[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:44

Jij zorgt nu voor Inge's paard toch? Ik kan me voorstellen dat ze aan het aftellen is. ;) Inge als je dit leest: Ik hoop dat de tijd een beetje snel gaat voor je!

Ik vind het ook flauw, dat 1 april gedoe. Heb er ook helemaal niks mee. Inderdaad is het grappig als je nog op school zit en zout in de koffie van de leraar kan doen, maar dat ontgroei je toch een keer. ;)
Ik word ook echt pissig als ze mijn avatar gaan veranderen. }>

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:07

Jeetje wat ziet bokt er raar uit ... Hebben jullie dat ook ... :roll: Ik vind 1 april ook flauw, mijn collega's gelukkig ook anders had ik niet naar mijn werk gedurfd, denk ik!

Hier ook dikke mist vanochtend, ik kon vanuit de trein niet eens naar buiten kijken.

RP: over ontwormen: ik doe een beetje van beide :). Reina heb ik als veulen gewoon goed laten ontwormen, na het afspenen kwam ze bij mensen te staan die standaard alle paarden nav mestonderzoek ontwormde, zo ook Reina dus. Ik vind het wel een hele handige methode, maar het zit ook nog tussen mijn oren dat mijn paard opeens vol wormen zou kunnen zitten zonder dat ik dit weet en dus te laat ben. Maar aan de andere kant heeft ontwormen alleen maar zin als je paard wormen heeft. En daarbij ben ik ervan overtuigd dat paarden die minder ontwormd worden zelf een betere weerstand opbouwen tegen wormen en dus minder besmettingsgevaar hebben. Voordat Reina verhuisde in januari heb ik haar wel weer ontwormd zonder een onderzoek vooraf. Kortom: ik ben er nog niet helemaal uit hoor ;). Al geloof ik in standaard ontwormen om de zes weken alláng niet meer.

En verder zijn jullie me even te hard gegaan met kletsen om op iedereen te reageren (en ik moet trouwens weer eens aan het werk!) :P.

Ojah VUE: wat een droppie!!!! Heb je ook foto's van de ouders?

En Twiggy: GEFELICITEERD met je allerliefste Sammy! Een dikke verjaardagsknuffel van mij aan hem! En van het weekend geef ik die IRL ;). Heb je een lekkere worteltaart voor hem gemaakt, haha?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:12

Heel irritant dit! Ik had al hoofdpijn en dit maakt het niet beter. Ik ga verder met het versturen van mailtjes die nu echt weg moeten en dan doe ik de pc uit voor de rest van de dag. Ik kom morgen wel terug hier, hopelijk is dat kinderachtige gedoe dan afgelopen. ;)

Dani, ik vind dat beide methodes voor- en nadelen hebben. :j Maar ik ben nogal huiverig voor het te laat zijn als er dan toch een wormbesmetting is. Ik blijf voorlopig toch maar standaard ontwormen en wissel wel de middelen af.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:25

Ja, ik ben het wel met je eens hoor. Ik denk dat als je via mestonderzoek wilt gaan ontwormen dat je dan ook echt wat aan je weide beheer moet gaan doen. Op Reina's vorige plek deden ze dat dus en daar heb ik heel veel geleerd. Zeer regelmatig de weide slepen, en ook hadden ze kippen en twee schapen op het land lopen standaard (erg gezellige beestenboel daar :P). Doe je dit soort dingen allemaal niet dan vinden wormen toch ook veel sneller hun weg naar je paard ... Tsja, ik vind het een moeilijke kwestie hoor.

(Ojah, ik zou weer aan het werk gaan :o )

Vue

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:40

Heb ik Dani :D

Afbeelding
Paps :~

Afbeelding
Mams

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:52

Leuke ouders, Vue!!!

Dani, de worteltaart was heerlijk, ook een stukje dit weekend? :D
Ik heb Sam vooral plat geknuffeld vandaag. :* :* :*

We hebben echt SUPER gereden vandaag!!! Hij deed het echt geweldig. Een keertje vloog hij uit joligheid er vandoor met een lekkere bok, maar ach, ik moest er om lachen (en dat moet ik eigenlijk altijd). En gelukkig had ik mijn zadel weer eens uit de motteballen gehaald van de week, dus dan blijf ik wel zitten. :+
Hij heeft echt de lente in zijn bol, heerlijk. :)

Maar het rijden ging echt fijn en het grondwerken ervoor en daarna ook. Ja, hij heeft een behoorlijke sessie gehad vandaag, maar het ging zo lekker...... We hebben in de bak gespeeld en het is erg leuk om te zien hoe je paard in zo'n ruimte reageert op je lichaamstaal. Ben helemaal blij, zeker met dit weertje erbij.

