Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:21

Dat valt wel tegen, hoor Gaya1, mijn oude merrie is voor iedere leek nog te lezen, maar ons kwartje niet, daar heb ik zelf nog wel eens moeite mee.
Ik heb wel echte sticks in handen gehad, maar het is gewoon niet mijn ding. Ook hoe sommige mensen er heel veel mee doen met leuke resultaten, het trekt me niet om het ook zo te doen. Zie het ook niet als noodzakelijk hulpstuk om mijn bedoeling door te geven. Ooit heeft Wim Vonck geprobeert met stick mijn oude merrie voor hem uit te laten lopen, ze snapte er geen donder van (ik ook niet tot hij vertelde wat hij wilde), toen ik snapte wat de bedoeling was snapte zij het ook ;)

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:29

Paarden die switchen zijn ook lastig te lezen, van oke naar onzeker naar introvert en dan weer extrovert.
Dat kan ik zelf nog niet eens 100%, maar hoe verder je komt hoe meer je ontwikkeld en hoe meer je leert lezen
In welke methode dan ook :)

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:34

:j Ik heb heel erg veel moeite met mijn RBI, niet ten laatste omdat ik echt zou zweren dat die regelmatig gewoon heel erg LB(I) is ... Maar dan toch ook weer zo snel RBI .. en ja, dan mis je al eens wat en dan ga je over de grens (dan merk ik het wel duidelijk hoor, daar niet van :Y) ). Maar dat kan ik dan wel weer oplossen en binnen een paar minuutjes zijn we weer vriendjes, en dat is wel fijn, dat het nooit (meer) lang blijft hangen en doorspelen .. Maar wil het toch allemaal beter kunnen inschatten hoor, en daarom ga ik ook les nemen, iemand met meer ervaring die naast mij staat en kan zeggen "let nu eens op dit of dat".. dat moet ik hebben :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:41

Ja RBI is erg lastig om te lezen. Ik heb er een die eigenlijk LBE is, maar wanneer hij het echt heel spannend vind RBI. Met rijden ben ik echt een paar keer onwijs gelanceerd! Zo'n braaf paardje en ineens ontploft er een bom. Ik had echt zo'n Aha-moment toen ik over de horsenality's leerde. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:46

Ben mijn pony's ook véél beter gaan begrijpen sinds de horsenalities :j Ook wanneer ze wisselen, want mijn doorgewinterde LBI heeft héél zeldzaam ook wel eens RB(I) momentjes .. Paar jaar terug op zo'n manier nog zowat verongelukt (veel pijn van gehad in ieder geval) en de laatste keer gewoon heel rustig kunnen oplossen zonder verdere problemen ... Doet zo'n deugd :Y) :))

Maar die RBI is een moeilijke :j Niet alleen omwille van het RBI zijn, maar volgens mij is die RBI gemaakt, stilaan komt zijn ware aard boven, maar verdwijnt ook weer heel snel .. En daarnaast natuurlijk wat andere "probleempjes" (het blind zijn, het in het ziekenhuis slaan van hoefsmeden, dat soort dingen :Y) ). Maar een superlieve pony waar je héél veel van leert .. je moet het alleen willen, want makkelijk is het niet, en het is geen pony die je uit de weide trekt en waar je gewoon je ding mee kan doen en plezier mee kan hebben, je moet altijd rekening met hem houden. Is met de andere al een stuk minder, en met die LBE waar ik de vrouw van Nic De Winne gisteren mee heb zien spelen heb je dat helemaal niet, dat is gewoon puur fun :Y) (maar ik heb plezier op mijn eigen manier, dat dan weer wel ;) ).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:48

Het is inderdaad fijn als je af en toe aanwijzigingen krijgt waar je op kunt letten, zeker bij paarden die niet zo'n open boek zijn. Mijn voorkeur gaat wel uit naar wat expressievere paarden, mijn beide dames zijn ook behoorlijk expressief, maar heel verschillend. De jonge is wel wat ingewikkelder om te lezen, maar goed, die heeft ook een stuk of wat persoonlijkheden die het bepaald niet altijd met elkaar eens zijn :') Ze weet volgens mij zelf af en toe niet wat ze denkt of wil :roll:

