Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:26

mijnzoef schreef:
Ik ben toaal niet bekend met Parelli maar als ik dit filmpje ziet wi ik er ook niets van gaan weten. Bleh wat ziet dit er vreselijk uit zeg! en wat een enorm braaf paard denk als ze dit bij die van mij zou doen dan zat ie binnen twee tellen in haar nek en hopelijk met een rake klap. Als je zo met paarden om gaat onder het mom dat je ze wat leert dan verdien je zo'n klap. Bleh wagelijk zeg!

Wil je dit topic verder ook lezen? :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:29

Vast niet, dat is veel te veel leeswerk :P

terpentijn

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:01

Ik volg het hele topic en alle voors en tegens ook, en heb goed begrepen dat de "Parelli-methode" blijkbaar anders bedoeld is, blijf het echter - ook al is het filmpje 10 jaar oud - een voorbeeld vinden hoe je nu juist NIET met een paard moet omgaan, integendeel.
In mijn ogen blijft het triestig en amateuristisch "geprobeer en gehannes".

Even triest vind ik nog steeds, dat er geen enkele rekening gehouden wordt met de handicap van het paard (ziet niks met 1 oog). Het geklier aan juist die "blinde" kant , met name het touwgezwaai zonder fysieke aanrakingen, stuit mij erg tegen de borst. Het paard moet dan maar "aanvoelen" dat daar iemand staat te zwaaien en te hannesen?
En ik heb het filmpje herhaaldelijk bekeken.. speciaal na verklaringen van eerdere posters.
En HOE ik het ook bekijk: dit is en blijft voor mij gekluns. En een beetje (wellicht onbedoeld, maar toch....) paardje-pesten.Wat mij betreft een voorbeeld, ja, maar dan zo als je het nou net niet zou moeten aanpakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:08

fransje23 schreef:
Mijn paard is erg sensibel wat betreft lichaamstaal en -hulpen. Met een zweepje of stick geef je al snel een overkill aan hulpen, zelfs als je denk t dat het wel meevalt. Zie geen noodzaak iets te gebruiken als het zonder ook lukt.

En ik zie dat als een reden om dat probleem nou juist aan te pakken. Als je ergens een probleem tegenkomt, ga dat oplossen. Want in dit geval is het de zweep of het stokje waar je het probleem niet in ziet maar het kan een teken zijn van een veel groter probleem. Zo is hier op bokt een keer een eindeloostopic geweest over het gebruik van de zweep en dat mensen die dan maar voor de gemoedsrust van het paard ook achterwege lieten. Ik zie de neiging bij dergelijke mensen ook om een probleem te omzeilen. Om een paard wat hangt dan maar niet meer vast te zetten. Om een paard dat de trailer niet inwil maar niet te gaan vervoeren. Om een ander paadje kiezen op een buitenrit omdat anders daar die enge vuilnisbak staat waar hij iedere keer van schrikt. Of een blaffende hond, of "vul-maar-in"...

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:17

Ik denk niet dat je het zo moet opvatten cassidy, tenminste ik vat het anders op.
Als ik mijn paard met een vingerwijzing de andere kant op kan sturen hoef ik geen stick te gebruiken om het nog eens te onderstrepen.
Dat is hetzelfde als iemand in zijn oor schreeuwen die het gewoon gesproken ook wel hoort.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:18

Terpetijn, dus als je paard (een bom) met zijn blinde kant naar jou kijkt en schrikt, weet je hoe groot de kans is dat die dan JOU overhoop loopt is? Juist ja, heel groot.

Snap niet hoe mensen alles erg kunnen vinden, ben persoonlijk blij dat mijn paard niet schrikt en nooit afgeleid is, maar dan ook echt nooit, zal dus nieteens deze methode hoeven toepassen op mijne. Maar heb het op de knol toch wel af en toe moeten doen, afgeleid of door me heen kijken? Touw tegen zijn neus.
Paard is absoluut niet kopschuw erdoor, niks, en als hij gewoon netjes loopt (of het nu is omdat het moet of hij gewoon vrij loopt) is er niks aan de hand, paard komt zodra ik roep ook gelijk op me af om gekriebeld te worden, dus ook geen angst door wat ik doe als hij niet oplet.