Overigens stond Reina met Guido te vozen >;) en Sam stond met Tjitse op het tweede stuk. Ik heb zowel Tjitse als Sam uit het land gehaald vandaag en toen ik ze weer terug bracht crossten ze beiden heel, heel hard naar de kudde terug. En dan weet ik, het wordt zomer. :D

Ik ontworm Sam zeker niet om de 6 weken. Er zitten soms 3 maanden tussen, ligt aan de kuur en daarbij let ik niet zo op de datum :7 . Ik hou het wel bij in mijn speciale dagboekje van Sam, maar ik doe het ook een beetje op gevoel en dat gaat al jaren prima.

Ja, RP, ik verzorg Tjitse inderdaad. Tjitse mist Inge vreselijk ;( . Het is zo'n lief, hoogsensitief en eenkennig paard. Echt een schatje is het, doet geen vlieg kwaad. Nog een paar weken en dan is zijn baasje weer in het land en wat zal hij blij zijn!!! :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:27

dat zijn een mooie partij ouders Vue, wordt een stevige jongen zo te zien :9 . Als de koop doorgaat, wat ik dan je plan met hem? Qua opfok enz.

Wat leuk dat het zo goed ging met Sammy, lekker van en met hem genoten zo te lezen. Top!

Haha, die Reina joh. Ze neemt het er wel van, als enige dame met de vijf heren ... :o :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:48

En gelijk heeft ze!!!! :D :D :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:04

goedenavond dames!

Wat was er met bokt aan de hand vandaag dan? ik kom nu pas online en merk niks...

Vue, die pappa is inderdaad om te kwijlen! Wow wat een paard!!

Twiggy, gefeli met sam! Geef je hem ook een knuffel voor mij?

Pfff ik ben echt al aan het aftellen naar de winter... was mn zonnebril vergeten en had excursie naar schiphol (vwa, animal hotel en nog wat backstage activiteiten voor een keuzevak over zoonoses) dus hele dag weg geweest. Resultaat? Ik heb het gevoel alsof mn hersenen uit mn hoofd barsten! (nog) geen migraine maar het komt in de buurt... zucht aan het begin is het altijd erg wennen voor mij!
Temperatuur in zuid europa is voor mij net zo erg, das wel heel apart. Het is wel andere warmte maar ook dat trek ik boven de 20 graden niet meer. :(

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:06

Dani62 schreef:
dat zijn een mooie partij ouders Vue, wordt een stevige jongen zo te zien :9 . Als de koop doorgaat, wat ik dan je plan met hem? Qua opfok enz.

Wat leuk dat het zo goed ging met Sammy, lekker van en met hem genoten zo te lezen. Top!

Haha, die Reina joh. Ze neemt het er wel van, als enige dame met de vijf heren ... :o :D

Eerst 3 jaar lekker baby zijn in de opfok, dan 2 a 3 jaar grondwerken etc en vanaf ene jaar of 6 fanatiek boscrossen. :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:51

iedereen van de zon aan het genieten?

Ik heb net kattenkruid in de plantenbak op mn balkon geplant :D Ik hoopte al dat mn kat daardoor het balkon wat minder eng zou gaan vinden (ze is wel eens buiten maar altijd gespannen en sprint gelijk naar binnen zodra ze iets engs hoort of ziet) en ja hoor, ze lag net al zo stoned als een garnaal op het balkon te rollen en te wassen. Heeft ze in de afgelopen 2 jaar nog nooit gedaan, daar was het balkon echt te eng voor. Nu dus niet meer hihihihi

Ik kom ook even spammen met 2 lieve foto's van mn kanjers:
Jammer dat zn bekkie scheef staat door het hooi eten maar het laat zo mooi zien hoe vriendelijk hij kijkt:
Afbeelding

Hij kan het goed met twanneke vinden:
Afbeelding

en dan nog eentje, kun je goed zien dat hij toch echt te mager is geworden (vrees dat zn tandjes wat dwars zitten dus toch binnenkort verdoven en behandelen) de trekker die je erachter ziet is dus het land bij de buren, waar ze de vorige les dus bezig waren... dichtbij he? niet zo raar dat ik trots was denk ik :D

Afbeelding

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:40

:wave: Weer een tijdje geleden voor mij, hoe gaat het met iedereen hier?