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:49

De horsenality's zijn super fijn, zelf vond ik mijn RB-i niet zo lastig.
Kom mijn goed verplaatsen omdat ik zelf Rb-i ben, gewoon veel rust en approatch(schrijf het vast verkeert) en retreat maar ook vooral duidelijkheid.
Nu heb ik een LB-e die ook vaak naar lb-i gaat en dat vind ik toch wel lastiger :D

@[***], wel fijn dat je nu iemand gevonden heb, je heb er lang naar gezocht.
Komt niek(daar was je toch mee bezig) nou of toch iemand anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:50

Ja LBE is echt puur fun! Die zie je gewoon een spelletje overal van maken. Het enige wat daarmee wel eens lastig is, is het dominante gedrag. Ik moet hem wel echt kunnen overtuigen dat die hoefsmid er is voor zijn eigen bestwil.. :') Hij explodeert niet en is ook niet gemeen, maar ook tijdens het bekappen vindt hij het gewoon onwijs grappig om met zijn been te blijven maaien. Arme hoefsmid.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:53

@ Waratje : Haha, die laatste heb je er natuurlijk ook tussen :Y) Paarden die heel snel wisselen tussen ... heel interessant, geweldig moeilijk :+

Ik heb zelf 2 introverte paarden, dus totaal niet expressief .. en dat maakt het zeker niet makkelijker .. Maar ik zou niet anders willen denk ik, als ik mensen bezig zie met hun LBE's en RBE's, ik zou niet weten wat ermee te moeten := Ben zelf ook heel introvert dus ik zou hun energie niet eens kunnen matchen.. Laat mij maar stilstaan en niks doen :Y) :))

@ gaya1 : ik ben zelf ook introvert volgens mezelf (en zelfs RBI durf ik zeggen, ben nogal snel bang en klap snel dicht en als je pech hebt ontplof ik op een bepaald moment :Y) ) maar toch vind ik het moeilijk .. Niet het rust geven en dergelijke, zoals gezegd, stilstaan en niks doen of aaien is helemaal mijn ding :Y) Maar om echt uiteindelijk toch wat verder te komen .. Dan merk je hoe weinig ervaring je eigenlijk hebt ;)

Ik ga les nemen van Nic De Winne, een echte officiële instructeur dus. Gisteren bij hem op een introductiedag geweest en het is echt een superfijne man. Dus dat komt helemaal goed .. Er hebben zelfs mensen op stal interesse om mee te doen, wie had dat ooit gedacht :Y) :))

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:55

Hihihih herkenbaar :D, alleen balanceerd die van mijn nog erg op onzeker en zeker.
We zijn ook nog maar 4 maanden bezig dus heb nog veel te leren, en hij is nog geen 3 dus moet nog een hoop van de buitenwereld leren.
But basic first :D then te rest will follow

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:59

[***] schreef:
@ gaya1 : ik ben zelf ook introvert volgens mezelf (en zelfs RBI durf ik zeggen, ben nogal snel bang en klap snel dicht en als je pech hebt ontplof ik op een bepaald moment :Y) ) maar toch vind ik het moeilijk .. Niet het rust geven en dergelijke, zoals gezegd, stilstaan en niks doen of aaien is helemaal mijn ding :Y) Maar om echt uiteindelijk toch wat verder te komen .. Dan merk je hoe weinig ervaring je eigenlijk hebt ;)

Ik ga les nemen van Nic De Winne, een echte officiële instructeur dus. Gisteren bij hem op een introductiedag geweest en het is echt een superfijne man. Dus dat komt helemaal goed .. Er hebben zelfs mensen op stal interesse om mee te doen, wie had dat ooit gedacht :Y) :))