Boven mij, ik snap Cas maar ook ...
Cassidy zegt dat sommige mensen probleme omzeilen, wil het paard ergens niet heen of bokt het paard op een bepaald punt altijd, gaan ze er niet heen, beetje van opgeven en het paard laten winnen wat vele te vaak doen en het na een jaar raar vinden dat het paard hun de baas is (zoals ik het hier in de buurt ervaar).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:27

justkid schreef:
Ik denk niet dat je het zo moet opvatten cassidy, tenminste ik vat het anders op.
Als ik mijn paard met een vingerwijzing de andere kant op kan sturen hoef ik geen stick te gebruiken om het nog eens te onderstrepen.
Dat is hetzelfde als iemand in zijn oor schreeuwen die het gewoon gesproken ook wel hoort.

Ik weet niet hoe lang jij je paard al hebt en of je de basisopvoeding zelf hebt gedaan? Op het moment dat jij bezig bent met het beleren van een paard, begin je groot en werk je naar verfijning toe. Op het moment dat jij een paard met een basis krijgt en de verfijning te pakken hebt, dan kun je je niet voorstellen dat je groot moet beginnen. Maar zelfs als je de verfijning te pakken hebt, mag je paard nog niet flippen of buitensporig reageren als je wel de minieme aanwijzing met de stok geeft. Als hij gaat reageren op het feit dat je de stok gebruikt, is er iets niet goed, en dien je terug te gaan naar de basis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:48

Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe lang jij je paard al hebt en of je de basisopvoeding zelf hebt gedaan? Op het moment dat jij bezig bent met het beleren van een paard, begin je groot en werk je naar verfijning toe. Op het moment dat jij een paard met een basis krijgt en de verfijning te pakken hebt, dan kun je je niet voorstellen dat je groot moet beginnen. Maar zelfs als je de verfijning te pakken hebt, mag je paard nog niet flippen of buitensporig reageren als je wel de minieme aanwijzing met de stok geeft. Als hij gaat reageren op het feit dat je de stok gebruikt, is er iets niet goed, en dien je terug te gaan naar de basis.

Ik denk zeker dat mijn paard gaat reageren als ik een stick gebruikt. Zij heeft dat ding nog nooit gezien en heeft al helemaal geen basis er mee. ;)

Grappig dat je meteen een link legt naar problemen vermijden etc. Ik zie er gewoon het nut niet van in om bij een paard die reageert op een draaiende schouder of vinger extra hulpmiddelen te gebruiken.

Je begint zo groot als nodig is en soms kan dat heel klein zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:52

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb geen zin om maar continu met zo'n ding in mijn hand te lopen als ik met m'n paarden bezig ben. Ik ben niks bang om een longeerzweep of rijzweep te gebruiken, zowel als aai-ding als klap-ding en mijn paarden weten keurig wat ik er mee bedoel en zitten er niet mee dat ik er mee rondloop, maar als ik hem niet nodig heb, dan hoef ik er ook niet mee te lopen. Over het algemeen kan ik ook zonder zweep mijn aanwijzingen wel geven in normale omgang. Jonge paard longeer ik met longeerzweep omdat je daar dan nuttige hulpen mee geeft, oude paard laat ik de longeerzweep meestal in de kast, want die kan inderdaad wel eens wat overdrijven in haar reacties (loopt heel erg graag }> ).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:53

Gini schreef:
fransje23 schreef:
Ken je nog een Cookie? :)

(ik noem haar ook wel Koekiemonster of heksie )

Mijn eigenste merrie draagt ook de naam Cookie. :+
Een veel te lieve naam om zo kwaad te kijken. :D

