijpen dat Parelli niet aan strikt hokjesdenken doet maar dit als handleiding geeft om je gevoel en je vermogen om te zien te ontwikkelen, en die ook niet snappen dat een paard niet in een strikt hokje te plaatsen valt: beschrijving nogmaals doorlezen.

Als je Engels niet goed genoeg is om te snappen, dan is er vast een vertaalprogramma dat je er op los kunt laten.

Ik ga er iig geen tijd aan spenderen om dit voor jullie te vertalen....:D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:50

Ariebren schreef:
Cassidy schreef:
LBI: left brain introvert
RBI: right brain introvert
LBE: left brain extrovert
RBE: rigth brain extrovert

En de uitleg vind je op de Parelli horsenalities pagina

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Paard van Justkid klinkt idd als LBI. Is mijn oudere merrie ook, en daar kan ik het nog het beste mee omgaan.

Maar er zijn toch ook paarden die voor de helft in het ene vakje vallen en voor de andere helft, of een kwart, in een ander vakje vallen.

Dit hele verhaal doet mij zeer sterk denken aan al die management cursussen die ik als leidinggevende heb mogen krijgen.

Zolang je iemand in een vakje kan stoppen dan kan je met die persoon omgaan.

Wil niet, kan het niet, wil wel maar kan niet en kan het wel.

Maar niemand is 100% in een vakje te stoppen.

Dus als leidinggevende moet je een gevoel hebben om met die vakjes mensen te kunnen omgaan.

En dat geld voor paarden ook, je moet zelf om kunnen gaan met een voor jouw niet omschreven gedrag.

Het is echt letterlijk hetzelfde model als ik laatst op mijn communicatie cursus kreeg :j
Zoek maar eens op bijv. Lifo-methode (het komt oorspronkelijk van een motivatie model van Jung).

Je hebt verder helemaal gelijk. Net als bij mensen is het niet de bedoeling om iemand in een hokje te stoppen. Het is de bedoeling dat je gedrag beter begrijpt omdat je de interne motivatie van het gedrag beter begrijpt en in aansluiting daarop leert welke strategie je eventueel kunt gebruiken om die persoon/paard beter te begrijpen en makkelijker te kunnen communiceren :j
Gedrag kan elke seconde veranderen, dus de meeste personen en paarden hebben meerdere eigenschappen naar gelang de situatie veranderd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:55

Het is duidelijk gebaseert op de Roos van Leary, waarbij iemand die goed is met communicatietechnieken bij verschillende types mensen heel verschillende stijlen van communicatie hanteert voor het gewenste resultaat.
Het kan soms dingen verduidelijken, maar het risico van hokjesindeling is levensgroot. En dat zie je ook nogal veel gebeuren bij de Parelliërs.
Heb niet het idee dat mijn dames goed in één van die hokjes passen ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:56

Cassidy schreef:
Voor degenen die niet begrijpen dat Parelli niet aan strikt hokjesdenken doet maar dit als handleiding geeft om je gevoel en je vermogen om te zien te ontwikkelen, en die ook niet snappen dat een paard niet in een strikt hokje te plaatsen valt: beschrijving nogmaals doorlezen.

En dit is denk ik waarom sommigen zo cynisch tegenover Parelli staan. Zelfs zijn "leerlingen" zeggen verschillende dingen. Kan de man uiteraard niks aan doen, maar dat is wel wat afstraalt op de (paarden)maatschappij.

Paar pagina's geleden zei een Parelli'er dat je via de methode de paardentaal imiteert. Na enig ongeloof van mijn kant (en van anderen) was er een voorganger die zei dat dit niet zo is.
Nu ook weer: de ene beweert dat je het paard in zo een hokje moet steken en de ander zegt dat Parelli echt geen hokjesdenker is.