Welkom Vue, en wat leuk dat je misschien een eigen paardje krijgt ! Hoop voor je dat het doorgaat. :)

Leuke foto´s Zwerte, Twan ziet er idd heel vriendelijk uit. Mooie kleur heeft ie trouwens!

Pfoe het is hier idd zo rond de 40 graden. Heet, ongelofelijk! Erg benauwd ook, zodra je naar buiten gaat is je huid meteen klam. Zelfs de Costa Ricanen klagen nu over het weer, het is echt abnormaal warm. Achja, die laatste 3.5 week, dat hou ik nog wel vol. ;)
Oh de tijd gaat trouwens wel snel voor mij, gelukkig wel. :) Doe zoveel leuke dingen hier, de mensen zijn ontzettend leuk dus de tijd vliegt voorbij. Kan niet geloven dat ik over 3 weken weer in NL ben!

Maar dan is het ook echt lang genoeg geweest. Ik mis Tjitse vreselijk en het was af en toe wel echt heel erg moeilijk, toen hij ziek was enzo...

Ik laat wel mestonderzoeken doen voor Tjitse. Op mijn oude stalling ging dat heel goed, omdat iedereen dat deed, de mest werd elke dag uit het land gehaald dus dat was ideaal. Heb hem het afgelopen jaar geen een keer hoeven te ontwormen, op basis van het mestonderzoek. Wel heb ik hem in de winter tegen horzellarven ontwormd, omdat ze die soorten wormen niet checken met het mestonderzoek.
Ik ga ook gewoon door met die mestonderzoeken, ook al staat hij nu in een wei waar de andere paarden wel worden ontwormd. Bevalt goed zo en ik vind het wel een fijn idee dat ik niet zo´n middel aan hem geef als het niet nodig is. :)

Vandaag is Tjits precies 3 jaar bij mij. Helaas kan ik hem geen knuffel geven.... Doe jij wel voor me he, Twiggy? En geef Sammy er ook meteen eentje, nog voor zijn verjaardag. :*

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:09

Wat een leuke foto's Zwerte, lief dat je twee paarden het zo goed kunnen vinden. En Rock (of was het nu Twan? Inge maakt me in de war, haha. Twan is de fjord toch?) ziet er inderdaad heel vriendelijk uit :j!

Heey Inge, over drie weken ben je alweer terug?! Dat is wel snel gegaan evengoed. Oooohh, wat zal je blij zijn dan! En Tjits ook!!! (hier is het nu ook mooi weer hoor, alleen de 40 graden halen we niet :P)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:24

Ik heb gisterenavond de DVD van Emiel Voest gekeken (Freestyle fase 1), en ik moet zeggen; I'm impressed. Wat heeft hij een heerlijke, nuchtere en heldere manier van uitleggen. Ik moet bekennen dat ik van alle grote namen in de NH wereld van Voest het minst wist, maar ik heb meteen zijn twee boeken besteld nu ... *D (Twiggy, thans voor het lenen van de DVD's, na het weekend gaat fase 2 eraan geloven!!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:54

Wat een gezelligheid hier, al hoewel ik er zo weer vandoor ga, hoor. Kwam heel effe kijken....
Heb weer heerlijk gereden en gegrondwerkt en ik ga zo naar buiten toe met de kids hier. En ik moet nog boodschappen doen enzo.....

Wat fijn dat je Emiel Voest kan waarderen, Dani. Ik ben met deze methode begonnen destijds en heb dat wat meer uitgebouwd met Parelli/Hempfling e.d. Mijn eigen mixje.

Ojee, ik moet gaan, tot laterrrrrr....

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:13

In voest heb ik me ook nog niet zo verdiept, maar wel een aanrader dus ? :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:29

Ja, ik vind het een aanrader. Ook voor jou met je jonge paardje straks Vue :j.