Goeie naam *\o/*

Mijne is een heks en die naam is omdat te verbloemen..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:29

Ik heb Pat wel vaker horen zeggen dat als hij het overnieuw had mogen doen, dat hij dan de "friendly game" de "confidence game" had genoemd. Dat is een wat betere benaming, denk ik :D

De seven games zijn gewoon categorieën. Ik vind het zelf enorm handig dat als iemand de basis heeft begrepen, dat ik dan alleen maar tegen iemand hoef te zeggen: "het is een friendly game". Dan weet diegene gelijk zelf hoe hij het waarschijnlijk op kan lossen.

De stick heb ik altijd bij me als ik iets ga doen. Simpelweg omdat ik altijd als ik iets ga doen een klein beetje verbetering zoek.
Ik wil altijd de mogelijkheid hebben om even door te vragen bij een bepaalde oefening, anders ben ik gewoon aan het rondslingeren en niet aan het oefenen.
Met rijden gebruik ik hem bijv. ook weinig, maar vooral met zijgangen wil ik toch altijd de mogelijkheid hebben om even achter m'n been te kriebelen voor iets meer actie van het achterbeen. Daarnaast clicker ik daar dan meestal ook voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:32

Waratje schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar ik heb geen zin om maar continu met zo'n ding in mijn hand te lopen als ik met m'n paarden bezig ben. Ik ben niks bang om een longeerzweep of rijzweep te gebruiken, zowel als aai-ding als klap-ding en mijn paarden weten keurig wat ik er mee bedoel en zitten er niet mee dat ik er mee rondloop, maar als ik hem niet nodig heb, dan hoef ik er ook niet mee te lopen. Over het algemeen kan ik ook zonder zweep mijn aanwijzingen wel geven in normale omgang. Jonge paard longeer ik met longeerzweep omdat je daar dan nuttige hulpen mee geeft, oude paard laat ik de longeerzweep meestal in de kast, want die kan inderdaad wel eens wat overdrijven in haar reacties (loopt heel erg graag }> ).

Blijkt weer hoe weinig je van Parelli afweet. Je loopt niet continu met dat ding rond als je met je paard bezig bent. Wel als je werkt met je paard. En nee, stick is niet zonder meer te vervangen met zweep. Een zweep buigt door, een stick is star. En je kunt er op afstand druk mee geven...kan met een zweep niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:42

Dat jij het een fijn ding vindt betekent niet dat dat voor iedereen geldt. Ik heb er gewoon niets mee. Ik kan uitstekend druk geven met de achterkant van een dressuurzweep als ik daar behoefte aan heb, maar heel vaak heb ik geen behoefte aan een zweep/stokje/dinges.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:44

Dan is dat toch mooi? Niemand dwingt je daartoe. Het is de manier van de Parelliers (en aanverwandtte stromingen) Maar ik krijg de indruk dat je anti-Parelli bent en dit een van de argumenten is om vooral anti-Parelli te blijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:47

Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe lang jij je paard al hebt en of je de basisopvoeding zelf hebt gedaan? Op het moment dat jij bezig bent met het beleren van een paard, begin je groot en werk je naar verfijning toe.

Hmm, niet echt. Ik zou zeggen dat ik iets groter zou beginnen dan verfijning, maar duidelijk minder dan echt groot, dat komt daarna pas als het niet lukt. In een aantal gevallen werk je dus in een 'heuveltje', je begint bv op 2, werkt het niet dan komen 3 en evt 4 in zicht, en dan werk je terug naar 1. (Waarbij ik dat niet automatisch gelijk willen stellen met parelli-levels hoor, de cijfers komen gewoon toevallig zo uit.)