Als "jullie" er zelf niet over uit zijn, hoe wil je dan dat "wij" dat zijn?
En dat vind ik dat een beetje afstraalt vanuit dit topic. Iedereen doet precies wat die wil en interpreteert Parelli hoe het hem/haar goeddunkt. De een onderbouwt het beter dan de ander, maar dan komt er weer iemand die echt totaal het tegenovergestelde zegt. En dat lijkt me gevaarlijk, want velen zetten oogkleppen op (Parelli en niets anders) en overgieten dat dan met hun eigen sausje (ik interpreteer het zo en zo is het dus ook) en dan krijg je van die situaties waarin de echte kern verloren gaat. En dat is dat je gewoon een paard aan het opvoeden bent en dat dat heel soms echt wel heel simpel is.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:00

Wie zegt hier dat je het paard in zo'n hokje moet steken?
(gewoon uit interesse, denk dat ik dat gemist heb :Y) ).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:01

Gini schreef:
Cassidy schreef:

En dit is denk ik waarom sommigen zo cynisch tegenover Parelli staan. Zelfs zijn "leerlingen" zeggen verschillende dingen. Kan de man uiteraard niks aan doen, maar dat is wel wat afstraalt op de (paarden)maatschappij.

Paar pagina's geleden zei een Parelli'er dat je via de methode de paardentaal imiteert. Na enig ongeloof van mijn kant (en van anderen) was er een voorganger die zei dat dit niet zo is.
Nu ook weer: de ene beweert dat je het paard in zo een hokje moet steken en de ander zegt dat Parelli echt geen hokjesdenker is.

En dat vind ik dat een beetje afstraalt vanuit dit topic. Iedereen doet precies wat die wil en interpreteert Parelli hoe het hem/haar goeddunkt. De een onderbouwt het beter dan de ander, maar dan komt er weer iemand die echt totaal het tegenovergestelde zegt. En dat lijkt me gevaarlijk, want velen zetten oogkleppen op (Parelli en niets anders) en overgieten dat dan met hun eigen sausje (ik interpreteer het zo en zo is het dus ook) en dan krijg je van die situaties waarin de echte kern verloren gaat. En dat is dat je gewoon een paard aan het opvoeden bent en dat dat heel soms echt wel heel simpel is.

Dat is heel simpel: een gepasseerd station.......

NH is op sterven na dood, al proberen de volgelingen je iets anders te laten geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:04

Tja ikke, ik heb antwoorden en manieren van werken van jou gelezen die ik heel erg herken in het NH/Parelli-wereldje en hun manier van met dingen om te gaan (zoals ik ze interpreteer dan :Y) ). Doe jij dan aan NH of doe ik aan gewoon paardje opvoeden? :+ Hoe meer ik lees & kijk hoe anderen dingen doen, hoe meer ik overeenkomsten tussen alles zie .. Er zit echt niet zoveel verschil tussen dingen hoor, als je tenminste niet blijft hangen in bepaalde namen die mensen eraan geven, maar gaat kijken naar de inhoud van deze dingen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:08

Ik denk dat alleen al in dit topic 2 of 3 keer dat kaartje voorbijkomt met die onderverdeling en velen spreken toch over "ik heb een introvert left brain paard en die wil niet....", dat lijkt me toch aardig hokjesdenken, niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:10

[***] schreef:
Tja ikke, ik heb antwoorden en manieren van werken van jou gelezen die ik heel erg herken in het NH/Parelli-wereldje en hun manier van met dingen om te gaan (zoals ik ze interpreteer dan :Y) ). Doe jij dan aan NH of doe ik aan gewoon paardje opvoeden? :+ Hoe meer ik lees & kijk hoe anderen dingen doen, hoe meer ik overeenkomsten tussen alles zie .. Er zit echt niet zoveel verschil tussen dingen hoor, als je tenminste niet blijft hangen in bepaalde namen die mensen eraan geven, maar gaat kijken naar de inhoud van deze dingen..