Kijk dat is fijn +:)+ , volgde je al op het andere forum in je dagboek maar zag niks meer komen.
Succes met de lessen :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:19

ehhh wat? LBI RBI RBE RBE :') kun je even kort omschrijven wat het ook alweer was?
Ik geloof dat mijn paard een LBI was volgens de experts maar ik heb Parelli alleen eigenlijk vanaf de zijlijn gevolgd dus precies weet ik het allemaal niet.
Mijn paard is een binnenvetter waarbij iemand die haar niet kent, niet ziet wanneer ze bang is.
T is eigenlijk een paard die veel dingen heel spannend vindt maar eerder bevriest dan ontploft.
Ze kon wel enorm veel wegspringen voor ritselblaadjes etc :roll:
Door haar te leren enge dingen te onderzoeken en in ieder geval met haar neus aan te raken is ze al heel veel rustiger en zekerder geworden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:21

Klinkt als RBI, iemand anders kan wellicht de chart even sturen ik zit nu op iPhone dat gaat niet zo makkelijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:21

LBI: left brain introvert
RBI: right brain introvert
LBE: left brain extrovert
RBE: rigth brain extrovert

En de uitleg vind je op de Parelli horsenalities pagina

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Paard van Justkid klinkt idd als LBI. Is mijn oudere merrie ook, en daar kan ik het nog het beste mee omgaan.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:28

Dank je cassidy :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:31

Shadow0 schreef:
Maar al te groot beginnen zou ik niet doen, en ook het desensibiliseren voor sommige dingen lijkt me zo onnodig de energie kosten. Kan alleen maar denken aan een paard een tijdje terug op de manege: gevoelig (overigens niet extreem, geen rare dingen hoor) op de zweep - maar je had de zweep ook niet nodig. Dat was typisch een paard waar je het alleen maar vriendelijk hoefde te vragen en dan was 'ie echt van harte bereid om z'n best te doen. Maar reed je met een zweep dan voelde je vaak spanning. Maar wat zou je gaan klooien om iets aan te leren dat niet nodig is?

Meer principieel: het is prima dat gevoelige paarden leren dat ze niet overal op hoeven te reageren, en de betere lomperiken een paar lesjes uitkijken krijgen, maar verder denk ik dat je per paard een manier van omgaan kunt vinden die goed werkt. Een paard dat van nature gevoelig is zal ik zachter benaderen dan een paard dat van nature lomp is, en dat vind ik persoonlijk prima.

Ben het met je eens qua fases, ik ga zeker niet van groot naar klein, maar van klein naar groter en heel snel weer terug naar klein :j
Als je zelf wat meer coördinatie hebt, dan kan je ook al veel kleiner beginnen :j

Ik begrijp je redenering over de zweep, maar ik gebruik hem eigenlijk bij ieder paard.
Ik vind het ook onhandig zonder. Ik denk er eigenlijk nauwelijks meer over na, paard moet niet bang zijn voor m'n hand die aait en ook niet bang zijn als ik dat met een "verlengstukje" doe, of dat nou een stick, een zweep, een plastic zak, een scheerapparaat, een grote bal of wat dan ook is.
Een bang paard wil ik eigenlijk graag overal aan laten wennen, niet alleen aan de zweep, maar die zweep is vaak wel een prima eerste oefening :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:33

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:37

Cassidy schreef:

Paard van Justkid klinkt idd als LBI. Is mijn oudere merrie ook, en daar kan ik het nog het beste mee omgaan.

Maar er zijn toch ook paarden die voor de helft in het ene vakje vallen en voor de andere helft, of een kwart, in een ander vakje vallen.

Dit hele verhaal doet mij zeer sterk denken aan al die management cursussen die ik als leidinggevende heb mogen krijgen.

Zolang je iemand in een vakje kan stoppen dan kan je met die persoon omgaan.

Wil niet, kan het niet, wil wel maar kan niet en kan het wel.

Maar niemand is 100% in een vakje te stoppen.

Dus als leidinggevende moet je een gevoel hebben om met die vakjes mensen te kunnen omgaan.