Maar al te groot beginnen zou ik niet doen, en ook het desensibiliseren voor sommige dingen lijkt me zo onnodig de energie kosten. Kan alleen maar denken aan een paard een tijdje terug op de manege: gevoelig (overigens niet extreem, geen rare dingen hoor) op de zweep - maar je had de zweep ook niet nodig. Dat was typisch een paard waar je het alleen maar vriendelijk hoefde te vragen en dan was 'ie echt van harte bereid om z'n best te doen. Maar reed je met een zweep dan voelde je vaak spanning. Maar wat zou je gaan klooien om iets aan te leren dat niet nodig is?

Meer principieel: het is prima dat gevoelige paarden leren dat ze niet overal op hoeven te reageren, en de betere lomperiken een paar lesjes uitkijken krijgen, maar verder denk ik dat je per paard een manier van omgaan kunt vinden die goed werkt. Een paard dat van nature gevoelig is zal ik zachter benaderen dan een paard dat van nature lomp is, en dat vind ik persoonlijk prima.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:50

Och nee, ik ben niet anti-Parelli, maar wel anti de soms verdrietige resultaten bij zijn volgelingen. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:51

Maritje1991 schreef:
JA, maar dat zie ik helaas in elke 'tak'

Genoeg mensen die trekken aan het bit en allerlei hulpmiddelen gebruiken terwijl dat, dat helemaal niet oorsprong van het rijden is..

Weet je, het ligt niet aan parelli, het ligt aan de mensen en dat is overal zo!

Dat is ook zo en dat is ook de kern van alle ellende. Ik heb niks tegen Parelli maar ik ben helemaal klaar met z'n volgelingen. Datzelfde geldt overigens voor de kadaverdiscipline-dressuur (geen gel*l, trek 'm in de krul) evenals de westernversie ervan met dat afschuwelijke dralopje in de pleasure, bijvoorbeeld.......

En nee, ik wil niet zeggen dat ik beter kan rijden, dat zul je mij ook nergens zien schrijven en om diezelfde reden zul je van mij nooit filmpjes te zien krijgen. Ik ken m'n zwakke punten; daar heb ik geen Bokkers voor nodig om op gewezen te worden, daar heb ik al een goede instructeur voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:53

Grote aanwijzing is wat anders dan meteen fase 4.

Als ik een paard wil leren om te reageren op een aanwijzing om gehoor te geven aan druk op een teugel naar links (western stijl) , dan wijs ik met mijn hand die de teugel vasthoudt heel overdreven naar links, alsof ik richting aangeef op de fiets. Zonder ook maar enige druk op de teugel te houden. Ik geef paard ruimschoots de tijd om de suggestie van druk te volgen. Komt daar geen reactie op, gaan de fases in dus ik voer de druk op de teugel op. Naarmate de opleiding vordert, is een gewichtsverplaatsing en een kleine handbeweging genoeg, tot je het uiteindelijk met neckreining kunt doen.

Groot is imo dus niet meteen door naar fase 4. Groot kan fase 1 zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:09

Als je paard op de kleinste aanwijzingen reageert en geen problemen heeft met stick of zweep moest die toch in beeld verschijnen dan zeg ik: prima, fijn, houden zo. Als dat laatste wel gebeurd zou ik daar persoonlijk wel aan werken, maar dat is dan puur omdat ik met een bange pony zit en ik mijn pony's gewoon aan alles wil laten wennen zodat ze geen schrik hoeven te hebben ...

De stick heb ik zelf ook niet altijd bij hoor, loop er niet constant mee rond tussen de paarden. In de weide nooit mee en als ik met hen beiden ga wandelen ook niet, want dan mis ik een hand :+ Heb hem dan ook niet nodig, red mezelf wel gewoon met mijn lichaam en aanwijzingen. Maar regelmatig pak ik hem er wel bij, maar ik ben ook nog helemaal niet zo ver dat ik alles op superkleine hulpen kan ;)