Die overeenkomsten zijn voor mij al jaaaaren duidelijk. Al lang voordat de term NH was uitgevonden, waren er al mensen die daar over nadachten en de verbanden opmerkten die jij beschrijft.
Er is geen verschil tussen dingen, het is de uitleg die eraan gegeven wordt door de volgelingen die de verschillen maken. men wil zich namelijk graag onderscheiden van de rest. DAT gegeven wordt sterk gebruikt in de "NH" en vandaar ook mijn opmerking: gepasseerd station.......

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:12

[***] schreef:
Wie zegt hier dat je het paard in zo'n hokje moet steken?
(gewoon uit interesse, denk dat ik dat gemist heb :Y) ).

Tja, als zo ongeveer alle Parelliërs meteen melden dat ze LRBIE paarden hebben, dan krijg je toch de indruk dat ieder paard in zo'n hokje thuis zou moeten horen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:14

@ Gini : Ligt eraan waar je stopt met lezen ...
Ik heb uitgelegd hoe het voor mij zit .. namelijk dat je doorgaans een paard grotendeels in 1 kwadrant kan plaatsen (uitzonderingen daargelaten), en dat dit een beginpunt is, een hokje als je het zo wil noemen waar je paard doorgaans in zit. Maar niet altijd, onder elke omstandigheid, en de kunst is om op elk moment je paard te kunnen lezen .. je paard zal 99% van de tijd altijd in 1 van de 4 vallen, paarden die all over the place zijn zijn volgens mij niet zo vaak voorkomend (heb ze nog niet gezien, maar heb natuurlijk ook geen 100 paarden hier staan ;) ). Dus de kunst is om op elk moment te herkennen in welk hokje je paard zit en daar op in te spelen, maar dat hokje kan als je pech hebt elke minuut veranderen ...

En als mensen zeggen "ik heb een LBI en die doet dit graag of dit niet", dan spreken ze over het algemene, of ik doe dat toch. Ik heb er 2 die doorgaans mooi passen in zo'n hokje .. mijn LBI werkt niet graag in de piste, is liever buiten, heeft liever een doel om naartoe te gaan. Wil niet zeggen dat je nooit plezier met hem kan hebben in de piste of dat het buiten altijd super gaat, maar grotendeels van de tijd is het wel zo (en ik werk er dus aan met hem om samen plezier te hebben in de piste, onder andere). De andere is doorgaans heel gesloten en bang, maar krijgt steeds meer vertrouwen in mij en wordt daardoor zelfzekerder, en verandert dan dus van hokje. Maar er moet maar het minste te gebeuren en hij zit terug in zijn standaardhokje, of slaat helemaal door en wordt echt bang en zit dan weer in een ander hokje ..

Sowieso blijft het moeilijk uitleggen allemaal, zeker via internet ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:15

[***] +:)+

@ikke: Ik weet niet hoe het met "NH" staat, maar parelli is nogal booming business. Zelfs alle dressuurhotemetoten springen aan boord (of ze dat nou doen omdat ze het zelf leuk en nuttig vinden of omdat ze denken op die manier meer klanten te krijgen ;) ) , dus op sterven na dood wil ik het niet noemen.
Maar volgens mij wil je alleen even duidelijk maken dat jij alles al jaaaaaren weet en al die onzin niet nodig hebt, mag hoor :+ :D

@Gini:
In elk verhaal halen verschillende mensen andere stukken eruit die voor hun belangrijk zijn, die ze interessant vinden en die ze onthouden. Sommige dingen zullen je meer aanspreken dan andere dingen, iedereen heeft andere ervaringen, met andere paarden en andere omstandigheden, het zou raar zijn als we er allemaal precies hetzelfde over zouden denken toch?