En dat geld voor paarden ook, je moet zelf om kunnen gaan met een voor jouw niet omschreven gedrag.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:38

Nee hoor Kid voldoet heel goed aan de omschrijving van LBI
Het bange heeft ze vooral als ze alleen is. Ze is een echt super paard om jonge paarden te begeleiden op hun eerste buitenritten of zelfs om achteraan te lopen als er voor het eerst iemand op zit.
Ze heeft dan een TAAK en ik kan haar wel opvreten zo geweldig vind ik haar dan <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:38

Cassidy schreef:

Maar wat moet ik nu als geen van die beschrijvingen van toepassing is op mijn paard?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:42

Dan is jouw paard heel uniek

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:43

Ik vind het in het geval van mijn paard handig om te weten, natuurlijk is ieder een eigen individu met zijn eigen karakter maar het geeft wel een handvat in hoe je het best met ze om kan gaan.

Vooral het verstarren als ze bang is is heel erg belangrijk om te weten en hoe daar mee om te gaan.
Kid is een heel gevoelig paard, daar moet je echt niet tegen gaan schreeuwen want dan bereik je echt helemaal niks meer. Maar calm en assertive (cesar Milan :D ) doet alles.

Ariebren

Gewoon doen wat je altijd al gedaan hebt.
Het paard in zijn waarde laten en soms even met hem praten, dat ie ff normaal gaat doen.

Anoniem

justkid schreef:
Nee hoor Kid voldoet heel goed aan de omschrijving van LBI
Het bange heeft ze vooral als ze alleen is. Ze is een echt super paard om jonge paarden te begeleiden op hun eerste buitenritten of zelfs om achteraan te lopen als er voor het eerst iemand op zit.
Ze heeft dan een TAAK en ik kan haar wel opvreten zo geweldig vind ik haar dan <3

Dat klinkt dan inderdaad weer LBI :j Als je die van mij een taak geeft leeft die ook helemaal op :Y)
Voorop op buitenrit, of juist de achterhoede, een handpaard mee, met 2 paarden wandelen (waarbij hij dan de stoere moet zijn omdat de andere de bange is), dat soort dingen .. Wordt hij helemaal happy van :j Sowieso is hij buiten veel meer happy dan in een omheind stuk 8-)

Denk dat jouw paard toch zoals die van mij is .. In gekende situaties zelfzeker en op andere momenten bang (want verstarren en ontploffen past echt niet bij een LBI, maar een paard hoeft ook niet 100% van de tijd LBI te zijn natuurlijk ;) ). [***] vind een taak op zich ook geweldig, zolang hij maar weet wat hem te wachten staat, en dat is ook de key bij RBI's .. patronen opbouwen .. steeds maar weer hetzelfde .. (terwijl andere paarden daar gek van zouden worden :Y) ).

@ ikke : paarden hebben doorgaans overal eigenschappen van :j Maar heel vaak (niet altijd) kan je ze wel voor het grootste gedeelte in 1 categorie plaatsen, en dat is dan je beginpunt. Maar dit is niet het eindpunt. Een LBI is niet altijd een LBI, en kan best eens een RBE zijn op een bepaald moment, als er een andere omgeving is, of andere paarden erbij, of ergens wat .. En dan moet je ook weten hoe met een RBE om te gaan .. Paarden die "all over the place" zijn zijn er ook, maar daar zou ik niet mee kunnen werken .. dus ik heb liever eentje die grotendeels in 1 stuk zit, en gelukkig heb ik er zo 2 :Y) En ze veranderen wel hoor, mijn LBI heeft wel eens bange momenten, en zelfs speelse momenten .. of mijn RBI wordt ook wel eens een zelfzekere ezel die het zelf wel eens zal regelen .. Maar juist dat allemaal herkennen, op elk moment, en daar op elk moment juist op kunnen inspelen, dat is de kunst in mijn ogen, de uitdaging, het leuke .. Maar ook het moeilijke :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:46

Jessix schreef:
Dan is jouw paard heel uniek

Ja, dat klopt wel, het is een uniek paard.