[HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:41

Wat een weekend! Veel te druk geweest en nu zit ik alweer op mijn werk.
Zaterdag heel druk met paarden geweest. Zondag voor het eerst weer even lekker met ze gespeeld in de wei. Die is mooi hard maar wel glad. Komt er zo'n brutale arabier op je afgeglibberd, echt een mooi gezicht!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:46

Geweldig!

Tsja, ik ben nog steeds supertrots op mijn paardje, het wordt nog wel een gaaf buitenrij paard uiteindelijk

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:49

Het is hier trouwens vreselijk koud, de verwarming in het bedrijf is het hele weekend uit geweest. Ik zit hier te werken met een dikke trui, capuchon op en heel koude vingers, brrr
Het is dat je met handschoenen niet kunt typen, anders had ik het gedaan

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:07

wij hebben vanaf de kerst verwarming...

Smurf, wij hadden ook zo'n paard wat panisch was voor trekkers. Ze vloog zelfs de sloot in als er 1 aankwam. Geen idee waardoor het kwam, misschien iets van vroeger. Elk paard wat we nu krijgen krijgt dan ook echt een 'trekker' training.
Gisteren even lekker met wat grote blauwe plastic zakken over het lijf van mijn panische paardje gewreven. Op een gegeven moment was het toch wel ok

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:32

Ik doe dat soort dingen ook wel eens. Over plastic laten lopen, onder plastic staan, langs een paraplu... met Orlanda is dat allemaal prima, die is nergens bang voor, met Wit duurt het wat langer, maar als ie eenmaal snapt dat het niet eng is, dan heeft ie er ook echt lol in. Meestal doe ik het eerst met Orlanda voor als Wit het echt niet wilt. Daarna snapt ie het meestal iets beter, zeker als er brokjes aan te pas komen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 11:47

Wendy schreef:
Tsja, ik ben nog steeds supertrots op mijn paardje, het wordt nog wel een gaaf buitenrij paard uiteindelijk

Die trots blijft hoor. Tenminste, zelf voel ik dat wel zo. Als ik kijk naar hoe Jovarna en ik in het begin waren, wat we allemaal doorstaan en bereikt hebben samen, en hoe we nu zijn, dan voel ik nog steeds die enorme trots en dankbaarheid. Echt geweldig!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:28

ik heb trekker training gegeven tot ik een ons woog, op allerlei normal manieren, maar hij vliegt inderdaad de sloot in als hij een trekker ziet, was me bij aankoop al verteld, wat er ooit gebeurd is weet ik niet
Alleen voor de eigen trekker van de boer is ie niet bang.

Ik denk dat het zo diep zit dat het nooit meer goed komt en dat ik maar naar het bos moet verhuizen ipv in de polder met agrarische activiteiten

Anoniem

Re: [HK] Huiskamertopic voor "Naturals"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:00

Ik zat net op Marktplaats te snuffelen en zie daar al die paarden die te koop staan, alsof 't niets is.... Wat is het toch triest, al die paarden en pony's die niet meer 'voldoen' en afgedankt worden, het is gewoon koop- en handelswaar.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:03

Gek he?
Bij honden en katten wordt er schande over gesproken maar in de paardenwereld is het de normaalste zaak van de wereld.
Als de klik er echt niet is kan ik me er wel wat bij voorstellen, dan is het dier misschien wel beter af bij iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:10

Dan is het toch erg frappant dat er zoveel niet-klik's zijn. Op zich zegt dat dus ook weer wat.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:12

Ik ben 3 jaar geleden eens op een paardenmarkt geweest en moest me zo bedwingen dat Annet me van de markt heeft afgesleept ander was ik behoorlijk in de fout gegaan.

Ik zal ook nimmer een paard op zo,n locatie gaan bekijken laatstaan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:20

Mij zie je ook niet op een paardenmarkt. Ik kan er gewoon niet tegen. Die arme paarden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:32

Jovarna schreef:
Dan is het toch erg frappant dat er zoveel niet-klik's zijn. Op zich zegt dat dus ook weer wat.

Ik heb heel hard getwijfeld toen het mis liep tussen walter en mij. Wie wil er nou een paard wat je de tanden uit de mond slaat, en blijkbaar bij iedereen makkelijk is behalve bij mij?
Nu ben ik heel blij dat ik hem niet verkocht heb, het is een wereldpaard, maar wel 1 met gebruiksaanwijzing

Veel mensen beweren snel dat de klik er niet is, mijn ervaring is ook dat je bereid moet zijn om te kijken naar en leren van je paard.....
Maar soms kan het echt niet, maar vaak hebben mensen er gewoon genoeg van. Mij maak je dan niet wijs dat ze met een ander paard niet alsnog een probleem gaan tegenkomen, en dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:37

Precies.
Kijk, je kunt je paard wel verkopen, maar je eigen angsten, blokkades, disbalansen, leerprocessen etc neem je gewoon mee naar je volgende paard.
En daarom zullen mensen bij elk paard dat ze kopen, weer tegen (vrijwel) hetzelfde aanlopen. Omdat er nu eenmaal dingen in onszelf zitten. En zolang je daar niets aan doet, zit het er en blijft het er. En juist paarden zullen dat direct spiegelen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:39

Jovarna schreef:

Veel mensen die paarden hebben, denken dat een paard zich volledig aanpast aan zijn eigenaar. Voor heel veel paarden en zeker die een beetje karakter hebben is dit dus niet zo. Dat zegt iig dat er nog veel mensen zijn die zich de moeite niet doen om paardengedrag te bestuderen. Het zelfde geldt voor mensen die steeds tradioneel blijven beslaan en bekappen.