Eerst was het allemaal eenheidsworst en nu verschillen we teveel :+ :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:19

Ik heb de ervaring dat je van goed doordachtte methodes dat oppikt waar je op dat moment aan toe bent.
Dat houdt automatisch in dat je dingen keer op keer kunt doorlopen, en je iedere keer wat anders oppikt en wat nieuws leert.
En imo is dat de kracht van een goed doordachtte methode. Dat je keer op keer terug kunt gaan en nooit uitgeleerd bent.
Wat ik helaas bij andere methodes (paardgerelateerd of niet) maar al te vaak tegenkom. Omdat er geen groei inzit....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:22

sanne83 schreef:
@Gini:
In elk verhaal halen verschillende mensen andere stukken eruit die voor hun belangrijk zijn, die ze interessant vinden en die ze onthouden. Sommige dingen zullen je meer aanspreken dan andere dingen, iedereen heeft andere ervaringen, met andere paarden en andere omstandigheden, het zou raar zijn als we er allemaal precies hetzelfde over zouden denken toch?

Ja ok, maar compleet tegenovergestelde meningen is nou wel het andere uiterste toch? :+ Maar goed, ikzelf wil hier ook niet te ver op ingaan, wil niet gaan muggenziften. Maar het viel me gewoon opeens op.

[***], ik snap je uitleg, bedankt hiervoor. Alleen maakt dat het precies allemaal zo moeilijker dan het is. :+ Spendeer wat tijd met paarden en je kan zo het paardenlichaam lezen, daar heb je toch niets of niemand voor nodig? Toch zeker niet zo een kaartje waar veel mensen waarschijnlijk gewoon de eigenschappen aan hun paard toekennen die ze willen toekennen. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:22

Gini schreef:
Ik denk dat alleen al in dit topic 2 of 3 keer dat kaartje voorbijkomt met die onderverdeling en velen spreken toch over "ik heb een introvert left brain paard en die wil niet....", dat lijkt me toch aardig hokjesdenken, niet?

Een paard (mens of ander levend wezen) heeft nou eenmaal een bepaald karakter, toch? Ik weet precies mijn karakter eigenschappen. Maar omdat ik niet emotioneel ben wil het nog niet zeggen dat ik nooit huil. Datzelfde geldt voor de horsenalities. Je leert van alle karakters hoe je er mee om moet gaan en hoe je de positieve eigenschappen kan stimuleren en de negatieve eigenschappen kan minimaliseren. Je gaat om met het karakter wat je op dat moment tegenover je hebt.

3 van mijn 4 paarden hebben een redelijk standvastig karakter. Ze vallen voor het grootste deel onder een bepaalde horsenality. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit anders reageren en al helemaal niet dat het niet zo mogen. Elke situatie, omgeving, etc. heeft invloed op het paard en daarom, nogmaals, ga je om met het karakter wat je op dat moment voor je hebt. En als dat per minuut wisselt van LBE, LBI, RBI naar RBE, dan moet jij dat dus ook kunnen en doen.

Tot zo ver het denken in hokjes. Helpt het je dit te begrijpen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:27

Gini schreef:
Ja ok, maar compleet tegenovergestelde meningen is nou wel het andere uiterste toch? :+ Maar goed, ikzelf wil hier ook niet te ver op ingaan, wil niet gaan muggenziften. Maar het viel me gewoon opeens op.

[***], ik snap je uitleg, bedankt hiervoor. Alleen maakt dat het precies allemaal zo moeilijker dan het is. :+ Spendeer wat tijd met paarden en je kan zo het paardenlichaam lezen, daar heb je toch niets of niemand voor nodig? Toch zeker niet zo een kaartje waar veel mensen waarschijnlijk gewoon de eigenschappen aan hun paard toekennen die ze willen toekennen. ;)

Dat dacht ik ook altijd. Toch heb ik de afgelopen 2 jaar veel geleerd en dat terwijl ik al 33 jaar eigen paarden heb en mezelf daar prima mee redden. Misschien heb jij het niet nodig, dat kan best. Maar ik vind het wel leuk om andere inzichten te leren kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:27

cassidy schreef:
Ik heb de ervaring dat je van goed doordachtte methodes dat oppikt waar je op dat moment aan toe bent.
Dat houdt automatisch in dat je dingen keer op keer kunt doorlopen, en je iedere keer wat anders oppikt en wat nieuws leert.
En imo is dat de kracht van een goed doordachtte methode. Dat je keer op keer terug kunt gaan en nooit uitgeleerd bent.
Wat ik helaas bij andere methodes (paardgerelateerd of niet) maar al te vaak tegenkom. Omdat er geen groei inzit....