Mijn interesses op dit moment liggen vooral bij Hempfling, Nevzorov, dressuur in vrijheid etc. (dit alles waardeer ik nog iets meer dan Parelli), maar goed, ik moet meteen toegeven dat dat op dit moment te hoog gegrepen is voor mij en mijn paard ;). Voest heeft een heel duidelijk systeem en ook een onderdeel speciaal gericht op jonge paarden. Van veulen (inprenting), training van enters, twenters tot rijpaarden :). Maar dit is 'fase 2' op de DVD's en in het boek dus daar heb ik me nog niet in verdiept ... Ik ben in ieder geval erg benieuwd!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:59

Ik heb de dvd's besteld O:)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:04

ik hou me niet zo bezig met voest, parelli e.d. Eigenlijk alleen niet vanwege tijdgebrek, ik heb gewoon geen tijd om me in die methodes te verdiepen. Eigenlijk ben ik gewoon een beetje op mijn kennis van gedrag, eigen logica en ervaringen aan het werk. Ik probeer wel van alles te lezen om mn horizon te verbreden maar de tijd die ik daarvoor heb ik gewoon erg beperkt. Nu eerst maar eens kijken hoe de TTEAM bevalt, morgen de 2e les!

Twan is idd de fjord en de vos is mn rocky. Ik ben ook erg blij dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden want de planning (tja moeten twans eigenaren wel meewerken en hem verkopen...) is dat ze over een paar jaartjes bij mn eigen boerderijtje in het land staan :D

Leuk dat je even komt reageren inge! Die 3 weken zullen wel erg snel voorbij zijn, voor je het weet ben je alweer terug!

Wat betreft ontwormen ben ik sinds gister aan het twijfelen... stond een heel artikel in de TvD (tijdschrift voor diergeneeskunde) met eigenlijk het advies om gezonde, volwassen paarden die geen risicogroep vormen (dus geen wedstrijden, sterk wisselende kuddes e.d.) slechts in nov/dec met praziquantel te behandelen tegen lintwormen aangezien deze moeilijk aan te tonen zijn. De rest komt wel naar voren in eitellingen dus kan je de rest van het jaar daarmee volstaan. Ik ga denk ik toch dat advies opvolgen, ik moet natuurlijk wel het goede voorbeeld geven om resistentie te voorkomen he!
Alleen hebben we alleen maar "risicopaarden" staan.... rock is nog te jong, twan komt overal en nergens, ruben loopt wedstrijden en de rest is ook jong! Dus tja bij ons kan dat advies al niet... maar het zet me wel aan het nadenken!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:33

Hey, ligt het weer stil hier??? Ik heb het ook wel heeeel druk gehad dit weekend, niet eens tijd voor paardje gehad ... ;( Maar om dat goed te maken heb ik vrijdag lekker vrij gevraagd ... :#

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:44

Ik ben dr wel :D Hele weekend juist met de paarden bezig geweest. Hopen dat het vrijdag dan mooi weer is dani!

Komt weer een lang verhaal van een apetrotse eigenaresse :D
Zoals gezegd, 2e TTEAM les gehad. Weer nieuwe oefeningen mee, vooral om hem te leren om op wat afstand van me te lopen want die massa bijna in je nek is toch niet zo prettig, hoe schattig het ook is! Vanda vond dat hij al erg vooruit was gegaan, dat ik duidelijk goed geoefend had. Het allerleukste vond ik dat hij elke keer, nadat we hem pauze hadden gegeven, uit zichzelf weer naar ons toe kwam. Hij gaf echt duidelijk aan dat hij weer klaar was om verder te gaan! Geoefend met beentjes optillen en dat ging toch niet zo vlekkeloos... Benen aanraken is geen enkel probleem meer maar hij is nogal een slungel en staat vaak erg onhandig. Je brengt hem dus ook erg snel uit balans met een voet optillen. We hadden hem eerder in de les al kennis laten maken met de zweep, gewoon lekker over zn lijf heenhalen enzo, zodat hij het niet meer eng vind. Die dus over zijn andere been heenhalen, zodat zn aandacht en gewicht op dat been is. Dan kan je wel zn beentje optillen want hij raakt zn balans niet kwijt. Dan lukt het dus ineens wel! Eerst nog wel met gestamp erna (spannend baasje! ik wil dit niet!) maar gister deed hij dat ook al niet meer :D Voorbenen kort oppakken en bewegen is dus al geen probleem meer!!! Ben echt superblij! Het touw accepteert hij nu ook aan zn achterbenen, volgende stap wordt daarmee optillen.
Wel iets heel aparts gezien, hebben julllie ooit gezien dat je paard het zo moeilijk krijgt dat hij zich letterlijk afsluit? Niet alleen lichamelijke blokkade maar ook geestelijk? Op een bepaald moment was hij gewoon afwezig! Heel apart om te zien. Toen waren we ook al een half uur bezig en was dus duidelijk aan pauze toe. Maar hoe schattig is het wel niet dat hij zo hard zn best doet!! Ik barst echt uit mijn voegen van trots!