Ze staan gewoon niet open voor de vooruitgang en een eventuele verbetering.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:08

Ik ken ook iemand die een paard te koop heeft staan die niet de capaciteiten heeft om ver te komen met wedstrijden, terwijl het baasje dat dus wel wil.

Baasje had teveel paarden, dus tsja, dan doe je eerst degenen weg die niet passen bij jouw doel....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:31

mensen ruilen paarden in alsof het auto's zijn, ik verbaas me daar al jaren over.
Ik heb vroeger jachtpaarden gereden voor mensen, als ze 1 keer iets niet sprongen, waren ze de volgende dag alweer weg..... het was ook zaak je niet te gaan hechten aan een paard in die tijd

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:53

Wendy schreef:
Ik ken ook iemand die een paard te koop heeft staan die niet de capaciteiten heeft om ver te komen met wedstrijden, terwijl het baasje dat dus wel wil.

Baasje had teveel paarden, dus tsja, dan doe je eerst degenen weg die niet passen bij jouw doel....

Hier heb ik niet zoveel moeite mee als het paard dan ook maar correct verkocht wordt. Veelal zie dergelijk soort paarden vergezeld van de nodige leugens van eigenaar verwisselen, met alle gevolgen van dien. Dit vind ik dus erg kwalijk. Meestal word zo,n paard verkocht in de hoop de betaalde prijs terug te krijgen. In plaats van eerlijkheid, bedrog dus, want anders heeft dit paard geld gekost en das niet de bedoeling.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:14

Ik ben zo'n andersom mens. Ik kan mijn paarden niet weg doen. Gevolg: twee dressuurgefokte erg grote paarden, die niet heel geschikt zijn voor de westernsport om die reden. Ze passen bijvoorbeeld niet tussen de hindernissen/balkjes van de trail. Maar ik blijf liever in de middenmoot hangen dan dat ik Lanna wegdoe vanwege mijn sportaspiraties.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:18

tja zo hobbel ik nog steeds rond op mijn kinderpony
Ik kan haar gewoon niet weg doen. Heb het geprobeert maar liep slecht af. En nu is ze van sport/springpony naar NH project gepromoveerd. Al de dromen die ik had in de paardensport zal ik met haar niet kunnen bereiken. Maar gelukkig heeft ze me een ander soort 'paardensport' laten zien.
En ik ben dolverliefd op mijn kleine wollige pony! Wil helemaal geen paard..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:39

Ik wilde een pony, maar Walter wordt uiteindelijk waarschijnlijk net een paard, qua schofthoogte
Nou ja, ook niks mis mee toch?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:50

Ik vind het ook raar dat mensen toch zo makkelijk afscheid van hun paard kunnen nemen... maar ja, geld kwestie he?? zo zijn mensen...

Orlanda en Wit blijven, hoe dan ook. Dat heb ik ze belooft, en die belofte ga ik waarmaken.

De meeste mensen verprutsen hun paarden gewoon. En dan zeggen ze dat er geen klik is... als je slecht rijdt, waardoor je paard gaat protesteren, dan moet je je paard niet wegdoen om een nieuw paard te verprutsen, maar les nemen en net zo lang zoeken tot je de oplossing hebt gevonden. maar ja, dat is mijn mening....

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 16:54

Wij wilde eerst een braaf beestje, of dat een pony of een paard was, dat deed er niet toe. Het is een pony geworden. Daarna is bewust de keuze voor een paard gemaakt, zodat de mogelijkheid om dressuur wedstrijden te rijden open stond. Van beide paarden heb ik geen moment spijt gehad. Orlanda staat ondertussen echt op pensioen en hoeft helemaal niets meer te doen. Met Wit ben ik dressuurmatig bezig, alleen is hij veel beter als ik.... ik kan dus mega veel van hem leren, maar het is soms wel moeilijk om naar hem te luisteren... hij heeft een sterke leider/ruiter nodig, en dat kan ik hem niet altijd bieden. Daar werken we nu dus aan (als die stomme bak nog een keertje wilt ontdooien, IK WIL WEER RIJDEN!!!!!!)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:16

Er zijn situaties waarin ik het wegdoen wel zou overwegen. Er zijn bepaalde karakters waar ik echt van doordraai. Daar kan ik niet mee, heb ik geen geduld mee. Ligt aan mij weet ik. Maar ik wil daar het paard niet mee opzadelen. Zelf heb ik nooit zo'n paard gehad, ik kies mijn paarden op bij mij passen. Maar ik heb wel eens zo'n paard in de opvoeding gehad. Na drie dagen heb ik gebeld dat het eerlijker was dat paard bij een ander neer te zetten. Dat moet je dan niet willen. Als dat mijn eigen paard was geweest had ik hem verkocht. Dat mag je een paard niet aandoen.

dola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 17:24

Ik zou donni nooit weg kunnen doen ook als ze bv iets krijgt waardoor ik niet meer kan rijden nou dan maar niet meer rijden maar ze blijft hoe dan ook bij mij!

Ik snap ook niet dat mensen paarden zo weg kunne doen , maar dat soort mensen zien de paarden sport anders, ze zien het paard niet als een maatje een partner een beste vriend maar als een opbject waar ze hun hobby mee kunnen uitvoeren.
Sommige weten niet beter en zullen dat ook nooit weten...