Dan kom ik toch uit op de vraag of het discussiepunt... moet je per se een 'methode' willen volgen, in het omgaan met paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:29

ikke schreef:
[***] schreef:

Die overeenkomsten zijn voor mij al jaaaaren duidelijk. Al lang voordat de term NH was uitgevonden, waren er al mensen die daar over nadachten en de verbanden opmerkten die jij beschrijft.
Er is geen verschil tussen dingen, het is de uitleg die eraan gegeven wordt door de volgelingen die de verschillen maken. men wil zich namelijk graag onderscheiden van de rest. DAT gegeven wordt sterk gebruikt in de "NH" en vandaar ook mijn opmerking: gepasseerd station.......

Ik ben misschien wat jaaaaaaaaaaren jonger dan jij, of jaaaaaaaaaaaaren minder lang met paarden bezig, of heb jaaaaaaaaaren minder lang eigen paarden (en mijn eerste "probleempaard" heb ik ook pas een jaar, alhoewel over de andere ook wel te discussiëren valt :Y) ) ... dus sorry als het voor mij wat langer duurt en ik het nu allemaal pas begin te begrijpen :+ Bij mij heeft Parelli echt geholpen om het allemaal te begrijpen, de pakketten en vooral de horsenalities .. Sommigen halen er misschien niks uit, voor mij waren dat de ontbrekende stukjes van de puzzel .. Dus ik ben blij dat het er allemaal is :Y)

Kwam toevallig net deze blog tegen ... Ik kan het enthousiasme helemaal begrijpen, het moment dat ik merk dat ik met mijn LBI echt communicatie heb en hij dingen doet omdat hij die wil doen en niet omdat ik die vraag van hem te doen, is het moment dat ik een gat in de lucht spring .. Spijtig genoeg zijn er nog maar weinig van die momenten, maar heb er alle vertrouwen in dat die steeds vaker zullen voorkomen, omdat ik weet op welke manier ik dat kan bekomen .. en dat wist ik een tijd geleden gewoon niet, toen merkte ik ook alles wat ik nu merk, maar hoe ik het moest verbeteren.. groot vraagteken .. Anderen zullen deze blog lezen en denken "ja, so? dat maak ik elke dag mee". Iedereen is anders, elk paard is anders.. maar een paard is wel steeds een paard, dus ergens toch allemaal niet zo heel anders :Y)

http://central.parellinaturalhorsetrain ... dea-first/

@ Gini : lijkt maar zo hoor .. in het begin is het allemaal heel veel info en heel veel dingen en denk je echt "waar moet ik beginnen", maar ik ben nu sinds oktober bezig en het voelt alsof ik alles al jaren op die manier doe .. De resultaten verraden dat ik nog een beginner ben, maar wel een beginner met een toekomst voor ogen, en een manier om daar te geraken :Y) Ik heb veel naar mijn pony gekeken, naar de ene pony nog meer dan de andere (aangezien ik die langer heb :P ) en ik had een groot deel al zelf uitgevogeld, maar toch, de details ontbraken.. en net die zorgden ervoor dat we niet echt vooruit kwamen .. Nu komen we nog steeds niet vooruit, maar het gaat er wel anders aan toe en het geeft openingen naar de toekomst toe. Weet niet of ik er anders zou geraakt zijn, tot op dit punt al niet ... Misschien wel, maar een mens moet keuzes maken in het leven .. De keuzes in het verleden gingen niet slecht, maar er ontbrak steeds iets, en dat lijk ik nu wel gevonden te hebben .. Ookal is het vaak moeilijk & verwarrend & zou het allemaal wel simpeler mogen .. alleen is een paard gewoon niet zo zwart-wit als veel mensen denken.. het is een paard ja, maar toch ... Ik heb er 2 lopen en er zijn overeenkomsten, maar er zijn ook heel grote verschillen en net dat maakt het dat ik met beiden anders moet omgaan. Zou ik met beiden op dezelfde manier omgaan zou ik met 1 van de 2 de grootste problemen hebben...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:30