edit: oja dat slungelige is ook nog erg grappig. Hij is nog net een veulen in zn lenigheid. Hij kan zn achterbenen bijna in split zetten, dan zet hij zn voorbenen ongelijk neer en kan zo aan zn kont krabben! Soepel is hij dus zeker wel hahaha beetje het idee van Bambi: beetje wiebelig vind je niet?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:23

en nog een leuk nieuwtje, een hele tijd terug zei ik dat ik het zo raar vond dat rock zo weinig speelt en rent. Nou dat is ook geen "probleem" meer! Meneer stuitert erop los tegenwoordig. Galoppeerd op me af ipv sukkeldrafje. Hoezo hij vind het werken leuk?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:54

Ik reageer even heel snel, zal later alles goed doorlezen nog, heb ik nu geen tijd voor. :o ;)

Heb een heerlijk weekend bij de paarden gehad (Dani en Inge, ze trekken al helemaal naar achteren toe, naar het mooie gebied!).
Sam is echt mijn superpaard. Van het weekend lekker gereden en vandaag lekker gegrondwerkt in de grote bak met hindernisjes en balkjes en hij deed het SUPER. Daarna nog wat figuren gereden met uitstappen, want hij was echt behoorlijk nat. :D
Het is echt zalig weer, mijn gezicht en armen hebben een gezond kleurtje van de zon (oh nee, het is eigenlijk ongezond, he ;) ).

Dani, ik miste je al zondagmiddag. :D
Maar Reina doet het goed, hoor. En Tjitse ook, die ziet er voor mijn gevoel weer wat blijer uit. :j
Hij kwam vanmorgen al meteen op me afgewandeld en toen heb ik hem lekker geborsteld, geknuffeld en gevoerd. Ik heb het idee dat hij ook graag weer aan de slag wil, maar dan moet hij niet meer kreupel lopen......

Ik moet de deur uit, tot laterrrr en dan lees ik alle posts weer even bij. :wave:

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:35

Zwerte: je trotsheid straalt ervan af!! Heerlijk om te lezen :).

Twiggy: jij hebt wel lekker van de zon (en van je Sammy natuurlijk) genoten? Ikke weer niet, maar dat is niets nieuws meer :P . Dat het met Reina goed gaat daar twijfel ik niet aan hoor, en helemaal met dat heerlijke weer op dat mooie land van ze kon ik mijn schuldgevoel wel iets opzij zetten, maar het blijft moeilijk om bepaalde keuzes te maken, pfft ... Anyway, vrijdag en maandag kom ik sowieso naar de knollies!!! Bidden op mooi weer!!!

Airiin: welcome back! Vertel eens, hoe was het? En hoe is het met Roxy afgelopen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:40

Airiin: WB! Zeker kennen we jou nog! Ik heb dezelfde vragen als Dani :D

Dani, schuldgevoel? vanwege weinig tijd ofzo? Ben het even kwijt geloof ik... :o En mijn trotsheid moet er wel vanaf stralen want ik barst bijna uit mn voegen hahahaha :D Is ook niet zo raar denk ik. Ik had echt even mijn twijfels of ik wel goed genoeg voor hem was, of ik wel de juiste baas was voor hem. Maar hij gaat met zulke sprongen vooruit en vind me overduidelijk toch erg lief dus dat neemt je twijfels wel weg!

Twiggy al net zo'n lekker knollenweekend gehad als ik zo te horen! Hier alleen nog geen (ongezond :P ) kleurtje, maar dat krijg ik sowieso bijna niet. Ik ben rood of wit met weinig daartussen. Gelukkig heb ik een vriend die wel van "roomwitte" dames houd hihihi