Degene die de stick onhandig en zwaar vinden .. hebben jullie al veel met de stick gewerkt? En met de echte Parelli stick? Ik heb zelf een namaak (FRA) en in het begin was dit heel onhandig, gaat steeds beter. Wel merk ik als ik lang aan het spelen ben dat hij zwaar wordt. Maar ik heb gisteren een echte Parelli-stick vastgehad en dat is echt dag en nacht verschil .. Zo licht, zo handig .. wist niet wat ik voelde (nog iets wat ik nooit wilde geloven, dat het verschil zou zijn omdat er parelli op stond :Y) ). Dus die komt binnenkort toch in huis, kunnen we nog fijner werken :)

Kreeg overigens bij het lezen van de posts niet het idee dat Waratje anti-Parelli was, in tegendeel.. lees in haar manier van werken heel veel van Parelli .. paarden zijn niet bang van de zweep want worden er ook mee geaaid, paarden reageren er alleen op als zij dat van hen vraagt, etc. Klinkt toch als Parelli, niet? Uiteindelijk is er vaak heel weinig verschil tussen degene die het echt goed doen met paarden & Parelli... Dat is wat mij steeds meer & meer gaat opvallen ;) (en dan niet rekening houdend met degene die denken dat ze Natural Horsmanship volgens Parelli doen en elke dag met game 1 beginnen en met game 7 eindigen...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:11

Ik heb de nodige nepperd-sticks in handen gehad en zweer idd bij die van Parelli. Voor mij geen andere meer.

gaya1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:12

fransje23 schreef:
Ik had toch al ergens geschreven dat de lichaamstaal van mijn paard duidelijk te lezen was :D

Geloof dat ieders paard goed te lezen is als je maar weet wat je lezen moet ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:13

gaya1 schreef:
fransje23 schreef:
Ik had toch al ergens geschreven dat de lichaamstaal van mijn paard duidelijk te lezen was :D

Geloof dat ieders paard goed te lezen is als je maar weet wat je lezen moet ;)

Sterker nog, als de aanwijzingen zo duidelijk zijn als op de geplaatste foto, en je dat nog niet herkent, heb je een van de twee problemen: of je hebt echt geen verstand van paarden, of je moet echt een keer een oogonderzoek ondergaan...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:14

Maritje1991 schreef:
Ieder zijn ding toch :)

Ik VOND het ook heel onhandig, nu wel heel fijn.

Ik rijd ook met stick sinds kort, en dat is nog wel wennen maar ik vond een zweep vroeger ook vervelend :P

Voordeel van mn stick is deze niet zo flexibel is als een zweep en dus beter mee te rijden is, ik heb trouwens ook nog een korte stick, speciaal voor rijden.

Ik heb mijn zwepen zelfs weggegooid. Eenmaal gewend aan die stick (vond het eerst ook groot en zwaar) voelt de zweep weer heel "vreemd" aan. Ik heb ook eerst een nep stick gehad, ook de touwen van een ander merk, maar uiteindelijk toch alles van Parelli. Ik zweer er nu bij.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:15

Hoe wil je een paard kopschuw krijgen.... vind het een bizar filmpje en vind het niet prettig om er naar te kijken..... :? wat een walgelijk M..s :r :r

Sorry maar heb niet het hele topic gelezen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:21

74 pagina's aan allerlei info, en nog vinden mensen het nodig om zomaar binnen te vallen met een niet onderbouwde, emotionele reactie ... Tof :Y)

Zal nog een grotere bekenning doen: eergisteren stond ik net zo met 1 pony .. en dit zelfs met de bange pony .. En de pony was daarna nog heel graag bij mij en kwam gisteren en vandaag ook gewoon naar mij toe .. Dus als dingen op het juiste moment om de juiste reden gebeuren valt het heus allemaal wel mee hoor ... Voor degene die willen weten wat er precies aan de hand was waardoor ik dat noodzakelijk vond dan wil ik dat ook best wel uitleggen. En voor de mensen voor wie ik nu ineens een mishandelaar ben: so be it .. Mijn pony's weten tenminste wat ze aan mij hebben en die vinden het super.