WildWings schreef:
cassidy schreef:

Dan kom ik toch uit op de vraag of het discussiepunt... moet je per se een 'methode' willen volgen, in het omgaan met paarden?

Niets moet, maar sommige mensen vinden aansluiting bij een bepaalde methode. Zo heb je mensen die rijden western, of klassieke dressuur.. Zo heb je ook mensen die doen aan Parelli. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:30

Gini schreef:
Cassidy schreef:

Waarom ga je niet uit van wat Parelli zelf zegt, ipv uit te gaan van de interpretatie van een van zijn volgelingen? Het merendeel is er in dit topic van overtuigd dat je "the master himself" als eikpunt aan moet houden, en niet wat de volgelingen er van bakken want het merendeel heeft het ook niet begrepen (zie de oordelen over zombies en kadaverdiscipline)

Uiteindelijk is het opvoeden van paarden heel simpel. Wij mensen maken het ingewikkeld. En als er dan ook nog menselijke gevoelens bij komen kijken en deze in dieren gaan projecteren ("het is zielugh om een een een oog blind paard zo hard aan te pakken, daar moet je rekening mee houden" (terwijl dat in de natuur echt niet gedaan wordt) er vervolgens argumenten komen dat de natuur in de huidige populatie gedomesticeerde paarden ver te zoeken is (Een Mustang is een heel ander verhaal dan een Przewalski): wie ga je dan geloven?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:33

Weet je waar ik bij die 4 groepjes op afhaak? Dat bepaalde eigenschappen weer zwart/wit worden neergezet. Bijvoorbeeld dominant of ondergeschikt, bang of dapper, zelfverzekerd of onzeker, etc.
Dominant is sowieso al een woord waar ik wat meer voorzichtigheid mee zou willen zien. Alsof een paard dat niet direct "ja en amen" zegt dan dominant zou zijn. Er zijn genoeg paarden die helemaal niet bezig zijn met "dominant" maar bepaald geen doetjes zijn. Er zijn genoeg paarden die niet "dominant" of "ondergeschikt" willen zijn, maar wel heel graag "Samen" willen zijn, het is jammer dat daar dan geen hokje voor is......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:36

Paarden vallen zelden compleet en continu in een categorie. Al naar gelang de situatie kunnen ze switchen. Maakt ze dat uiteindelijk niet minder zwart-wit?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:37

Uhm, gewoon het midden? Waar 80% van de paarden zich bevinden ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:38

Waratje schreef:
Weet je waar ik bij die 4 groepjes op afhaak? Dat bepaalde eigenschappen weer zwart/wit worden neergezet. Bijvoorbeeld dominant of ondergeschikt, bang of dapper, zelfverzekerd of onzeker, etc.
Dominant is sowieso al een woord waar ik wat meer voorzichtigheid mee zou willen zien. Alsof een paard dat niet direct "ja en amen" zegt dan dominant zou zijn. Er zijn genoeg paarden die helemaal niet bezig zijn met "dominant" maar bepaald geen doetjes zijn. Er zijn genoeg paarden die niet "dominant" of "ondergeschikt" willen zijn, maar wel heel graag "Samen" willen zijn, het is jammer dat daar dan geen hokje voor is......

hhmm maar zo zwart/wit is het juist niet. Ik vind het lastig uitleggen. Het is eigenlijk iets waar je, je in moet verdiepen. Ik heb er zelf zo veel over gelezen en van gezien. Zo wordt ook goed uitgelegd wat dominant nou echt is en hoe dat zich uit, ook dat het je natuurlijk weer in verschillende nuances, maar je leert het wel herkennen. (dominant is slechts een voorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 00:40

WildWings schreef:

Je moet niks .. en je moet vooral altijd zelf blijven nadenken.
Ik ben nu zelf sinds kort bezig met Parelli, maar als ik hem iets zie doen wat mij niet aanstaat ga ik dat echt niet zelf ook doen omdat Parelli het zo doet .. Als het mij niet aanstaat dan staat het mij niet aan en zoek ik iets anders wat mij wel aanstaat. Alleen heb ik dat eigenlijk nog niet gehad, of niet zo extreem .. Ik vraag wel heel veel waarom iets gedaan wordt, een mens doet doorgaans iets met een gedachte erachter, en juist die gedachte erachter vind ik heel interessant. Maar dat heeft er niks mee te maken of ik het zelf zou (na)doen of niet, dat is gewoon puur interesse..

Ik merk sinds ik mij verdiept heb in Parelli dat het allemaal anders is geworden, de pony's zijn anders geworden, ze zijn veel opener, komen naar me toe, steken hun neus in het halster, zijn altijd blij om mij te zien, wat wil een mens nog meer :Y) En daarvoor ging het niet slecht, maar er was iets .. weet nog steeds niet wat het precies was, maar nu gaat het wel fijner, dus doen we nog een tijdje zo door, maar wel steeds blijven nadenken waarom ;)

@ Waratje : je moet natuurlijk iets om een onderscheid te maken ... De woorden die erop staan zijn de extremen .. Je hebt ook verschillende kleuren vakjes wat gaat van extreem naar mild .. Dus een paard kan mild dominant zijn bv., dat zijn dus de paarden die geen doetjes zijn, maar ook geen moordmachines als iets hun niet aanstaat (even extreem, maar weet het even niet anders te omschrijven). En zo heb je dat bij alle eigenschappen. Het zijn trouwens ook veel woorden die negatieve gedachten opwekken.. is ook express gedaan omdat mensen het negatieve van hun paard eerder onthouden en het paard dan makkelijker kunnen plaatsen. Volgens mij is er ook ergens een chart met enkel positieve eigenschappen, die heeft elk hokje namelijk ook, en dan krijg je ook al een heel ander beeld.

Ik heb 2 pony's (weet iedereen ondertussen al wel lijkt mij :') ) waarbij degene die ik RBI noem ook best wel dominant is. Was de baas over alle paarden toen ik hem ging halen, kreeg ook de raad daarmee op te letten want hij had echt dominante trekjes. Tja, zet hem bij mijn echte dominante en er blijft niks van over .. Maar die andere is dan ook ECHT dominant (is in zijn hoofd nog hengst, laat ieder paard met een oorbeweging opzij gaan en indien dat toch niet lukt aarzelt hij niet om het gevecht aan te gaan, en dan tot er eentje gewond afdruipt..) dus dan blijft er van dominante 1 niks van over ... En haal je hem weg bij de andere paarden en moet hij dingen in zijn eentje doen dan wordt het gewoon een lieve, bange pony ... (al begint hij nu steeds meer vertrouwen te krijgen en daarmee naar mij toe ook die toch wel dominante trekjes).

Het doel van die horsenality is trouwens je paard zo te helpen dat hij in het midden van de chart eindigt .. en alles tegelijk is, of niks van alles is maar gewoon neutraal (is hoe je het zelf bekijkt) ... Misschien is jouw paard daar al wel, en kan je hem daarom niet plaatsen.. kan best wel zo zijn natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-13 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt